Door Kevin Krikhaar

Redacteur

Hersenchips geven patiënten hun spraak terug en bedrijven toegang tot hun brein

10-08-2025 • 06:00

26

Hersenimplantaten kunnen mensen weer laten praten, maar tegen welke prijs?

Vier jaar geleden ging een video van Neuralink, waarin een aap met zijn hersenen Pong speelde, de hele wereld over. Voor het grote publiek was dat de eerste kennismaking met de wereld van braincomputerinterfaces (bci’s): hersenimplantaten waarmee mensen (of dieren) een computer kunnen bedienen. Naast gamen kunnen dergelijke chips bijvoorbeeld ook worden gebruikt om verlamde mensen met hun gedachten een exoskelet te laten bedienen of via text-to-speech te praten.

Hoewel er al jaren wordt geëxperimenteerd met hersenimplantaten, werden vooral de ontwikkelingen van Neuralink op de voet gevolgd. Vorig jaar implanteerde het bedrijf voor het eerst een chip in een menselijke patiënt, die daarna liet zien hoe hij op de computer kon schaken en urenlang Civilization kon spelen.

Sindsdien verschijnt het ene na het andere bericht over bci's. Zo bleek eerder dit jaar dat Apple iPhones bedienbaar wil maken met bci's en het bedrijf daarom een samenwerking is gestart met Synchron, een andere Amerikaanse fabrikant van hersenimplantaten. Ook de start-up Starfish Neuroscience van Valve-oprichter Gabe Newell zegt binnenkort zijn eerste hersenimplantaat te willen voltooien, al duurt het naar verwachting nog wel even voordat het bedrijf een bci heeft gemaakt die daadwerkelijk geïmplanteerd kan worden.

De ontwikkelingen vinden niet alleen in de Verenigde Staten plaats; ook in China lopen er sinds dit jaar mensen rond met permanente hersenchips. De ontwikkeling van bci's lijkt dus hard te gaan, maar het klinkt tegelijkertijd ook riskant om een bedrijf 'toegang' te geven tot je brein. Om te weten hoe het er nu voorstaat met de ontwikkeling van bci's en hoe serieus we dergelijke zorgen moeten nemen, sprak Tweakers met Jordy Thielen. Hij onderzoekt bci's aan het Donders Instituut en de Radboud Universiteit en werkt zelf ook aan methoden om dergelijke systemen te verbeteren.

Invasief en niet-invasief

Om te beginnen is het handig om te weten dat braincomputerinterfaces onderling sterk van elkaar kunnen verschillen. In brede zin maakt een bci gebruik van een opnameapparaat dat hersenactiviteit meet, waarna die activiteit wordt 'gedecodeerd' met machinelearning en die gegevens tot slot worden vertaald in een soort output, bijvoorbeeld door een muiscursor te laten bewegen. De verschillende manieren om hersensignalen te meten zijn grofweg in te delen in twee categorieën: invasief en niet-invasief. Voor de eerste is een operatie nodig, voor de tweede niet.

Binnen die categorieën zijn er echter ook verschillende meetmethoden. De meestgebruikte niet-invasieve technologie voor bci's is volgens Thielen elektro-encefalografie (eeg). Daarbij wordt de elektrische activiteit van het brein gemeten door een muts op het hoofd van de gebruiker te plaatsen met vaak 32 of 64 elektrodes, die van de huid worden gescheiden met een laagje geleidende gel. Welke van deze elektrodes wordt gebruikt, is afhankelijk van welke hersenactiviteit er gemeten moet worden. Als wetenschappers bijvoorbeeld willen uitlezen welke spieren – zoals armen, benen of de tong – de persoon wil gebruiken, worden de elektrodes boven de motorische cortex gebruikt. Wetenschappers kunnen de hersenactiviteit in dit hersengebied relatief eenvoudig uitlezen om te bepalen of iemand bijvoorbeeld zijn arm wil bewegen. Bij eeg wordt de hersenactiviteit minstens iedere milliseconde gemeten.

Het grootste nadeel van dergelijke niet-invasieve bci’s is echter dat de ruimtelijke resolutie beperkt is. Dat wil zeggen dat het relatief onduidelijk is waar in de hersenen de gemeten activiteit precies vandaan komt, omdat de elektrodes op de schedel signalen oppikken van grote groepen neuronen tegelijk. De elektrische signalen verspreiden zich ook makkelijk, waardoor een elektrode achter op het hoofd ook activiteit van voor op het hoofd meet.

