Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Twitter gaat woensdag een set tools voor ontwikkelaars uitbrengen, die hen moeten helpen bij het opsporen van bugs en het verdienen van geld. De door ontwikkelaars gehekelde 'token limit' voor Twitter-apps lijkt gehandhaafd te worden.

Twitter heeft de nieuwe tools zelf nog niet aangekondigd, maar de doorgaans betrouwbare zakenkrant The Wall Street Journal bericht over de gereedschappen die de gezamenlijke naam Fabric zouden hebben meegekregen. De tools zouden niet specifiek gericht zijn op het maken van diensten voor Twitter, maar op het maken van apps in het algemeen.

Volgens de zakenkrant gaat het om een 'vredesoffer' van Twitter voor ontwikkelaars. Veel ontwikkelaars maakten diensten voor het sociale medium, maar nadat Twitter in 2012 onverwachts zijn koers verlegde en de teugels aanhaalde, kreeg Twitter een slechte naam onder ontwikkelaars. Veel ontwikkelaars maakten Twitter-apps voor consumenten zoals Tweetbot, maar andere hadden ook diensten die erop draaiden, zoals Twitpic, dat binnenkort stopt en url-verkorters. Twitter biedt die functies nu zelf.

Met de set tools lijkt er niets te veranderen aan de strenge regels voor ontwikkelaars die Twitter hanteert voor Twitter-apps, zoals het maximaal aantal gebruikers van honderdduizend per app. De betaalde Android-app Talon liep daar onlangs tegenaan, maar de ontwikkelaar heeft dat omzeild door een nieuwe app uit te brengen onder de naam Talon Plus.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Mooi dat ze in iedergeval de ontwikkelaars een beetje tegemoet komen.
ik vind dat honderdduizend regel wel gewoon weggehaald had kunnen worden want wat zijn 100.000 accounts nou? als je een succesvolle app hebt moet hij ook gewoon toegankelijk zijn anders help je niet echt met geld verdienen... of is er ook nog een technische beperking?

gewoon het aantal tokens verhogen graag!

[Reactie gewijzigd door basmuys op 20 oktober 2014 09:20]

Of tot 100.000 gratis en daar boven betalen. Of is dat al zo?
Nee het is gewoon klaar na 100k.

Zodra je dus succesvol bent kun je stoppen. Jouw slot word namelijk niet vlot vrijgegeven als je bijvoorbeeld de app niet meer besluit te gebruiken...

http://phandroid.com/2014/01/09/carbon-twitter-token-limit/
https://www.droidapp.nl/n...ter-token-limiet-bereikt/
http://www.techspot.com/n...metrotwit-shuts-down.html
Dan zou dat dus een oplossing zijn. Tot 100k gratis, daarna betalen.

Als je meer dan 100k gebruikers hebt lijkt mij betalen ook niet zo'n probleem.
Op zich is het geen ramp

Het is best simpel om je app "slim genoeg" te maken om meerdere Twitter-tokens te gebruiken.

De gebruikers van Carbon hadden daar geen zin in (ik denk principieel) maar geven zelf ook aan dat er verschillende work arounds zijn.

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 20 oktober 2014 10:14]

Helaas is 100.000 het maximaal aantal users die kunnen connecten met je applicatie.
Ik denk niet dat dit een manier is om ontwikkelaars tegemoet te komen, maar om te zorgen dat ontwikkelaars een incentive hebben om Twitters reclame te intergreren.

Als ik bij Twitter op mijn wall kijk komen daar drie 'suggested' accounts om te volgen boven. Daarvan is er minimaal 1 "promoted". Daarnaast zit reclame heel erg geintergreerd in de discover pagina.

De API van Twitter pakt echter geen reclame van Twitter. Een app developper die een custom Twitter maakt laat je "wall" zien zonder reclame. Daarnaast zal hij (als hij die pagina al maakt) de discover pagina enorm aanpassen. Hierbij zal hij zeker al het reclame weghalen. Overduidelijk gaan hierdoor de inkomsten voor Twitter ook weg.

Als ze dit volledig geintergreerd hebben en het werkt (ofterwijl app ontwikkelaars stoppen Twitters reclame in hun apps) dan is de kans ook groot dat het 'token-limit' wat soepeler wordt.

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 20 oktober 2014 10:02]

Slecht idee. Je wil een API gaan vervuilen met advertenties en ontwikkelaars verplichten deze te implementeren?

