Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

HTC heeft een teaser online gezet voor 's werelds 'eerste octacore-64bit-smartphone'. Het gaat naar alle waarschijnlijkheid om de Desire 820, een midrange-toestel dat de fabrikant volgende week zal aankondigen op elektronicabeurs IFA in Berlijn.

De Desire 820 valt vermoedelijk in dezelfde prijsklasse als de huidige Desire 816, maar of het toestel ook in Nederland uitkomt is onbekend. De teaser is geplaatst door de Chinese afdeling van HTC op het Chinese sociale netwerk Weibo.

De telefoon draait vermoedelijk op een Qualcomm Snapdragon 615-soc. Deze heeft vier Cortex A53-cores op 1,7GHz en nog eens vier van diezelfde Cortex A53-kernen op 1GHz voor minder intensieve taken. De A53-microarchitectuur is van ARM en gebaseerd op de ARMv8-architectuur. Er zijn momenteel nog geen Android-toestellen met 64bit-processors op de markt; de iPhone 5s is de enige smartphone met een 64bit-soc. De Snapdragon 615 heeft een eveneens nieuwe Adreno 405-gpu.

De teaser toont een toestel met een witte voorkant en felblauwe zijkant, een ontwerpelement dat huidige HTC-toestellen niet gebruiken. In de afbeelding staat ook de datum 4 september, een dag voordat elektronicabeurs IFA begint. Op diezelfde dag presenteren ook onder meer Microsoft en Motorola nieuwe toestellen.

HTC Desire 820 teaser

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Het belangrijkste voordeel van de Cortex-A53 core is dat het een nieuwe interne processor-architectuur heeft (pipelines, caches etc) die specifiek geoptimaliseerd is voor de laatste procestechnologie (zoals 28/20 nm en lager). De core blijft relatief zuinig maar is wel een stukje sneller als de heel zuinige Cortex-A7 die momenteel op grote schaal gebruikt wordt.

Dat de Cortex-A53 64-bit ondersteund is voor performance nog helemaal niet zo relevant. Het is bijvoorbeeld waarschijnlijk dat deze chips voorlopig nog voornamelijk in 32-bit mode gebruikt worden. Theoretisch zou bijvoorbeeld een Cortex-A53-gebaseerde core waar 64-bit ondersteuning uit is weggehaald nog weinig nadelen hebben en zelfs nog een stukje sneller (voor 32-bit code), goedkoper en zuiniger zijn.

Dat de A53 nu heel breed wordt gebruikt in nieuwe chips (ook door b.v. MediaTek) heeft ook te maken met het feit dat het aanbod van 32-bit ARM cores met hogere performance nog steeds niet optimaal is: de Cortex-A15 was veel te onzuinig, terwijl de opvolgers Cortex-A12 en Cortex-A17 nog wat problemen lijken te hebben (chips die deze cores gebruiken lijken last de hebben voor hardware problemen en hoger dan verwacht stroomgebruik; vrijwel geen enkele is nog succesvol in grotere aantallen gepoduceerd).

Verder nog iets over Apple's A7 (1.3 GHz 64-bit ARMv8 dual-core), hoewel ik aanneem dat ik mogelijk gelijk de furie van Apple liefhebbers over mij heen krijg. Voortdurend wordt het de redenering aangedragen dat omdat de de A7 "maar" dual-core is en "maar op 1.3 GHz" draait en toch snel is superieur/slimmer/efficienter etc zou zijn dan alle andere processors, b.v. quad-cores op een hogere kloksnelheid.

Dat is echter een verkeerde redenering, want processor cores in de Apple's A7 gebruiken gewoon een nieuwe, andere architectuur met een veel hogere IPC (instructions per clock). Op meetpunten die er toe doen is de Apple A7 helemaal niet zo superieur/slim/zuinig:

- De twee Cyclone cores in de Apple A7 zijn groot en duur (chip-oppervlakte).
- De Apple A7 gebruikt relatief veel stroom bij hogere belasting, waardoor bijvoorbeeld de iPhone 5S bij intensief gebruik een kortere accuduur heeft dan veel andere smartphones.
- Hoewel de Apple A7 snel is, doen veel quad-cores met veel hogere kloksnelheden (b.v Snapdragon 801) daar niet duidelijk voor onder terwijl ze vaak zuiniger zijn. Het aantal cores en de kloksnelheid is eigenlijk niet relevant; de efficientie van een chip kun je eigenlijk alleen bepalen kijkend naar (gemeten) performance en stroomgebruik, los van aantal cores of kloksnelheid.

