Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Vodafone begint dit najaar met het aanbieden van 4g+, de commerciële naam voor lte-advanced. De provider schat in dat gebruikers dankzij 4g+ in de praktijk snelheden gaan halen van rond 100Mbit/s.

Vodafone 4g+-dekking in 2014Vodafone begint met 4g+ in vijftig steden in Nederland. Daartussen zitten grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, maar ook plaatsen buiten de Randstad als Zwolle, Drachten, Enschede, Heerlen en Maastricht.

Wie 4g+ wil gebruiken, moet wel een nieuw toestel hebben. Vodafone zegt het beschikbaar maken van 4g+ te hebben laten samenvallen met de release van de eerste toestellen die 4g+ aankunnen. Rob Shuter, de directeur van Vodafone Nederland, zei daarbij dat bijvoorbeeld 'onze vrienden uit Californië' binnen enkele maanden gaan uitkomen met 'wonderful' nieuwe toestellen. Daarmee is Vodafone na KPN de tweede Nederlandse provider die hint op lte-advanced in de iPhone 6.

Vodafone sprak nog niet over nieuwe abonnementen met mogelijkheden voor hogere snelheden; net als concurrent KPN houden ze die informatie nog even achter de hand. Of de abonnementen dankzij 4g+ ruimere datalimieten of onbeperkt internet zullen bieden, is dus nog onbekend.

Wat Vodafone en KPN 4g+ noemen, is een technologie om een telefoon via zowel de 800MHz- als de 1800MHz-band contact laten leggen met een zendmast. Door die frequenties te combineren, zijn de hogere snelheden mogelijk. Vodafone demonstreerde dat door Netflix-streams op vier 4k-televisies tegelijk te tonen via de verbinding van een router met een simkaart.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Zou het leggen van contact over 2 frequenties ook negatieve gevolgen hebben voor de batterijduur van de smartphone? Voor mijzelf vind ik het in ieder geval nog te vroeg om hier al gebruik van te gaan maken. Pas als de datalimieten hoger worden, wordt dit interessant. Dan kan je de snelheid gaan gebruiken voor het streamen van video en dergelijke. Maar met een datalimiet van 1Gb, ben je daar veel te snel doorheen.
Het ligt heel erg aan hoe de software in je telefoon geschreven is lijkt me.
Tenzij, het 4G netwerk een signaaltje uitzend, 4G+ ook beschikbaar, gooi beide frequenties maar open.

In de praktijk is dit vooral leuk voor de marketing jongens. Je wilt niet extra snelheid op plekken waar 4g al snel is, maar liever extra snelheid op plekken waar 4g niet zo snel is.
En dan helpt een paratek antenne je wel aan een >4x snellere data verbinding waar je lte-a verbinding je dat zult nalaten.
In de praktijk is dit vooral leuk voor de marketing jongens

Het voordeel is tweeledig. Allereerst inderdaad marketing, maar als tweede groep de logistieke afdeling.

LTE in standaard configuratie werkt via twee 10MHz segmenten (10x10). Echter in de praktijk zijn die door licentiebeperkingen niet overal beschikbaar. Veel operators - zeker in Europa - rollen dus enkel 5x5 uit. Dat drukt de theoretische maximum snelheid, maar vooral de capaciteit. Immers die bandbreedte wordt gedeeld door alle gebruikers in eenzelfde segment.

Wat deze LTE-Advanced nu toestaat is elders een ander 5x5 segment beschikbaar te maken, en de telefoon dynamisch van beide segmenten gebruik te laten maken. Als het rustig is stijgt de maximale snelheid, en als het druk is zullen telefoons zich dynamisch verdelen over die beide segmenten.

Een provider heeft dan meer mogelijkheden. om capaciteit te vergroten zonder dat men perse ergens een X MHz aaneengesloten segment moet hebben.

In de USA heeft provider Sprint deze technologie in gebruik om maar liefst 3 verschillende segmenten te koppelen. Zo kun je een lappendekken aan kleine segmenten samenvoegen tot één grote. Iets wat met 2G en 3G nooit kon.
In UMTS Release 9 is multiband DC-HSDPA mogelijk: dus 5 MHz UMTS op de 2100-band en 5 MHz op de 900-band. Dus kan wel :P

Overigens wordt meestal uitgerold met 10 MHz volgens mij :)

In Nederland gaat KPN waarschijnlijk 10+20 gebruiken, Vodafone 10+15 zoals het er nu uitziet. T-Mobile gebruikt op veel plekken nu 1x20, en da's ook best snel :P
Interesant, ik kon die informatie niet vinden betreft T Mobile.

