Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

De Taiwanese smartphonefabrikant HTC is de eerste die een Android-telefoon met een 64bit-soc op de markt brengt. De Desire 510 heeft voor de rest weinig bijzondere specificaties, al beschikt het midrange-model wel over lte.

De Desire 510 heeft een op 1.2GHz geklokte quadcore-Snapdragon 410-soc aan boord, waarmee het apparaat officieel de eerste Android-smartphone met een 64bit-soc is. Eerder deze week plaatste HTC al een teaser online voor wat 's werelds eerste octacore-64bit-smartphone zou zijn, maar daarbij gaat het om een andere telefoon, die vermoedelijk volgende week zal worden aangekondigd.

De Desire 510 wordt geleverd met Android 4.4; het is onduidelijk of de 510 een upgrade naar Android L zal krijgen. Die bevat 64bit-ondersteuning: met Android 4.4 draait de smartphone in de 32bit-compatibiliteitsmodus.

Hoewel de iPhone 5S al een 64bit-soc aan boord heeft, waren er nog geen Android-telefoons met 64bit-instructiesets. Los van de 64bit-soc en lte-ondersteuning is de 510 minder high-end: zo is het 4,7"-scherm met een resolutie van 854x480 pixels weinig scherp en beschikt het apparaat over slechts 8 gigabyte aan opslag, al kan dat worden uitgebreid met microsd-kaarten. Verder is 1GB aan intern geheugen aanwezig.

De accu heeft een capaciteit van 2100mAh en de camera aan de achterzijde heeft een resolutie van vijf megapixels.De camera aan de voorzijde heeft een resolutie van 640×480 pixels. Het is nog niet duidelijk of en wanneer de telefoon naar Nederland en België komt, en wat hij daar zal kosten.

HTC Desire 510

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Zoals al eerder opgemerkt, in het press release op HTC's blog, en ook in de gedetailleerde specificaties, wordt nergens gerept over wat voor 64-bit processor dan ook.

Hoewel de Snapdragon 410 serie in december 2013 oorspronkelijk is aangekondigd als Qualcomm's eerste 64-bit SoC, is het best mogelijk dat de Snapdragon 410 variant die in deze HTC zit gewoon nog Cortex-A7 cores gebruikt. Daar zijn een aantal aanwijzingen voor:

- Met een 854x480 is dit duidelijk een budget model, daar zijn helemaal geen 64-bit Cortex-A53 cores voor nodig, quad-core Cortex-A7 (zoals op grote schaal toegepast in de Snapdragon 400 serie) zijn gewoon goedkoper en zuiniger.
- HTC adverteert op geen enkele manier met dat er een 64-bit processor in zou zitten.
- De kloksnelheid van 1.2 GHz correspondeert precies met Snapdragons met quad-core Cortex-A7, niet de 1.4 GHz die opgegeven wordt voor de Cortex-A53 gebaseerde Snapdragon 410 zoals die aangekondigd is.

Het is niet ongebruikelijk voor Qualcomm om voor dezelfde serie hele andere achtecturen te gebruiken. Zo hadden oudere Snapdragon 400 modellen nog dual Krait cores, terwijl nieuwere quad-core Cortex-A7 hebben. Dat leidt bijvoorbeeld ook tot het misverstand dat Qualcomm overal nog Krait cores zou gebruiken, "want de Snapdragon 400 was toch Krait?", niets is echter minder waar (Krait-gebaseerde Snapdragon 400's worden vrijwel niet meer gemaakt/verkocht).

Mijn conclusie is dat het hier waarschijnlijk gaat om een nieuwe variant van de op Cortex-A7 gebaseerde Snapdragon 400 serie, die zo ongeveer "gerebrand" is naar de Snapdragon 410 lijn.
De Snapdragon 410 kan zowel in 32-bit als in 64-bit draaien. Om 32-bit te draaien is er geen speciale architectuur nodig die een aangepaste versie van de 410 zou vereisen.
The Qualcommģ Snapdragon™ 410 processor, 32-bit and 64-bit capable, extends our LTE leadership to entry-level smartphones for consumers worldwide with integrated CAT4 4G LTE, and includes QRD versions.
Bron: Snapdragon 410 Processors.

Je kunt daar lezen dat het gaat om een "Quad-core ARMģ Cortex™ A53 at up to 1.4 GHz per core" en die is "32-bit and 64-bit capable".

Het gebruik van de 410 komt ook overeen met de specs van de Desire 510: "entry-level smartphones for consumers". Dit komt ook overeen met de beschrijving in de HTC blog, die gelinkt werd in het Tweakers-artikel.

Volgens mij ligt inderdaad het accent dus niet op 64-bit, maar op "Bringing Super-fast 4G to Everyone". Daar gaat HTC nogal prat op en wordt ook als ťťn van de features van de 410 genoemd door Qualcomm.

Edit: Verduidelijkt.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 27 augustus 2014 19:57]

Het kan inderdaad een Cortex-A53 zijn waarvan de 64-bit (nog) niet wordt gebruikt of zelfs is uitgezet. Het is zelfs mogelijik dat het uitzetten van de 64-bit functionaliteit bij het design van een chip, de chip goedkoper maakt (b.v. kleinere cores en betere yield rate), en zelfs zuiniger of sneller. ARM heeft al lang gehad over "synthesizable cores".

Overigens kan een chip platform (zoals Snapdragon 400 of 410) wel verwarrend zijn, al eerder heeft Qualcomm heel verschillende architecturen voor dezelfde Snapdragon 400 serie gebruiikt (dual-core Krait en quad-core Cortex-A7). Dus je nooit uitsluiten dat een bepaald model uit de 410 serie toch nog Cortex-A7 cores zou hebben (vooral voor een laag segment). Het is te verwachten dat dan toch algemene marketing materialen voor de Snapdragon 410 gebruikt worden bij beschrijvingen.

De Cortex A53 is momenteel gepositioneerd veel meer als een snellere maar nog steeds zuinige variant van de heel zuinige Cortex-A7, dan als een enabler voor 64-bit. Omdat de Cortex-A53 architectuur net als de Cortex-A7 op moderne produktieprocessen grote voordelen bieden, wordt de Cortex-A53 op grote schaal in nieuwe chips toegepast, varierend voor low-end (vier lager geklokte cores) naar mid-end (vier hoger geklokte cores) en mid/high-end (acht cores, evt. opgedeeld in vier cores met hogere en vier met minder hoge snelheden). De Cortex-A57 gebruikt wellicht weer iets te veel stroom.

Andere mogelijk cores (zoals de performance-georienteerde Cortex-A15, en nieuwere A12 en A17) blijven problemen hebben met performance/watt en andere issues (afgezien van de complexiteit van big.LITTLE). Ook Qualcomm's eigen cores zijn momenteel niet competatief.

Het lijkt me zelfs niet onwaarschjijnlijk dat Apple's nieuwe Apple A8 processor ook deze kant op gaat (d.w.z. veel, b.v. acht, Cortex-A53-klasse cores), die zullen bij elkaar sneller en zuiniger zijn (zeker met het nieuwe 20nm TSMC proces) dan de twee Cyclone cores in de Apple A7. Ik ben benieuwd.
Ik heb even gekeken in de ARM Cortex-A53 MPCore Processor Technical Reference Manual. Daar staat dan dat, net zoals de mogelijkheid er is bij andere processoren, dat de execution state omgeschakeld kan worden tussen 32-bit (AArch32) en 64-bit (AArch64).
The processor can move between Execution states only on a change of Exception level, and subject to the rules given in Rules for changing execution state. This means different software layers, such as an application, an operating system kernel, and a hypervisor, executing at different Exception levels, can execute in different Execution states.
In ieder geval lijkt de A53 dit dus inderdaad te kunnen en gezien het bovenstaande zou het prima moeten werken op een OS zoals Android.

Inderdaad zou het kunnen zijn, zoals je denkt, dat 64-bit zelfs volledig uitgeschakeld is vanwege kostenbesparing. De andere kant is dat dit misschien niet eenvoudig is of zelfs onmogelijk is, omdat processoren die beide ondersteunen meestal ook microcode delen voor instructies die werken in beide modi; of dat een optioneel modulair 64-bit systeem extra microcode oplevert, wat niet tengoede komt aan het energieverbruik. Het kan ook zijn dat het gewoonweg niet wenselijk is voor wat betreft de visie achter een processor. Ik denk dat in dit geval vooral de laatste twee belangrijk zijn.

