Specificaties 7" (1024x600), Android 2.2, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab 7" 3G 16GB Wit Review

Liveshort 10 maart 2011, 5.093 views

Samsung Galaxy Tab 7" 3G 16GB Wit

Pluspunten

• Handzaam
  • Werkt vloeiend en snel
  • Android Market
  • Veel extra functionaliteit
  • Swype

Minpunten

• Link missen in browser
  • Geen flash ondersteuning in andere, betere browsers
  • Lichtsensor heeft een erg lange vertraging

Goed, allereerst begin ik met de reden van aankoop en dan ga ik verder naar de hardware en komen we uiteindelijk uit bij de software en de extra's.

Reden van aankoop
Een echte reden van aankoop is er niet. Het was een cadeautje van de zaak ( :P ). Ik had waarschijnlijk zelf van mijn eigen geld geen tablet gekocht. Aan het einde bij de conclusie is te lezen of, als ik het geld er wel voor over zou hebben, ik deze zou kopen.

What's in the box?
Zoals hieronder in het plaatje te zien is zitten in de doos:
- De tab
- Een adapter (die samen met de usb-kabel een oplader vormt)
- Een USB-kabel
- Oortelefoon met microfoon
- Extra opzetstukjes voor de oortelefoontjes
- Garantiepapieren
- Quick start guide (EN en NL)
- Samsung kies-software
Doos

Vanaf heir bespreek ik eerst alles wat er in de doos zit en ga ik dan verder met de tab zelf.

Quick start guide
Om eerlijk te zijn heb ik nog niet in deze gids gekeken, het apparaat laat zichzelf vanzelf bedienen. Nou heb ik over het algemeen wel door waar alles zit e.d. en het is gewoon leuker om er zelf een poosje mee bezig te zijn om uit te vinden hoe alles in elkaar steekt. Ik heb het ding nog niet nodig gehad. Er staat duidelijk in hoe alles werkt, van het gebruik van bluetooth tot en met het switchen van de invoermethode.

Oordopjes
Zoals er boven al bij staat zitten er bij de oordopjes ook extra oorstukjes voor verschillende groottes oren. Ze zijn erg makkelijk te verwisselen, maar zitten niet 'los'. De geluidskwaliteit van de oordopjes is zeker aan de goede kant. Muziek klinkt helder, en alle toonhoogtes klinken mooi. Bass is diep (voor wat je van oordopjes mag verwachten) en de hoge tonen klinken ook kraakhelder. Er zit een microfoontje in zodat je er ook mee kunt bellen.

Garantiepapieren
Er zitten garatiepapieren bij die een garantie bieden van 2 jaar op onderdelen en een half jaar voor de batterijen.

Adapter en USB-kabel
De connector die samsung hanteert is aan de grote kant, en dat kan irritant zijn als je het ding gebruikt tijdens het opladen. De adapter is prima, maar de kabel is absoluut te kort. De kabel had als het aan mij had gelegen nog ongeveer een halve meter langer mogen zijn. je kunt het apparaat niet normaal ergens neerleggen als je stopcontact meer dan 30 cm van de plek zit waar je hem ner wilt leggen. Verder is de kwaliteit van de kabel ook niet geweldig. De kabel begint inmiddels al scheurtjes te vertonen bij de connector. Over de dataoverdracht volgt straks meer. De software komt dan ook ter bespreking, nu verder met de tab zelf.