In de USA en Azie wordt meestal een 20MHz segment gebruikt (10x10) en bij opgave van de 'standaard' snelheden wordt ook 10x10 aangenomen.

Vandaar dat ik een beetje teleurgesteld was dat KPN en Vodafone slechst 5x5 deed. En dat klopt ook, want de opgegeven maximum snelheden waren ook fors lager dan in de USA/Azie.

Maar als T Mobile 20MHz (10x10 neem ik aan?) en KPN + Vodafone extra capaciteit gaan toevoegen via LTE-Advanced komt het toch nog 'goed'. _/-\o_
Nee, op de 800 MHz-band doen KPN en Vodafone nu 10 MHz.

Op de 1800 MHz-band doet T-Mobile 20 MHz (geen idee of dat landelijk is)
Op de 1800 MHz-band doet Vodafone 15 MHz (ook geen idee of dat landelijk is)
In een test in Delft deed KPN 20 MHz.

De 5 MHz waar ik het over had was puur UMTS.
Nee, op de 800 MHz-band doen KPN en Vodafone nu 10 MHz.

Ja 10MHz = 5x5 :-)

De 'standaard' is echter 20MHz aka 10x10

[Reactie gewijzigd door Armin op 20 juni 2014 19:57]

Nee, wat ik noem is allemaal full duplex en is 10 up en 10 down.
Klopt maar
- 10MHz = 5x5
- 20MHz = 10x10

Full duplex is hier niet van belang. Om 10x10 uit te rollen heb je 20MHz aaneengesloten nodig. Omdat veel providers dat niet hebben, rollen ze dus 5x5 uit.

Als jij zegt dat "op de 800 MHz-band doen KPN en Vodafone nu 10 MHz" dan doen ze dus 5x5.
Waar heb je het over??

Vodafone en KPN hebben allebei spectrum in de 800 MHz band waarbij ze 10 MHz uplink en 10 MHz dowlink gebruiken. 10+10 dus. Eén signaal van 10 MHz breed aan de zendkant en een signaal van 10 MHz breed aan de ontvangkant. LTE FDD.

5x5 = 5 MHz down, 5 MHz up. In Nederland door geen enkele provider zo uitgerold. In de VS bijvoorbeeld wel.

Als je het bij LTE hebt over "10 MHz" dan wordt daarmee bedoeld 10 MHz uplink én 10 MHz downlink, dus in totaal 20 MHz spectrum. Uplink en downlink zitten niet aaneengesloten, zie daarvoor ook: http://en.wikipedia.org/w...ds_and_channel_bandwidths

Uitzondering is TDD-spectrum waarbij uplink en downlink op één frequentie plaatsvinden. Dit is bijv. in gebruik in China, maar (nog) niet in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 24 juni 2014 11:47]

In de praktijk is dit vooral leuk voor de marketing jongens. Je wilt niet extra snelheid op plekken waar 4g al snel is, maar liever extra snelheid op plekken waar 4g niet zo snel is.
Marketing wil juist maximum snelheid op enkele specifieke locaties.

"Verbinding tot XYZ MB/sec!"

En de rest van de wereld? Tja.
http://www.volobroadband.com/ Er zijn redelijk wat projecten actief voor de 3de wereld. DM mocht je meer interesse hebben.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 19 juni 2014 18:56]

Data moet sowieso binnenkomen hè... hij zal korter contact hebben dan wanneer je met één band contact hebt dus je telefoon is ook minder lang bezig met zenden/ontvangen waardoor ook wellicht je data sneller binnen is en je scherm minder lang aan hoeft etc. :)

In idle modus zal hij waarschijnlijk maar naar één band tegelijk luisteren, verwacht ik, maar ik ken het protocol totaal niet.
Dat klinkt inderdaad wel logisch :P Als dit een enorme batterijslurper blijkt is dat toch wel een flink nadeel wat mij betreft.
Mijn ervaring met 4G is dat mijn accu langer meegaat dan op 3G en 2G in ieder geval, en even lang of iets langer dan op wifi. Met dataverbinding aan dus :)

