Door Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator

LG OLED evo G3 Review

De helderste oledtelevisie tot nu toe

12-05-2023 • 06:00

204

Singlepage-opmaak

Conclusie

De verwachtingen rond de LG OLED evo G3 waren hooggespannen nadat LG het toestel begin dit jaar tijdens de CES-beurs had aangekondigd. En na de tv verscheidene weken uitgebreid aan de tand gevoeld te hebben, kan ik concluderen dat de G3 niet teleurstelt. Uiterlijk en wat mogelijkheden betreft lijkt hij sterk op zijn voorganger. Het is dus opnieuw een relatief dure tv die bedoeld is om aan de muur opgehangen te worden en die zonder voet wordt geleverd.

De beeldverwerking van de tv is licht verbeterd ten opzichte van de LG-oleds van vorig jaar, maar de verschillen zijn beperkt en laten zich vooral zien in de wat betere controle bij weergave van bijna-zwarte elementen. Het grootste wapenfeit van de G3 is de hogere helderheid die het nieuwe oledpaneel moet bieden. Die belofte wordt ruim ingelost. De piekhelderheid in hdr-modus stijgt van ongeveer 900cd/m² bij de G2 van vorig jaar naar ruim 1400cd/m² bij de nieuwe G3. En hoewel we helderheid niet lineair ervaren, is duidelijk zichtbaar dat de G3 helderder is dan andere oledtelevisies. Daarbij helpt ook de verbeterde dynamische tonemappingfunctie, die de helderheid van hdr-beelden in het geheel een boost geeft. Dat kan, vooral als je overdag kijkt, ertoe leiden dat donkdere scènes beter zichtbaar zijn.

Buiten de hoge helderheid is de beeldkwaliteit van de G3 toch al uitstekend, in zowel sdr- als hdr-weergave. Het nieuwe paneel heeft bovendien een verbeterd antireflectiefilter dat zorgt voor iets minder reflecties in beeld, al is het verschil daarbij niet groot. De kijkhoeken van de G3 zijn wel veel beter dan die van de G2 en andere 2022-televisies met een OLED.EX-paneel; de paarsige tint die die schermen van opzij lieten zien, is geheel verdwenen.

De G3 biedt daarnaast een prima smart-tv-systeem, goede gamingfuncties en een, voor een platte tv, heel behoorlijk geluid. De G3 is het topmodel van LG van dit jaar en dat betekent dus ook dat de tv een stevige prijs heeft. De 55"-versie is op het moment van schrijven te koop vanaf 2599 euro; het 65"-model dat wij hebben getest, kost minimaal 3499 euro. Dat is veel geld, maar hetzelfde als wat de G2 bij introductie kostte, en we weten dat de prijzen van deze tv's relatief snel dalen. Onder de streep zijn we zeer te spreken over de G3 en als je het budget beschikbaar hebt, is het een van de beste tv's die je nu kunt kopen. Daarmee heeft de LG OLED evo G3 onze Ultimate Award meer dan verdiend.

Reacties (204)

204
200
98
3
0
84
Wijzig sortering
Mooie TV hoor! Ik mis alleen een ding in de review, en dat is wat diepgang op VRR.

Sinds ik een Xbox series X aan mijn LG C2 heb kon ik eindelijk alle features van de TV benutten. Maar ik kwam er al snel achter dat (vooral schaduwen) een vervelende flikkering hadden. Dit bleek door VRR te komen. Na een zoek actie op internet bleek ik niet de enige te zijn. Het is schijnbaar een OLED kwaaltje dat een pixel opgeladen wordt om een beeld te genereren. Het doet dat voor 60Hz of 120Hz en alles daartussen kan dan een flikkering geven. Oftewel, als je framerate fluctueert met VRR aan kan je flikkeringen krijgen.

Is dit iets wat jullie nog nooit tegen zijn gekomen, of iets wat jullie niet testen?

Een voorbeeld waar het meteen opviel was trouwens Halo infinite in het menu.
Dat is inderdaad een bekend probleem op alle OLED schermen. Bij LG schermen is het nog sterker aanwezig dan bij bijvoorbeeld de panelen in Alienware monitoren. Daar is het echt significant minder aanwezig.

Aan de andere kant zie je juist de meeste fluctuaties in fps in een menu / laadschermen. Tijdens het gamen valt het over het algemeen mee. Diablo 4 beta was echter onspeelbaar door VRR flicker op een LG oled bij mij.

Voor TV content heb je er geen last van maar wel vreemd dat dit nooit wordt vermeld in reviews op tweakers (ook bij andere oleds niet).
Goede info! Met welke videokaart, welke instellingen voor VVR en welke LG oled tv vond jij Diablo onspeelbaar? Antwoord mag wmb ook in DM.
Ik speelde de beta met een 3080ti en de nieuwe LG 27 inch Oled monitor 27GR95QE-B 235hz capped met G-sync aan in windows en op de monitor. Met VRR aan zag ik continue flickering ook al was de framerate vrij constant. Dit was weg zodra VRR uitstond maar ik merkte dat het daardoor toch iets minder vloeiend liep. Overigens heb ik dit niet opgemerkt in andere games behalve in menu's of laadschermen.

