Door Pieter Molenaar

Samsung Galaxy Tab

22-09-2010 • 10:20

227

Multipage-opmaak

Inleiding

Op de IFA 2009-beurs in Berlijn toonde Samsung voor het eerst een tablet met 7"-touchscreen. De toen naamloze tablet diende als afstandsbediening voor een 55"-lcd-tv, waarmee ook video's naar de tv konden worden gestreamd. Uiteindelijk werd dit concept vertaald naar de high-end C9000-3d-tv, die Samsung in januari officieel aankondigde en die Tweakers.net begin december 2009 in Seoul al had gezien bij een voorvertoning van de 2010-modellen. In plaats van de 7"-tablet werd echter bekend dat de C9000 zou worden geleverd met een meer conventioneel ogende remote met 3"-touchscreen, de Touch Remote.

Half maart van dit jaar maakte Philip Newton, hoofd van de ict-divisie van Samsung Australië, bekend dat Samsung in de tweede helft van 2010 een 'slate pc' zou uitbrengen. De tablet zou een antwoord zijn op de iPad van Apple. In tegenstelling tot de iPad zou de Samsung-tablet wel over een belfunctie beschikken. Verdere details over het apparaat werden toen echter niet genoemd. In juni maakte Samsung bekend dat het zou gaan om een tablet met een 7"-touchscreen, en publiceerde de Zuid-Afrikaanse afdeling van Samsung op zijn blog een foto van de tablet, gelegen naast een Galaxy S-smartphone.

Op de afgelopen IFA 2010, een jaar na de eerste vertoning van een 7"-tablet door Samsung, kondigde het bedrijf zijn Galaxy Tab-tablet uiteindelijk groots aan. Zo werd een flink deel van het beschikbare oppervlak van Samsungs IFA-stand ingenomen door een drietal tafels met daarop elk tien exemplaren van de tablet. De Galaxy Tab-tablets zaten niet achter glas, maar konden door het geïnteresseerde publiek van boven tot onder worden bekeken en in de hand worden gehouden; er kon ook mee worden gespeeld. Gezien de drukte bij de witte tafels werd gretig van die mogelijkheid gebruikgemaakt.

Deze hands-on van de Galaxy Tab is gemaakt naar aanleiding van onze ervaringen met de tablet op de IFA. Niet alleen geven we onze bevindingen met de Samsung-tablet weer, we gaan ook in op concurrenten in het tabletsegment.

Galaxy Tab inleiding

Prijzen en specificaties

Merk en type
Merk Samsung
Type Galaxy Tab
Toestel
Telefoonmodel Bar
Invoermethode Touchscreen
Gsm-besturingssysteem Google Android
Versie besturingssysteem Google Android 2.2
Beeldscherm
Schermresolutie 1024x600 pixels
Schermdiagonaal 7"
Schermtype Lcd
Multitouch Ja
Secundair scherm Nee
Camera
Cameraresolutie 3MP
Gsm-flitsertype Enkele led
Resolutie video-opname 1920x1080 pixels
(full hd 1080p)
Functionaliteit
Berichten E-mail, mms, sms
Audioformaten Aac, ac3, amr-nb, amr-wb, flac, midi, mp3, ogg, wav, wma
Videoformaten DivX 4, DivX 5, DivX 6, h.263, h.264, mpeg 4, xvid
Gsm-functies Swype-tekstinvoer, voicerecorder
Verbindingen
Mobiele netwerken Edge, gprs, hsdpa, hspa, umts
Frequentiebereik (gsm/umts) 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz
Verbinding (wlan) 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n
Bluetooth-versie (GSM) Bluetooth 3.0
Gsm-connector 3.5mm-headset, mini-usb, tv-uit analoog, tv-uit digitaal
Technische kenmerken
Processorsnelheid 1GHz
Werkgeheugen 512MB
Opslaggeheugen 16GB
Extern geheugen Secure Digital Micro
Accu
Accucapaciteit 4000mAh
Accutype Li-ion
Uiterlijk
Kleuren Wit
Gewicht (gram) 380g
Lengte 190mm
Breedte 120mm
Hoogte / Diepte 12mm
Overige specificaties
Meegeleverde gsm- accessoires Oplader

Onder de motorkap

De Galaxy Tab lijkt in verschillende opzichten een grotere versie van de Galaxy S-smartphone van Samsung. De twee delen in ieder geval de S5PC110-processor, die ook bekend staat onder de koosnaam Hummingbird. De S5PC110, die in de Galaxy Tab een kloksnelheid heeft van 1GHz, is gebaseerd op een Cortex A8-kern van ARM. Deze kern heeft 32KB cachegeheugen voor instructies en eenzelfde hoeveelheid voor data, terwijl de processor over 512KB L2-cache beschikt.

Samsung S5PC110 Hummingbird diagram

Ook bevat de Hummingbird, die op een 45nm-procedé is gebakken, ondersteunende hardware voor het versnellen van grafische bewerkingen in 2d en 3d. De PowerVR SGX540-gpu maakt voor 3d-berekeningen gebruik van tile-based deffered rendering.

Bij deze technologie wordt het beeld in een aantal vlakken verdeeld, waarbij voor elk voorwerp in een scene wordt bepaald of het zichtbaar is of geheel of gedeeltelijk door een ander object aan het oog wordt onttrokken. Uiteindelijk blijven alleen de voor de gebruiker zichtbare pixels over. Deze worden aan de shaders en de textuureenheden in de gpu doorgegeven.

De PowerVR SGX540 gaat hierdoor efficiënt om met het beschikbare geheugen, terwijl de architectuur vanwege zijn energiezuinigheid bij uitstek geschikt is voor mobiele apparaten als smartphones en tablets. Ook heeft de tbdr-technologie als voordeel dat full-scene-anti-aliasing weinig extra processorkracht en geheugen nodig heeft. Overigens heeft de Galaxy Tab 512MB werkgeheugen.

PowerVR SGX540 diagram

Ook heeft Samsung hardwareondersteuning voor camera's ingebouwd en bevat de S5PC110 codecs voor het en- en decoderen van onder meer h.264-video met een maximale resolutie van 1080/30p, terwijl de chip video van een dergelijke resolutie alleen kan decoderen als van de mpeg2-, vc1- of xvid-codec gebruik wordt gemaakt.

De Hummingbird-processor heeft tevens hardware aan boord voor het opschalen van applicaties met lagere resolutie. Dat is vooral van nut voor Android-apps die voor de kleinere schermen van smartphones zijn ontwikkeld. De scalerhardware moet karteltjes bij de weergave van smartphoneapplicaties op de Galaxy Tab voorkomen. De iPad gaat minder net om met het upscalen van iPhone en iPod Touch-applicaties. Die tablet verdubbelt gewoonweg de pixels in hoogte en breedte om de app op het grotere scherm weer te geven, waardoor kartelige randjes worden uitvergroot. Aangezien de A4-processor van de iPad zeer grote gelijkenissen met de Hummingbird vertoond, is het vreemd dat Apple de scalerhardware niet beter benut.

Uit de specificaties van de Galaxy Tab blijkt dat de tablet ook ondersteuning biedt voor versie 3.0 van bluetooth. Daarvoor zou Samsung een extra chip op het moederbord van de Galaxy Tab hebben geplaatst, omdat de S5PC110 alleen de bluetooth 2.2-specificatie ondersteunt. Met bluetooth 3.0 is het bijvoorbeeld mogelijk een dataverbinding tussen twee apparaten via wifi op te zetten, waarbij bluetooth alleen voor de aansturing wordt gebruikt.

Accu

De Galaxy Tab is uitgerust met een lithium-ion-accu met een capaciteit van 4000mAh. Met deze accu is het volgens Samsung mogelijk om zeven uur video te bekijken. Dit is drie uur minder dan wat Apple voor zijn iPad opgeeft. Testen moeten uitwijzen of de zeven uur wordt gehaald en wat andere activiteiten van het uithoudingsvermogen van de Samsung-tablet vergen.

Behuizing en accessoires

Uiterlijk

Samsung heeft de Galaxy Tab een fris uiterlijk meegegeven. In tegenstelling tot eerdere proefexemplaren van de Samsung-tablet, die met een metalen achterkant en randen waren uitgerust, heeft de uiteindelijke Galaxy Tab een witte, plastic achterkant gekregen. De achterkant is licht gebold. De voorkant en zijkanten zijn zwart.

De voorkant heeft een dunne glasplaat over de lcd waarbij de zwarte bezels ruimte bieden, onder meer om het apparaat vast te houden zonder dat de digitizer wordt geactiveerd. Een smal, opstaand randje van plastic rondom het glas zorgt ervoor dat het scherm minder snel bekrast raakt als je het apparaat ondersteboven op tafel legt.

In tegenstelling tot eerder uitgelekte foto's van de Galaxy Tab heeft het uiteindelijke model, zoals getoond op de IFA, geen fysieke knoppen aan de voorkant, maar zijn de voor Android kenmerkende knoppen onderdeel van het glas van de voorkant en net als het paneel capacitief. Deze knoppen lichten op bij aanraking, maar vallen ongebruikt weg in het zwart van de onderste bezel. Bij weinig licht zijn ze zelfs helemaal niet zichtbaar, waardoor je snel mis klikt.

Aan de onderkant is te zien dat de Galaxy Tab twee speakeropeningen heeft voor stereogeluid. De iPad heeft de openingen maar aan één kant, maar heeft intern wel twee speakers en gebruikt de rest van de behuizing als klankkast.

Galaxy Tab body Galaxy Tab body Galaxy Tab body Galaxy Tab body Galaxy Tab body Galaxy Tab body

Camera's en videobellen

Aan de achterkant vallen naast de witte kleur ook direct de camera en de led-flitser op. De camera heeft een resolutie van 3 megapixels, maar voor videobellen heeft Samsung de Galaxy Tab ook van een front facing-camera voorzien. De resolutie daarvan bedraagt 1,3 megapixels.

De Galaxy Tab wordt in de Verenigde Staten voorzien van videochatsoftware van het bedrijf Qik, maar het is niet bekend of Samsung deze software en dienst ook voor de Europese markt gaat gebruiken. De Qik-software werd gedemonstreerd bij de bekendmaking dat de Galaxy Tab verkrijgbaar zal zijn bij de vier grootste telecombedrijven: Verizon, AT&T, Sprint en T-Mobile. Op de IFA hebben we de telefoonfunctie van de Galaxy Tab niet kunnen testen.

Aansluitingen

De Galaxy Tab is beter met aansluitingen bedeeld dan de iPad. Zo heeft eerstgenoemde een microsd-slot voor uitbreiding van het interne geheugen van 16 of 32GB, afhankelijk van het model, en kan een sim-kaart in de Galaxy Tab worden geschoven om de belfunctionaliteit te kunnen gebruiken. De iPad kan niet als mobiele telefoon worden gebruikt.

Eveneens aan de rechterkant zitten een knop voor het instellen van het volume en een aan-/uitknop, terwijl de linkerzijde van de tablet is gevrijwaard van aansluitingen, maar wel de microfooningang bevat.

Verder heeft de Galaxy Tab aan de bovenkant een 3,5mm-audioaansluiting voor een koptelefoon, terwijl aan de onderkant een 30-pinsconnector zit. Met deze connector kan de tablet worden opgeladen, kan een bedrade verbinding met een computer worden gemaakt of kunnen accessoires worden aangesloten.

Ook Apple maakt voor zijn mediaspelers en tablet gebruik van een 30-pinsconnector. Mogelijk kan de Galaxy Tab daardoor gebruikmaken van enkele iPod- en iPhone-accessoires, maar Samsung heeft dit niet officieel bevestigd.

