Philips Hue wandschakelaarmodule

€ 35,99
Specificaties 1x Relaismodule (ZigBee) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue wandschakelaarmodule Review

PeacekeeperNL 1 december 2021, laatste update op 8 februari 2022, 11.891 views Product gekocht

Philips Hue wandschakelaarmodule

Met de wandschakelaarmodule kun je je huidige lichtschakelaars omtoveren tot slimme schakelaars voor Hue (en Zigbee) verlichting (maximaal 2 per module). Het is een complete set en de installatie is kinderlijk eenvoudig. Ook werkt de module vlot. Benieuwd geworden? Lees dan verder!

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Schakelt de verlichting vlot
  • Eigen schakelaars gebruiken om Hue verlichting te schakelen
  • Eén module werkt voor maximaal twee (naastgelegen) schakelaars of één dubbele schakelaar
  • Scènes selecteren met impulsschakelaar
  • Verlichting in- en uitschakelen met wipschakelaar

Minpunten

• Module voorzien van CR2450-batterij
  • Lampen kunnen niet meer via schakelaar van 220V af
  • Wel wat aan de prijs

Kwaliteit Score: 5

Historie:
• 20211201 - Initiële review
• 20211206 - Toevoeging ondersteuning Hue Smart plug en nieuwe Hue review
• 20220117 - Update in Hue review series
• 20220208 - Update in Hue review series en gebruik

In mijn Hue serie heb ik reeds andere Philips Hue producten gereviewd. Vandaag komt hier de Hue wandschakelaarmodule (verder ‘module’ genoemd) bij. Ik gebruik op dit moment al mijn Hue lampen en accessoires in combinatie met de Hue Bridge en app op Android, en via Google Assistant/Home. In deze review zal ik niet uitgebreid ingaan op de initiële setup; ik ga er in deze review uit dat dit reeds gedaan is.

Mocht je dit nog niet hebben gedaan, volg gewoon de stappen in de Hue app, of kijk bij mijn eerste review in de Hue serie.

Mocht je benieuwd zijn naar de werking van deze module via Zigbee in combinatie met Home Assistant, dan raad ik je aan de om de uitgebreide review van JDFS te lezen.

Bij ons in huis hebben we een huishoudelijke hulp die nogal van de oude stempel is en aan het eind van het schoonmaakwerk alle verlichting met de knop uit deed. Hierdoor werden de nodige Hue lampen ook standaard van de stroom gehaald, wat het nut van de verlichting tenietdeed.

Hier bestonden al oplossingen voor, zoals schakelaars van Friends of Hue, of via andere merken een inbouw unit. Philips heeft inmiddels iets meer dan een half jaar geleden deze module aan haar assortiment toegevoegd. Deze module kun je achter je bestaande lichtschakelaar plaatsen, een beetje toveren met de draden, en je schakelt je slimme verlichting ook met behulp van je bestaande lichtschakelaars. Ouderwetse verlichting kun je hier echter niet slim mee maken!

Ook is het mogelijk om op deze manier met behulp van een lichtschakelaar Hue Smart plugs te schakelen, deze kunnen gewoon als lichtbron worden toegevoegd.

Enkele weken terug heb ik deze relatief goedkoop op de kop kunnen tikken en deze kunnen inbouwen. Benieuwd geworden naar de wandschakelaarmodule? Lees dan snel verder!

Unboxing

In het verpakkingsmateriaal zelf is, zover ik kan zien, geen plastic gebruikt. Dat vind ik persoonlijk fijn en is toch iets wat ik weer iedere review benoem.

In de verpakking vind je naast de compacte, witte wandschakelaarmodule, één lasklem welke geschikt is voor maximaal drie draden, een korte en een langere aansluitkabel. Verder vind je een papieren gebruiksaanwijzing en garantie informatie.

De module is reeds voorzien van zijn CR2450-batterij, welke volgens de indicatie op de verpakking meer dan vijf jaar meegaat. Wat mij opviel was dat er (in ieder geval bij mij) geen plastic ‘tabje’ zat welke je nog moest wegtrekken voordat de verbinding gemaakt was. Of dit op lange termijn nadelige effecten heeft voor ‘oude voorraad’ weet ik niet.

Gebruik

De module past in theorie achter iedere schakelaar. Wel moet je voldoende ruimte in je inbouwdoos hebben hiervoor. De module zelf is namelijk ongeveer 10mm dik. Op de module kun je tot maximaal twee schakelaars verbinden. Dit kan een dubbele schakelaar zijn, of zoals bij ons twee aangrenzende schakelaars.

De module is te gebruiken met een gewone wip schakelaar, indien je hem alleen aan en uit wilt kunnen zetten. Ook is het mogelijk om een impulsschakelaar te gebruiken. Met een impulsschakelaar wordt het mogelijk om door verschillende scènes te wisselen. Omdat het ons alleen om het in- en uitschakelen van de verlichting gaat, hebben we de module uitsluitend in aan/uit modus in gebruik.