Dat betekent dat een niet-invasieve bci bijvoorbeeld wel kan detecteren of iemand zijn linker- of rechterarm wil bewegen, aangezien de signalen voor beide armen relatief ver uit elkaar liggen (respectievelijk aan de rechter- en linkerkant van de hersenen), maar niet specifiek welke vingers, omdat die signalen juist dicht bij elkaar liggen in de motorische cortex.

Jordy Thielen met patiënt met elektrodemuts
Jordy Thielen zet een elektrodemuts op bij een proefpersoon. Bron: YouTube

Kans op infecties

Naast niet-invasieve bci's wordt er ook al enige tijd geëxperimenteerd met invasieve hersenchips. Die worden door de ingrijpende aard sporadischer ingezet, aangezien ze op of zelfs diep in het brein geïmplanteerd worden door een gaatje te boren in de schedel. De implantaten worden bijvoorbeeld met tientallen tegelijk op een 'Utah-array' gezet: een gridje zo groot als het topje van een vinger. Met deze technologie is de ruimtelijke resolutie veel hoger dan bij eeg, aangezien hiermee de activiteit van kleine groepen of zelfs individuele neuronen gemeten kan worden.

Doordat ze dieper in de hersenen liggen, is het gebied waarvan ze hersenactiviteit kunnen registreren echter ook kleiner. Om dat tegen te gaan, moeten er eigenlijk een hele hoop Utah-arrays overal in de hersenen worden geplaatst. Dat is volgens Thielen nog niet realistisch, waardoor de dekking van invasieve bci’s vooralsnog een stuk lager is dan bij niet-invasieve alternatieven.

Daarnaast is het laten plaatsen van implantaten in je hersenen een stuk riskanter dan simpelweg een elektrodemuts opzetten. Volgens Thielen is het uitvoeren van de operatie zelf niet per se heel gevaarlijk, maar is de rappe degradatie van de implantaten het voornaamste probleem. Hersenen vormen rondom onbekende materialen, zoals implantaten, een soort littekenweefsel, wat de signaalkwaliteit van de elektrodes en dus de werking van de bci geleidelijk kan verslechteren. Een ander probleem is dat de meeste invasieve bci’s nog niet draadloos werken, dus alle elektrodes zitten aan elkaar vast met tientallen dunne draadjes. Die draden lopen vanuit de hersenen naar buiten de schedel en op die plekken ontstaat er een verhoogde kans op infecties.

Utah-array
Een Utah-array. Bron: Blackrock Neurotech

Hersensignalen vertalen

Nadat de hersensignalen zijn gemeten, moeten ze worden omgezet in commando’s, zoals het typen van een letter. Om dat mogelijk te maken, moeten patiënten eerst een 'kalibratiesessie' ondergaan. De hersenen van mensen steken namelijk allemaal net wat anders in elkaar. Het precieze gedrag van de hersenen van één persoon kan zelfs van dag tot dag verschillen.

Om te weten welk gedeelte van het brein precies oplicht als iemand bijvoorbeeld bepaalde woorden wil zeggen of zijn linkerarm omhoog wil bewegen, worden enkele testen uitgevoerd. Daarbij moet de gebruiker bijvoorbeeld proberen deze woorden uit te spreken. De bijbehorende motorische hersenactiviteit wordt gelabeld en gebruikt om een machinelearningmodel te trainen dat leert om de hersensignalen te koppelen aan die commando’s.

Die commando’s zijn bij niet-invasieve bci’s redelijk basaal, stelt Thielen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een rolstoel naar links of rechts te laten bewegen, afhankelijk van of de gebruiker denkt aan het bewegen van zijn linker- of rechterarm. De commando’s kunnen ook iets totaal anders zijn. Zo kan 'denken aan het bewegen van de linkerarm' ook worden vertaald naar het openen van een deur. Daardoor zijn er ook bij een klein aantal decodeerbare hersensignalen redelijk wat commando’s mogelijk.