Accessoires

Voor de Galaxy Tab zullen diverse accessoires verkrijgbaar zijn. Zo toonde Samsung op de IFA een docking station die niet alleen de tablet van stroom voorziet, maar tevens met een computer kan worden verbonden voor synchronisatie van bijvoorbeeld bestanden en afspraken. De docking station heeft ook een hdmi-uitgang. Op de IFA toonde Samsung deze koppeling werkend, waarbij video met een maximale resolutie van 1080p met 30fps naar de tv werd gezonden.

Samsung Galaxy Tab hdmi dock 1080/30p Samsung Galaxy Tab hdmi dock 1080/30p Samsung Galaxy Tab hdmi dock 1080/30p

Voor de iPad geldt hiervoor een maximale videoresolutie van 720p als de vga-connector wordt gebruikt, terwijl vga de hoogste resolutie is bij gebruik van de componentkabels.

Ook toonde het bedrijf een cradle voor routenavigatie in de auto via Google Maps Navigation en een klein toetsenbord met houder waar de Galaxy Tab rechtop wordt ingeschoven.

Scherm en bediening

7"-scherm

Samsung heeft met een beelddiagonaal van 7" voor een tussenmaat gekozen. Groter dan een smartphone, maar kleiner dan een iPad. Het kleinere scherm maakt de Galaxy Tab beduidend handzamer dan de iPad en, niet onbelangrijk als het apparaat onder meer wordt gebruikt om e-books te lezen, veel lichter dan de Apple-tablet. Zo weegt de eenvoudigste iPad 680g, terwijl de tablet van Samsung maar liefst 300g minder weegt.

Wel lijkt ons de iPad vanwege de 4:3-aspectratio geschikter voor algemeen gebruik, terwijl de Galaxy Tab met zijn scherm met 1024x600 pixels meer een 16:9-verhouding heeft, die prettig is voor het afspelen van bijvoorbeeld films. Voor het scrollen door webpagina's merk je al snel dat het blikveld wat beperkt oogt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Het is nog onbekend wat voor paneel Samsung heeft gebruikt. Het bedrijf heeft het zelf over een Super TFT LCD, maar dat lijkt ons meer een merknaam. Zodra we een recensie-exemplaar in ons bezit hebben, kunnen we daar wat meer over zeggen.

Bediening

De touchbediening van het capacitieve scherm verloopt redelijk soepel, maar er zijn toch iets meer haperingen te bespeuren dan bij de iPad. Bij deze laatste volgt het scrollen beter de positie van de vinger. Uiteraard wordt multitouch ondersteund.

Galaxy Tab vibratieinstellingenPrettig is wel dat je bij het aanraken van de Android-toetsen onderaan of bijvoorbeeld bij het typen van een tekst op het virtuele toetsenbord, feedback krijgt in de vorm van vibratie. De sterkte van de vibratie is in te stellen.

Het scherm lijkt ons voorzien van een extra gladde laag, zodat de touchbediening vloeiender verloopt. Hierdoor kan de tablet echter ook eerder uit de vingers glijden. De Galaxy Tab heeft geen bevestigingsmogelijkheid voor een lanyard.

Samsung Apps

De huidige Froyo-versie heeft dezelfde TouchWiz-grafische interface als de Galaxy S-smartphone. Kenmerkend voor TouchWiz zijn de flink verzadigde kleuren van de iconen van de applicaties, waardoor je je soms in een snoepwinkel waant. Wel heeft het startscherm van de Galaxy Tab maar vijf bureaubladen, tegenover zeven voor de Galaxy S.

Naast de standaardapplicaties van Android heeft Samsung een aantal eigen applicaties aan de Galaxy Tab toegevoegd, die alle met media te maken hebben. Zo is er een Music Hub waar muziek kan worden gekocht en beluisterd, en troffen we een Readers Hub aan.

Deze laatste is een verzameladres voor boeken, tijdschriften en kranten. Voor boeken zou Samsung in de Verenigde Staten een samenwerking met Kobo zijn aangegaan, terwijl de tijdschriftenafdeling door Zinio wordt uitgebaat. Het is nog niet bekend wie de Nederlandse partners hiervoor zullen zijn. "De gesprekken hierover lopen nog", aldus Maurice Ouderland van Samsung. De Hub-applicaties zijn onderdeel van Samsung Apps.

Galaxy Tab software Galaxy Tab software Galaxy Tab software Galaxy Tab software Galaxy Tab software Galaxy Tab software Galaxy Tab software Galaxy Tab software Galaxy Tab software

Swype maakt ook deel uit van de Samsung-aanpassing aan Android. Bij Swype kun je in een continubeweging de vinger over het virtuele toetsenbord laten glijden om het juiste woord te vormen. De reacties van gebruikers over deze functionaliteit zijn na enige gewenning positief.

Froyo met uitzicht op Gingerbread

De Galaxy Tab draait op Android 2.2 en Samsung heeft bevestigd dat de tablet een update krijgt naar Android 3.0, ook bekend onder de naam Gingerbread, zodra deze beschikbaar komt. Android 3.0 krijgt een aantal extra features die vooral voor tablets interessant zijn, zoals ondersteuning voor hogere resoluties, WebM-video en videobellen.

Concurrentie en slot

Concurrentie

De belangrijkste concurrent van de Galaxy Tab is natuurlijk de iPad, die in dit artikel al een flink aantal keer eerder is genoemd. De Apple-tablet heeft een 9,7"-scherm in 4:3-formaat, terwijl het 7"-scherm van de Galaxy Tab langgerekter van vorm is. De iPad is bijna twee keer zo zwaar als de Galaxy Tab en is daardoor moeilijker langdurig met één hand vast te houden. Het formaat van de Galaxy Tab benadert meer dat van een paperback in de boekwinkel, maar daar staat tegenover dat de Galaxy Tab minder oppervlak heeft voor algemeen gebruik, waarin de iPad juist schittert.

Apple iPad

De snelheid van de processors in de Galaxy Tab en de iPad zullen elkaar vanwege de overeenkomende genen niet veel ontlopen. De grootte van het scherm, het besturingssysteem en de onlinesoftwarebibliotheken voor beide producten zullen voor de koper uiteindelijk de doorslag geven.

Ook zijn er andere kapers op de kust. Zo kondigde Toshiba op de IFA zijn Folio 100-tablet aan. Die heeft een 10,1"-multitouch-lcd, een 1,3-megapixelcamera, een Tegra2-chipset van Nvidia en 16GB intern geheugen. Helaas bleken de proefexemplaren van de Folio 100 vaak te hangen; Toshiba heeft dus nog wat te doen om het product productierijp te krijgen. Het scherm reageerde traag op aanrakingen en uit de beeldkwaliteit onder een hoek blijkt dat de Folio 100 gebruikmaakt van een tn-paneel.

Toshiba Folio 100 Toshiba Folio 100 Toshiba Folio 100

Archos pakte op de IFA uit met vijf Android-tablets in oplopende beelddiagonaal. Drie ervan zijn vanwege het scherm met diagonalen tot 4,3" te kenschetsen als mediaspelers op Android, maar de Archos 7 en de Archos 10.1 zijn directe concurrenten van respectievelijk de Galaxy Tab en de iPad. De twee tablets hebben een capacitief scherm en zijn net als de Galaxy Tab voorzien van Android 2.2. Ze zijn met een bedrag van 249 euro voor de 8GB Archos 7 en 349 euro voor de 16GB-versie van de Archos 10.1 scherp geprijsd. Ze ontberen alleen een belfunctie.

Archos 7 Archos 7
Archos 101 Archos 101

Voor wat het lezen van e-books betreft zijn e-readers concurrenten van de Galaxy Tab. Zo is de nieuwe Kindle 3 bijna even groot als de Samsung-tablet, maar wel veel lichter en dunner. Daar staat tegenover dat je 's nachts een lampje bij je e-reader moet houden om wat te zien, terwijl de lcd van de Galaxy Tab gewoon backlight heeft. Bij e-readers komt ook de afweging van prijs en functionaliteit om de hoek kijken. Zo zijn e-readers al vanaf 140 euro te krijgen, maar iets anders dan boeken erop lezen is vanwege de trage verversing van het E Ink-scherm ondoenlijk.

Ten slotte

Samsung heeft voor zijn tablet vanwege het kleinere formaat een andere insteek gekozen dan Apple met zijn iPad. Door dit verschil zullen de twee kemphanen niet erg veel last van elkaar hebben in de nog jonge groeimarkt voor tablets.

Het kan echter voor Samsung nog een harde dobber worden om de Galaxy Tab aan de man te brengen. De Galaxy Tab zal namelijk voorlopig alleen verkrijgbaar zijn in een versie met belfunctie en bellen met een dergelijk groot gevaarte aan je oor en plein public is not done, al is wel te bellen via een bluetooth-koptelefoontje. Bovendien zitten misschien weinig potentiële klanten in Europa te wachten op een nieuw telefoonabonnement waaraan ze weer een tijd vastzitten.

Mogelijk wordt de tablet van Samsung ook los verkocht, maar met een geschatte prijs van 800 euro prijst Samsung de Galaxy Tab misschien uit de markt. Zeker als er een goedkoper alternatief in de vorm van de iPad beschikbaar is. Er gaan overigens geruchten dat Samsung wel een wifi-only-versie van de Galaxy Tab achter de hand heeft, voor als de markt erom vraagt.

Reacties (227)

227
217
112
4
0
13
Wijzig sortering
€ 800! DAMN!

Was wel geïnteresseerd in de SGT, maar die prijs heeft mijn interesse in 1 keer weggenomen. Veel te veel voor een gadget. Voor mij is het wachten op de wifi-only versie.
Tja en dat terwijl die nu al (dus zonder dat de tablet er al is) voor 750 euro in de PW te vinden is, beetje rare opmerking van tweakers dus (of gebruiken ze de PW zelf niet?)!

Anyway hoe duur was de SGS wel niet bij de introductie? (600) En hoe duur was die binnen een maand? (450)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 19:17]

Ja, dat zal denk ik niet veel uitmaken. Een dergelijk product komt tijdens de launch in het vizier van de media en het grote publiek en dan kost deze nog steeds 700+ Euro voor uiteindelijk een kleiner geheel met wat minder scherm etc. Als je echt een iPad killer wilt maken, dan moet je een ongeveer zelfde insteek maken als de iPad, met Andoid als OS en minimaal dezelfde prijs. Echter omdat de iPad al zo populair is, zal je daaronder moeten gaan zitten en ik ben bang dat dat weer voor mindere kwaliteit gaat zorgen. fabrikanten hebben dus best een flinke kluif aan de iPad als concurrent.
€ 800! DAMN!

Was wel geïnteresseerd in de SGT, maar die prijs heeft mijn interesse in 1 keer weggenomen. Veel te veel voor een gadget. Voor mij is het wachten op de wifi-only versie.
Het ziet er leuk uit.... maaarrrr

Ik vindt de prijs op zich wel okay. Alleen kapot jammer dat ze de ipad niet proberen te concurreren door een groter scherm erop te plaatsen.

Daar de ipad een groot aantal (ontworpen) tekortkomingen heeft. En dit heel mooi hiermee te vervangen was. Als ze alleen maar een groter scherm genomen hadden.

(*tekortkomingen ipad ->

-- Ontbreken USB, geen enkel flash filmpje kan erop worden bekeken. < hoe een grote apple fanboy je ook bent, een flash filmpje kom je van tijd tot tijd toch echt tegen. En om nou te zeggen daar start ik mijn pc voor op is te gek voor woorden voor een 800 euro kostend apparaat>

-- De ipad kost 800 euro maar bied 1024 x 768 wat behoorlijk klein is voor zijn prijs, De ipad bied een 4:3 aspect ratio in scherm. terwijl we in een 16:9 wereld leven....,

-- Er zit (nog) geen camera in...,

-- zonder bijbetalen heeft de ipad heel weinig connectiviteit.,

-- een ipad is geen stand alone apparaat je hebt er perse een mac of een pc bij nodig,

-- Er zit geen GPS op het apparaat (voor 800 euro...) ,

-- de ipad is heel erg gesloten., dus dat is ook een flinke stap achteruit in een steeds meer open source wordende wereld..

