Door Jelle Stuip

Redacteur

Revolutionaire knoppen in haptische muis

Logitech G Pro X2 Superstrike Review

14-02-2026 • 06:00

99

Logitech Superstrike

Samengevat

De Superstrike maakt gebruik van een nieuw type muisknoppen waarbij je zelf het actuatiepunt kunt instellen. Dat is een revolutie voor (pro)gamers, die daardoor sneller kunnen klikken. Zelfs als niet-pro merk je het verschil, al is het de vraag of je er daadwerkelijk wat aan hebt. Het is geen magisch wapen, maar een mooi hulpmiddel voor de professionele gamer. Verder zit alles erop wat je mag verwachten van een high-end muis, dus een sensor die tot 44.000dpi gaat en een ontvanger die 8000Hz doet. Voorlopig is het de enige muis met deze nieuwe muisknoppen en daarvoor betaal je dan ook flink.

Getest

Logitech G PRO X2 Superstrike

Prijs bij publicatie: € 180,-

Vergelijk prijzen Vanaf € 180,-

In de G Pro-serie bouwt Logitech muizen voor professionele gamers, mensen voor wie iedere milliseconde telt. Met de G Pro X2 Superstrike, die haptische switches heeft, beweert Logitech tot wel 30ms sneller te zijn dan andere gamemuizen. Dat is een stevige claim, waaraan een interessante techniek ten grondslag ligt. Hoe wint Logitech 30ms en klopt die claim een beetje?

Pro, maar niet meer superlicht

Van buiten lijkt de Superstrike als twee druppels water op de G Pro X Superlight 2. Die ziet er weer vrijwel hetzelfde uit als de eerste Superlight, die we in 2021 reviewden. De gedachte achter deze progamermuizen is dat ze de reactietijd aan de hardwarekant zo kort mogelijk te maken.

Ten tijde van de eerste Superlight werd die reactietijd verkort door de muis steeds lichter te maken. Het idee daarachter is: hoe lichter de muis, hoe sneller je hem kunt bewegen. Die eerste generatie Superlight was met een gewicht van 63 gram destijds een van de lichtste muizen die je kon krijgen. Dat is ondertussen niet zo bijzonder meer. Vorig jaar reviewden we de Corsair Sabre V2 Pro, die iets meer dan de helft daarvan weegt – 36 gram om precies te zijn – en ze zijn er nog lichter.

De tweede generatie Superlight was dus niet echt superlicht meer ten opzichte van de concurrentie. De muis zag er hetzelfde uit, had USB-C in plaats van micro-USB, maar woog nog altijd 60 gram. De verbetering zat hem in de nieuwe sensor, die niet tot 25.600 maar tot 44.000dpi ging, en in de nieuwe draadloze ontvanger met een pollingrate van 8000Hz in plaats van maximaal 1000Hz. Ook deze keuzes dienden om de vertraging van de hardware zo klein mogelijk te maken.

De nieuwe Superstrike weegt 61 gram. Dat gewicht is geen onderscheidende eigenschap meer. 'Superlight' is daarom uit de naam geschrapt en de nieuwe muis heet Superstrike, wat verwijst naar de muisknoppen. Die moeten zo snel reageren dat je volgens Logitech tot 30ms van je inputlag af kunt schaven.

Dat is véél. Wat het verlagen van het gewicht bij de eerste Superlight oplevert, kun je moeilijk in milliseconden uitdrukken, maar het verhogen van de pollingrate van 1000 (1ms) naar 8000Hz (0,125ms) levert bijvoorbeeld maar 0,875ms op. Deze nieuwe knoppen zouden bijna 35 keer zoveel moeten opleveren. Gewapend met een flinke dosis scepsis maakte ik de doos van de Superstrike open.

Geen schroefje zichtbaar

In de doos tref je een muis aan met dezelfde vorm als de Superlights, maar dan met zwarte muisknoppen. Net als bij de eerdere muizen krijg je er een soort antislipstickers bij, die ervoor kunnen zorgen dat je de grip op de zijkanten en de muisknoppen niet verliest. Verder zit er nog een 'puck' in de doos met een extra glijder erop. Daaronder kun je de ontvanger verstoppen. Heb je een Powerplay-muismat van Logitech, dan kun je het bijbehorende laadspoeltje op die plek zetten en de accu inductief laden.

Logitech G PRO X2 Superstrike

De muis heeft geen zichtbare schroefjes. Dat is jammer, want op dat punt konden we de MX Master 4 nog bejubelen. Die muis kun je uit elkaar halen en vervangingsonderdelen zijn beschikbaar via iFixit. De G Pro-afdeling doet blijkbaar niet aan duurzaamheid, want op de Superstrike is geen schroefje zichtbaar, net als bij zijn voorgangers trouwens.

Techniek waar we meer van gaan zien

Maar wat maakt de Superstrike nou zo bijzonder? Dat zijn de muisknoppen, want die zijn anders dan wat je gewend bent. Normaal gesproken drukt een muisknop op de microswitch die eronder zit. Die microswitch moet je volledig indrukken, want als je je muisknop maar half indrukt, wordt er geen klik geregistreerd.

Logitech Superstrike

Verpakking

De Superstrike wordt geleverd in full colour bedrukte kartonnen doos. De binnendoos is ook van karton. Er wordt een USB-C-kabel bijgeleverd.

