Kingdoms of Amalur - Reckoning

Onopvallend bericht

Het was een onopvallend berichtje, ergens in de eerste helft van 2009: ontwikkelaar 38 Studios koopt Big Huge Games. De ene Amerikaanse ontwikkelaar koopt de andere. Geen big deal, geen al te grote namen. BHG is nog wel enigszins bekend, vanwege de uitstekende rts Rise of Nations. In Europa kent echter vrijwel niemand 38 Studios, omdat het nog geen enkele game heeft afgeleverd. In de VS heeft de studio wel al naam, vooral omdat oprichter Curt Schilling er een grote sportheld is, als voormalig werper van honkbalteam Boston Red Sox.

De details in het onopvallende berichtje van bijna twee jaar terug zijn bij nader inzien alsnog erg interessant. Waar 38 Studios ook toen al aan het werk was aan een nog steeds onaangekondigde mmog, stelde de deal Big Huge Games in staat om verder te werken aan een op dat moment nog onbekende offline rpg. Dat niet alleen, hij maakte het voor BHG ook mogelijk om gebruik te maken van de indrukwekkende groep aan medewerkers die Schilling om zich heen heeft verzameld.

* Spawn

Wat te denken van Todd McFarlane? Iedereen die van Amerikaanse comics houdt, zou hem moeten herkennen als de bedenker van Spawn en de tekenaar van de vele albums rond de superheld. Wie minder bekend is met strips, kent vast de clip die hij tekende voor Korn's 'Freak On A Leash'. Verder werkt ook R.A. Salvatore bij 38 Studios. De schrijver is beroemd vanwege de vele fantasyboeken die hij heeft geschreven en waarvan bij gamers vooral de Forgotten Realms-serie bekend zou moeten zijn. Onderdeel daarvan zijn de Icewind Dale- trilogie en de Neverwinter-boeken die de inspiratiebron vormden voor een aantal klassieke rpg's van rond de eeuwwisseling. En dat is nog niet alles, want 38 Studios heeft zich ook verzekerd van de diensten van Ken Rolston. Hij was ooit lead designer van zowel The Elder Scrolls III: Morrowind als van opvolger The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Kingdoms of Amalur: Reckoning Video van 11 januari 2012
Kingdoms of Amalur: Reckoning Video van 23 december 2011
Kingdoms of Amalur: Reckoning Video van 2 december 2011