De module had ik via de Hue app al vlot verbonden na het doorlopen van een paar stappen. Ik had ervoor gekozen om eerst de module te koppelen aan de Hue Bridge, zodat ik eerst de juiste werking goed kon testen alvorens de module op zijn eindbestemming te parkeren.

Het inbouwen vond ik zeer eenvoudig. Uiteraard is het zeer aan te raden eerst even de stroom van de groep te halen waar je in gaat werken. In mijn geval had ik de aardlekschakelaar even uitgetikt omdat ik mijn groepenplan niet paraat heb en het bij ons in huis allemaal verwarrend geschakeld is. De kabels in de inbouwdoos waren met de bijgeleverde kleine lasklem zo doorverbonden. Mocht je verlichting op twee verschillende groepen zitten, dien je nog wel een eigen, extra lasklem te gebruiken.

Bij het lichtpunt zelf heb ik nog even een waarschuwingslabel geplaatst dat ie altijd van 220V is voorzien, gewoon voor de zekerheid. Daarna kon de stroom er weer op en stond de verlichting in de ‘default’ instelling, bij ons ingeschakeld.

Hierna heb ik de draden verbonden met de schakelaars, daarna het stekkertje in de module geprikt en de werking getest, alvorens alles terug te plaatsen in de inbouwdozen. Bij mijn schakelaars zitten drukkertjes om zonder schroevendraaier draden los te halen. De meegeleverde draden zijn echter wel vrij dun waardoor het erin duwen bijna onmogelijk is zonder het drukkertje maximaal in te duwen. Iets om rekening mee te houden.

In combinatie met een wipschakelaar is het ook mogelijk om de Hue Smart plug te schakelen. Je kan in de Hue app één of meerdere te schakelen lichtbronnen (incl. smart plugs) of een groep selecteren.

Het eindresultaat is in ieder geval werkende verlichting, en de ‘interieurverzorgster’ kan gewoon de verlichting in- en uitschakelen met lichtschakelaar zoals zij dat gewend is. Wij blij, zij blij, en de katten doet het niks.

Update 08-02-2022
Inmiddels is het me enkele keren opgevallen dat bij het schakelen via de inbouwschakelaars de schakeling de eerste keer niet wordt opgemerkt. Het komt sporadisch voor maar af en toe lijkt de wandschakelaarmodule een schakeling niet op te merken. De tweede keer direct erna schakelt hij dan weer wel. Ik denk dat ik de afgelopen 2.5 maand dit een stuk of 5 tot 10 keer heb gehad van enkele honderden (?) schakelingen.

Terug naar boven

Met de wandschakelaarmodule kun je tot twee bestaande lichtschakelaars omtoveren tot slimme schakelaars voor je slimme verlichting. Zo werkt je slimme verlichting ook als er een digibeet in huis is. Je kunt het ook gebruiken voor hotelschakelingen van (slimme) verlichting, al heb je dan twee modules nodig. Met een impulsschakelaar kun je wisselen tussen scènes. Alleen geïnteresseerd in aan- en uitschakelen? Dan kun je een normale wipschakelaar gebruiken.

Het aansluiten is erg makkelijk, ook voor niet technisch onderlegde mensen. Ouderwetse verlichting kun je hier echter niet slim mee maken, daar zijn andere oplossingen voor in de vorm van Zigbee inbouwschakelaars.

Hue review series

Zoals gezegd heb ik inmiddels meerdere Philips Hue producten gereviewd. Alle producten zijn door mijzelf aangeschaft. Zodra ik nieuwe Hue reviews schrijf, zal ik mijn best doen de andere reviews bij te werken met verwijzingen naar de andere reviews in dit hoofdstukje. Op het laatste bijwerkmoment was de stand van zaken als volgt:Nog op de planning in de Hue series:Terug naar boven

Afsluiting

Heb je aan de hand van mijn review nog vragen over de Philips Hue wandschakelaarmodule, stel ze gerust hieronder in de comments. Heb je een foutje gespot of heb je aanvullingen op de review? Stuur me dan met liefde een PB'tje!
En last but not least, als je het einde van deze review hebt gehaald, hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen (en eventueel een reactie achter te laten)! Ik zou het ook top vinden als je mijn review zou willen beoordelen. Dit kan rechtsboven, of onder de afbeeldingengalerij.

Terug naar boven

Heb jij ook een Philips Hue wandschakelaarmodule?

Goede review. Ik heb er ook een paar en ze waren meteen aanleiding om wat extra Hue-verlichting te kopen.

