Door Pieter Molenaar

Philips Cinema 21:9 Gold Series: 3d-thuisbioscoop

25-03-2011 • 09:00

40

Multipage-opmaak

Inleiding

Toen de Cinema 21:9 Platinum Series op de IFA 2010 in Berlijn werd geïntroduceerd, was al te verwachten dat Philips nog meer modellen in deze lijn zou uitbrengen. Philips hield aanvankelijk zijn kaken stijf op elkaar en ook op de CES 2011 in januari volgden geen Europese aankondigingen, hoewel er toen voor de Amerikaanse markt wel al enkele nieuwe toestellen werden gepresenteerd.

Eind januari verschenen de eerste geruchten dat Philips een goedkopere versie van de Cinema 21:9 Platinum Series op basis van passieve 3d-technologie uit te brengen. Het beeldformaat van de Gold Series, zoals de nieuwe tv zou gaan heten, was nog niet bekend, maar wel dat de schermen een edge-lit led-backlight zouden krijgen in plaats van een full-led backlight, zoals bij de Platinum Series.

Op zijn Winter Media Event 2011 in Barcelona kondigde Philips begin maart de nieuwe Cinema 21:9 Gold Series officieel aan, samen met de rest van de nieuwe tv-line-up voor 2011. De Gold Series heeft een 50"-paneel gekregen en is daarmee zichtbaar kleiner dan de Platinum Series, die een beelddiagonaal van 58" heeft. Het paneel is naar verluidt afkomstig van LG, dat ook de displays van Philips' 7606-tv's zou leveren.

Tweakers.net was op het Philips-event aanwezig en vergeleek de Gold Series met het platina topmodel. In deze hands-on komen onder meer de passieve 3d-technologie, het uiterlijk en de nieuwe afstandsbediening aan bod.

Philips Cinema 21:9 Gold Series inleiding

Specificaties

Merk en type
Merk Philips
Productserie Cinema
Type 50PFL7956K
Beeld
Type lcd
Backlight edge-lit led
Local dimming nee
Hd-specificatie full hd
Schermdiagonaal 50"
Paneelfrequentie 100Hz
Resolutie
2560x1080
Beeldverhouding 21:9
Reactietijd 2ms
Beeldoptimalisatie Pixel Precise HD Engine
Bewegingscorrectie HD Natural Motion
3d-ondersteuning passief
Verbinding
Common interface CI+
Geluid
Speakers intern
Vermogen (rms) 20W
Uiterlijk
Kleur aluminium
Energie
Stroomverbruik onbekend
Overig
Eigenschappen 24p, multi view
Dlna ja
Introductiejaar 2011
Bijzonderheden Ambilight Spectra 2

Uiterlijkheden

Onderdeel van de 7-serie

Philips positioneert de Cinema 21:9 Gold Series onder het Platinum Series-topmodel. Dat is ook te zien aan de typeaanduiding 50PFL7956, waarmee de tv in dezelfde, goedkopere 7-serie valt als bijvoorbeeld de nieuwe 7606. De Platinum Series maakt deel uit van Philips' 9-serie.

De '9' uit het typenummer staat normaal gesproken voor het type backlight: een 4 betekent dat er een ccfl-backlight in het toestel zit, een 6 geeft een edge-lit led-backlight aan en een 7 wijst op een full-led backlight. De eerste Cinema 21:9 Platinum Series en de Aura-tv hadden echter een 9 als tweede cijfer en dat geldt ook voor de Gold Series.

Het vooorlaatste cijfer van het typenummer is bij normale toestellen meestal een 0, maar net als bij de Platinum Series is dat voor de Gold Series een 5. Het laatste getal staat voor het jaar van verschijnen; voor 2011 is dat een 6.

Behuizing

Uiterlijk vertoont de Gold Series grote overeenkomsten met de Platinum Series. Het kleinere Cinema 21:9-scherm is wederom voorzien van een bezel van geborsteld aluminium, al is deze minder donker dan bij de Platinum Series. Ook ontbreekt bij de 50PFL7956 de dunne, doorzichtige rand, waardoor het toestel strakker oogt dan de Platinum Series. De bezels zijn niet superdun, zoals bij de nieuwe D7000- en D8000-modellen van Samsung, maar ook niet overdreven breed.

