Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties
Submitter: -AuTnoR-

Dremel, een Amerikaanse producent van elektrisch gereedschap, heeft een 3d-printer aangekondigd. De 3D Idea Builder beschikt over een touchscreen voor stand-alone-bediening en kan objecten met een resolutie van 100 micrometer printen.

De 3d-printer kan objecten van maximaal 230x160x140mm creëren. Daarmee moet de 3D Idea Builder de concurrentie met onder andere de Mini van MakerBot aangaan. Dremel heeft de printer voorzien van een 3,5" ips-touchscreen, waardoor de Idea Builder ook zonder aangesloten computer is te gebruiken.

Objectontwerpen kunnen van een sd-kaartje in de geïntegreerde sd-kaartlezer worden gehaald. Tevens is er 4GB interne opslag beschikbaar. De printer kan volgens Dremel alleen met zijn eigen pla-filamenten overweg. De filamenten zouden milieuvriendelijk zijn doordat het plastic biologisch afbreekbaar en recyclebaar is.

Dremel werkt voor zijn 3d-printerambities samen met Autodesk. Zo wordt de Autodesk 123D-software meegeleverd. Dremel heeft de 3D Idea Builder voor 999 dollar, ofwel 775 euro, op de Amerikaanse markt gezet. De printer is vanaf november leverbaar.

Update, vrijdag, 19 september, 15.55: De printer die Dremel uitbrengt lijkt de Dreamer van FlashForce te zijn, ontdekte Tweaker j0bro.

Dremel 3D Idea Builder

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Volgens Adafruit (https://www.adafruit.com/...orge-dremel-flashforge3d/) wordt de Dremel 3D printer gemaakt door het Chinese bedrijf Flashforge (http://www.ff3dp.com/).
Business level desktop printer maar dan voor consumenten lijkt me niet verkeerd. Ook de prijsstelling van Dremel is prima als je ziet dat de prijs van het onderliggende apparaat $1,299.00 dollar is.
Hij is niet helemaal het zelfde, ABS zie ik hier boven namelijk niet staan en dat kan de dreamer wel. Ook staat er dat hj met verschillende fillaments overweg kan, wat bij Dremel ook niet het geval is.

Die 300 dollar moeten natuurlijk ook ergens in zitten.
Aardig filmpje van de dremel 3D printer
http://youtu.be/LIJKTAvEUSw

[Reactie gewijzigd door Loadjnt op 19 september 2014 02:49]

Leuk die 3D printers maar voor thuis zie ik eigenlijk maar 1 functie... Papa we zijn een legosteentje kwijt !! Okee, geef maar ff een vergelijkbaar steentje, ff opmeten, invoeren en voila de kids hebben het missende steentje.... Verdere functionaliteit... nee.... niet voor thuis op dit moment. Een nieuwe cover voor een telefoon is voor verreweg de meeste mensen te lastig in te voeren ivm hoeken in een cover en ik denk dat het goedkoper is een cover te kopen dan er een zelf te maken. Leuk dat het kan, dat zeker, maar of het nou echt zo interessant is voor thuisgebruik betwijfel ik.
Ik denk niet dat een thuis 3d-printer precies genoeg Is om lego te printen, lego wordt met een afwijk van 2 micron gemaakt, deze 3d printer print met een resolutie van 100 micron, dus de blokjes zullen waarschijnlijk niet passen.
Klopt helemaal. Het is niet mogelijk om goede Lego blokjes te printen:
- De precisie is er (nog lang) niet
- Sommige vormen kun je alleen maar spuitgieten
- PLA is mindere kwaliteit als ABS
- De kleur exact zoals de officiele Lego kleuren krijgen is ook erg moeilijk
- Voor 99% van alle blokjes is het goedkoper om missende stukjes op Bricklink te bestellen.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 19 september 2014 01:25]