-- iTunes Je zit vast aan dat verrekte iTunes, of je het nou leuk vindt of niet...


)

Waar ik dus op doel. Er zijn zo verschrikkelijk veel concurrentie punten voor de ipad. Wanneer proberen fabrikanten het nou niet gewoon?

:'( :'( :'( :'(

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 372775 op 23 juli 2024 19:17]

Hoewel ik het op zich met je eens ben over het ontbreken van usb, flash en de gesloten wereld van de ipad, is het natuurlijk niet redelijk om een apparaat met 4x zoveel geheugen, (de ipad van 800 euro is nl met 64gb geheugen en 3g) te vergelijken met een apparaat dat maar 16gb heeft.

De ipad met 16gb en 3g kost immers "maar" 600 euro. En alle 3g versies hebben gps. Dus de ipad biedt dit wel degelijk en zeker de 800 euro variant die jij aanhaalt. Tomtom (iphone versie) werkt er zelfs op!

Dit maakt ipad dus eigenlijk gewoon 150-200 euro goedkoper dan de galaxy S waarvoor je ook nog eens een groter scherm krijgt. Moet je natuurlijk wel itunes voor lief nemen...

[Reactie gewijzigd door michel2506 op 23 juli 2024 19:17]

Je vergeet dat 3 micro sd kaartjes 75€ zijn en dat de 64GB versie van de ipad 200€ duurder is . Tel erbij de USB connectivity en de video uitgang en je komt hetzelfde /goedkoper uit bij de samsung tab 64GB dan de ipad.
Jij gaat ook met 3 kaartjes lopen zuilen?
Mai 3 kaartjes van 1 cm, echt onmogelijk mee te doen naast een ipad/samsung van 18 a 25cm .
jaa en een IPS scherm niet te vergeten en een alu body want dat is toch echt beter dan dat plastic!
Alu is idd beter dan plastic over het algemeen, maar gaat er wel om hoe je ermee om gaat. Meeste mensen die zo'n device kopen gaan er ook niet jarenlang mee lopen.
Dus waarom hier extra in investeren?
Ik vind een beetje discussie over specs en zo hartstikke zinvol maar dan wel de feiten graag. Verder kan je niet defacto zeggen dat wat jij in je lijstje hebt staan tekortkomingen zijn. Voor jou misschien wel maar nogmaals, er is een onderscheid tussen feiten en een mening.....

-Ontbreken USB, correct (is een feit en......). Dus, en? Ik mis het niet. Ik kan me wel voorstellen dat je het mist, dan koop je dus geen iPad en wens ik je toe dat er uitstekende alternatieven op de markt komen die aan al je eisen voldoen:)

-Een iPad kost geen €800 (is dus geen feit) maar is vanaf €495 te koop en dat is geen minkukelversie

-Een iPad heeft idd een 4:3 scherm (is een feit en....) en je kan vinden dat we in een 16:9 wereld leven maar surfen, werken in je wordbestand etc werkt allemaal een stuk lekkerder op een 4:3 scherm omdat er meer zichtbare werkruimte is boven je touchscreentoetsenbord. Kwestie van voorkeur dus, geen kwestie van 'wereld'

-Zonder bijbetalen heeft de ipad heel weinig connectiviteit (afhankelijk van wat je bedoelt is vast te stellen of dit een feit is of niet)? Is dat een woord?;) Je bedoelt neem ik aan dat een iPad geen USB, SD etc biedt? Ik mis het niet maar kan me voorstellen dat wat extra storage voor veel mensen handig kan zijn idd,

-Een iPad is geen stand alone apparaat (is onzin en dus geen feit)? Hoezo? Leg uit. Je kan een iPad kopen en helemaal zonder dat je een pc of mac hebt muziek kopen, boeken downloaden, apps installeren, documenten maken/bewerken etc.

-De iPad is gesloten? (is een feit en.....) Tja, laat ik laatst nou een leuk stuk gelezen hebben over hoe gesloten Android is;) Nee flamers, dit is geen flame en een flamewar beginnen is zinloos. De meningen zijn gewoon verdeeld, ook onder de echte experts en als je Android lover bent, cool voor jou, ben je ios lover, cool voor jou too:)

-iTunes waar je vast aan zit? (is onzin dus geen feit en......) Vertel. Ik heb net al gezegd dat je een iPad prima stand alone kunt gebruiken;) Daarnaast zijn er voldoende gratis alternatieven waarmee je FS acces krijgt tot je iDevice zodat je op de ouderwetse manier bestanden er op kunt zetten/af kunt halen.

Verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt. Er is meer dan genoeg ruimte om te concurreren met de iPad en ik vind het ook behoorlijk teleurstellend dat er eigenlijk geen vaart in lijkt te zitten.

Ik zou graag meerdere tablets op de markt zien, groot/klein, verschillende ossen, wel net zoals de iPad lekker lang bruikbaar op de accu natuurlijk:) En liefst zoveel als mogelijk alternatieven die ook 3G ondersteunen want dat simkaartje in mijn iPad zit maakt hem wel heeeeeel erg handig voor mij.
"dan koop je dus geen iPad" Is geen argument als je vergelijkt.

-Ipad heeft bepaalde extra's maar die samsung ook, welke het belangrijkste is bepaalt de koper maar in het algemeen kan je zeggen dat meer=beter.

-Een ipad kost tot 800€ dat is een feit, en eigenlijk moet je er VGA en camera connection kit bijrekenen (=60€)

De 3G versie met 32Gb is 699 + 60 zit je aan 759€ met een 16GB SD micro kaartje (26€) zit deze samsung tab aan 775€ . 64GB versies zouden op 859 vs 830 komen Prijs is dus grotendeels gelijk.


-Onze ipad word amper gebruikt voor werken in iworks buiten eens heel sporadisch, denk wel dat dit redelijk standaard is, heb het geprobeerd maar redelijk ongemakkelijk om langdurig iwork te gebruiken.

-gesloten/itunes/stand alone is heel subjectief en hangt af van gebruiker tot gebruiker.
Dan koop je dus geen iPad staat er niet als argument maar als conclusie.

Meer is beter? Langer bruikbaar op zijn accu = beter, groter scherm = beter, andere schermverhouding = beter maar dat alles is voor mij beter. Beter is dus subjectief, volgens mij is in mijn stuk vrij duidelijk dat ik dat bedoel. Trouwens, zie mijn ps. onderaan.... meer is beter? Dat de iPad meer weegt is positief?;) Haha

Een iPad kost geen €800. Zoek het maar op. Ik snap werkelijk niet hoe je die stelling vol meent te kunnen houden. Een iPad is te koop vanaf €495,-- en helemaal bruikbaar. Wil je hem ook op plekken waar je geen wifi hebt voor internet kunnen gebruiken, dan is de vanaf prijs €595,--. Dat jij vind dat er een VGA en camera connection kit bij hoort mag je zelf weten maar ik heb daar geen behoefte aan. Als ik genoeg zou hebben aan een accuduur van 2 tot 3 uur dan zouden we goedkopere opties zijn dan zowel dit Samsung apparaat en de iPad en daarmee geef ik nogmaals aan dat iedereen andere behoeften heeft en een vergelijk alleen te trekken is op basis van dezelfde behoeften. Anders is de vergelijking vrij zinloos.

Ik zou niet weten wat standaardgebruik van een iPad voor de gemiddelde gebruiker is en dat vind ik ook volkomen irrelevant want ik ben ik en ik kijk naar waar ik behoefte aan heb en raad iedereen aan om met zijn/haar eigen maatstaf/argumenten etc te kijken naar een aanschaf. Waar iemand dan op uit komt zal me worst wezen;) Als ik maar tevreden ben over wat ik gebruik. Ik weet waarom wij iPads hebben en dat is oa. om de redenen en met de argumenten die ik eerder aangegeven heb. Het schermformaat, de tijd dat hij op zijn accu bruikbaar is, 3g, de bruikbaarheid van toepassingen met een on screen toetsenbord door het 4:3 beeldscherm was geen argument op het moment dat we de beslissing namen want er was nog geen concurrentie maar zou het nu wel zijn. Anyway zo kan ik nog wel even doorgaan en ik erken daarbij meteen dat de bruikbaarheid van een tablet voor iedereen anders gewogen wordt. Mooi toch? Dat er alternatieven op de markt komen?

Over gesloten zei ik... ---------De iPad is gesloten? (is een feit en.....) Tja, laat ik laatst nou een leuk stuk gelezen hebben over hoe gesloten Android is;) Nee flamers, dit is geen flame en een flamewar beginnen is zinloos. De meningen zijn gewoon verdeeld, ook onder de echte experts en als je Android lover bent, cool voor jou, ben je ios lover, cool voor jou too:)---------- dus dat zijn we volgens mij met elkaar eens.

ps. ik vind deze Samsung het eerste echte iPad alternatief dat er ook nog mooi uit ziet! Daarnaast vind ik het gewicht van deze Samsung een pluspunt en dat is het helemaal als de behuizing ook echt stevig is. Bij Samsung telefoons heb ik daar helaas andere ervaringen mee.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 23 juli 2024 19:17]

-En niet kopen blijft verkeerd als je vergelijkt. Je kan net zo goed afkomen met 7" past nog juist in sommige broekzakken 9.7" niet dus ...

-Meer connectivity, meer vrijheid qua GUI, meer opslagplaats indien gewenst,... Ik zeiook trouwens "in het algemeen" nee meer wegen is niet beter.

-Nogmaals ik zei TOT 800€ . 499 is voor 3g less en ben je dus appelen met peren aan het vergelijken. En camera en connection kit zitten wel op de Samsung om een EERLIJKE VERGELIJKING te maken steek je die er dus bij. Nogmaals we vergelijken dit is geen persoonlijke aankoop.

-Ik vind de gui bijvoorbeeld van apple qui "homescreen" verschrikkelijk, maar apple bepaald dat dit niet mag veranderen. Nog veel voorbeelden op te sommen waar android wel degelijk opener op is. Denk niet dat iemand (buiten de allerhardse apple fanboys) dit gaan ontkennen.
Taal is moeilijk begrijp ik.

Meer vrijheid qua GUI? Jah, daarom lijkt de GUI van vrijwel alle Android telefoons immers zoveel op elkaar? De theoretische vrijheid wordt weinig gebruikt.

Als je wilt mierenbumsen dan is het dus €595,-- incl 3g! en jij bepaalt niet wat mensen aan functionaliteit willen hebben. En de enige relevante vergelijking is een vergelijking die persoonlijk is. Als je je aankoopbeslissingen altijd maar laat bepalen door algemene vergelijkingen van anderen smijt je zinloos geld over de balk en koop je dingen waar je uiteindelijk minder aan hebt dan je er aan zou willen hebben.

Ik kan me voorstellen dat je het homescreen verschrikkelijk vindt. Ik zelf zou het woord saai meer gebruiken en Android zou inderdaad open moeten zijn. De leveranciers bepalen vaak anders waardoor je ook een Android device vaak moet hacken, net zoals een idevice om te customizen buiten wat standaard toegestaan is. Beiden een slechte zaak.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 23 juli 2024 19:17]

-Gui: misschien je eens wat informeren :

Ervaringen met homescreen-replacements

-En nee want 599(belgische apple winkel) dan mankeer je enkele zaken die optioneel zijn bij een ipad en standaard op een samnsung. je vergelijkt een beter uitgeruste auto van verschillende merken met elkaar.

