Door Maarten Morshuis

Freelancer

Saints Row: The Third

29-11-2011 • 15:00

56

Singlepage-opmaak

Conclusie

In een markt waar een game als Minecraft hoger wordt gewaardeerd dan de multi-miljoenenproducten van de concurrentie, mogen we wel concluderen dat innovatie en fun voor de meeste gamers belangrijker zijn dan graphics en de glossy-waardigheid van de hoofdpersoon. Innoveren doet dit derde deel dan wel niet meer, maar fun is er zeker te behalen in het campy Steelport. En daar verdient de game dan ook absoluut een pluim voor. Toch kunnen we niet aan het gevoel ontsnappen dat de serie zelf nauwelijks vooruit is gekomen en op sommige punten zelfs inlevert. De keuze voor een magere co-op functie boven een ‘echte’ multiplayer bijvoorbeeld, geeft eerder aan dat de handdoek op dat punt in de ring is gegooid in plaats van dat er aan een overhaul wordt gewerkt die de concurrentie weg gaat blazen. Dat is vaak geen goed teken.

Er is wat ons betreft nog altijd meer lol te behalen aan Saints Row: The Third dan aan een vergelijkbare hoeveelheid GTA IV. Realisme en een memorabel verhaal moeten daar weliswaar voor geofferd worden, en de game is natuurlijk aanzienlijk korter, maar dat is dan maar zo. Deel vier zal echter wel met iets nieuws moeten komen, wil de glans niet vervagen.

Pluspunten

- Hoog tempo, unlocken is geen langdradig proces en weinig downtime
- Over-the-top humor en zelfspot, voor wie daar van houdt
- Verregaande customisatie van karakter, voertuigen en ‘cribs’ blijft leuk
- Steelport is een welkome afwisseling ten opzichte van Stilwater

Minpunten

- Verhaal en situaties zijn te absurd om iets anders dan je lachspieren te stimuleren
- Volledige multiplayer heeft plaats gemaakt voor magere co-op
- Technisch nogal achterhaald

Cijfer: 8,5

Titel Saints Row: The Third

Box Saints Row: The Third

Platform Pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Volition Inc
Uitgever THQ
Releasedatum reeds verschenen
Hands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The ThirdHands-on Saints Row: The Third



Reacties (56)

56
55
23
3
0
22
Wijzig sortering
Ik mis in de review op welk platform dit is gereviewed eigenlijk.

De pc versie hebben ze in tegenstelling tot deel 2 echt een heel stuk beter en ziet er gewoon super uit :)
Klopt. De PC versie is erg goed afgewerkt, zeker in deze tijd waar niemand meer van sloppy-console-ports opkijkt.

Hoge performance met een gemiddeld systeem, goede muis/tobo besturing, DX11, HBAO, Object-based Motion Blur, Soft-particles, hoge resoluties in meerdere aspect-ratio's en gewoon fatsoenlijke ondersteuning voor Anti-aliasing.
Ik vind dan ook het minpunt:
Technisch nogal achterhaald
totaal niet terecht, op basis van de PC versie.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 23 juli 2024 16:23]

Klopt. De PC versie is erg goed afgewerkt, zeker in deze tijd waar niemand meer van sloppy-console-ports opkijkt.

Hoge performance met een gemiddeld systeem, goede muis/tobo besturing, DX11, HBAO, Object-based Motion Blur, Soft-particles, hoge resoluties in meerdere aspect-ratio's en gewoon fatsoenlijke ondersteuning voor Anti-aliasing.
Ik vind dan ook het minpunt:
[...]

totaal niet terecht, op basis van de PC versie.
Ik heb anders al meerdere malen meegemaakt dat het spel aan het einde van een brug gewoon enkele seconden blijft stil staan terwijl er data van de HDD moet worden gelezen. Waar ik normaal capped ben door v-sync is het dan een slideshow geworden die enkele seconden duurt, dan gaat de radio en alles weer in het normale tempo verder.