Sommige vormen kun je alleen maar spuitgieten
Pardon? Spuitgieten is aan veel meer restricties onderhevig dan 3D printen! Een 3D printer kan alles wat spuitgieten kan, maar niet andersom.
Klopt helemaal Niet. Het is niet mogelijk om goede Lego blokjes te printen:
- De precisie is er
- Sommige vormen kun je alleen maar 3d printen
- PLA is mindere kwaliteit als ABS maar ook abs kun je printen
- De kleur exact zoals de officiele Lego kleuren krijgen is ook erg moeilijk klopt
- Voor 99% van alle blokjes is het goedkoper om missende stukjes op Bricklink te bestellen. #d printen is goedkoper dan een postzegel
Ik weet wel zeker dat het kan, want ik heb Lego compatible blokjes geprint :) Het is even experimenteren welke maten je precies moet hebben, want het luistert inderdaad best nauw, maar als je eenmaal weet waar je op moet letten gaat het eigenlijk best goed - en belangrijker, reproduceerbaar goed. De blokjes klemmen netjes en zijn aan alle kanten prima strak tussen bestaande blokjes in te zetten. Mocht iets toch niet helemaal naar wens zijn valt dat goed te tweaken. Wat dat betreft is de nauwkeurigheid van zo'n printer al prachtig in orde.

Veel printers uit deze categorie kunnen ook prima ABS aan (dat hangt eigenlijk vooral van een heated printbed af om warp en lift te voorkomen) en dat valt wel aan te raden, want PLA slijt vrij snel tegen de andere soort plastic waarvan Lego gemaakt is, waardoor de blokjes lam worden. Dan ben je uiteraard wel je milieuvriendelijke voordeel kwijt, maar het komt dan wel erg dicht in de buurt van echt Lego.

Een blokje vervangen is leuk, maar nu kan je dus ook je fantasie de vrije loop laten en zelf blokken ontwerpen of, zoals sommige mensen doen, blokken maken die ook compatible zijn met andere bouwsystemen zodat je hybride bouwwerken kunt maken.
Wow, een bijzondere prijs voor dit zeer professioneel ogende apparaat. Iemand moest de eerste zijn om de echt grote markt te bedienen. Ik ben benieuwd naar de onderhoud en materiaalkosten. Zou deze printer ook met de professionele Autodesk software samenwerken?
Reken daar maar op. De samenwerking is niet voor niets aangegaan. 123D moet je in dit geval zien als een "teaser". Ik weet zeker dat je uit Revit (FBX?), Civil3D of Inventor (SAT? STEP?) een export kan doen naar een door deze printer ondersteund formaat.

[Reactie gewijzigd door S.J.Onnie op 18 september 2014 20:01]

STEP is niet echt nuttig, behalve dat het een standaard van duizenden pagina's is (grootste ISO-standaard ooit, maar een klein deel ervan is overigens 3d-formaat), is het volgens mij gebaseerd op "omsloten vlakken", de buitenste vlakken die als "oneindig dun" worden opgeslagen. Om die fatsoenlijk te slicen heb je nogal een veelomvattend programma nodig.

Bijna alle 3D-printers vreten .STL-bestanden (stereolitho), en alle gangbare 3D-tekenprogramma's kunnen die exporteren. Inventor en Solidworks zitten daarbij, maar ook de wat serieuzere systemen zoals Pro/E (Nu Creo geloof ik), UniGraphics (en Catia met add-on) doen dat.

ed: O sorry, stond hieronder al. STL dus, omdat dit een lekker simpel ASCII-gebaseerd formaat is die 'driehoekjes' bevat, welke door de printer-software makkelijk om te zetten zijn in plakjes van een bepaalde dikte.

[Reactie gewijzigd door kidde op 18 september 2014 23:11]

De printers ondersteunen geen STL bestanden, daar in staan geen opdrachten waar de printer wat mee kan. STL is alleen het model, niet de instructies voor de printer, zoals temperatuur, coördinaten voor de extruder, etc.
"Dremel werkt voor zijn 3d-printerambities samen met Autodesk. Zo wordt de Autodesk 123D-software meegeleverd."