Aan de onderkant bevindt zich de voor Philips kenmerkende uitstulping met de fysieke bedieningselementen. De labels hierbij zijn aan de voorkant van de tv zichtbaar, maar de eigenlijke knoppen zitten aan de onderkant. Omdat Philips de demotoestellen allemaal had opgehangen, kunnen we nog niks over de voet zeggen.

Philips Cinema 21:9 Gold Series behuizing Philips Cinema 21:9 Gold Series behuizing Philips Cinema 21:9 Gold Series behuizing Philips Cinema 21:9 Gold Series behuizing Philips Cinema 21:9 Gold Series behuizing Philips Cinema 21:9 Gold Series behuizing

Vernieuwde afstandsbediening

Omdat de tv's tegen de muur hingen, konden we ook niet naar de aansluitingen op de achterkant kijken. Bij de Platinum Series had Philips de meeste aansluitingen echter al naar de zij- of onderkant gericht en dat is waarschijnlijk ook bij de Gold Series het geval. We verwachten hier geen verrassingen.

Wel mochten we een blik op de remote werpen, die op flink wat punten is gewijzigd. Zo is de verticale volumeknop vervangen door een horizontaal exemplaar. Verder zijn de gekleurde contextgevoelige knoppen naar boven de d-pads verhuisd en heeft Philips mediaspeler-controls toegevoegd. De Home-knop is naar de buitenste d-pad geplaatst, terwijl ook de back-knop daar een plekje heeft gevonden.

Waar de vorige remote nog drie knoppen rond de d-pads hadden, heeft de nieuwe afstandsbediening er vier, die ook andere functies hebben gekregen. Er is een zoekknop bijgekomen, er is een knop om mediabronnen te selecteren, er is nu een dedicated knop voor de beeldverhouding en de 'Adjust'-knop lijkt toegang tot het menu te bieden. Ook de namen van de knoppen zijn nu op de behuizing vermeld, wat de duidelijkheid ten goede komt. Over het algemeen is de nieuwe remote een stuk logischer in het gebruik dan de oude.

Philips Cinema 21:9 Gold Series afstansbediening

Easy 3D

Easy 3D

Een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe 7-serie, dus ook van de Cinema 21:9 Gold Series, is Easy 3D. Dit is de naam die Philips gebruikt voor zijn passieve 3d-technologie. Philips is na LG de tweede fabrikant die tv's op basis van deze technologie heeft aangekondigd.

Bij de passieve 3d-technologie is een filmlaag aan de voorkant van het paneel bevestigd, die het licht per beeldlijn polariseert. De passieve 3d-bril heeft glazen met verschillende polarisatie, zo dat elk oog de helft van de beeldlijnen krijgt voorgeschoteld. Het brein zorgt ervoor dat de even en oneven beeldlijnen die de ogen ontvangen, worden geïnterpreteerd als een 3d-beeld.

Passieve 3d wordt gezien als het rustigst voor de ogen. Dit komt doordat de brillenglazen niet continu open en dicht worden gezet, zoals het geval is bij actieve 3d-technologie, en omdat crosstalk zo goed als afwezig is. Ook gaat de lichtopbrengst bij deze technologie niet achteruit, is er weinig kleurverschil met de 2d-weergave en ziet de gebruiker geen flikkeringen als gevolg van lampfrequenties. Daarnaast is een passieve 3d-bril aanzienlijk lichter dan een actieve variant.

Philips Cinema 21:9 Gold Series passieve 3d-bril

Een nadeel van Easy 3D en passieve 3d-technologie in het algemeen is dat de verticale resolutie wordt gehalveerd door de 'patterned retarder'-filmlaag. Philips raadt dan ook een minimale kijkafstand van twee meter aan om het verlies aan resolutie te maskeren.