BCI flitspatronen
Onderzoek van Jordy Thielen: een patiënt gebruikt een niet-invasieve bci en kijkt naar letters op een scherm, waarbij elke letter met een uniek patroon knippert. Ieder patroon wekt een specifiek hersensignaal op. Wetenschappers kunnen dit signaal uit de eeg uitlezen en zo bepalen naar welk flitspatroon de patiënt kijkt en op die manier voor iemand een letter typen. Bron: YouTube

Oude wijn

Een ander commando dat volgens Thielen mogelijk is met niet-invasieve bci’s, is het bedienen van een muiscursor. De onderzoeker stelt namelijk dat dit een van de simpelste toepassingen is van braincomputerinterfaces. Dat maakt het volgens hem des te ironisch dat bedrijven als Neuralink juist zoveel aandacht krijgen als ze laten zien dat hun patiënten kunnen schaken of rts-games kunnen spelen met hun invasieve hersenimplantaat. Dat kan volgens Thielen namelijk al vele jaren zeer accuraat, zonder dat er een hele hersenoperatie nodig is.

Toch is het volgens Thielen niet zo dat Neuralink enkel oude wijn in nieuwe zakken probeert te slijten. Het bedrijf heeft de bci-technologie op bepaalde punten wel verfijnd. Neuralink gebruikt bijvoorbeeld meer elektrodes dan eerdere invasieve bci’s. Eén N1-chip bestaat uit meer dan duizend elektrodes, wat veel meer is dan de gebruikelijke Utah-arrays. Ook kan de benodigde hersenoperatie door een robotarm worden uitgevoerd, zodat het daadwerkelijk plaatsen van de implantaten eenvoudiger wordt.

Ook werken N1-chips draadloos, waardoor het risico op infecties wordt verkleind. Neuralink zegt daarnaast gebruik te maken van een robuust soort materiaal, waardoor de signalen minder snel moeten verslechteren. Toch werkt de chip niet perfect. Enkele maanden na de operatie van zijn eerste patiënt functioneerde nog maar circa 15 procent van de duizend geïmplanteerde elektrodes.

N1-chip van Neuralink
N1-chip van Neuralink

Decoderen van spraak

Aan de ‘decodingkant’ (dus het omzetten van hersensignalen naar commando’s) heeft Neuralink volgens Thielen nog niets nieuws bereikt. Dat wil echter niet zeggen dat er de laatste jaren op dit gebied geen grote stappen zijn geweest. Vooral bij spraakdecodering volgen de ontwikkelingen elkaar snel op, zegt de onderzoeker. Daarbij worden hersensignalen van gebruikers met een invasieve bci omgezet in spraak, in plaats van dat hier spieractiviteit voor wordt gebruikt.

Bij een experiment van de Universiteit Maastricht uit 2021 gaven de onderzoekers aan dat ze een klein vocabulair van 250 woorden betrouwbaar konden decoderen uit de hersenactiviteit. In 2023 werd er een Amerikaans onderzoek uitgevoerd naar soortgelijke brain-to-textmodellen met een veel groter aantal woorden (125.000 woorden). Daarbij werd een foutmarge van 23 procent gemeld.

Bij dit onderzoek wist het model 62 woorden per minuut te ontcijferen, die vervolgens via een text-to-speechmodel met de stem van de gebruiker werden voorgelezen. Dat komt al enigszins in de buurt van een regulier spraaktempo (160 woorden per minuut). Onlangs lukte het dezelfde groep onderzoekers ook om bij het decoderen van de hersenactiviteit de bedoelde intonaties mee te nemen, waardoor de patiënt zelfs simpele melodietjes kon ‘zingen’. Wel leunen al deze methodes ook nog deels op daadwerkelijke spraakklanken (gemompel), in plaats van enkel op hersenactiviteit.

Beeldherkenning en beweging

Een soortgelijke methode wordt ook getest voor beeldherkenning, maar op dit gebied is er nog veel werk aan de winkel. Kunstmatige neurale netwerken kunnen weliswaar zeer realistische beelden creëren, maar om beelden te maken op basis van hersenactiviteit, moet de bci de visuele cortex aan de achterkant van de hersenen kunnen ontcijferen. Dit is getest door een groep proefpersonen foto's van personen te tonen en ze later te vragen de gezichten voor de geest te halen, terwijl hun hersenactiviteit werd gemeten met een fmri-scanner. De hersenactiviteit die daarbij ontstond, is door een deeplearningmodel omgezet in een embedding, die vervolgens is gebruikt om met een beeldgenerator gezichtsafbeeldingen te maken. Vooral eigenschappen zoals het geslacht, de huidskleur en haarstijl konden goed gereconstrueerd worden, terwijl overige gezichtskenmerken vaak niet overeenkwamen.