Als ik kijk naar deze clip (ARMv8 Technology Preview Part 1 of 4 ), dan zegt Richard Grisenthwaite (ARM's Lead Architect and Fellow) over de 32-bit en 64-bit architectuur:
The desgin goal of the entire architecture was that we will be able to use very much the same datapath and backend of the pipeline.
Deze clip laat echter vooral ook zien dat ARM de migratie van 32-bit naar 64-bit wil bevorderen. Het lijkt er dan op dat ze microcode delen. En als je kijkt naar de ARMv8-A architectuur en daar de 64-bit implementatie afhaalt, dan kom je op de ARMv7-A uit. Het lijkt me dan dat er weinig voordeel is om 64-bit te ontkoppelen, want anders gaat die migratiegedachte verloren.

Het kan natuurlijk nog altijd dat je gelijk hebt, maar vanwege het bovenstaande, lijkt mij dat niet aannemelijk.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 27 augustus 2014 22:46]

OK, bedankt voor het opzoeken wat documentatie.

Ik denk toch dat er toch wel wat te zeggen is voor een core, eigenlijk een nieuwe design, gebaseerd op de Cortex-A53, die "gecastreerd" is door de 64-bit ondersteuning eruit te halen. Wat je dan zou hebben is een verbeterde Cortex-A7, die waarschijnlijk zuiniger en sneller is dan de Cortex-A53 voor 32-bit code. Dit zal niet haalbaar zijn door bij de bestaande A53 core dingen uit te schakelen, maar moet met een nieuwe core mogelijk zijn. Want zo'n core zal, net als de A53, waarschijnlijk nog beter voor de laatste procestechnologie geoptimaliseerd zijn (b.v. de "nieuwe" Cortex-A7 zou hoger geklokt kunnen worden dan originele Cortex-A7.

ARM is verder volgens mij toch wel redelijk agnostisch op het gebied van 64-bit bevorderen, ze hebben nog meer cores voor bepaalde minder veeleisende toepassingen zoals Cortex-A5 en een hele serie Cortex-M micro-controlller cores. Het lijkt me waarschijnlijk dat ARM op niet al te lange termijn komt met een of meer nieuwe 32-bit cores die gebaseerd kunnen zijn op het design van de Cortex-A53 maar dan alle 64-bit support weggehaald, want dat scheel toch wat overhead. Wat je dan ongeveer hebt is een efficiente, snellere Cortex-A7 die ook nog lang voor genoemde minder veeleisende toepassing gebruikt kan worden.
Het apparaat wordt geleverd met Android 4.4; het is onduidelijk of de 510 een upgrade naar Android L zal krijgen.
In mijn ogen dus: marketing om de betreffende smartphone maar bij zoveel mogelijk consumenten aan te prijzen als "64 bit!" zonder dat de meeste consumenten zich zullen realiseren dat ze mogelijke performance dus niet door het OS gerealiseerd kan/gaat worden out-of-the-box.

Je gaat je ook meteen afvragen of Android L, ondanks alle optimalisaties, wel voldoende gaat hebben aan 1GB RAM of dat bepaalde optimalisaties voornamelijk worden gerealiseerd door juist extra adresseerbaar RAM aan te spreken?
In mijn ogen dus: marketing om de betreffende smartphone maar bij zoveel mogelijk consumenten aan te prijzen als "64 bit!" zonder dat de meeste consumenten zich zullen realiseren dat ze mogelijke performance dus niet door het OS gerealiseerd kan/gaat worden out-of-the-box.
Ja het is marketing om specifiek het aantal bits te noemen maar er zal wel degelijk winst zijn door het bijeffect dat 64bit mogelijk is omdat de instructieset is geupgrade van ARMv7b naar ARMv8 :) Maar dat zegt de mensen natuurlijk niks (aantal bits eigenlijk ook niet maar daar hebben ze iig nog een mening over)...

Het hele 64-bits verhaal is dus bijzaak wat toevallig makkelijk marketingtechnisch te ge/misbruiken is!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 augustus 2014 09:05]

[...]
Ja het is marketing om specifiek het aantal bits te noemen maar er zal wel degelijk winst zijn door het bijeffect dat 64bit mogelijk is omdat de instructieset is geupgrade van ARMv7b naar ARMv8 :) Maar dat zegt de mensen natuurlijk niks (aantal bits eigenlijk ook niet maar daar hebben ze iig nog een mening over)...

Het hele 64-bits verhaal is dus bijzaak wat toevallig makkelijk marketingtechnisch te ge/misbruiken is!
Andorid 4.4 is geen 64bit OS en maakt dus geen gebruik van ARMv8 maar gewoon van 32bit ARMv7, dat is zijn punt nu net dat je out of the box er dus niks aan gaat hebben. ;)
Aan de andere kant, is het ram-management op android zeer zwak.
Ik denk dat de kans erg groot is dat met maar 1GB ram, je in de toekomst snel tegen problemen aanloopt met multitasken, of zelfs 'gewoon' gebruik van je telefoon.

In het verleden vertelde google ook, dat Android 4.4 speciaal gemaakt was om om te gaan met weinig geheugen (512MB). Maar in de praktijk, met een toestel, met maar 512MB geheugen leert dat dat geheugen heel snel volzit bij het hebben van zelfs maar een paar apps. En dat als je apps geinstalleerd hebt die apps op android elke keer steeds groter en zwaarder worden.

De gevolgen daarvan zijn best wel naar, zo heeft de telefoon hier in huis met 512MB ondanks RAM-opschonings apps last van.
  • Gigantische lag: Terugschakelen naar de ui duurt soms seconden, webpagina's laden duurt langer dan 10 seconden, apps starten langzaam op. Het toetsenbord werkt door het gebrek van ram niet meer responsief, je hebt als je 2/3 apps actief gebruikt af en toe ineens last van een lag die het onmogelijk maakt normaal te typen.
  • Buggyness: Door gebrek van RAM lopen systeem services vast, of sluiten apps ineens omdat ze niet meer reageren.
Dat toestel is minder dan 2 jaar jong, en met de huidige verzwaring van apps en op de achtergrond draaiende services, verwacht ik dat het ook niet lang zal duren tot telefoons met het geheugen van 1GB onwerkbaar worden door dezelfde symptonen.
Buggyness: Door gebrek van RAM lopen systeem services vast, of sluiten apps ineens omdat ze niet meer reageren.
sorry dat ligt dan aan je toestel en niet aan Android...
Het is de bedoeling dat indien er geheugen nodig is en er niet genoeg beschikbaar is Android niet gebruikte apps (die in paused state zijn) aflsuit... Dus het is geen bug, it works as advertised ! Net als bij alle andere Linux distro's....
En niet reagerende apps die gesloten worden is toch precies wat je wilt ? ANR heet dat... Maar blijkbaar heb je liever naar een zwarte niet reagerende scherm staren en het toestel moeten herstarten dan dat de app wordt afgesloten... Btw dat is dan te wijten aan de app dat die niet reageert, niet aan Android, dus nogmaals works exactly as intended...
Hier worden wel een aantal dingen op een hoop gegooid heb ik de indruk.
it works as advertised ! Net als bij alle andere Linux distro's....
Jij hebt het hier wellicht over vrij geheugen dat Linux altijd maximaal als disk cache in zet.

Echter, dat heeft hier weinig mee te maken denk ik.

De Linuxkernel op een desktopsysteem zal nooit processen die worden uitgevoerd afschieten, tenzij in in een OOM-situatie (dat krijg je pas als je geheugen + swap zowat tot de laatste byte vol zit). Android heeft daarnaast ook nog LMK (low-memory killer: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=622666 ), dat zoals de naam al zegt, processen (in eerste instantie applicaties die op de achtergrond draaien) gaat afsluiten als er minder dan X MB geheugen vrij is.
ANR heet dat... Maar blijkbaar heb je liever naar een zwarte niet reagerende scherm staren en het toestel moeten herstarten dan dat de app wordt afgesloten...
Beide komen samen voor: je zit secondenlang te staren naar een niet-reagerend scherm, om daarna een ANR-melding te krijgen en het voorstel om het proces af te schieten.

