1 review

Philips Hue Fair White Ambiance plafondlamp (incl DIM switch) Zwart

€ 191,99
Specificaties (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue Fair White Ambiance plafondlamp (incl DIM switch) Zwart Review

PeacekeeperNL 13 september 2021, laatste update op 8 februari 2022, 1.212 views Product gekocht

Philips Hue Fair White Ambiance plafondlamp (incl DIM switch) Zwart

De Philips Hue Fair vind ik een mooie plafonnière welke perfect bij ons thuis in het Hue en Google Assistant ecosysteem past. De lamp geeft verschillende tinten wit licht, van koel tot warm, maar geen gekleurd licht. Benieuwd (geworden) naar deze lamp? Lees dan snel mijn uitgebreide review!

Pluspunten

• Gemaakt van aluminium en (melk)glas
  • Straalt ook licht aan de bovenzijde uit, wat een gevoel van luxe geeft
  • Voelt solide
  • Wordt geleverd met (1e generatie) Dimmer Switch

Minpunten

• Afwerking: bevestigingsmoer niet goed gecentreerd (maar op het oog niet zichtbaar)
  • Simpel/ouderwets kroonsteentje met schroefje i.p.v. klemmen
  • Gewicht van het geheel
  • Wordt geleverd met 1e generatie Dimmer Switch
  • Lastig (niet onmogelijk) in je eentje te monteren

Kwaliteit Score: 4

Historie:
• 20210913 - Initiële review
• 20211201 - Update in Hue review series en opmaak
• 20211206 - Update in Hue review series
• 20220117 - Update in Hue review series
• 20220208 - Update in Hue review series

https://tweakers.net/i/5zLiWLVFnkAwgtUwkIPLgqLgckU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pH9XZIJ9dMYXnzzBp8dBY0zH.png?f=user_largeTerug naar boven

Vanaf het moment dat ik in mijn huidige woning kwam te wonen hadden we een IKEA Nymane plafonnière. Deze deed zijn werk, maar we vonden het enerzijds wat ‘meh’, en anderzijds zijn we wel erg fan van Philips Hue verlichting. Daarom keken we al enige tijd voor een vervanger.

Eerst overwogen wij de Philips Hue Being in aluminium kleur, echter besloten we dat zwart toch beter past in ons huis. Dit was mede nadat we in de Hornbach zagen dat de lamp van kunststof leek te zijn, en de centrale ‘bevestigingsmoer’ van de aluminium uitvoering niet overeen leek te komen met de productafbeeldingen die we eerst hadden gezien.

Hierdoor begonnen we toch weer wat meer richting onze eerdere keuze, de Hue Fair, te neigen. Ook omdat de Fair qua maatvoering dichter bij onze Nymane kwam dan de Being. De prijs vonden we alleen wat aan de hoge kant. Met behulp van de laagste prijsgarantie van de Hornbach besloten we echter toch dat stapje hoger te gaan en de Hue Fair aan te schaffen.

Nu we de lamp inmiddels enige tijd hebben hangen, kan ik stellen dat dit voor ons geen verkeerde keuze is geweest.

Unboxing

De Philips Hue Fair plafondlamp White Ambiance wordt geleverd met een eerste generatie Dimmer Switch. Aangezien ik daar vorig jaar al een review over heb geschreven, zal ik deze verder geheel buiten beschouwing laten voor deze review.

Tijdens het uitpakken kwamen we er pas achter dat het armatuur was gemaakt van aluminium en glas. Dat verklaarde ook direct het hogere gewicht, waar ik eerder nog niet echt bij stil had gestaan. Het was wel een aangename verrassing, want het geeft toch net even wat meer een premium gevoel aan de premium prijs.

De meegeleverde Hue Dimmer Switch

Bij het openen van de verpakking is de Hue Dimmer Switch het eerste wat je ziet, verpakt in een zakje welke zit vastgeplakt aan de doos met daarin de lamp en de aluminium ring. De lamp en aluminium ring zitten verder goed en stevig, samen, verpakt in karton en (bubbeltjes)plastic. De onderste glazen schijf zit in een separate kartonnen doos met een plastic zak erover.

Montage

Voor het ophangen vond ik het erg jammer dat je al een redelijk geheel moet vasthouden (gehele bovenzijde is één geheel). Uitsluitend de aluminium ring en bevestigingsmoer en het zichtbare glas (de onderzijde) zijn los te halen. Ook vond ik het wel jammer dat er geen papieren of kartonnen boormal is meegeleverd. Dat is toch net even iets makkelijker dan het montuur tegen het plafond drukken om vervolgens de boorgaten af te tekenen.

Bovenzijde van de lamp

Voordat je de lamp vastschroeft moet je echter wel eerst nog de stroomkabels met ouderwetse kroonsteentjes met een schroefje bevestigen aan de bovenzijde van de lamp. Ik moest de lamp in mijn eentje ophangen, wat het er niet makkelijker op maakte. Handiger zou ik het vinden als er simpelere druk/klem-kroonsteentjes (sorry, ik weet de juiste benaming er niet voor) werden gebruikt, zoals IKEA met haar lampen doet, en Busch-Jäger met de lichtschakelaars, om twee voorbeelden te noemen.

Onze vorige plafonnière had ik niet op en top bevestigd (één schroef), maar het was ook een lichtgewicht lamp. Deze lamp zou ik zeker adviseren met alle drie de beschikbare schroefgaten te bevestigen, alleen al vanwege het gewicht van de unit (circa 5 kilo).