Het waarschijnlijk dat de Cyclone uit de Apple A7 wat performance-karakteristieken lijkt op de Cortex-A57 (high-performance, hoge IPC, hoger stroomgebruik), wat weer overeenkomt met de 32-bit Cortex-A15.

De Cortex-A53 is gebaseerd op de Cortex-A7, en daarom veel zuiniger, en het lijk me zelfs waarschijnlijk dat Apple's nieuwe Apple A8 processor cores gebruikt met een architectuur vergelijkbaar met de Cortex-A53, dat wel zeggen meer cores (b.v. vier of acht, in pseudo big.LITTLE zoals Qualcomm's nieuwe chip of gewoon octa-core met dezelfde cores), hogere kloksnelheid (2.0 GHz is al genoemd) maar desondanks veel zuiniger dan de Apple A7.

[Reactie gewijzigd door geometry45nm op 26 augustus 2014 13:46]

Ik ben heel erg benieuwd naar snelheidswinst die ARMv8 gaat opleveren, evenals de prestaties van de nieuwe GPU!
Het gaat naar alle waarschijnlijkheid om de Desire 820, een midrange-toestel dat de fabrikant volgende week zal aankondigen op elektronicabeurs IFA in Berlijn.
Als ik de SoC hoor moet dit toch richting high end gaan lijkt me, hoewel het nog gissen is naar de daadwerkelijke snelheid verwacht ik meer dan met een octacore bestaande uit 4xA15 en 4xA7 cores...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 augustus 2014 14:15]

De Cortex A53 in deze is de opvolger van de Cortex A7, die onder meer wordt gebruikt in de Desire 816 en de Moto G. Het gaat hier dus als je langs de marketingpraat kijkt wel om een model dat op de midrange is gericht. Deze cores leveren ongeveer ~40% meer prestaties dan de Cortex A7, en inderdaad net iets minder dan de Cortex A15 en de Krait-cores uit huidige Snapdragons.

De high-end ARMv8-core is de Cortex A57. Die zal later in het jaar uitkomen, met een geupdate versie van de Nvidia Tegra K1 en Qualcomms Snapdragon 808 en 810. Die is weer 40% sneller dan de huidige Cortex A15.
Toch bijzonder dat zulke ogenschijnlijk technische details gebruikt kunnen worden voor marketing-doeleinden. Hoe vaak ik niet te horen krijg dat mensen een nieuwe mobiel willen "met minstens een quad-core processor". Vraag me dan ook werkelijk af wat die 8 rekenkernen met 64bit instructie set daadwerkelijk toevoegen.
Puur marketing. In mijn ogen heb je 3 soorten consumenten. Zij die geen idee hebben van de techniek erachter. Zij die het echt snappen, zoals wij tweakers natuurlijk :) En de derde groep, die heeft wel de klok horen luiden, maar weet eigenlijk niet waar de klepel hangt. Die derde doelgroep vindt het schitterend om te horen dat er wel X gigabytes of megahertzen in zitten.
Ik sprak toevallig gisteren nog een kennis die een videokaart zocht, maar dan wel eentje met 2GB geheugen, want die zijn ideaal qua prijs kwaliteit verhouding. Toen ik vervolgens liet zien dat videokaarten met 2GB geheugen varieren in prijs tussen de 35 en 300 euro was hij even de weg kwijt :)

