Door , , 56 reacties

Al sinds het eerste deel is de Saints Row-serie onlosmakelijk verbonden met Rockstar’s Grand Theft Auto. Terwijl we dit schrijven, realiseren we ons maar al te goed dat iemand bij THQ een zucht gaat slaken als hij dat voor de zoveelste keer sinds de release leest, maar dat heeft de uitgever dan toch echt aan zichzelf te danken. Saints Row versus GTA is namelijk geen kwestie van ‘hetzelfde genre’ - namelijk dat van de third person sandboxgames die zich afspelen in de onderwereld van een grote stad -maar eerder een van een persiflage. Zo is het tenminste ooit begonnen en dat is in grote lijnen nog steeds van toepassing. GTA werd door sommigen als stijf en traag ervaren en THQ speelde daar op in door de lasten te verlagen en de lusten te vertienvoudigen. De stad hoefde niet langer wijk voor wijk ontgrendeld te worden, voertuigen en wapens waren idioter, destructiever en gemakkelijker te bemachtigen en je zorgen maken over de gevolgen van je daden was al helemaal niet aan de orde.

Gespeeld op: PlayStation 3
Ook verschenen voor: pc, Xbox 360

Saints Row is inmiddels echter uitgegroeid tot een volwaardige serie. Nog evenveel verbonden met GTA, maar met een eigen verhaal, een eigen schare fans en - niet op de laatste plaats - een eigen stijltje. Saints Row: The Third is het derde deel in de serie en het derde dat op deze generatie consoles uitkomt. Het is echter veruit het meest gepre-orderde deel en bovendien het eerste deel waarbij de ontwikkelaars vanaf de beginfase rekening hebben kunnen houden met GTA IV.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Het zal voor weinigen als een verrassing komen dat de game nog altijd rond de Third Street Saints-bende draait. De hoofdpersonen uit Saints Row 2; Johnny Gat, Shaundi, Pierce en het ‘vrij in te delen’ spelerskarakter ‘Boss’, zitten er weer in. Na het tweede deel, waarin alle rivaliserende bendes in spelstad Stilwater al zo goed als uit de weg werden geruimd, is de bende uitgegroeid tot een soort multimedia-onderneming. Met een eigen lijn comic books, een film, een energiedrankje en de arrogante attitude die daar vaak bij hoort.

De Initiation Station in Saints Row: The Third

Populaire gebruikersreview