Kom je dichterbij, dan zie je zwarte lijntjes tussen de beeldlijnen. Volgens Philips zijn deze bredere separatielijntjes noodzakelijk om crosstalk te verminderen. Met dunnere lijntjes zou licht voor het ene oog ook het andere oog kunnen bereiken.

Philips Cinema 21:9 Gold Series crosstalk

De scheidingslijntjes zijn goed zichtbaar als er op de pixels wordt ingezoomd; normaal gesproken zit er minder ruimte tussen de pixels. Ook lijkt het scherm een afwijkende layout van de subpixels te hebben.

Pixels met zwarte lijntjes ertussen

Dual View Gaming

Een interessante nieuwe optie bij de nieuwe Philips 3d-tv's is Dual View Gaming. Sommige games kunnen twee spelers met een split screen tegen elkaar laten spelen; een nadeel daarvan is dat de spelers elkaars activiteiten kunnen zien. Met Dual View Gaming kan echter iedere speler zijn eigen - tweedimensionale - viewpoint beeldvullend zien.

Dual View Gaming wordt ondersteund voor zowel actieve als passieve beeldschermen, maar de uitwerking verschilt. Bij de Philips-tv's met een actieve bril worden de twee viewpoints om en om op de volle resolutie weergegeven. Daarbij worden voor elke speler beide glazen gelijktijdig geopend en gesloten, waarbij de standaard actieve 3d-bril gebruikt kan worden.

Bij de passieve schermen hebben beide spelers een aparte bril nodig, met twee identiek gepolariseerde glazen, zodat ze altijd maar de helft van de beeldlijnen kunnen zien. Omdat de twee brillen ten opzichte van elkaar een andere polarisatie hebben, ziet elke speler alleen het beeld dat voor hem of haar bestemd is.

Het nadeel is dat de resolutie, net als bij 3d-weergave van filmcontent, wordt gehalveerd - maar dat is uiteraard ook het geval bij normale split screen-weergave. Voor deze versie van Dual View Gaming zijn dus wel speciale brillen nodig: bij de Easy 3D-modellen verschijnt een speciaal 'gamepack' met daarin twee van zulke tegengesteld gepolariseerde brillen.

Philips Cinema 21:9 Gold Series Dual View Gaming Philips Cinema 21:9 Gold Series Dual View Gaming

Deze aparte brillen zijn ook bruikbaar om 3d-films in 2d te bekijken, terwijl iemand met een bril met verschillende glazen tegelijkertijd dezelfde film in drie dimensies kan zien. Ook de tv's met actieve brillen ondersteunen dit trouwens: die hebben een extra knopje waarmee de synchronisatie van de glazen wordt aangepast.

Deze technologie heeft ongetwijfeld meer mogelijkheden. Wellicht komt Philips bijvoorbeeld met een 'picture through picture'-mogelijkheid, waarbij twee mensen tegelijk naar verschillende signaalbronnen kunnen kijken.

Eerste indruk

Vreemd genoeg vertoonde Philips in Barcelona geen 3d-materiaal op de Cinema 21:9 Gold Series. Wel konden we de passieve 3d-technologie beoordelen aan de hand van een kijksessie met de 7606. Daarop werd onder meer de 3d-blu-ray Alice in Wonderland gedraaid.

Net als bij LG's Cinema 3D-tv's, die we op de CES mochten bewonderen, is de 3d-weergave van de 7-serie een genot om naar te kijken. Het beeld is zeer rustig, en er is haast geen lichtverlies of kleurverandering als de bril wordt opgezet. De passieve brillen zijn duidelijk lichter en comfortabeler dan de actieve varianten. Daarnaast wil een actieve 3d-bril nog wel eens de synchronisatie met de tv verliezen als er iemand door je beeld loopt, en van dit 'line-of-sight'-probleem heb je met passieve 3d geen last.

