Philips Hue Draadloze Dimmer Review

PeacekeeperNL 15 augustus 2020, laatste update op 28 augustus 2020, 4.143 views Product gekocht

Philips Hue Draadloze Dimmer

Prima prijs/kwaliteit verhouding. Eenvoudig in gebruik en bevat verschillende basisfuncties.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Magneet/plakbevestiging
  • Niet duur

Minpunten

• Past net niet op een inbouw/lasdoos

Kwaliteit Score: 4
Edit-historie:
- 20200828 aan de hand van reactie in de comments info aangaande scenes toegevoegd.

Omdat er nog geen uitgebreidere review van de Hue Dimmer stond op Tweakers, schrijf ik deze vandaag.

Ik heb al enige tijd, naar tevredenheid, verschillende Hue producten. Afgelopen maand heb ik mijn 'collectie' verder uitgebreid. Ik had al een Dimmer voor in de woonkamer, maar nu dus voor bij de kledingkast op de slaapkamer een extra aangeschaft nadat er een mooie aanbieding op alle Hue producten was bij de grote rode reus.

In de verpakking zit het bedieningspaneel/afstandsbediening en de houder ervoor. In de afstandsbediening zit een CR2450 batterij, welke middels een plastic stripje wordt afgedekt voor eerste gebruik.

Setup

De eerste dimmer had ik wat moeite mee met instellen, maar dit lag meer aan mijzelf dan aan het product. De dimmer is eenvoudig via de Hue app in te stellen. Bij de instellingen selecteer je eenvoudig 'Accessory setup', en hier kan je de dimmer toevoegen. Eenvoudigweg de stappen volgen en klaar is Kees.

Het is ook mogelijk om zonder gebruik te maken van de app de afstandsbediening aan Hue lampen te koppelen. Hiervoor dien je de afstandsbediening (praktisch) tegen de te koppelen lamp(en) te houden (stuk voor stuk) en de I/aantoets ingedrukt houden tot je het groene lampje een tweede keer, wat langer ziet knipperen.
Deze manier van setup heb ik de eerste keer toegepast en had daarna moeite om de dimmerswitch in de app nog toe te voegen. Na een reset van de afstandsbediening lukte dat toen wel.

Na het instellen in de app heb je de mogelijkheid om de 'on button behavior' in te stellen. Dit zijn acties die worden uitgevoerd door de lamp(en) zodra je de I/aantoets indrukt. In onderstaand voorbeeld gaat de lamp vanuit de 'uit' positite, per keer dat ik de aantoets indruk, eerst naar Nightlight, vervolgens Dimmed, daarna Bright, en de vierde en vijfde optie zijn de 'Last on state', dus als je een aangepaste instelling had voordat je de lamp uitzette, gaat ie daar naar terug.

Dit alles is uiteraard naar believen in te stellen. Wel vind ik het zelf frappant dat er 5 'klik' opties zijn, en maar 4 keuzes (in het geval van een éénkleurige lichtbron). Hierdoor heb ik dus klik 4 en 5 gelijk aan elkaar. Hier had van mij nog een zelf in te stellen optie bij gemogen (specifiek percentage lichtsterkte, of de optie om een klikoptie minder te hebben).

Wellicht is die er ook wel, maar ik ben 'm nog niet tegengekomen.

Edit: Naast de standaard mogelijkheden is het ook mogelijk om extra scenes te creëren, welke vervolgens als klikoptie kunnen worden toegevoegd. Bedankt [~ASS-Ware] voor de tip!

Gebruik en bouwkwaliteit

Het gebruik is eenvoudig, al zijn de bovengenoemde klikopties wel even wennen, als je er voor het eerst gebruik van maakt, of dat je dit per dimmerswitch anders instelt. Verder is het wat lastig om de verschillende dimmers uit elkaar te houden als je ze in dezelfde ruimte zou gebruiken of meeneemt. Verder schakelen alle verbonden lampen in dezelfde stand met de dimmer. Het is dus mogelijk om op één dimmer verschillende kamers te koppelen, maar al deze kamers schakelen dan mee met de dimmer. Ik kan me voorstellen dat er gebruikers zijn die dit jammer vinden.

Zelf vind ik de bouwkwaliteit afdoende voor de prijs.
De behuizing kan je monteren met behulp van het magneetplaatje, de meegeleverde plakstrips, of via schroefverbinding. Zie onderstaande foto. Wat is jammer vind is dat de schroefverbinding 53mm uit elkaar staat, terwijl die van een inbouwdoos 60mm is. Dit is mijns inziens een gemiste kans, omdat de ruimte, hoewel horizontaal beperkt, er wel is. Mogelijk dat ik dit, zodra de inbouwkast wordt verbouwd, nog zelf ga aanpassen aan de houder, maar het was leuker geweest als het er standaard al op zat.