Lijkt me vrij duidelijk ;)
Haha, Autodesk 123D is gewoon gratis voor iedereen. Typische marketing BS dus ;)

http://www.123dapp.com/Design
Net als 100 micron resolutie, 0,1 mm doen mensen het niet voor :+
Dat is toch echt wel een aardige resolutie voor een 3D printer van deze prijs!
De meeste hobby 3D printers van boven ¤1000 zijn niet nauwkeuriger
Ik heb een FlashForge Creator, oftewel een kloon van de originele (open source) Makerbot Replicator Dual. Ik kan ook 0,1mm resolutie printen, met PLA en ABS en hij is volledig ondersteund door Makerbot Makerware, Autodesk 123D, Solidworks, etc. Hij draait een aangepaste firmware (Sailfish) waardoor hij zelfs nog sneller en mooier print dan met de originele firmware van Makerbot.

BREAKING: Ik keek zojuist op de site van FlashForge en wat schetst mijn verbazing: zij zijn ook de makers van deze Dremel. Hij heet oorspronkelijk dus de Dreamer en je kan hem voor $1299 (¤1000) kopen. Dat is hetzelfde wat ik betaald heb voor mijn Creator, die nu omgerekend nog maar ¤750 kost. Het grappige alleen is, dat de Dreamer wél een dual extruder heeft die ook nog eens ABS kan printen. Een stuk interessanter dus dan de Dremel!

[Reactie gewijzigd door j0bro op 19 september 2014 09:30]

Bijzonder waardevolle aanvulling. Graag ook terugkoppelen onder de knop 'feedback' zodat het kan worden toegevoegd aan het artikel.
Dat maakt toch niet uit? Het gaat erom dat de printer met Autodesk werkt en dat er een versie (al dan niet gratis) meegeleverd word.
Zover ik weet gebruiken de meeste zo niet alle 3D-printers STL-bestanden als input http://en.wikipedia.org/wiki/STL_(file_format) en ik weet van mijn werk dat Inventor naar STL kan exporteren. Dus ik verwacht echt wel dat ook deze printer samenwerkt met de professionele Autodesk software.
Zover ik weet gebruikt geen enkele 3D-printer STL-bestanden als input. Je laadt het STL bestand in een slicer die er een gcode bestand van maakt voor jouw printer. En de vraag is dus eigenlijk: welke slicer ondersteunt deze dremel printer?
Zover ik weet gebruikt geen enkele 3D-printer STL-bestanden als input. Je laadt het STL bestand in een slicer die er een gcode bestand van maakt voor jouw printer. En de vraag is dus eigenlijk: welke slicer ondersteunt deze dremel printer?
een slicer hoeft deze printer toch niet te ondersteunen? deze printer snapt immers zelf STL bestanden (heeft misschien een ingebouwde slicer?). Je kan die hele stap dus fijn overslaan.
lijkt me niet. hij wordt gewoon geleverd met software die voor je sliced. Een printer kan alleen overweg met Gcode anders zou de elektronica veel ingewikkelder moeten zijn. Ik denk dat ze die gewoon inkopen bij hakkiwakki

en de printer kan doorgaans altijd wel overweg met Gcode er zijn 2 of 3 standaarden..
Ik vermoed dat elke deftig cad programma naar stl kan opslaan :)
Nu maar hopen dat de 3d printer van betere kwaliteit is dan de Dremel multitools.
En Dremel kennende zal het echte geld wel worden verdiend op de accessoires en verbruiksonderdelen in dit geval de filaments.
Welk merk maakt dan betere multitools? (oprechte vraag)
Proxxon multitools zijn een stuk degelijker. Metalen kop ipv alles plastic.

[img]http://g-ecx.images-amazo..._2009/B001FWXEO6-1-lg.jpg[/img]

Deze heb ik nu ruim 15 jaar, nog als nieuw.
Kan ik het alleen maar mee eens zijn, ook hier alleen proxxon na een hoop andere, incl dremel, te hebben versleten.
Bedoel je dat wit gedeelte in metaal? Waarom is dat nodig? De kop zelf is ook in metaal van Dremel. Heb zelf het goedkoopste model. Dat ding is toch wel zeer krachtig voor zijn 40¤ (gekocht in promo).
Geen id, maar het verschil is dat de kop veel minder in onbalans is. Bij duurdere accuschroefmachines is de kop ook van een metaalsoort. Kijk maar bij de duurdere lijn van deWalt.