Een puls-schakelaar heeft nog een voordeel: Door de schakelaar ingedrukt te houden kun je de verlichting dimmen en weer helderder maken. In onze open keuken gebruiken we dat veel.
Kan je met deze hue schakelaars dimmen? Dat was mij niet helemaal duidelijk. Aan het plafond heb ik een LED lamp, welke dimbaar is. Maar nu zit hij op een gewone "schakelaar" en dan gaat ie op vol vermogen aan of uit.

edit: Ik lees hier een beetje verder naar onderen dat dit niet met reguliere lampen werkt. Ik dacht dat het apparaat zelf de verbinding schakelde die normaal geschakeld wordt met de fysieke knop. Dat was de reden dat ik zoiets zou aanschaffen, om een reguliere lamp "slim" te maken.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 13 december 2021 15:09]

Hi @ZpAz ,

Als die huidige LED lamp aan je plafond een ouderwetse 'domme' lamp is, is deze module niks voor jou. Als het een Hue lamp is, dan kan je die lamp met deze module en een impulsschakelaar dimmen. Met een normale wipschakelaar kun je de lamp slechts in- en uitschakelen. Als het een andere Zigbee slimme lamp betreft, verwacht ik dat je ook wel kan dimmen als die lamp dat ondersteunt, maar hoe of wat durf ik je daarin verder niet te zeggen, daar ik niet met Home Assistant en soortgelijken werk op dit moment (wellicht wel in de toekomst).

In dat geval is de uitgebreide review van JDFS een aanrader.
Dankje. Dan zal ik verder zoeken. Deze "domme lamp" is net aangeschaft, dus het zou wel fijn zijn als die slim gemaakt kan worden. (Er zit geen reguliere fitting in, alle led lampen zijn ingebouwd). Ik dacht dat dit dat mogelijk maakte.
Dan zou je kunnen kijken naar deze module, alleen die werkt niet met de Hue app, maar met bijvoorbeeld Home Assistant.

En uiteraard kun je bij Beaumotica of Robb Shop advies vragen.
Kleine aanvulling: deze dimmers werken wel met de Hue-app. Heb er namelijk zelf ook twee in gebruik en die schakelen gewoon prima in de Hue app met de scenes mee :)

Zie deze handleiding over hoe te koppelen.
Ja, ik meende al dat ik op "zigbee" inbouw dimmers kon zoeken, dat deze werkten met de Hue Bridge en Homekit.
Het is eigenlijk een Hue afstandsbediening die mooi verstopt zit. De oorspronkelijke aansluiting wordt doorverbonden zodat die altijd aan staat. Voor iets anders dan Hue doet het niets.
Hi xtra, hartelijk dank voor de aanvulling! Omdat ik zelf geen pulsdrukker gebruik wist ik dit nog niet. Ik zal kijken of ik dit nog in de review kan aanvullen. Hartelijk dank hiervoor!
Hi PeacekeeperNL,

Ik heb ze net aangeschaft nadat ik ze bij een vriend kon zien.

Hij heeft één module achter een pulsdrukker die altijd in het midden staat, en je dus omhoog kan drukken of omlaag.
Omhoog is scene 1,2,3,1,etc. en beneden is uit,nacht,uit,etcetera.

Het kan dus wel, met het voordeeltje van xtra erbij.
Hi @Jerra, bedankt voor je reactie en info! Wel geinig, alleen voor ons gaat dat hem niet worden omdat de schakelaar dan dus altijd in de 'tussenstand' staat. De leidinggevende gaat dat nooit leuk vinden (wil per se dat alle knopjes dezelfde kant op staan haha)
Desalniettemin leuk dat het bestaat en dat het dus met een extra voordeeltje werkt! Nogmaals dank!
@Jerra heeft blijkbaar een pulsknop die twee kanten op kan. (Vaak voor rolluiken.) Dat zijn eigenlijk twee pulsknoppen in één.
Ik heb pulsschakelaars die maar één kant op 'klikken'. (Sommige zijn zelfs een gewone aan/uitchakelaar met een extra veertje.) Die staan altijd hetzelfde, of het licht nu aan of uit staat :-)
ik kende deze nog niet. Ziet er wel leuk uit, maar wat ik jammer vind is dat er een batterij in zit. Ik lees elders dat je deze iedere ~5 jaar zou moeten vervangen. Da's niet heel vaak, maar als je in je hele huis dit ding zou gebruiken dan is dat toch een flink klusje.

Toch verder kijken of ik ook zoiets (mag ook zwave zijn) kan vinden dat geen batterij nodig heeft...
Laten we eerlijk wezen: om de 5 jaar een batterij vervangen, mits je nog steeds in je huidige huis woont en inmiddels al niet verhuisd bent, is zo gepiept. Een (flink) klusje wat je wellicht een uurtje of twee uurtjes werk kost.