Bij de Superstrike zijn de microswitches vervangen door een analoge sensor, die met behulp van inductie meet hoe ver je de muisknop indrukt. In de G Hub-software kun je vervolgens zelf kiezen waar het actuatiepunt ligt. Klinkt bekend? Ja, hetzelfde idee paste Logitech al eens toe op zijn Pro X TKL Rapid-toetsenbord, Corsair heeft ook zo'n toetsenbord en het Nederlandse Wooting deed dat al in 2021. Technisch gezien werkt het anders, maar voor de gamer werkt het hetzelfde. Je kunt zelf kiezen wanneer je toetsenbord actueert, oftewel een aanslag doorgeeft: bijvoorbeeld als je de toets tot het diepste punt indrukt of als je er maar een klein tikje op geeft.

Bij toetsenborden wordt dit dus wel toegepast, maar bij muizen is dit trucje, voor zover ik kon vinden, nog niet eerder vertoond. Vermoedelijk zal dat niet lang gaan duren, want – spoileralert – het werkt indrukwekkend goed.

Logitech Superstrike

Geen placebo-effect

Nee, het is geen placebo-effect, wat ik stiekem wél vermoed bij mensen die de 0,8ms verschil tussen 1000Hz en 8000Hz zeggen op te merken. Je hoeft ook geen professionele gamer te zijn om het verschil tussen een gewone microswitch en de Superstrike-knoppen te voelen. Dit effect merk je direct. Je hoeft de muisknop maar heel licht aan te raken en hij klikt al.

Als ik daarna de gewone Superlight erbij pak, lijkt het een eeuwigheid te duren voordat de muisknop helemaal ingedrukt is en er eindelijk een klik geregistreerd wordt. Ik overdrijf natuurlijk en ik weet niet of het 30ms verschil oplevert, zoals Logitech claimt, maar het gaat erom dat er een voelbaar effect is.

Pro X Superstrike G Hub

Dat effect merk je het beste als je het actuatiepunt in de G Hub-software zo hoog mogelijk zet, op stand 1. In totaal kun je tien verschillende punten kiezen. Als je hem helemaal omlaagzet, op Long Click, komt het klikken enigszins overeen met hoe ver je de muisknoppen bij de oude Superlight indrukt.

Van het klikje dat bijna direct volgt op de kleinste beweging van je vinger, kan ik het me daarentegen goed voorstellen dat het milliseconden van je totale reactietijd afsnoept. Het gevoel van het klikje is alleen wat anders dan je gewend bent. Als je vervolgens zo snel mogelijk achter elkaar wilt klikken, kun je Rapid Trigger inschakelen. Dat zorgt ervoor dat de muisknop niet helemaal omhoog hoeft te komen voordat je de volgende klik maakt.

Vervreemdend niet-klikken

Omdat je niet meer op een echte schakelaar of microswitch drukt, valt er eigenlijk niets meer te klikken. Een trilmotortje zorgt er daarom voor dat de muisknoppen nog steeds feedback geven en de muis klikt zoals je gewend bent. Je kunt het vergelijken met haptische touchpads op laptops, die vooral Apple toepast. Als je vinger op zo'n touchpad drukt, beweegt het touchpad zelf niet of nauwelijks, maar zo voelt het wel. Je wordt gefopt doordat de trilmotor in het touchpad voor feedback zorgt.

Bij de Superstrike beweegt de muisknop wel, maar omdat het actuatiepunt kan variëren, varieert ook het punt waarop de muis feedback geeft. De sterkte van die feedback kun je in vijf standen instellen. Daarbij waarschuwt de software dat stand 4 en 5 extra energie van de accu vergen. Die standen geven een flinke tik en voelen daardoor ook raar aan, zeker als je het actuatiepunt hoog hebt ingesteld. Dan geef je voor je gevoel een zacht klikje en krijg je een agressieve duw terug, alsof je muis boos op je is.

Je kunt de haptische feedback ook helemaal uitzetten. Als je dan drukt, lijkt je muisklik nogal vervreemdend 'in het niets' terecht te komen. Omdat je gewend bent dat er feedback komt, heb je niet het idee dat je klikt, maar dat gebeurt dus wel. Het is niet mijn favoriete instelling, maar wellicht iets voor de fijnproever.

Logitech G PRO X2 Superstrike

Niet voor aan je laptop

Verder is er aan de muis niet zo gek veel gewijzigd sinds de Superlight 2 en eerlijk gezegd hoeft dat ook niet. De muis maakt nog steeds gebruik van dezelfde Hero 2-sensor als in de Superlight 2. Die heeft een precisie van 44.000dpi, een instelling die vrijwel niemand zal gebruiken en die ook niet echt onderscheidend is ten opzichte van andere gamemuizen. Ook de symmetrische vorm is hetzelfde gebleven en dat maakt de muis soort van geschikt voor links- en rechtshandig gebruik. De duimtoetsen aan de linkerkant zijn echter alleen voor rechtspoten bereikbaar.