Philips 7606 3d-weergave Alice in Wonderland

Toen we de passieve 3d-bril voor het eerst opzetten, waren we wel even verbaasd omdat we zo goed als geen 3d-effecten zagen. Dat bleek te komen doordat de tv op een laag tv-meubel stond, legde Philips uit: het 3d-effect is bij deze technologie alleen zichtbaar als de verticale kijkhoek kleiner is dan 26 graden ten opzichte van de normaal van het scherm. Het bedrijf denkt dit volgend jaar te kunnen opkrikken tot meer dan 40 graden. De horizontale kijkhoeken zijn veel groter en leveren geen problemen op. Wel is het raadzaam het advies om twee meter afstand te houden op te volgen, omdat anders de separatielijntjes te zichtbaar worden.

Bij de IFA-elektronicabeurs in september 2010 in Berlijn liet LG doorschemeren dat er aan 21:9-plasma- en lcd-schermen wordt gewerkt, maar in de nieuwe Cinema 3D-tv-lijn van LG, met passieve 3d-technologie, komt geen 21:9-model voor. Het 21:9-segment blijft dus nog een tijdje exclusief voor Philips. Wel heeft in de Verenigde Staten onder meer marktleider Vizio tv-fabrikant al 3d-tv's met passieve 3d-technologie aangekondigd.

Een puntje van zorg is de backlightbleeding van de Cinema 21:9 Gold Series. Philips toonde een filmpje van een man voor een zwarte achtergrond op een Platinum Series-toestel met aan weerszijden twee Gold Series-tv's. En waar de Platinum Series-tv dankzij de local dimming-functionaliteit de donkere gebieden mooi zwart weergaf, zag het zwart van de twee Gold Series er bijna lichtgrijs uit.

Tevens wilde Philips benadrukken dat de Platinum Series nog steeds het topmodel is door gelijktijdig op de twee tv's een scene van een snelbewegende skieër te tonen. Vanwege het 100Hz-paneel van de Gold Series kunnen dergelijke beelden minder vloeiend weergegeven worden dan met het 200Hz-paneel van de Platinum Series. Het leek er overigens op dat de bewegingscompensatie bij de Gold Series vanwege de schokkerige beelden helemaal uitgeschakeld was, maar dat kon niet worden nagegaan.

Philips Cinema 21:9 50 vs 58 inch

Ook leek de backlightbleeding niet echt uniform over het paneel te zijn verdeeld, maar dat is mogelijk te wijten aan het prototypestadium van de Gold Series. De ips-panelen van LG staan er overigens om bekend dat de zwartwaarden onder een hoek tegenvallen. Daar staat weer tegenover dat de kijkhoek van een ips-paneel over het algemeen groter is dan die van de uv2a-panelen die Philips voorheen in de 7-serie verwerkte.

Dual View Gaming demo Dual View Gaming demo Dual View Gaming demo Dual View Gaming demo

Voor het succes van passieve 3d-technologie is het van belang of klanten vinden dat de voordelen opwegen tegen nadelen als de lagere 3d-resolutie. Zowel Philips als LG promoot de huidige actieve frame sequential-technologie voor de high-end markt, terwijl passieve 3d is terug te vinden in de goedkopere toestellen als de Philps 7-serie. Vanwege het 21:9-scherm zal de Cinema 21:9 Gold Series bovendien in dezelfde nichemarkt terechtkomen als de Platinum Series. Veel hangt dan ook af van de uiteindelijke prijs van het toestel. Die is nu nog niet bekend.

Reacties (40)

Sorteer op:

Weergave:

Even kijkend naar het jaarverslag van Philips over 2010, zie ik dat het onderdeel 'Consumer Lifestyle' waar Televisies onder vallen, het onderdeel is met de laagste groei (6,7% versus 9,2% op 'Lightning' en 10,7% op 'Healthcare'). Als ik daarbij een stukje tekst uit de management summary lees:

Consumers are looking for solutions and products that are easy to use and help them
to live a better and healthier life. They are more appearance-conscious and want to boost self-confidence; they want to be in charge of their health and lifestyle; they want to create a home environment where they can escape life’s complexities; they want to share moments
with their family and friends. To achieve these goals, they need technology that is advanced and easy to use and designed around their specific needs.