Wees je er wel van bewust (maar dat was je vast al) dat je voor de bedrade varianten vrijwel overal nuldraad nodig hebt en de modules met de wirwar van kabels wellicht niet passen. Ook is het af te raden om slimme lampen met een dergelijke schakelaar aan te sluiten, omdat slimme lampen constant onder spanning moeten staan. In deze niche springt de Hue Module en die doet dat zowat perfect.

Als je domme lampen hebt, zijn deze modules uberhaupt overbodig omdat dit geen conventionele schakelaars zijn maar slechts Zigbee afstandsbedieninkjes om een slimme (Hue) lamp aan te sturen via Zigbee signalen.
Nee dit is niet zo, je sluit de module aan net zoals die van hue.

Wat je doet is de zwarte schakeldraad aansluiten via een lasklem op de bruine draad. Hierdoor heeft de slimme lamp constant spanning. De zigbee module sluit je vervolgens aan op de schakelaar en de bruine draad.

Vervolgens koppel je de schakel actie van de module aan de lamp via je zigbee gateway (vaak werkt dit niet out of the box met de hue gateway of bijv de IKEA gateway. Hier zul je dan wel moeten kiezen voor een domotica systeem zoals Home Assistent).

Het voordeel van dit soort modules is dat ze geen batterij hebben en dus ook "domme" lampen slim kunnen maken.

Het nadeel is dat deze modules een minimale belasting nodig hebben van een x aantal watt. Waardoor ze eigenlijk niet bruikbaar zijn voor deze situatie.

Dit is ook de rede waarom ik dus ook een nul draad heb getrokken naar mijn schakelpunten.

[Reactie gewijzigd door winDOS op 6 december 2021 09:44]

Ik denk dat je op mijn verkeerde reactie hebt gereageerd. Maar het gaat in deze review puur om gebruik met de Hue Bridge en daarvoor is eigenlijk maar 1 oplossing en dat is de Hue Switch Module. Als je het hebt over HA, dan inderdaad sky's the limit qua oplossingen. Ook een van de redenen dat ik HA gebruik en geen Hue meer :)
Hi @Freeaqingme bedankt voor je reactie!

Als ik het mij goed herinner zijn die er wel, al heb ik even niet paraat welke dat precies waren. Die zitten aangesloten op de 220V lijn als ik mij niet vergis.
Kijken op/vragen bij Beaumotica of Robbshop kan je hierin wellicht verder helpen (en mocht je het te weten komen, laat het dan ook zeker hier even weten, mochten er anderen zijn die hetzelfde bezwaar/issue hebben).

Mocht ik later vandaag nog tijd hebben zal ik even kijken of ik het terug kan vinden welke modules dat waren.
Ik neem aan dat deze modules ook wel een stuk groter zullen zijn om de transformator kwijt te raken?
Ikzelf heb een niko schakelaar gekocht in de klasse "Friends of Hue", welke gebruik maakt van kinetische energie. Dus geen batterij, geen 220V nodig en dus ook geen holte, gewoon vlak tegen de muur hangen.

Je moet wel meer kracht zetten om de knopjes in te drukken en ze maken ook een duidelijk klik geluid. Hopelijk dat ze hier nog wat kunnen verbeteren naar de toekomst, maar algemeen genomen best tevreden.

edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door orionis1000 op 4 december 2021 10:18]

Die baterij begrijp ik echt niet. Het is perfect mogelijk zo'n modules te maken die werken zonder neutral en geen baterij nodig hebben.

Zook op Ali naar ' zigbee no neutral module' en je vindt er een pak en veel goedkoper. https://www.aqara.com/en/single_switch_T1_no-neutral.html bijvoorbeeld.

Ik heb een hoop Hue spul in huis en ben er zeer tevreden over, maar voor sommige spullen doet Philips het toch niet goed genoeg...
Hier is over nagedacht: slimme lampen heb je het liefst onder constante spanning. Er is een reden dat men Hue Dimmer afstandsbedieningen gebruiken en de lichtknoppen nooit op standje uit zetten, namelijk dus de constante spanning zodat lampen aan kunnen op ieder commando en iedere automatisering.

Deze switch die jij beschrijft, en ik hoop zo ongelooflijk erg dat ik ongelijk heb maar dat heb ik waarschijnlijk niet omdat ik een vergelijkbare schakelaar ook thuis heb (maar dan van Robb Shop), haalt de spanning volledig van de lamp. Ergo: via een app (Hue als het ondersteuning biedt of domotica zoals HA) schakel je de switch en niet de slimme lamp zelf! Dus het enige wat je kunt sturen als commando is aan of uit en niet bijv. een kleur / helderheid / automatisering omdat de lamp niet onder spanning staat.