Ik denk dat LTE-Advanced qua accuduur niet merkbaar anders is.
Mijn ervaring met een 4G dongle is dat ik instabieler en minder snel internet heb dan voorheen met een 3G dongle (beiden vodafone) in het afgelegen gebied waar ik beiden gebruik(te).
Dat lokt mij toch vooral te komen omdat het op 4g ook steeds drukker wordt. Toen het net nieuw was, was het bloedsnel en perfect stabiel. Merk de laatste maanden toch dat dat echt minder aan het worden is.
Je reageert op de verkeerde post geloof ik, maar het is inderdaad zo dat Vodafone 4G op een aantal plekken erg druk lijkt. Daarnaast mogen ze hun dekking binnen hun dekkingsgebied toch echt eens verbeteren, want met KPN en T-Mobile zou ik niet terugvallen naar 2G op 90% van de plekken waar dat met Vodafone wel (nog steeds te vaak) gebeurt.
Was mijn eerste gedachte ook, dan kan ik binnen een minuut mijn 1GB data bundel er door heen helpen. Had ik laatst al een keer. Dacht behulpzaam te zijn en had van mijn telefoon ff een wifi-hotspot gemaakt voor iemand die een mailtje moest binnen halen. Wat die gene niet had verteld was dat zijn notebook al een maand niet aan het internet gehangen had en voordat ik het door had ,was meteen 500mb aan windows updates en dergelijke binnengehaald.. data bundel op. Moet je wel voor gaan oppassen met deze snelheden..
Ja precies, als je dat dan binnenhalt met 100 MBit/s ben je natuurlijk binnen secondes door je bundel heen. Als ze deze snelheden echt gaan halen bij Vodafone, mag ik hopen dat de bundel hoger wordt. Ben dan wel weer benieuwd naar de prijzen. Stel je hebt een bundel van 10 GB met 4g+, dat is natuurlijk voor een gemiddelde consument niet betaalbaar. Maar ja, voor de gemiddelde consument is dat natuurlijk ook totaal overbodig.
Ik heb een 50mbit 11gb abbo, in praktijk kom ik wel maar tot 15mbit ongeveer (een half jaar geleden nog wel 30-40mbit!)

Ik betaal voor bovenstaande + 500 min onbeperkt sms bla bla bla 25pm

100mbit 10gb onbeperkt bellen en smsen voor zon 30pm moet makkelijk kunnen met prima winstmarge en ben ik ook bereid te betalen.

EDIT: Bij Vodafone zit ik, friends family simonly, tegenwoordig krijg je er 6GB en onbeperkt bellen bij voor 36,- ook geen ramp, maar ik vind 30,- voor 10GB onbeperkt bellen een fijner voorstel.

destijds kreeg je voor 16 per maand 300 min 11gb maar ik heb meer minuten nodig dan dat, dus.. dan maar de duurdere variant.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 19 juni 2014 22:31]

Dat bedrag ben ik ook bereid te betalen, absoluut. Mag ik vragen bij welke aanbieder je zit? Want als ik een beetje rondkijk bij de aanbieders vind ik niet zulke mooie aanbiedingen.
¤25,- per maand voor zo'n abbo klinkt een beetje als broodje aap verhaal. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar welke abonnement je precies hebt bij welke provider. Als het echt voor die prijs is dan weet ik wel wat mijn volgende abonnement wordt :)
Ik woon een half jaar per jaar in Zuid-Zweden (Skåne). Gebruik daarom prepaid (Bredband kontant) mobiel internet van provider 3 (Tre).
https://www.tre.se/privat...redband-kontant/Oversikt/
Even scrollen.
Voor 50GB p/mnd betaal ik Kr. 299 = ¤33,00 (koers 9). 100GB kan ook voor Kr.399. Met een 3G/4G Dovado router en een 4G Huawei E 3276 USB modem en MiMo-antenne haal ik tussen de 49 en 67 Mb/s Down en 22 en 9 Mb/s Up en een ping rond 40ms. Er is geen verschil in prijs voor 3G of 4G. Ik woon in de bossen en heb een stabiel antenne signaal van rond de 70%. Het kan nog goekoper bij Provider Hallon http://www.hallon.se/vara...bilt-bredband/kontantkort Ondergeschoven kind van 3(Tre) Kr. 149 voor 20GB maar dan alleen 3G. Kijk dat schiet allemaal lekker op als een abonnement en vast internet geen optie is. O ja en dan gebruik ik ook nog VOIP-telefonie met een Gigaset/Siemens N300a basistation aangesloten op de router en DECT telefoons. Provider FreeVoipDeal http://www.freevoipdeal.com/ Zie: More rates. Goedkoper kan ik niet bellen. Budgetphone voor inbellen.

