×

Saints Row - The Third

Door , 60 reacties

Wat is die bobbel?

Het is niet het begin van het spel, maar wel bijna: het punt waarop je een character kunt kiezen en er vorm aan kunt geven. Dat gebeurt in het Initiation Station, dat overigens voor release van de game al beschikbaar is ter download. Bij het tweaken van het uiterlijk van je personage wordt direct duidelijk wat uitgever THQ voor je in petto heeft. Alles is heerlijk over de top. Naast de gebruikelijke opties kun je hier zelfs aangeven hoe groot de bobbel in je broek moet worden, om duidelijk te maken hoe stoer je bent.

Voor je bij dat Initiation Station komt, heb je echter al een aardig avontuur achter de rug. De game begint namelijk lekker spectaculair, met een bankoverval van de Saints - je eigen bende - waarbij je flink aan de slag moet. De overval bestaat deels uit cutscenes waarin de Saints aan je worden voorgesteld, met daar tussendoor flinke stukken actie. De overval zet tussen het schieten door ook het verhaal in de verf. Zo wordt in de opening duidelijk dat de Saints concurrentie hebben gekregen in hun eigen Stilwater. Een organisatie die zich The Syndicate noemt zit diep in het bankwezen en heeft daarmee ongezien erg veel macht gekregen. Het maakt dat de Saints uit moeten wijken naar een nieuw territorium: de stad Steelport. De plotwending is uiteraard vooral bedoeld om de Saints een nieuwe start te laten maken. In Steelport zijn al diverse bendes actief, waartussen de Saints een plek moeten zien te bemachtigen.

* Schone lei

Na een lange introductie begin je dus met een schone lei. In een nieuwe stad, zonder hulp, met vijandige bendes overal om je heen en The Syndicate op je hielen. Je missie is om Steelport aan je voeten te krijgen door het territorium van de vijandige bendes onder controle te krijgen. Rond dat verhaal ontspint zich een structuur van missies, met daar omheen de van de serie bekende vrijheid. Ontwikkelaar Volition Games speelt het daarbij slim omdat de studio de eerste missies gebruikt om de opties te introduceren die daarbuiten kunnen worden uitgevoerd. Bovendien krijg je via de quests in het spel langzamerhand wat volgelingen, zodat je de missies niet meer alleen hoeft te volbrengen en hulp hebt in de strijd met de Syndicate en de andere bendes in Steelport.

*