Zie ook: https://www.robbshop.nl/b...pen-of-slimme-schakelaars

In deze niche springt Signify dus, wat ze wat mij betreft echt niet beter gedaan zouden kunnen hebben. Hoeveel mensen laten nou niet standaard hun schakelaars in huis aan staan en schakelen via een app/afstandsbediening/voice assistant en zouden toch graag met hun eigen, mooie schakelmateriaal willen schakelen? Ik denk best een boel en vandaar dat deze modules als warme broodjes over de toonbank gaan.

Concluderend: neem deze schakelaar voor slimme lampen (constante spanning), neem de Aqara switch voor domme lampen omdat je daar juist alleen maar de spanning mee kunt bedienen.
Hi jvvv, dank voor je reactie. Zelf heb ik er geen problemen mee dat ik eens in de 5 jaar de batterijen van deze modules moet vervangen, maar als het anders kan zou dat wel prettiger zijn uiteraard.

Waarom hier de keuze is gemaakt voor een module op batterij weet ik echter niet, maar Signify kennende is daar waarschijnlijk wel over nagedacht.
Wat gebeurt er als de batterij het niet meer doet (wsl hetzelfde als de batterij eruit halen)?
Blijven de lampen aan, uit, heeft de hele wipschakelaar dan geen effect, iets anders?
Hi Fireshade,

Dank voor je reactie. Op het moment dat de batterij leeg is, doet de schakelaar niks meer. De verlichting blijft dan in de stand waarin die stond en je kan nog altijd gebruik maken van de app, voice commands, smart displays of eventuele andere schakelaars/dimmers (etc.) om de verlichting te wijzigen.
Ah bedankt. Dus dat betekent dat deze Heu wandschakelaar eigenlijk een sensor is om te zien of men de (slimme) lampen manueel wil overrulen met de wipschakelaar (aan/uit).
Maar ik begrijp dus ook dat je deze Hue schakelaar niet moet gebruiken met domme lampen?
Klopt, deze module geeft alleen een schakelsignaal af via Zigbee om de slimme verlichting te kunnen schakelen.

Indien je 'domme' verlichting wilt schakelen kun je hiervoor (volgens mij) deze module bijvoorbeeld gebruiken, echter dan dus niet icm Hue maar met bijvoorbeeld Home Assistant.

Ik weet het niet geheel zeker, dus vraag het zeker nog een keer na bij een Beaumotica of Robb Shop, mocht je 'domme' verlichting willen verslimmen.
Of iets van Shelly als je voorkeur hebt voor WiFi. (en/of wat geld wil besparen)
Werkt die ook gewoon met de Philips Hue bridge?
Ook zo'n Ali module geprobeerd, maar aangezien ik alleen de Hue bridge gebruik (geen HA/deconz/etc), zijn die modules niet compatibel met Hue bridge.
Goedemiddag,

Kan je de Hue Wall Switch eigenlijk gebruiken om elk willekeurig apparaat in/uit te schakelen?
Of kan dat ivm voltage alleen met lampen etc.

Mijn mechanische ventilatie heeft een 3 standenschakelaar. Ik wil de bruine fase draad en de zwarte schakeldraad (van stand 3) graag via de Hue Wall Switch koppelen.
Zodoende kan ik hopelijk de mechanische ventilatie koppelen aan de hue motion sensor die boven de douchecabine hangt.

Ik kan niets vinden over de maximale capaciteit van de Wall Switch, of over maximale voltage.
Ik betwijfel of de Switch wel geschikt is voor 230V.
Hi D_Duck,

Dank voor je reactie. De wall switch is hier niet voor bedoeld. Er staat geen stroom op de switch zelf. De stroomdraden zelf zijn achter de schakelaar doorverbonden zodat de Hue lamp die ik ermee schakel continu van stroom is voorzien.

In het geval van schakelbaar maken van de ventilatie zou ik eerder naar Shelly's kijken, maar welke precies durf ik je niet direct te zeggen.

Op een houtje touwtje manier zou je het, als het 220v is, wel met een Hue plug kunnen schakelen, maar dat is niet iets om in een muur te bouwen en zijn, middels een Shelly bijvoorbeeld, veel betere en nettere oplossingen voor te bedenken.

Edit: ik zou dan denken de Shelly 1, maar win zeker eerst nog advies in of dit wel kan/werkt, eventueel een topic hier aanmaken of bijvoorbeeld de vraag in het Shelly topic vragen.

[Reactie gewijzigd door PeacekeeperNL op 9 november 2022 14:51]

Dank voor je reactie en uitleg, ik ga eerst de hue plug dan bekijken of dat mogelijk is.
Ben nogal een leek en heb liever alles in 1 Hue app gekoppeld dan 2 systemen gebruiken.
De perilex stekker boven, die de MV van stroom voorziet kan ik uit elkaar halen en de 2 draden van stand 3 in een stekker doen, die in de Hue Pplug en de plug gewoon in een bestaande stekkeringang boven.
Stand 1 en 2 gebruiken we nooit, en als de MV door gebruik van wc en douce (5 gezinsleden) een paar keer per dag op max aangaat is denk ik genoeg ventilatie.
Hoooo, pas op met Perilex. Kan zijn dat die fasen echt nodig zijn voor de stroomvoorziening. Ik zou dan eerder kijken naar de schakelaar waarmee je hem in de verschillende standen zet en zeker niet de Perilex uit elkaar trekken.