Ik had naast VRR flicker ook vage problemen met de brightness wat zorgde voor een zichtbare ovale grijze vorm tijdens het spelen van Diablo. Dit was voor 98% op te lossen door VRR uit te schakelen maar dat is natuurlijk geen oplossing. Daarna heb ik de Alienware OLED 34 inch UW getest (aw3423dwf) en daar had ik ook last van VRR flicker in Diablo 4 beta maar was significant minder aanwezig en de vage brightness problemen had ik ook niet.

Ook heb ik de LG C2 getest al dan niet met Diablo maar daar was VRR flicker ook overduidelijk aanwezig in menu's.

Ik weet zo even niet wat voor type paneel de Alienware heeft maar deze staat er wel bekend om dat ze significant minder last hebben van VRR flicker. Daar staat tegenover dat ze wel gevoeliger zijn voor burn-in en colorfringing.

Ik zou aanraden om in toekomstige reviews van OLED monitoren / TV waar games worden getest VRR flicker zeker mee te nemen als test. Als je het eenmaal opmerkt verpest dat de hele spel ervaring. En mijn ervaring tot nu toe is dat er geen enkel OLED TV/monitor bestaat welke geen last heeft van VRR flicker.
Dit gedrag komt zowel met AMD 6900XT en Nvidia 4080 voor. Ik vermoed zowat met elke VRR-ondersteunde kaart, als ik Reddit-post zie:
Outstanding issues
VRR-induced near-black flickering & gamma shift at variable frame times
Ik zelf heb een C1. Een goede test/waar ik dit erg snel zag was in GRID 2019, tijdens het laden van de race, waar je overduidelijk deze flikkering ziet.
Ik heb er nog nooit last van gehad op mijn Sony Brava A90J en speel bijna alle spellen met VRR als het kan. Dus lijkt merkgebonden te zijn?
AuteurEric van Ballegoie Reviewcoördinator @FeareX12 mei 2023 09:37
Dat is een goed punt, VRR is iets waarvan we de werking checken met een XBOX Series X, maar waar we verder niet heel diep induiken. Ik ga kijken of en zo ja hoe we dit kunnen opnemen als onderdeel van onze vaste testprocedure.
Wat tof dat je hier direct op reageert! Veel dank :)

Toen ik m'n TV kocht had ik geen idee dat dit een bekend issue was. Dus het aanstippen dat het een OLED producteigenschap is en hoe erg het voorkomt kan erg handig zijn voor potentiële kopers.
AuteurEric van Ballegoie Reviewcoördinator @FeareX12 mei 2023 11:13
Ik weet van het issue af, maar vind het zelf niet altijd even makkelijk te recreëren. Suggesties voor games (en levels) waarin deze issues duidelijk zichtbaar zijn, zijn welkom!
Volgens mij heeft het ook met het paneel te maken wat je krijgt. Op Reddit zag ik meerdere posts bij het laadscherm van warzone. Echter mijn C2 laat die flikkeringen hier niet zien of in beduidend mindere mate
Bij komen de flikkeringen redelijk consistent voor in het menu van Halo Infinite (LG C1 + Series X)
Zoals eerder reactie (C1). Bij mij was het direct zichtbaar op (PC) met GRID 2019, tijdens het laden van de race. Als voorbeeld, vanaf hier https://youtu.be/7T-5NeRvWRE?t=756
Top en hartelijk dank hiervoor! De ervaring leert toch wel dat, zeker met checkboxfeatures, fabrikanten alleen serieus verbeteringen implementeren wanneer ze met de neus op de feiten worden gedrukt en duidelijk is dat de concurrent dusdanig beter is, dat het een besluitfactor is voor een koop of niet.
Ik heb in meerdere reviews online gezien dat er in game mode een optie zit om dit doormiddel van een slider te verbeteren en/of op te lossen. Het is zeker iets wat in deze review ontbreekt.
Goed punt. Ik werd hier ook door verrast. Ik speel donkere games nu zonder VRR, wat toch een beetje jammer is.
Ik had dit ook op mijn XSX icm een LG Oled (C9), maar toen was het magische trucje om helderheid terug naar 49 te schroeven (of Oled light, weet het even niet meer uit mijn hoofd). Dan viel het flickeren gewoon bijna niet meer op (had dit toen ook erg bij de menus zoals Warzone of Halo Infinite). Nu zie ik het dus niet meer en het gekke was dat 50 --> 49 de truc was...
Eigenlijk is me dat nog niet opgevallen met de c2 en ps5. En ik aardig een Pietje precies ben met graphics en artifacts etc, daarom zet ik alle beeld “verbetering” meestal uit. Wat ik merkte met the last of us dat VRR juist een rustiger beeld geeft dan steady 60.
Het is mij ook nog geen 1x opgevallen op mijn C2, gebruik deze alleen met PC, met een 3080. Misschien dat ik net niet die spellen speel die er last van hebben? Ik zal het wel gaan merken met Diabo IV gok ik dan, want die heb ik nog niet gespeeld :)

