Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Een niet nader genoemde partner van Intel brengt nog dit jaar een schaal op de markt die smartphones en andere elektronica via magnetische inductie oplaadt. De schaal moet het makkelijker maken kleine apparaten op te laden.

Intel wireless charging bowlIntel toonde een concept van de oplaadschaal begin dit jaar tijdens een presentatie op de CES-elektronicabeurs. De ceo van Intel, Brian Krzanich, liet volgens CNet tijdens de MakerCon-bijeenkomst in New York weten dat het accessoire de meeste aandacht kreeg van alle aankondigingen van Intel op de CES, waarbij mensen continu zouden vragen wanneer het beschikbaar zou komen.

Een prijs noemde de topman nog niet en ook de partner die de schaal eind dit jaar introduceert, maakt hij nog niet bekend. De schaal werkt met magnetische inductie op basis van de Rezence-standaard van de Alliance for Wireless Power, waar naast Intel ook LG, Dell en Samsung achter staan.

Volgens Krzanich ontstond het idee voor de oplaadschaal bij een groep die zich binnen Intel met wearables bezighoudt en waar men zich ergerde aan het toevoegen van een voedingsconnector. Een vrouwelijk teamlid zei toen dat ze haar sieraden altijd in een fruitschaal wierp bij thuiskomst, waarna de groep begon te experimenteren met een schaal voor chips.

Intel wireless charging bowl

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

"De schaal werkt met magnetische inductie op basis van de Rezence-standaard van de Alliance for Wireless Power, waar naast Intel ook LG, Dell en Samsung achter staan."

Dan werkt het juist niet met magnetische inductie, maar met magnetische resonantie.

"Rezence™ is a wireless power transfer technology and specification based on the principles of magnetic resonance. This technology offers superior features and capabilities, and is endorsed by the world’s leading mobile chipmakers, mobile phone manufacturers, and other key industry partners."

Meet Rezence

Serieus Tweakers? Serieus? Zijn we zo slecht geworden dat we niet eens meer een onderscheid maken in magnetische inductie en magnetische resonantie omdat Jan Modaal (waar jullie vanuit financieel perspectief jullie doelgroep in zien?) het ook niet weet? Dus doe jullie journalistieke plicht eens en kijk verder dan dat je neus lang is. Het gaat zich niet om hoeveel clicks die jullie krijgen, maar om de hoeveelheid mensen die jullie: nieuwe, interessante en accurate informatie hebben kunnen bij brengen.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 19 september 2014 14:20]

In de titel staat wel dat het voor mobieltjes is en in het eerste plaatje zie je er ook mobieltjes in liggen, maar ik denk dat die schaal dan of veel groter moet worden of dat het heel inefficiënt wordt. Ik kan mijn mobiel wel iets boven mijn laadplateautje houden en dan laadt hij nog wel op, maar wel veel langzamer. In zo'n kommetje in het onderste plaatje zou mijn mobiel dus heel slecht opladen of er zou heel veel stroom weggegooid worden.

Ik zou het erg mooi vinden om mijn mobiel in een kom te kunnen leggen in plaats van op een plateautje te moeten positioneren, maar de komende jaren zou de kom veel te groot zijn.
. In zo'n kommetje in het onderste plaatje zou mijn mobiel dus heel slecht opladen of er zou heel veel stroom weggegooid worden.
Ach het gaat niet over veel stroom he? En de 'verloren' stroom word omgezet in warmte dus op het moment dat jij je verwarming aan hebt staan is het verlies vrijwel nul.

Snap ook niet waarom jij denkt dat ie zo groot moet worden. Het plaatje laat toch de maat zien met telefoons? Nu worden die allemaal wel wat groter maar niet het zijn geen laptops.
En de 'verloren' stroom word omgezet in warmte dus op het moment dat jij je verwarming aan hebt staan is het verlies vrijwel nul.
Misschien toch eens water beter op moeten letten bij natuurkunde.
8)7 of de verwarming nou aanstaat of niet, die verloren stroom blijft hetzelfde. Dat wordt echt niet ineens minder omdat de omgevingstemperatuur hoger is.
(hou de 8)7 maar achterwege want je begrijpt zelf zijn punt ook niet...)
Het stroomverlies blijft wel hetzelfde, maar het wordt wel omgezet in warmte. Dus je thermostaat hoeft minder aan te slaan (en je bespaard dus gas). In dit geval beschouw je de opgewekte warmte ook als 'nuttig' dus is het geen 'verlies'.