De spawn en despawn ranges van auto's en voorwerpen zijn net als in SR2 dramatisch kort. Al zal dat net als in SR2 relatief gemakkelijk te modden zijn.
Desalniettemin is het wel erg slap dat als je een auto voorbij rijdt en met een mooie powerslide om draait om achter die auto aan te gaan dat er een goede kans is dat die auto al gedespawned is omdat die meer dan een zeer kleine afstand achter de camera was.

Alle DX11 spul is erg mooi, zeker in vergelijk met SR2. Maar dat neemt niet weg dat de engine op punten gewoon langzaam is en naar mijn mening best wat meer had kunnen preloaden in het RAM.
De console versies, voor zo wel X360 en PS3 zijn grafisch ronduit achterhaald. Al is dat begrijpelijk met platformen die inmiddels al weer 2+ generaties GPU achterlopen.


Ook had ik wel meer verwacht in het spel. In SR2 waren er meerdere kleding zaken die elk een deel van het totale aanbod verkochten, in SR3 is er effectief nog maar 1 kleding zaak en alle vestigingen verkopen hetzelfde. Natuurlijk maakt het in de praktijk niets uit, alleen voelde Stillwater 'echter' aan door de wat grotere verscheidenheid aan winkels. Steelport voelt meer aan alsof het ontworpen is met als doel een speelplaats te zijn en niet zo zeer een stad.
En ik vind het jammer dat de race events weg zijn uit het spel nu, in SR2 was het best grappig om te racen in co-op mode. Dat is er nu gewoon niet meer.
Ik heb anders al meerdere malen meegemaakt dat het spel aan het einde van een brug gewoon enkele seconden blijft stil staan terwijl er data van de HDD moet worden gelezen. Waar ik normaal capped ben door v-sync is het dan een slideshow geworden die enkele seconden duurt, dan gaat de radio en alles weer in het normale tempo verder.
Dan ben ik bang dat je PC wat upgrades nodig heeft, ik speel het spel met alles op max @ 2560x1440 en ik heb nog geen enkele slowdown meegemaakt. Het spel is vereist inderdaad een flink systeem, maar op een modern systeem kan het toch echt goed draaien. Afgezien van de bugs dan :P

De despawn ranges van auto's voorwerpen zijn inderdaad wat aan de lage kant... ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat spullen opeens verdwenen zijn ja :(
Ook had ik wel meer verwacht in het spel. In SR2 waren er meerdere kleding zaken die elk een deel van het totale aanbod verkochten, in SR3 is er effectief nog maar 1 kleding zaak en alle vestigingen verkopen hetzelfde.
Dan ben je nog niet ver genoeg in het spel denk ik.

Je hebt naar mijn weten 4 kleding zaken met allemaal een eigen assortiment.
  • Planet Saints
  • Let's Pretend
  • Nobody Loves Me
  • Leather & Lace
Natuurlijk maakt het in de praktijk niets uit, alleen voelde Stillwater 'echter' aan door de wat grotere verscheidenheid aan winkels. Steelport voelt meer aan alsof het ontworpen is met als doel een speelplaats te zijn en niet zo zeer een stad.
En ik vind het jammer dat de race events weg zijn uit het spel nu, in SR2 was het best grappig om te racen in co-op mode. Dat is er nu gewoon niet meer.
Mee eens... er zijn veel dingen verdwenen die gewoon leuk waren :(

Je kan je crib niet meer pimpen, de ambulance missie is verdwenen en zo zijn er nog wel een paar andere puntjes die gewoon minder zijn. De vorige vond ik persoonlijk dan ook leuker dan deze, het is allemaal net wat _te_ over the top.
ik speel hem op een gaming laptop (g73) en deze heeft voor een pc dus relatief milde specs ook voluit en heb van dit alles ook nog niets gemerkt.

overall vindt ik eht een verassend leuke game, ik verwachte echt een ramp na die campagnes met pornoactrices om maar aandacht te krijgen, echter niets van waar een van de leukste games in de laatste tijd,

enige isues vond ik de zombie modus die soms bij vlagen ineens veel moeilijker is en de constante over the top factor gaat na een aantal uur wel licht vervelen, maar over het algemeen ben ik al uitgekeken op een spel na enkele minuten, dus enkele uren is al een hele prestatie.
De besturing is als een wiebelkar.. je gaat of 100% naar links of 100% naar rechts.. binnen de belijning blijven is geen optie met muis/tobo. Grafisch is hij prima.