On-topic:
Ziet eruit als een mooi strak toestel. In mijn optiek groeien de high-end toestellen inmiddels qua prestaties (en formaat) uit boven wat ik nodig acht, dus ik zou best interesse hebben in een middenklasser die hetzelfde (of beter) presteert als de top toestellen van 2/3 jaar geleden.
Tjah dan moet je niet op tweakers zijn aangezien deze mensen ook voor het grote gedeelte spec geil zijn. Apple krijgt het al 5 jaar op een rij voor elkaar om een singlecore/duocore met 1 gig werkgeheugen sneller te laten draaien dan werkelijk elke andere telefoon. Octacore, 3 gig werkgeheugen het maakt allemaal vrij weinig uit als je software maar naadloos aansluit bij de hardware. Apple is de enige fabrikant die dit kan doen aangezien ze als enige hun soft en hardware maken. Windows kan dit sinds kort ook alleen zal dit bij android nooit gebeuren als ze geen eigen telefoons gaan maken. Met andere woorden om hetzelfde te bereiken met android als met ios heb je minimaal de dubbele specificaties nodig en dan nog is de chip op bijna elk gebied langzamer.

Watercooler is hier een mooi voorbeeld van, iemand die aan zijn reacties te zien behoorlijk wat verstand heeft alleen het wel continue over specs heeft en al uitkijkt naar de 16 core.. Niks mis mee maar kijk zelf liever naar accuduur, stabiliteit en duurzaamheid en dat wetende zou ik nooit op een note of welk ander samsung model uitkomen aangezien die hier totaal niet mee bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door Tothabone op 25 augustus 2014 16:43]

Ik was altijd wel onder de indruk van de snelheid en responsiveness van Apple, maar de laatste generatie Android telefoons heeft wat mij betreft de 5S ruimschoots ingehaald.

Overigens vraag ik me sterk af of iOS zo machtig is geoptimaliseerd. Tis niet alsof ze in de 5s een miezerig dualcoretje hebben gestopt. Schijnbaar heeft ook iOS baat bij wat spierkracht.
die dualcore is wel 64bit, maar draait slechts op op 1.3Ghz.
die SoC is dus meer slim dan sterk.

Ik heb zelf de Nexus5 met 2.5ghz quadcores,
maar merk dat ik op een dualcore q10 productiever ben door.
1. de snellere browser.
2. de slimme software met de hub.
3. het fysieke toetsenbord.

dit laatste is erg persoonsgebonden, maar icm de andere twee toont het voor mij wel aan dat alleen hardware-specs het verschil maken.

In het budget segment zie je hetzelfde met betrekking tot de benodigde cpu kracht en ram. windows phone draait daar soepeler dan android volgens reviews en wp gebruikers.
Dit krijgt serieus +2? :D In het meest positieve geval kan je het een mening noemen, want feitelijk kan je er niets van maken.

iOs is ontworpen om altijd zo responsief mogelijk te zijn. Bij Android is die focus niet. Ingewikkelder is het niet.

Apple doet het leuk, begrijp me niet verkeerd, maar of het flitsend oogt is voor mij alleen een leuke bijzaak. Dat ik soms een seconde moet wachten op een startende app, daar kan ik goed mee leven.
Tja, HTC zou wel gek zijn om deze nieuwe techniek niet aan te prijzen. Dat doet elke fabrikant.
Wel opvallend dat ze voor een mid-end toestel kiezen ipv de M9 die begin volgend jaar komt.
Het zou ook kunnen dat HTC deze tijd gebruikt om 64 bit alvast in een ander model te testen.
Vraag me dan ook werkelijk af wat die 8 rekenkernen met 64bit instructie set daadwerkelijk toevoegen.
64-bit want mensen kennen dat ergens van (windows & Apple), maar het gaat natuurlijk vooral om de overgang naar ARMv8 waar dat toevallig onderdeel van is...