Mijn ervaring op mijn LG Optimus 2X (dual core, 512 MB RAM) met CM 10.2 is in ieder geval identiek. Ofwel zet je agressieve killwaarden in je LMK om je toestel responsief te houden, maar het gevolg is dat zelfs af en toe je muziekspeler terwijl die in de achtergrond muziek speelt of je actieve navigatie-applicatie afgesloten wordt als je even je mailclient in de voorgrond opent.

Of je gebruikt minder agressieve LMK-waarden, maar dan krijg je precies al die problemen met lag, met soms een ANR-melding.

Dus nee, dual core met 512 MB geheugen lost dat helemaal niet op. Als je echt deftig wil multitasken op Android, lijkt mij dat niet mogelijk met 512 MB RAM, en ik deel de vrees van 3x3 dat 1 GB RAM binnen aanzienlijke tijd ook krap zal zijn om nog iets van multitasking te doen.

Of dat nu allemaal ligt aan het Android-OS zelf, of aan de applicaties die bloated zijn, laat ik in het midden. Ik veronderstel een combinatie van beide.
toch is 4.4 weer voor 512MB toestellen bedoelt/geoptimaliseerd...
Nogmaals als het niet goed draait ligt het echt aan de fabrikants-versie van Android, en niet aan de vanilla Android....
https://source.android.com/devices/low-ram.html
Jij hebt het hier wellicht over vrij geheugen dat Linux altijd maximaal als disk cache in zet.
nee ik heb het over de oom en ashmem functionaliteiten in de kernel...
Android niet gebruikte apps (die in paused state zijn) aflsuit... Dus het is geen bug, it works as advertised ! Net als bij alle andere Linux distro's....
Je bedoelt, dat het goed is dat niet gebruikte apps, als je toetsenbord uit het geheugen worden gedrukt en dus traag worden?
De apps die gedraait worden, zijn veelal 'de meest populaire gratis apps' op android. Dus dat ook die achter elkaar vastlopen, lijkt mij ook niet hoe android zichzelf graag adverteerd.

tegelijk is de telefoon wel bezig met services op de achtergrond te draaien ter behoeve van een zoekgigant, en automatisch gesponsorde, of apps van de fabrikant in de achtergrond te draaien dan te zorgen dat het toetsenbord werkt. Misschien is dat "exactly as intented" maar niet in gebruikersbelang.

Als er een volgende android komt, heeft die minimaal 2GB RAM. of een slanke ROM met bevoegdheden beheer.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 27 augustus 2014 10:02]

Ik ben nu toch benieuwd naar welke telefoon dit dan betreft want zelfs een Galaxy S Plus zoals hierboven al eerder aangegeven heeft een nieuw leven gekregen met CyanogenMod 11 en die zijn nog niet eens 'stable'.
Hier hetzelfde verhaal met een 1 jaar geleden op de markt gekomen samsung galaxy S (duos).

De gebruikster wilde graag dual-sim de samsung interface op een telefoon die niet te groot was, en dit is een van de weinige telefoons die op papier daaraan voldeed. 512MB ram is op een nokia520 (verkeerde interface) van een vriendin ook gťťn probleem,. Dus ze dacht dat het niet zo erg zou zijn.

Ik zie dat de gebruiker niet de enige is die last heeft van de telefoon. Dus aan haar ligt het niet.

Al die roms waar je het over hebt hebben niet die interface die ze wil. Dus ik denk dat we beter haar de samsung-interface kunnen afleren. Of een nieuwe kleine telefoon van samsung met 1.5GB of meer kunnen laten kopen.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 27 augustus 2014 10:56]

Sorry maar apps van de fabrikant? Als je die niet gebruikt (dat maak ik op uit jouw verhaal), dan schakel je die toch uit in het instellingen menu?! Dat doe je als volgt instellingen-> applicaties->zoek de app die je niet gebruikt->druk er 1 keer op -> kies uitschakelen.

Dat kan je met elke app doen die jij niet gebruikt. Let op dat je geen noodzakelijke services uitschakelt :).

mochten apps niet uitgeschakeld kunnen worden dan zou je altijd nog op zoek kunnen gaan naar een customrom!
Android zou de toetsenbord tijdens gebruik niet uit je geheugen verwijderen, zoals ik aangaf doet hij dat alleen met apps die in paused state zijn, dat is een toetsenbord app die op dat moment gebruikt wordt niet het geval en zal altijd voorrang krijgen....
Of tenminste, dat is de oorspronkelijke techniek...
Dat een fabrikant vervolgens het verneukt (en dan heb je aan Samsung echt een echte specialist hoor) dat is een tweede...
Voor een dergelijke toestel zou Google ook niet snel adverteren om een andere versie dan 4.4 (juist voor lage geheugen devices geoptimaliseerd) te gebruiken, dat fabrikanten dat wel doen dat is een tweede...
Voor de grap moet je er gewoon een rom op doen gebaseerd op 4.4, en dan even naar de meest vanilla-versie van android kijken en dan pas iets over android zeggen....
Wat je nu aankaart namelijk moet je voornamelijk richten aan de telefoon-fabrikant en niet aan de gebruikte technieken binnen android...
Op Android (en alle Linux varianten) wil je juist dat het geheugen vol zit. Dat betekend dat data daar snel beschikbaar is, inplaats van dat het via het trage flash geheugen opgevraagd moet worden.

Als je op Android lag krijgt, ligt dat aan de CPU die het niet meer bij kan houden. Daarom is een dualcore CPU voor Android duidelijk beter dan een single core, zelfs met maar 512MB geheugen.
Ik heb ook een Android telefoon met 512MB geheugen. Als ik naar het geheugen overzicht ga (instellingen->apps->alleen geactiveerd bij mij), dan zie ik daar vrij vaak "opnieuw opstarten" staan achter apps. Op het moment dat dit bij een app verdwijnt, springt een andere app uit de lijst naar 0MB en komt daar "opnieuw opstarten" achter te staan. Naast dat dit de boel laggy maakt en betekend dat sommige berichten vertraagd binnen komen (omdat het process niet draaide), vreet dit ook batterijen.

Dit heeft dus echt niets met m'n CPU te maken, maar alles met het feit dat er niet genoeg ruimte is om alle (achtergrond) processen in de lucht te houden. Elke vijf maanden zijn er weer apps zover gegroeid dat ik wegens ruimte en RAM gebrek apps moet weggooien.
Welke versie van Android heb je het dan over? En van welke fabrikant?

Vanaf Android 3.0 tot 4.3 zijn steeds zwaarder geworden, met minder ondersteuning voor minder RAM, pas vanaf 4.4 zijn er weer optimalisaties doorgevoerd voor 512MB RAM.

Daarnaast spelen nog apps van de fabrikanten zelf mee die ook hun deel van het geheugen willen hebben. Maak je gebruik van Android toetsenbord, of een 3rd party?

Als je ook zegt dat je apps moet verwijderen wegens ruimte gebrek, klinkt dat als een budgettoestel van een paar jaar oud, met ook beperkt geheugen voor apps.

Ik heb zelf een Nexus 5, dus genoeg opslag ruimte en werk geheugen gecombineerd met een snelle CPU. Maar vanwege een reparatie heb ik een tijdje met een ouder LG toestel moeten werken. Dual-core, 512MB geheugen, en 4GB om apps te installeren. Buiten de vertragingen van een wat ouder en trager toestel heb ik geen lag meegemaakt zoals die beschrijft. En dat met alle apps die ik gebruik geinstalleerd, inclusief Facebook.

Daarnaast heb ik voor extra backup nog een Desire Z hier liggen, single core, 512MB geheugen en 1,5GB app ruimte. Vooral die singlecore merk ik als bottleneck, met een ruime overclock is de lag namelijk beduidend minder.
HTC Sensation XE (was geen budget toen ik hem kocht), dit gebeurde al toen ik stock 4.0.3 draaide, gebeurt nog steeds op een 4.4 ROM, zonder bloat. Meestal stock toetsenbord, af en toe switch ik naar Hacker's Keyboard (die trouwens minder RAM gebruikt).

Ja de telefoon is een jaar of 3 / 4 oud, maar zolang telefoons niet in geld transformeren na een jaar, is 5-7 jaar toch echt minimaal voordat ik een nieuwe koop. En momenteel is er ook niet echt een toestel waarvan ik denk "dat is hem", dus ik heb ook totaal geen zin om honderden euro's te besteden.
...5-7 jaar toch echt minimaal voordat ik een nieuwe koop
Vind ik leuk.