[Reactie gewijzigd door Twenet op 20 juni 2014 12:08]

Precies, in vele landen om ons heen is een tientje de maand voor 10GB al gebruikelijk.. Zelfs prepaid! Waarom het hier zo belachelijk is.. Tjah
Denk niet dat het uitmaakt voor de batterij bij de zelfde hoeveelheid data.
Hoe snel je door je datalimiet heen bent hangt af van je gebruik niet van de snelheid.

edit: beetje te laat op plaats reactie geklikt

[Reactie gewijzigd door Tazzios op 19 juni 2014 15:52]

Natuurlijk hangt dat van mijn gebruik af, maar als ik snelheden tot mijn beschikking heb van 100Mbit, zal mijn gebruik veranderen. Mijn huidige gebruik is gebaseerd op de huidige snelheid en limiet, waarmee ik bedoel dat ik alleen YouTube en Netflix gebruik op Wifi. Met de snelheden die Vodafone gaat aanbieden zou ik dat gebruik kunnen aanpassen, maar daarvoor zijn de huidige datalimieten dan weer te laag.
In theorie kan je telefoon wanneer hij data moet gebruiken de snelheid omhoog aanpassen als dat beschikbaar is. Maar denk dat dat dus per telefoon verschillend word.
Ik mag toch aannemen dat telefoons met de Snapdragon 801 soc hier ook gewoon gebruik kunnen maken, ala de Galaxy S5 bijvoorbeeld?
Telefoons van dit jaar de vlaggenschippen kunnen het aan, dus de htc one m8 en de galaxy s5 ook.
Ik neem aan dat de nieuwe LG het ook kan en verder is het nog afwachten.

The Qualcomm Snapdragon 801 works with fully integrated 4G LTE Advanced connectivity. This means that - where available - networks will be able to deliver speeds of up to 150Mbps, while the chipset also offers the possibility of dual-SIM connectivity. One Samsung Galaxy S5 model thus far - in China - will be bringing dual-SIM/dual active (DSDA) capabilities.

http://www.qualcomm.com/snapdragon/processors/801

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 19 juni 2014 15:58]

Ja en nee. De SoC kan idd LTE-Advanced aan, maar hij is begrenst op 2x10 MHz, dus in de huidige situatie zul je tussen de 100 en 150 Mbit/s halen.

De 805 kan wel meer aan, max. 40 MHz aan bandbreedte (max 300 Mbit/s). Waar KPN en Vodafone over hebben als je naar de bandbreedte kijkt zal dus tussen de 20 en 30 MHz aan totale bandbreedte zijn.
Ja dat las ik ook inderdaad op de site van Qualcomm zelf. Beetje tegenstrijdig met wat het artikel zelf aangeeft. De tijd zal het leren zullen we maar zeggen.
Ja ik ben wel benieuwd woon zelf in Utrecht dus daar komt het, dus gaan het merken wanneer het icoontje gaat verschijnen :)

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 19 juni 2014 16:01]

Een mooie ontwikkeling. Als het zo door gaat, kunnen we het vaste internet vervangen door 4g+. Geen kabels meer en overal in Nederland supersnel internet op de tablet/laptop/smartphone.
Technisch gezien is het zeker een mooie ontwikkeling, en ook een praktische ontwikkeling door de vermindering van het kabelgebruik, zoals je al aangeeft. Helaas is er weinig tot niks bekend over de schade die elektromagnetische straling aanbrengt op de mens. In de natuur (met name op bomen) ontstaat hier wel schade door. Uit onderzoek van de de Universiteit van Wageningen (2011) blijkt dat alle bomen in stedelijke gebieden 'ziek' zijn door deze straling. Of het daarom wenselijk is dat het gehele vaste internet vervangen wordt door een draadloze, danwel door Wifi, danwel door 4g+, is nog maar de vraag. Hierop kunnen we voorlopig geen antwoord op geven..
Wifi en 4G maakt wel enorm verschil in vermogen. Wifi is heel zwak (100mW), terwijl je telefoon alleen al 1W uitzendt dus een mast een veelvoud ervan.
Komt daarbij dat 4G nog steeds veel te duur is en je zo door je bundel bent.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 19 juni 2014 15:50]

4G kost over het algemeen minder vermogen dan 3G. Als je kijkt naar "energie per byte" is 4G enorm veel efficiënter dan 3G en vooral 2G...

Maar er wordt wel steeds meer data verbruikt in Nederland. Tja...
Zeer interessante toevoeging. De straling van 4g is dus buitengewoon veel sterker dan die van wifi. Dit zou dus voor (verschillende) organismen
betekenen dat zij nog erger geschaad worden. Om terug te vallen op het onderzoek zoals hierboven vermeld; in 2005 was 10% van de bomen 'ziek'. Na 6 jaar bijna alle bomen. Wat dit met andere organismen doet is nog niet duidelijk.