Gezichten reconstrueren op basis van hersenactiviteit
Links staan de gepresenteerde afbeeldingen van gezichten die in de kolommen S1 en S2 zijn gereconstrueerd door beeldmodellen op basis van hersenactiviteit.

Ook het omzetten van hersensignalen naar beweging werkt nog niet zo goed, zegt Thielen. Er wordt wel onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om verlamde personen bijvoorbeeld via een exoskelet bewegingen te laten uitvoeren voor rehabilitatie, maar dat lukt vooralsnog alleen in grote lijnen, zoals het optillen of laten zakken van een arm. Voor subtielere bewegingen, zoals het vastpakken van voorwerpen, biedt zelfs een invasieve bci momenteel nog geen uitkomst.

Dat komt doordat daar 'proprioceptie' voor nodig is: weten hoe iets voelt. Om dat te kunnen, moet een bci feedback aan de gebruiker geven. Dat is alleen mogelijk als het implantaat niet alleen van de hersenen kan lezen, maar ook naar het brein kan schrijven. De bci kan dan bijvoorbeeld een signaal terugkoppelen om aan te geven dat de gebruiker meer of juist minder grip moet zetten bij het vastpakken van een koffiekopje.

Riskant

Neuralink heeft al een schrijfmogelijkheid toegevoegd aan zijn implantaten. De elektrodes van N1-chips kunnen dus elektrische stimulatie geven, al vraagt Thielen zich af of dat wel gewenst is. Het bedrijf krijgt daardoor namelijk ook veel macht over zijn patiënten. Als extreem voorbeeld van het potentiële gevaar van zulke systemen noemt Thielen de Black Mirror-aflevering Common People, waarbij iemand afhankelijk wordt gemaakt van een soort breininterface. Daarbij moet de gebruiker een maandelijks abonnement afsluiten. Bij het goedkoopste abonnement wordt de gebruiker 'beïnvloed' om onbewust reclame te maken voor producten.

Overigens schuilt er ook gevaar in bci’s die enkel kunnen lezen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy. Hoewel het nu nog verre van mogelijk is om gedachten te decoderen, kan dat volgens Thielen in de toekomst wellicht wel. Over een aantal jaar kunnen hersensignalen mogelijk ook gebruikt worden om persoonlijke eigenschappen te achterhalen. Bci-aanbieders krijgen dan een goudmijn aan zeer gevoelige persoonlijke data in handen.

Dergelijke ontwikkelingen spelen zich momenteel voornamelijk af in de Verenigde Staten en Azië. In de Europese Unie is de regelgeving strikter, waardoor er hier nog weinig mensen rondlopen met een permanente, invasieve bci. Voordat er in de EU hersenimplantaten worden gebruikt om mensen weer te laten praten en te laten lopen, zijn we mogelijk jaren verder. Thielen verwacht dat Brussel eerst nog goed de consequenties van deze transformatieve technologie gaat afwegen.

Redactie: Kevin Krikhaar Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (26)

26
26
10
0
0
15
Wijzig sortering
Van dagen wachten op een brief, naar de fax, naar e-mail, naar sms, naar milliseconden via WhatsApp…elke stap maakte ons sneller verbonden. Neuralink koppelt ze direct, waardoor er grote kans is dat de mensheid tot één collectieve brein samensmelt…er bestaan dan simpelweg geen barriers meer tussen mensen.
We are the Borg. Resistance is futile.
En nog nooit waren de muren tussen mensen zo hoog als nu lijkt.
Echter het is niet alsof via electrodes woorden uit een systeem rollen, wat nu gebeurd is niet anders dan 20-30 jaar gelden met Hawking en zijn computer maar dan verfijnd. Desalniettemin blijft het verfijnd zoeken naar en niet bits die direct omgezet worden naar taal.

En dat is een blijvend probleem, op zn best (en dit is op zich al fantastisch) kunnen we dingen aansturen. Maar even interfacen met je computer is nog heel ver weg.