Ik gebruik uitsluitend VRR, maar ik limit mijn framerate op 100 of 70 afhankelijk van de load op mijn videokaart dus ik speel eigenlijk nooit op 120 fps, ik heb een softspot voor 100 fps op de een of andere manier synchroniseert dat beter met MIJ :)
Ik ben benieuwd als sony en panasonic met het nieuwere 2023 modellen komen.
Deze lg ziet er goed uit zeg.
Ik snap de helderheid race niet echt hoor. Mn huidige oled staat op 50% pixel brightness. Deze week ook nieuwe IPS monitor gekocht voor in mijn bureau; brightness heb ik op 20% gezet anders moet ik een zonnebril dragen.
AuteurEric van Ballegoie Reviewcoördinator @SideShow12 mei 2023 11:27
De extra helderheid zorgt er bij hdr-weergave niet voor dat je beeld in het geheel helderder wordt, maar dat de tv meer ruimte heeft om highlights zonder clipping te tonen. Voor sdr-weergave is superhoge helderheid inderdaad overbodig, tenzij je de op een zonnige zomermiddag graag in de tuin zet om voetbal te kijken. Maar dan kom je met 1500cd/m² ook niet weg. ;)
Ik heb op mijn 2018 OLED bij HDR de helderheid een stuk teruggeschroefd. In een donkere ruimte vind ik het anders ontzettend onprettig kijken.
Het hele beeld dat er altijd maar geschetst wordt dat OLED onvoldoende helderheid heeft is in mijn optiek dan ook niet helemaal terecht.
Tja projectoren hebben dat ook die discussie is al heeeel oud.
En idd, als je ruimte en hoe je dat gebruikt er aangepast voor is maakt dat neit uit en heb je genoeg met 200-300 nits
Hmmm.... De mijn inziens valse perceptie dat een OLED te donker zou zijn voor een lichte ruimte gaat wel precies over de SDR-helderheid. En ook met HDR kunnen je ogen plotseling op een onaangename manier gezapt worden, wat voor veel mensen aanleiding kan zijn de TV minder fel in te stellen.
ik zet mn Sony Oled ook op mindere helderheid staan, en DV content vermijd ik, ja het ziet er mooier uit, maar het is niet echt aangenaam om naar te kijken, waarschijnlijk doordat ik last heb van astigmatisme en dat ik een 'blooming' effect krijg rond heldere objecten, zo ziet de ondertiteling in Dolby Vision er niet scherp uit voor mij (ondertiteling is veel 'brighter in DV dan in regular HDR). HDR content met de brightness in tikkie teruggeschroefd is voor mij veel aangenamer.
Zou het niet beter zijn om de helderheid ook met kleuren te meten in plaats van alleen wit?
We weten dat LG een extra wit-pixel heeft in zijn schermen. Wat is de helderheid echter bij een blauw, rood of groen vlak?
De highlights in een film zijn niet alleen wit maar bestaan ook uit andere kleuren.
Anoniem: 454358 12 mei 2023 08:24
Ik koop geen LG meer, webos vind ik echt een draak van een OS. En magic remote wat in de review als pluspunt naar voren komt, vind ik verschrikkelijk. Ik heb op alixpress een 'LG' non magic remote gekocht voor 3 euro en die werkt hier ook gewoon op. Met play en pause knoppen en nog veel meer directe knoppen. En dan die ingebouwde media speler, idioot langzaam als je iets van een nas wilt spelen, en dan werken ook veel oudere codecs weer niet.
Haha Ja. Die magic remote, ik ging er spontaan Wii tennis bewegingen van maken ;)
Ik heb hem 2 tweeën gebroken.
De katten vinden hem fantastisch.
Ik heb ook een non magic remote gekocht. Eindelijk rust
Ja, dus 4 enen 🤔
Maar ook 8 halven?
Waarschijnlijk wel. We weten natuurlijk niet hoe magic die remote was.
Ik koop geen LG meer, webos vind ik echt een draak van een OS.
Helemaal mee eens. UI en UX een ramp.
Prachtig beeld, maar een userinterface waar je niks kan vinden.

Oh ja,
En geen f1 app.
Gelukkig wel Apple Play zodat mijn mobiel streamt met hoge kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door pe0mot op 22 juli 2024 13:56]

De f1 app heb je op veel tv's niet, niet bij o.a. Philips (Android OS) en ook niet bij Samsung (Tizen OS) volgens mij heeft dat met licenties te maken, op de Nvidia shield (ook Android OS) staat hij wel weer in de PlayStore.

[Reactie gewijzigd door dannx1986 op 22 juli 2024 13:56]

Die magic remote is een persoonlijke dingetje. Ik heb zelf geen LG maar iedere keer als ik bij mijn ouders iets op hun LG opzoek vindt ik het juist een verademing tegenover mijn non magic remote :)
Ik heb een LG, waar ik eigenlijk best tevreden over ben, maar toch ben ik het met je eens.