De vergelijking is ook niet persoonlijk want dat is gewoonweg onzin. "ik van het design van de ipad lelijk dus ... " Je vergelijkt objectief de zaken met elkaar, en een groter scherm is + voor ipad, meer draagbaar + voor de samsung als ook video out en mogelijkheid om micro sd kaartjes erin te steken.

Dat je sommige androids idd moet hacken om het hele OS te veranderen is nog iets anders, dat is eerder vergelijken met jailbreaken. Standaard is android opener.
-Gui, je hoeft me niet te informeren. Als je een device met Android er op koopt dan zijn die standaard vrijwel allemaal zo configureerbaar als een stalen H balk. Zonder extra gereedschap niet! Dat zegt niks negatiefs over Android maar wel een hoop over leveranciers die Android op hun device kwakken.

-Ik vergelijk wat ik relevant vind als het mijn aanschaf betreft en raad iedereen aan om op die manier te vergelijken. Dat voorkomt dat je een aankoop doet die super lijkt en achteraf minder super is. En als jij van mening bent dat ik dingen waar ik me niet voor interesseer mee moet nemen in de vergelijking dan bevreemd mij dat. Het heeft ook niets te maken met het vergelijk dat je trekt (slaat als een tang op een varken) buiten dat dat precies lijkt te zijn wat jij doet.

Een vergelijking is dus altijd persoonlijk. Je zou van afstand dingen kunnen vergelijken, in grote lijnen maar dan kan je dus ook niet alleen cherry picking doen voor het apparaat waar jouw of mijn voorkeur naar uit gaat zoals jij doet want dan doe je wat je mij verwijt en dat is dus ook wat je doet;) Je somt op wat jij tekortkomingen aan een iPad acht/voordelen van een Samsung Galaxy Tab ziet (heel persoonlijk) en vergeet alle andere zaken die een bij een iPad beter geregeld zijn dan bij deze Samsung. Kijk, je kan nou weer met een hele wazige verhandeling komen over dat het onzin is om te stellen dat vergelijken alleen zin heeft als je het persoonlijk maakt, m.a.w. kijken naar wat voor jou relevant is maar waarom is dat dan precies wat jij doet en andere door de strot probeert te schuiven als universele waarheid?

Het hele OS veranderen is te vergelijken met jailbreaken? Je diskwalificeert jezelf nou wel behoorlijk hoor. Misschien kan je een volgende keer beter even uitzoeken hoe het echt zit. Ik geloof meteen dat als je je feiten op een rijtje hebt je iets zinvols te melden hebt maar als je zoals nu, je eigen mening als universele waarheid poneert en feiten niet kent dan doe je niemand een plezier met wat je schrijft.
Anoniem: 273382 @k99525 september 2010 13:18
Oke, als je dan toch eerlijk wilt vergelijken.... hoeveel kost het als je 3" aan scherm erbij wilt op je galaxy tab? Oh wacht.... dat kan niet. Dus eigenlijk kunnen we helemaal niet meer vergelijken dan.....

Overigens is 7" in je broekzak (laten we hier even geen grapjes over maken, ik heb het over een Galaxy Tab) alleen praktisch als je nooit wilt gaan zitten.
-Onze ipad word amper gebruikt voor werken in iworks buiten eens heel sporadisch, denk wel dat dit redelijk standaard is, heb het geprobeerd maar redelijk ongemakkelijk om langdurig iwork te gebruiken.
Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Voor mij persoonlijk zou het daarvoor ook niet geschikt zijn denk ik. Maar een van onze directie-leden werkt toch heel vaak op die manier met z'n iPad. En die beste man tikt toch behoorlijk veel op een dag. ( nee, mensen, onze directie-leden zitten niet eenzaam in een kantoor, mooi te wezen )
Fanboy? De pot verwijt de ketel?

Ik begrijp niet helemaal waarom je volkomen irrelevante zaken benoemt.

Wtf heeft een externe HD te maken met de connectiviteits opties van tablets? Waarom zou ik met kabeltjes willen rotzooien? Dat doe ik liefst zo min als mogelijk. Ik zou het een zegen vinden als Apple eindelijk syncen via Wifi standaard in iOs en iTunes propt.

16:9 is vast lekkerder kijken (op een 7" minischermje)
4:3 is inderdaad lekkerder werken!
Ik vind de prijs van de Samsung erg hoog voor iets om alleen maar naar te kijken. Als het nou kunst was, mocht het duurder zijn;)

Backups? Hoe ontzettend 20e eeuw man. Wel eens van cloud computing gehoord? De documenten die ik op de iPad gebruik komen van mijn Google Apps account (Je gratis Google Docs van je Gmail account kan ook) en dat synct ook weer met de documenten die ik op mijn/we op onze desktops gebruiken. Dropbox is ook prima te gebruiken btw en er zijn meer alternatieven.

Lang verhaal kort, inderdaad, Android is in theorie lekker open. In de praktijk meestal net zo gesloten als iOs.

De alternatieven voor iTunes werken inderdaad bijna allemaal heel snel en makkelijk en het leuke is dat een aantal van die alternatieven ook meer devices ondersteunen dan alleen iDevices.
Widescreen is helemaal niet beter voor een tablet tenzij je het ding hoofdzakelijk gebruikt als videospeler. Voor eigenlijk alle andere toepassingen is zo'n smal scherm minder handig.
Op telefoons is het handig om het toestel niet te breed te maken, op een pc is het handig om 2 documenten naast elkaar te zetten of bij games om een breder blikveld te bieden, maar die argumenten vallen weg bij een tablet.
[...]
-- De ipad kost 800 euro maar bied 1024 x 768 wat behoorlijk klein is voor zijn prijs, De ipad bied een 4:3 aspect ratio in scherm. terwijl we in een 16:9 wereld leven....,
Je vergeet alleen dat de iPad gemaakt is om in zowel portrait als landscape mode gebruikt te worden. Dat biedt voor veel apps ook echt toegevoegde waarde. Een reader app zul je meestal portrait hebben, een spelletje landscape. En hoewel landscape in 16:9 natuurlijk geniaal is, werkt dat niet echt voor portrait. Zet je 16:9 tv of monitor maar 's op z'n kant.
-- zonder bijbetalen heeft de ipad heel weinig connectiviteit.,
Je telefoon en de galaxy tab ook niet.
-- een ipad is geen stand alone apparaat je hebt er perse een mac of een pc bij nodig,
Alleen voor activatie. Daarna kun je 't prima zonder af.
-- Er zit geen GPS op het apparaat (voor 800 euro...) ,
Hier ga je natuurlijk gewoon 100% feitelijk de fout in. Alle 3G iPads hebben GPS. Die van 800 euro dus ook.
-- de ipad is heel erg gesloten., dus dat is ook een flinke stap achteruit in een steeds meer open source wordende wereld..

-- iTunes Je zit vast aan dat verrekte iTunes, of je het nou leuk vindt of niet...
[..]
Waar ik dus op doel. Er zijn zo verschrikkelijk veel concurrentie punten voor de ipad. Wanneer proberen fabrikanten het nou niet gewoon?
Ze proberen het wel. Getuige apparaten zoals de Galaxy Tab. Maar ze snappen nog niet waarom Apple wél succes heeft. Een aantal van de dingen die jij als nadeel noemt zijn juist het selling point van de iPad (en iPhone, en iPod) voor normale consumenten. Het gaat om de ervaring, niet om hoeveel stomme SD-kaartjes je erin kunt drukken of dat er een micro-USB aansluiting opzit. En blijkbaar is dat voor de met z'n portemonnaie stemmende consument zelfs belangrijker dan de mogelijkheid (hoewel toegegeven ik die ook wel zou willen zien) om flash filmpjes op het Internet te bekijken. Blijkbaar is het huidige aanbod van iOS-compatible video (YouTube en steeds meer sites die h.264 aanbieden met bijna die specifieke doel) genoeg.
Ik denk dat ze gewoon de advies prijs aanhoud.

Verwacht dat de prijs wel iets daalt, maar niet zoveel dat ik hem koop (maximaal 500 euro).
Ken jij iemand die hem voor 600 euro heeft gekocht? Heb jij ooit ergens gezien dat hij voor die prijs op voorraad was? Ik gok dat jij je baseert op de prijs die in de pricewatch staat en dat we het over de 8GB versie hebben? Die heeft, op het moment dat het toestel nog niet te koop was inderdaad in de pricewatch gestaan voor circa 580 euro, maar heeft een week nadat die in de pricewatch stond gelijk een daling meegemaakt naar 500.

Als je goed naar de grafiek kijkt, kan je niet echt zeggen dat hij 600 euro heeft gekost.

De prijzen in de pricewatch van producten welke nog niet op de markt zijn, zijn vaak indicaties en kunnen er makkelijk 100 euro naast zitten.

Naar mijn beeld, en ik heb de galaxy s goed gevolgd, was de galaxy s 8GB 500 euro en 16GB 550, vodafone exclusive though.

Om nou te zeggen dat daar al gigantisch veel aan veranderd is
Naja hoe dan ook :) 600 euro is nog VEELS te veel... ben zeker in voor een tablet met fatsoenlijke ondersteuning voor flash etc. Maar dit is niet een normale prijs! was hij nou rond de 500 euro dan had ik er serieus over na gaan denken..

ben namelijk blij met me SGS
Dit is het probleem van veel tablets. Apple heeft de iPad gepositioneerd op een prijs die het voor concurrenten heel erg lastig maakt. Om te concurreren zal de concurrent goedkoper moeten zijn, of meer moeten bieden. Een tablet maken die net zo goed is als de iPad, maar goedkoper is erg lastig omdat je dan naar 399 of 299 zal moeten gaan en daarvoor zijn ze met gelijke specs bijna niet te produceren. Iets minder specs kan wel, maar dan nog blijft het prijsverschil voorlopig zo klein dat de iPad nog steeds een makkelijke upsell is.

Een duurdere tablet maken met meer opties kan, maar ten eerste kom je dan qua prijs boven Apple uit, en er zijn maar héél weinig merken die zich boven Apple (kunnen) positioneren in de marketing. Je moet dan zoveel extra's bieden dat je weer te duur wordt en je buiten de prijsband voor tablets valt. Tablets van €800 tot €2000,- zijn er al jaren en de verkoopaantallen waren dramatisch. Dat is gewoon te duur.

Apple heeft gewoon erg goed research gedaan en de iPad precies op de juiste prijs gezet. Niet te goedkoop en niet te duur. Deze Samsung is 300 euro duurder dan de iPad, en dan heb je een plastic achterkant en een kleiner scherm. Het smoelt gewoon minder dan de iPad. Extra functies zorgen er niet voor dat dit apparaat massaal verkocht zal gaan worden. Samsung koopt zich normaal in in nieuwe markten, maar op computergebied slaat hun marketingafdeling volledig de plank mis.
Ik snap niet dat je positief gemodereerd wordt, er klopt namelijk niks van wat je zegt.

Apple verkoopt zoals alle andere producten van hun de iPad gewoon met een zeer grote marge.

Voor Apple zijn de productiekosten van een iPad waarschijnlijk niet meer dan 100 euro.

En als er 1 fabrikant is die juist wel met Apple kan concurreren op prijs is dat Samsung wel.

Samsung produceert de scherm, Flash geheugen, RAM, en de chipset allemaal zelf.

Dus zal de winstmarges van Apple en Samsung onderling niks schelen of zelfs in het voordeel van Samsung zijn.

Samsung verkoopt deze tablet gewoon veels te duur en dat weten ze zelf ook maar ik denk dat ze het doen omdat ze het kunnen.

Wat heeft Samsung te verliezen?

Ze kunnen een prijsverlaging later alsnog doorvoeren en op dit moment hebben ze wel als een van de weinige een tablet met MicroSD slot en belfunctie.
Dat is nogal een unieke reaktie. Je stelt dat er niets klopt van wat ik zeg, omdat volgens jou waarschijnlijk de ontwikkelkosten van de iPad niet meer dan 100 dollar zijn. Hoe kun je d.m.v. een aanname nu zoiets zeggen? Zal ik zelf e.e.a. eens onderbouwen?

