Start-up van Gabe Newell verwacht dat eerste hersenchip dit jaar klaar is

Starfish Neuroscience, een start-up die is opgericht door Valve-ceo Gabe Newell, verwacht dit jaar zijn eerste hersenchip klaar te hebben. Het bedrijf werkt aan een braincomputerinterface die meerdere hersengebieden kan aansturen.

De oplossing van Starfish werkt anders dan de braincomputerinterfaces van bijvoorbeeld Neuralink en Synchron, legt de start-up uit in een blogpost. Dergelijke bedrijven plaatsen een enkel implantaat in de hersenen van patiënten, terwijl Starfish meerdere kleinere chips in de hersenen wil implanteren. Volgens de start-up kan er daardoor activiteit van meerdere hersengebieden tegelijkertijd geregistreerd en gestimuleerd worden. Dat moet van pas komen bij patiënten met aandoeningen waarbij de verschillende hersengebieden niet goed met elkaar communiceren.

Starfish ontwikkelt hiervoor een eigen elektrofysiologische chip, die kleiner en energiezuiniger is dan andere, soortgelijke chips. De chip verbruikt volgens het bedrijf 1,1mW 'onder normale omstandigheden', heeft een formaat van 2x4mm en is gemaakt met het 55nm-procédé van TSMC. Het is de bedoeling dat de chip uiteindelijk wordt geïntegreerd in een volwaardig hersenimplantaat dat geen accu vereist en draadloos kan worden gebruikt.

Starfish verwacht dat de eerste chip eind dit jaar af is. Het bedrijf zoekt partners voor de verdere ontwikkeling van zijn technologie. De start-up zegt dat er nog veel werk aan de winkel is, dus vermoedelijk duurt het nog wel even voordat het volledige hersenimplantaat klaar is en geïmplanteerd kan worden in een patiënt.

In 2021 liet Newell al weten dat hij als onderdeel van Valve de mogelijkheden van braincomputerinterfaces voor gaming onderzocht. De hersenchip van Starfish lijkt echter niet bedoeld te zijn voor games.

Gabe Newell
Gabe Newell

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

25-05-2025 • 11:22

100

Submitter: FragFrog

Reacties (100)

Sorteer op:

Weergave:

Dit wordt de toekomst. We kunnen straks kennis overdragen zonder het te moeten lezen of vertellen
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Mitchelllll25 mei 2025 11:52
Dit wordt de toekomst. We kunnen straks kennis overdragen zonder het te moeten lezen of vertellen
Ik hoop het niet. De menselijkheid gaat er op die manier snel af vrees ik. Hoe meer "implantaten" er komen en hoe meer ze kunnen hoe aantrekkelijker wordt het om er slechte dingen mee te doen; toepassingen rond oorlogsvoering, gevoeligheid voor hacks etc. Dit soort mogelijkheden kennen helaas maar al te vaak een duistere keerzijde.

[Reactie gewijzigd door Bor op 25 mei 2025 11:53]

Ik sluit mij hier volledig bij aan, het is mooi voor mensen die beperkt zijn maar voor algemenere zaken en iedereen lijkt het me beter als het 'beperkt' blijft.
Hier ga ik ook in mee. Op een bepaald moment gaat zoiets een trend beginnen worden om jezelf te verbeteren als mens en daarmee "beter" te zijn dan anderen, waardoor je betere jobs gaat kunnen invullen tgv diegenen die deze upgrades niet hebben en een beter leven gaat kunnen leiden .. of dat gaat toch de droom zijn die ze willen verkopen. Tot men inderdaad de controle overneemt of doorgeeft een die hersenchips wat goed en slecht is in het gedachtengoed van wie de leiding heeft. Mensen gaan niet meer voor zichzelf mogen of kunnen beslissen wat goed en slecht is.