Het hele idee van API's is juist dat je ontwikkelaars toegang geeft tot de rauwe data. Zij kunnen daarmee apps bouwen en als platform profiteer je ervan dat meer gebruikers er gebruik van maken of juist meer gebruik ervan maken. Hoe meer beperkingen je erop zet, hoe minder aantrekkelijk het wordt om ervoor te ontwikkelen. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Twitter is juist groot geworden door de integratie met andere platforms. Als je dat weghaalt, dan blijft er nog maar weinig over.

Tuurlijk, als je een app bouwt zonder de reclame van Twitter erin, dan lopen ze wat mis, maar wie zijn die gebruikers? Vaak zijn het de powerusers die juist enorm veel bijdragen in de vorm van content.

Met een goed advertentiemodel of verdienmodel komen waarbij beide partijen profiteren zou wel een uitkomst kunnen bieden. Maar dat zou optioneel moeten zijn, waarbij het simpelweg interessant is voor de ontwikkelaar om te implementeren.
Misschien was ik niet helemaal helder. Ik denk niet dat Twitter ontwikkelaars direct gaat verplichten (hoewel misschien op termijn). Ik denk dat ze ervoor zorgen dat ontwikkelaars de mogelijkheden hebben en er belang bij hebben Twitters reclame te intergreren. Ontwikkelaars kunnen dan zelf bepalen hoe.

Je hebt gelijk dat ontwikkelaars vrijheid nodig hebben, maar mijn ervaring is dat ik compleet Twitter na kan bouwen, maar dan zonder de advertenties. Dan laat je developpers op een oneerlijke manier concurreren. Ze moetten concureren op extra functionaliteit niet op reclameloosheid.

Als developpers Twitter-reclame inbouwen is het denk ik een duidelijke win-win. Twitter heeft er op dit moment nog belang bij dat iedereen de orginele Twitter app gebruikt en ik vermoed dat ze daarom developpers enigzins inperken. Als een kleine core apps gebruikt is het prima zolang de massa nog maar de Twitter app gebruikt. Anders loopt hun verdienmodel stuk.

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 20 oktober 2014 15:15]

Die tool om bugs op te sporen hebben ze al, Crashlytics.
Zo te zien gaat Crashlytics ook onderdeel uitmaken van dat aanbod, wordt in het artikel genoemd.
Ik snap niet dat er hele businessen en kapitaalinvesteringen die lopen tot miljoenen dollars gedaan worden rond apps/websites die afhankelijk zijn van Twitter. Het kan zomaar eens gedaan zijn en je hebt er niets tegen in te brengen...
In het voordelige geval hoop je dan een leuk aanbod van twitter te krijgen voor je idee. Maar aan bovenstaande links over twitpic krijg ik de indruk dat de 100.000 limiet voor API-apps ook als functie heeft om voor twitter signaalwerking te hebben. Dan weten ze wat het potentieel goed doet, om dat vervolgens ongegeneerd te plagiëren. Puur speculatief. Maar als ... dan zou ik een boycot overwegen. En tja, valt een dienst als Twitpic te patenteren? Nee, ik denk het niet, want ze bestonden bij de gratie van twitter. Dus alle reclame inkomsten die ze hadden, was waar ze het mee moesten doen. Concurrentie kan heel hard zijn.
Twitter wil graag dat hun partners geld verdienen, maar niet teveel want dan krijg je een rechtzaak aan je broek vanwege het gebruik van hun naam.

nieuws: Twitpic sluit deuren na conflict met Twitter
nieuws: Twitpic sluit deuren toch niet
nieuws: Twitpic sluit deuren alsnog op 25 oktober
En als dat niet lukt, nemen ze de functionaliteit van je app/website over en bouwen ze het er standaard in hun eigen versie. Dan ben je helemaal klaar, want dan heeft niemand je app/website nog nodig.
Als ik me niet vergis is deze strenge koers in overleg gegaan met Apple/Steve Jobs waaruit dit volgens Jobs de beste koers zou zijn voor Twitter om een gestroomlijnde gebruikerservaring te garanderen en uiteindelijk zelf de omzet te pakken welke anders door thirdparty-clients verdient t zou worden.
Nu Twitter ongevraagd dingen op je tijdlijn plaatst is het voor mij zo-ie-zo over en uit met Twitter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True