[Reactie gewijzigd door Shadow op 19 september 2014 10:03]

Lees zijn post nog eens. Hij zegt dat het verlies 0 is als de verwarming aanstaat.

(in feite heb je dan dubbel verwarming, niet dat zo'n oplader een huiskamer zou kunnen verwarmen)
Lees zijn post nog eens. Hij zegt dat het verlies 0 is als de verwarming aanstaat.
Niet 0 maar verwaarloosbaar. Vrijwel alle stroom die een huis binnengaat word op de een of andere wijze in warmte omgezet. Soms direct, als je je huis met electric zou verwarmen (zoals bijvoorbeeld veel in Frankrijk), soms indirect door een TV (vrijwel alle licht en geluid die daar uit komt word warmte).

Dus een weinig efficient electrisch apparaat is onvoordelig in de zomer maar geen probleem in de winter. Daarom ziens mensen vaak dat de besparing tegenvalt als ze meer efficiente hardware kopen. Je gaat er meer door stoken. In mijn huishouden (vol met spullen) komt ongeveer 20% van de verwarming door 'stroomverlies' en ik zie dat in het stroomverbruik voor verwarming (die electriek is). Ben ik een week op reis en de familei is wel thuis maar mijn computers en servers staan uit is het stroomverbruik gelijk!.
Dat is echter niet bepaald de meest efficiente manier van verwarmen.
Als de besparing bij jullie gelijk is lijkt het elektrisch verwarmen te gebeuren met een weerstand (convectie of stralingsvuurtje)
Met een lucht-lucht warmtepomp (een Airco met een verwarmingsstand) kan je echter makkelijk een efficientie van 3:1 halen, oftewel voor elke Watt die je er in stopt komt er 3W aan warmte in je woning. (Ik zou dan ook aanraden daar eens naar te kijken, want die investering haal je er vermoedelijk in minder dan 1 jaar uit)
In dat geval zijn je computers (of de verliezen van een oplaadschaal) uiteraard lang niet zo voordelig meer als de vermindering in verwarming die je er voor nodig hebt.
Lees zijn post nog eens. Hij zegt dat het verlies 0 is als de verwarming aanstaat.
En dat klopt niet want electriciteit is fors duurder dan gas.
Zo staat het dus niet in zijn post. Alsnog die warmte is niet genoeg om een kamer te verwarmen, en daarbij hoef ik niet altijd extra warmte in mijn kamer (al helemaal niet in de zomer) daarbij is het dus niet alleen warmte maar ook geld want het duurt langer voordat je telefoon is opgeladen.
Je gooit hoogwaardige energie weg (wat met een CV-ketel overigens ook gebeurd).
Even simpel uitgelegd: warmte is een lagere soort energie dan bijvoorbeeld bewegingsenergie.
Het is waar dat je rekening kan houden met warmte opbrengst van electrische toestellen/verlichting maar eigenlijk is dit ongewenst. Je wil de verwarming gebruiken om te verwarmen. Zoals elders aangegeven is het op een warme dag ongewenst dat er nog warmte bronnen in je huis zijn.
Alleen heb jij waarschijnlijk QI charging, de schaal werkt met "Rezence" dus wie weet is dit efficienter qua afstand betreft.

Hoop wel dat er een keer gewoon een goede standaard komt, ipv 3-4 verschillende systemen.
Maar maakt jouw mobieltje gebruik van de Rezence-standaard of van de meer gebruikte QI-standaard? ook is de keuze van een kom handig omdat je zo een soort middenpunt krijgt waar je je energie opricht. Het ziet er ook strak uit. moet je wel oppassen met feestjes, waar dit handig kan zijn, dat ze niet denken dat je aankomt met zo'n 'auto-sleutel spel"
Dat zijn goede punten, ik vraag me ook af hoe efficiënt deze schaal is. Misschien 'kijkt' de schaal in welk gedeelte er contact wordt gemaakt en zet hij dat gedeelte van de schaal aan. Al met al vindt ik dit een mooie uitvinding met het oog op de toekomst als we meerdere draadloze apparaten hebben die je in deze schaal kan mieteren.
Ik kan mijn mobiel wel iets boven mijn laadplateautje houden en dan laadt hij nog wel op, maar wel veel langzamer. In zo'n kommetje in het onderste plaatje zou mijn mobiel dus heel slecht opladen of er zou heel veel stroom weggegooid worden.
Als je je telefoon op grotere afstand houdt, loopt er gewoon minder stroom. Maar de stroom die niet loopt is niet perse verlies, maar wordt dus niet uit het stopcontact getrokken.