De Philips Hue Draadloze Dimmer is eenvoudig, zowel qua installatie als gebruik. Het doet precies wat je ervan zou verwachten. De knoppen zijn duidelijk en doen wat ze moeten doen. Het bedieningspaneeltje is uit zijn houder te halen, en dan is ie gelijk een stuk kleiner zodat ie bijvoorbeeld in je zak past.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust onder in de comments of via PB.
Binnenkort volgen reviews van de Philips Hue White Bluetooth GU10 en de Philips Hue Smart Plug.

Fotogalerij

Heb jij ook een Philips Hue Draadloze Dimmer?

Voor het plaatsen over een lasdoos gebruik ik deze montage plaat. Deze past precies over de lasdoos en de hue dimmer past daar dan weer precies op.

Hi rsklomp, bedankt voor je reactie.

Geweldige toevoeging, bedankt! Scheelt mij een hoop gelazer. Ga deze zeker gebruiken zodra ik met de verbouwing bezig ga.
Super tip! Ergerde me ook al aan dat het net niet op de lasdoos past! Top!
Als je zoekt naar een betere dimmer voor Hue die de 4 grootste nadelen van de Hue dimmer niet heeft, probeer dan eens de Friends of Hue switch van Senic

Die past naadloos in het design van een aantal reeksen schakelmateriaal van Gira, Busch Jaeger en Jung.

Die is wel wat duurder, maar de 4 voordelen ten opzichte van het product uit deze review:

- Geen batterijen, kinetische energie van het drukken wordt gebruikt om Zigbee signaal te versturen
- Te gebruiken als dubbele of enkele schakelaar
- Past naadloos in het design, verschillende kleuren en stijlen.
- Kun je los op de muur plakken maar ook als vervanger van een huidige schakelaar (als je een van de compatibele reeksen hebt).

Sinds kort heb ik er een, bevalt goed. Veel betrouwbaarder dan die van Philips zelf. De vrouw des huizes is eindelijk blij dat ze weer de “normale schakelaar” kan gebruiken, zonder dat de lampen offline gaan.
Gira heeft zelf deze:

en daar past de module van deze in:

Op deze manier hebben wij in het schakelmateriaal van Gira een Hue 4-kliks schakelaar zitten. Deze is ook volledig te programmeren.

De Senic versie is zeker ook mooi, maar als je toch volledig 1 systeem wilt is dit een mooie oplossing ;)
Mooie uitgebreide review van een slim en betaalbaar apparaatje. Wat ik nog mis is welke functies een bridge vereisen. Zelf ben ik heel tegendraads van een systeem met kleur en een bridge overgestapt op alleen ambient White en dimmers zonder bridge, omdat dat precies aansluit bij hoe ik het systeem in de praktijk gebruik. Je kunt dan niet meer functies aan de dimmer toekennen maar wel via een app scènes maken en van daaruit besturen.
Hi @dura bedankt voor je reactie.
Zelf gebruik ik alles met de Bridge, dus weet niet precies wat allemaal wel of niet mogelijk zal zijn zonder de Bridge. Mbt de dimmer weet ik dat uiteraard wel, omdat ik hem initieel zonder de Bridge gebruikte.

Maar aan de hand van je feedback zal ik mijn review binnenkort updaten. Bedankt!
Op de (Win10) PC al jaren de Huetro app (Windows store) actief.
De Nederlandse ontwikkelaar Niels Laute verbetert de app nog steeds. Een laatste toevoeging is het bedienen van de lichtsterkte d.m.v. het scrollwiel van de muis.

Voor instellingen maak ik liever gebruik van Huetro dan dat gepriegel op een telefoonscherm.

Inderdaad een gemiste kans dat bij de bodemplaat niet de standaard breedte 80mm is aangehouden zoals schakelmateriaal in NL, B, D en veel andere Europese landen. (VK wijkt ook hier weer af)
Echter, mijn dimmer-switch ligt op de salontafel om 's-avonds als de lampen vanzelf uit zijn gegaan toch vlug bij te schakelen als er bezoek is of iets op TV gevolgd wordt. Dus wandbevestiging nodig? Nee, niet echt.
De Hue smart button heeft een bodemplaat van 76 x 76 mm.