De eerste hits op google als ik zoek is dat de iPad onderdeelkosten op zijn laagst $229,35 tot $260.00 zijn, gedateerd uit januari 2010 en april 2010. Dat zijn de kosten voor de hardware. Productiekosten schatten ze op $10, dus pak gemiddeld maar zo'n $250.00 en daarvoor heb je een werkende iPad in je fabriek liggen. Op dat moment is het apparaat nog niet verpakt. heb je het nog niet bewaard in een magazijn, is het niet ingevlogen naar andere landen, is er nog geen marketing over geweest, heb je geen personeel in dienst, heb je niet betaald voor patenten, hebj e er nog geen software op staan, heb je er nog geen marge op gemaakt en ligt het nog niet in de winkel die ook graag de huur en personeel betaalt.

Apple zal hoogstwaarschijnlijk een marge van rond de 50% hanteren om bovenstaande te betalen (± 20% hoger dan concurrentie, gebaseerd op vergelijk met HP en Samsung) , waardoor het totaal uitkomt op $400,00 waarvoor de distributeur het inkoopt. Die gooien er 5% overheen waardoor de winkelier de iPad voor ongeveer $425.00 inkoopt. Op Apple heeft een winkel een vaste marge omdat er geen prijsonderbiedingen zijn en daardoor maakt de winkel een gezonde 15 tot 20% marge. Eindprijs is dan $499.00 voor de consument. Dit plaatje klopt volgens mij redelijk.

Het $499.00 model is hierdoor voor iedereen het minst interessantst om te verkopen, gezien er voor geheugen verdubbeling telkens $100.00 meer betaalt wordt en daar de grote winst zit. Zoals ik al zei heeft Apple een goede marketingmachine en zijn ze slim genoeg om hun apparaat op $499.00 te positioneren in de communicaties vanaf Apple. "Je hebt al een iPad vanaf $499.00". Indien je er voor zorgt dat je upsell mogelijkheden creeert d.m.v. betere specs of zoals Apple doet, schaarste op de goedkoopste modellen, heb je een enorm sterke strategie.

Wellicht dat Samsung een tablet met gelijke specs uit kan persen voor een paar tientjes minder, dan nog steeds zit Apple (wat als merk boven Samsung is gepositioneerd) slechts een paar tientjes boven de prijs van Samsung waardoor het gros van de consumenten kiezen voor Apple. Als je nu kijkt naar het marktaandeel van Apple binnen Amerika en binnen Nederland dan is op alletwee de terreinen Apple gigantisch terrein aan het veroveren. En die mensen kopen na een iPad ook nog eens een iMac of Macbook omdat ze ineens vertrouwd zijn met een computer van Apple. Alle cijfers, zowel nationaal als internationaal, laten dit zien.

Op je vraag wat Samsung dan te verliezen heeft? Wat dacht je van geld? Ze hebben namelijk aandeelhouders die graag zien dat er een zo groot mogelijke cashflow binnen het bedrijf is. Door je produkt achterlijk duur te positioneren terwijl een duurdere concurrent goedkoper is/lijkt dan jou en daardoor de omzet wegkaapt wordt in het algemeen niet als een rendabele strategie gezien. Als hun produkt niet verkoopt maken ze verlies. Later het produkt in prijs verlagen is leuk met een wasmachine, maar de ontwikkelingen op dit gebied gaan daar te snel voor. Geen goed produkt, geen omzet, geen geld voor de opvolger. Even kort door de bocht.

Waarom mijn post dan positief wordt beoordeeld? Hierom.
De losse onderdelen van een iPhone zitten dacht ik op 189 dollar, dat is dus nog niet eens geassembleerd geshipped, getest en zonder software of support. De iPad heeft een grotere accu en een groter IPS scherm, ik denk dat de losse hardware van de iPad dus wel over de 200$ tipt en richting de 250$ gaat.
Een iPhone zit dus rond de 189 dollar en een iPod Touch die vrijwel dezelfde hardware heeft alleen geen GSM chip kost tussen de 150 en 250 met dikke winstmarge.

Dus je begrijpt wel dat die 189 dollar nergens op gebaseerd is, of je doelt misschien op die paar jaar oude "schatting" van een bepaald bedrijf.

Een iPad heeft geen GSM/UMTS chip en geen camera en is dus misschien zelfs goedkoper, gelijkwaardig of hoogstens iets duurder te produceren.

Bovendien heeft Apple met elke generatie iPhone een hogere verkoop gegenereerd en kunnen het dus door grotere inkoop steeds goedkoper produceren, zeker als je bedenkt dat ze de CPU nu ook zelf ontwikkelen.
Onzin, de eerste iPhone is een geheel ander design dan de 3G en nu de 4 = ontwikkelkosten waar je u tegen zegt, nieuwe machines zijn er zelfs voor de 4 nodig geweest, dan heb je assemblage, shipping, support, etc etc, als je werkelijk denkt dat dat allemaal van vrijwel niks betaalt kan worden... er is een reden waarom veel fabrikanten vaak dezelfde designs blijven gebruiken met alleen een nieuwe chip, goedkopere materialen, etc. Verder is het zelf ontwikkelen van een CPU ook nog eens prijziger dan massaal inkopen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 19:17]

Noem er is een paar die keer op keer hetzelfde uitbrengen dan?

Ik zie juist veel verschillende designs met dezelfde chip, vooral bij HTC :)
HTC, meerdere modellen die ofwel met WM ofwel Android uitkomen bijv. HTC Touch, opvolgers daarvan zijn niet bijster anders qua design. Natuurlijk verschillen ze wel wat in design, maar om nu te zeggen dat ze volledig van materialen switchen en nieuwe designs maken om de boel nog dunner te krijgen, valt mij niet zo op.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 19:17]

Dan let je absoluut niet op. HTC probeert genoeg materialen uit en de helft van hun toestellen zijn van verschillende metalen. Ook het ontwerp van smartphones is sinds de HTC diamond gigantisch veranderd, de Android en winmobile toestellen hebben allemaal een eigen uitstraling. Dat jij die verschillen niet ziet, tja, misschien is de opticien een optie? Ik bedoel als je het verschil niet kunt zien tussen een HTC touch pro en touch pro 2 dan is er iets serieus mis met je ogen. Of tussen een HTC Legend en een HTC Desire.

Apple maakt zieke winsten hoor, vergis je daar niet in. De productiekosten voor een Apple product liggen velen malen lager dan voor een HTC product omdat ieder product simpelweg hetzelfde is en ze veelal gebruik maken van onderdelen/producten die al jaren bestaan, of nieuwe producten die ze niet 100% benutten (processor in iphone 4 op lagere clocks) om zo de dead units the minimaliseren. Ook heeft apple door het imago een sterke concurrentiepositie, waardoor ze flink over de prijzen kunnen onderhandelen met leveranciers. Koppel dat met gigantische inkopen per keer en je zou het plaatje wel moeten kunnen begrijpen.

Oja, iedere keer dat een onderdeel verkleind wordt, of veranderd wordt is dit altijd voor een kostenbesparing, anders zullen ze 't nooit doen.

Over de zelf ontwikkelde CPU, je bedoelt de Samsung CPU die ze minimaal aangepast en ondergeklokt hebben? Die Samsung CPU? Helemaal niets zelf gemaakt hoor. Nieuwe machines zijn er ook nooit nodig geweest voor de iphone 4, want alle componenten worden al jaren geproduceerd en gebruikt in verschillende markten. Zelfs het "unieke" schermpje, mijn telefoon uit 2007/8 had bijna dezelfde DPI. (HTC touch diamond).

Iphone 4 is gewoon een kopie van een HTC desire en andere smartphones, maar dan met een gewijzigd uiterlijk. Niets bijzonders aan en door het één product systeem van apple, veel goedkoper om te produceren dan een gemiddeld HTC product. De winstmarges zijn om van over je nek te gaan, maarja, als men dom genoeg is om te betalen en het met de meest idiote argumenten goed probeert te praten, waarom zouden ze 't laten? Had ik 't maar gemaakt =)
En jij denkt dat hardware in 4 jaar tijd niet in prijs daalt?

De schaal waarop Apple onderdelen inkoopt bij fabrikanten is zo groot dat menig fabrikant onderdelen zelfs bereid is met verlies te verkopen omdat dat de fabrieken draaiend houdt, schaalvergroting mogelijk maakt bij de betreffende fabrikant of om later alsnog winst te maken.

Denk je soms dat Apple tevreden zou zijn met 30 euro winst op een iPod Touch?

De rest kan je zelf wel berekenen toch?
Hardware wel, maar is die dan precies hetzelfde als 4 jaar geleden? Nee, de onderdelen zijn anders, vaak kleiner, dus dat verhaal gaat simpelweg niet op.
Snap niet dat Apple altijd als duur aanzien wordt, de imac en iPad bewijzen dat dit niet altijd het geval is.

Er zijn verschillende fabrikanten die gewoon gestopt zijn met ontwikkelen van een tablet toen ze de retail prijs van de ipad hoorde, ze hadden veel duurder verwacht en kunnen of willen niet concurreren met een A merk op dergelijk laag prijspunt.
eigenlijk verkoopt Apple de iPad natuurlijk met een spelcomputer marketingstrategie: ze kunnen zich theoretisch veroorloven om verlies te maken op elke verkochte iPad, omdat vrijwel iedereen uiteindelijk wel voor een paar tientjes aan apps, boeken, muziek en accessoires koopt.

Andere fabrikanten van tablets zijn daardoor bijna kansloos geworden omdat zij vrijwel alleen maar winst kunnen maken op de hardware.

Deze Samsung tablet is mijns inziens dan ook bij voorbaat een flop. Als ze zelf al aangeven een versie zonder gsm 'klaar te hebben liggen voor als de markt er om vraagt', dan weten ze zelf ook al dat ze de GSM functie maar uit wanhoop proberen om zich nog enigszins te kunnen onderscheiden van de iPad.
Apple maakt geen verlies op de ipad. Is een fabeltje. De processor is goedkoper dan een gemiddelde laptop processor, het scherm eigenlijk ook door de beperkte resolutie en basale technologie. Als men zegt dat het net een grote iphone 3G is, dan heeft men in technisch opzicht, gewoon gelijk. Behalve dan de processor, die ze van Samsung inkopen, waarbij samsung een kleine aanpassing doet voor apple.

Samsung probeert een hoge prijs te vragen voor een luxer product. De vraag is of dat mogelijk is in deze beginnende markt.
Welke opties heeft de Tab wel die de S niet heeft? Buiten het grote scherm natuurlijk?

Volgens mij zijn er bar weinig verschillen op hardware niveau. Dus als de S wel voor €450 verkocht kan worden, dan gaat ge mij niet wijsmaken dat een 7" scherm €350 kost.
Inderdaad het scherm maar ook BT3, grotere accu, grotere behuizing is ook niet gratis ;)

Maar nogmaals de SGS kost NU 450 maar was 600 bij introductie, dan scheelt het ineens maar 200 euro ipv 350 ;)

@CptChaos: Van 450 (huidige prijs van SGS) naar 800 is 77% duurder, van 600 (nieuwprijs van de SGS) naar 800 is 'maar' 33% duurder dus relatief gezien een stuk minder (vandaar de 'maar')...