Zie het als een inductiekookplaat. Als je er geen pan op zet, wordt dan de lucht in plaats van de pan opgewarmd?

[Reactie gewijzigd door Shadow op 19 september 2014 09:56]

Ik zou het jammer vinden als er geen connectorpoort meer in de apparaten zou zitten. Accu's gaan nu eenmaal niet heel lang mee bij intensief gebruik en ik denk niet dat iedereen zo'n schaal gaat aanschaffen terwijl wel iedereen micro-USB kabels heeft. En zo'n schaal meeslepen is ook niet echt handig.

Het idee is leuk, maar dan wel samen met een connectorpoort.
Beide, graag. Ik ben dol op keuzes, want de behoeften van mijn gezin zijn onvoorspelbaar, onvoorstelbaar, groots. Of ik daar even rekening mee wil houden.
Hoezo ? De standaard lader en kabels doe je gewoon in je tas voor als je weg moet. Ik heb altijd een externe accu bij me waarmee ik mijn smartphone 2x volledig kan opladen. Zo'n schaal laat je dan gewoon thuis staan - beetje onzinnig om die mee te gaan slepen.
Je hebt ook kleinere oplossingen om mobieltjes met inductie op te laden.
Als je 1 zo'n Razence lader op je werkt en thuis hebt, kan je er van alles mee opladen, het is me alleen onduidelijk of je er ook Qi apparaten mee op kan laten.

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 19 september 2014 09:28]

Schitterend! Alleen al omwille van de manier waarop het idee tot stand is gekomen zou zoiets succesvol moeten zijn.

Ik blijf wel hopen dat er binnen korte tijd één standaard komt voor draadloos opladen, anders gooi ik gegarandeerd mijn telefoon in het verkeerde kommetje :+
Er is al een standaard toch? Ik heb via Ebay voor 15 dollar een draadloze lader, en chargerpad voor mijn Note 3 gekocht. Werkt prima op het nachtkastje. Geen dure Intel fruitschaal nodig ;)

Qi Standaard: http://en.wikipedia.org/wiki/Qi_(inductive_power_standard)

Edit:
Hier trouwens een scala aan draadloze laders: Draadloos laden goodies

[Reactie gewijzigd door Devroet op 19 september 2014 09:50]

Dat is één van de standaarden (WiPower, Qi en volgens mij is er nog zelfs 1), wat Nokie bedoelt is dat het beter is dat er maar 1 standaard komt voor alle devices. Zodat je maar 1 schaal nodig hebt, en niet verschillende standaarden waardoor je meerdere schalen nodig hebt voor al je devices in huis.
Ik ben er niet super in thuis, maar volgens mij is Qi wel echt een standaard op dit moment, en de rest niet. Dit is ook de reden dat alle grote handset manufacturers Qi implementeren.

Volgens mij kun je ook je iPhone opladen via Qi, maar die gaat dan via de gewone charger aansluiting en een pad die je daarop aansluit, bij de Android plaats je de pad echt bij de accu zelf en hoef je hem niet los mee te nemen.