De schakelaar moet je de vaste draad en de draad voor stand 3 dan identificeren om die te kunnen schakelen. Maar win vooral advies hierover in.
Je hebt gelijk en dat bedacht ik me ook nadat ik het bericht had geschreven.

Klopt, ik heb de schakelaar er zelf ingezet, was idd even uitzoeken, maar ik weet precies welke twee nodig zijn voor stand drie.
Maar de 3-standenschakelaar zit in de keuken op een koof, en de hue plug heeft stroom nodig dus dan zou ik dat allemaal erop moeten bouwen, dat staat niet mooi.

Daarom zou een Hue Switch beter zijn, die kan ik achter de 3-standenschakelaar hangen.
Maar zoals ik het begreep van jou is de switch daar niet voor bedoeld, ik denk idd dat die via het batterijtje gewoon stroom aan een lamp geeft, maar niet bedoeld is als input onderbreker voor een fasedraad.

En nu ik dit schrijf, ook een hue plug is denk ik niet bedoeld om ingaande stroom mee te onderbreken.
Ik zit helemaal op het verkeerde spoor :)

Ik ga nog maar even je Shelly optie bekijken. Dank!

[Reactie gewijzigd door D_Duck op 10 november 2022 14:39]

Dank je zeer voor je reactie en uitleg. Ik ga het even nader uitzoeken.
Interessante review. Heeft iemand ook ervaring met deze module in een kruisschakeling (3 schakelaars), is het dan een kwestie van alle 3 de schakelaars te voorzien van deze module of is het toch niet zo simpel?
Hi @jk-d, bedankt voor je reactie.

Zelf geen ervaring mee, maar je kan meerdere modules voor eenzelfde lamp, groep of selectie lampen gebruiken. Zolang de slimme lichtbron maar continu van stroom is voorzien. Welke draden je dan moet doorverbinden middels een kroonsteentje moet doorverbinden durf ik je alleen niet zo snel te zeggen. Wellicht iemand anders hier of in dit topic even vragen.
Ja dit is mogelijk, ik weet niet of je bekend bent met schematische tekening(en) van schakelaars?
Maar daaruit zou je evt. al kunnen herleiden dat het mogelijk is met maar 1 module :)

In jou geval, zoek (als het meezit) de schakelaar waar zowel de bruine als de zwarte draad van/naar de lamp samen komen (is niet overal).
Knip de zwarte draad door in die doos en strip beide uiteindes.
Gebruik het lasdopje om de constante bruine (schakelaar in) te verbinden met de geschakelde zwarte naar je lamp.
Steek dan 1 pootje (draadje) van de Hue wallswitch in de bestaande schakelaar, en verbind de andere draad met de zwarte draad die vanaf de laatste schakelaar terug komt naar je lamp. Zo heb je de ring weer "gesloten". (Tip gebruik voor deze laatste verbinding een Wago 221-4xx)
Mooie review! Lees ik nou goed ("Op de module kun je tot maximaal twee schakelaars verbinden. Dit kan een dubbele schakelaar zijn") dat ik mijn schakelaar met twee knoppen maar 1 module nodig heb en dan nog steeds met de ene schakelaar lamp 1 kan aanzetten en met de andere knop lamp 2
Hi lost95,

Bedankt voor je reactie. Je kunt inderdaad met 1 module, als je een dubbele schakelaar hebt, twee verschillende lampen schakelen, elke lichtknop één (of een groep lampen, of een kamer). In dat opzicht zou het dan ergens ook zonde zijn om een module voor een enkele lamp te gebruiken ;)
Bij release werkte de module niet icm de ‘time-based light’ Hue formula. Enig idee of dit inmiddels (wellicht via app update) wel het geval is?
Hi Bonv,

Dank voor je reactie. Ik heb even gekeken, maar het is op Android (nog) niet in te stellen, ook niet via Labs, dat de wandschakelaarmodule tussen bepaalde tijden anders schakelt dan op andere momenten. Ook durf ik niet te zeggen of Philips dit wel in de toekomst gaat toevoegen.

Ik verwacht dat met Home Assistant (voor de geavanceerdere gebruiker) dit wel in te stellen valt.

Mocht je nog verdere vragen hebben, stel ze gerust!
Misschien interpreteer ik dit niet goed, maar een waarschuwing: de verschillende groepen moeten vanaf de meterkast tot aan en tot en met het lichtpunt/stopcontact/etc elektrisch van elkaar gescheiden blijven. In een wanddoos mogen geen draden van verschillende groepen samenkomen.
Hi inhico, bedankt voor je reactie.

Bij ons is dat gelukkig niet het geval, maar ik heb van iemand vernomen dat bij hem thuis twee verschillende groepen uitkwamen in twee naastgelegen inbouwdozen, vandaar de waarschuwing.

Op het moment dat je die dan doorverbindt gaat het volgens mij fout, al weet ik het niet geheel zeker daar elektrotechniek niet mijn vakgebied is.
nu is Philips Hue niet mijn vakgebied dus misschien praten we langs elkaar heen.... Maar ik kom in diverse draadjes op Tweakers nogal eens "oplossingen" tegen die niet voldoen aan de eisen en daarmee potentieel gevaarlijk. Dus toch nog een opmerking...ook al speelt het niet in jouw situatie.
Als in die twee naastgelegen inbouwdozen verschillende groepen uitkomen mag er geen draad tussen beide dozen lopen. En er mag dus ook geen schakelaar zitten die op een of andere manier met beide groepen is verbonden. En het liefst zijn die 2 dozen van elkaar gescheiden.
Gewoon even voor de duidelijkheid: de module is op geen enkele wijze verbonden met een stroomgroep. Wat je eigenlijk doet is dit: je haalt de schakelaar uit het systeem en verbindt de draad (die eerst onderbroken was door een schakelaar) terug met elkaar. Je hebt dus nu altijd 220V op je lamp.

De module is een los dingetje (je stopt het wel in je inbouwdoos maar je verbindt het niet met je stroomkring -- je kan het evengoed los op je aanrecht leggen en verbinden met eender welk apparaatje dat een impuls kan geven). Het enige wat die module eigenlijk is, is een draadloze afstandsbediening op batterijen, maar dan zonder drukknop. De drukknop van de afstandsbediening is je oude schakelaar, die je met twee dunne draadjes met de module verbindt.

[Reactie gewijzigd door kippewit op 8 december 2021 14:42]

Ah, duidelijk zo. Geen probleem dus.
> Initieel wilde ik impulsschakelaars gebruiken, ook voor het aan/uitschakelen, zodat de schakelaars altijd in dezelfde positie staan (oogt toch wat prettiger voor mijn gevoel). Helaas kreeg ik dit niet werkend in de aan/uit-stand, en alleen in de scèneselectiemodus. Hier kon ik echter geen ‘uit’ modus selecteren. Derhalve heb ik uiteindelijk toch weer de gewone wipschakelaar gemonteerd die er al zat.

Ik begrijp dit niet helemaal? Hoe doe je de lampen nu aan en/of uit? Op een andere manier? Ik wil de Wall Switch aan Hue hangen en dan in Home Assistant gebruiken, maar begrijp niet helemaal wat er nu mis gaat bij je. Want in de pluspunten geef je wel aan dat impulsschakelaar werkt?
Hi Dennis, met de impuls schakelaar kun je wisselen tussen ingestelde scènes. Ik gebruik nu de normale wip schakelaar waarmee je ouderwetse lampen ook uit- of inschakelt, alleen dan nu via deze module.

Heb ik je vraag hiermee beantwoord? Mocht er nog wat onduidelijk zijn, laat het vooral weten!
Maar je gaf aan dat schakelen tussen aan en uit niet met de module gaat?

Tweede vraag:
Heb je ooit geprobeerd scenes aan te maken waarbij de lampen aan staan of uit?! :-) Ik heb scenes met All4Hue aangemaakt waarbij 50% van de lampen in de tuin aangaan bij zons-ondergang. En om 12:00 's nachts gaan een aantal van die lampen uit m.b.v. een scene waarbij enkele lampen specifiek uit zijn gezet en anderen op 50% gedimd of iets dergelijks. Ik heb inmiddels Home Assistant en ben daar nu alles mee aan het inregelen, maar was benieuwd wat jouw ervaringen met impulsschakelaar waren en met het aan/uit zetten van je lampen. Maar blijkbaar gebruik je daar nog 'ouderwetse' schakelaars voor.
In combinatie met de impuls schakelaar niet nee. Met de wip schakelaar kun je alleen aan/uit schakelen, met de impuls alleen scènes. Impuls kan niet aan/uit schakelen.

Mbt scènes maken waarbij de lampen uit staan heb ik niet geprobeerd, maar ik verwacht wel dat dit een optie zal zijn. Voor ons niet relevant echter omdat aan/uit onze wens was ;) alleen dacht dus dat een wip schakelaar hier niet voor ging werken.