En een tweakers review

[Reactie gewijzigd door yalerta op 21 augustus 2020 19:14]

Bedankt voor je reactie. In mijn geval wil ik graag die voor de slaapkamer aan de muur bevestigen. Hiervoor ga ik de oplossing van @rsklomp uitproberen.
Die ik in de woonkamer heb, heb ik met magneet bevestiging aan de salontafel bevestigd ;)
Inmiddels zojuist een smart button besteld. Niet direct nodig maar meer om de functionaliteit te proberen.
Doel ervoor komt vanzelf. Want hoe mooi de bediening via een smartfoon lijkt, een dimmer of button hebben nog altijd mijn voorkeur.
Wij gaan er misschien ook een bestellen, zo'n Smart Button. Ziet er handig uit en inderdaad fijn dat ie standaard op een inbouwdoos past. En qua prijs valt ie ook nog mee.
Bij mijn broer loop je vanuit de hal via de keuken de woonkamer binnen. Direct om de hoek als je de keuken binnen komt, staat zijn (aluminium) koelkast.

Hij heeft zijn dimmer gewoon met grondplaat en al op de koelkast hangen. Werkt echt perfect!
Dank voor je review! Ik heb 6 van deze switches in gebruik met Home Assistant in combinatie met een Conbee stick. Hiermee ben je ontzettend flexibel en werk je (ook) buiten het Hue systeem.
Met de iConnectHue app (iOS) kan je groepen maken van lampen in verschillende ruimtes en die aan o.a. scènes en dimmer acties koppelen. Dat is niet hetzelfde als de kamers en zones van de standaard Hue app, het werkt onafhankelijk daarvan. Zo heb ik tijdsgebonden acties ingesteld op de dimmer in mijn slaapkamer. Overdag stuurt het alleen de lampen in de slaapkamer aan en 's nachts start de aan-knop een scène met oriëntatielicht in de slaapkamer, trappenhuis, woonkamer en de keuken en dimmen de dim-knoppen de lampen van die groep.

Ik weet niet of er ook zo'n app voor Android is. De acties draaien in ieder geval volledig op bridge; de app stelt het alleen maar in.
Klinkt interessant! Op Android zie ik het zo snel inderdaad niet, maar heb ook nog ergens een iPhone rond slingeren. Ga ik eens naar kijken. Bedankt voor de tip!
Eigenlijk moet je in iConnectHue de hele Hue-instellingen wipen en helemaal opnieuw beginnen. Deze kan veel meer dan de hue-app zelf. Bijv het meerdere keren tappen op een knop hebben ze rechtstreeks van iConnectHue “gestolen”.
Het heeft ook een fijnere widget dan hue zelf.

Ook in HomeKit kan je dat allemaal programmeren. Ik gebruik alle 3 de programmeer-wijzes door elkaar, dus ook dat is geen probleem (wel complex af en toe als je iets nieuws wilt instellen).

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 12 september 2020 14:01]

Normaliter kan dat geen kwaad nee. Maar ik heb wel eens een app gehad die ongevraagd alles ging 'optimaliseren' en daarmee alle instellingen om zeep hielp en er zelfs een factory-reset nodig was van de bridge.

IConnectHue gaat daar inderdaad wel goed mee om. Maar hoe meer je op je bridge afwijkt van de instellingen die in de standaard Hue-app mogelijk zijn, hoe meer je op je hoede moet zijn voor dergelijke apps.
Inderdaad, iConnectHue kan veel meer. Een vriend van mij heeft er zelfs een tweedehands ipad voor gekocht.

Mocht je zelf iets van programmeer-ervaring hebben, dan kun je ook direct de SOAP-API op de bridge aanroepen. De bridge heeft er zelfs een webinterface voor zodat je je JSON-queries op los kunt laten. Dan heb je helemaal los gaan.
Het leuke van de Hue API is dat je virtuele sensors kan maken en trigger rules die ook zelf de API kunnen aanspreken. iConnectHue en Hue Labs gebruiken dat om de functionaliteit uit te breiden.

Met de app 'Bridge Inspector Hue' kan je in de bridge graven en zien wat die apps precies doen. Erg cool.
Quote:

Je kan toch zelf een scene maken en die aan keuze 5 toevoegen?
Ik gebruik de afstandsbedieningen altijd met 5 verschillende scenes.
Ah kijk, zo leer ik ook weer wat ;) bedankt voor de tip!
zijn de lampen zonder bluetooth nu ook ergens voor een prikkie te koop? ik heb een bridge en geen behoefte aan BT lampen :)
De BT lampen hebben ook Zigbee aan boord voor de bridge.