WebOS begint echt rete-irritant te worden, het fullscreen menu sluit mijn Playstation bijvoorbeeld af en je krijgt meteen een full-size advertentie in je gezicht.
Apps zijn niet meer te installeren zonder account, reclame notificaties na het opstarten ("Kijk nu ted lasso op apple TV, tijdelijk 1 maand gratis!!!!").
Mijn ouders hebben een ouder model met het 'lage' menu, en dat werkte perfect, zónder ads.

Soit, ik heb de internetkabel eruit getrokken en de wi-fi uitgezet. Ik gebruik nu een Chromecast met Google TV 4k. Wát een verbetering.
Ik heb ook nog het oude menu. Maar moet bekennen dat ik al jaren een chromecast 4K erachter heb hangen en alleen maar die gebruik en nooit het LG menuutje
Als ik 500€ extra mocht betalen voor een monitor versie.
misschien is me dat zelfs wel meer waard.
Smart my ass. en dat geld niet alleen voor Webos.
Speel hier op mijn C8 ook films en series vanaf mijn Synology NAS en dat werkt met de ingebouwde mediaspeler echt geweldig. Het zijn voornamelijk .mkv bestanden en dan 1080p en 4K en zowel H264 als H265. Allemaal dikke prima. Ja ik moet even wachten (20 'a 30 seconden) als ik voor het eerst een bestand vanaf de NAS wil afspelen. De NAS moet dan even uit zijn slaap komen en moeten de schijven opspinnen. Maar daarna kan ik gewoon alles meteen afspelen. Ook alle audiocodecs worden gewoon probleemloos naar mijn Yamaha receiver doorgegeven.
edit:
welke remote heb je precies gekocht?

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 22 juli 2024 13:56]

Dit helemaal. Ik heb de G1 gehad, en was er na een jaar zo klaar mee dat ik hem verkocht heb en een Sony gekocht.

HDMI-CEC functies werken gewoon weer goed nu, een knappe remote, een goeie interface, en geen frustratie meer.

In deze review staat dat de advertenties uit kunnen en wordt de indruk gewekt dat dat bij andere OSen niet kan. Bij Sony's kan dat ook gewoon, maar kun je ook apps in de input switcher zetten, zodat je nooit naar je home screen hoeft. 10x beter dan de kant die WebOS is ingegaan, wat mij betreft.
Ik ben op zoek naar een tv welke mijn huidige panasonic plasma vervangen kan. DEze G3 heb ik al even op het oog en ben dan ook blij met deze review! Heel fijn om te lezen dat het een van de beste tv's van huidig moment is (alleen de nieuwe Sony, nieuwe Panasonic - kan nog niet mee worden vergeleken).

Het is inderdaad een hele hoop geld, en dat is dan ook het aspect wat mij doet twijfelen; temeer omdat de prijs relatief snel daalt. Ik heb hier echter geen ervaring mee, de snelheid er van dalen. Nu is er bijvoorbeeld bij een retailer de mogelijkheid dit exemplaar aan te schaffen voor 2999 en daar gaat nog 300 euro cashback vanaf. Zal een prijs als dat snel worden gehaald of heb je het dan echt over maanden wachten...

Al met al, thanks voor deze uitgebreide review. :)
Als je half jaartje wacht is al de helft van het geld er af, zo heb ik ook mijn C8 van 2018 gekocht in januari 2019 en de c2 in December afgelopen jaar.
Ik wou toch een maatje groter, dus de C2 verkocht aan een iemand die net klaar was met studeren en eigen huisje had nu :).

Dan koop je hem zo ver 1400 a 1500 euro, ligt er aan uiteraard welk formaat.
Ik spreek dan over de 55 en 65 inch variant, de 55 inch kan je zelfs voor 1200 euro dan al krijgen.

uitvoering: LG C2 55" (zilveren voet) Zwart

uitvoering: LG C2 65" (donkerzilveren voet) Zwart

Goed is nu weer iets duurder geworden 1600 euro, ik had hem voor 1500 in December kijk maar na de prijsdalingen in de Grafiek.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 13:56]

Het ziet er naar uit dat 6 weken wachten al de moeite waard kan zijn. De prijswatch is handig in dat opzicht! Thanks!
uitvoering: LG G2 OLED evo Gallery Edition 55" Zilver

Ook bij de G2 zie je eenzelfde prijsverloop. Even wachten tot juni zou ik zeggen :)
Ik kom ook van een Panasonic Plasma. Afgelopen black friday de Samsung S95B gekocht voor in de woonkamer. Niet normaal wat een vooruitgang. We hebben de 65 inch gekocht voor de helft van de prijs. Even wachten is de moeite waard.
En nog geen inbranders? Heb de tv vorige week gekocht maar durf er niet echt goed op te gamen met al die statische elementen zoals minimap en levensbalk etc.