Dus toch maar even de Xbox 360 controller aansluiten als ik jou was?
Het is zeer zeldzaam dat third person games goed spelen met muis en toetsenbord, bij dit soort game probeer ik het niet eens. Zeker wanneer er auto's in voorkomen, dat kan gewoon niet lekker besturen.
In de GTA's werkt dat anders prima hoor. En ook de Tomb Raiders zaten gewoon goed in elkaar. En Assasins Creed, en Prince of Persia..... Eigenlijk ben ik het gewoon totaal niet met je eens. Sterker nog, persoonlijk vind ik in zowat iedere situatie waarin er gericht moet worden, een muis veel fijner dan een controller. De enige shooter die ik op de console speel is Halo, om duidelijke reden.

Ook een Uncharted zou m.i. prima tot zijn recht komen op de PC, en makkelijk moeilijker gemaakt kunnen worden, en nogsteeds speelbaar zijn. Dat geklooi met die analoge stick werkt gewoon niet goed bij het schieten.

Waar ik vooral naar benieuwd ben, is of het autorijden in SR3 nog steeds zo ontzettend vreemd aanvoeld. In SR2 lijken er tot op zekere hoogte totaal geen physics te zijn toegepast op het autorijden. Naar links was gewoon 90 graden naar links, zo leek het. Ik kon daar niet aan wennen, kreeg er zowaar hoofdpijn van, en ben maar gestopt met de game. Voelt het autorijden in SR3 hetzelfde aan als in SR2? Dan weet ik dat ik er niet aan hoef te beginnen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 16:23]

Anoniem: 119304 @RaJitsu30 november 2011 00:19
en zeker digitaal lopen :+ Third person zonder analoge movement is gewoon heel houterig en onnauwkeurig
Het besturen van een karakter zelf is juist veel beter met muis/keyboard.

Dat het besturen met een auto preciezer kan met een controller dat is ook gewoon logisch en te danken aan de technologie erachter.
Ja enigszins, maar dat gaat alleen op zolang er niet geschoten hoeft te worden, als dat wel het geval is is de muis gewoon sneller en nauwkeuriger.
Anoniem: 283778 @RaJitsu1 december 2011 12:01
Het autorijden is in SR3 enorm verbeterd, er zit nu ook verschil in de auto's bij het sturen, sommigen sturen nog steeds erg scherp terwijl anderen juist met moeite de bocht halen.

Dat maakt het wel leuker, als je dan een auto hebt die je echt ligt dan tune je hem en dumpt hem in je garage.
Dan zou ik een nieuwe muis en toetsenbord aanschaffen. Of nog even lekker oefenen.
Saints Row: The Third ziet er inderdaad op de PC zeer mooi uit. En dan heb ik nog niet eens alles op z'n hoogst staan omdat die dat niet trekt. Zelfs Battlefield: BC3 draai ik op z'n hoogst en ziet er technish op veel vlakken toch wel aardig op het zelfde niveau uit. En details voor een open wereld zijn ook zeer mooi.
Verhaal en situaties zijn te absurd om iets anders dan je lachspieren te stimuleren
Ook dit valt soms wel mee en ben je toch vrij druk bezig met het in leven blijven o.d.
Reviewer hier: de game is gereviewd op de PS3, inderdaad niet op de PC.
Foutje van de opmaker (en dat ben ik...)
Excuses, inmiddels recht gezet
Bedankt voor reactie :)
Battlefield: BC3? Je bedoelt Battlefield 3 zeker ;)
En die kan je niet op z'n hoogst draaien want DICE heeft zelf aangegeven dat de Ultra PC op dit moment nog niet aanwezig is. Tuurlijk kan je die instellingen wel maken... als je met 15-20fps tevreden bent.