Dit doet mij zelfs denken richting Star Trek en de Borg .. voor wie dit niet kent :

Wikipedia: Borg (Star Trek)
Geldt dat niet voor elke technologische ontwikkeling?
Hij is al wat ouder maar nog steeds relevant

Wikipedia: Why Things Bite Back
Human evolution. Elke grote ontdekking in de mensheid gaat gepaard met slechte dingen
Zo snel zal het nog niet gaan. Ik wacht nog steeds op m'n vliegende auto die me in 2010 beloofd was :')
Die is/was er allang hoor de convair uit iirc de jaren 50.

En als je nog even geduld hebt kun je er in 2026 ook gewoon eentje van NL bodem kopen 😎
Wikipedia: PAL-V

Om 1 of andere reden heb ik meer vertrouwen in dit bedrijf dan Neuralink et all, erg benieuwd naar de ontwikkeling en de consequenties, end of free will? Onsterfelijkheid? Who knows!

[Reactie gewijzigd door Darksequence op 26 mei 2025 04:35]

NL makelaardij
Je bedoelt denk ik 'NL makelij'. Makelaardij slaat op alles wat met makelaars te maken heeft, dat heeft weinig met vliegende auto's te maken.
Nee maar misschien pakken we er nog een glimp van op voor we de pijp uit gaan.
Die is er in principe al bijna. Maarja, zonder brevet ga je die niet mogen vliegen
Kan niet he, want Judgement day was ons beloofd in 1997 :P
Ik wacht nog op HL3.
Dat wordt een launch game van deze chip!
Het probleem met vliegende auto's is de hoeveelheid thrust/lift die er nodig is. Dat simpelweg een natuurkundig principe waar je niet omheen zal kunnen. Het kabaal dat er bij komt kijken zorgt er derhalve voor dat dit NOOIT een realiteit zal worden in drukbevolkte gebieden. Nog los van het feit dat het vliegruim (terecht) zeer streng gereguleerd is. Mag je er met een drone niet vliegen? Pech gehad.

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 25 mei 2025 16:24]

In principe kan elke auto eenmalig vliegen. Alleen het landen zonder de auto te slopen blijft een uitdaging 8)7
Och. Nog niet eens zo lang geleden was er een serieuze wetenschap die zich bezighield met parapsychologie en occultisme. In de veronderstelling dat er misschien echt zoiets al telepathie bestaat. Sommige fantasieën lopen uiteindelijk dood op de realiteit en dat kan hier ook goed gebeuren.

Het is goed mogelijk dat alle al te mechanistische benaderingen van het brein cq de mens uiteindelijk vastlopen op een soort complexiteitsmuur. Zoals je een golf op een strand wel kan simuleren maar alleen door te versimpelen. Het alternatief is een echte golf op een echt strand namaken. En wat heb je dan? Geen simulatie maar het ding zelf.
Kunnen we onze letterlijke hersenen alsjeblieft airgapped houden... Want er komt nog steeds vulnerability na vulnerability binnen, wil je die in je hoofd hebben?

[Reactie gewijzigd door jaxxil op 25 mei 2025 23:25]

Of opdrachten overdragen die je vrije wil overschrijven ;)
Kan niet wachten tot ik de eerste advertenties in mijn dromen zie, of als ik even mijn ogen dichtdoe of ergens naar kijk :+
Waarom zou je nog met advertenties als intermediary werken als je direct de wens om iets te kopen of consumeren of zelfs een verslaving direct in iemand zijn hersenen kan implanteren?
Zie aflevering 'Common People' van Black Mirror op Netflix. Het schets een realistische zwart scenario over adds via neuro implantaten.
Ik heb die aflevering niet gezien, maar het punt is dat als je direct toegang hebt tot de hersenen, je direct alle behoeften van mensen kan regisseren. Dat gaat dus veel verder dan ads.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 25 mei 2025 12:19]

Dat gaat dus veel verder dan ads.
Klopt. Wat dacht je bijv. van vijandige mogendheden die stemgedrag in democratische staten gaan ondermijnen? Of nog in een paar tintjes zwartere inkt: de eigen mogendheid die dit zou gebruiken om de bevolking 'tevreden' te houden en gehoorzaam te houden a/h 'verkozen' leiderschap.