Als de doods dat ze er dadelijk permanent in vaststaan.
Van de Plasma zeiden ze ook dat die zou inbranden. Die tv is nu 14 jaar oud en niks te zien van inbranden.
Tijd zal het leren. Tot nu toe erg tevreden met de Samsung. Zou nu ook wel erg graag de Samsung S95C in mijn man cave willen 🤣
Volg vooral dit topic om de beste prijzen voor OLEDs te zien. De prijzen in de pricewatch is doorgaans niet wat je ervoor zou hoeven betalen. Er valt gewoon te onderhandelen, dat scheelt vaak honderden euro's.
Ik heb mijn 65" G1 in het jaar dat ie uitkwam op Black Friday gekocht voor €1650.
Waarom zou je haast hebben?
Ik had ook nog een oude Panasonic plasma, een VT40 geloof ik. Was aan vervanging toe en ik heb gister deze TV gekocht bij platte TV. Je kan een speciale deal aanvragen en heb inclusief cashback 800 euro korting op de huidige prijs (65” is van 3500 naar 2700 gegaan).

Wat mij betreft een hele mooie prijs voor een nieuw toestel. Zeker dat ik waarschijnlijk ook weer 12 jaar ga doen met het toestel.

[Reactie gewijzigd door Mexxwelll op 22 juli 2024 13:56]

Neem eens contact op met hellotv. Deze week gekocht voor 2599. Gaat 300 cashback nog van af ;)
Wow, dat is een goede deal; ik stond op het punt om bij Apollo de TV aan te schaffen voor 2799 euro. Maar deze extra 200 euro korting is mij wel veel waard. Thanks! Zal ze eens berichten!
Komende van een LG65E6V (2016) naar de 77G3 is een onwijs grote vooruitgang. Mag ook wel na al die jaren maar het beeld is gewoon weg fantastisch. Met de mogelijkheid tegenwoordig om ook kwalitatieve input te geven is het genieten geblazen.
WebOs heeft ook stappen vooruit gemaakt. Ik werk met een Apple TV4K om te streamen. Maar oa. snel de picture mode wisselen tussen overdag en avond is een prettige bijkomstigheid die een hoop ergernis van de oude WebOs voorkomt.

Los van alle nit-nerd cijfers in vergelijking met de nieuwe Samsung en straks Sony’s A95L. Met deze televisie haal je een prachtig scherm in huis.
Mag ook wel voor 3,5 rooien... De tandjes wat een geld.
vaak is wel korting te regelen of er loopt een Cashback actie maar goed een hoop geld is het zeker
Zeker een hoop geld. Wel zie je dat vaak rond de periode van 1 jaar de prijs halveert. Dan meer betaalbaar, maar blijft een dure jongen.
De vraag is dan weer wat je voor die cashback moet doen. heb wel eens gehad dat je dan gegevens moest delen die dan weer naar derden gaan die je weer mogen bestoken met reclame.. liever gewoon korting zonder cashback. scheelt werk aan beide kanten zou ik zo denken. Waarom een bedrijf 100 euro meer betalen om die vervolgens weer terug te vragen bij de producent..

Had zelf stiekem gehoopt dat de release van deze 3 serie de prijs van de 2 serie zou droppen. had mij ingesteld op een C2.

[Reactie gewijzigd door cpt Iglo op 22 juli 2024 13:56]

tja ze moeten het ergens van betalen een ander email adres opgeven misschien?. cashback is wel weer lekker verdient al zullen ze er wel genoeg geld van overhouden :)
Ik heb inderdaad al een apart mail adres specifiek voor dit soort verzoeken maar vind het allemaal nogal omslachtig.

Afhankelijk van type wat je koopt krijg je natuurlijk wat meer terug maar als consument vind ik dit niet handig. Liever gelijk de korting maarja dan kunnen ze geen extra reclame uiting doen met cashback actie etc
Nooit iets van reclame gemerkt na de cashback van LG bij de C1 OLED.
Het geeft LG waarschijnlijk vooral informatie over de winkel waar ik hem gekocht heb. Niet alleen prijs(-stelling), maar ook voorraadbeheer etc.
Ik heb bv de indruk dat bij de 1-generatie de prijsverschillen tussen de B- en C- versie te klein waren.
Uiteindelijk de B's allemaal in de aanbieding gezien bij MM
Anoniem: 130786 @zz_rno12 mei 2023 06:42
Unin heeft er zelfs 1 van op dit moment 4999 dus ehhhh :9
Nee hoor ik heb tegelijk met hem ook een 77G3 gekocht alle twee voor 3400 netto. Goede deal kunnen sluiten.
Bij Apollo krijg je 500 korting + nog 300 cashback van lg, dan kost ie nog maar 2700 voor de 65”
Anoniem: 499527 @zz_rno12 mei 2023 09:01
Voor dat geld koop je een 85" QLED flagship van Samsung (QE85QN95A).
Als helderheid dan toch het key selling point is.
Ik zou het wel weten...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 499527 op 22 juli 2024 13:56]

Eerst maar is betrouwbare vergelijkingen afwachten. :-)

Heb nu 65, maar wil wellicht naar 77 of 85 in de toekomst.
Ik heb al een keer een LG OLED ( aanschafprijs € 4.500,00) na 3,5 jaar weggegooid omdat ik in alle vier de hoeken verschillende logo's had. Voor mij geen OLED meer.
Ik zou dus al nooit een tv voor 4500 euro kopen, koop gewoon het model van een jaar geleden.
Als je hele graag dat model wil wacht een half jaar a jaar, de LG C2 55 inch kan je al voor 1100 euro nu kopen en de C2 heb ik in december for 1500 euro gekocht.

