Philips Hue Motion Sensor v1

Niet beschikbaar
Specificaties Multi-sensor (ZigBee) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue Motion Sensor v1 Review

PeacekeeperNL 6 december 2021, laatste update op 8 februari 2022, 2.866 views Product gekocht

Philips Hue Motion Sensor v1

De Philips Hue Motion Sensor is een fijne sensor voor het automatisch in- en uitschakelen van verlichting in een ruimte, zodra er beweging wordt gedetecteerd. De sensor is voorzien van twee AAA-batterijen en zou hier, volgens fabrieksopgaaf, minstens twee jaar mee moeten kunnen doen. Benieuwd geworden? Lees dan snel verder!

Pluspunten

• Werkt op twee AAA-batterijen
  • Volgens fabrieksopgave lange batterijlevensduur
  • Eenvoudige montage met bijv. bijgeleverde (sterke) magneet
  • Formaat, valt daardoor minder snel op

Minpunten

• Slechts twee ‘behaviors’ in te stellen in Hue app
  • Prijs ligt in de lijn der verwachtingen van Hue-producten
  • Niet mogelijk om losse lamp te selecteren om te schakelen, slechts ruimten

Kwaliteit Score: 5

Historie:
• 20210612 - Initiële review
• 20220117 - Update in Hue review series
• 20220208 - Update in Hue review series

In mijn Hue serie heb ik reeds andere Philips Hue producten gereviewd. Vandaag komt hier de Hue Motion Sensor (verder ‘sensor’ genoemd) bij. Ik gebruik op dit moment al mijn Hue lampen en accessoires in combinatie met de Hue app op Android, en via Google Assistant/Home. In deze review zal ik niet uitgebreid ingaan op de initiële setup; ik ga er in deze review uit dat dit reeds gedaan is.

Mocht je dit nog niet hebben gedaan, volg gewoon de stappen in de Hue app, of kijk bij mijn eerste review in de Hue serie.

Wil je als echte Tweaker meer weten over het gebruik van de sensor in combinatie met Home Assistant, wil ik je graag doorverwijzen naar de uitgebreide review van JDFS, waar hij uitgebreid ingaat op het gebruik van de sensor i.c.m. Home Assistant.

Ben je benieuwd naar mijn ervaringen met de sensor op meer instapniveau? Lees dan gerust verder!

Terug naar boven

Unboxing

Ten tijde van het schrijven van deze review ben ik er inmiddels achter gekomen dat de verpakking van de Hue Motion Sensor inmiddels is vernieuwd (met nieuwe EAN erbj). Bij ontvangst en uitpakken van mijn pakketje zag ik al direct dat er gebruik was gemaakt van plastic in de verpakking. Enerzijds valt dit op, maar anderzijds is het ergens ook logisch. Deze verpakking/uitvoering is sinds de sensor in 2016 is gelanceerd niet veranderd tot nu dus de nieuwe versie is uitgebracht. In de tijd zijn consumenten en bedrijven wel milieubewuster geworden en minder plastic gaan gebruiken.

Of er functionele of uiterlijke verschillen zijn tussen deze sensor en die in de nieuwe verpakking weet ik niet, al verwacht ik het niet.

In de verpakking vind je naast de sensor ook bevestigingsmateriaal in de vorm van een met wit rubber omhulde magneet, schroefje en een plug, een montage handleiding en een legal guide erbij.

De sensor is van wit kunststof gemaakt. In de nabije toekomst ben ik voornemens om nog een sensor aan te schaffen en deze zwart te spuiten, zoals ik eerder al heb gedaan met de backplate van mijn Nest Thermostat V3. Hiervoor ga ik de sensor dan eerst volledig ontleden. Zodra het zover is verwacht ik deze review ook bij te werken met een paar foto’s van het eindresultaat, mocht de witte kleur bezwaarlijk of onwenselijk zijn voor sommige tweakers (wat ik me kan inbeelden).

Setup

Zoals in de inleiding vermeld, zal ik hier niet uitgebreid ingaan op de setup van de sensor. Ben je nieuw bij Hue en wil je alles nog in gebruik nemen, volg dan gewoon de stappen in de Hue app, of kijk bij mijn eerste review in de Hue serie.