Dus dat wetende, wat moeten commerciële partijen zoals Musk met deze IP?
Ik kom als arts al jaren in aanraking met neuromodulatie en vanuit die perspectief denk ik dat de implicaties nogal overschat worden. Los van wat er kan gaat het uiteindelijk om wat de patiënt wil. Vergis je ook niet in de complicaties en de kans van slagen die veel mensen ervan laat zien of d techniek uiteindelijk faalt. Er zijn ingrepen met neurostimulatoren die best succesvol waren en inmiddels al jaren niet meer gedaan worden omdat ze op een andere manier behandeld worden of domweg bijna niet meer voorkomen (polio bijvoorbeeld).

Mijn inschatting is toch dat dit voor een kleine groep patiënten een oplossing kan zijn en daardoor vrij duur en een niche zal blijven.

De meeste hersenaandoeningen zijn progressief en dan zal zo'n systeem niet gebruikt gaan worden omdat winst in gezonde levensjaren, de zogenaamde qaly's, niet opweegt tegen de kosten.

Ik heb altijd moeite met de privacy kaart die weer getrokken wordt, we implanteren al jaren devices en de informatie daaromheen is strikt gereguleerd.

Geen gezond mens gaat zoiets laten implanteren, net als met die chips in je arm destijds, op een enkele idioot na een de functie van die hersenen is van buiten af te lezen.

Sowieso hebben we psychologen en psychiaters die prima in staat zijn te zien hoe hersenen werken en er informatie uit te halen en in te stoppen zonder ze open te maken. Is de hele economie en ons sociale systeem op gebaseerd.

Ik vind het in medische zin wel een interessante ontwikkeling maar de insteek en beetje stemmingmakerij. Maar er is veel over te zeggen wat niet allemaal in dit blauwe kadertje past

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 10 augustus 2025 07:22]

Er zijn ingrepen met neurostimulatoren die best succesvol waren en inmiddels al jaren niet meer gedaan worden omdat ze op een andere manier behandeld worden of domweg bijna niet meer voorkomen (polio bijvoorbeeld).
Het is bij techniek vaker een situatie van de lange adem. Als je kijkt waar we begonnen met computers te grote van een kamer vol apparatuur en nu lopen we met een smartwatch rond die van alles kan. Dat ging ook niet zonder horten of stoten en niet in een paar jaar.

Neurologie, of in ieder geval het verhelpen van issues daaromheen is voor mijn gevoel nog steeds een deel waar we nog aardig in de kinderschoenen staan. Zonder onderzoek c.q. proberen kom je nergens, dus elk initiatief is wat mij betreft positief.

Ben wel met je eens dat er gelijk weer een draai aan gegeven wordt die zeer onwenselijk is. Aan de andere kant als investeringen/aandacht van bepaalde partijen zorgen dat sneller patiënten bruikbare techniek krijgen. Is dat een mes wat aan 2 kanten snijdt. Het moet alleen wel strict gereguleerd gaan worden, anders is het einde zoek en ben ik bang dat de focus schuift naar commercie ipv een medisch hulpmiddel.

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 10 augustus 2025 09:06]

Het is bij techniek vaker een situatie van de lange adem. Als je kijkt waar we begonnen met computers te grote van een kamer vol apparatuur en nu lopen we met een smartwatch rond die van alles kan. Dat ging ook niet zonder horten of stoten en in een paar jaar.
In 1992 kwam een Casio uit met een bloeddrukmeter. Daarvoor waren er natuurlijk ook andere datahorloges. De Seiko TV Watch had al video in 1982. In 1993 waren er al horloges die data konden synchroniseren met PC's.

Een paar jaar? Maak het maar een decennium of 2-3 voordat het een beetje van de grond komt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 augustus 2025 09:11]

Inderdaad, momenteel lopen alleen mensen met zoiets rond die er zelf bewust voor gekozen hebben. Mensen die een afweging hebben gemaakt tussen de voor- en nadelen. Alles begint altijd goed en rooskleurig.

Maar als dit over een tijd zo nauwkeurig is dat je er gedachten mee kunt lezen en zelfs beïnvloeden, wie zegt dat dit niet (in bepaalde delen van de wereld?) geforceerd geïmplanteerd gaat worden, bij bepaald soort personen of zelfs complete groepen of gehele bevolkingen? Mensen onder de duim houden is de natte droom van vele overheden.