Zelf ook de LG C8 gehad van 2018 tot afgelopen december nog niet 1 logo in beeld gehad.
Ik kijk hier ook nog naar een 65" C8 die ik in januari 2018 heb aangeschaft. Ook ik was in eerste instantie bang voor inbranden bij een OLED maar nu na vijf jaar geen centje pijn en niets te zien van inbranden, logo's of wat dan ook. Het is de beste TV die ik ooit heb gehad.
Ze doen ook al enige jaren een pixel kalibratie, de tv geeft aan wanneer het nodig is.
Hij doet dat dan als die uit gaat in standby, wellicht dat de 1ste oled tv's dat nog niet deden.
Ik heb toevallig vorige week voor het eerst een dergelijke melding gehad toen ik de TV uitzette.
Dat is de "grote" kalibratie. De standaard kalibratie/refresh is bij mij om de dag. Als dit plaatsvind hoor je geen klik (als een relais) als de tv op standby wordt gezet.
Ik heb de 65” B6 gehad en na 3 jaar zat ik ook continue tegen het RTL4 logo aan te kijken. Netflix vast rechts onderin en een hele waas op de locatie waar normaal de ondertiteling staat. Heel slecht en dit heeft mij ook doen twijfelen. Vooral rood en oranje logo’s lijken slopers.

Nu de 77CX al een aantal jaren hangen en nog 0% inbranding. De 77C2 hangt daarnaast in de woonkamer aan de PS5, dat is echt genieten. De gok genomen dus en naar mijn idee is het risico op inbranden veel en veel kleiner geworden.
Tv's doen al een aantal jaren pixel kalibraties of iets, de tv geeft dat soms aan wanneer het nodig is.
Hij doet het dan dan als die uit gaat in standby.
Het risicio op inbranden is enorm afgenomen door diverse technieken. De schermen zijn feller geworden, waardoor ze niet meer constant op hun maximale helderheid hoeven te draaien. Ook zijn er nieuwe technieken die de logo's of andere statische content minder fel maken of verplaatsen.

De materialen zijn ook verbeterd, er wordt betere koeling toegepast en de TV draait automatisch cycles om het inbranden verder tegen te gaan.

Ik snap dat een vervelende ervaring uit het verleden makkelijk blijft hangen, maar er is veel veranderd.
Ik denk dat MLA wel eens het slotantwoord kan zijn op inbranden: 30% meer maximale helderheid betekent niet dan mensen de TV 30% helderder zetten. En die 30% is niet omdat de OLED's harder branden, ze branden even hard, dus bij de G3 gaan mensen de pixels minder hard laten branden dan bij eerdere televisies. De levensduur neemt enorm toe als je de de helderheid verlaagt.

Best kans dat de televisies nu dusdanig goed bestand zijn tegen inbranden dat sommige maatregelen, zoals logo-dimmen, zelfs kunnen worden teruggedraaid.
Bij HDR wordt het beeld precies weergegeven zoals bedoeld. Dus, als je op een oude OLED een beeldelement ziet met 350 nits, dan zal het met deze televisie ook precies 350 nits zijn. Het enige verschil is dat deze televisie bepaalde elementen die een hele hoge helderheid hebben, zeg maar boven de 800 nits, nu ook kan weergeven. In de praktijk komen deze heldere elementen weinig voor. Voor het inbranden zal deze techniek niets doen.
SDR staat bij de meeste mensen veel te helder. Wit hoort 100 nits te zijn, maar deze televisie zet je ook niet bij SDR minder helder.
Die uitleg klopt niet: MLA zorgt dat een OLED-pixel 30% meer licht geeft. Als je dus 350 cd/m² op een oude en nieuwe OLED weer wilt geven, dan moet de pixel op de nieuwe OLED op 70% van de intensiteit van oude OLED branden om die 350 cd/m² te bereiken.

En omdat zoals je zegt heldere elementen relatief weinig voorkomen, zullen de OLED-pixels op de MLA-OLED gemiddeld gezien veel minder fel branden.

Let op dat 100 cd/m² bij SDR referentiewit is en niet het witst mogelijke wit.
Oh zo bedoel je het. Ja, je hebt gelijk. Er is nu minder licht nodig om dezelfde helderheid te krijgen.
Let op dat 100 cd/m² bij SDR referentiewit is en niet het witst mogelijke wit.
Eens, als je de televisie te helder zet zal het een hogere helderheid hebben dan de bedoeling. Wat dat betreft is HDR een betere techniek.
Ik heb sinds 2017 een oled (LG OLED 55E7N) en tot op de dag van vandaag geen problemen met "ingebrande" logo's...
Misschien niet 3,5 jaar lang naar hetzelfde stilstaande beeld kijken? :)

Ingebrande scherm bij OLED is nergens meer voor nodig als je de nodige voorzorgsmaatregelen neemt, zowel qua kijkgedrag als instellingen op de TV.