En meer cores is beter denkt de consument, of dat zo is laat ik even in het midden, en zeer waarschijnlijk kan je er toch maar 4 tegelijk gebruiken, net als bij Samsung (hoewel het met truucjes wel allemaal tegelijk kan, maar je accu vind dat niet leuk) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 augustus 2014 14:08]

Toch vind ik dit een interessant toestel door het feit dat nu eindelijk het gat gedicht wordt tussen de SD 800/801 soc en de SD 400. En 64 bit en de mogelijkheid tot gebruik van >3.2 GB ram geheugen is mooi meegenomen natuurlijk.
Eindelijk, de eerste 64bit telefoon, en de deuren naar 4GB+ RAM gaan open! Nou nog even wachten op de eerste 8GB en mijn telefoon kan eindelijk soepel op 60FPS draaien!! [/sarcasme]

[Reactie gewijzigd door mohf op 26 augustus 2014 01:09]

Nou ik erger me persoonlijk dood aan mijn Galaxy S4 omdat die voor mijn gevoel al niet meer vooruit te branden is, dus laat maar komen deze generatie. Stop er ook meteen wat sneller flashgeheugen in, want dat is ook een grote bottleneck bij highend telefoons helaas.
Probeer eens WP8.1, daar heb je dat probleem dus nooit bij. Spreek uit ervaring. Ben overgestapt toen WP7.5 uit was.
Je OS wordt niet aangetast door de apps die je installeert. De snelheid blijft er dus altijd in zitten. Draai al 2 jaar met een 7.5 (incl update naar 7.8) Lumia 800 (Lumia 930 komt morgen binnen als het goed is.). De phone zelf is niet snel, maar alles werkt nog vlekkeloos.
Voorheen had ik android en iedere 8 tot 10 maanden wel een reset.
Weetje, het is net als een auto. Als je niet goed kan schakelen moet die ook vaak naar de garage vior reparatie. Ik gebruik mijn tel intensief, ben app developer en hou me mobiel gewoon in orde tot ik een nieuwe heb. Voor leuke tweaks en flashes heb ik een tweede telefoon om van alles en nogwat te proberen.
Mhh, grappig dat je dat zegt. Ik schakel fantastisch maar vind het niet fijn als ik apps installeer die er een zooitje van maken. Het open systeem van android is daarom veel gevoeliger om trager te worden, rare fouten op te lopen.

Mensen, zoals ik, die hier niet altijd 'rekening mee willen houden', omdat bijv hun tijd liever ergens anders naar toe gaat, willen dit dus niet helemaal micro-managen.

Het is toch juist een pluspunt als een OS lang stabiel blijft? Dat Android zo sluggish wordt na verloop vantijd is voor mij een flaw in het OS. OIS en WP hebben dit beter aangepakt. Dit is geen bash, ik vind het fijn dat iedereen z'n voorkeur heeft. Maar verandering van spijs doet eten. Wie weet bevalt een ander OS ook wel ;)
Het open systeem van android is daarom veel gevoeliger om trager te worden
Raar, ik heb die ervaring op de 6 android toestellen die ik heb (en had) nooit ondervonden. Mijn (niet gerootte) HTC One X gaat probleemloos zijn derde jaar in. Maar misschien doe ik iets fout. ;)

Het enige probleem is dat apps in omvang groeien. Op oudere toestellen met weinig geheugen loop je dan tegen ruimte problemen aan. Zeker met de populaire games, Facebook ed. Misschien dat dit ruimtegebrek wordt aangezien voor vertraging, en sec klopt dit natuurlijk ook. Maar 9 van de 10 keer helpt het verwijderen van een spelletje al om het probleem te verhelpen.

Android is voor mij een bewuste keuze. Ik wil een open systeem waar ik kan spelen met roms. Je blijft tenslotte tot een tweaker. Dus hoe graag ik ook zou willen, die andere os'en vallen af. Misschien dat WP ooit zover gaat komen, maar nu nog even niet.
Ik heb het probleem ook niet bij Android ZONDER Touchwiz. Samsung gooit er gewoon teveel bloatware op.
idem op mn nexus, de fabrikant installeerd at random,
boekenwinkels, muziekportalen, achtergrond services die verzamelej hoe gezondnik ben, spelletjeswinkels en andere zooi.

ik sta soms echt verbaasd te kijken.
mijn S4 (nog nooit gereset , geen custom rom en ik zat bij de eerste batches die uitgeleverd waren) is nog prima.