Denk aan dictaturen zoals Noord Korea, China, een groot deel van het midden oosten, of zelfs Rusland. Maar zelfs hier heeft de overheid al z’n ware kleuren laten zien in corona-tijd, waarin het ineens mogelijk was om in een fractie van tijd beperkende wetten aan te nemen en de bevolking te dwingen tot het nemen van praktisch gezien ongeteste medicatie en het installeren van monitoring apps. En ook als je deze overheid wel vertrouwt om zoiets er niet doorheen te drukken, vertrouw je een toekomstige overheid op dezelfde manier? Dat deden ze in de jaren 30 in Duitsland ook. Niemand had toen gestemd op “laten we de joden massaal ombrengen en een oorlogje starten”. Ze hadden gestemd op mooie praatjes over het fixen van een falende economie. De onvoorziene gevolgen kwamen pas later. En Duitsland was daar echt niet uniek in. De VS heeft nu ook weer zo’n ongeleid projectiel aan het hoofd, waarvan je nooit weet wat ie morgen weer in z’n hoofd haalt.

Ik snap best dat er mensen zijn waarvoor je hun levenskwaliteit kunt verbeteren met zulk soort techniek, maar is dat het waard als we later allemaal geforceerd gechipt kunnen gaan worden door zieke geesten op machtsposities? Het grote probleem is dat je de geest nooit meer terug krijgt in de fles als die er eenmaal uit is. Sommigen kijken alleen maar naar de positieve kanten, terwijl de geschiedenis al heeft laten zien dat alles op een bepaald moment misbruikt gaat worden. Zoals het Internet, wat ooit bedacht was om informatie uit te wisselen tussen wetenschappers (het begon als universiteitsnetwerk), maar nu een speelbal geworden is van big tech en de commercie. Sommige dingen moet je eigenlijk gewoon laten zitten. Net als de atoombom, dat is ook zo’n uitvinding die we beter kwijt dan rijk zijn, maar niet meer gaat verdwijnen nu het er is.

Maar het is toch al te laat. Er zijn bedrijven mee bezig en bedrijven maken zich niet druk om de wereld, alleen om hun inkomsten. Die stoppen niet meer als ze geld ruiken. Zeker als Musk zich er ook nog mee aan het bemoeien is, zo’n persoon zonder geweten. Wetgeving gaat ons ook niet helpen, die passen ze gewoon aan wanneer het ze uitkomt. Dus we kijken wel waar het heen gaat. Met een beetje geluk is het complexer dan het lijkt en komen dit soort scenario’s pas naar voren als ik al weg ben.
Dank je wel. Duidelijke uiteenzetting. Dat de privacy kaart weer getrokken wordt heeft met name te maken denk ik met “kritisch” denken wat journalisten graag willen aantonen. “Ja maar”. En dan is het ook fijn als ze dan een stuk framing erin gooien; in dit geval wordt 1 bedrijf expliciet benoemd…
1 bedrijf genoemd en dan nog worden de verwezelijkingen ervan zwaar gedownplayed. Hierdoor is er wat afgunst te bespeuren doordat zij wel het grote publiek weten te trekken, wat in academische middens wel vaker voor komt, omdat ze zich in een niche bevinden, het is echter geen mooie eigenschap van mensen.
Hoewel we het ongetwijfeld in ons leven niet meer gaan meemaken, denk ik wel dat de mogelijkheden naar de toekomst toe alleen maar zullen toenemen. Wat vandaag een niche is voor sommige patienten kan over een eeuw mogelijks gewoon gecommercialiseerd zijn en vrij beschikbaar zijn voor iedereen.

Je schrijft dat geen gezond mens zoiets zou laten implanteren, maar waarom niet? Zoals de technologie er vandaag voor staat ga je inderdaad niet veel vrijwilligers vinden, al durf ik zelfs daar niet zeggen dat er toch niet enkele zijn die het wel zouden wensen. Maar als de technologie verbeterd, alsook de manier waarop we deze implanteren, als dat allemaal veiliger, eenvoudiger en routine wordt. Waarom niet?