Design en knoppen
Ik begin met de knoppen. Hieronder is een overzichtje te zien van de knoppen op het apparaat, deze zijn allemaal fysiek. Ik moet zeggen dat deze knoppen toch echt wel een aangename toevoeging aan het apparaat zijn. De aan/uit knop zorgt voor de slaapstand en opent na indrukken een afsluitmenu (la windows). De volumeknoppen zijn uiterst handig, alleen blijft het altijd gokken welke kant je op moet drukken als je het apparaat weer anders houdt. Dan komen we tot te positionering van de aansluiteingen op het apparaat. De microsd en het simslot zitten op een hele goede plek. De hoofdtelefoon zit op zich op een logische plek, maar het is onmogelijk het apparaat normaal vast te houden wanneer de oplader en een headset zijn ingeplugd. Daar komt bij dat de speakers niet onhandiger hadden kunnen zitten. Van het stereo effect hoor je niks tijdens filmpjes omdat de speakers onderaan (en daarmee dus rechts/links in landscape) het apparaat zitten. Samsung had er goed aan gedaan de speakers stereo te maken in landscape mode, waarin je meestal filmpjes kijkt. De microfoon lijkt raar te zitten, maar dat valt wel mee als je erover nadenkt. Je belt met dit ding (als je er al mee belt) op speaker, of met je headset. Als de microfoon dan onderop had gezeten, hoort de ander zichzelf praten, over nagedacht dus. De dock connector zit er niet handig als je hem aan de oplader gebruikt, maar een andere plek had het design van het apparaat verpest, logische opoffering dus.
Knoppen

De knoppen onder het scherm van de tab zijn niet fysiek, dit zorgt ervoor dat het apparaat een strakke voorkant heeft en de knoppen een goeie feeling hebben. Van links naar rechts zijn het de knoppen: Menu - Home - Back - Search. Al deze knoppen vinden een andere functie binnen verschillende toepassingen, maar de basis blijft hetzelfde. (Ik kon de foto's niet scherp krijgen, ik upload in de toekomst misschien nog nieuwe.) Op de voorkant is ook nog een camera aanwezig, net als een lichtsensor, hier kom ik later nog op terug. De achterkant is uitgegeven in strak wit. Ik persoonlijk vind het design van het apparaat er strak uitzien, maar dat is mijn smaak. Ik vindt deze mooier dan de iPad 1, maar de iPad 2 staat me meer aan, onder meer omdat die een stuk dunner is. Op de achterkant zijn verder een led-flitser en een camera aanwezig. Erg jammer dat er nog een stuk tekst op de achterkant moet staan, alleen galaxy tab was voor mij genoeg geweest. Het apparaat zit naar mijn idee stevig in elkaar en rammelt niet. Het is inmiddels al een keer gevallen van ongeveer een meter (niet te vaak doen), maar er zaten gelukkig geen beschadigingen op.
Voorkant
Achterkantkant

Scherm
Het scherm heeft een resolutie van 1024x600. Dat lijkt niet verbijsterend veel (in vergelijking met de smartphones van tegenwoordig), maar is toch een nette resolutie voor een 7 inch scherm. Dit maakt het apparaat toch wel een stuk handzamer dan een iPad. Het apparaat houdt dan ook lekker vast met n hand, terwijl je met je andere hand het toestel bestuurt. Het scherm heeft dus meer ppi dan de iPad. Wat merk je hiervan in de praktijk? Nou, de uitgezoomde mobiele homepage van tweakers.net is in landscape mode nog prima leesbaar. Alle beelden zien er scherp uit en de kleurweergave is aardig tot goed. Er komen heel snel vingerafdrukken op het scherm (duh...), maar die zijn er makkelijk weer af te halen met elke vorm van stof (je mouwen bijvoorbeeld).
Tweakers_Portrait
Tweakers_Landscape