Het is een enorm eng en gevaarlijk ding als directe invloed op de hersenen in zulke vorm ooit breedschalig mogelijk wordt, omdat het elke vorm van vrije meningsvorm en -uiting per direct buiten spel kan zetten.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 25 mei 2025 12:50]

Dat zijn allemaal doemscenarios die binnenkort als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Met het juiste angstregulatie implantaat :+
Ja, het vertelt je dat je niet bang hoeft te zijn omdat de grote leider het beste met je voor heeft ;)
Vergeet niet de Brainprotector 2.0 - Antivirus for your mind
Kwestie van een paar hoogspanningskabels vasthouden; dan ben je die onhandige directives zo kwijt.... :+
dan heb je nét geïnvesteerd in een state-of-the-art alu-hoedje, blijkt dat je een brain-implant hebt die het gewoon kan bypassen }> :D

ik denk dat je serieus ver van de realiteit moet zijn om op deze schaal al te doemdenken
Het wordt pas doemdenken als je ook daadwerkelijk denkt dat de technologie in kwestie realiteit zou kunnen worden. En het zal nog heel lang op zich laten wachten voor dat überhaupt het geval wordt.

En verder - als je gelooft dat deze technologie, mocht deze ontstaan, daadwerkelijk niet op deze manier misbruikt zou gaan worden, dan heb ik nog wel een brug voor je in de aanbieding ...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 25 mei 2025 16:49]

dus je ziet zelf in hoe onwaarschijnlijk het is? In theorie kunnen ze nu ook al iedereen z'n bankrekening leeghalen, omdat iedereen een smartphone heeft waarop hij mobiel kan bankieren.
Zeker even gemist hoe de overheid van Canada de bankaccounts van die truckers blokkeerde?
Mensen die tijdens covid in apparte quarantaire kampen zaten in, die schreeuwend werden aangesproken omdat ze eventjes van hun terrein afgingen. Ik kan nog wat meer bedenken hoor.
dat is server-side
Ahhh, dus dat ze je hele leven kunnen stopzetten, ofdat in jouw server(hersenen) is of een externe, maakt niets uit?
"ze" kunnen je ook gewoon een kogel door de kop jagen, veel efficiënter, maar daarom doen ze het nog niet
Een lijk verdient wat minder belasting ;).

Het is in de overheids beste interesse om mensen zo lang mogelijk gezond en werkende te houden.
Mocht je ze kunnen motiveren met een chip om harder te werken en gezonder te leven zou dat super zijn.
Zal ook verkocht kunnen worden als een pre, want "chip gebruikers lever langer en gezonder" maar ben jij dan nog wel mens?

Kom er achter in de nieuwe Deus Ex! ;)
doemdenken is bedacht door Van Kooten en De Bie :)

[Reactie gewijzigd door Gluten Parody op 25 mei 2025 20:24]

doemdenken is bedacht door Van Kooten en De Bie :)
Nee.
Op de website waar jij naar linkt staat:
Van Kooten en De Bie zijn niet de eersten die het woord doemdenken hebben gebruikt. Ewoud Sanders schreef in zijn rubriek Woordhoek: "Op 7 juli 1979 komt doemdenken tot driemaal toe voor in een lange ingezonden brief van een zekere Philip Engelen in NRC Handelsblad. Hij gebruikt het onder meer in de zin: ‘Niet toegeven aan dat doemdenken maar creatief bezig zijn […]’ Twee weken later dook het nogmaals op in een ingezonden brief in NRC Handelsblad. Ditmaal tussen aanhalingstekens, om aan te geven dat het een nieuw woord was."[2][3]
En dit alles in samenwerking met AI en de serie Person of interest
Hmm person of interest ging met name over AI (buiten het redelijk standaard "monster of the week" gebeuren), kwamen geen brein implantaten in voor.

Was wel een goede serie na het eerste seizoen opzich. Alleen Jim Caviezel was wel heel erg stereotiep.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 26 mei 2025 01:01]

Ik bedoelde het meer in samenwerking met een brain implantaat, ik zie dat ook wel als een nieuw 'volg' mechanisme/ mogelijkheid.

