×

E3: Preview - Saints Row The Third

Door , 24 reacties

Zoek de verschillen

Van uitgever THQ mogen Saints Row en Grand Theft Auto eigenlijk niet meer in één zin worden genoemd, en dat begrijpen we ook wel. De eerste Saints Row was een nauwelijks verhulde poging om het succes van GTA te kopiëren, maar THQ en ontwikkelaar Volition Games hebben inmiddels geleerd dat het beter is om een eigen koers te varen. Dat is duidelijk te merken aan The Third, inderdaad de derde game in de serie.

Ondanks dat er inmiddels duidelijke verschillen zijn met GTA, is The Third nog steeds een open spelwereld. Het decor is echter veranderd. Je maakt nu de straten van de stad Steelport onveilig, een stad die lichtjes is geïnspireerd op Chicago. Daarbij worden de lelijke kanten van de industriestad niet gemeden, want ook Steelport bestaat voor een flink deel uit sloppenwijken.

* Third Street Saints

Je rol is echter onveranderd; je bent de naamloze leider van de Third Street Saints, een bende die is vernoemd naar een straat in Stilwater, de stad waar de vorige delen van de serie zich afspeelden. Daar heeft Volition een verhaaltje omheen verzonnen. De Saints leken het aan het einde van Saints Row 2 zo mooi voor elkaar te hebben. De andere bendes in Stilwater waren allemaal verslagen en de vijand, de Ultor Corporation, was verslagen.

Dat maakt de Saints wat overmoedig en daar start The Third. Je wil met drie bendeleden de bank van Stilwater overvallen, maar dat loopt fout. Het plan is spectaculair; met explosieven blaas je een gat in het dak van de bank, waarna je met een vrachtheli de complete kluis uit het pand probeert te tillen. Iemand blijkt echter voorkennis te hebben van jullie plannen en zodra de heli in de buurt is, word je onder vuur genomen door een overmacht aan politieagenten.

Stilwater blijkt hoog op de interesselijst te staan van The Syndicate, een grote internationale bende die alle banken van Stilwater onder controle heeft en die bovendien is geïnfiltreerd in het politiecorps. In de bank ontstaat een spectaculair vuurgevecht, dat zich voortzet terwijl je onder de heli bungelt. Vervolgens dien je zowel de agenten beneden je te bestoken, als de heli's die de politie inmiddels heeft ingeschakeld.

*