Ik vind het ook jammer dat in de iPhone 6 niet standaard Qi is meegenomen.
punt is dat de schaal van dit artikel dus geen QI is, maar weer een "nieuwe" "standaard":
De schaal werkt met magnetische inductie op basis van de Rezence-standaard van de Alliance for Wireless Power
op zich logish bij een techniek die in ontwikkeling is, maar het maakt het in deze fase voor de consument (en voor de fabrikanten) niet makkelijk,

Voorlopig ben ik nog erg blij met mijn nexus qi charger, met de magneten erbij aligned de N5 erg makkelijk en loop je nooit te kloten met het vinden van de "sweet spot" (wat echt nog wel een lastig dingetje kan zijn bij QI laders).

en verder ziet deze schaal er ideaal uit! jammer dat het niet mogelijk zal zijn om dit backwards compatible te maken met QI, zodat je je oude laders ook nog kan gebruiken, of nog beter andersom je oude devices ook in die schaal kan gooien. Dat soort dingen zou de acceptatie een stuk makkelijker maken

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 19 september 2014 10:29]

Volgens mij 'bijten' de 2 technieken elkaar niet en zou je beide technieken kunnen combineren. Dus dan zou een onafhankelijke partij een schaal kunnen ontwikkelen waarin beide standaarden zitten...
dat zou leuk zijn, maar wellicht is het wat lastig om QI in een schaal vorm te verwerken, misschien mogelijk met auto align coils die hier gebruikt worden:
http://www.amazon.co.uk/P...ess-Charger/dp/B0051R4ECM

Anders wordt het wel erg lastig om je device juist te plaatsen
Voor dat alignen van de spoelen van lader en apparaat zijn er ook andere oplossingen. Ik heb zelf een Tylt VU op mijn bureau staan. Deze heeft 3 spoelen, en bepaalt automatisch welke spoel gebruikt wordt voor het laden van het apparaat.

Werkt goed voor mijn Note 2 (zowel staand als liggend) en Nexus 7 (alleen liggend).

Dat systeem van de N5 werkt zeker goed, maar dan alleen met de N5, aangezien je met andere apparaten weer zal mogen gaan schuiven. Het zou handig geweest zijn als die magneetjes (en de positie daarvan ten opzichte van de spoel) onderdeel waren van de standaaard.
hoe fijn het me ook lijkt om QI te hebben in me iphone, als ik dan een schaal als die uit het artikel er bij zou nemen zou dat volgens mij weer hele nieuwe irritaties met zich mee brengen. We hebben thuis alle 5 een zwarte iphone meestal van de zelfde generatie allemaal zonder hoesje. Ik had al genoeg moeite om de andere er van te over tuigen ook allemaal een eigen ringtone te maken. als we ze nu ook nog allemaal in de zelfde schaal gingen leggen moet ik waarschijnlijk iedere keer eerste 4 andere phones uit standby halen voor ik me eigen heb gevonden. 8)7
Die ene standaard zal er niet zomaar komen, maar dat je je telefoon in het verkeerde kommetje gooit hoef je je niet zo'n zorgen over te maken, er is namelijk vooralsnog maar één partijd ie dit kan leveren volgens mij.
Een niet nader genoemde partner
Dit zal Wiitricity zijn. Die hebben ooit een demo gegeven van zoiets. Verder heeft Intel een licentieovereenkomst met Witricity afgesloten.

De andere draadloze standaarden werken maar op zeer korte afstand waardoor de plaatsing van het toestel redelijk nauw komt. Ook kunnen de meeste (geen enkele?) niet meer dan één toestel tegelijk aan.

Leuk voor Witricity dat het zo de goede kant op aan het gaan is met ze. Ik volg dat bedrijf al een paar jaar. Inmiddels een mooie deal met Intel, en ook Toyota heeft een forse investering gedaan in ze dus ik verwacht draadloos oplaadbare auto's op korte termijn (e.g. 2016 of zelfs eerder)

EDIT: bron toegevoegd

[Reactie gewijzigd door OddesE op 19 september 2014 17:04]

Wat een prachtig ontwerp, ik loop altijd te kloten met kabeltjes om mijn telefoon op te laden. En als die van mij dan bezig is dan steelt iemand anders mijn oplader weer. Dit is in huis een erg mooie oplossing!
Kloten met kabeltjes is eigenlijk wel een "first word problem", nietwaar ? Feitelijk zijn we maar verwend hier in het rijke westen. Tegenwoordig krijg je overal een USB lader bij, dus feitelijk heb ik er altijd wel eentje rondslingeren die ik kan gebruiken.

