Kingdoms of Amalur: Reckoning

Lekker combineren

Van de titel moet Kindoms of Amalur: Reckoning het nog steeds niet hebben. Wel van de lijst met medewerkers. Naast schrijver R.A. Salvatore heeft ontwikkelaar Big Huge Games ook striptekenaar Todd McFarlane aan boord gehaald en de studio heeft bovendien Ken Rolston weten te strikken, die verantwoordelijk was voor de gameplay van zowel The Elder Scrolls: Morrowind en The Elder Scrolls: Oblivion. McFarlane is vooral bekend van zijn werk aan stripheld Spawn. Maar bekende namen, mooie praatjes en flitsende presentaties maken nog geen goede game, dus waren we blij om alvast een middag lang de pc-versie van de game te mogen spelen, om te zien wat Rolston en consorten ons begin volgend jaar voor willen schotelen.

Wat opvalt tijdens het spelen is dat Big Huge Games de tijd neemt om je in een richting te dwingen en bovendien veel vrijheid biedt om daarin te veranderen. Reckoning is het makkelijkst te omschrijven als een offlinevariant op World of Warcraft. Dat wil zeggen dat je een personage aanmaakt waarmee je de campagne van het spel doorloopt. Geheel volgens bestaande conventies kies je daarbij ras en klasse. Ras kies je aan het begin van het spel, klasse komt echter later pas en, als gezegd, valt daar nog in te switchen. Bovendien hoef je niet voor één klasse te kiezen, je kunt combinaties maken en elementen van alle klassen in het spel combineren tot een mix die je prettig vindt.

* Volop variatie

Met warrior, rogue en mage zijn er maar drie classes in het spel opgenomen, maar doordat je naar hartenlust eigenschappen kunt combineren, is er toch volop variatie. Je kunt dus een soort battle mage maken, die met zwaarden of dolken vecht en tegelijk spreuken kan gebruiken. Of een sluipende warrior, die vooral poison gebruikt, maar ook met zwaarden kan zwaaien. Bovendien, Reckoning is enkel singleplayer, wat maakt dat er minder behoefte is aan een ondersteunende klasse als een healer of een tank, waardoor niet het hele palet van een game als WoW voorhanden hoeft te zijn.

De keuzevrijheid begint al met de keuze van je wapen. Daar ben je vrij in, dus ongeacht je klasse kun je gebruiken wat je wilt. Er zijn zwaarden, hamers, dolken, toverstaffen en zogenaamde chakrams. Dat is een soort ringvormige vlijmscherpe boemerang die je naar je tegenstanders kunt smijten. Bij sommige wapens horen bepaalde eigenschappen. Zo kun je sluipen zodra je dolken (die enkel in paren voorkomen) in handen neemt. De dolken maken dat je een oogvormig icoon te zien krijgt boven elke tegenstander. Dat icoon geeft aan of je door die tegenstander gezien wordt of niet. Mocht je pijl en boog ter hand nemen, dan is er een richtkruis in beeld, dat niet te zien is als je bijvoorbeeld tegenstanders met magische spreuken bestookt.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite