1 review

Philips Hue Filament kaarslamp E14 1-pack

€ 25,03
Specificaties 1x E14 lamp (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue Filament kaarslamp E14 1-pack Review

PeacekeeperNL 17 oktober 2021, laatste update op 8 februari 2022, 2.173 views Product gekocht

Philips Hue Filament kaarslamp E14 1-pack

De Hue Filament kaarslamp is een mooi ontworpen smartlamp. De lichtopbrengst is voor ons voldoende, maar verwacht geen zonnetje in huis van deze lamp alleen. In combinatie met de Hue Motion Sensor voor ons ideaal in de hal. Benieuwd naar mijn (eerste) indruk van deze lamp? Lees dan snel verder!

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Werkt met Hue Bridge en via Bluetooth
  • Werkt goed samen met Hue Motion Sensor
  • Traploos dimbaar
  • Op afstand en uit huis te bedienen met Hue Bridge

Minpunten

• Via Bluetooth beperktere functionaliteit
  • Niet goedkoop in aanschaf
  • Afwerking van mijn product was niet optimaal

Kwaliteit Score: 4

Historie:
• 20211017 - Initiële review
• 20211025 - Update in navigatielinks
• 20211201 - Update in Hue review series
• 20211206 - Update in Hue review series
• 20220117 - Update in Hue review series
• 20220208 - Update in Hue review series

In mijn Hue serie heb ik reeds andere Philips Hue producten gereviewd. Vandaag komt hier de Hue Filament kaarslamp E14 (verder ‘lamp’ genoemd) bij. Ik gebruik op dit moment al mijn Hue lampen en accessoires in combinatie met de Hue Bridge en app op Android, en via Google Assistant/Home. In deze review zal ik niet uitgebreid ingaan op de initiële setup; ik ga er in deze review uit dat dit reeds gedaan is.

Mocht je dit nog niet hebben gedaan, volg gewoon de stappen in de Hue app, of kijk bij mijn eerste review in de Hue serie.

Philips Hue had eerder al E14 kaarslampen, en ook eerder al filament lampen, maar niet eerder gecombineerd. In juli werd de lamp al aangekondigd, en de verschijningsdatum werd in september bekend gemaakt.

Vriendinlief wilde erg graag wat (automagische) sfeerverlichting in de hal van onze woning, zodat ze niet onze ‘bouwlamp’ aan hoeft te doen als ze ’s avonds thuis kwam. Dus ik zag mijn kans schoon mijn Philips Hue-collectie verder uit te breiden met deze lamp en een Hue Motion Sensor. In deze review gebruik ik de lamp dan ook in combinatie met die sensor.

Benieuwd geworden? Lees dan snel verder!

Specificaties

Afmetingen in mm (BxDxH): 39x39x117
Kleurtemperatuur: 2100K (klassiek warm wit/extra warm wit)
Maximale lichtopbrengst: 300 Lumen
Opgegeven maximaal energieverbruik: 4.5W
Opgegeven energieverbruik in stand-by: 0.5W
Energielabel: G
Connectiviteit: Bluetooth en Zigbee

Productinformatieblad

Unboxing

De lamp zat keurig stevig verpakt in een kartonnen doosje. Zover ik kon zien was er geen plastic verpakkingsmateriaal gebruikt. Het doosje was wel voorzien van een plastic- of waslaagje. Welke het precies is weet ik niet, al verwacht ik dat het een waslaagje is.

In de verpakking vind je, naast de lamp, ook nog een quick start guide en een legal guide, beiden in mijn geval goed voor het oud papier.

Wat me wel opviel, in negatieve zin, was de afwerking van de lamp. Het glas is mooi doorzichtig, zodat je de filament goed kan zien, en de onderzijde is, in tegenstelling tot eerdere Hue kaarslampen, zwart. Ik vermoed dat dit een vorm van plastidippen zal zijn (sorry, ik ga het niet uittesten) want op het glas van de lamp zag ik aan de onderzijde verschillende spetters zitten, sommige zelfs een millimeter of 2 groot. Het verwijderen hiervan ging met de nagel relatief makkelijk, maar voor de prijs van het product had ik toch wel verwacht dat de afwerking beter was dan dit.

Setup

Zoals in de inleiding vermeld, zal ik hier niet uitgebreid ingaan op de setup van de sensor. Ben je nieuw bij Hue en wil je alles nog in gebruik nemen, volg dan gewoon de stappen in de Hue app, of kijk bij mijn eerste review in de Hue serie.

Deze lamp is ook zonder Hue Bridge te gebruiken, middels Bluetooth. Hier heb ik nog in geen enkele review een hoofdstuk aan gewijd. Wellicht dat dit op een later moment nog volgt, maar voor nu zou ik ook daarin adviseren gewoon de stappen van de app te volgen.

Het instellen van de lamp had ik verder geen problemen mee, ging direct de eerste keer, zonder problemen door. Wel uiteraard ervoor zorgen dat de lamp van stroom is voorzien, anders gaat het wat lastig.

Hue Bridge vs Bluetooth

Dit hoofdstuk is afkomstig van mijn review van de Hue Iris tafellamp.

Op de website van de Philips Hue tafellamp is onder de specificaties een net overzicht te vinden wat de verschillen zijn tussen het gebruik van een Hue Bridge en Bluetooth:

https://tweakers.net/i/dELznWsdJX5D_hzXwmleXGe17V8=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535868/1LKVBcR00F76vrbK24F2aTeePyGjud10okSNNykmAVq1kn4lsA.jpeg?f=620xauto Overzicht verschillen gebruik Hue lampen middels Bluetooth vs Bridge

Met een Bridge kan je dus tot 50 lampen bedienen, waar je middels Bluetooth een maximum hebt van 10. Woon je in een groot huis of wil je de verlichting in een (groot) bedrijfspand gebruiken? Dan kun je een tweede Bridge gebruiken om zo nog eens 50 lampen toe te voegen. Je bedient deze lampen vervolgens vanuit dezelfde app.