Heel Nederland hangt immers al vol met camera's, "Person of Interest' zou zomaar werkelijkheid kunnen worden, daarnaast nog eens brain implantaten ?

Techniek is mooi en leuk, toch kan het ook rare en/of ongewenste bij effecten opleveren.
Je weet het immers maar nooit, denk aan wat er al met de registratie van Joden is gebeurt in het verleden bijvoorbeeld.

En stel je eens voor dat een Trump toegang krijgt tot dit soort bepaalde tools ?
Zeg nooit nooit, daarom blijf ik toch voorzichtig en een beetje huiverig met al die nieuwe ontwikkelingen zoals deze.

Daarom refereerde ik aan 'Person of Interest'.

Hahaha ja Jim Caviezel speelde wel een enorm stereo tiepje, desondanks kon ik wel van die serie genieten, het zet je toch ook wel een beetje aan het denken nietwaar ?
je moet eerst die dingen in je hersenen hebben, dan ze van buitenaf kunnen aanbsturen, dan hacken en dan preciese denkbeelden overbrengen. Terwijl met een gerichte Insta campagne precies hetzelfde bereikt wordt. Veel goekoper, veel makkelijker, veel breder inzetbaar. Oh wacht, jij dacht dat het beinvloeden van stemgedrag iets in de toemkomst is? :+
Oh wacht, jij dacht dat het beinvloeden van stemgedrag iets in de toemkomst is? :+
Nee, dat dacht ik zeker niet. Bijv. Roemenië is er recent nog maar nipt aan ontsnapt.
Terwijl met een gerichte Insta campagne precies hetzelfde bereikt wordt. Veel goekoper, veel makkelijker, veel breder inzetbaar.
Je redeneert daarmee vanuit het nu; niet kijkende naar wat zulke technologie mogelijk zou kunnen maken als deze er eenmaal is. Het is potentieel een vorm van manipulatie die veel moeilijker traceerbaar zou zijn. Veel subtieler kan zijn, omdat je zonder externe stimuli ineens anders over bepaalde dingen gaat denken - zonder dat iemand zelf in de gaten zou hebben dat er op hen ingewerkt wordt. En ga zo maar door.
Dan moet je even de aflevering Men against fire van Black Mirror kijken. Ik vind het maar een beangstigend idee, externe controle over je hersenen...
Met zijn geloofwaardigheid ga ik lekker even uit van wat Žižek zegt. No offence. Vooral omdat het geen geheim is ofzo.

https://www.psychologytod...hts-to-control-a-computer

1e hit op Google. Maar more to the point (en al uit 2021):

https://theijournal.ca/index.php/ijournal/article/view/36453

En hier over ratten besturen:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12026316/
Behalve als je *anderen* wil bereiken.
De ads zijn voor de mensen om de persoon met het implantaat heen, niet voor de persoon zelf. Aflevering is het kijken waard.
Punt van die aflevering (indien ik de goede voor me heb) is dat het ook als extraatje mee wordt gepakt dat de persoon in kwestie de ads oplepelt zonder het door te hebben, dus je wordt eigenlijk een lopend advertentiebord (of meer luidspreker) voor anderen.
Eerste aflevering van laatste seizoen. (Ter info)

Maar inderdaad, dit kun je hier van verwachten als big tech niet gereguleerd word.
we weten bij lange na niet hoe we dat zouden moeten doen
Weten we dan wel hoe we via een implantaat advertenties in een brein moeten implanteren?