Verder wordt de muis geleverd met een losse ontvanger met USB-A-aansluiting. Dat verraadt dat de Superstrike echt gemaakt is voor desktopgamers. Voor muizen die meer voor laptops bedacht zijn, levert Logitech tegenwoordig een USB-C-dongel bij – bijvoorbeeld bij de MX Master 4 – maar dat is hier niet het geval. Dat is logisch, want een desktop heeft over het algemeen meer USB-A-aansluitingen dan USB-C.

Mocht je de muis via bluetooth aan je laptop willen hangen, dan gaat dat ook niet lukken, want de enige draadloze verbinding die de muis ondersteunt is via de dongel. Ook dat is wel logisch. Bluetooth heeft een pollingrate van 125Hz, terwijl de dongel van Logitech tot 8000Hz gaat. Waarschijnlijk vindt Logitech bluetooth te langzaam en bovendien levert een bluetoothzender weer extra gewicht op in de muis. Wil je de muis dus met je laptop gebruiken, dan moet je zorgen voor een vrije USB-A-poort.

Skillissue

Waarschijnlijk vraagt iedereen die dit leest zich inmiddels af of ik ook daadwerkelijk beter werd in games dankzij deze muis. Je kunt immers veel sneller klikken dan met een gewone muis. Om dat te kwantificeren heb ik een aantal keer een cps-testje gedaan. Deze click-per-secondtests kun je overal op het web te vinden en het doel daarbij is om binnen een vaste tijd zoveel mogelijk te klikken op je muis. Bij de gewone Superlight haalde ik ongeveer 7,5 kliks per seconde, terwijl ik met de Superstrike rond de 9 zat – een meetbaar verschil dus.

Logitech G PRO X2 Superstrike

Gewapend met deze door cijfers onderbouwde kennis startte ik Counter-Strike 2 op, een game die ik sinds CS 1.6 eigenlijk niet meer fanatiek gespeeld heb. Je raadt het al ... ik werd finaal voor m'n donder geschoten. Op een paar heel lame spawnkills na en een paar momenten dat ik echt veel geluk had, werd ik ongenadig afgemaakt en ik eindigde ieder potje met een zwaar negatieve kill-deathratio.

De Superstrike hielp me niet, of toch wel? In principe kon ik wel sneller klikken. Negen kliks per seconde betekent dat ik 111ms over een klik deed (1000/9), terwijl het bij de Superlight 133ms kostte. Dat zijn rookie numbers voor een progamer, maar voor mij betekent het een winst van 22ms en dat is niet niks. Tegelijkertijd zijn mijn reactievermogen en ervaring met Counter-Strike zo matig, dat ik zelfs met 22ms winst geen deuk in een pakje boter schoot.

Kortom, en deze conclusie zag je ook al aankomen, de Superstrike is geen magisch wapen. Het zorgt er niet voor dat je ineens alle games die je voorheen verloor, nu wél wint. Maar andersom: als je al op hoog niveau speelt, kan deze muis je net even sneller maken.

Conclusie: kleine revolutie voor gamers

Logitech noemt de nieuwe Superstrike-knoppen op de G Pro X2 Superstrike een haptic inductive trigger system. Deze knoppen leveren een merkbaar verschil in reactiesnelheid op. Je hoeft geen professionele gamer te zijn om daar iets van te merken. Zodra je de actuatie op de gevoeligste stand zet, merk je dat het klikken ineens wel héél snel gaat. Het feit dat het merkbaar is, ook voor niet-progamers, zegt genoeg: we hebben hier te maken met een kleine revolutie.

Dat betekent ook dat Logitech vermoedelijk niet lang de enige zal zijn die een muis met haptische knoppen aanbiedt. De concurrentie zal dit willen nabouwen en is er vermoedelijk al mee bezig. Dat zal hopelijk zorgen voor meer aanbod en een lagere prijs. Want hoewel voor een progamer de snelheidswinst wellicht onbetaalbaar is, zal de gemiddelde consument 180 euro wél voelen.

Redactie: Jelle Stuip • Eindredactie: Marger Verschuur

Getest

Logitech G PRO X2 Superstrike

Prijs bij publicatie: € 180,-

Vergelijk prijzen Vanaf € 180,-

Reacties (99)

Sorteer op:

Weergave:

Rond de 180 euro op dit moment is toch een flinke mep geld voor een muis. Maar ik ben wel fan van Superllights. Ik gebruik al 4 jaar elke dag de Superlight gen1 als muis op mijn werk computer. Het lichte gewicht is heel fijn en ik heb sindsdien nooit meer problemen met mijn pols of hand gehad. De afgelopen week echter voor het eerst uit elkaar gehaald om problemen met de scroll registratie te verhelpen (vuil / stof). Dat is echt een flinke toer inderdaad maar wel 'te doen' met een beetje geduld, youtube en een heel klein kruiskopje. Gelukkig de glider stickers kunnen hergebruiken. Ik weet echter niet of ik er nog 1 zou kopen. De Superlights zijn wel gevoelig voor stof en slijtage vergeleken met meer solide G modellen zoals de MX519 lijkt het. Haptisch klikken heb ik niet nodig maar ben wel nieuwsgierig naar hoe het zou voelen.
Rond de 180 euro op dit moment is toch een flinke mep geld voor een muis.
Ik vergelijk muizen en toetsenborden graag met schoenen om wat meer perspectief te hebben.