Touch en Android
Allereerst moet ik Google toch even een compliment geven voor hun mobiele besturingssysteem. Het werkt erg goed. De indeling van de menu's e.d. voelt natuurlijk en logisch aan. Het vegen over het scherm gaat vloeiend, direct en werkt goed. De multitouch functionaliteit werkt uitstekend en dat merk je vooral als je tekst invoert met het standaard toetsenbord, dat kan supersnel achter elkaar, zonder dat de vorige toets praktisch al losgelaten is. De skin van Samsung over het standaard Android menu stond me niet helemaal aan en ik heb dus LauncherPro gedownload. Dit ziet er naar mijn idee wat strakker uit dan de standaard skin van Samsung. Jammere aan het systeem wel is dat het volgens mij niet zo stabiel is als het zich voor doet. Het gebeurt toch regelmatig dat applicaties vastlopen en plotseling afsluiten terwijl daar geen aanleiding voor lijkt te zijn. [EDIT: Dit zou goed aan de applicaties kunnen liggen, maar ik denk ook dat Android hiermee te maken heeft. Verder geeft de batterij-indicator een flink vertekend beeld weer, de batterij lijkt voller te zijn dan dat hij eigenlijk is, zoals Batterybooster weergeeft. Verder kapt de touch van het toestel er soms echt helemaal mee en moet je het toestel in slaapstand/lock zetten met de fysieke knop, en hem weer van lock afhalen voordat hij het weer wil doen. Niet helemaal normaal naar mijn mening. Op alle andere momenten (en dat zijn er genoeg) werkt het prima.]
Waarom maar drie sterren voor het onderdeel gebruikersgemak dan? Nou dat ligt mij toch meer bij het wat preciezere werk in bijvoorbeeld de browser. het gebeurt regelmatig dat je een andere link indrukt dan waar je op richtte, terwijl je toch echt goed zat met je vinger. Het vreemde hieraan is, dat dit aan de browser lijkt te liggen. Deze is sowieso al waardeloos. Ik heb een poosje Firefox gebruikt en daar heb ik nooit een link gemist waarbij het niet mijn eigen schuld was. Nu gebruik ik Opera mini, waar je dat probleem al helemaal niet meer hebt, omdat Opera automatisch voor je inzoomt als er een rij links onder elkaar staat. Jammergenoeg ondersteunen deze browsers geen flash. En dat is toch eigenlijk wel erg jammer. Want je bent daarmee toch min of meer afhankelijk van de standaard browser. Opera geeft je wel de mogelijkheid om de filmpjes te downloaden, maar flash is toch gewoon veel makkelijker. De standaardbrowser voelt namelijk lomp en langzaam aan. Het scrollen gaat schokkerig en zoals net gezegd mis je regelmatig een link. Dat is erg jammer, want dat kost echt punten. Ook het onhandige vasthouden met de dockconnector erin scoort laag. De hoofdtelefooningang had beter aan de andere kant kunnen zitten, omdat je het apparaat gevoelsmatig linksom draait om in landscapemode te komen. Dat komt omdat de knoppen dan bij je rechterhand zitten, wat fijner is.
Een onderdeel van Android waar ik erg tevreden over ben is de Market. Het werkt goed en er staat van alles en nog wat op. Het gaat van spelletjes tot zinnige en bruikbare applicaties.
Iets wat ook erg leuk is zijn de toetsenbordmogelijkheden. Daarbij is namelijk ook swype toegevoegd. Dit werkt in de praktijk erg goed, maar als je n keer een 2e keus neemt voor swype krijg je gelijk een irritante melding over de swype-uitleg, alsof jij er wat aan kunt doen. Verder kun je swype ook gewoon uitzetten, en dan heb je een uiterst snel multitouchtoetsenbord ter beschikking.