Nee jouw problemen zitten hem vooral in het feit dat je apps installeert en update, moet je ook niet doen, vroeger was alles beter zet dan ook gewoon oude versies van apps terug, niet huilen als het niet werkt.

Als jij met een dualcore 1.5 GHz met 768MB geheugen niet kan wat ik wel kan met een singlecore 1.4 GHz 512MB geheugen ligt dat, no-offense, echt aan jouw gebruik.

En 'dat is hem' bestaat (nog) niet in de telefoon, het is geen zelf bouw computer, neem gewoon een 'lijkt me wel redelijk' modelletje zoals een Moto G niet duur, wel leuk.

Kijk anders naar een custom ROM met ZRAM als je echt een geheugen issue hebt.

Edit: mensen scoren hier +2 met klagen over hun oude telefoons, ik had niet eens moeten reageren...

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 27 augustus 2014 11:40]

Ten eerste, er staat een custom ROM op. 'Dat is hem' bestaat trouwens wel, misschien niet voor jou, maar als ik zoek en ik zie overal telefoons waarvan elk iets mist wat ik wil, is het het geld niet waard. En als ik dan, om geld te besparen, ga kijken naar de budget categorie is daar vrij weinig te vinden die betere prestaties gaan leveren dan mijn huidige toestel.

Dat jij met je telefoon kan wat jij er mee wil is leuk voor jou, maar totaal niet relevant. We hadden het hier over het feit dat Android niet zo goed met z'n geheugen om kan gaan als Google graag verkondigd en dat de apps steeds blijven groeien zonder echt te letten op de beschikbare resources op een gemiddeld toestel dat een beetje normaal gebruikt wordt. Ik koop een toestel om het te gebruiken, niet om voor load balancer te spelen.

Als Android slim met resources om zou kunnen gaan, zou 'ie na tig keer de zelfde processen killen en weer opnieuw opstarten zelf toch minstens tot de conclusie mogen komen dat dat nogal een nutteloze onderneming is. |:(

Als jij vindt dat vroeger alles beter was, moet je je vooral terug trekken in een hutje ergens op een berg, hoef je je ook niet meer zo druk te maken over andere mensen. ;)

[Reactie gewijzigd door gpgekko op 27 augustus 2014 10:58]

*Dat jij met je telefoon kan wat jij er mee wil is leuk voor jou, maar totaal niet relevant. * als jij dat vervolgens niet kunt is dat even min relevan en al zeker geen vaststelling van 'het feit dat'

het enige dat je kunt vaststellen is dat heel veel apps vermoedelijk brolwerk zijn, en dat android het nieuwe windows geworden is, iedereen kan er voor coden maar niemand kan het echt.... *enkele zeer specifieke uitzonderingen daar gelaten, was het meeste van 'microSE (sorry kan het niet laten) kwaliteit*

als je dat nu terug zich in de android market is dat zeker niet googles schuld,
Misschien heb ik het wat kort door de bocht geformuleerd. Wat ik bedoel is dat de manier waarop hij zijn toestel gebruikt (vanaf aanschaf geen updates installeren en geen andere apps installeren dan degene die er standaard opstaan) geenszins representatief is voor het gemiddeld gebruik van een smartphone. Het is absurd om te claimen dat Android geen probleem heeft op deze gebieden, gebaseerd op zijn manier van gebruik.

De rest van de wereld update namelijk wel braaf zijn apps (of heeft autoupdate aanstaan) en installeert wel apps (dat is een van de selling points van de smartphones, dat je er zoveel mee kan).

Dat er voor een groot deel vrij slecht werk afgeleverd wordt voor Android apps ben ik met je eens. Maar Google zijn Google+ app bijvoorbeeld is ondertussen ruim 55MB groot en ik gebruik het weliswaar nooit, maar persoonlijk lijkt het me stug dat er zo gigantisch veel functionaliteit e.d. ingepropt zit (vooral gezien er al vrij veel in generieke services zit weggestopt) dat de 20+MB die er bij is gekomen vanaf de eerste versie die op mijn telefoon staat volledig verantwoord kan worden. Google is dus niet volledig vrij van schuld.

Daarnaast zijn Google / de fabrikanten wel schuldig aan het alsmaar roepen dat Android goed om kan gaan met weinig resources, terwijl er weinig aan terug te zien is. En met een zooitje knappe koppen bij elkaar zouden ze toch minstens betere richtlijnen op kunnen stellen en het goede voorbeeld kunnen geven. Ik zie vrij weinig ideeŽn, oplossingen en/of voorstellen komen uit hun hoek, maar wel veel beloftes dat het beter wordt/is.

[Reactie gewijzigd door gpgekko op 27 augustus 2014 12:47]

Nee jouw problemen zitten hem vooral in het feit dat je apps installeert en update, moet je ook niet doen
Dus de schuld ligt bij de gebruiker?
Als ik diverse apps niet update zit ik met dat:
  • De nieuws-app niet meer gefeed wordt met nieuws.
  • Whatsapp het niet meer doet.
  • Dat diverse apps niet eens meer opstarten als ik de nieuwe versie niet installeer.
De moto-G heeft 1GB RAM. Dus dan is de kans groot, dat je over 3 Jaar met hetzelfde probleem zit als nu.

Als je echt weinig geld wilt uitgeven v, kun je voor §210 -§50= §160 ook een dual-krait-core krijgen, met 2x zoveel ram en 4G. Die heeft geen goede batterijtijd, maar voor de rest een relatief lage afschrijving voor mogelijkheden en specs.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 27 augustus 2014 11:05]

mijn zusje had een 512 mb telefoon op 4.4 met een dual core en het ding was niet vooruit te branden.
Ik weet niet wat voor telefoon en wat voor ROM je hier over praat, maat mijn Samsung Galaxy S plus uit 2011 met 512 MB RAM en CyanogenMOD draait als een trein. Alleen hele zware games geven problemen.
ik heb er zelf anders ook last van, vandaar dat ik een wp kocht
Grappig. Ik heb ook een Galaxy S Plus, en ik draai daarop de ADC Team CyanogenMod 11 port, release 11 (Android 4.4.5), en ik heb vaak last van die gigantische lag die 3x3 noemt.
Bugs zijn er ook genoeg. Zo stopt de dataverbinding nogal eens, waardoor je vaak naar airplane-mode moet schakelen, en weer terug, om het weer aan de gang te krijgen.
Verder komt het vrij vaak voor dat er ergens een app blijft hangen ofzo, waardoor het ding te traag wordt om nog te gebruiken, en de batterij snel leeggezogen wordt. De enige oplossing is dan het ding maar uitzetten en opnieuw opstarten (goede taskmanager heb je niet).
Ik draai release 10 van dezelfde ROM :)
Dat hangen en leegzuigen van de batterij heb ik ook een keer of twee gehad idd. Maar och, als dat het ergste is... Sommige gloednieuwe apparaten die uit de doos op Kitkat draaien hebben er ook last van.
Ik draai release 10 van dezelfde ROM :)
Die heb ik ook een tijdje gedraaid.
CyanogenMod 10.1 ook, maar die is echt niet aan te raden. Android 4.3 is enorme bloatware, en veel te zwaar voor de S Plus.
CyanogenMod 11 was in eerste instantie vlotter dan CyanogenMod 10, maar de laatste tijd merk ik er weinig van.
Omdat Android nogal dom ontworpen is, kun je ook de Dalvik cache niet neerzetten waar je wil, waardoor je ART niet echt kunt gebruiken in de praktijk. De Dalvik cache staat op een hele kleine partitie bij de S Plus. Als je ART inschakelt, heb je ruim twee keer zoveel cache nodig, en daarvoor is het te krap.
Helaas durven de ontwikkelaars het niet aan om te proberen de telefoon opnieuw te partitioneren, dus waarschijnlijk zal ART nooit gaan werken op de S Plus (of er moet bij Google zelf iemand wakker worden die erachter komt dat het wel handig is als je kunt configureren waar de cache moet komen).
Dat hangen en leegzuigen van de batterij heb ik ook een keer of twee gehad idd. Maar och, als dat het ergste is...
Ik vind dat juist het meest irritante dat er is. Het gebeurt natuurlijk altijd op een moment dat er geen mogelijkheid tot laden in de buurt is, en dan ben je dus ineens onbereikbaar, en kun je zelf ook niemand meer bellen, of iets op internet opzoeken oid.
En dat is toch juist waar je een smartphone voor hebt?
Sommige gloednieuwe apparaten die uit de doos op Kitkat draaien hebben er ook last van.
Ja, ik weet het. Vind ik geen excuus. Geeft alleen aan hoe slecht Android eigenlijk is. iOS en Windows Phone hebben toch een stuk minder last van dit soort problemen. Wat meer controle over de hardware en software heeft dus ook zo z'n voordelen.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 27 augustus 2014 11:45]