We dragen allemaal schoenen terwijl de meesten van ons de hele dag op een stoel zitten en niet verder lopen dan een rondje langs de koffieautomaat. Vrijwel iedereen heeft meerdere paren schoenen (+ pantoffels, slippers, laarzen, etc). Toch betalen we makkelijk tientallen euro's voor een paar eenvoudige schoenen en meer dan 100 euro voor wat mooiere schoenen. Een stel goede sportschoenen kost meer dan 200 euro en kan binnen een jaar al versleten zijn. Er lopen er hier genoeg rond die zo'n schoenen kopen om er eens per week rustig een rondje op te joggen en niet meer.

De gemiddelde tweaker zit uren per dag intensief te typen en te muizen, zonder warm-up, training of wat dan ook. Eén keertje RSI krijgen en we hebben een groot probleem. Als je 100 euro per jaar aan schoenen uitgeeft zou het dus niet gek zijn om ook 100 euro per jaar te spenderen aan een goed toetsenbord. Een goed toestenbord gaat meer dan 10 jaar mee, zo bekeken vind ik het niet onredelijk om €1000 te betalen voor een goed toetsenbord. Een paar dagen niet kunnen werken door RSI kost al snel meer.

Als ik de schoenen vervang door een fiets of e-bike (of het pak van de directeur) wordt de vergelijking nog extremer.
Deze muis gaat echt niets aan RSI doen. Het gewicht van de gemiddelde muis is daarvoor veel te laag om een Strain te zijn. De Strain van RSI kan inderdaad ook ontstaan door overbelasting maar bij keyboard en muis gebruik komt dat meer door zaken als verkeerde houding (gedraaid zijn van de 2 botten in je onderarm bijvoorbeeld en dat opvangen met je spieren) of knijpen in de muis (iets wat gebruikers doen uit bijvoorbeeld spanning die ze in een game ervaren). En dat dan uRen lang. Zodat ze de Injury krijgen. Voor alle duidelijkheid het draaien van je onderarm doet deze muis juist niets aan omdat hij voor 2 handig gebruik is en dus juist het draaien promoot (hij is dus juist slechter voor RSI). Als de bovenkant van je pols naar boven wijst als je je muis vasthoud is dat precies de verkeerde houding. De rust houding van je pols is (en dit verschilt per individu) ergens tussen de 45 graden de bovenkant en binnen zijkant beide boven zien en 90 graden de zijkant boven zien. Een muis die voor 1 handig gebruik is gevormd kan (is niet altijd) aan de bovenkant schuin zijn (wijsvinger hoger als pink) wat de houding bevorderd zonder dat het meteen een speciale anti RSI muis als stempel moet krijgen.
Je kan er theorieën op los laten zoveel je wilt maar ik ga toch liever uit van mijn eigen, pak 'em beet, 37 jaar praktijk ervaring. Het lichte gewicht maakt een enorm verschil als je de hele dag je muis intensief moet gebruiken voor ontwerp en illustratie werk zoals ik doe. Elk grammetje meer of minder tikt aan bij intensief, urenlang tekenwerk. En zoals gezegd; sinds de Superlight 0 klachten. Daarvoor veelvuldig. Wat er ook aan bijdraagt is de precisie en hoge pointer snelheid maar die optimale instellingen worden ook weer beïnvloedt door gewicht: Ik hoef mij pols niet te verplaatsen om over het 5k scherm te navigeren omdat de muis licht genoeg is om comfortabel met alleen mijn vingers te bewegen.
Een goed toestenbord gaat meer dan 10 jaar mee, zo bekeken vind ik het niet onredelijk om €1000 te betalen voor een goed toetsenbord. Een paar dagen niet kunnen werken door RSI kost al snel meer.
Een goed toetsenbord heb je al voor een fractie van dat geld. Nu draai je het om. Je gaat uit van het ergste scenario, kijkt wat daar de mogelijke schade van is en dat wordt de 'redelijke prijs'.

Waar houdt het dan op? Waarom dan niet alle mogelijke maatregelen nemen die de kans op arbeidsverzuim ook maar een fractie kunnen verkleinen en – ik noem maar een dwarsstraat – een diëtist inhuren om het gezondste menu samen te stellen? Want gezonder eten, een beter op je fysiek, leeftijd, bezigheden afgestemd voedsel maakt ook de kans op tijdelijk uitvallen kleiner.
Een goed toetsenbord heb je al voor een fractie van dat geld. Nu draai je het om. Je gaat uit van het ergste scenario, kijkt wat daar de mogelijke schade van is en dat wordt de 'redelijke prijs'.
Nee, jij draait het om. Ik zeg nergens dat je zoveel geld móet uitgeven, alleen dat ik het kan verantwoorden. Mensen geven makkelijk meer geld uit aan sportschoenen die ze alleen voor hobby gebruiken.
Qua prijsuitgaven kan je het zo wel vergelijken ja… Maar om nou te zeggen dat dit een ergonomische muis is die RSI kan voorkomen gaat me wel wat ver :p

Zelfde met het gemiddelde mechanische toetsenbord, dat is ook niet perse ergonomisch toch?

Tenzij je je vergelijking helemaal doortrekt en voor iedere toepassing een ander toetsenbord en muis hebt liggen. (maar dat kan dan weer ten koste gaan van je muscle memory qua gaming/coden/office’en).