Er gebeuren zovele routine ingrepen vandaag die enkele decennia terug als ondenkbaar werden aanzien. We moeten daarom niet enkel kijken naar wat we vandaag kunnen, maar ook naar hoe deze technologie kan evolueren en wat daar de gevolgen van kunnen zijn.
Eens en herkenbaar. Denk alleen dat het einddoel van veel bedrijven niet, of niet alleen, het genezen/managen van ziekte is maar juist ‘enhancement’ van onze denkkracht.

Elon Musk zei vorig jaar nog het volgende: Neuralink chips could be the best way to prevent AI from surpassing humans and going off the rails all “Terminator” style

Voor nu nog veel redenen waarom we nog lang niet zijn wat Musk voor ogen heeft, en misschien is een chip uiteindelijk niet eens de tool die het mogelijk maakt maar iets heel anders.

het feit dat het een Medical Device is betekent wel dat het lang duurt voordat het beschikbaar is in de EU, de tijd dat medical devices hier sneller beschikbaar waren ligt achter ons (EUmdr)


Link Elon Musk over Neuralink https://www.businessinsider.com/elon-musk-says-neuralink-help-humans-compete-with-ai-2024-8

[Reactie gewijzigd door Bigg Balls op 10 augustus 2025 08:43]

Inderdaad, er wordt gedaan alsof iedereen in de toekomst met een BCI rondloopt, terwijl je zelfs nu nog amper patiënten met een bionische lens vindt, wat relatief gezien een véél doelgroep is.

Het enige implantaat dat iets of wat de status van gemeengoed bereikt heeft is de pacemaker die na tientallen jaren nog steeds niet het doemscenario heeft opgeleverd waarvoor ze willen waarschuwen, namelijk "betaal of we zetten het af". Het lijkt er dan ook op dat zelfs de huidige wetgeving minstens streng genoeg is om dat soort situaties te voorkomen.
Over een aantal jaar kunnen hersensignalen mogelijk ook gebruikt worden om persoonlijke eigenschappen te achterhalen. Bci-aanbieders krijgen dan een goudmijn aan zeer gevoelige persoonlijke data in handen.
Een goudmijn? Vanwege de gigantische groep mensen die over een aantal jaar met een geïmplanteerde herseninterface zullen rondlopen?

Als dat zo is, zou er dus over een aantal jaar heel veel mensen met bijvoorbeeld een dwarslaesie geholpen zijn met iets wat hun leven enorm verbeterd. (Immers als het een goudmijn aan gevoelige data oplevert, moet het dus heel accuraat werken).

Daarnaast zal bij de eerste gebruikers vast heel veel data naar de fabrikant gaan. Immers die systemen moeten verder ontwikkeld worden en de modellen getraind. Maar later zou dat best (grotendeels) offline kunnen gaan.

Overigens net als bij veel andere zaken lijkt het dus dat in Amerika en China veel gedaan wordt door bedrijven, zelfs bij zoiets medisch waar Europa altijd groot in was. En in Europa weinig. Waarbij natuurlijk regelgeving bij zoiets invasiefs belangrijk is, maar als het resultaat is dat tegen de tijd Europese bedrijven er aan (kunnen) beginnen, de Amerikanen en Chinezen alles al in handen hebben, tja...
...tsja, wat? Tsja, dan maar geen ethische regels hanteren in Europa? Dan maar het cowboy wilde westen model van de VS volgen, of de dictatuur van China? Ik ben blij dat ik in Europa leeg, waar nog enigszins nagedacht wordt over regelgeving. Ik zie Europa in dit kader steeds meer als het geweten van de wereld.
Geef het 10 jaar tot dat je ook een neuralink budget kan krijgen waar je dan met een maandelijks abonnement je stress score op kan uitlezen. Uiteraard met advertenties

[Reactie gewijzigd door D13DS3L op 10 augustus 2025 09:02]

Als het gaat om het willen bewegen voor bijvoorbeeld het compenseren van een dwarslaesie, dan lijkt het mij nuttiger om de signalen te onderscheppen waar ze samenkomen en (normaliter) uit de hersenen naar beneden gaan. Dat is een stuk minder ingrijpend.
Hersenen vormen rondom onbekende materialen, zoals implantaten, een soort littekenweefsel, wat de signaalkwaliteit van de elektrodes en dus de werking van de bci geleidelijk kan verslechteren.
Dit lijkt mij de grootste uitdaging om op te lossen voor een "duurzame" implementatie van deze techniek. Wellicht wanneer wij van silicon afstappen en een soort biocomputer kunnen maken gebaseerd op materiaal (van de betrokkene?) die niet afgestoten wordt. Of dergelijk levend en gemodificeerd materiaal gebruiken om het voor het lichaam vreemde materiaal te isoleren.