Maar even ontopic:
Battlefield 3 met Saints Row 3 vergelijken lijkt me nou niet echt een optie. Zelfde verhaal als appels met peren vergelijken dat gaat ook niet op. Battlefield 3 gebruikt andere kleuren die iets grauwer zijn. Verder heeft Battlefield 3 bij mij absoluut geen blur (behalve als je het aan zet natuurlijk) en als je hier met een auto hard rijdt is de omgeving bijna één grote vlek.

Verder poppen auto's de hele tijd vlak voor me neus op. En als ik in die straaljager zit en ik zie mensen lopen en auto's rijden en ik schiet raak ik ze niet. Ga ik lager vliegen dan komen er opeens weer nieuwe auto's en mensen en die kan ik wel raken. Echt vreemd voor een spel anno 2011.

[Reactie gewijzigd door TehM1ZZL3 op 23 juli 2024 16:23]

ik draai battlefield 3 anders gewoon met alles op ultra met crossfire 6870 met een smoothe framerate van boven de 60.
Heeft er iemand ervaring met de 360 versie, graphic wise?
Ja hoor, ik heb de 360 versie inmiddels uitgespeeld, zonder enige side-quests te doen in 9 uurtjes, en grafisch ziet het er gewoon goed uit, behoudens van wat pop-up en te laat renderende textures (vooral in cutscenes)
Thanks for the reply:)
Ik ben ooit met Saints Row 1 begonnen maar snel afgehaakt toen bleek dat je continu minigames moest doen voordat je verder kon met de hoofdmissies. Het werd daardoor slaapverwekkend saai. Daarom heb ik Saints Row 2 helemaal overgeslagen.

Uit de review maak ik op dat dat niet meer het geval is? Dan wil ik wel weer eens een kijkje wagen :)
Je kunt constant door gaan met missies omdat je per missie voldoende respect verdient.
Je moet nogsteeds respect verdienen om missies vrij te spelen.
Respect verdien je oa door mini games
erm, niet in deze game, hier knal je gewoon van A naar B. respect is alleen nodig voro het unlocken van bonussen als meer health, meer ammo, meer wapens.
Het mag wel genoemd worden dat je doormiddel van de eerste missies in de game geintroduceerd wordt aan de vele minigames die te vinden zijn in Steelport. Dit vond ik zelf erg plezierig en totaal niet storend.

*edit* En euhm. Ja respect, respect verdien je eigenlijk met alles. Minigames, missies, mensen neerschieten, autorijden..... Lekker loos in SR3!

[Reactie gewijzigd door noskill op 23 juli 2024 16:23]

Het lijkt me een super leuke game. Maar waarom wordt er altijd zo negatief over GTA4 gesproken? ik vond dat echt een super game met erg leuke multiplayer (race). Ik denk dat GTA4 samen met battlefield 2 en half-life (de 1e) de beste 3 games ever zijn voor mij, sowieso met de meeste speelminuten (lees jaren).

(laat ik soccer en payload op de msx even buiten beschouwing) ;)

[Reactie gewijzigd door emaerka op 23 juli 2024 16:23]

Waar lees jij iets negatief over GTA4? ben het niet tegen gekomen

SR3 lijkt me een leuk spel, vraag me alleen af hoelang het leuk blijft.
Binding met je character is iets wat mij een spel lang laat door spelen, nu begrijp ik dat het met zulke games minder is.. maar toch
Anoniem: 282062 @emaerka29 november 2011 15:28
GTA 4 is een topgame, maar het voelde gewoon een beetje te klein aan. Daarnaast was het verhaal relatief magertjes in vergelijking met normaal.
Technisch achterhaald? Ik vind em er persoonlijk heel mooi uitzien!
Volledig mee eens. Je kan tijdens het starten kiezen tussen Direct 9, 10 en 11. Dus in die zin worden wel de laatste technieken ondersteund.