[Reactie gewijzigd door FeareX op 14 februari 2026 13:46]

Tenzij je je vergelijking helemaal doortrekt en voor iedere toepassing een ander toetsenbord en muis hebt liggen. (maar dat kan dan weer ten koste gaan van je muscle memory qua gaming/coden/office’en).
Goeie, maar het klopt wel. Ik heb verschillende keyboards, muizen en controllers voor verschillende toepassingen. Gamen, coden, htpc, laptop, allemaal hun eigen gespecialiseerde computer met een passend keyboard.
Schoenen zijn niet te vergelijken met toetsenborden. RSI onststaat door een verkeerd ingestelde werkplek en te weinig beweging (sporten)

Ik heb een flink aantal logitech muizen aangeschaft over de jaren heen. Velen hebben problemen met de knoppen gekregen waardoor ze nu niet fijn meer werken. Laatst nog de nieuwste 502x aangeschaft voor iets van 60 euro, daar moesten ze bij release ook 150 euro voor hebben. De schijnt iets duurzamere knoppen te hebben, we gaan het meemaken. Meer dan die 60 euro zouden we ook niet moeten uitgeven aan dergelijke producten.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 15 februari 2026 09:23]

Koop dan een verticale muis :)
Ja ik ben het met je eens. In dat licht valt het best mee en loont investeren. Ik heb als tv-loze thuiswerkende gamer met youtube verslaving ongeveer 14 uur per dag een muis in mijn hand, terwijl ik gemiddeld maar 2 uur per dag schoenen aan heb. Moet je nagaan :) Als die uitgaven voor mij in balans zouden zijn zou ik op slippers door het leven moeten gaan.

[Reactie gewijzigd door D.J.P. op 14 februari 2026 17:26]

Het klopt dat de muis lang en intensief gebruikt wordt maar zon dure muis verkleint niet de kans op rsi.

Daarvoor goed op je houding letten, op je pauzes etc
Ik had een rat 3 muis en die was ook flink aan de prijs maar niet over de 100 euro.

https://www.madcatz.com/en/Product/Detail/rat-pro-s3

van madcatz dit is hem maar dan iets anders.dit was de eerste echte gaming muis wat ik gekocht had.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 15 februari 2026 10:46]

Ik heb mijn superlight muis nu al een jaar of 4-5 denk ik, die kostte in het begin rond de 150. Helaas heb ik geen statistieken over het gebruik maar die duizenden uren dat hij gebruikt is maken de kosten per uur echt heel laag. Nooit problemen mee gehad behalve dat ik nu dubbelkliks krijg op de sidebuttons, schoonmaken leek te helpen maar het probleem komt steeds sneller terug iedere keer.


Voor mij is deze X2 een waardige opvolger.
Dit probleem ervaar ik ook, bij beide side buttons. Erg vervelend. Heb alleen geen idee hoe ik het zou moeten schoonmaken.
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en met schoonmaakalcohol 'gepoetst'.
Ben met met je eens, hele smak geld. Maar ik doe rustig vijf tot tien jaar met een muis. Ik hoop dat ook dat er een verticale variant van uitkomt (heb een verticale muis elders, persoonlijk heerlijk), want mij huidige MX518(!) is al een tijdje aan vervanging toe
Ik zou graag een haptische muis voor gaming willen (vroegah had ik de iFeel Mouseman ; vooral als er een explosie was of als je met Jedi Outcast je lightsaber aan deed was de force (no pun) feedback heerlijk... nooit begrepen waarom die force feedback muizen zo snel uit de mode gingen ).
Maar ik ben inmiddels gewend aan grote hand mmo muizen met ringvinger en pink en duim rest, en veel knoppen. (Redragon M908)
Ik hoop dat er ook haptische muizen met die modellen gaan komen.

[Reactie gewijzigd door kr1z op 14 februari 2026 14:37]

de mx master 4 heeft zo'n haptisch trilmotortje niet bedoeld voor gaming maar heeft wel het formaat wat jij bedoeld
Aight; tnx voor de tip, ik ga 'm uitchecken. (y)
Voor gaming kun je de Mx Master links laten liggen gezien de karige polling rate van 125Hz.
Voor fastpaced/esports gaming kun je de Mx Master links laten liggen gezien de karige polling rate van 125Hz.
FTFY :+
Ik kan namelijk prima Age of Empires, City Skylines of een mooie RPG met een Master MX spelen hoor ;)
Mijn zwager geeft zelfs de voorkeur aan een zwaardere MX muis omdat hij bv mijn Superlight van de tafel af zwiepert met zijn armen als boomstammen tijdens gamen. Veel te licht volgens hem :X
Ik vind een zwaardere muis ook fijner.(in mn redragon zitten ook alle gewichtjes (maar er zitten wel mouse skates onder, dus hij vliegt zowiezo over mn buro).
Ik speel niet competatief, dus supersnel hoeft ie ook niet per see te zijn (als er maar geen latency is)

[Reactie gewijzigd door kr1z op 14 februari 2026 11:16]

Tragere games gaan inderdaad nog wel met een lagere polling rate, maar alles wat ook maar een beetje snelheid vereist werkt dan echt voor geen meter. Alsof je door stroop beweegt. Toen ik mijn nieuwe muis kocht heb even getest of ik wel echt weer een 1000Hz muis nodig zou hebben, door shooters te spelen met de 125Hz muis die we gebruiken voor de laptop. Echt bizar hoeveel verschil dat maakt op het gebied van latency.