dan lijkt het me, medenemend dat Philips voor beeldschermen grotendeels afhankelijk is van andere leveranciers (in deze: LG), dat Philips de afdeling 'Displays' binnen afzienbare tijd gaat opdoeken. Philips zal in mijn ogen zich meer gaan concentreren op zijn kracht, namelijk innovatie op gebieden waarin ze daadwerkelijk zelf de techniek kunnen verbeteren, en niet slim een 'sense & sensibility' doosje om het product heen gaan verzinnen. Dat heeft een aantal jaren, sinds introductie, ongetwijfeld succes gehad, maar dat hebben andere fabrikanten inmiddels ook wel begrepen. Het is het belang van de eindgebruiker dat telt, niet de combinatie van nieuwste technische mogelijkheden tegen een zo laag mogelijke prijs in een ander jasje, ook al denken de meeste tweakers daar waarschijnlijk anders over.

[Reactie gewijzigd door Smen op 26 juli 2024 20:36]

Ik blijf het een onwenselijk formaat blijven, als ik een serie als Lost of zoveel ander 16:9 materiaal ga kijken, dan heb ik zwarte balken links en rechts.... op een overpriced scherm dat gewoon niet hoog genoeg is.
ik heb ook liever boven en onder zwarte balken dan aan de zijkant.
We kijken eenmaal meer breedbeeld tv dan 21:9. Of je moet een thuis bioscoop hebben.
maar dan is een beamer een betere optie.

@Bramillo: zou best kunnen dat het gewenning is. Maar ik kijk liever normaal tv uitzending op breedbeeld tv. En de zwarte balken boven en onder gebruik ik om de ondertiteling tijdens een films te plaatsen zodat ik optimaal van de film kan genieten.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 20:36]

of die zwarte balken nu links/rechts of boven/onder zitten maakt toch niet uit? kwestie van gewoonte, en nu zijn we boven/onder gewoon...
Kwestie van prioriteiten
Mee eens...ik heb niet zo veel cinema materiaal. Meeste is 16:9 of zelfs nog 4:3 (oude meuk:) ). Ik zit hier op dit moment nog niets op te wachten...ik moet alleen wel kwijt dak dat vroeger ook over een breedbeeld TV gezegd heb (16:9 dus). Daar ben ik lange tijd ook zwaar op tegen geweest omdat toen alles nog 4:3 was. Formaten als dit zal heus wel de toekomst zijn maar op dit moment denk ik niet dat hier een grote markt voor zal zijn.
"Overpriced"
Het zou een verboden woord moeten worden t.Net. Een soort van Godwin zeg maar.
Dit toestel is in 2 jaar tijd €599 euro in adviesprijs gedaald. Het apparaat is nu € 3399,-
Als je nu 2999,- 'over hebt' kun je met een beetje handelen die €400 eraf lullen bij je plaatselijke mediamarkt/Scheer & foppen.
€3000 voor een 21:9 3D TV van 1,5 meter doorsnede vind ik niet echt overpriced hoor.
Nog 2 jaartjes met dit tempo en je betaald 2K voor dit type toestel.
Goh, wat overpriced.
Dit model is maar 1,27m (50 inch), voor het geld koop je makkelijk een luxe 55 of 60 gewone 3D 16:9, daar heb je veel meer kijkoppervlak.
Ik blijf het een onwenselijk formaat blijven, als ik een serie als Lost of zoveel ander 16:9 materiaal ga kijken, dan heb ik zwarte balken links en rechts.... op een overpriced scherm dat gewoon niet hoog genoeg is.
Als je een auto wilt kopen en je wilt 'm gebruiken om hele dagen grote boodschappen te doen en zooi in te laden bij de bouwmarkt ga je waarschijnlijk niet klagen over de beperkte kofferruimte van een Porsche 911 maar richt je je in je zoektocht naar een auto op stationwagens, mpv's, suv's en terreinwagens die gemaakt zijn om volgestouwd te kunnen worden met mensen en spullen.