Heb al jaren OLED en geen enkel begin van inbranden te zien.
Mijn 55b6 kreeg na 3-4 jaar ook problemen en dit is onder coulance gerepareerd door LG door middel van een nieuw paneel. Dus ik zie het probleem niet zo.

De huidige oled techniek is dusdanig verbeterd tov die b6 generatie, dat ik zonder blikken of blozen OLED kan aanraden aan een ieder.

[Reactie gewijzigd door uNoTopia op 22 juli 2024 13:56]

Anoniem: 221563 @schulpr12 mei 2023 10:55
Dat moet dan toch alweer heel wat jaartjes geleden zijn. Of je hebt alle preventie opties uitstaan.
Ik had een prachtig beeld met mijn 55"c8 tot ik idd veel last van inbranden kreeg. verschrikkelijk. Dat doet mij ook twijfelen aan een volgende OLED. Als er meer helderheid is is er ook meer inbranden?
Toch beetje pijnlijk om deze review te lezen als 65G2 bezitter, de G3 lijkt een veel grotere stap te zijn dan de G2 tov de G1. :/ Had hiervoor een 55B6 uit 2016, maar het kriebelde een half jaar geleden dusdanig dat ik niet meer wilde wachten met een upgrade.

Al vraag ik me wel af of die brightness race nou echt zoveel uit maakt voor de beleving? Zeker in een verduisterde ruimte. Ik zet met name bij DV zelfs de brightness nog wel eens lager 's avonds omdat dat prettiger is. Of vertel ik mezelf dit vooral om me beter te voelen over het feit dat de techniek snel verbetert? ;)
Ik denk ook wat FOMO; ik heb een maand geleden een G2 gekocht (ook al ben ik early adopter en wist ik dat de G3 kwam etc. etc.) komende van een C7. En eigenlijk upgrade gedaan omdat ik van 55" naar 65" wil (en eigenlijk wel naar 77" in de toekomst).

De G2 is al bright genoeg voor mijzelf (zelfs in een verlichte ruimte met grote ramen) en qua kijkhoeken; ik zit 9/10 recht voor het scherm. Denk dat het allemaal wel meevalt zolang je er nog plezier van hebt :)
Denk idd vooral FOMO ja. Ik wou idd ook vooral van 55" naar 65". En wat @Patrick_Wolf hieronder ook zegt: het is al fel genoeg (al zou ik de Levendig setting nooit gebruiken, ik wil zo natuurgetrouw mogelijke kleuren).
Besides, ik had een geniale deal van €1.800 inclusief chique Vogels Elite beugel. Voordat je de G3 voor die prijs kunt krijgen zijn we weer een half jaar verder.

Zo, aankoop weer goed gepraat en FOMO gesust... ;)
Ik heb de 55" van 2600 voor 1900 kunnen bemachtigen dankzij cashback en een "vakantiegeld"-deal oid.

Maargoed...55" en geen beugel natuurlijk
Ik heb zelf ook de G2, maar die hoeft echt niet veller. Ik heb juist als je 'levendig' kiest dat ik pijn in mijn ogen krijg zo vel als het scherm dan is. Dus ik denk dat dit echt niet zo'n grote verbetering is als dat het lijkt. Daarnaast geniet je nu al 6 maanden van een prachtige televisie, dat moet toch ook al wat waard zijn geweest ;-)
Ze willen zo graag dat je hem aan de muur hangt dat ze de voet krom maken. Waarom staat die TV schuin als je hem op een voet plaatst? Dat is toch geen gezicht?
En dat de tv super instabiel staat. Wobbelt alle kanten op. Deze tv moet je echt niet op de stand zetten.
Op de gallery stand staat die super stabiel (aanname dat deze ook voor de g3 beschikbaar is).
Waarom koop je een LG G-series om 'm op een voet te zetten? Dan koop je toch gewoon de C-series? Scheelt je ook weer 1000 euro, terwijl de specs volgens mij identiek zijn.
De G3 is wel de betere tv heeft meer techniek aan boord. Ik dacht dat de MLA techniek voorlopig alleen op de G3 te vinden was. G3 heeft ook de heatsink. De C3 is verder wel een schitterende tv die voor de meeste van ons voldoet.
@Eric van Ballegoie
Zou onder punt 3 "Smart TV en afstandsbediening" aandacht besteed kunnen worden aan gebruiksgemak Teletekst?

Ik vraag het omdat ik nu een Philips TV heb waarbij ik geen pagina terug (meer) kan doen als ik in Teletekst zit. Bij 'Pagina terug' vlieg je uit de Teletekst en gaat terug naar vol beeld.
Bij mijn vorige TV, een Sony, werkte Teletekst veel beter.