Zelf heb ik ook liever een muis als de Mx Master (ergonomie en wat meer gewicht) omdat ik mijn muis ook veel productief gebruik, maar de polling rate weegt voor mij zwaarder aangezien ik ook gewoon fijn wil kunnen gamen. Twee muizen is een optie maar dan komt het kostenplaatje om de hoek kijken.
Ik heb een MX master voor alles behalve gamen, daarvoor toch een Superlight :+
Scheelt dat ik die voor een leuke prijs in V&A kon oppikken :)
Men zou in het gunstigste geval idd 2 muizen moeten hebben eentje voor te gamen en een voor het office werk of huiswerk.Maar niet iedereen is zo rijk om twee serieuze muizen te kopen maar ik vind 180 euro toch flink aan de prijs d,daar zou je een rat3 muis ook voor hebben al zijn die al een stuk goedkoper.
Ik heb nog steeds mijn Microsoft Sidewinder Force Feedback 2 (1998 joystick) in gebruik voor b.v. de nieuwe mechtwarriror game ! Echt zo veel kracht, en werkt nog perfect (al is de software tegenwoordig een heel gedoe).. ..

Dan over de muis: hij oogt zo iel en niet ergonomisch, lijkt me een echte niche shooter groep? Echt, als je snel wil schieten neem je toch een automatisch geweer? Dat is in het echte leger ook lijkt me :p..

Ik heb een Roccat met allemaal extra knopjes, en zou dat echt missen.
Ben tegenwoordig meer van de ergonomie dan van prestaties, maar wat zou het fijn zijn als de gaming tak eens gaat praten met de kantoor tak.

MX master met 1000hz polling rate zou een hoop gamers overhalen.
Ergonomie zal mij persoonlijk redelijk een worst wezen.
Ik heb een G5 gehad, G9x, G903 en nu een PRO Superlight.. allemaal vrij verschillende vormgevingen en zelfs de G9x was wel mee te leven (claw grip).

Wat echter mijn grote ergenis is is dat die muizen niet goed (blijven) werken.
De G903 kreeg op een gegeven moment double-click issues, wat écht absurd irritant was.
Dus, ik de PRO Superlight gekocht omdat die optische knoppen had.. en ja, deze muis dubbelklikt niet maar het scrollwiel is een drama en wanneer ik omlaag scroll registreert hij het de helft van de tijd als een scrol naar boven. Totaal onbruikbaar dus.

Ik zie dat deze nieuwe muis hetzelfde scrollwiel heeft als de PRO Superlight.. dat wordt dus een harde SKIP voor mij.

Zou graag een andere muis willen, maar issue is dat ik Powerplay wel echt super tof vind en dus geen niet-powerplay muis wil kopen.. Diepe zucht. :-(
Dit dus. Het scrollwheel ging 2 dagen nadat de garantie voorbij was in mijn superlight stuk. Nee, geen logitech meer. De tijd dat ze ook echt kwaliteit boden is al lang voorbij.
Kijk eens naar ATK. Ik heb hun Dragonfly R1 Pro en ben er echt super tevreden mee. Goede specs, lichtgewicht en prima betaalbaar. Die heb ik inmiddels meer dan een jaar in gebruik en destijds gekocht omdat ik een nieuwe draadloze muis wilde die geschikt is voor gaming. Dan kom je al snel bij Logitech uit maar daar las ik inderdaad veel over issues met dubbelklikken en scrollen, maar ook gedoe met coatings. Toen op zoek gegaan naar alternatieve merken en bij de Dragonfly R1 Pro uitgekomen.
Vanwege deze redenen komt hier ook geen Logitech muis meer in huis. En muizen met staart komen er ook niet meer in :) .

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 15 februari 2026 02:40]

Ik gooi toevallig net m’n G5 weg. Denk 16 jaar mee gedaan. 😉

Heb nu de Mountain nog iets die veel lichter is. Maar zou niet meer terug willen. Behalve dan vanwege de kwaliteit, die is tegenwoordig wel stuk minder.
Ik heb nog geen muis gehad waar ik na een jaar of 2 niet door de switches heen ben gegaan. Over verschillende merken heen want na de derde logitech was ik wel klaar met het merk.

Heb ook al meermaals muizen opengemaakt en nieuwe switches gesoldeerd maar dat is ook altijd maar een tijdelijke fix.