De gameplay van 3 vindt ik vloeiender dan 2. De verhaallijn is inderdaad best lachwekkend te noemen, maar desondanks is het wel een leuke game om te spelen.
Het spel is totaal anders dan GTA. (Meer fun)

Bij GTA is het meer het echte leven maar met Saints Row fun.
Zoals:

Mensen opzuigen en wegschieten met een truck.
Mensen met fake hoofden op neerschieten etc...

Al met al ziet het er nog best wel goed uit!
Heerlijke game dit! Sta er van te kijken dat hij nog niet gereviewed was, heb hem zelf al een paar dagen uitgespeeld (PC), en ik ben allang geen fanatiek gamer meer. Toch heb ik de nodige uurtjes tijd in SR3 gestopt, puur en alleen omdat het lekker vlot speelt en je er lekker om kan lachen. Eigenlijk doe je steeds hetzelfde, lekker raggen, en dat dan met net genoeg variatie tussendoor. Juist door de simpliciteit heeft dit spelletje mij vast kunnen houden tot het eind, en ook daarom was ik enigszins teleurgesteld toen ik het uitgespeeld had. Toch nog maar even de overige spelletjes, challenges etc doen denk ik zo... Iets wat ik normaal ook echt oversla.

Dikke aanrader!
Anoniem: 405850 29 november 2011 18:50
Ik speel dit spel puur voor de co-op. Zelden zo hard gelachen tijdens gamen. Ik gier het uit van het lachen meestal. Mijn co-op speler speelt als 'Olga', een steroide gespierde mannen lichaam met niet veel meer aan dan een minirok en bikini.

Ik merk dat we altijd er op uitgaan om een missie te doen, maar meestal eindigen met het in elkaar meppen van elkaar met de massive rubberen.. uhm ... ja dat geval ja. Staande op de hoogste flat om het leuk te maken, elkaar er vanaf beuken enzo..

De missies zijn zo fout dat het zelfs mijn foutste bedenksels 10 keer overtreft. Als je een goed gehumeurde mede-gamer hebt, die je normaal al vaak aan het lachen maakt met onderbroek humor. Dan is deze game zijn geld MEER dan waard.
Ben wel benieuwd hoe de pc versie is. Deel 2 op de pc was nogal braak Gta4 geport :(
Pc zit prima in elkaar, beter dan de meeste games van tegenwoordig :)
Anoniem: 283778 @Verderf1 december 2011 12:06
Idd, was erg blij met de pc performance, SR2 was een ramp in het begin tot de patches kwamen.
Met high end PC was het rijden erg schokkerig. SR3 is gewoon vloeiend.
Anoniem: 282062 29 november 2011 15:27
Waar haal je dat Minecraft meer wordt gewaardeerd? Ik ken echt bijna niemand die de game leuk vindt. Ok, voor de gemiddelde 15 jarige is de game top... dat merk je wel als je de reacties bekijkt, maar daarboven merk ik veel gemor.

Neen, foute stelling en een grotere fout om te veralgemenen.
Volgens mij onderschat jij de populariteit van minecraft een beetje, juist bij de wat oudere gamers is deze game immens populair.
Anoniem: 417179 @Verderf29 november 2011 16:41
In minecraft kan je al je fantasie kwijt. Het is immens en kent bijna oneindig aantal mogelijkheden. Ook worden er zo vaak nieuwe features bij gedaan dat het nauwelijks verveeld.

Saints row is eigenlijk gewoon een soort strip-achtige gta. Veel te veel lomp onrealistisch geweld en kleuren. Maar dat maakt het juist zo interessant.
Anoniem: 427290 29 november 2011 15:14
De video's werken wel mee :)
Daarnaast ziet er goed uit!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 427290 op 23 juli 2024 16:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.