Connecties
Het toestel heeft de beschikking over GPS, bluetooth, wifi en alle overige netwerken om als mobiel gebruikt te kunnen worden en over een 3g-verbinding te beschikken. Dit zijn een hele hoop leuke extratjes die op bijvoorbeeld de iPad niet vindt. Deze dingen maken het apparaat aantrekkelijk voor op vakantie e.d. De bluetooth is een beetje ingewikkeld, maar daar komt je uiteindelijk vanzelf wel uit. GPS werkt erg makkelijk en simpel, via maps. Wifi is een belangrijke functie binnen tablet en deze werkt dan ook goed. Jammergenoeg is het bereik van de wifi niet echt geweldig. Waar ik met mijn pc toch echt 16 draadloze netwerken vind, [EDIT: Slechte vergelijking, scherp gezien. Ik heb hem nog even vergeleken met 2 verschillende versies PSP's en een andere mobiel (android), en de Galaxy Tab vindt evenveel netwerken dan die andere apparaten. Dat is niet slecht, maar de PSP-1000 zou toch wel achterhaald moeten zijn. Verder is het bereik dus inderdaad beter dan voorheen gedacht.] vind ik er met de Tab slechts 7, evenveel met mijn PSP-1000. Dat is jammer, maar de dichtsbijzijnde netwerken worden dus in ieder geval gewoon gevonden. Wat raar is is dat de verbinding soms plotseling wegvalt, terwijl je praktisch naast de router zit. De verbinding die er dan is is snel en filmpjes kijken op youtube gaat prima. HD video heb ik niet kunnen testen, omdat we maar 2 Mbit internet hebben. Mobiel bereik is redelijk, maar mijn mobiel (LG GM205) doet het net iets beter. Ik gebruik het ding niet als telefoon, daar is ie simpelweg te groot voor.
Dan even door naar een heel ander soort connectie: USB. Op zich is dit heel netjes geregeld door Samsung. Het ding vraagt je bij verbinding met een PC netjes of je het wilt aansluiten als massaoplag apparaat of via Samsung kies, maar het nare aan dit menu is dat het niet werkt. Je maakt de keuze van de modus die je wilt, en er gebeurt vervolgens gewoon helemaal niets. Deze software zit bijgeleverd en is erg mooi. Het ziet er absoluut gelikt uit. Netjes met softwareupdates en synchronisatiemogelijkheden.
Kies

Overige functionaliteiten
De Tab beschikt naast al die draadloze verbindingsmanieren ook nog over een g-sensor. Deze is uiterst precies en kan ook worden gebruikt als bijvoorbeeld waterpas. Dit werkt uitermate goed. Het is een heel erg accurate sensor.
De lichtsensor heb ik van het begin af aan al uitgeschakeld, het werkt voor geen meter. Als je 1 keer per ongeluk je vinger op de sensor legt springt hetscherm op donker en kan het zo weer een halve minuut duren voordat het scherm terugspringt.

Camera
Als laatste wil ik nog wat aandacht schenken aan de camera. De camera is een mooie en erg nuttige functie op de tablet. De buitencamera heeft een redelijke resolutie van 3,2 MP. Er is de mogelijkheid voor het gebruiken van de binnencamera, die uiteraard een stuk lagere kwaliteit en geen flitser heeft. De buitencamera heeft de mogelijkheid voor het maken van smileshots (foto wordt pas gemaakt als iemand lacht) en panoramafoto's. Er leuke extratjes. De camera werkt ook in combinatie met applicaties als Layar en Google Goggles.

Prijs [EDIT 10/03/11 21:45]
Bedankt voor het aangeven van de behoorlijk wat gezakte prijs. Ik zat nog met de vervormde prijsbeelden van rond de 600 euro. De prijs is er in ieder geval beter op geworden. Maar toch kun je nog steeds een iPad krijgen voor dat geld, en die is toch een maatje groter.

De Galaxy Tab is een erg leuk speledingetje. Echt serieus opboksen tegen de iPad doet hij niet, gewoon omdat hij de echte eerste concurrent was van de iPad. Hij is wat snel op de markt gebracht, en dat heeft zijn tol geist. Verder werkt het ding goed, maar er zitten nog wat kinderziektes in het apparaat en het besturingssysteem van Google. Ik hoop van harte dat de Android 3.0 update ook voor dit apparaat nog uitkomt. Dit zal misschien een verschil maken in mijn beoordeling. De extra's die bij het apparaat zitten zijn wel een groot voordeel boven de iPad. Op zich gebruik je ze niet veel, maar ze benvloeden je gedrag bij het uitzoeken van een tablet wel. (Zoals het bij de gemiddelde Nederlandse consument namelijk gaat: "Wow! Die heeft GPS en een G-sensor en allemaal andere dingen waarvan ik niet weet wat ze doen, moet je kijken hoeveel! WOW!") Als je van plan bent een tablet te kopen, zou ik deze niet nemen. Je kunt beter even wachten op bijvoorbeeld de Moterola Xoom, of een van de andere tablets met Android 3.0 die binnenkort op de markt komen. En als je het echt niet kunt laten, koop een iPad (2 natuurlijk).