Gebruikerservaring

De sensor gebruiken we in combinatie met de Philips Hue Filament kaarslamp E14, welke als enige Hue lamp in de hal staat. Het is mogelijk om, óf alle verlichting, óf een maximum van drie ruimtes te laten schakelen met de sensor vanuit de Hue app. Als in die ruimte ook de Philips Hue smart plug wordt gebruikt, dan schakelt deze ook mee bij het detecteren van beweging.

In de Hue app heb ik ingesteld dat bij detectie van beweging, afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht, de lamp één minuut lang wordt ingeschakeld. Hierna schakelt de lamp automagisch weer uit. Bij het detecteren van verlichting gaat de verlichting dan naar de ingestelde waarde, na ongeveer 25 seconden tot een halve minuut gaat de verlichting naar halve intensiteit, en daarna schakelt de verlichting uit.

Qua ‘behaviors’ heb ik ingesteld staan dat de lamp wat feller gaat branden, ’s nachts een stuk minder fel. Persoonlijk had ik het fijn gevonden nog een behavior erbij te kunnen hebben, om een optie voor overdag, ’s avonds en een optie voor ‘s nachts te hebben (en eventueel in de ochtend weer gelijk aan de avond).

Het is in de Hue app in te stellen dat na 1 tot 60 minuten de verlichting, uit gaat, niks doet of terug gaat naar de vorige staat.

Ik heb de sensor afgesteld dat als het buiten voldoende licht is (meestal als het zonnig is), dat deze de lamp niet schakelt. Als het bewolkt is, schakelt ie de lamp wel in bij beweging. In ons geval, omdat we de sensor vrij laag hebben geplaatst, reageert ie ook op de katten. De gevoeligheid van de sensor is lager in te regelen, maar dit hoeft van ons dan weer niet. Die donders zijn dusdanig lui dat ze niet tientallen keren op een dag de sensor triggeren.

De lichtgevoeligheid is o.a. te regelen. Je ziet in de app of op basis van de huidige gemeten omstandigheden een trigger zou plaatsvinden of niet.

De Philips Hue Motion Sensor is een fijne sensor voor het automatisch in- en uitschakelen van verlichting in een ruimte, zodra er beweging wordt gedetecteerd. De gevoeligheid (beweging en omgevingslicht) is instelbaar, en bij ons reageert ie dus ook op onze katten.

Voor ons doeleind is de sensor prima geschikt, maar er zijn situaties (gebruik in de slaapkamer) waarbij de onmogelijkheid voor de sensor i.c.m. routines een dealbreaker kan zijn. In combinatie met HomeAssistant is dan wellicht een betere optie.

Zonder HomeAssistant kun je daarnaast niet gebruik maken van/inzicht krijgen in de data (temperatuur en lichtintensiteit) die de sensor aanlevert, zie hiervoor de uitgebreide review van JDFS.

De verlichting dimt in ons geval na circa 25 seconden naar half vermogen, en ik heb in de instellingen nog niet gevonden hoe ik dit, desgewenst, kan wijzigen. Gelukkig vinden we het niet storend.

De sensor is voorzien van twee AAA-batterijen en zou hier, volgens fabrieksopgaaf, minstens twee jaar mee moeten kunnen doen. Of we dit gaan halen, gaan we op termijn achter komen.

Hue review series

Zoals gezegd heb ik inmiddels meerdere Philips Hue producten gereviewd. Alle producten zijn door mijzelf aangeschaft. Zodra ik nieuwe Hue reviews schrijf, zal ik mijn best doen de andere reviews bij te werken met verwijzingen naar de andere reviews in dit hoofdstukje. Op het laatste bijwerkmoment was de stand van zaken als volgt:Nog op de planning in de Hue series:Terug naar boven

Afsluiting

Heb je aan de hand van mijn review nog vragen over de Philips Hue Motion Sensor, stel ze gerust hieronder in de comments. Heb je een foutje gespot of heb je aanvullingen op de review? Stuur me dan met liefde een PB'tje!
En last but not least, als je het einde van deze review hebt gehaald, hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen (en eventueel een reactie achter te laten)! Ik zou het ook top vinden als je mijn review zou willen beoordelen. Dit kan rechtsboven, of onder de afbeeldingengalerij.

Heb jij ook een Philips Hue Motion Sensor v1?