Een 21:9-tv is bedoeld voor mensen die voornamelijk films kijken. Er is een ruime keuze aan 50 inch tv's met een normale 16:9-beeldverhouding. De 21:9-modellen van Philips zouden gezien moeten worden als een verrijking van het aanbod.
Meeste film wordt niet eens opgenomen in 16:9. Het is alleen maar een marketing formaat... dat filmmateriaal uiteindelijk naar 16:9 bijgesneden wordt... tsja...
Passieve 3d wordt gezien als het rustigst voor de ogen. Dit komt doordat de brillenglazen niet continu open en dicht worden gezet, zoals het geval is bij actieve 3d-technologie, en omdat crosstalk zo goed als afwezig is.
Je hebt bij gepolariseerd licht netzogoed kans op crosstalk. Er zijn twee factoren die hier aan bij kunnen dragen:
1 - Slechte filters, op de TV of in de bril, die dus niet alles weg filteren.
2 - Lineair gepolariseerd licht, hierbij is het linker oog 90 graden gedraaid ten opzichte van het rechter oog. Als je je hoofd/bril een klein beetje kantelt krijg je crosstalk.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 26 juli 2024 20:36]

volgens een mevrouw van LG is het circulair gepolariseerd, en daar zit dezelfde techniek in.
Klopt het is inderdaad circulair gepolariseerd.
De voornaamste factor bij crosstalk ontstaat toch vooral door de overgangstijd tussen links en rechts? Deze mechanische omschakeling hoeft niet gemaakt te worden bij passieve schermen aangezien links en rechts beiden geopend zijn.
Ik vraag me af of 3d met een passieve bril echt de toekomst is. Ik bedoel dat de meeste mensen liever naar 3d willen kijken zonder bril. Mijn broer heeft een 3d led lcd van samsung maar moet steeds die bril opzetten. Ik had na een half uurtje gamen genoeg van die bril want het zit niet niet lekker en het ziet er niet uit. Ben net robocop ;)

Ik wacht nog wel een jaartje zodat ik kan kijken zonder 3d bril.
Volgens Samsung duurt dat nog wel langer dan een jaartje. Volgens mij stond daar deze week nog een bericht over op Tweakers.
je bedoelt een jaar of 10 voordat 3D zonder bril komt. Want ze willen 32 kijkhoeken hebben. Overigens denk ik wel dat 3D films kijken op een tablet pc zonder bril meer een vlucht gaat nemen. Dit omdat je maar te maken heb met 1 hoek en je toch in je eentje kijkt.

@Vibravis: De discussie wel of geen 3D vind ik een non discussie. De tijd zal uitwijzen wat de klant wilt. Iedereen was positief over de HTC evo 3D. Games en films op een tablet pc vind ik zeker een meerwaarde hebben. Ook heb je een 3D youtube kanaal.
Wanneer er meer 3D telefoons (lg optimus 3d en htc evo 3d) verkocht gaan worden zal je meer zelfgemaakte 3D films op youtube zien.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 20:36]

Ben ik het mee eens. Maar de meerwaarde van 3d op een tablet zie ik niet. Misschien een film in het vliegtuig ofzo maar voor de rest niet.
Dat bericht heb ik gemist dan. Ik volg deze techniek niet echt op de voet, vandaar dat ik zei 'een jaartje' Maar goed, dan wachten we nog wel wat langer. Aangezien het aanbod nog mager is zie ik geen reden om nu al over te stappen.
dus wat Philips eigelijk zegt: de verticale kijkhoek is nu nog maar 26°, dus wacht je best tot volgend jaar met een tv te kopen want dan zal de kijkhoek 40° bedragen
goed zo! tegen je eigen winkel spreken!
waarom? een grotere kijkhoek is alleen maar interresant voor mensen met een laag tv meubel.
dus als je bank te laag je tv te hoog of te laag of je te schuin zit werkt het niet goed.

het zoveelste voorbeeld van een gehypte technology om maar weer eens 500 euro meer voor een tv te kunnen vragen.
Waarom? Je kan je scherm vast wel kantelen. Zeker met een kleine kijkhoek is dat het eerste wat een fabrikant kan doen om het "probleem" op te lossen. En 26" klinkt misschien niet als heel veel maar is op twee meter natuurlijk toch al een aardig verschil in hoogte. Uit mijn hoofd al snel meer dan een meter.