Ik heb nu deze ook maar besteld, ik ben benieuwd hoe de klikfeedback echt is en of dit nu wel de 2 jaar haalt zonder rare klikfouten ed.
Dat. Ik vertrouw Logitech totaal niet om iets te maken wat 5 jaar mee moet kunnen, er gaat altijd wel wat kapot aan hun muizen, net na de garantie periode uiteraard. Deze nieuwe technologie betekend niets als er goedkope onderdelen worden gebruikt zoals altijd.
In de regel zijn het dus juist de switches die bij Logitech gaan lopen spoken door een dubbelklik te registeren. En laten ze daar nu net een (prijzige) oplossing voor hebben gevonden met deze muis. ;)
Als men nog logitech muizen gebruikt is Autohotkey daar ook een fix voor , maar ik brand mijn vingers er niet meer aan.
Dat soort tools levert een permanente ban op bij shooters die anti cheat gebruiken.
Nee hoor, zou niet weten waarom. de fix die ik bedoel is een click DELAY instellen voor het dubble click issue.
Alles wat gebruikt kan worden om macro's te maken zou een bannable offense zijn bij een fatsoenlijke anti cheat. In ieder geval wel bij EA's Javelin. Andere anti cheats zijn misschien wat meer laks.
Ja dat zou je dus denken, maar wie zegt dat deze sensoren niet aan de goedkope kant zijn en ipv dubbelklik niet alle clicks meer registreren? Daar doel ik op. Logitech is een absolute meester in te dure muizen verkopen die net na garantie kapot gaan ongeacht welke prijs bracket je kiest.

Prima dat ik dan gedownvote word maar ik gok dat ik me niet goed had uitgelegd.
Ik had soortgelijke scrollwiel problemen met mijn Pro Superlight maar sinds mijn operatie van afgelopen week zijn die verholpen. Grote kans dat het alleen een beetje vuil is. Met mijn G5 heb ik een jaar of 12 gedaan denk ik. Teardown video: YouTube: Logitech G PRO X Superlight Teardown | HOW-TO Ep. 1
Zou ik ook prachtig vinden maar batterij zou wel een stuk achteruitgaan
Dat zou je natuurlijk prima gewoon profiel afhankelijk kunnen maken... Ben je aan het werk lekker op 125 Hz laten staan, ga je gamen schakel naar 1000 Hz. Ik meen dat Logitech ook al gewoon ondersteuning heeft om automatisch te detecteren dat je een game start en dan naar het profiel van die game te schakelen (hoewel ik de Logitech software al lang niet gebruikt heb want gebruik mijn Logitech muizen alleen met mijn werk laptop waar ik die software niet op mag installeren).
Ja.. profielen heel handig, maar ik zit op Linux. :P
Geen ondersteuning voor software van Logitech helaas...(Misschien gaat dit ooit nog komen mits Linux iets van 10% marketshare haalt.)

Fijnste zou denk ik een fysiek knopje zijn dat altijd werkt, net zoals het freescroll knopje, maar dan bijv. aan de onderkant van je muis, want je switcht het denk ik niet heel vaak.
Dat zou inderdaad fijn zijn, maar dan mogen ze dus wel meteen deze gaming oplossing voor hun brakke switches meenemen in hun kantoorserie, want anders kan je alsnog iedere twee jaar de nieuwste MX aanschaffen.
Ik vind de mx master 3S een behoorlijke tegenvaller.
  1. De link kwaliteit met de bolt receiver is slecht. Het heeft vrijwel directe line of sight nodig. Ja, bluetooth is stabieler!
  2. De tactile knopjes gaan snel kapot. Heb ze recent vervangen met stille knopjes van Kailh.
  3. De scrollwiel aan de zijkant is wat zwaar om te bewegen vergeleken met de normale scrollwiel.
  4. De duimknop naar beneden drukken voelt niet natuurlijk aan. Dit hebben ze gelukkig gefixt bij de 4e iteratie (en een 3e knop erbij aan de zijkant is super. Copy, cut en paste kun je er van maken).
Maar of deze nou goed zal zijn voor gamen, niet voor mij. De ergonomische bump voelt niet lekker aan als je vaak en snel op je linkermuisknop moet drukken (fps spellen).
Voor 180 is het natuurlijk wel een duur product dus ik zou hem als niet pro gamer niet zo snel aanschaffen.

Het zal in iedgeval niet je aim skills verbeteren, alle pro gamers gebruiken muizen met 1000hz pollingrate omdat je daarnee allang snel genoeg bent.

Daarnaast moet je de vorm van de muis lekker vinden.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 14 februari 2026 06:34]

Volgens Dave2D kun je er wel iets sneller mee klikken. Dat is net als met die Wooting toetsenborden wel degelijk een mechanisch voordeel.
Ik heb de video gezien, bij hem was het een mechanisch voordeel van ongv 10-15%, dan moet je overwegen of dat als niet pro gamer je 179 waard is.
Toen ik nog goed was in Counterstrike had ik zeker wel met interesse gekeken naar de moderne opties. OLED + Wooting + deze muis + glazen muismat + glasvezel.. je bent zo een tiende seconde of meer sneller dan je tegenstander en het gevoel zal nog wel een stuk beter zijn.

Als je toch al meer dan duizend uur in een spelletje heb zitten was het toch al niet de meest slimme kapitalistische move natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 14 februari 2026 10:11]

'Snel genoeg' is helemaal nooit het antwoord als het gaat om competitief gamen op zelfs semi-pro niveau. Met die instelling speel je met een minder goede setup dan de tegenstander want die wil wel alles eruit halen. CS spelers spelen niet voor niets op een resolutie als 1280x960 ondanks dat veel dingen blurry worden :)

Ik denk dat dit ongetwijfeld populair gaat worden op muizen. Logitech heeft helaas wel weer een patent op hun tech hier, dus de vraag is dan of de competitie dit überhaupt ook gaat kunnen voor minder geld. Zullen we over een paar maand weten denk ik
Normaal zou ik zeggen je hebt gelijk, maar het ligt toch wat anders in dit geval.