Het bereik wordt weergegeven als zijnde 1 kamer. Dit is uiteraard afhankelijk van het bouwjaar van je woning en hoe dik de muren zijn, of dat het bijvoorbeeld bewapend beton betreft (metaal in de woning is funest voor het bereik). Maar in principe heeft Bluetooth een effectief bereik van circa 10 meter.

Verder is het met Bluetooth niet mogelijk om geautomatiseerde schema’s in te stellen, te combineren met slimme accessoires zoals bewegingssensoren (wel met de draadloze dimmer), buitenshuis bedienen en te synchroniseren met een Ambilight televisie.

Persoonlijk vind ik het fijn dat de verlichting out of the box met spraakassistenten zoals Google Assistant of Amazon Alexa samenwerkt. Met de Hub komt hier Apple HomeKit ook bij. Met de Bridge is het ook mogelijk dat middels de ‘Hey Google, goodnight’ routine de verlichting enkele minuten na het commando wordt uitgeschakeld.

Gebruikerservaring

Zoals gezegd gebruik ik de lamp dus in combinatie met de Hue Motion Sensor. We hebben in de Hue app ingesteld staan dat bij detectie van beweging (afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht) de lamp 1 minuut lang wordt ingeschakeld. Hierna schakelt de lamp weer uit. Overdag wat feller, ’s nachts een stuk minder fel om niet het gevoel van een Gestapo-zoeklicht te krijgen.

Ik heb de sensor afgesteld dat als het buiten voldoende licht is (meestal als het zonnig is), dat deze de lamp niet schakelt. Als het bewolkt is, schakelt ie de lamp wel in bij beweging. In ons geval, omdat we de sensor vrij laag hebben geplaatst, reageert ie ook op de katten. De gevoeligheid van de sensor is lager in te regelen, maar dit hoeft van ons dan weer niet. Die donders zijn dusdanig lui dat ze niet tientallen keren op een dag de sensor triggeren.

Wat ons wel opvalt is dat na circa 25 seconden na laatst gedetecteerde beweging de lamp al iets zwakker gaat schijnen. Waar in de instellingen dit verstopt zit, weet ik niet. Dit zal denk ik komen door de sensor, want als ik de lamp gebruik zonder sensor, vertoont ie dit gedrag uiteraard niet.

Terug naar boven

De Hue Filament kaarslamp E14 is voor onze woning een mooie toevoeging. De kleurtemperatuur (2100K/extra warm wit) lijkt overeen te komen met andere, oudere Hue Filament lampen die we in huis hebben, dus dat is ook niet storend. In combinatie met de sensor werkt de lamp goed, doet precies wat we hoopten dat ie doet: zorgen voor enerzijds wat extra sfeer in de hal, en anderzijds een extra lampje zodra je thuiskomt of door de hal loopt, die automatisch en snel inschakelt, maar niet onnodig lang blijft aan staan.

In aanschaf vind ik de lamp voor 29.99 euro wel aan de duurdere kant, maar dit komt wellicht ook doordat de lamp pas net uit is. een prijs rond de 25 euro zou ik schappelijker vinden.

Hue review series

Zoals gezegd heb ik inmiddels meerdere Philips Hue producten gereviewd. Alle producten zijn door mijzelf aangeschaft. Zodra ik nieuwe Hue reviews schrijf, zal ik mijn best doen de andere reviews bij te werken met verwijzingen naar de andere reviews in dit hoofdstukje. Op het laatste bijwerkmoment was de stand van zaken als volgt:Nog op de planning in de Hue series:Terug naar boven

Afsluiting

Heb je aan de hand van mijn review nog vragen over de Philips Hue Filament kaarslamp E14, stel ze gerust hieronder in de comments. Heb je een foutje gespot of heb je aanvullingen op de review? Stuur me dan met liefde een PB'tje!
En last but not least, als je het einde van deze review hebt gehaald, hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen (en eventueel een reactie achter te laten)! Ik zou het ook top vinden als je mijn review zou willen beoordelen. Dit kan rechtsboven, of onder de afbeeldingengalerij.

Terug naar boven

Heb jij ook een Philips Hue Filament kaarslamp E14 1-pack?

Fijne review! Goede foto's en duidelijk verhaal. (wat je al niet kan schrijven over een lampje! B) )
Dikke +3 hier. _O_
Hi Jolke,

Hartelijk dank voor je reactie, lezen van mijn review en je +3.

En dit is niet zomaar een lampje ;) Maar er zit ook wat vulling in aangaande algemenere Philips Hue zaken.

Nogmaals dank!
De Hue Filament kaarslamp is een mooi ontworpen smartlamp.
Ben ik de enige die in eerste instantie smartlap las? :$
Je zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn, maar die m is nog niet zo onopvallend ;)
In ander nieuws, geen tag, maar de AEG review is bijgewerkt hoor ;) haha
Oh, ben je dezelfde reviewer! Had ik niet eens gezien! :+ Toppertje in elk geval!
Haha had al zo'n vermoeden ;) zo actief als dat jij bent op Tweakers, begrijp ik volkomen dat je niet alle usernames onthoudt van waarop je hebt gereageerd haha
Hi aapjuh99,
Dank voor je reactie en moderatie, wordt zeer gewaardeerd 8-)