Als ik nog wat vergeten ben graag even reageren, dan werk ik het even bij.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 7" 3G 16GB Wit?

Je zegt dat 1024x600 niet veel is vergeleken met smartphones van tegenwoord? Wat bedoel je hier precies mee? De meeste high-end smartphones hebben een resolutie van 800x480

Verder is dit volgens mij de eerste review die ik lees die tevreden is over Samsung's PC software (Kies). :)

Verder een leuke review. Interessant om te lezen dat het lastig is om op een goed linkje te klikken, terwijl ikzelf er nooit problemen mee heb op m'n Galaxy S. Sterker nog ik elke keer dat ik bang ben op het verkeerde linkje te hebben geklikt met m'n dikke vinger, verbaas ik me erover dat de juiste link wordt geopend.

Ik denk trouwens niet dat je het wifi bereik van een mobiel apparaat 1 op 1 kan vergelijken met dat van een PC. Daar zit veel meer power achter, (iets waar een mobiel apparaat juist zuinig mee om moet gaan).

edit:
Ik zie nu pas de scores.
-Waarom scoor je de betrouwbaarheid eigenlijk zo laag? Je zegt hier niets over.
-En de prijs? Is deze zo verschrikkelijk (2 sterren)? (op moment van schrijven 430 euro).
-Bereik: Vergelijk het met een ander energie-zuinig apparaat, niet met een PC
-Gebruiksgemak: Alleen gebaseerd op je browser ervaring?

[Reactie gewijzigd door Maarten21 op 10 maart 2011 21:04]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met Kies nog niet zoveel gewerkt heb en ik dus geen idee heb of erg veel gebruikersgemak achter steekt (dat staat er ook niet, maar enigzins suggestief is het wel, ok). Het ziet er alleen strak uit, ik zou er nog eens naar moeten kijken om daar een oordeel over te vellen.
Betrouwbaarheid stond er al tussen, maar nu nog wat duidelijker.
Prijs was achterhaald (dom).
Bereik heb ik aangepast. Het was inderdaad niet zo eerlijk om het te vergelijken met een PC.
Gebruikersgemak is inderdaad grotendeels gebaseerd op de browserervaring. Ik denk dat dat nou juist de kern vormt van een tablet: een betere internetervaring. Naast extra mogelijkheden voor multimedia natuurlijk. Het punt is dat een van de hoofdzaken toch echt de internetervaring blijft, en als die zo tegenvalt kost dat punten.
Ik vindt deze mooier dan de iPad 1, de iPad 2 staat me meer aan, onder meer omdat hij een stuk dunner is.
correctie, iPad2 is dunner dan de Tab :Y)
dat zegt ie toch ook?
Zo beter:
Bij negatieve eigenschappen:

- Geen flash ondersteuning in andere, betere browsers

Dat heeft toch niks met de Galaxy tab te maken, maar met de app?

Of zie ik dit verkeerd?
Op zich heb je dat goed gezien, maar ik zie dat als mede de verantwoordelijkheid van Android n de Tab. En het is toch wel iets wat het apparaat minder maakt, ook al kan het daar zelf niets aan doen, en ligt het aan de software.
Skyfire, een ZEER goede browser met ondersteuning voor Flash. Zelfs de homepage van tweakers wordt in zijn geheel geladen met alle grafische extra's welke de standaard browser niet laat zien. Ook het link drukken probleem is daar weg, waar ik zelf ook problemen mee heb met de standaard browser.