Er is een verschil tussen ROM versie en de versie van CyanogenMod waar het op gebaseerd is.
Dat weet ik. Ik neem aan dat hij CyanogenMod 10 bedoelde (en daar de laatste release van).
Ik ben zelf ingestapt met de eerste release van CyanogenMod 10, en heb daarna alle updates gevolgd, waardoor ik nu dus op CyanogenMod 11 release 11 zit.
En het is nog steeds niet echt super. Maargoed, de stock rom was ook niet best, dus teruggaan heeft ook niet zo veel zin.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 27 augustus 2014 11:47]

Dit herken ik niet op een toestel met Android 4.0.4 dat mijn moeder al een tijd gebruikt. Toestel van rond de 100 euro..
Als je kijkt naar het volgende lijstje van recente reviews, van android met 512MB anno 2014 zie je dit: Het aantal 1-scores dat die telefoons krijgen op betrouwbaarheid en gebruiksgemak geeft een totaal ander beeld dan jij schetst:
productreview: Samsung Galaxy S Duos GT-S7562 Zwart review door harmvandriel
pricewatch: Samsung Galaxy Pocket Neo S5310 Blauw
pricewatch: Alcatel One Touch Star (OT-6010D) Zwart
pricewatch: Acer Liquid Z4 Zwart
pricewatch: Vodafone Smart Mini Zwart
het ligt daadwerkelijk aan de android versie en de fabrikanten rom...
Gooi er een vanilla android 4.4 (dit juist geoptimaliseerd is voor 512MB devices) en je zult zien dat het allemaal fijn draait....
Of je nou samsung, Alcatel, Acer of vodafone of Google zelf contacteerd, op bovenstaande toestellen, krijg je geen nieuwere software versie met support geleverd van hen.

Dus je blijft dan afhankelijk van je eigen prutswerk, het downloaden van CM roms, en loopt het risico je toestel te veranderen in een baksteen. Of je moet voor de helft van de waarde van je telefoon iemand vragen het voor je te doen.
sorry snap je punt echt niet...
Tuurlijk bieden die fabrikanten geen nieuwere versie aan, but guess what, dat doen ze voor elk toestel... Support eindigt ergens, en ik snap wel degelijk dat die voor de el cheapo phones eerder eindigt dan bij de flag ships, maar ook bij die laatste is het het geval.... Dat is trouwens bij elke merk zo, OS-onafhankelijk....
Je zit wel een beetje met de instelling van voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten, je koopt een goedkoop toestel dan krijg je niet het snelste van het snelste dat klopt... Je hebt wel andere opties : je betaalt 150 euro en je koopt een WP die de user-experience levert die je verwacht, of je koopt een midrange Android toestel ervoor die al een heel stuk beter is, of je betaalt 350 euro en je koopt een snelle Android toestel, of je betaalt 500+ euro voor een iPhone of een high-end Android toestel....
Dat is trouwens bij elke merk zo, OS-onafhankelijk....
Nee, dat is typisch een trekje dat wat vaker voorkomt op android.
Veel high-end en med-range telefoons krijgen wel een update, maar netzoveel of meer low-ends ook zeker niet.

Stel je had een budget Nokia 520 gekocht dan had je deze updates gehad.
  • Windows Phone 8 update 1
  • Windows Phone 8 update 2
  • Windows Phone 8 update 3
  • Update naar Windows Phone 8.1
Of als je een Blackberryz10 had gekocht had je deze updates gehad:
  • Update naar 10.1
  • Update naar 10.2
  • Update naar 10.2.1.18xx
  • Update naar 10.2.1.20xx
  • Update naar 10.3
Het zelfde met de goedkoopste Iphone als de 5c.
Die krijgt updates en zal ze de komende 4 jaar ontvangen.

En zelfs met een zeer budget firefox-OS mobiel zou je een update van v1.0 naar 2.x krijgen.

Dus had je een van de gereviewde android telefoons gekocht,
Zou je nooit een update uitgerolt krijgen. Maar je moeten wenden naar halfbrakke roms die vaak niet volledig functioneel zijn, waarvan je niet weet wie ze gemaakt heeft, en welke code er in schuilt gaat.
Tsjah,
ik zie geen HTC titan voorkomen in je lijst bijvoorbeeld, of een Lumia 710, of een Lumia 510, Lumia 800, Lumia 900, of geen andere Windows Phone 7 (7.5) device for that matter !
Ook kun je op een iphone 3g, 3gs en 4 niet de nieuwst iOS kwijt...

Waar ik daarmee op doel is dat ergens (ergens) support ophoudt, en dat komt vanuit de fabrikant niet de OS-ontwikkelaar...

Kom aub ook niet met de "goedkoopste" iphone 5c, want voor de "goedkope" Samsung S4 of HTC One komen er ook nog updates uit ;)

Anyhow het is al jaren bekend dat Android updates op een gegeven moment door de fabrikant niet meer uitkomen, dus je koopt het toestel precies zoals die geleverd wordt, met de meegeleverde Android versie en apps...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 27 augustus 2014 14:58]

De windows 7 Telefoons die je noemt zijn veelal geŁpdatet van Windows 7.0, naar, Update naar Windows 7.5, en daarna een update naar Windows 7.8

Beetje hetzelfde met de Iphone 4, Iphone 3 en 3gs. Die zijn niet goedkoop maar hebben juist wťl jarenlange updates gehad. De Iphone4 kwam uit in 2010, en heeft 4 jaar lang updates gekregen vanaf IOS4. Hij had de volgende updates: naar IOS5, IOS6, IOS7, IOS7.1, IOS7.2, IOS7.2.1


Dus dat je geen updates krijgt van verschillende android fabrikanten. Is uitzonderlijk, en op andere platfroms beter geregeld. Wat dat betreft is een keuze voor een budget:
  • Windows Phone
  • Blackberry
  • I-phone
een duurzamere keuze.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 27 augustus 2014 15:30]

Ios 7.2? Damn, wat voor een futuristisch ios device heb jij?
Het toestel van mijn moeder is dan ook een merkloos Chinees toestel met Android zonder skin erop (wel gApps).
Ik denk dat lag vooral ligt aan CPU/GPU en niet zozeer aan het RAM.
Je moet wel bedenken dat van de 512MB een deel voor het OS gereserveerd is, terwijl de toevoeging van nog 512MB volledig vrij is voor de app"s ( daar gaat niet eerst een bepaald gedeelte af ) ik denk dat je met die extra 512mb wel een einde moet kunnen komen, als je een beetje redelijk het os gebruik en niet onnodig veel tegelijk open hebt staan( of elke avond uit zet zodat hij opnieuw kan opstarten de volgende dag)
Ik heb ooit de Xperia mini pro gehad, en die heeft ook 512MB aan werkgeheugen

Maar ik vond dat altijd prima snel lopen, zeker geen last van gigantische lag of iets dergelijks, en dat was zelfs nog op Android 3.xx

Later een custom rom met Android 4.0 erop gezet, en toen liep het eigenlijk alleen maar lekkerder
Dit hangt heel erg af wat je met de telefoon doet en natuurlijk je eisen. Wil je een supersmooth UI met allerlei eyecandy effecten, dan moet je een andere telefoon nemen.

Mijn ZTE Blade met 512MB en Android 4.1 werkt snel genoeg voor browsen, nieuws lezen via RSS en Whatsappen. Ik gebruikte het vaak zelfs voor navigatie.