Toegegeven; een draadloze lader zorgt wel dat het allemaal wat netter oogt. Het brengt zeker gemakzucht met zich mee, maar overdrijven we het niet een beetje met het "kabel-drama" ?
nouja, 5 kabeltjes en een lelijk stekkerblok naar een mooie schaal terugbrengen klinkt me al als muziek in de oren. Hoewel het niet 'nodig' is, denk ik toch dat dit een handig apparaat is. Die opladers slingeren overal rond, dat is waar.
Daar ben ik het uiteraard wel mee eens. Hoe minder kabels, des te beter. Ik bedoelde ook enkel dat men eigenlijk een beetje moet relativeren met de overlast van al die kabels. Als dat het ergste probleem is dat we vandaag de dag hebben, hebben we feitelijk geen problemen ;)
Wat een heerlijk simpele uitvinding _/-\o_
Tja, ziet eruit als een mooie uitvinding. Echter zou ik hier mijn mobiel niet onbeschermd in willen leggen waardoor het voor mij en misschien vele anderen niets is.

Ik zie dit trouwens op scholen al wel ingebouwd, iedereen aan het begin van de les zijn/haar mobiel inleveren terwijl die ook nog eens oplaadt.
Haha deze uitvinding bestaat al lang! De laatste zin: een schaal voor chips.

Ik heb al jaaaaaren een schaal met chips op tafel in de avond haha! :+

[Reactie gewijzigd door collin43 op 19 september 2014 11:10]

Die zullen nu wel slof zijn ^^
Wat gebeurt er als ik mijn portemonnee er in gooi? Magneet en bankpassen gaan toch niet samen!
Wordt toch gewoon z'n rommelschaal welke iedereen in huis heeft. Sleutels, telefoon, portomonnee, oude knopen, kleingeld, condooms :) enz. wordt er ingemikt.
Het ligt eraan. Huidige bankpassen maken enkel nog gebruik van de chip die er op zit. De magneetstrip wordt eigenlijk bijna nergens meer gebruikt. In het buitenland kan dat anders zijn.

Ik heb destijds een aflevering van Mythbusters gezien waar ze mythes testen omtrent de magneetstrips van credit-cards. Je had een ongelooflijk sterke magneet nodig (zo eentje die je met geen geweld van elkaar af krijgt) om de magneetstrip te beschadigen. Met gewone magneten gebeurde er helemaal niks.

Het was aflevering 6 van seizoen 1; misschien interessant om eens te bekijken ?
Mooie uitvinding. Misschien wat voor middelbare scholen? Genoeg leerlingen die hun mobieltjes dan vrijwillig inleveren tijdens de les.
Ja tijdens de eerste les, de uren erna zijn de mobieltjes helemaal vol en zal daar gebruik van worden gemaakt ook :p
Jongeren zijn zo verslaafd aan hun mobiel dat ze nog eerder met een externe batterij rond zullen lopen dan het toestel vrijwillig in een schaal te leggen in de klas. Daarbij neemt de kans op diefstal dan heel erg toe. Ik zal mijn toestel nooit op een openbare plek neerleggen waar iedereen er bij kan.
zijn er dan echt mensen die hun telefoon in een schaal leggen wanneer ze thuis komen? Ik heb mijn telefoon vrijwel altijd bij me, in m'n broek. op het bureau, of op de tafel.

Het idee is leuk voor de mensen die dus inderdaad hun telefoon in een schaal leggen maar ik zie er dus persoonlijk het nut niet van in.
Soort van. Ik houdt hem in elk geval niet in mijn zak. Meestal komt hij op de salontafel of het dressoir terecht als ik thuis kom.

Een voordeel van zo'n schaal is wel dat je automatisch een vaste plaats hebt voor het ding. Zo raak je hem ook niet kwijt in huis... Dat is ook de truc voor mensen die altijd hun sleutels kwijt zijn in huis trouwens: maak er een routine van om ze bij thuiskomst direct op een vaste plek neer te leggen.
Tja ik heb ook een vaste plek maar niet in een schaal :P maarja iedereen zijn ding natuurlijk, Ik ben wel beniewd naar de prijs.
zijn er dan echt mensen die hun telefoon in een schaal leggen wanneer ze thuis komen? Ik heb mijn telefoon vrijwel altijd bij me, in m'n broek. op het bureau, of op de tafel.

Het idee is leuk voor de mensen die dus inderdaad hun telefoon in een schaal leggen maar ik zie er dus persoonlijk het nut niet van in.