Heb een dremel gehad, maar toen de kop begon te lekken en in onbalans raakte was ik er klaar mee.
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Het lijkt allemaal wel rommel of gewoon niet geschikt voor wat meer intensief gebruik. We hebben al een paar Dremels versleten (ook binnen de garantie vervangen). Allemaal hadden ze verschillende problemen waar aan ze stuk gingen. Onze huidige Dremel wordt al binnen een minuut zo heet dat hij eigenlijk niet meer vast te houden is. Ook is het toerental (bij vrij draaien) verre van stabiel.
Op het moment pak ik meestal een multitool die op de compressor is aangesloten. Maar dat is ook niet ideaal omdat je daar zo'n irritante luchtslang aan hebt zitten en het toerental is wat lastiger te regelen (hendel harder inknijpen is harder draaien) en langzaam draaien kan eigenlijk niet. Daar staat tegen over dat je het ding wel makkelijk tientallen minuten achter elkaar kunt gebruiken zonder dat er sprake is van warm worden.
Er zijn meerdere spelers op de markt die dit allang doen.

Zo werk ik voor XYZprinting en het product is zeer vergelijkbaar met dezelfde voor/nadelen. Maar wel voor een prijs van ¤599. PLA geeft wel een leuker eindproduct dan de huidige ABS. Maar we zijn hard aan het werken op een firmware upgrade om met zowel PLA als ABS aan de slag te kunnen.
een leuker eind product, verklaar u nader, wat is leuker....... natuurlijk een uitspraak van niets. In bepaalde gevallen zou je liever ABS gebruiken dan PLA of anders om. Men zegt dat het makkelijker is om te printen maar door de glastransitie curve van PLA kun je wel eens bedrogen uitkomen.....
Je moet voorstellen dat over een paar jaar de producten die uit een 3d printer komen het zelfde eruit moeten zien alsof ze in een fabriek gemaakt zijn. Kijk even naar je plastic toetsenbord bijvoorbeeld. Dat is onder druk gespoten plastic in een vorm.

De huidige 3d printers leggen laagje voor laagje de boel aan. Met PLA zie je die laagjes minder. Dus het eind product ziet er netter uit. PLA is alleen wel kwetsbaarder dan ABS. ABS kan je eventueel ook nog bijwerken met een vijl of wat dan ook.

Dus dat bedoelde ik met een leuker eindproduct.
euh de laagjes zijn bij PLA of ABS hetzelfde...... als ik 2 voorwerpen print met dezelfde instellingen zie je geen verschil behalve dat de een wat meer glimt dan de ander......

en met FDM ga je gewoon niet het eindresultaat halen zoals spuitgieten dat doet (zonder nabehandeling zoals vapouring oid). het blijven laagjes hoe klein je ze ook maakt. Bij ons in de protoshop hebben we een aantal printers staan waar je met andere materialen dan abs en pla wel een mooi resultaat krijgt maar dan nog zie je ze en is nabewerking nodig.
Ik krijg meestal beter resultaat met PLA, toch wat strakkere contouren. Maar wat je omschrijft gaat hopelijk de komende jaren veranderen. Van een laagjes product naar hopelijk een mooi uniform product wat niet van 'echt' te onderscheiden is.
De printer kan volgens Dremel alleen met zijn eigen pla-filaments overweg.

over een jaartje wanneer deze printer goed verkoopt zullen er vast wel imitatie PLA rollen voor de dremel 3d printer zijn,
Dat zou u toch ook zeggen als u Dremel was! Volgens HP moet je immers ook geen "nep-inkt" en "nep-cardridges" gebruiken, nee, u moet inkt kopen die per pakje duurder is dan de printer zelf.