De reden dat ik toch ben overgestapt op een nieuwe ZTE met 1GB geheugen is omdat BBM (heel populair in Indonesie) alleen maar werkt op armeabi-v7a en nieuwer.
Ook mijn gedachte. Je krijgt qua specificaties een budget-toestel dat weliswaar 64-bits is, maar waarvan ik me afvraag of je daar met dergelijke snelheden veel van gaat merken. Sowieso is 64-bits redelijk zinloos met maar 1 GB aan werkgeheugen. Ik vermoed dat de meeste 32-bits SoC's gehakt maken van dit toestel.

Ja, HTC is de eerste met een 64-bits Android toestel, maar daar houdt het dan ook mee op.
Die 64 bit slaat niet alleen op het geheugenbereik (adresbus) maar ook op de grootte van de te bewerken data (databus). Een adresbus van 64 bit heeft inderdaad geen zin als er minder dan 4 GB geheugen aanwezig is. Maar waar een 32 bits systeem een 64 bits getal in twee stappen moet bewerken doet een 64 bits systeem dat in een stap.
http://www.nutech.nl/mobi...-werkt-en-heb-er-aan.html (even een snel gezocht linkje).
Het slaat op de registers in de cpu, niet op de databus zelf, die is allang veel breder, 64 of 128bit is al jaren gebruikelijk voor geheugen databus naar systeem geheugen toe. Databus adres register is een registers die elke geheugen adres moet kunnen adresseren, moet voor elke geheugen plek een bit beschikbaar zijn, all het geheugen dus, inclusief videogeheugen en zo.

Het gaat om aantal registers die naar 64bit zijn verhoogt, waaronder bijvoorbeeld geheugen adres register. Maar ook registers waarin gerekend wordt(integer registers, etc), 64bit register kan in een keer een 64bit getal bevatten en bewerken, als je dat bij 32bit cpu doet moet je bewerking in twee keer doen, wat dus in specifieke getallen met veel grote getallen stuk sneller kan werken.

Maar dan is er ook wel een 64bit OS nodig naast 64bit cpu, android 4.4 is 32bit OS.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 27 augustus 2014 11:54]

Ondanks dat het niet in het artikel vermeld staat neem ik wel aan dat HTC een upgrade naar android L gaat realiseren voor dit toestel.
64 bits heeft betrekking op de grootte van de data die met een instructie verwerkt kan worden, bijvoorbeeld ik stop een 64-bits getal in een register. De adres- en datababussen hoeven niet 64 bits te zijn. Gewoonlijk zijn ze dat ook niet. Voorbeelden:

80386SX: 32-bits CPU, 16-bits databus, 24-bits adresbus
Pentium Pro: 32-bits CPU, 64-bits databus, 36-bits adresbus

De meeste desktop-CPU's hebben een 36-bits adresbus waarmee 64 GB bereikbaar is.

Intern zijn de databussen vaak nog veel breder en veel 32-bit CPU's werken intern al 64-bit of meer.

Hoe breed de adresbus van de 410 is kan ik niet vinden.
[...]
In mijn ogen dus: marketing om de betreffende smartphone maar bij zoveel mogelijk consumenten aan te prijzen als "64 bit!" zonder dat de meeste consumenten zich zullen realiseren dat ze mogelijke performance dus niet door het OS gerealiseerd kan/gaat worden out-of-the-box.
Het lijkt me nogal simpel. Op dit moment is Android L er nog niet. Maar hoe kun je een 64 bits OS nu testen als er nog geen hardware voor beschikbaar is? Dat probleem heeft HTC bij dezen opgelost. Die Android L support komt er (na release door Google) echt wel.
Er zijn al een tijdje 64-bit chips met Android, Intel's Bay Trail. Die zit enkel in tablets maar dat maakt voor de port weinig verschil.
Bedoel je extra adresseerbaar doordat het een 64-bit SOC is?
Aangezien 32-bit Windows laptops ook >3GB aan RAM kunnen gebruiken lijkt mij dat dit niet een beperkende factor was of wel?
Zo nieuw is dat niet. Ik heb ook 2 jaar een AMD64 processor gehad voordat er 64bit Windows was (en toen 64bit Windows voor de AMD64 uit was, was deze minder stabiel dat de 32 versie).

Overigens wordt in de aankondiging http://blog.htc.com/2014/08/htc-desire-510/ met geen woord gerept over 64bit (enkel supersnel LTE), dus wellicht schatten ze in dat de consument 64bit niet zo veel zal zeggen.
Je gaat je ook meteen afvragen of Android L, ondanks alle optimalisaties, wel voldoende gaat hebben aan 1GB RAM of dat bepaalde optimalisaties voornamelijk worden gerealiseerd door juist extra adresseerbaar RAM aan te spreken?
Dat statement houdt niet veel steek. 32-bit heeft al een adresbereik van 4GB (3GB voor de applicatie en 1GB vast gemapt voor de kernel in het geval van Android), dus het is niet also je op een telefoon (of laptop, of desktop, ...) plots gaat beslissen "he, kijk, 64-bit adressen, laten we nu maar eens vlug 6GB per process gebruiken". Er is bij 32-bit processoren al meer adresruimte dan er geheugen is. De extra adresruimte kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden (DMA en dergelijke), maar dit consumeert nagenoeg geen extra RAM geheugen.

Het is zo dat 64-bit vaak iets meer geheugen verbruikt (doordat instructies, adressen en standaardtypes groter worden en die dingen moeten ooit naar het geheugen verplaatst worden), maar dit is niet echt een groot verschil. Bovendien is het niet verboden om 32-bit data of software te gebruiken op een 64-bit processor.

Het grootste verschil tussen 64-bit en 32-bit performance is dat 64-bit processoren vaak sneller zijn in het verwerken van 64-bit getallen, wat vooral voorkomt bij wiskundige toepassingen of nauwkeurige simulaties.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 27 augustus 2014 09:59]

Ja jongens, laten we meteen HTC gaan beschuldigen van marketing trucs... Lees nou eens even het persbericht (gelinkt in het artikel), HTC rept met geen woord over 64 bit, dat is iets dat t.net er aan de haren bij sleept.
maar bij zoveel mogelijk consumenten aan te prijzen als "64 bit!"
In het blog bericht doen ze dat in elk geval al niet. Ze prijzen daar 4G aan, dat er iets 64 bit is valt volledig buiten beschouwing.
64 bits is sowieso sneller dan 32 bits dus daar zit winst. Mijn inschatting is juist dat de term 64 bits processor de meeste consumenten niks zegt, dus als marketingkreet is het zinloos.
64 bits is sowieso sneller dan 32 bits dus daar zit winst.
64 bit is niet "sowieso" sneller dan 32 bit. Het geeft je de mogelijkheid om meer geheugen te adresseren, maar voor snelheid doet het in principe niets.
[...]

64 bit is niet "sowieso" sneller dan 32 bit. Het geeft je de mogelijkheid om meer geheugen te adresseren, maar voor snelheid doet het in principe niets.
Het kan niet alleen meer geheugen adresseren maar het heeft ook 64 i.p.v. 32 bits registers. Waardoor een instructie op 64 bits waardes sneller zal zijn dan in een ARMv7 processor.

Porting to ARM 64-bit
Een 64 bit register kan meer data bevatten dan een 32 bit register, maar het betekend niet dat de processor ineens sneller wordt. Het document waar je naar verwijst claimt dat ook niet.

Het is wel zo dat met de komst van A64 allerlei optimalisaties en uitbereidingen hebben plaatsgevonden aan de instructieset. Dat kan prestatieverbeteringen tot gevolg hebben, maar dat is niet het resultaat van puur de overgang naar 64 bit.
Meer geheugen kunnen toepassen is niet de enige toegevoegde waarde van 64 bits. Overigens kun je met 32 bits al ruim voldoende geheugen adresseren.
Maar HTC laat gewoon 32 bits Android software draaien op een 64 bits processor, ongeveer hetzelfde alsof je 32 bits Windows XP op een 64 bit Intel processor laat draaien. De 64 bit functionaliteit wordt totaal niet door de software benut.