Dat soort technieken liggen nog ver in de toekomst. Ik verwacht niet dat wij dat voor 20777 hebben. Wellicht toch maar gerichte Immunoblockers ontwikkelen? ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 augustus 2025 08:09]

Zit je lekker met je oma te praten, wordt het gesprek ineens onderbroken doordat oma 'Ping!' zegt en vervolgens 'Dit gesprek wordt kort onderbroken voor een reclameblok!', waarna er tien minuten aan nutteloze commercials uit haar mond komt. Want ja, oma's hersenimplantaat moet wel ergens mee betaald worden, nietwaar?
Common People - Black Mirror

Zie net dat die ook in het artikel staat :O

[Reactie gewijzigd door Kale Kiwi op 10 augustus 2025 09:11]

Nee dat zou dan subtieler gaan. Oma zou zeggen: Deze espressocups van 'Merk' zijn toch heerlijk! Vol van smaak en romig, en dat tegen een betaalbare prijs. Ik kan je ze echt aanraden!'
Toen ik iets las over een bedrijf van die engnek uit Zuid Afrika, bedacht ik me dat ie feitelijk 120 jaar jaar eerder geboren had moeten worden. Zijn wereldbeeld past precies in die tijdsperiode!
Interessant stuk!
Een ander commando dat volgens Thielen mogelijk is met niet-invasieve bci’s, is het bedienen van een muiscursor. De onderzoeker stelt namelijk dat dit een van de simpelste toepassingen is van braincomputerinterfaces. Dat maakt het volgens hem des te ironisch dat bedrijven als Neuralink juist zoveel aandacht krijgen als ze laten zien dat hun patiënten kunnen schaken of rts-games kunnen spelen met hun invasieve hersenimplantaat. Dat kan volgens Thielen namelijk al vele jaren zeer accuraat, zonder dat er een hele hersenoperatie nodig is.
Ja precies, dat is ook waarom ik nooit zo onder de indruk was van wat er getoond werd... Ik heb decennia geleden namelijk stage gelopen bij een bedrijf dat toen ook al experimenteerde met dit soort dingen, en hoewel ik het nooit zelf geprobeerd heb (want ik was destijds een ff-in idiot :+) kon je toen al vrij aardig dingen op het scherm laten bewegen met je gedachtes met alleen een paar plakkers op je hoofd. Goed te lezen dat dat dus vooral getoond lijkt te worden omdat het mensen aanspreekt en dat er wel ook veel ingewikkeldere zaken mogelijk worden ondertussen.
Die Mensch Maschine, halb Wesen und halb Ding.
Ah, een stukje Kraftwerk op de vroege morgen. Altijd prettig wakker worden ;)
20 jaar geleden heb ik een therapie gehad genaamd neuro feedback. Je krijgt dan een kapje op je hoofd met sensoren die jouw hersenactiviteit meten. Het doel is om je hersenen te trainen. Dit kan ingezet worden bij ADD/ADHD, slaapproblemen, depressies ed. Middels straffen en belonen worden de golven afgestemd om een bepaalde range. Komen de hersengolven boven of onder (afhankelijk van het doel: stimuleren of juist remmen) de gestelde range dan begint er een film te spelen. Je hersenen hebben snel in de gaten (bij mij duurde dat 2 sessies) dat er een filmpje gaat spelen en op deze manier wordt beloond. Hierdoor kun je dus je hersenengolven trainen.
edit:
Ik zie dat dit al genoemd is einde van het artilel. Gelukkig, want dit is allemaal veel te link. Zelfs in handen van een niet bedrijf.

Als ik dit lees kan ik bijna niet anders dan denken aan Black Mirror Seizoen 7 aflevering 1, ga die eens kijken en vraag je dan af of je dit in het echt ziet gebeuren of niet. Ik denk dat het eigenlijk heel realistisch is.

[Reactie gewijzigd door Daantje20 op 10 augustus 2025 09:00]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn