Door Pieter Molenaar

Philips Cinema 21:9 Gold Series: 3d-thuisbioscoop

Inleiding

Toen de Cinema 21:9 Platinum Series op de IFA 2010 in Berlijn werd geïntroduceerd, was al te verwachten dat Philips nog meer modellen in deze lijn zou uitbrengen. Philips hield aanvankelijk zijn kaken stijf op elkaar en ook op de CES 2011 in januari volgden geen Europese aankondigingen, hoewel er toen voor de Amerikaanse markt wel al enkele nieuwe toestellen werden gepresenteerd.

Eind januari verschenen de eerste geruchten dat Philips een goedkopere versie van de Cinema 21:9 Platinum Series op basis van passieve 3d-technologie uit te brengen. Het beeldformaat van de Gold Series, zoals de nieuwe tv zou gaan heten, was nog niet bekend, maar wel dat de schermen een edge-lit led-backlight zouden krijgen in plaats van een full-led backlight, zoals bij de Platinum Series.

Op zijn Winter Media Event 2011 in Barcelona kondigde Philips begin maart de nieuwe Cinema 21:9 Gold Series officieel aan, samen met de rest van de nieuwe tv-line-up voor 2011. De Gold Series heeft een 50"-paneel gekregen en is daarmee zichtbaar kleiner dan de Platinum Series, die een beelddiagonaal van 58" heeft. Het paneel is naar verluidt afkomstig van LG, dat ook de displays van Philips' 7606-tv's zou leveren.

Tweakers.net was op het Philips-event aanwezig en vergeleek de Gold Series met het platina topmodel. In deze hands-on komen onder meer de passieve 3d-technologie, het uiterlijk en de nieuwe afstandsbediening aan bod.