Ik durf te wedden dat als u even SABIC in Bergen Op Zoom belt, dat ze ook PLA kunnen leveren welke werkt in deze printer. Die moeten dan wel geextrudeerd worden (daar zijn ook redelijk goedkope machientjes voor), en dan moet het zeker lukken om goedkoper "gelijkende kwaliteit" te maken.

ed: O wacht, het is Tweakers. Ik kan zo'n reactie natuurlijk niet afsluiten zonder de klassieke "Wij van WC-eend" opmerking. Dus bij deze! :P

[Reactie gewijzigd door kidde op 18 september 2014 23:12]

Het ding gebruikt 1.75mm PLA wat in elke RepRap webshop te koop is voor (waarschijnlijk) een fractie van de prijs van wat Dremel er voor vraagt....
Ja hoogstwaarschijnlijk aangezien je bestanden naar mijn weten in kan laden in de autodesk 123 software. Inderdaad een mooi product, ben benieuwd of dit nu een van de eerste apparaten is die wel plug n play zijn in plaats van plug n pruts. Er is namelijk altijd wel wat mis met zo'n 3D printer.
Prijs is erg schappelijk denk dat er wel markt voor is ook al zijn ze misschien wat later dan de concurrentie.
De printer kan volgens Dremel alleen met zijn eigen pla-filaments overweg. De filaments zouden milieuvriendelijk zijn omdat het plastic biologisch afbreekbaar en recyclebaar is.
Nee, Dremel. De werkelijke reden is natuurlijk vendor lock-in te creeeren zodat je klanten aan jouw dure PLA vast zit en je er lekker aan kan blijven verdienen. De inkt cardridge zwendel in 3D.

Als het hen werkelijk om het millieu te doen zou geweest zijn dan hadden ze wel een lijst van biologisch afbreekbare PLA fabikanten gepresenteerd. Verder vallen de kleine beetjes plastic dat met 3D printers gebruikt wordt natuurlijk compleet in het niet bij de wereldproductie.

EDIT: Kunnen de 0-voters ook even uitleggen hoe dit off-topic is?

[Reactie gewijzigd door Durandal op 19 september 2014 02:08]

Inderdaad, die paar grammetjes printmateriaal maken niets uit voor het milieu. 3D printing is een randverschijnsel, en dat is het nog steeds als deze printers al lang en breed op de vuilstort liggen. Want de ontwikkelingen gaan zo snel dat ze na een jaar of twee alweer verouderd zijn.

Maar alle PLA is biologisch afbreekbaar (en uit hernieuwbare bronnen), en het is even goedkoop op generieke rol te krijgen als ABS. Dus daar hoeven ze inderdaad geen speciale cartridges voor te maken.

Het heeft alleen wel wat andere eigenschappen: PLA is wat doorzichtiger, glanzender en ook wat breekbaarder dan ABS. Daar tegenin heeft het wel het voordeel dat het bij wat lagere temperatuur smelt, en minder vervormt bij het afkoelen waardoor een verwarmd printbed niet per se nodig is (alhoewel het nog steeds wel een voordeel is). En het stinkt niet als een plasticfabriek tijdens het printen zoals ABS doet :)

Maar het is dus wel prettig om een printer te hebben die met beide overweg kan, dan kan je de voordelen van beide materialen benutten. En er zijn nog wat meer materialen ook die je kan printen zoals Nylon en wateroplosbaar plastic.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 september 2014 00:40]

Het is wachten op eerste navul bedrijfjes! ;)
en recyle bedrijfjes, die van je mislukte projecten weer een rol PLA maken
Dat custom filament zit mij niet lekker. Straks krijgen we inkjet praktijken.
Dat is al aan de gang. Verschillende bedrijven werken al met proprietary cartridges, compleet met chips om te checken of er nog wat in zou moeten zitten, om hervullen tegen te gaan. Zogenaamd 'om de kwaliteit van het printmateriaal te kunnen garanderen' maar ondertussen gewoon een melkkoe natuurlijk.

Zie bijvoorbeeld de Cube van 3D systems. De chips die in de cartridges van de vorige generatie zaten zijn al gehackt, maar van de nieuwste nog niet begreep ik.
Nu werk ik voor een bedrijf wat precies het zelfde doet. Onze filosofie is niet een melkkoe maar steady business. Melkkoe suggereert woekerprijzen. Maar mijn salaris moet ook elke maand betaald worden. Dus een vast inkomen hebben is dan geen overbodige luxe.

Nou weet ik ook dat er echt kwaliteit verschil zit tussen kilo knaller filament en wat er in onze cartridges zit en zie ik een verhoogd aantal rma aanvragen voor printkoppen die eraan gaan door in onze ogen slecht gebruik.

Ook, en daar ga je een beetje aan voorbij, zijn de printers met cartridges gericht op de consumenten markt en moet het plug en play zijn. En niet prutsen met temperaturen, afstand nozzle/printbed enzovoort. In onze producten past de informatie in de chip de aansturing aan.

Elk voordeel heb zijn nadeel.
Nu werk ik voor een bedrijf wat precies het zelfde doet. Onze filosofie is niet een melkkoe maar steady business. Melkkoe suggereert woekerprijzen. Maar mijn salaris moet ook elke maand betaald worden. Dus een vast inkomen hebben is dan geen overbodige luxe.
Filament is een verbruiksproduct. Het gaat op en dan moet er nieuw gekocht worden. Wie kwaliteit levert kan steeds opnieuw blijven verkopen. Klanten aan je binden doormiddel van een DRM-chip is erkennen dat anderen minstens zo'n goede kwaliteit leveren.
Ook, en daar ga je een beetje aan voorbij, zijn de printers met cartridges gericht op de consumenten markt en moet het plug en play zijn. En niet prutsen met temperaturen, afstand nozzle/printbed enzovoort. In onze producten past de informatie in de chip de aansturing aan.
Niks mis met een chipje om informatie door te geven. Het probleem zijn chips die gebruikt worden om concurrenten buiten te sluiten.
Mooi verworden CAPSLOCK. Je slaat daar de spijker op zn kop.

Ik ben best bereid iets meer te betalen als een bedrijf het waarmaakt om betere kwaliteit te leveren. Maar mijn haren gaan overeind staan als ik daartoe verplicht word. En ik dus eigenlijk ook helemaal niet kan controleren / zelf ervaren of, het door de DRM-boer zelf als hoge kwaliteit gelabelde goedje, ook echt hoge kwaliteit is. (Door producten van concurrenten te proberen).

Daarnaast staat het ook innovatie in de weg.
hahaha wat een reclame praatje

Ja er zit echt wel kwaliteitsverschil in filament, maar om nou te zeggen rma gehalte zien toenemen door slecht filament no way. Dan weet ik in ieder geval dat ik niet bij jullie moet bestellen, metaal wat verwoest wordt door plastic moet ik nog meemaken. Misschien van gebruikers die niet weten hoe de het werkt en dat elke 3d printer nog gewoon niet plug en play werkt hoe hard een verkoper dat ook zegt. Maar printkoppen die eraan gaan door slecht gebruik? Wat noemen jullie dan slecht gebruik als je niet de temperatuur kan instellen.......

en waar komt jullie fialment dan vandaan? vast wel van een bekende fabrikant in de 3d print kringen

en past de printer software de hoogte van je nozzle aan aan de hand van het filament? Ik denk alleen de temperatuur een beetje, maar vast niet zo ver dat je dat voor elke cardridge de temp hebt bepaald.....

Wij hebben op het werk een Up! printertje op het werk voor demo doeleinden maar door de software is het dingetje gewoon onbruikbaar. Een chipje gaat daar geen verandering in brengen, Of wilde je zeggen dat je voor elke batch filament de info op het chipje gaat wijzigen....?

Deze dremel gaat daar ook nog geen verandering in brengen, Dit is gewoon nog een fabrikant die wil inspringen op de groeiende markt.

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 19 september 2014 00:18]

Ik ben verantwoordelijk voor de service in Europa en wij kunnen uitlezen of er filament van derden in gezeten heeft. Dus ik kan wel degelijk meer RMA aanvragen terug brengen naar gebruik van andere filament. Opzich gaat de nozzle niet kapot, maar hij raakt dusdanig verstopt dat het niet rendabel is om hem schoon te maken. En een eind gebuiker heeft meestal helemaal geen opties om dit te doen. Kosten voor verzending, tijd van de service medewerkers enzovoort stijgen daardoor dus wel.

De chip in de filament gaat bijvoorbeeld het bed wel of niet opwarmen met gebruik van PLA of ABS. Dat is een klein voorbeeld van gebruiksvriendelijkheid.

En waar ons filament vandaan komt, dat word door ons zelf gemaakt. XYZprinting is onderdeel van een van de grootste producenten ter wereld. (denk Foxcon #1, New Kinpo #3)
maar je veranderd dus de data op de chip per batch PLA die jullie maken......

en nee de eindgebruiker heeft niet die optie om een schoon te maken omdat hij de temperaturen niet kan aanpassen toch?

misschien is bij PLA het niet zo handig om een temperatuur hoger te zetten voor een consument die er geen ervaring mee heeft ivm met de kleine glastransitie overgang van PLA , maar zo heb ik menig blokkade al wel op kunnen lossen.

en de grootste fabrikanten ter wereld, dus alla Sun zeg ma. waar staan jullie fabrieken dan.
De davinci machines worden in Thailand gemaakt. In dezelfde fabriek worden ook reguliere printers gemaakt voor o.a. HP.

Maar de new Kinpo group is een pure producent. Je kan het zo gek niet bedenken of het word er wel gemaakt. Wat mij opviel tijdens presentaties: heel veel soorten printers van verschillende merken, maar ook nas-en, moederborden, maar ook kleine dingen als rekenmachines.
Nu werk ik voor een bedrijf wat precies het zelfde doet. Onze filosofie is niet een melkkoe maar steady business. Melkkoe suggereert woekerprijzen. Maar mijn salaris moet ook elke maand betaald worden. Dus een vast inkomen hebben is dan geen overbodige luxe.
Dat bedoelde ik ook met melkkoe, niet per se woekerprijzen maar een (vaak gesubsidieerd) produkt dat later een constante stroom geld op blijft leveren door een afhankelijkheid te creeren bij de klant. Ik begrijp de bedrijfskundige redenen, maar ik blijf het een minder ethisch verdienmodel vinden omdat de werkelijke kosten veel moeilijker in te schatten zijn. Aan de andere reacties hier te zien ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Als hardwareproducent kan je ook zonder dat soort lock-ins prima winst maken. En het type filament kan je ook gewoon via het frontpanel of software doorgeven.

Als je ziet hoe het met de inktjetprinters is gegaan, waarbij een kilo officiele inkjet inkt meer kost dan een kilo goud, terwijl de produktiekosten een paar euro zijn, dan vind ik het jammer dat de 3D printer markt in dit vroege stadium al die kant op gaat.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 september 2014 00:23]

Als je eens naar daadwerkelijke tests gaat kijken, dan zie je gewoon dat de officiele inkt van véél hogere kwaliteit is dan de alternatieve inkt. Hetgeen zich vertaalt in bijvoorbeeld veel snellere verbleking van de inkt, en inderdaad verstoppen van de nozzles. Epson inkt bijvoorbeeld is 30 tot 100 jaar gegarandeerd kleurecht, en dat blijkt ook gewoon uit onafhankelijke tests. Alternatieven zijn soms na enkele maanden als dusdanig ver verbleekt, dat je het niet eens meer kan zien. Wel relevant wanneer je foto's print om op te hangen!

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 19 september 2014 09:19]

Ik ben met je eens dat een afhankelijkheid van onze filament ook een beetje botst met wat ik persoonlijk vind hoe een markt zou moeten zijn. Nou ben ik niet van de verkoop maar wat ik weet zijn onze filament cartridges niet veel duurder dan. Dus dat geeft mij ook weer wat meer gemoedsrust. :)

Maar de vergelijking goedkope printer, duur verbruiksmateriaal gaat misschien wel een beetje op. Printer van 599 t.o.v. boven de 1000 bij vergelijkbare concurenten.
zo te zien op de foto's zijn de rollen en draad/fillament gewoon standaard rollen van 1,75.
"De printer kan volgens Dremel alleen met zijn eigen pla-filaments overweg"

het smeltpunt kan hoger/lager zijn
De diameter kan net wat afwijken
Kan een sensor op de houder van de rol zitten waar alleen hun rol op past
etc..