De bevestigingsmoer

Tijdens het loshalen van de bevestigingsmoer, welke bij levering op het deel met de lamp vast zit, viel mij op dat deze veel zwenkte. Toen ik deze eraf had kwam ik erachter waardoor dat kwam. De moer zit op een plaatje gelast, alleen bleek in dit geval niet goed gecentreerd te zijn. Hierdoor is de bevestigingsmoer niet geheel in het center: aan de ene zijde zit er 180mm tussen de rand van het schijfje en de rand van de lamp, aan de overstaande zijde 186mm.

Op een afstandje zie je dit niet, maar voor de prijs van de lamp had ik zeker beter verwacht.

Setup

Hoewel ik in deze review niet meer uitgebreid in ga op de initiële setup, ga ik wel nog kort wat zeggen over een horde in mijn specifieke geval tijdens setup.

Het toevoegen aan de Hue app had bij mij initieel wat voeten in de aarde; de lamp werd niet gevonden, ondanks dat ik er praktisch onder zat en de lamp volop brandde. Gelukkig had ik reeds wat foto’s gemaakt voor deze review, want toevoegen aan de hand van het serienummer is in de app ook een optie. Na het invoeren van het serienummer had de Hue app de lamp spontaan gevonden. Het serienummer is ook op het bijgeleverde boekje te vinden kwam ik later achter.

Als je al eerder lampen hebt toegevoegd aan de Hue app, zoals ik, dan is het proces vrij eenvoudig en recht toe recht aan.

Terug naar boven

De Philips Hue Fair vind ik een mooie plafonnière welke perfect bij ons thuis in het Hue en Google Assistant ecosysteem past. Voor de premium prijs verwacht ik een premium afwerking, welke ik tot op zekere hoogte heb ervaren. Wel ga ik nog contact opnemen met Philips aangaande de afwerking van de bevestigingsmoer welke ik ondermaats vind.

Installatie had, zoals te lezen in deze review, wat haken en ogen, maar waren prima op te lossen. De lamp geeft op volle sterkte een mooie bak licht, al gebruiken wij hem in principe nooit op volle sterkte. De lamp geeft verschillende tinten wit licht, van koel tot warm, maar geen gekleurd licht. Wil je dat de lamp ook gekleurd licht uitstraalt, dan is dit niet de lamp voor jou.

Warm licht,

en koud licht

Hue review series

Zoals gezegd heb ik inmiddels meerdere Philips Hue producten gereviewd. Alle producten zijn door mijzelf aangeschaft. Zodra ik nieuwe Hue reviews schrijf, zal ik mijn best doen de andere reviews bij te werken met verwijzingen naar de andere reviews in dit hoofdstukje. Op het laatste bijwerkmoment was de stand van zaken als volgt:Nog op de planning in de Hue series:Terug naar boven

Afsluiting

Heb je aan de hand van mijn review nog vragen over de Philips Hue plafonnière, stel ze gerust hieronder in de comments. Heb je een foutje gespot of heb je aanvullingen op de review? Stuur me dan met liefde een PB'tje!

En last but not least, als je het einde van deze review hebt gehaald, hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen (en eventueel een reactie achter te laten)! Ik zou het ook top vinden als je mijn review zou willen beoordelen. Dit kan rechtsboven, of onder de afbeeldingengalerij.

Terug naar boven

Heb jij ook een Philips Hue Fair White Ambiance plafondlamp (incl DIM switch) Zwart?

De montage ervaring kan ik 100% beamen. In je uppie eigenlijk niet (makkelijk) te doen. De afwerking laat, zeker voor het geld, inderdaad te wensen over. Later eens een LED plafondlamp, voor een fractie van de prijs van de Philips, gemonteerd waarbij veel beter was nagedacht over de montage.
Hi @maniac2003,

Dank voor je reactie. Aangaande de montage las ik online ook al het nodige inderdaad. De meeste mensen zeggen dat het onmogelijk is om in je ééntje te bevestigen. Dat het onmogelijk is, weet ik zeker dat dat niet zo is, maar enorm lastig en zwaar wel, mede doordat het een ouderwetse schroef kroonsteen betreft, en doordat de stroomkabels aan de bovenzijde worden bevestigd.

Indien de stroomkabels door de plaat heen aan de binnenzijde van de lamp konden worden bevestigd, had dit al aanzienlijk gescheeld in de montage. Daarnaast een mal voor het boren van de gaten zou een welkome aanvulling zijn geweest wat veel moeite had gescheeld.

Nogmaals dank voor de reactie!
Jeetje wat een prijs voor zo'n dergelijk product! Ik ben ook fan van Hue maar op basis van deze review zou ik deze dan wel links laten liggen.
Hi @_Richie_ bedankt voor je reactie.

Ik was na laagste prijs garantie van de Hornbach 161 euro kwijt voor de lamp. Ik vind het nog steeds een flinke bak geld, maar stuk behapbaarder dan waarvoor ik hem elders tegen kwam.

Maar het is voor eenieder uiteraard zijn eigen keuze of dit binnen budget valt of niet ;)

Maar prijzig is ie zeker, en voor die prijs had ik toch net wat betere afwerking en doordachtheid voor montage verwacht.
Thumbs up voor de review trouwens! Denk dat je hem ook echt voor het design moet kopen, lijkt me op basis van de foto’s wel een stijlvol ding.