Ik weet even niet of @JDFS een impuls schakelaar gebruikt, maar hij heeft deze module in gebruik i.c.m. HomeAssistant.
Met de wip schakelaar kun je alleen aan/uit schakelen
Mogelijk is dit veranderd sinds je de review schreef, maar je kunt wel degelijk wisselen tussen scènes met een gewone wipschakelaar. Dit is in te stellen door in de Hue app voor de "Press"-instelling "Scene cycle" te selecteren. Inschakeling geeft je de eerste scène; de tweede en derde scène krijg je door de schakelaar meteen weer een of twee keer uit- en in te schakelen (binnen een paar seconden).

Aangezien je review momenteel stelt dat dat alleen kan met een impulsschakelaar, en het mij deed twijfelen of ik deze dingen wel wilde hebben, lijkt het me nuttig om dat punt te updaten.
Hi @MacGyverNL dank voor je reactie. Ik zal aankomend weekend eens kijken en indien nodig de review bijwerken.

Voorheen kon je echt uitsluitend met impulsschakelaar wisselen tussen scènes, dus dan zullen ze dat inderdaad met een update hebben aangepast.
Eens met @MacGyverNL , je kunt dit zeker instellen middels de Hue app. Zelf gebruik ik niet de Philips Hue App maar iConnectHue, ik zal uitleggen waarom. Middels de officiele Philips Hue App zijn een berg slimme functies van de Hue Bridge niet mogelijk. De iConnectHue App geeft je legio meer mogelijkheden om de Bridge en gekoppelde lampen en accessoires in te stellen. (Dit kan ook middels HomeAssistant of andere 3rd party Apps, echter iConnectHue is vrij intuitief en niet duur) Overigens lampen en scenes die je met iConnect insteld ook beschikbaar in de Hue App. Je kunt alleen niet de configuratie van sensoren of schakelaars in beide apps configureren.

Met de iConnectHue App kun je bijvoorbeeld instellen dat je bij iedere druk of wisseling van stand in de schakelaar (dus wip en puls) een aantal stappen doorloopt net als bij de Hue App, maar bijvoorbeeld altijd als eerste stap instellen dat de groep of zone 'uit' gaat. Dus in mijn geval schakel ik altijd in deze volgorde door de scene's: 1x drukken = uit, 2x drukken is scene 1, 3 x drukken is scene 2, en 4 x drukken is weer groep of zone 'uit'.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook nog andere acties toevoegen aan je druk acties, zoals bijvoorbeeld het uitzetten van je motion sensor. Dit is handig in ruimtes waar ik normaal schakel middels een motion sensor, maar die tijdelijk wil 'uitschakelen' omdat ik bijvoorbeeld langer dan 15 minuten in die ruimte aanwezig ben of een ander lichtniveau wil kiezen. Bij die eerste 'click' zet je dus dan de verlichtig standaard uit én zet je de motion sensor uit. Daarna loop je door scene 1 en 2 en bij 'click' nummer 4 schakel je de lampen uit én schakel je de motion sensor weer in. Het is niet net zo intuitief als een normale schakelaar, echter nadat ik dit aan de familie heb uitgelegd, elke schakelaar heeft 4 standen (uit, scene 1, scene 2 en weer uit), gaat dat nu eigenlijk vanzelf in elke ruimte. Via Home Assistant laat ik vervolgens rond 1 uur in de nacht alle motion sensoren weer aanzetten indien geen beweging, mocht er nog ergens een ruimte zijn die 'overruled' is door handmatige bediening. Zo blijft er nooit licht aanstaan (onbedoeld) en werkt in de nacht en ochtend alles weer zoals je verwacht, beweging = aan.

[Reactie gewijzigd door LexIsLang op 23 maart 2022 14:15]

Hi @LexIsLang dank voor de uitgebreide reactie. Houd er echter wel rekening mee dat iConnectHue uitsluitend voor iOS devices beschikbaar is. Mijn reviews zijn uitsluitend bedoeld voor gebruik zoals Hue het zelf aanbiedt via de originele Hue app, in mijn geval via Android. Ik gebruik geen iOS devices (wil ik gewoon niet), en ik gebruik (nog) geen HomeAssistant. Deze reviews zijn bedoeld voor instapniveau gebruikers. Voor de meer geavanceerde gebruikers zoals HomeAssistant gebruikers zijn er andere reviews die aanzienlijk meer toereikend zijn voor die use cases.

Nogmaals dank voor de reactie in ieder geval!
Ik heb er inmiddels ook vier. Geweldige dingetjes!!
Hi @denonman1 bedankt voor je reactie! Ik heb er hier nu 1, maar ik denk dat er meer gaan volgen.
Een tip, mocht je er nog meer nodig hebben, vergelijk de goedkoopste prijs die je online kunt vinden (op basis van de EAN/barcode) en kijk of het goedkoper is dan bij Hornbach, om gebruik te maken van de laagste prijs garantie ;) Op die manier had ik de singlepack voor iets meer dan 31 euro.