Zinloos, je kunt het een beetje vergelijken met zo'n nep uitlaat die een 'zwaar' ronkend geluid maakt op een opgeshowde personenwagen
Natuurlijk moet de software geoptimaliseerd zijn voor 64 bit. Maar dat is een kwestie van tijd (en een aangepaste compiler natuurlijk). Er zijn al eerder stappen gemaakt 4 -> 8 -> 16 -> 32 bit. En nu dus 64. Ik durf de voorspelling wel aan dat 128 bit er ook aan komt.
Er zit al 128 bit in de meeste CPU's niet voor algemene handelingen maar wel voor dingen als SSE. Wat is 64-bit en 128-bit voor heel veel handelingen is het vereist en voor veel andere is het totaal irrelevant.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 27 augustus 2014 10:15]

De 64bit structuur is mooi, het zorgt ervoor dat je slimmer kan programmeren. Ipv meer power moet gebruiken.

Ik hoop dat android daar ook gebruik van gaat maken, want waar ios prima draait op een dualcore 64bit op 1.3 Ghz, zitten er in android vlaggenschepen wat onzuinigere soc's met 4-cores opgeklokt 2.5ghz om een beetje prestatie te geven.
Ik hoop dat android daar ook gebruik van gaat maken, want waar ios prima draait op een dualcore 64bit op 1.3 Ghz, zitten er in android vlaggenschepen wat onzuinigere soc's met 4-cores opgeklokt 2.5ghz om een beetje prestatie te geven.
En dat verschil heeft natuurlijk enkel met het aantal bits te maken ;( De marketing omtrent het aantal bits doet iig wel zn werk. Slim van HTC om de duidelijk ontbrekende kennis van consumenten te ge/misbruiken :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 augustus 2014 09:14]

De 64bit socs maken gewoon simpelweg een betere instructieset mogelijk: ARMv8
Die heeft als voordelen dat je tot 2x zoveel performance kan creŽren met hetzelfde energie gebruik door een groter aantal Registers (van 16 naar 31) waardoor je efficiŽnter, energiezuiniger en meer kan bereken per klokslag.

Nadeel is wel dat die grotere instructies, als ze gebruikt worden ook meer RAM nodig hebben. En dat lijkt dit toestel te ontbreken. Waardoor hij in de toekomst grote kans heeft om het pad van huidige 512MB androids te volgen: Het worden van onwerkbaar laggy en buggy.
De 64bit socs maken gewoon simpelweg een betere instructieset mogelijk: ARMv8
Lees de eerste zin van je geposte link dan kan lezen dat het precies andersom is, ARMv8 maakt juist 64-bits en tig andere optimalisaties mogelijk...

Als je geen 64-bit software gebruikt heb je dus nog wel profijt van al die andere optimalisaties :)
owh nee hoor, android 4.4 draait hier supersoepel op een oudere SGS3...
Android an sich is niet het probleem die jij aankaart, dat is de bloatware versie ervan die de fabrikanten zelf op hun toestellen plaatsen...
Ik zag Android 4.3 ook nog heerlijk soepel draaien op de Galaxy Nexus dus het kan gerust ;)

Dessalniettemin snap ik nog niet precies waar je naartoe wilt met je vergelijking... De iOS en Android toestellen (ongeacht de hardware verschillen die je aankaart) gaan praktisch net zo lang mee qua accuduur (een dag of iets meer) en dat terwijl die onzuinige Android toestellen ook nog eens veel grotere schermen met veel meer pixels moeten aansturen...
Of wil je aankaarten dat Android dan onefficient is ? Dan moeten we erbij kwijt dat beide OS-en onefficient zijn aangezien Windows Phone nog mindere hardware nodig heeft om soepel te lopen ;) Want jah de nieuwest iOS versies draaien niet op de 3G/3GS en gelimiteerde support voor de iphone 4, en dat is allemaal voornamelijk hardware gebonden....
Op alle 'westers' androids zit die bloatware.
En die is vaak door de beperkingen in het OS:
  • 1. Niet verwijderbaar.
  • 2. Niet verplaatsbaar naar de SD kaart.
Het erge is, dat die bloatware tegenwoordig bestaat uit niet 1 bron, maar 2 bronnen.
  • Programmatuur van de fabrikant: verkoop-portalen, apps van sponsoren, gimmick apps, service apps etc. Deze worden steeds minder
En extra:
  • Programmatuur van de OS leverancier: Diverse winkels, voor apps,boeken, muziek, films etc. Achtergrond services die een steeds uitgebreider pakket aan api's via een cloud laten draaien, zoekmachine's, vervanging voor muziekspelers etc.-Deze worden steeds meer en zwaarder, en ook automatisch uitgebreid, terwijl je OS niet update. Ook op oude androids (zelfs 2.3) krijg je die zware meuk gepushed..

[Reactie gewijzigd door nul07 op 27 augustus 2014 09:34]

Tsjah die beperkingen zitten in elke OS, iOS laat je ook niet zomaar systeem-apps verwijderen....

Over de bloatware : precies wat ik in mijn eigen post aankaartte, alleen wil ik wel erbij kwijt dat het grote verschil er in zit dat je voor andere ROM's kan kiezen die op AOSP gebaseerd zijn en dan heb je al die programmatuur van de OS leverancier niet (als in de google apps), ben je rooted en kan je systeem apps verwijderen indien gewenst :P
iOS en Andriod zijn de enige systemen die je de fabrikanten bloatware niet laten verwijderen.. BB en WP doen dat wel.
Significant verschil lijkt me dat er op IOS geen bloatware bijkomt, en dat er geen services permanent op de achtergrond hoeven te draaien om je GPs-API's in de cloud te laten verwerken.

Op het Blackberry platform is het wel zo dat je zeer veel vooringestalleerde apps kan verwijderen. Niet alleen de youtube, facebook of whatsapp, maar zelfs de SMS-app is verwijderbaar. Dus dat het ook uit de doos kŠn is zeker waar, dat toont ook Winows Phone aan.

Ik snap dat als je tweakt, romt en root je op android vergelijkbare dingen kan doen. Maar bij al die zaken heb je daarna geen software support meer van de fabrikant. En heb je zelfs risico je telefoon tot een 'baksteen' te maken.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 27 augustus 2014 11:41]

Significant verschil lijkt me dat er op IOS geen bloatware bijkomt, en dat er geen services permanent op de achtergrond hoeven te draaien om je GPs-API's in de cloud te laten verwerken.
Correct, een andere significante verschil is weer dat ik op Android zelf belangrijke diensten kan instellen (ik kan mijn standaard sms, email, browser enz enz app gewoon vervangen)....

Over de door jou genoemde gps-API's in de cloud zou ik niet weten, in die zin dat de api's gewoon locaal zijn en gewoon je eigen gps-chipset aanroepen, dus wat er in de cloud plaats vindt dat verneem ik graag van jou, misschien met een linkje naar de documentatie ervan ? Kan ik me ook weer een stukje inlezen !
owh ja Google Play !
Dat is zeker geen nieuws nee, google play services...
Dus niet je GPS-API, die zit namelijk netjes (zoals de meeste andere API's) binnen Android zelf en werkt lekker onafhankelijk van de cloud, en erg goed uit te zetten moet ik erbij zeggen....
Zit je nou weer reclame te maken voor BB?
BB is op sterven na dood.
Is jouw samsung nog altijd bloatware-vrij en met software ondersteuning van de fabrikant? Of ben je al genoodzaakt geweest om er een CM-rom op te moeten installeren?

Ik weet dat het niet altijd gewaardeerd wordt, als je ook kritisch bent op android. Maar zeker in het westen, worden er versies geleverd met veel 'onzin' op de telefoon. Terwijl andere platforms een betere gebruikservaring kunnen geven.