Reken die 33% door op de prijs van de telefoon na 1 maand, dan kom je op ~600 euro voor de prijs van de tab over 1 a 2 maanden ;) Dan wordt ie ineens wel een stuk aantrekkelijker (voor mij nog steeds te duur voor wat ik er voor terug krijg, steek die centen liever in een hifi set voor in me pas gekochte auto)

En dat ik het 'maar' 200 euro vind wil niet zeggen dat ik het over heb ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 19:17]

Maar nogmaals de SGS kost NU 450 maar was 600 bij introductie, dan scheelt het ineens maar 200 euro ipv 350 ;)
Je mag dat verschil anders wel aan mij geven hoor... ;)
Je doet net of het weinig verschil maakt, die 200 of 350 euro...
Deze Samsung is 300 euro duurder dan de iPad
Vergelijk hem dan wel met het 3G model van de iPad, want dat heeft deze ook. Dan is hij nog maar 200 euro duurder.

Niettemin ben ik gewoon voor de iPad gegaan, 7" vind ik te klein voor een tablet en iOS vind ik al jaren super.
Dat de Galaxy veel duurder is dan de iPad ben ik het niet mee eens. Vergeet niet dat je met de iPad ook meteen alles wat je ooit kunt krijgen in je handen hebt. Meer geheugen voor muziek of apps nodig? jammer! Kèn niet.

Ik ben van mening dat je met de Galaxy meer functionaliteit en flexibiliteit in huis hebt. Maar helaas kijkt het gros van de mensen daar niet naar. Uiterlijk en het merkje zijn blijkbaar belangrijker. En ik heb zelf een iPad (kado). Het is een mooi ding, maar door de beperkingen zou ik er zelf nooit een gekocht hebben. Idem dito voor mijn iPod (ook een kado). Heel mooi, maar er zitten wel wat beperkingen aan.

Ik heb naar de iPad/Pod ook een HTC Desire en ik kan dus ook zien hoe Android werkt, hoe het met de apps gesteld is enzo. En ik moet zeggen dat ik daar dik tevreden over ben. Alleen ben ik niet representatief, want ik ben geen spelletjesfanaat. Ik speel alleen af en toe patience of geared op die iPad en ik begrijp dat er voor iOS veel meer spelletjes zijn. Nou ja...als ik dat wil, koop ik wel een gayboy. Ik wil functionaliteit en geen beperkingen.

Een voorbehoud moet ik wel maken: Google heeft zelf aangegeven dat zij zelf vinden dat Android nog niet echt geschikt is voor tablets. Aangezien de Galaxy meer het midden houdt tussen een smartphone en een tablet, krijgen ze het voordeel van de twijfel. Op andere tablets onder Android is dan ook vaak geen market te vinden, omdat Google die producten niet wil ondersteunen. Ik hoop dus voor Google en Samsung dat dit zich bewijst, want op de smartphones is Android meer dan capabel.
Voor de meeste mensen zijn de beperkte opties eerder een zegen dan een vloek natuurlijk. Daar komt nog bij dat de meeste mensen een iPad vooral thuis gebruiken en dus geen behoefte zullen hebben om alle aankopen / downloads altijd mee te nemen.

Ik ken meerdere mensen die een iPad hebben, totaal verschillende soorten gebruikers, maar heb ze nog niet horen klagen over opslagruimte. Een onderzoek naar hoe vol mensen de ipad gemiddeld hebben staan zou wel interessant zijn.

Ik was overigens zelf ook altijd een voorstander van totale eigen controle, maar af en toe even spelen met niet-goedgekeurde software na een jailbreak bevredigt mijn behoeften doorgaans wel weer voor een tijdje. Dan vind ik het wel fijn dat ik een backup terug kan zetten na de zoveelste crash en dat alles weer werkt alsof er nooit iets is gebeurd.

Bovendien heeft elk probleem wel meerdere oplossingen, zelfs op een iPad (Spotify gebruiken om te streamen scheelt je ongetwijfeld wel een paar gb, om maar een voorbeeld te noemen).
Lijkt me vrij kansloos, aangezien de concurrenten hun pad's met gelijkwaardige specs binnenkort op de markt gooien, voor prijzen die vaak de helft lager liggen.
Ze zullen dan wel mee moeten lijkt me.
Ik denk dat Apple de hardware in zulke grote aantallen inkoopt (voor 4 productlijnen iPhone, iPod, iPod Touch, iPad) dat ze flinke kortingen kunnen bedingen die andere tabletmakers niet hebben.

Dus het lijkt me onmogelijk dat er concurrenten komen die identieke of betere hardware kunnen leveren voor een 50% lagere prijs.

En zelfs als ze dat zouden kunnen dan loopt het (Android) op software gebied nog jaren achter.
Samsung is JUIST een fabrikant die het kan leveren voor een 50% lagere prijs.

RAM, CPU, Flash, en Scherm produceert Samsung allemaal zelf en Android is gratis.

Dus waarom zou Samsung het niet goedkoper kunnen produceren?

Ik begrijp uberhaupt niet waarom mensen denken dat de productiekosten van een iPad hoog zijn.

Het is een Netbook zonder toetsenbord, Harddisk en nog meer rotzooi, enige extra is een kwalitatievere scherm.

En op een Netbook van 250 euro verdienen fabrikanten al geld dus kan je op een tablet die je voor 300 euro verkoopt ook zeker flink wat verdienen.
Het is logisch dat je het niet begrijpt, want je gaat er ook steeds aan voorbij dat een prijs niet alleen gebaseerd is op productiekosten.

Een prijs is oa vastgelegd aan de hand van bijv productiekosten (onderdelen + in elkaar zetten) / personeelskosten / (enkele jaren) R&D / marketing / verpakking / logistiek en natuurlijk marge (ik vergeet vast nog wel wat trouwens, maar you get the point).

Daarnaast was Apple in de unieke positie om de hype een flinke zwengel te geven en dus eigenlijk (in het ogen van het modale volk) de 1e tablet op de markt te brengen en dus een prijs te kiezen die makkelijk oogt/bekt (net als dat in de supermarkt producten vaak met ,99cent zijn ipv een hele euro erop).

Maar dit alles is waarschijnlijk nog niet zo belangrijk als het marktonderzoek wat Apple heeft uitgevoerd om de zogenaamde sweet spot voor een tabletproduct te bepalen. Als je weet wat de massa uberhaupt wil betalen voor zo'n product en wat ze daarvoor terug wil krijgen kun je dat gebruiken om de concurrentie zo lang mogelijk uit de markt houden (en wat ze zoals we kunnen zien erg goed lukt).

Kortom, dat het Apple bijv $250 kost aan onderdelen kijkt Apple waarschijnlijk niet eens zoveel naar, maar wat de consument wil betalen is wat telt. En blijkbaar hebben ze met de kale (=zonder randapparatuur) iPad vol in de roos geschoten en voldoen ze (soms dus met randapparatuur) aan vrijwel alle verwachtingen die de massa heeft van zo'n product.
Wat begrijp ik niet?

Je doet alsof Apple de enige fabrikant (wat ze eigenlijk niet zijn want Foxconn fabriceert de producten voor hun) is in dit segment.

Ik zeg juist dat Samsung bij uitstek de fabrikant is die met Apple kan concurreren omdat Samsung heel veel onderdelen zelf produceert.

Aangezien Samsung talloze smartphone modellen uitbrengt kan je ervan uitgaan dat er voor een grote smartphone zoals de Galaxy tab niet bijster veel R&D nodig is, zeker als je bedenkt dat er gebruikt wordt gemaakt van Android die al in het "wild" getest is door smartphones.

Voor de prijs is ook niet bijster veel onderzoek gedaan, want Apple weet wat ze willen verdienen.

Op 1 iPad wilt Apple minimaal 300 - 400 euro verdienen want anders is het voor Apple niet waard. Apple hield ook een prijsverlaging van 100 dollar achter de hand voor het geval dat de iPad niet zou verkopen als gedacht.

Maar denk je nou echt dat er voor de 6 modellen die allemaal 100 euro duurder zijn dan 1 lager model een serieus marktonderzoek gaat inzetten?

En hoe je erbij komt dat een iPad 250 dollar kost is me een raadsel, welke versie bedoel je dan? de 32GB Wifi of de 64GB 3G model?
Uhm, nu begrijp je het echt niet hoor, hij heeft het duidelijk over 250 dollar aan onderdelen voor Apple (wat ook maar een gok is) en Apple kan er onmogelijk 300-400 aan verdienen, dat snap je idd ook niet. De goedkoopste iPad is iets van 499 dollar, ga jij die maar eens proberen te maken en dan 400 winst pakken.
Als jij denkt dat Apple daar geen 300-400 dollar winst aan pakt dan begrijp jij de bedrijfsfilosofie van Apple niet.

Denk even logisch na, op het scherm na komen de specs overeen met een low end Netbook die voor 250 euro verkocht wordt, op een Netbook zit dus ook een winstmarge van 50 tot 100 dollar.

Op de schaal waarop Apple produceert waarbij je de onderdelen zoals CPU, en Flash kan uitsmeren over iPod's, iPhone's en iPad's kan Apple echt lage prijzen bedingen.

Veel lager dan wat HP of Dell dat kan.

Apple heeft echt heftige marge's, zelfs op de simpelste iPod's.

Geloof dat maar gewoon.
Je hebt mijn reply niet echt goed doorgelezen (en ik had er nog wel zo mijn best op gedaan :p)

Apple is tot op heden ook de enige fabrikant (voor de massa) in dit segment. (dat van Foxconn boeit toch niet in de discussie, die doen dat in opdracht van Apple, net zoals ze ook wel apparaten voor andere bedrijven produceren).

Ik zeg ook nergens dat Samsung niet kan concurreren, ik zeg dat een prijs van veel factoren afhankelijk is en dus niet is vast te stellen aan de hand van wat een Netbook kost en hoeveel winst daarop gemaakt wordt.

Dat je een tablet "gewoon een grote smartphone" noemt is een fout. Het voorziet in een compleet andere behoefte. Google zelf heeft ook problemen met hun eigen Android als tabletOS, het is in de basis gewoon geen OS voor een tablet.

Naar de prijs is natuurlijk veel onderzoek gedaan. Je denkt toch niet dat zoiets zomaar in de markt gegooid wordt en dan maar hopen of de boot blijft drijven. Er is gekeken of er een behoefte was, wat die behoefte inhield en welke prijs er aan het vervullen van die behoefte kon worden gesteld. Veel onderzoek dus, dat heb ik al aangegeven, maar ik heb nergens gezegd dat daar 6 marktonderzoeken voor nodig zijn. Er is gewoon goed gekeken naar wat men wil, wat men verwacht en wat kan (zodoende ook losse camera connection enzo). De prijzen voor de duurdere modellen zijn gewoon adhv de 2 basismodellen (zonder en met 3G) vastgesteld met in het achterhoofd dat het een goed in het oog/gehoor/mond liggende prijs moet zijn

En als laatste zeg ik ook niet dat een iPad 250dollar kost (misschien kosten ze aan onderdelen maar 100dollar of 50dollar of juist 300dollar). Ik zeg bijvoorbeeld, en daarna stel ik dat ze daar waarschijnlijk toch niet zoveel naar kijken, omdat dat niet het belangrijkste is (maar een winst maken van 300-400euro op een standaard iPad lijkt me trouwens een gigantisch sterk verhaal)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 23 juli 2024 19:17]

Samsung is JUIST een fabrikant die het kan leveren voor een 50% lagere prijs.

RAM, CPU, Flash, en Scherm produceert Samsung allemaal zelf en Android is gratis.

Dus waarom zou Samsung het niet goedkoper kunnen produceren?

Ik begrijp uberhaupt niet waarom mensen denken dat de productiekosten van een iPad hoog zijn.

Het is een Netbook zonder toetsenbord, Harddisk en nog meer rotzooi, enige extra is een kwalitatievere scherm.

En op een Netbook van 250 euro verdienen fabrikanten al geld dus kan je op een tablet die je voor 300 euro verkoopt ook zeker flink wat verdienen.
Denk je dat engineers en programmeurs niets kosten ofzo?
Het probleem is meer dat er nu geen pads met gelijkwaardige specs (hardware en OS) uit zijn. En van de "aangekondigde" er helemaal geen duidelijkheid over de prijs bestaat.