Boven de 1000hz word nog amper gebruikt om deze redenen

• Prestatieverlies: Het vraagt enorm veel rekenkracht van je processor, wat zorgt voor haperingen en lagere FPS in games.
• Onmerkbaar verschil: De winst in snelheid ten opzichte van 1.000 Hz is minder dan 1 milliseconde; dat voelt een mens niet.
• Batterijslurper: Omdat pro's draadloos spelen, is de batterij op hoge polling rates veel te snel leeg.
• Game-bugs: Veel game-engines zijn er niet op gebouwd en reageren schokkerig op zoveel data.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 15 februari 2026 07:55]

Zo'n 35 - 40 jaar geleden kostte een muis ca 150 ouderwetse guldens. Was dan een vierkante blokkendoos met een bal ipv laser ;)
Het is wel duur, maar ik zou het er voor over hebben als de muis wat groter was, maar vooral als Logitech G-hub niet zo'n verschrikkelijke software was... Ik heb het nu ook, maar moet zeggen dat ik de interface nogal... matig vind.
G-Hub is niet nodig voor deze muis.
Deze muis zou volgens verschillende reviews werken met Logitech Onboard Manager

Logitech Onboard Manager
Kijk, een reactie die mijn ontbrekende informatie aanvult zonder een kwallige ondertoon of veroordeling.

Nu heb ik wat geleerd en ga ik meteen kijken of dit ook werkt met mijn huidige muis. Dankjewel, mede-tweaker!
Dit is waar Tweakers voor bedoeld is!
G Hub is echt rampzalig, het zorgt zelfs voor haperingen in games. Ik heb de G Pro 2 Lightspeed (voor de linkshandige zeiknoppen) en de muis moet uit als ik een racegame speel. (Vanwege knop-profielen in andere software moet G HUB wel draaien.)

MAW muis-gamers vermijdt G HUB koste wat het kost. Mooi dus te lezen de het ook zonder GHUB kan. Aan G-HUB had wat mij betreft in de review wel wat meer aandacht mogen worden besteedt. Het internet staat er vol van.

Het meest bizarre is dat de "Logi Options+" software voor andere Logitech muizen wel in orde is maar een G-muis daar niet op wordt herkend.
Clicks per seconde is toch niet hetzelfde als reactiesnelheid?? Ja ik snap waarom dat ook omhoog gaat als klikken minder tijd kost, maar wat ik verwacht had dat getest zou worden is een van die testjes waarbij je zo snel mogelijk moet reageren als de kleur van het scherm verandert... Voer die na een tijdje oefenen 10 keer uit met elke muis en zie je daar dan duidelijk verschil in de resultaten?

Zelf heb ik nog een bedrade Razer Trinity, die ik eigenlijk nooit met de zijkanten met extra knoppen gebruik maar alleen met die met de back en forward knoppen. De draad is soms toch ook irritant dus was wel eens aan het denken of ik niet naar een draadloze zou overstappen. Maar voor 180 euro gaat dat toch niet deze worden 8)7
Ik game (helaas) al jaren niet meer. Waar ik vroeger uren en dagen kon gamen (era half-life, counterstrike, later Xbox en toen stoptte het) vind ik het wel leuk om de ontwikkelingen te zien! En dat is echt een niveau en kwaliteit verschil van wow! Wij deden aan key binding om zo wat voordeel te krijgen via scripts die we konden inladen via een live terminal.

Nu heeft natuurlijk ook die wereld niet stilgestaan en das mooi om te zien! Vorige jaar naar een computer gaming beurs gegaan en heb mijn ogen uitgekeken! Ook over de prijzen :P
Deze review vind ik toch wel erg beperkt. Logisch dat de focus ligt op de nieuwe switches maar om nou de rest gewoon links te laten liggen is een gemiste kans. Hoe is de kwaliteit van de behuizing? Geen piepjes en kraakjes? Hoe voelen de zijknoppen aan? Zijn die nog net zo waardeloos als met de Superlight 2 of zijn die verbeterd? En het scrollwiel dan? Hoe doen de skates het t.o.v. de concurrentie?
Ik kan op de foto al zien dat de skates nog steeds dezelfde goedkope troep is als altijd.
Sinds ik ooit eens Corepadz heb gekocht omdat ik mijn g903 van nieuwe switches had voorzien en de originele skates daarna onbruikbaar waren, kan ik niet meer terug.
Ook een keer glas geprobeerd, maar dat voelt een paar weken heel goed en dan gaan ze 'plakken' aan de muismat. Ook erg gevoelig voor luchtvochtigheid in huis, als die hoog is glijd het voor geen meter meer

Verder mee eens, had wel wat meer diepgang in gekund op de rest van de muis.
Als de prijs de komende tijd wat naar beneden komt is het misschien wel het aanschaffen waard. Dat stukje pro boeit me niet zo maar ik heb logitech muizen altijd erg fijn gevonden in gebruik maar na verloop van tijd ging de linker klik altijd te snel stuk. Daarom de laatste paar jaar bij Steelseries muizen gebleven.
Waarom heeft ie geen USB-C dongle waar je een USB-A stekker aan kunt hangen? Dat was in deze tijd toch veel beter geweest?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn