Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

De TU/e en Tilburg University willen een academisch opleidingscentrum in Den Bosch beginnen waarbij gegevensonderzoek en 'big data' centraal zullen staan. Dat maakten de twee universiteiten maandag bekend bij de opening van het academisch jaar.

Het onderzoekscentrum zal plek moeten bieden aan enkele honderden studenten. In het centrum zullen drie masteropleidingen worden aangeboden, die voor zover bekend Data Science, Entrepreneurship en Governance heten.

De masteropleidingen richten zich op de rol van gegevensonderzoek en 'big data', een verzamelnaam voor met name grote datasets die nauwelijks zijn te beheren met reguliere datamanagementsystemen, in het bedrijfsleven en de politiek. Daarbij zal de TU/e met name de informatietechnologie en het ondernemerschap voor zijn rekening nemen, terwijl Tilburg University zich gaat toespitsen op de rol van de overheid, de economie en het recht.

Het academisch opleidingscentrum is vooralsnog een plan, waarover eind dit jaar meer bekend moet worden. De universiteiten onderzoeken namelijk nog de haalbaarheid van het gezamenlijke initiatief door te peilen in hoeverre er behoefte is aan datawetenschappers. Ze denken echter dat hier al behoefte aan is, omdat uit onderzoek blijkt dat alleen al bedrijven in de regio Eindhoven jaarlijks driehonderd nieuwe datawetenschappers willen.

Het centrum zal, als de plannen doorgaan, naar verwachting worden ondergebracht in het Mariënburgklooster in Den Bosch. Dit betekent dat de Brabantse hoofdstad voor het eerst een locatie kent waar academisch onderwijs zal worden aangeboden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Op de Universiteit Utrecht worden al enkele jaren vakken m.b.t. dit onderwerp aangeboden, zoals o.a.: Business intelligence, Data mining, Knowledge management en Pattern recognition.

Overzicht van vakken op http://www.cs.uu.nl/education/
Spaar me zeg.. "big data" is een modewoord net als "cloud". De materie bestond 20 jaar geleden ook al maar toen hing men er niet van die modieuze namen aan. Geen reden om daar aparte opleidingen voor te starten.
Jij hebt denk ik de essentie gemist.

Big Data is geen modewoord, maar een daadwerkelijk probleem/product. Net als cloud trouwens :) . Het onderscheidt zit overigens meestal niet in de HW maar in de SW.

Natuurlijk zijn er vele mogelijke oplossingen die onder de noemer Big Data valllen, maar de gemene deler is gewoon hetzelfde: heel veel data van heel veel verschillende bronnen samenvoegen er er structuur in aanbrengen opdat er waardevolle informatie uitgehaald kan worden. (en meestal zit er Hadoop/HDFS/MapReduce in)

Een van de eerste was WalMart met hun social genome https://www.google.nl/sea...+social+genome&gws_rd=ssl

Big Data is ook niet enkel verkeerd. Enkele andere grote Big Data voorbeelden zijn de NASA en CERN, maar ook EBAY en bv. DNA sampling.

Big Data gaat over enorme hoeveelheden data :+

Alleen al de NASA:

- 24TB/day from space missions
- Climate change data 350PB by 2030.
- Square Kilometre Array 700TB/sec!

Dit levert ook problematiek op...backups? scalability?

Lijkt mij een leuke opleiding...in de avond? <-- TIP
Misvatting: het gaat niet alleen over 'veel' data. Dat is namelijk geen echt probleem (veel disks en gaan met die banaan). Het is een combinatie van 'veel' en 'snel wijzigend' en als je pech hebt ook nog 'ongestructureerd'. Je noemt de elementen wel allemaal inje verhaal maar de essentie en wat het wezenlijk anders maakt dan reguliere data is de combinatie van iig. 2 en wellicht 3 van deze elementen. Vooral het veel wijzigend is vervelend: heb je net een leuke index in elkaar gezet is je data gemuteerd en je index niet meer zo zinvol. Het ongestructureerd maakt dat SQL minder goed geschikt is voor sommige vragen die je graag wilt beantwoorden.

Het probleem van big data is naast SW vaak ook een sociaal aspect aanzit: je zegt zelf al "verschillende bronnen" en dat kan soms vervelende privacy aspecten met zich meebrengen: de data is los niet zo zinvol maar door het leggen van relaties is het ineens mogelijk conclusies te trekken die los niet mogelijk waren. In de USA minder een probleem in NL al meer en in DE onbespreekbaar. Dit terwijl big data zich juist richt op data van alles en iedereen en geografische grenzen geen rol zouden moeten spelen.

Het blijft natuurlijk wel gewoon een modewoord (kent iemand de ESB nog; zonder Bus was je bedrijf binnen de korste keren kapot) maar het verhult wel een echt probleem (net zoals een ESB dat doet, alleen wil niemand het woord nog horen).
Veel data is wel een probleem..een paar PB zet je niet zo maar weg...een paar 100PB al helemaal niet. Daarnaast gebruikt hadoop/HDFS een replicatie factor van 3 en heb je 25% free space nodig voor shuffle files....10PB wordt dus 40PB. (en dan vergeten we voor het gemak het RAID level even }> )

Je hebt wel gelijk dat dit niet het enige probleem is. Big Data wordt gekenmerkt door de 3Vs (en ook al 4V-7V..)

Volume (duh)
Velocity (statische data vs realtime enzo)
Varity (varitie in databestanden/type) xml, xls, html, video, image, social, pdf, txt etc..

Om het probleem te verzachten behaal je wel een compressiefactor van 10-20x :+
Precies. Big data gaat over veel meer dan gebruikers en privacy, dat mag in deze context zeker niet vergeten worden.

Tegenwoordig kunnen we gewoon gigantisch veel opslaan. Wat klantgegevens betreft, maar ook wat bijvoorbeeld weerstations meten. Dat eerste gaat misschien gemoeid met privacy, maar dat is op dit moment niet eens hetgene waar bedrijven (op dit moment) in geÔnteresseerd zijn. Dat zijn patronen ontdekken, statistieken inzien, enzovoort. Net als je kan doen met meetgegevens van Mars, zoals hierboven genoemd wordt :)

Die data leesbaar maken, dat is iets waar computers enorm geschikt voor zijn, maar waar ook nog veel meer uit te halen valt! Een studie kan daar prima aan meehelpen.

Ik vind dit in ieder geval als IT-student een interessant onderwerp en zou een eventuele minor hierover graag willen volgen, om maar wat te noemen!
Naast dat we heel veel kunnen opslaan, kunnen we het ook sneller verwerken, dan ooit er voor.
Die data leesbaar maken, dat is iets waar computers enorm geschikt voor zijn, maar waar ook nog veel meer uit te halen valt! Een studie kan daar prima aan meehelpen.
Computer kunnen helpen met de data leesbaar te maken, maar ze kunnen ook data verstoppen. Niet bewust, maar door de door ons gekozen modellen of methodes. De modellen/methodes kunnen bewust of onbewust een bepaalde richting op gestuurd worden.

Leuk voorbeeld over over BigData, neem de IJslandse bevolking, bijna iedereen heeft zijn DNA afgestaan voor een onderzoek, naar de afkomst van de Ijslander.
Nu zitten de mensen die hun DNA hebben afgestaan, met een ander probleem, hun DNA is verkocht aan een multinationale biofarmaceutische. Iets wat niet de bedoeling was.
http://www.reuters.com/ar...ode-idUSBRE8B90IU20121210

Dit geeft volgens mij heel goed aan wat het probleem kan zijn met BigData,, wie gaat er in de toekomst gebruik van maken.
En toch is het op dit moment grotendeels een hype. Volgens Gartner's Hype Cycle van 2014 (die er toch vaak dichtbij zit), zit Big Data op dit moment net over de 'Top van opgeblazen verwachtingen' en op weg naar het 'Dal van ontgoocheling'.

De laatste 2 jaar ging zowat elke IT conferentie over big data. Hierdoor wil elke zichzelf respecterende CIO nu wel iets met Big Data gaan doen. Vaak maakt het niet uit wat, als ze maar kunnen pronken met hun Big Data project.

Ondertussen begint echter duidelijk te worden dat het sop de kolen in veel gevallen niet waard is. Okť, er is gigantisch veel data, en okť, je kan daar leuke analyses van maken met Big Data technologie. Maar op het einde van de rit moet je je winst wel omhoog krijgen met wat je uit die data analyses haalt. En niet zelden blijkt de analyse duurder dan wat je ermee kan gaan doen.

[Reactie gewijzigd door seba op 2 september 2014 10:02]

Eens dat het een modewoord is, maar niet eens met dat het zonde is om er een opleiding voor te starten.
Big data zal in de toekomst een grote rol spelen, net als cloud. Het is handig als je er in je opleiding al wat informatie over krijgt. Ik zou het eerder een master track maken dan een gehele opleiding. Maar de precieze invulling is ook nog onduidelijk als ik het goed heb begrepen.
Het word wel een beetje als buzz-word gebruikt, maar ik weet geen andere verzamelnaam hiervoor.
We hebben het dan wel over bezoekerstatistieken, clicks op reclames, gebruikte zoektermen, desnoods geschiedenis van een week surfen, locatiebepaling, belgeschiedenis, bonuspasjes, bankrekeningnummers met bestelgeschiedenis, mac-adressen, contacten op social media, inhoud en taalgebruik email...

Kan de lijst nog wel langer maken, maar het lijkt me nu wel duidelijk. Dit is allemaal behoorlijk persoonlijke data, er kunnen profielen uit opgesteld worden en er kunnen trends in worden ontdekt.
voor marketeers is dat echt ontzettend waardevol en geven er big money voor om het te krijgen en te bestuderen. Het is zoveel verschillende data, maar het word opgeslagen en doorverkocht met hetzelfde doel: analyse. Het heet gewoon Big Data omdat het dan een (toepasselijke) naam heeft. Als ik het gewoon data noem is er geen duidelijk onderscheid meer tussen een cd'tje en mijn surfgeschiedenis.
Mensen weten het niet, maar de big data-markt is gigantisch.
Alleen aan .online advertenties wordt jaarlijks al 100Miljard dollar /150 pond per Engelsman omgezet

[Reactie gewijzigd door doorlopert op 1 september 2014 20:07]

Bigdata wordt alleen maar belangrijker in de toekomst.
Daar ontkomen we niet meer aan..
Alleen maar omdat de onwetende consument de gevaarlijke gevolgen niet voldoende overziet. Een vergaande vorm van een surveillancestaat kan uiteindelijk een vorm van moderne slavernij betekenen, waarbij de gemiddelde burger machteloos staat tegenover een machtig bedrijfsleven wat alles van iedereen weet en meningen en politiek gemakkelijk kan manipuleren.

Denk daarbij aan het feit dat nieuws/pers steeds meer naar grote bedrijven getrokken wordt en zo de onafhankelijke journalistiek in het geding komt, of ongewenst inmenging van dergelijke bedrijven in politieke besluitvorming. Zo is het geen geheim dat Rupert Murdoch (de baas van News Corp. van het afluisterschandaal in Engeland) nauwe banden onderhield met Tony Blair. Zelfs aan de vooravond van het besluit Irak binnen te vallen, hadden beide heren telefonisch contact. Dit soort innige banden zijn schimmig en kunnen een grote ondermijning van de rechtsstaat betekenen en een aantasting van de democratie.

De onwetende consument kan hier weinig aan doen zolang de kwade intenties niet bloot worden gelegd. Maar dankzij Snowden et alias is dit wel op de kaart gekomen, en het besef dat Big Data een grote bedreiging vormt voor de 21 eeuw wat mij betreft ook. Dat Nederland nu mensen gaat opleiden om Big Data te ondersteunen is wat mij betreft vergelijkbaar met wetenschappers als Oppenheimer die de atoombom ontwikkelden. Pas in de toekomst zal duidelijk zijn wat de (schadelijke) gevolgen van een dergelijke koers zijn voor onze moderne maatschappij.

Daarom hoop ik ook dat een clubje technici de handen in elkaar steekt om een privacy-veilig Internet te ontwikkelen, waarbij ongewenste en onethische gegevensstromen kunnen worden bestreden. Dat betekent in feite dat het internet weer terug gaat naar een vrije informatiestroom; in plaats van een netwerk wat gedomineerd wordt door machtige grote bedrijven die hun eigen agenda opleggen aan de mensheid.

[Reactie gewijzigd door CiPHER op 1 september 2014 23:01]

Alhoewel ik het niet oneens ben met je mening, is het belangrijk om te melden dat "big data" niet exclusief zich richt op het voorbeeld van de internet consument.

Big data kan ook weerdata betreffen, energieverbruikt, ontbossing, vanalles. De positieve zijde van big data is dat we als maatschappij fact-driven de wereld kunnen verbeteren en problemen oplossen.

Big data dient dus niet per definitie gelijk gesteld te worden aan spionage.
Nou is het in het technisch wetenschappelijk onderwijs nog wel gebruikelijk om ook ethiek- en maatschappijvakken te geven, waardoor je ook wel experts kweekt die weten dat ze de spreekwoordelijke tovenaarsleerling zijn. Als dat hier ook het geval is, kan het met het schadelijke effect misschien nog een beetje meevallen.
Denk dat met de doorontwikkeling van Bigdata als wetenschap er ook steeds meer inzicht zal komen voor de leek en de Bigdata ook transparanter wordt.
U heeft gelijk.
Niet alleen kun je die informatie ter gelde brengen door mensen sociaal te sturen op hun consumptie met advertenties, maar je hebt nog iets veel mooiers. Als je alles van iemand weet, dan heb je Macht.

Macht om iemand te sturen, macht om iemand kapot te maken, macht om iemand te manipuleren. Het is dan allemaal beschikbaar.

Zeker voor overheden en multinationals is big data prachtig, want je kan doordat je heel veel weet en kunt analyseren sociale sturing toepassen, en op veel meer factoren mensen uitsluiten. Ook is een neveneffect, als mensen weten dat je als overheid altijd en alles weet, dat mensen zich meer aan de regels gaan houden. Als jij een gps tracker in je auto hebtn die je snelheid bijhoudt, zul je dan nog ooit, net dat doefje gas extra geven als het direct beboet zal worden?
Als je maar niks van mij weet ;)
Je vergelijking met Oppenheimer die doelbewust een bom bouwt die de mogelijkheid biedt werelden te vernietigen komt niet overeen met mensen opleiden tot big data analyst. Op zijn hoogst kan je een vergelijking trekken met Einstein. Door zijn theorieŽn was het mogelijk de bom te bouwen. Dit is echter niet zijn intensie geweest.

Je gaat er aan voorbij dat big data ingezet kan worden voor vele goede zaken. Onderzoek naar ziekten, het reduceren van CO2 uitstoot, voorspellen van weer, effectiever kunnen vinden van informatie. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Bij elke vooruitgang, of een innovatie, kan je zeggen dat deze misbruikt kan worden door bepaalde machten in de wereld. Met een snelweg kunnen legereenheden zich sneller verplaatsen, met een mes kunnen ze iemand doden, met een waterzuiveringsinstallatie kunnen ze mensen vergiftigen, met boeken kunnen ze een volk hersenspoelen en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Volgens mij moet dat echter niet de reden zijn om iets nieuws tegen te houden. Big data, en de analyse daarvan, kan tot heel veel goeds leiden. Het gevaar, zoals jij dat juist schetst zit hem in het feit dat dit verkeerd gebruikt kan worden. De oplossing zit hem volgens mij dan ook niet in het tegenhouden van big data analyse, maar in het reguleren van de toegang tot de data en de transparantie in het gebruik van de data.

Hierin zijn we in het verleden veelvuldig misleid, maar dat neemt niet weg dat het goede niet onder het slechte moet lijden. Waak voor misbruik, zoek naar de waarheid en vecht tegen onwetendheid en onverschilligheid.

Laten we het erover eens zijn, dat het belang groot is.
Kennelijk irrelevant dus verwijderd.

[Reactie gewijzigd door CiPHER op 3 september 2014 02:15]

Hetzelfde zou gezegd kunnen worden over de atoombom; die mogelijk ervoor heeft gezorgd dat de koude oorlog ook een 'koude' oorlog bleef, en geen kernoorlog.
Hier breekt mijn klomp! Je beweert dus dat er geen kernoorlog kwam, omdat er een kernbom was?
Lijkt me dat een kernoorlog zonder kernbom inherent onmogelijk zou zijn geweest en daardoor IMHO een betere optie...
Voor een groot gedeelte mee eens.
De 'onwetendheid' is echter van toepassing op ons allemaal. Denk niet dat iemand voldoende een beeld kan vormen waar we met zijn allen naar toe gaan. Elk klein intitiatief (facebook /overheid/ verzekeringen of wat dan ook) kan maatschappelijk grote gevolgen hebben. De combinatie van alle initiatieven en het beheren hiervan moet i.p.v. stuurloos, weer aangestuurd kunnen worden vanuit overheden of instanties welke we als gewone burger kunnen vertrouwen. Kortom: deze studie is ZEER WELKOM en had er eigenlijk allang moeten zijn.
Oppenheimer? Volgens mij zijn er meer mensen dood gemaakt door het technisch vernuft van ene A. Khalasnikov. Verder ook bijzonder raar dat er op een techsite eigenlijk gezegd wordt: "die techniek, dat moeten we niet willen". Als ik daarover wil lezen, dan ga ik wel naar een ethiek-site. Your superior attitude makes me throw up.
Het is nogal een kunst om de nuttige informatie er uit af te leiden. Daarnaast speelt marketing en wetgeving natuurlijk ook een grote rol, vooral op internationaal gebied. Het is voor geleerden dus zeker belangrijk omdat ze er goed aan verdienen. Wat dat betreft ben ik blij dat Nederland (afaik) de eerste is die dit hopelijk gaat doen.
Nederland de eerste? Dit is niet eens de eerste Nederlandse universiteit die zich met Big Data bezig gaat houden (UvA was al eerder)

En wat ook vraagtekens oproept is " voor geleerden belangrijk omdat ze er goed aan verdienen". Het beroepsonderwijs hoort zich bezig te houden met dat soort zaken, daarvoor is het beroepsonderwijs. De academische wereld heeft als het goed is een andere focus. Ik denk persoonlijk dat een Big Data HBO studie ook op z'n plaats is, en daar is een commerciŽle focus wťl gewenst.
Grappig. Tijdens een IBM event in 2013 ging "Big Data" er al uit als speerpunt onder developers. Ook al pushte IBM het nog flink. Dat Big Data als 'ding' de deur uit kan kwam nog eens extra naar voren op gesprekken die ik had tijdens Wordcamp EU en Wordcamp London met developers voor best wel forse bedrijven en overheden.

Dit moeten ze vrij snel doen en hopen dat de markt niet een enorme zeepbel blijkt.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 1 september 2014 20:21]

Big Data is niet alleen belangrijk voor overheden en bedrijven maar ook voor wetenschappelijke instanties. Kijk maar naar de hoeveelheid info die CERN weet te genereren. Dat zal in de toekomst ook alleen maar meer worden.
Big data was er altijd al. En is ook zeker wel interssant. Maar het moet eens ophouden een mode woord te worden. Je kunt het ook omdraaien en stellen dat we last hebben van 'filter failure' =)
Ergens best jammer dat ik net met een nieuwe opleiding ben begonnen. Klinkt als een hele interessant opleiding.
Ergens best jammer dat ik net met een nieuwe opleiding ben begonnen. Klinkt als een hele interessant opleiding.
Dat vind ik ook. Maar ik ben inmiddels 37 en al lang en breed fulltime aan het werk. Het is voor mij onmogelijk nog zoiets te gaan doen. Heel erg zonde, ik had me er graag op gestort.
Zit met hetzelfde probleem (35 hier). Maar wellicht interessant als het ook in deeltijd aangeboden gaat worden. Als DBA kan ik dit nog wel aan mijn baas verkopen als relevante opleiding :)
Een wat hogere leeftijd heeft als voordeel een beter inzicht op brede(re) gevolgen. Waar het aan schort, steeds weer, is het maken van een inschatting wat de bredere gevolgen zijn van allerlei nieuwe technieken. De grote lancune is tegenwoordig dat beleidsbepalers wel de maatschappelijke ervaring hebben maar een kompleet gebrek aan technische kennis en inzicht. Denk dat je met je leeftijd juist de interessante partij bent voor zo'n studie.
Leeftijd is het probleem niet. Het probleem is: waar moet ik dat van bekostigen? Master studies zijn veelal fulltime, en ik heb ook een hypotheek te betalen, en van die kleine irrelevante dingen als eten. :-)
Big data zonder biologische deel, spijtig.
Dat wordt al jaren aangeboden onder "bioinformatica". Dit lijkt gewoon wat meer op de business kant van het verhaal met een modieuze naam.

Zo doe ik zelf al jaren aan "big data biology" alleen hebben mensen het hier liever over het resultaat (de biologie) dan de techniek (cloud/big data/machine learning).
Klopt in Nederland wel, in BelgiŽ is het aanbod enorm beperkt. Maar swat, big data zonder een bio te bekijken vind ik toch een gemis in het curriculum.
Big data? Zet je gegevens om naar XML, dan heb je big data! ;-)

Zou wel een hele mooie opsteker voor Den Bosch zijn. Hopelijk zit er nu een stadsbestuur dat de vestiging van een dergelijk instituut eens niet tegenwerkt, zoals eerder wel met Philips en de TU, die uiteindelijk beiden naar Eindhoven gingen.
Big Data is not about Data and is not about BIG
Nicely put, sir. Mooie samenvatting van vele misvattingen.
Vergeet ook Entrepreneurship niet. Lijkt mij persoonlijk een erg leuke studie. MariŽnburg is overigens prima te lopen vanaf het centraal station en ligt tegen het echte centrum aan (winkels, terras etc.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True