Dan mag je best een discussie aangaan over het nut van een 64bit SoC met maar 1GB ram.
Je vergeet alleen wel de capaciteit van de batterij. De galaxy s5 heeft een 2800 mAh batterij waar de iPhone 5s maar 1560 aan capaciteit heeft. Dat is bijna twee keer zo veel energie om een dag mee te gaan.
De S5 heeft wel een veel groter scherm, wat nou eenmaal meer energie verbruikt.
Jammer dat het een weinig onderscheidend toestel is geworden. 64 bit klinkt leuk, maar als de rest van de specificaties weinig om het lijf hebben verliest het zijn meerwaarde. Zeker als de ondersteuning voor Android L mogelijk wegblijft, zoals zo vaak bij mid tot low-end toestellen het geval is.
Wat ik persoonlijk raar vind is dat de render laat zien dat aan de bovenkant speakers zitten en aan de achterkant. Ik weet niet hoe ik dat moet interpreteren, maar logisch ziet het er niet uit. Voor de rest is het een toestel dat niet zal opvallen en ook weinig onderscheidend is qua design. Iets wat toch altijd wel een unique selling point is van HTC. Dan blijft dus de vraag over wat de prijs van deze telefoon wordt. Alles boven de 200 euro is teveel namelijk.
Waarom zou Android L bij mid en low end toestellen uitblijven? Imho komt, zo gauw Android L gemeengoed is, het ook in de lagere prijsklasse uit.
Ervaring. Zoek maar eens op hoeveel fabrikanten hun midrange of lowbudget mobieltjes updaten naar een nieuwe versie. Er was al eerder een Android 4.x versie die soepeler zou moeten lopen op lagere hardware en toen werd er ook weinig tot niet geŁpdate. Met andere woorden, waarom zou het ditmaal anders moeten zijn? Een nieuwe versie van Android vraagt om aanpassingen in de skin. De skin aanpassen kost tijd en resources. De winst op zo'n toestel is laag, dus dan zou de winst nog meer onder druk komen te staan. Dus, vaak wordt het toestel dan niet geŁpdate. Ik denk niet dat het nu anders is.
Je zegt dat ondersteuning wegblijft. Ik denk dat de volgende generatie low en midend toestellen gewoon Android L krijgt.

Ik heb zelf een high end toestel, de Galaxy S3, die niet eens officieel kitkat krijgt laat staan Android L. Dus qua updates is het bij high end ook triest gesteld.
fwvga, wat is dat voor resolutie? Hoeveel combinaties van een aantal letters en VGA kun je maken zeg... Druk de resolutie toch gewoon uit in pixels en dan is het voor iedereen duidelijk.
Inderdaad, het blijkt hier om een resolutie van 854x480 pixels te gaan. Op een 4,7 inch scherm is dat wel erg weinig, het is zelfs nog een stuk minder dan 720p. Qua gpu performance wel een voordeel.
FWVGA 854 x 480

Zo moeilijk is google niet.
Als de resolutie opgegeven wordt in pixels (854x480) hoef ik niet eens te googlen. Dat is pas handig!
Beide hebben jullie gelijk, maar om mensen onderuit te halen, verdien je eigenlijk de downmod, maar ja het is beide ontopic 8)7

Enige wat ik kan zeggen, vergelijk jezelf niet met en ander, de een wil links, de ander rechts en je komt allebei toch op t punt waar je wezen moet ;) peace brothers _/-\o_
Relax man, mijn bordeline downsyndrone vraag heeft nu ook nog maar +1.

Die lettercombinaties zijn gewoon onzinnig. Er zijn zoveel resoluties dat het gewoon onzin is om dit in letters proberen te vangen, zie reaktie van @capsoft. Als techsites zoals Tweakers er nou eens mee beginnen om gewoon de resolutie op te geven, hopelijk zijn we dan over 10 jaar van die onzin benamingen af. Het zou toch gewoon in 1 oogopslag duidelijk moeten zijn, zonder dat je er Google bij te nodig hebt?
Dat heeft meer te maken met de fabrikanten van de panels. Letters zijn nou eenmaal korter dan de volledige resolutie uitschrijven (en die fabrikanten werken alleen maar met die letters).

OnT: ik denk ook niet dat HTC hier een 64 bits versie van Android voor gaat uitbrengen. In het verleden hebben ze al te vaak laten zien geen updates uit te brengen.
Het zou denk ik zonde zijn om deze Desire niet te upgraden naar Android L. Wat is dan het nut van die 64bit in een 32bit omgeving?

Hopen dat er nu meer en meer smartphones afgeleverd worden. Ik zelf kijk meer uit naar de high-end smartphones die volgend jaar moeten uitkomen met een 64bit cpu. Ofwel de volgende Nexus met hopelijk die dualcore K1 van NVidia :)
Het zou denk ik zonde zijn om deze Desire niet te upgraden naar Android L. Wat is dan het nut van die 64bit in een 32bit omgeving?
Weinig gezien Android voor zover ik weet 32-bit is, echter moeten ze wel als ze deze nieuwe/goedkope SoC willen gebruiken, hij is alsnog sneller dan de voorganger die geen 64-bit aan kan en nog een oude instructieset aan boord heeft...
Het maakt me droevig dat zogenaamde "midrange" toestellen nog steeds met 854x480 schemen worden uitgerust. Als in de "high end" categorie alle toestellen alweer ruim een jaar op 1920x1080 zitten dan zou in de midrange 1280x720 nu toch wel zo'n beetje de norm moeten zijn. 854x480 klinkt als de resolutie van een budget telefoon.
Ik denk dat het toestel in de klasse onder de 200 euro prima zal concurreren.
En daarin zal hij zitten als hij dezelfde prijs heeft als zijn voorganger de Desire 500

Die resolutie is niet zo 'droevig' voor dit segment,
Als je een 'rondje rond de velden' maakt in het >200 euro segment en zoekt naar telefoons met een hogere resolutie zijn er niet zoveel:

Met 720p:
Motorola Moto G 8GB: 4.5inch §155~§200
Sony Xperia SP: 4.6inch §180

Met 768P:
BlackBerry Z10: 4.2inch §155

En nog wat B-merk, sterk verouderde (<Android4.2) of cf chineze telefoons als :
Acers, LG's met android 4.1, Archos, Alcatel, Xioami of huawai.

Dus zeker de HTC heeft niet perce een lage resolutie, en mocht goed afgewerkt komen, en in htc traditie met een goed getrimde rom of upgrade naar android-L, denk ik dat hij best gaat verkopen.Zeker omdat veel non-tweakers niet direct naar de resolutie van een scherm kijken bij aanschaf. Een PPI van >200 is voor veel consumenten geen nadeel.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 27 augustus 2014 11:00]

...het is onduidelijk of de 510 een upgrade naar Android L zal krijgen.

HTC kennende zal dat ook wel lang onduidelijk blijven, voor mij DE reden om HTC te mijden.
Met de HTC One(m7) geen problemen mee, alle updates mooi op tijd en android L is ook beloofd om binnen 1 maand na release te komen ;)
draait de m7 al 4.4.4? volgens mij nog steeds 4.4.2 toch?
4.4.3 wordt ervoor uitgerold.
netjes, toch binnen 3 maanden (niet sarcastisch bedoeld!)

maar goed: ik kijk eerst wel even of ze echt hun leven gaan beteren met de M7 en M8. heb na de Sensation XE en de One X+ geen zin meer in nog een telefoon die gewoon geen updates meer krijgt.

heb noodgedwongen mn One X+ maar vervangen voor een Moto G en dat bevalt eerlijk gezegd prima. Toestel is snappy genoeg en ik mis Sense eigenlijk ook niet. Toestel kreeg ook vrijwel direct een update naar 4.4.4

[Reactie gewijzigd door redecal op 27 augustus 2014 14:03]

oh, toen ik de title las verwachte ik een Snapdragon 810 met 4k scherm en dergelijke maar helaas.
De 410 is niet zo geweldig, en is bedoeld voor budget telefoons, ook 2100mAh op android stelt niks voor, of is 64 bit wel zuiniger bv?


Maar een 854 x 480 resolutie en 640x480 camera? dan moet dit een telefoon onder de 70 euro zijn anders is het het geld totaal niet waard.

Mijn Samsung uit 2007 heeft nog een betere voorcamera.

En er zit wel LTE in maar Android en 1 GB ram? volgens mij doet dat ding haperen als de gek , deed mijn One V (of was het nou S? was dualcore denk ik) ook toen ik hem net kreeg.. langzaam als de pest , slechte batterij duur en ging irriteren, 2 dagen later terug naar de winkel gebracht.

Zo'n telefoon kunnen ze beter gewoon met 3G doen, of maken ze geen 3G-only chips meer?


Naja iig, jammer dat de title meer doet vermoeden dan het werkelijk is.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 27 augustus 2014 09:47]

Is net alsof je op een 64-bit CPU Windows 32-bit erop installeert, je hebt niks aan de voordelen van 64-bit ervan omdat het systeem op 32-bit draait.

Is trouwens iOS7 wel 64-bit op de iPhone 5S of ook 32-bit net als Android?
iOS7 is 64-bit op 64-bit SoC's, ja. Zou ook vrij zinloos zijn om dat niet te doen, de codebase van OS X is al een hele tijd 64-bit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True