Heck, zelfs van deze SGT staat de prijs nog niet vast. Overal speculatie.
ik denk dat de meeste fabrikanten ook willen vermijden dat ze een identiek model maken als de concurrentie, want dan hebben ze helemaal geen unique selling point meer, en gaat het alleen nog maar om de prijs. De prijs staat sowieso al onder druk door de relatief lage instapprijs van de iPad, dus dan kunnen ze net zo goed geen tablet maken.
Daar staat tegenover dat je 's nachts een lampje bij je e-reader moet houden om wat te zien, terwijl de lcd van de Galaxy Tab gewoon backlight heeft.
Dat is eigenlijk niet een geweldig pluspunt voor de Galaxy (en andere LCD tablets). Want kijken/lezen op een scherm met backlight in een donkere omgeving is zéér vermoeiend voor de ogen. Wie wel eens in bed met z'n smartphone o.i.d. heeft zitten spelen weet hier alles van. Het is veel prettiger een nachtlampje aan te doen en een e-reader (met e-ink scherm) te gebruiken. Máár dan hebben we het wel uitsluitend over boeken/tijdschriften/kranten e.d. lezen. Voor even internetten in bed kan je natuurlijk beter een tablet hebben.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 23 juli 2024 19:17]

Wederom hetzelfde fabeltje. Lezen an sich is vermoeiend, niet perse het kijken naar het type scherm. het is een kwestie van gewenning, ik lees nu uitstekend op de iPad, maar dat maakt e-ink voor mij niet meteen heilig als ik dat er dan bijpak, dan moet ik ook even wennen aan de manier van tonen. Tijdens lezen moet je gewoon af en toe even niet naar het scherm turen, om je ogen wat rust te gunnen, precies hetzelfde geldt voor het lezen van een boek, dat gebruiken mensen ook om mee in slaap te vallen.

Dat een smartphone vermoeiend is is omdat dit zo klein is.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 19:17]

Ik verbaas me er ook elke keer weer over dat dit argument elke keer weer als 'boerenverstand' wordt opgelepeld. Het lezen op een LCD is vooral vermoeiend vanwege de hoeveelheid licht die uit de backlight komt, voornamelijk in het donker. Maar guess what? Er zit gewoon een brightness slider op elke tablet, schuif die naar 50% brightness en je hebt werkelijk waar nergens meer last van. Dit fabeltje wordt volgens mij vooral door de e-reader industrie in leven gehouden om de enorme nadelen van e-ink te verbloemen (zwart-wit, ramtraag).

Lezen op een 4" schermpje is inderdaad niet erg prettig maar persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee om 8 uur per dag achter een computer scherm te zitten, of om 2 uur achter elkaar van het scherm van mijn iPad te lezen.
Daarom heeft de iPad ook de mogelijkheid om de brightness aan te passen vanuit de e-reader app. Met weinig licht moet je ook weining backlight gebruiken, dan is het niet vermoeiend.
Mogelijk wordt de tablet van Samsung ook los verkocht, maar met een geschatte prijs van 800 euro prijst Samsung de Galaxy Tab misschien uit de markt.
Ik vind het nogal wat om als nieuwkomer zoveel te vragen. Android is volgens Google niet geschikt voor tablets (pas vanaf Android 3) en de Android Market heeft ook geen tablets apps (zal die ook nog niet krijgen voor Android 3). De iPad heeft al wel tienduizenden echte iPad apps. Het kleinere scherm en het ontbreken van Apps hoeft op zich niet erg te zijn maar ze vragen wel de hoofdprijs 8)7.

Ik denk als Samsung 499 zou vragen dit veel beter bij de markt zou passen.
Vergeet niet dat Samsung Android 2.2 != Google's Android 2.2 onder de motorkap zullen al veel dingen zitten die het allemaal wel weer een stuk beter maken ;)
Het gaat vooral om de manier waarop Android applicaties geschreven zijn, en dat is voor schermen op telefoonformaat. Het is niet voor niks dat Apple een aangepaste iOS versie gebruikt op de iPad, die over een aantal UI element beschikt die speciaal voor het grotere scherm zijn gemaakt. Zo'n beetje elke iPad app is helemaal rond die controls gebouwd, de split-view en de pop-over zijn zo'n beetje de belangrijkste UI elementen in elke iPad applicatie. Ga je iPhone-only applicaties op de iPad draaien dan zijn die lelijk en onhandig, en de Galaxy Tab gaat ditzelfde probleem hebben. Daar zal een beter upscaling weinig mee helpen, alle toepassingen zijn nog steeds niet geoptimaliseerd voor het grotere scherm. Wat dat betreft is het nog een voordeel dat deze tablet 7" is en geen 10".
En nu het verschil?

Beide hebben een OS wat is aangepast om op tablets te werken. Daar is dus geen verschil (ten minste de ene zal het vast iets beter voor elkaar hebben dan de andere, maargoed het idee er achter komt exact op hetzelfde neer)...

Dan de Apps, ook de iPad had op het begin een mager aanbod, zo zal het Android ook afgaan op het begin, niks raars/ergs aan, tuurlijk beginnen Apple fans daar meteen weer mee te schermen, maar dat deden ze ook bij Android voor de telefoon en daar blijkt ook dat de sales maar blijven stijgen en stijgen en stijgen en nog is stijgen zelfs het enige OS dat gegroeit is in marktaandeel terwijl alle andere gelijk bleven of in moesten leveren, ondanks dat er minder apps zijn ;)

Als iemand wil kan die nu trouwens al een app maken voor tablet hoor, en aangezien schaling tussen verschillende smartphones (op de miniresoluties na) nog geen echte problemen hebben opgeleverd zal dat voor verschillende tablet resoluties ook niet het geval zijn (net als windows/macos en linux er ook geen problemen mee hebben om op verschillende pc-configs goed beeld te kunnen tonen).

Ik zie dus eigenlijk 0,0 verschillen, behalve dat Android een paar maandjes later is terwijl dat met telefoons volgens mij 2 jaar verschil is ;)
Als iemand wil kan die nu trouwens al een app maken voor tablet hoor, en aangezien schaling tussen verschillende smartphones (op de miniresoluties na) nog geen echte problemen hebben opgeleverd zal dat voor verschillende tablet resoluties ook niet het geval zijn (net als windows/macos en linux er ook geen problemen mee hebben om op verschillende pc-configs goed beeld te kunnen tonen).
Met het belangrijke verschil dat apps voor telefoons en tablets ontworpen zijn om full screen te gebruiken waar apps voor op de desktop dat duidelijk niet zijn.

En daar gaat Android dus mank, zeker op grotere tablets. De SGT heeft een 16:9 beeldverhouding en de volgende Android tablet misschien wel 4:3 of 16:10. Door al deze verschillende specificaties komt het dus dat het merendeel van de Andoid apps ondermaats zijn en game developers vooralsnog weinig brood zien in het ontwikkelen voor Android en automakers liever voor een iDevice kiezen als het op integratie aankomt. Dit alles komt de gebruikservaring van het Android platform natuurlijk niet ten goede.

En dat Android toestellen goed verkopen heeft volledig met de prijs van de toestellen te maken en de keuze uit ondertussen al 60 verschillende modellen en de vendor lock-in die Apple eerder hanteerde zodat Amrikanen het met het brakke AT&T moesten doen en bijv. Nederlanders met T-Mobile.
Helemaal vergeten inderdaad die resoluties gaan inderdaad voor onwijze problemen zorgen, ik denk voor dezelfde problemen als de Desktop PC's want daar is het ook z'n gigantisch probleem, van 10 tot 30 inch en van 800*600 tot 2560*2048, moet je voor elke applicatie eerst zoeken of die het wel op je resolutie doet natuurlijk :+

Met andere woorden, je kan dingen problemen noemen maar dat maakt het nog geen probleem ;) Android heeft prima schaling die natuurlijk niet van een telefoon app de beste tablet app kan maken maar wel 1 app voor telefoons kan schalen naar 99% van de gebruikte telefoon resoluties en voor tablet's geldt exact hetzelfde...

Me collega gebruikt een scherm met 480*320 en ik 800*480 en buiten dat ik (uiteraard) vaak meer in beeld heb werken 99% van de apps in beide even goed
Dan de Apps, ook de iPad had op het begin een mager aanbod, zo zal het Android ook afgaan op het begin, niks raars/ergs aan
Wel dus. Apple heeft een aparte afdeling voor iPad apps in z'n AppStore. Android market niet.

Ik verwacht niet dat er heel snel een enorm aanbod gaat komen van Android tablet apps omdat er vanuit google en de android market er helemaal niets gedaan word om dit te stimuleren. Google ziet namelijk niets in Android 2.2 op tablets.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 23 juli 2024 19:17]

Wel dus. Apple heeft een aparte afdeling voor iPad apps in z'n AppStore. Android market niet.
In zekere zin wel, aangezien ik geen apps kan zien die NIET voor mijn toestel zijn gemaakt, er zijn dus wel onzichtbare scheidingen! Je kan ook prima een app maken die enkel op tablet gebruikt kan worden...

Daarbij staat 3.0 om de hoek en Google zit echt niet stil, sterker nog zeliepen heel hard in en nu gaan ze voor lopen ;)
Ja, maar dan zit je dus vast aan de grillen van Samsung en dat wil ik helemaal niet. Ik wil Google supported Android, klaar.
Dan koop je hem niet? Dit roep je elke keer? Ik wil niet afhankelijk zijn van Apple dus koop ik het niet ;) Simpel toch?
? Nee dan koop ik hem idd niet, wat is anders dat voordeel van Android als ik nog steeds vast zit aan een provider en zijn software en mogelijkheden die het biedt op een toestel? Dat ik dan tenminste wel een commandline tool kan installeren? Dan jailbreak ik liever de iPhone en kies ik voor meer vrijheid (dat is nl het grootste probleem met vrijheid en Android op dit moment)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 19:17]

Haha geen appels met peren vergelijken he, beiden stock heeft android toch echt meer vrijheid ookal zit je bij een provider of fabrikant, root/jailbreak je ze kan je weer meer met android dan met iOS ;) Dus ja als je een non-rooted Android met een jailbreakt iOS vergelijkt heb je helemaal gelijk, anders echt niet.
4 dagen later hebben ze op hun developer blog een bericht geplaatst, welke instructies geeft om je software te poorten naar tablet-formaat.
Because, as 2010 winds down, Android isn’t just for phones, and isn’t just for things that fit in your pocket.
[shopliftermode] "moet je eens kijken hoeveel er in mijn zakken past" [/shopliftermode]
natuurlijk moeten de apps een beetje aangepast worden, maar de vraag is hoeveel
het artikel is niet zo duidelijk ivm de archos tablets, zo worden de specs van de archos 7 aangehaald, met prijs van de archos 70.

de archos 70 is anderzijds wel een concurrent en heeft een capacitieve display, stevigere processor, android 2.2,...
De review op engadget is dan ook niet van de nieuwe Archos 7, maar van de oudere Archos 7 home tablet. De nieuwe tablet is de Archos 70
Aangepast. Het stond zelfs op de foto's die ik eronder heb gezet...
Dit ding kan onmogelijk slagen.

Te groot voor je broekzak en te klein om lekker op te internetten, films te kijken en te gamen ) langdurig). Wat dat betreft doet de iPad het een stuk beter.

Een een Apple product outpricen is wel heel onverstandig... Ik snap dit product ECHT en oprecht niet.