Anyway, het was uiteraard een grap.
Of dat je enkel mooie vrouwen ziet, spaart weer wat pintjes uit :+
Elke keer als je knippert zie je even een Coca Cola logo :+
Slapen is eigenlijk doodgaan met reclameonderbrekingen. En zodra jij wakker bent, bén jij die commercial break. Waarom zou je tijdens je ogen dicht nog langer in dat circus willen blijven? :P
Stel je voor .. :D .. maar dit gaat meer geslepener uit de hoek komen. Je zult zelfs je ogen niet moeten dichtdoen of advertenties in je dromen zien. Kan zijn dat je op een bepaald moment zelfs honderden verpakkingen aan wasmiddel gaat aankopen gewoon omdat dit zo naar jouw hersenen getriggerd wordt, gewoon omdat de fabrikant hiervoor betaald heeft.
Wacht maar tot dat je moet betalen om ogen open te doen. :9

[Reactie gewijzigd door karakan1453 op 25 mei 2025 18:02]

Met brain premium! Oh je wilt kleuren kunnen zien? Ja dan heb je minimaal brain standard nodig en je zit helaas op brain budget :(
Simpel, koop een deluxe abonnement, en zodra die advertenties krijgt kan je overstappen naar de premium versie. Of de deluxe premium founders edition.
Dit vind ik zelf heel cool om te lezen. Iets waar ik nog niet vanaf wist en ben benieuwd naar de resultaten van dit startup bedrijf.
Misschien moeten ze hiervoor weer het klassieke Valve-logo gaan gebruiken :)
Doet me denken aan verschillende afleveringen van de serie Black Mirror. S07E01 gaar toevallig over een dame die een chip geïmplanteerde krijgt om te kunnen leven. Zit een commercieel bedrijf achter deze technologie, met alle gevolgen van dien voor haar en haar man…
En hoeveel onschuldige apen moeten voor deze onzin weer worden gemarteld?
Wellicht geen een gezien er al op mensen wordt geëxperimenteerd.

Maar je vraag is valide hoor. Ik vind het ook vreselijk. En tegelijkertijd heb ik enorme nieuwsgierigheid.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @SahladdPhourqe25 mei 2025 20:28
Wellicht geen een gezien er al op mensen wordt geëxperimenteerd.
Het is zeker niet gebruikelijk om bij dit soort zaken direct met mensen aan de gang te gaan, als dat al is toegestaan. De kans dat er eerst op dieren wordt getest is behoorlijk groot.
Dat begrijp ik, maar dat is al jaren aan de gang. We zijn al met mensen bezig.
Gabe is ook wel soort van de yin-yang versie van Elon... maw, 'when it's done'-mentaliteit, geen hyperbolische eisen richting personeel en geen valse beloftes. dus het wordt een redelijk simpel apparaatje wat doet wat 't moet doen, maar dan pas in 2050 :D
Lord Gaben wordt straks Brain Overlord Gaben
De hersenchip van Starfish lijkt echter niet bedoeld te zijn voor games.
Misschien is die chip voor mensen die daar baat bij hebben zoals het verminderen van trillingen bij parkinson, Ernst-Daniel Smit had ook zo'n operatie daarvoor gehad, misschien is die chip ook wel zoiets. Misschien kan die chip verlamde mensen ook op een of andere manier helpen, kunnen ze enigzins weer hun armen/benen gebruiken of blinde mensen weer zicht geven, dove mensen weer kunnen horen...
De kennis van de menselijke hersenen is nog verre van compleet. Ik zou zeggen: maak die kennis compleet of zo compleet mogelijk en ga dan pas werken aan manipulatie van de grijze/witte/zwarte schedeldakinhoud om efferente en afferente aandoeningen te mitigeren.
Ik ga ook niet knutselen aan een formule 1 wagen terwijl ik weet dat de onderdelen van die racebak voor mij regelrechte abacadabra vormen.
Even advocaat van de duivel:
wie bepaalt of de informatie compleet is?
En hoeveel gaan we leren juist door het doen?
Klopt, in oorlogen wordt ook veel uitgevonden.
Onderdeel van onze evolutie is leren van fouten. Zonder enige vorm van experimenteren kom je nooit van de grond.
Er wordt enorm veel energie (en geld) gestoken in hersenonderzoek. Voorlopig grotendeels non-invasief (waarmee bedoeld wordt: het beoordelen van hersenscans met het oog op vastgestelde aandoeningen). Het ging mij eerder om het invasieve aspect waarmee zeer behoudend dient te worden omgegaan alvorens allerlei chips te implanteren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.