Ik merk eigenlijk nog niks dat hij trager of zo is geworden.

ik red me nog wel een tijdje met deze telefoon, het wordt allemaal toch niet echt veel beter, scherm is scherp zat met 1080 op 5", 5" is groot genoeg, de cpu/gpu kan alles nog prima aan wat ik er tegen aan gooi.
Nou ik erger me persoonlijk dood aan mijn Galaxy S4 omdat die voor mijn gevoel al niet meer vooruit te branden is, dus laat maar komen deze generatie. Stop er ook meteen wat sneller flashgeheugen in, want dat is ook een grote bottleneck bij highend telefoons helaas.
Of het zit gewoon tussen je oren. Zodra er een nieuwe telefoon uitkomt voelt de oude opeens traag aan.

Dat, of je hebt inderdaad veel teveel apps in het geheugen zitten.
Mooi voorbeeld van planned of programmed obsolence. Als de smartphone te goed is, dan gaat hij te lang mee en verkopen ze niets meer :)
Hardware werkt, of niet. Of de phone leeft, of hij is dood, wat de hardware betreft. Wat jij zegt gaat dus puur over software, en dan specifieker zijn/haar gebruik van die software.

Waarschijnlijk dus eerder een mooi voorbeeld van clogged phone, met duizend-enm-een apps die allemaal in werkgeheugen staan, en niet op opslaggeheugen, en sowieso heel veel meuk die nooit gebruitk (meer) wordt, zoals bijvoorbeeld oudere spellen.

Een factory reset doet wonderen.
En een nieuwe(-re) ROM ook vaak, maar dan worden de niet-Tweakers weer bang, en je mag mooi bij ieder klein probleempje vanaf dan hen uit de brand helpen.

Foto's en andere data backuppen, factory reset, en je phone is weer als nieuw.

Nogmaals, hardware doet het, of doet het niet.
Het kan niet "minder goed/snel werken" door slijtage.
Blijkbaar komt dat wel voor

Planned obsolescence is sometimes achieved by placing a heat-sensitive component adjacent to a component that is expected to get hot. A common example is LCD screens with heat-sensitive electrolytic capacitors placed next to power components which may be 100 °C or hotter; this heat greatly reduces the lifespan of the electrolytic capacitor.[6]

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Edit: Dit is hardware en niet software daarom misschien offtopic

[Reactie gewijzigd door wells.p op 25 augustus 2014 14:54]

Dat kan wel kloppen, maar dan geldt nog steeds wat ik zei.
Als jij een elektronisch apparaat met kapotte ELCO's kan blijven laten werken, dan graag uitleg.

Thanks...I love to link to this one: :D (nostalgie)
[MOBO] Abit KA7/KA7-100 Elco´s succesvol vervangen
Voor HW kun je met opzet componenten gebruiken die na x jaar kapot beginnen te gaan.
Bij SW meende een iPohone-gebruiker eens dat ze (naar zijn gevoel!) met opzet bij OS-updates het systeem op oude iPhones langzamer maken. Mij valt in ieder geval op dat nieuwe Android-versies meestal sneller zijn dan de oude, maar nieuwe iOS-versie meestal langzamer zijn dan de oude. Anderzijds waren de oude Android-versies ook niet goed geoptimaliseerd (geen gebruik GPU), zodat er meer plaats voor verbeteringen was.
Het zit hem inderdaad vooral in je 'anderzijds' opmerking.

iOs werd bij de laatste updates juist steeds zwaarder door nieuwe functies en grafische verbeteringen, waardoor de oudere apparaten er iets meer moeite mee hadden.