Groetjens,
Een Galaxy S bezitter.
Te groot voor je broekzak en te klein om lekker op te internetten, films te kijken en te gamen ) langdurig). Wat dat betreft doet de iPad het een stuk beter.
Alsof een kleine 10-incher lekker in je broekzak zit. :+

Wat is er mis met dit formaat om mee te internetten? De resolutie is goed, dus het lijkt mij prima vertoeven op de bank met zo'n ding.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 23 juli 2024 19:17]

hij is niet heel veel groter dan je telefoon, dus dan pak je liever je telefoon.

En als je het device niet mee kan nemen, dan mag hij dus ook wel wat groter zijn.

imo scheelt het te weinig met een gsm.
Het scherm is 4x zo groot als de gem. smartphone (2x in de hoogte, 2x in de breedte) ;)
Resolutie is wel goed, het formaat alleen niet. Net een tikkeltje te klein. De 2 moeten wel in verhouding zijn. Ik denk dat hij net te klein is om genoeg meerwaarde te bieden tov een smartphone.
Anoniem: 143912 @418O222 september 2010 11:25
size is kwestie van smaak en over smaak valt niet te twisten
Het gaat niet om het formaat maar om wat je er mee kan ;)
Maar dan nog is het een kwestie van smaak of mensen het slikken of niet (om nog even dubbelzinnig door te gaan) ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 19:17]

Anoniem: 364852 @418O222 september 2010 12:01
LOL, ik vind mijn Galaxy S al te groot voor mijn broekzak. Dus ik moet nu toch al altijd een tasje meenemen met mijn spulletjes, ik lijk wel een wijf :)
Als ik ga stappen neem ik lekker mijn Nokia 6300 mee en laat ik die Galaxy sowieso thuis. Maar een iPad gaat natuurlijk wel in jouw broekzak? ;)

Daarnaast vind ik mijn Galaxy S te klein om mee te mailen en dingen op internet uit te zoeken. Dus ik zou juist liever deze hebben, alleen niet voor deze prijs.
Anoniem: 358169 22 september 2010 11:19
Waarom is feedback door middel van trilfunctie prettig ? Zodat je weet of het apparaat niet faalt in het registreren van je aanraking? Of wat word hier precies mee bedoeld ?
Dat jij door hebt dat het apparaat jouw klik ontvangen heeft, aangezien de knop niet in te drukken is, weet je nu toch wanneer je de knop hebt 'gebruikt'... Je kan het ook uit zetten als je wilt hoor, maar ik heb het altijd aan, net als bij me onscreen tobo, werkt voor mij een stuk lekkerder dan zonder feedback ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 19:17]

Kost dat alleen niet best wat accu lading? Ik zie wel in dat voor sommige gebruikers een dergelijke feedback wenselijk is, maar volgens mij vreten die trildingen stroom.
Ga er maar van uit dat het stroom kost om een trilmotor te laten draaien...

Dat is het mooie aan de keus te krijgen om het aan/uit te zette, en de hardheid in te stellen, heb je het helemaal zelf in de hand!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 19:17]

Dat is het mooie aan de keus te krijgen om het aan/uit te zette, en de hardheid in te stellen, heb je het helemaal zelf in de hand!
Leuke features voor controlle freaks misschien, maar ik denk dat het merendeel van de gebruikers - inclusief tweakers - daar niet echt op zitten te wachten.

Dan krijg je een zoiets als windows, teveel opties, door de tabladen en pulldowns zie je 't bos, of de telefoon, niet meer.

Ik gun iedereen een Android hoor, maar 't is niet de heilige graal. Net zo min als dat iOS dat is, of wel OS dan ook.
Ik heb dat getril bij het aantikken van een toets altijd erg overbodig gevonden, ik zie op mijn iPhone toch gewoon een vergrote letter boven mijn vinger verschijnen (en volgens mij is dat op een willekeurige Android telefoon niet anders?), dan kan ik heus wel zien of de aanslag succesvol was of niet...
Hij heeft al 2x herhaald dat je de functie kan uitzetten.

Wat begrijpt men daar niet aan?

In een auto hoef je de airco toch ook niet altijd aan te laten?
Anoniem: 318025 22 september 2010 11:07
Meesten mensen vergeten wel even dat Samsung Galaxy Tab wat meer features heeft dan een iPad, en serieus waarom zou iedere merk dat een tablet op markt brengt goedkopere moeten zijn dan Apple?

Deze tablet heeft wat iPad niet heeft:

*front camera
*Bel functie
*SDHC slot
*512MB geheugen

Volgens mij rechtvaardigt het wel de adviesprijs hoor, vooral als je kijkt naar de extra features, of vergeten jullie dat even? De iPad met 3G kost ja ook 600€ en dan heb je niet de boven genoemde features.

( Niet dat ik een van beide ga aanschaffen want ik vindt het grote smartphones en een smartphone heb ik )

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 318025 op 23 juli 2024 19:17]

Aan de andere kant heeft iPad ook dingen die de SGT niet heeft.
Als we puur naar de specs kijken:

*IPS scherm
*9.7" scherm
*Hogere resolutie
*Alumium behuizing
*10u gebruiksduur (welke nog eens te laag is gespecificieerd. Praktijk gaat meestal naar 12h)


Maar specs zijn leuk en aardig. Het gaat natuurlijk om de mogelijkheden:
Een 9.7" scherm is toch wel het minimum om lekker tijdschriften en A4-documentatie (PDF) op te lezen. Een 7" is daar echt te priegelig voor.
De grote van het scherm is toch echt persoonlijk, er zijn genoeg mensen die die grote niet zien zitten, of iig het gewicht wat er automatisch bij zit...

Anyway uiteindelijk zijn hier dus verschillende + en - punten die gewoon per persoon belangrijk/minder belangrijk zijn, oftewel zo slecht staat de SGT er dus helemaal niet voor, is maar net waar de potentiele kopers naar op zoek zijn ;)
Inderdaad, maar ik snap de keuze niet echt van een sub-tablet. De SGT zit nu weer precies tussen een iPad en een smartphone in. Is dat dan weer een aparte klasse? Is dit nou een kleine tablet of een grote smartphone (gezien de belfunctie)?

Daarnaast ben ik geen fan van de TouchWiz interface.
Lijkt mij gewoon een tablet met belfunctie, een computer kan je ook belfunctie geven maar dan blijft het gewoon een computer, een tablet heeft geen vaste maat voor zover ik weet, de iPad mag dan wel een voorbeeld zijn van een tablet maar niet de maatstaaf die bepaald wat een tablet is ;)

@vizzie: tuurlijk 8)7

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 19:17]

Vraag honderd willekeurige voorbijgangers maar eens wat een tablet is en kom dan nog een keer vertellen dat de iPad niet de maatstaf is die bepaalt wat een tablet is ;)
Anoniem: 359884 23 september 2010 11:52
Lijkt me tof apparaat. In november mag ik m'n abo weer verlengen. Heb nu een Iphone 3g.

Weet iemand of er een kop telefoon met draatje en telefoon opneem functie is voor dit ding beschikbaar is?
Als dat zo is komt deze zeker in aanmerking voor mijn vervanging van de 3g
Gok zomaar dat die er bij zit ;) Anders kan je nog voor een BT exemplaar gaan, maar die van de SGS kan je ook bestellen en er in pluggen, 99% zeker dat dat goed moet werken!
Samsung is is crap qua comp met heafsets das de reden dat ik mn galaxy s heb verkocht en iphone4 heb gekocht op dit moment is de enige android phone met frontcam verder de streak en htc evo in de us maar nog niet in euro helaas dus ik kies voor compleetheid en robustheid nu to htc wakker word
Je gaat toch niet bellen met een tablet? Past niet in je binnenzak en je loopt voor l^l...
Ik vind jullie wel erg negatief over een e-reader. Het natuurlijke scherm is natuurlijk veel beter dan uren naar een lamp staren.
Ik vind de Galaxy Tab best aardig als je geen smartphone hebt, maar ik heb een HTC Legend (Straks waarschijnlijk een Desire Z) en daar kan ik al een groot deel van deze zaken prima op doen. 7" vind ik net te klein om meerwaarde te bieden tegenover mijn telefoon, en dan nog de prijs.... 800 euro voor een hebbedingetje erbij.

Ik denk dat de prijs wel goed is, ik denk dat ze hem ook makkelijk voor de helft kunnen verkopen, maar dit prijskaartje draagt bij aan de exclusiviteit en luxe die het apparaat moet uitstralen (net als de iPad).

[Reactie gewijzigd door poepkop op 23 juli 2024 19:17]

Maar dit is geen e-reader, het is een tablet wat toch een andere categorie is.Een tablet kan je het ook voor internetten mailen en het huis-tuin-en-keuken-gebruik gebruiken. Ik bezit zelf een ipad en ik vind het ideaal. Op de bank als je even snel het nieuws wilt lezen of even wat wilt bestellen hoef je niet eerst zo'n laptop op te starten je pakt gewoon je tablet.
duh, ik zeg dat ze negatief zijn over e-readers en e-ink.
Ben ik dan de enige die de prijs wel vind meevallen? Ik heb een HTC HD2 van 500+ euro en vind internetten geen doen op dit kleine scherm, terwijl dit toch de smartphone is met het grootste scherm (4.3 inch). Elke keer inzoomen en uitzoomen vind ik gewoon irritant en zorgt niet voor een prettige internetervaring. Daarom sjouw ik nu nog steeds altijd mijn Vaio TT mee, één van de kleinste en lichtste Vaio's (maar nog steeds te zwaar en veeel hogere prijs!) waarbij ik internetten wel prettig vind op dit 11,1 inch scherm.

Voor mij zou een Galaxy Tab dus de ideale oplossing zijn: groter scherm wat voor prettiger internetten zorgt én belfunctionaliteit. Twee vliegen in één klap en dat voor maar 250 euro meer dan mijn HTC HD2 of elke andere high end smartphone. Ben ik nou de enige die dit een koopje vind?

Daarnaast is het formaat geen probleem, want ik heb nu ook altijd mijn Vaio in mijn tas zitten. En voor die enkele keren dat ik die niet bij mij heb als ik 's avonds wegga, dan neem ik wel de HTC HD2 (welke straks wordt vervangen door de Desire Z) mee.
houd er wel rekening mee dat je met de Galaxy Tap met een resolutie van 1024 X 600
nog steeds moet scrollen bij de meeste web sites

ik heb zelf een Netbook met zo'n zelfde resolutie en vind het best wel irritant

de Ipad heeft 1024 x 786
en daar zijn de meeste sites op gemaakt

dus voor mij valt de Galaxy Tap af
ik houd de Argos even goed in de gaten veel goedkoper en ook in 10.1 inch te krijgen
maar die schijnt weer veel minder te presteren
Ik zie dit persoonlijk toch wel als een opvolger van mijn mobiele telefoon + laptop. Een tablet (met wifi/3,5G) + gsm abbo + bluetooth headset lijkt me ideaal.

Gezien de populariteit van netbooks, zijn er veel mensen die (net als ik) hun computer eigenlijk alleen gebruiken voor wat surfen over het internet, youtube kijken, af en toe een filmpje etc. Geen zware photoshop applicaties etc.

Een tablet die kan bellen (met bluetooth headset) en waarmee je onderweg toegang hebt tot het internet/filmpje kan kijken lijkt mij een super functioneel iets.

Als je dan behoefte hebt aan krachtigere hardware, dan kruip je achter je PC thuis.

Enige nadeel zou kunnen zijn dat je niet bereikbaar bent tijdens het stappen/uitgaan, omdat je dan geen tablet meeneemt. Wellicht voor die situaties een simpele Nokia aanschaffen.


Ik vind het iig een groot pluspunt dat je ermee kunt bellen!
Op straat zal je je mobieltje gebruiken om te bellen.

Thuis kan je net zo goed skype/google voice gebruiken om te bellen. Waarom dan (zoveel) extra betalen voor GSM-belfunctie?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.