Vraag & Aanbod

Er kunnen wel degelijk drie behaviours ingesteld worden.
Daarvoor moet de Lab 'Three times is a charm' geïnstalleerd worden.
Wij hebben de Hue Color Ambiances in de douche, gang en bijkeuken voorzien van een motion sensor en deze een dag/avond/nacht routine gegeven met deze lab.
Neemt niet weg dat ik liever een standaard methode heb om de sensors nog fijnmaziger in te stellen in de standaard app.
Batterijduur kan ik beamen, we hebben al 2 jaar deze motion sensors en hebben nog geen batterijen vervangen. Betrouwbaarheid is goed, we hebben nog nooit in het donker gezeten.

[Reactie gewijzigd door sneeky op 9 december 2021 14:21]

Hi @sneeky hartelijk dank voor je reactie!
Vanavond gelijk maar eens even kijken. Jammer dat ze dat niet standaard hebben gemaakt, want ik wist er nog niet van ;) Zodra ik tijd heb zal ik dat ook even bijwerken in de review.

Maar inderdaad, van mij zou het ook niet misstaan nog fijnmaziger in te kunnen stellen.

Nogmaals dank!
De buitensensor is bij mij ingesteld dat er een kastornament lampje aangaat als de temperatuur onder de 1 graad celcius komt. Direct signaal dat het buiten "vriest"

De binnensensor was voor het gemak even met de magneet op een verwarmingsbuis "geplakt"
Advies: ga dan geen temperatuur schakelingen opzetten :+

Dergelijke schakelingen worden opgezet in de Huetro app (windows store) van Niels Laute.
Deze PC app vind ik persoonlijk nog steeds de eenvoudigste om instellingen aan mijn verlichting te doen.
Super fijne sensor die zijn werk goed doet. Wij hebben er 4 in huis, op 3 verdiepingen.

Heel af en toe geven ze hun signaal wat langzaam af aan de hub. Je ziet dan dat de LED op de sensor zelf aangaat om aan te geven dat hij je heeft gezien, maar de lampen gaan niet aan. Een paar seconden later gaat hij alsnog aan.

Dit is al verbeterd - vroeger gebeurde dit 1-2 keer per maand bij een willekeurige sensor. Nu gebeurt het een paar keer per jaar.

Super aanrader voor de toilet en badkamer - 's nachts gaat het licht op 20% lichtsterkte aan, dus ben je niet meteen klaarwakker als je midden in de nacht naar de wc gaat!
Werkt ook perfect samen met Homekit, daar merkte ik voor het eerst op dat er ook een temperatuursensor in zit. In de Hue app heb ik dit over het hoofd gezien. Met Homekit kun je ook gewoon zo veel automatiseringen aanmaken als je wil (dus dag/avond/nacht bijv.), je kan het zo gek maken als je wil. Heb dan ook de automatiseringen daar in zitten.
Heb je voor deze setup ook nog een basisstation nodig of zijn de lamp en de motionsensor (in combinatie met de app), voldoende?
Hi CamelKnight,

Voor de sensor is de Hue Bridge of een andere Zigbee basisstation wel een vereiste. Voor de lamp (los) is het afhankelijk van de lamp die je hebt.

Voor Hue verlichting is het gebruik van de Bridge wel een aanrader om optimaal gebruik ervan te kunnen maken, maar geen vereiste voor de lampen die ook Bluetooth ondersteunen.
Da's jammer. Maakt de aanschaf, als ik het alleen hierbij houd, wel wat duurder. Maar goed, wellicht dat het met die ledstrips alsnog wel do-able is :)

Thnx, ook voor de review!
He @PeacekeeperNL , leuke review!

Je hebt als minnetje staan dat er geen losse lampen gekozen kunnen worden om mee te schakelen. Een workaround zou kunnen zijn dat je een 'zone' maakt. Daar kun je een aantal lampen in clusteren onafhankelijk van de kamers die je hebt (dus ook een enkele lamp). Die kun je ook selecteren met die sensor, althans mijn buitensensoren wel :).
Hi @JasperPaulusma bedankt voor je reactie!

Ja dat is inderdaad een goede workaround, al heb ik zelf zoiets van dat het leuker was geweest als het gewoon by default mogelijk was ;) maar wellicht is dat niet de door Signify beoogde use case.