Bij Android is juist heel veel aandacht besteed aan het soepeler laten lopen van de software op alle verschillende devices.
Mijn HTC One (M7) heeft ongeveer dezelfde hardware en is nog lekker snel (met custom rom met Android 4.4 en Sense 6)
hoe kom je erbij, het is een compleet andere architectuur. De voor dit platform gecompileerde binairies kunnen niet op jouw telefoon draaien, want die ondersteunt geen 64 bit (alsmede waarschijnlijk een groot deel van de nieuwe instructies die onderdeel zijn van ARMv8)
Dat snap ik;) ik reageerde op de comment over de S4
ow ja, goed punt ;) was ook wel redelijk lastig te volgen dat het idd over de S4 ging ;) Anyhoe, ik heb zelf toevallig een S4, met nightlies van CM, draait ook supersnel, dus nieuwe hardware heb ik echt voorlopig niet nodig! Hardware van de M7 en de S4 is inderdaad grotendeels hetzelfde (afgezien van het scherm).
Idd, het scherm is eigenlijk de enige reden waarom ik een andere telefoon zou halen.. 5,5" ofzo. Verder werkt alles perfect
Je kan het ook gewoon doen met een onvervangbare accu(*kugh*nexus5vangoogle*kugh*)
dan zou ik eens die touchwiz eraf gooien en er een andere rom op draaien.
Persoonlijk ben ik nog best tevreden van mijn S2.
Custom rom natuurlijk :)
Ik zou eens een factory reset proberen. Dat ding hoort snel te zijn.
Het grappige vind ik dat qualcomm zelf verklaarde dat het een gekkigheid is om meer dan 4 cores te plaatsen:

nieuws: Qualcomm: octacores in mobieltjes zijn gekkigheid
Wat 64-bit betreft, lijkt het me dat dat wel handig is wanneer het apparaat meer dan 4GB werkgeheugen moet adresseren. En smartphones zaten al redelijk dichtbij die waarde, er zijn al toestellen met 3GB werkgeheugen.
Ik vind het op zich ook wel bijzonder dat het qualcomm tot bijna een jaar na apple's A7 heeft geduurd om ook met een 64-bit soc op de proppen te komen. En hoewel het in de praktijk tot nu toe weinig heeft toegevoegd, wil dit toch wel zeggen dat apple de ontwikkeling ervan lang heeft kunnen stilhouden. Jammer dat de one mini 2 niet over deze midrange soc beschikt.
En hoewel het in de praktijk tot nu toe weinig heeft toegevoegd
Snap niet dat mensen dit nog steeds kunnen blijven zeggen, volgens mij kun je elke benchmark er op na slaan om zelf te constateren dat het wel degelijk iets opgeleverd heeft, de A7 is een dual-core chip van een jaar oud, op een niet eens hoge kloksnelheid, die nog steeds bovenaan in de benchmark lijstjes staat tussen veel hoger geklokte quadcores. Nu komt dat natuurlijk lang niet volledig door het feit dat het een 64 bit CPU is, maarmet de optimalisaties die Apple in iOS heeft kunnen doen die specifiek gebruik maken van het feit dat de CPU met 64 bits registers en pointers kan werken is gewoon aantoonbaar flinke prestatiewinst behaald, ARC retain/release operaties bijvoorbeeld, en collecties van kleine objecten zoals NSNumber die volledig in een pointer gecodeerd kunnen worden.
Ik vind het op zich ook wel bijzonder dat het qualcomm tot bijna een jaar na apple's A7 heeft geduurd om ook met een 64-bit soc op de proppen te komen.
Ja, ze werden verrast door Apple, vergeet ook niet dat Qualcomm nu gewoon standaard ARM cores gebruikt in hun 64 bits SoC, en dat Apple voor de A7 een eigen design ('Cyclone') op basis van de ARM v8 architectuur gemaakt heeft.
The A7 features an Apple-designed[2] 64-bit[4] 1.3[2]–1.4[3] GHz ARMv8-A[5][6] dual-core CPU,[2] called Cyclone.[6] The ARMv8-A instruction set doubles the number of registers of the A7 compared to the ARMv7 used in A6.[13] It has 31 general purpose registers that are each 64-bits wide and 32 floating-point/NEON registers that are each 128-bits wide.[4]
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_A7

edit: is een reactie @vix-ducis

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 25 augustus 2014 15:12]

Ik denk dat je de tekst verkeerd leest. Er staat:
The A7 features an Apple-designed (...) dual-core CPU, called Cyclone.
Anders gezegd: Cyclone is de codenaam voor de A7 dual-core CPU, die ontworpen is door Apple.
Ja, de CPU core van de A7 SoC heet cyclone.
Gaat ook om toekomstbestendigheid. Nu is het voor app developers op iOS aantrekkelijker om volledig naar 64bit apps over te schakelen over een paar jaar, aangezien zelfs een 3 jaar oude 5S nog je app kan draaien.