Ja, als je kleine kinderen hebt die graag op het scherm zitten werkt het niet. Maar dan leren ze dat gedrag ook gelijk weer af ;)

En tsja, of het nu een meerprijs van 10, 100 of 1000 euro heeft voor sommigen is alles te veel.

[Reactie gewijzigd door humbug op 26 juli 2024 20:36]

een flm wordt niet beter door 3d en daarom vind ik het onzin om er meer geld voor uit te geven.
Dat is een mening. Ik vondt bijvoorbeeld Avatar in 3D een enorm mooie film. Toen ik hem later weer keek in 2D was het weinig bijzonder.
Dat Dual View Gaming lijkt me wel echt een hele coole optie! Ik heb daar sowieso al eerder over nagedacht, cool dat het ook echt op de markt komt. Splitscreen gamen en toch fullscreen :-) Nou maar hopen dat die brilletjes een beetje confortabel zijn, iets wat ik toch wel betwijfel. Ook de prijs zal wel net even iets te hoog liggen ben ik bang..
Die brillen zitten precies als een doorsnee zonnebril. En zowieso is het geen probleem om als brillenfabrikant hier een bril voor te maken die desgewenst op sterkte is.

Ik heb dit ding een paar maanden geleden in ons lab zien staan en daarbij konden we verschillende brillen gebruiken. Die waren niet specifiek voor dat paneel gemaakt, maar gewoon standaard gepolariseerd.
Nou moet ik wel zeggen dat het Dual View Gaming een heel groot verschil voor mij zal maken want tot nu toe vind in het op een normale tv met splitscreen heel irritant.
Ik verwacht eerlijkgezecht dat die brilletjes best wel comfortabel zullen zijn voor de gemiddelde brildrager, ze zullen zoizo fijner zitten dan die dikkere shutter techniek brillen.
Inderdaad. Heb er ook al paar keer over na gedacht maar ik kwam niet verder dan 2 tv's ophangen in de huiskamer 8)7 Maar dit is zeker wel chill dan. Maar vraag me alleen af, hoe weet mijn ps3 dat ik zo wil gamen en niet splitscreen. Of zou het alleen kunnen bij nieuwe games die dan uitkomen..
Zou namelijk super chill zijn als het bij elke game zou kunnen op een of andere manier.
50". is dat niet erg klein ?
met een verhouding van 21:9 lijkt het mij dat hij niet zo hoog is maar voornamelijk erg breed,. ik overweeg een 50" omdat hij dan hoog en breed is, dit scherm los van de prijs zou ik om bovenstaande niet snel overwegen.
zal ongeveer de hoogte van een 37/40" hebben schat ik, maar dan breder. Erg klein is het dus niet.
Zeker met films, dan zit je wel tegen een 60" scherm om dezelfde beeldgrootte te halen met een normaal scherm.

(en als je groter wil is er de 58" natuurlijk ;))
Bestaat die zwarte scheidslijn ook indien men niet-3D-content kijkt? Wordt niet geheel duidelijk, maar het lijkt er wel op als je naar de afbeelding van de pixels kijkt.
Dat zou ik jammer vinden: die opoffering wil ik best maken voor af en toe 3d spektakel, maar niet als die lijnen altijd zichtbaar zijn. Met mijn haviksogen zie ik ze zeker, als ik weet dat ze er zijn... 8-)
Dan moet je even een aantal jaren wachten, je haviksogen zullen dan vanzelf in scherpte afnemen en dan merk je er niets meer van :p Ik spreek uit ervaring.
Werd ook getest door FWD magazine, en helaas een toestel met haken en ogen aan, terug naar de ontwerptafel heren van Philips.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.