[Reactie gewijzigd door dakka op 18 september 2014 20:55]

Of zoals iemand anders al zei, puur voor liability / garantie.
Meer voor de extra inkomsten lijkt me. Een fabrikant die geen filament levert voor z'n 3d printer is echt niet aansprakelijk te stellen wanneer je er spaghetti induwt hoor. Een fietsfabrikant moet toch ook niet een eigen bandenmerk hebben voor garantie of aansprakelijkheid?

Wanneer HP / Samsung / Canon, etc aan de slag gaan met 3d printers zie ik trouwens wel heel snel speciaal "eigen" filament verschijnen analoog aan inktjetprinters. Klein massaspectrometertje erin en je kunt makkelijk genoeg een 3d printer maken die alleen eigen plastics accepteert. Dat is gewoon de prijs die je betaald wanneer 3d printers zijn gedaald naar ¤500 en verliesgevend worden verkocht.

[Reactie gewijzigd door Atomsk op 19 september 2014 09:02]

Prima, dan rukken we die massaspectrometer er uit en plaatsen er OS hardware in. Goede basis voor een zelfbouwprinter. Ondertussen genoeg voorbeelden.
Als je naar foto kijkt zie je een gewone rol. En in de specs staat 1,75mm filament. Dus zou me niet al teveel zorgen maken ;)
Ik wel.
Het is gewoon een kwestie van tijd. Net als met al die inkjet printers.
Ik snap echt niet waarom de EU daar niet tegen optreedt. Ik weet nog hoe Epson ooit werdt verketterd maar nu doet iedereen het. Met filamenten zal hetzelfde gebeuren door chips of door proprietary spoel designs. Laat die bedrijven maar schuiven, die verzinnen wel een list.
Daar zijn toch ook massaal alternatieve oplossingen voor?
Een beperkt bouwvolume, geen heated printbed en proprietary filament. Desondanks is het een interessante ontwikkeling, want Dremel is een grote partij. Ik ben dan ook zeer benieuwd welke stappen zijn hebben weten te zetten op het vlak van workflow, onderhoud en kwaliteit. Als dat redelijk pijnloos is zie ik dit apparaat nog wel eens een vlucht nemen. Als daar echter geen vooruitgang is geboekt kan het wel eens aan de teleurstellingen die andere apparaten ook plagen ten onder gaan, waarbij mensen teleurgesteld en gefrustreerd raken als blijkt dat er toch wel wat gesleuteld moet worden en het toch echt gereedschap is en geen wonderapparaat waar met een druk op de knop zomaar van alles uit komt rollen.
Ook al staat er dat het enkel met Dremel filament werkt op hun website, de spindel en de diameter (1,75mm) zien er gewoon standaard uit zoals je overal kan kopen. Lijkt me gewoon een standaard liability zinnetje.
Geen heated printbed is wel jammer inderdaad.
kan zo een lijstje verzinnen waarom alleen hun product samen met hun product kan werken :P
Je hebt mijn interesse gewekt, zou je kunnen uitleggen wat het voordeel van een heated printbed is?
ik kan me voorstellen dat je werkstuk dan beter blijft liggen onder het printen, en je dus preciezer kunt printen, klopt dat?
Na een beetje googlen kom ik toch niet helemaal uit de prijs voor cartridges,... Wat kost een bijvoorbeeld een kubieke decimeter massief materiaal?
Wat moet je met die kennis? Objecten worden doorgaans hol geprint en zijn dan erg licht. Je kan beter naar het gewicht kijken.

Maar ja, je betaalt natuurlijk de hoofdprijs.
Wat ik met die kennis moet lijkt me duidelijk. Hol of niet, je meet het niet in lege ruimte... Je meet het in wat je gebruikt.
Eh even googlen bracht mij op een dichtheid van 1.23g/cm3 voor PLA. dus een liter oftewel 1dm3 is dus 1,23kg. met een prijs van ca 25 euro de kil Universeel PLA 1.75 mm, dus 30,75