Dan kan Apple in iOS10 of 11 allemaal 32bit legacy support uit het OS halen en goedkoper ontwikkelen.

Dat zal op Android een stuk lastiger zijn, of je moet een veel grotere klanten-base teleurstellen bij Android 8.0, want die klantengroep moet dan een nieuw toestel kopen om van die upgrade te genieten of van de nieuwste apps.
Ik mag toch hopen dat Android het development tree idee heeft overgenomen toen ze Linux portten. Dus dat in de 64 bit tree geen 32 bit legacy zit. De apps worden gecompileerd bij eerste gebruik, dus ook daar lijkt het me niet echt te spelen.
Dus eerst hadden we high-end quadcore (A15) + low-end quadcore (A7) en nu hebben we er één die hetzelfde (A53+A53) is alleen andere kloksnelheden heeft? Ze hebben voor big.LITTLE ook de A57 nog. Hoe is de 1 GHz quadcore nu zó veel zuiniger dan de 1.7 GHz quadcore die op 1 GHz draait? Tuurlijk low-energy procedé maar 1 vs. 1.7 is toch 'niks'?
* GewoonWatSpulle snapt het even niet, en zocht even big.LITTLE uit

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 25 augustus 2014 14:24]

Omdat 4 A7 cores ongeveer even groot zijn als 1 A15 core: http://images.anandtech.c...%20at%2012.41.44%20PM.png

Daarbij verbruiken die 4 A7 cores minder dan 1 A15 core op zijn laagste snelheid/voltage, en zijn ze toch sneller: http://www.androidheadlin...sing-2-e1361903966135.jpg

Het hele interne ontwerp is anders en dat heeft als voordeel dat het veel zuiniger is (en ook veel langzamer) maar alsnog een bijna 2x zo goede performance per watt hebben :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 augustus 2014 14:32]

Dat was mij al duidelijk alleen snap ik deze nieuwe chip niet. Deze big.big A53+A53 constructie voelt vreemd aan, aangezien ook de snelheden 'dicht' bij elkaar liggen en de architecturen gelijk zijn.
Ik lees er compleet over heen dat het 2 identieke architecturen zijn en niet A53 icm A57, je hebt gelijk dat dat een rare combi is, die ik je ook niet uit kan leggen :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 augustus 2014 15:01]

Toch bijna de helft. ;)

Maar ik begrijp je insteek.
Want daar komt nog eens bij dat zelfs een CPU die tot 5GHz kan, gewoon door het OS (hier Android dus) zwaar wordt onderklokt als je ze niet gebruikt.
Bij de octo's geloof ik zelfs uitgeschakeld.
Sinds ik een Nexus 5 heb is het mij duidelijk dat stock Android de beste performance booster is.
En, zoals meerdere mensen al aangeven, ben zeer benieuwd naar de accu. Hoeveel mAh moet dat ding wel niet meeslepen?
Sinds ik naast mijn Nexus 5 ook een andere telefoon gebruik. Is mij duidelijk dat een goed OS, het meest bepalend is voor een vloeiendere gebruikservaring. Op het andere platform, is mijn UI en vooral browser stukken sneller. En door de lichtere SoC houdt de kleinere batterij met minder mAh's het langer uit dan de nexus.

Desalniettemin, heb ik altijd nog de N5 in de kast voor een spelletje of filmpje want dat doet hij als de beste.
Wat dat betreft,
Zet het wel te denken naar de CPU en RAM-honger van Android.

Aan de bovenkant van de markt:
Waar Apple met een Dualcore 1.3 Ghz soc prima laat lopen.
En Blackberries niet meer dan 1.7Ghz nodig hebben om supersoepel te lopen,
Lijken android geen genoegen hebben aan opgefokte 4-core 2.5GHz processors.