Ik maak veel gebruik van Teletekst voor programmaoverzicht, nieuws, beurskoersen, etc. Denk dus niet dat het ouderwets/niet-meer-belangrijk is!
Teletekst navigeerbaarheid en combinatie met beeld in/naast programma zouden voor mij belangrijk criterium zijn als ik weer nieuwe TV zou kopen.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 22 juli 2024 13:56]

Teletekst is al enige tijd geen onderdeel meer waar in aandacht aan besteedt bij het reviewen van tv's, omdat bleek dat er vanuit onze lezers eigenlijk nauwelijks nog interesse in is. Tv's kunnen tegenwoordig zoveel (en steeds meer) dat we helaas keuzes moeten maken welke zaken we wel en niet testen.
Ik deel je mening dat teletekst nog altijd belangrijk is, doch LG lijkt die mening helaas niet te delen. Om teletekst te openen moet je op het knopje "overige functies" drukken en dan teletekst uit de lijst kiezen.
Serieuze vraag: wat is er zo fijn aan teletekst dat je daar aan vast blijft houden als je mooie ingebouwde TV gids apps hebt, apps op je telefoon voor nieuws en beurskoersen, etc.? Ik ben net als @svideo verbaast dat er nog mensen zijn die het gebruiken in deze tijden. Ik denk dat 20ers en 30ers niet eens weten wat het is.
Voor mij persoonlijk:
  • Snelheid, teletekst + 102 en je hebt een overzicht van het nieuws. Daar kan niets tegenop.
  • Compactheid van de artikelen zorgt dat je je snel kunt informeren.
  • Gemaakt voor de afstandsbediening, ik kan de webbrowser op mijn TV gebruiken, maar die is niet voor de afstandsbediening gemaakt.
  • Ononderbrokenheid, even in de reclame naar teletekst schakelen onderbreek de uitzending niet, via het geluid hoor je wanneer je moet terugschakelen. Als ik een app start moet ik daarna terug navigeren en weet ik niet wat er tussentijds op de zender gebeurt.
  • Voor een aantal zaken, zoals waar op de spoorweg de treinen vastlopen, is teletekst mijn inziens nog immer en altijd de beste informatiebron.
Alle zogenaamde "moderne" alternatieven voor teletekst proberen teletekst door internet te vervangen, maar de kracht van teletekst is nu juist dat het geen internet is.
Hmm fair enough. Voor mij zit het hem er denk ik ook in dat de TV geen device is waar ik de dingen je noemt op zou willen doen. Mijn telefoon is altijd een armlengte weg en een app is met twee vingertikken geopend. Het voelt voor mij zo omslachtig met die nummertjes intoetsen van pagina's via de afstandsbediening van je TV. En die gekleurde letters op een zwarte achtergrond ook. Het is vast ontzettend functioneel en efficiënt allemaal, maar mijn oog wil meer zeg maar. ;)
Ik heb de teletekst app op de telefoon. :)
Ook ideaal om te zien of je verbinding hebt.
Anoniem: 454358 @dmantione12 mei 2023 17:01
of gewoon een neppe LG remote op alixpress kopen met een zooi knoppen, ik heb dus gewoon een text knop en play/pause stop etc
Mijn oplossing is dat ik de interne tuner helemaal niet gebruik, want die heeft nog de nodige andere nadelen. En op de afstandsbediening van mijn Ultimo 4K zit gewoon een teletekstknopje en Tuxtxt is een best fijne teletekstimplementatie.
Ik blijf me er over verbazen dat mensen zo vast blijven hangen aan teletext. In de jaren 80 was het echt het ding. Het is nu gestript tot op het bod en de vraag is of het volgend jaar nog bestaat.
Het is voor mensen als jij fijn als men eens gaat beginnen aan teletext 2.0.
Want 1 of 2 beeldlijnen gebruiken als ascii string is natuurlijk extreem achterhaald.
Waar een TV vroeger nog alle zenders kon scannen om de pagina's vast te laden voordat je ze zag, is dit nu niet meer mogelijk en heeft het het gebruiksgemak van een 28k1 inbel modem.
"Vorig jaar mopperden we over het weglaten van de play- en pauzeknoppen en die missen we ook bij het nieuwe model nog net zo hard."

Naar mijn weten fungeert het indrukken van het scroll-wieltje toch gewoon als de play/pause-knop?
Functioneert als zijnde, ja, maar dat is software bepaald. Het is geen "echte" play/pauze knop (media knop) en zal dus in bepaalde gevallen niet of minder handig werken.
Ja, en die knop wordt niet door software bepaald 8)7
Euh, ja, maar een alles-in-1-knop werkt dus in praktijk af en toe minder goed dan een dedicated knop.
Dat is wel irritant dat die knoppen weg zijn. Het zijn bij mij een van de meest gebruikte knoppen. Voorlopig dus maar lekker op mij c9 blijven hangen. (en zodra webos de geest geeft een chromecast 4k erin duwen waarbij die play en pauze knop ook handig blijven).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.