Hetzelfde aan de lage kant van de markt:
Een Windows Phone loop supersoepel met een snapdragon400.
Maar bij android toestellen is er toch sprake van lag, hick-ups etc.

Ook draait android met 512MB vaak erg buggy, doordat apps op dat platform steeds zwaarder zijn geworden. Op windows phone en apples lijkt het hebben van 512 mb geen probleem, door strenge ram-eisen op het platform.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 25 augustus 2014 15:40]

Ook draait android met 512MB vaak erg buggy
Opvallend veel Android bashers in deze draad, kennelijk raakt dit nieuws vooral bij die mensen een erg gevoelige snaar. Al heb ik geen idee waarom.

Maar goed... Buggy? Als je bedoelt dat updates mislukken omdat het geheugen vol zit. Ja. Maar dat is niet buggy. Traag als je aan de rand van je geheugen zit? Klopt, irriteerde mij ook op de Desire, voordat ik het via een root en het herstructureren van het geheugen oploste.

Maar buggy? Wat was er precies buggy?
Op windows phone en apples lijkt het hebben van 512 mb geen probleem
Beetje jammer dat je na het afbranden van Android toch niet voluit durft te gaan. Lijkt geen probleem? Kom nou! Dan moet je ook durven zeggen dat het geen probleem is.

Volgens geruchten komt WP binnenkort op gang, dus we zullen zien hoe zich dat verhoudt. En Apple? Ja, dat blijft Apple. Leuk spul, maar daar heb ik geen idee van. Interesseert me ook niet echt omdat het eco systeem van Apple voor mij oninteressant is.

[Reactie gewijzigd door 125509 op 26 augustus 2014 08:00]

ik ben geen android basher, maar gebruiker.
En die traagheid, is erg storend. Zeker als essentiele functies er door geraakt worden. een toetsenbord met seconden lange lag, een ui die niet reageerd etc.

sorry dat ik niet de extreme standpunten inneem die je me wenst in te nemen. Maar als je naar het eerlijke verhaal kijkt, zie je dat windows telefoons en die van apple, 'aardig' draaien met 512mb.
als je bij die specificaties problemen zoekt, zul je die vooral vinden in toekomstig update beleid, of beschikbaarheid van alle apps.

desalnietermin, zijn de problemen op android met 512mb ram in de praktijk erg groot, en hebben ze zeer nadelig effect op de gebruikservaring, ook wp en ios hebben baat bij meer ram, maar daar is de noodzaak minder.
Dat klinkt heel anders dan je eerste ... buggy. Had je dat direct gezegd dan had je me niet gehoord.

In de praktijk heb ik die toestellen uitgekleed zodat ze genoeg geheugen hebben. De HTC Desire, die echt weinig geheugen heeft, heb ik overgezet naar Cyanogen, omdat ik dan de cache naar sd kon laten schrijven. Sindsdien draait die ook weer prima als media portal voor de stereo.

Mits je let op je dieet is je telefoon niet traag. Het lijkt me dat je daar dan ook op anticipeert.

Dat Apple goed draait wil ik geloven. Of WP goed draait, daarvoor heb ik nog te weinig vergelijkingsmateriaal. Zou kunnen. Ik vind de discussie verder niet zo spannend, een halve of een hele gig. De prijsverschillen zijn voor mij verwaarloosbaar.
Ik heb een HTC ONE m8 en een Nexus 7 2013. Op mijn tablet mis ik toch vaak Sense.
Gaaf!

Ik ben zelf benieuwd naar de nieuwe 'One' (de M9 dan) of misschien dat ze het dan nu eindelijk de 'Two' gaan noemen ofzo, in ieder geval een telefoon a-la de One, met een 64b octacore qualcomm chip, en als het even kan gewoon weer een SD Slot, dat gehannes met intern geheugen de hele tijd.
ja is maar midrange, niet eens top toestel
Fel blauwe rand? Lijkt me niet meer dan een schittering van de rand zoals de M7 en M8 nu ook hebben.
Dat zou de zoveelste primeur van HTC zijn. Eerste telefoon met Android, eerste met 4G, eerste nexus... Ben benieuwd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True