Ik ben zeker geen milieu-activist, maar probeer dit kritisch te bekijken.
Het gaat dan natuurlijk niet alleen om het uitgestraalde vermogen, maar ook om de 'opgenomen' straling door de bomen. 800MHz (waar KPN en Vodafone hun 4G voornamelijk op hebben) gaat makkelijker door gebouwen heen, terwijl Wifi (2,4GHz en 5GHz) veel meer hinder hiervan ondervinden.
Linkje naar het bomen onderzoek?
Het onderzoek is hier te lezen
Boomaantastingen

Op verschillende punten wijken de bomen significant af van de controlegroep.
Er is hier een T-test uitgevoerd om de groepen te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door KFTK op 19 juni 2014 16:17]

Uit onderzoek van de de Universiteit van Wageningen (2011) blijkt dat alle bomen in stedelijke gebieden 'ziek' zijn door deze straling.
Fijn dat je je bron nu vermeldt (al zie ik op die website niets van Wageningen uit 2011 staan, wel uit 2013). Echter staat in jouw bron het tegenovergestelde van wat je beweert, ik pak er even de conclusie en aanbevelingen bij:
5. Voorlopige conclusies
In dit 1,5 jaar durend onderzoek waarin jonge Fraxinus excelsior en Aesculus hippocastanum-boompjes continu werden bestraald met EM-straling met een veldsterkte variërend van 0.5 tot 0.1 V/m werden geen duidelijke effecten waargenomen op de groei, conditievermindering en bastaantastingen van de boompjes. De hier gebruikte robuuste meetmethoden waren niet geschikt om eventuele verschillen tussen beide groepen aan te tonen.

6. Aanbevelingen
De ontwikkeling en conditie van twee groepen is gevolgd en m.b.v. de gebruikte robuuste monitorings-methode zijn geen duidelijke verschillen aangetoond tussen de 2 groepen. Gekeken moet worden met welke meer nauwkeurige meetmethoden eventuele verschillen te meten zijn.
[...]
Uit jouw bron: http://www.alphenaandenri...&versionid=&subobjectname=

[Reactie gewijzigd door jpve op 19 juni 2014 18:10]

Het eerste onderzoek vond plaats in 2010/2011. In 2013 werd het tweede onderzoek voltooid. Op basis van de voorlopige conclusie kun je inderdaad concluderen dat er geen verschil is. Als je echter kijkt bij de samenvatting van de resultaten en de tabellen van de t-toets interpreteert', kun je zien dat verschillende onderdelen van de boom significant aangetast zijn/worden. In de video hieronder van de Universiteit van Wageningen (2010) wordt dit nog eens gedemonstreerd.
https://www.youtube.com/watch?v=TAAd-x7dqAo#t=17

Op de link hieronder worden nog 16 andere papers/onderzoeken weergegeven die wifi betrekken bij de schade aan organismen. Daaronder volgen nog 18 bronnen over schade aan organismen door andere soorten van elektromagnetische straling.

http://stopsmartmeters.or...age-to-health-from-wi-fi/

[Reactie gewijzigd door KFTK op 19 juni 2014 18:26]

In de samenvatting valt duidelijk te lezen dat op sommige punten de WiFi groep het beter doet, op andere punten de Controle groep -> vandaar dat er hierover in de conclusie niets gezegd wordt. Als je dit soort kleine verschillen uit de meetresultaten gaat halen dan ben je aan het cherrypicken.

De youtube link die je toont is onderdeel van een media-hype, de media verwijst hierin steeds naar een Wagenings onderzoek. Michel van Baal, van de afdeling Externe Communicatie van de TU Delft, heeft het volgende te zeggen over deze media hype:
Over het ontstaan van dit verhaal tasten we nog steeds in het duister, maar ik heb het idee dat we het domein van de wetenschapsvoorlichting hebben verlaten en op het grensgebied met activisme zijn beland. Vermoedelijk is iemand de resultaten van het Wageningse onderzoekje ergens tegengekomen (hier?) en heeft die bewust naar media ‘gelekt’, flink aangedikt met ‘zware merken’ zoals TNO en TU Delft om het punt extra gewicht te geven.
- http://www.denieuwereport...orlichters-met-hoofdpijn/
Erg interessant om te lezen, en het toont aan dat de mediahype hierover op niets gebaseerd was, en dat het vooral weer cherrypicking door de media geweest is.

Laatste link is overduidelijk een bs-website. Er is best wat tegen smart metering in te brengen (bijv. privacy inbreuk), maar als je gaat claimen dat het gezondheids risico's mee brengt?! Zo schrijven ze:
The following clip is an excerpt from upcoming documentary, Take Back Your Power – a critical investigation of the Smart Metering phenomenon and Smart Grid. It shows observable effects of the RF/MW radiation from a Smart Meter on human blood cells using dark-field microscopy.
- http://stopsmartmeters.or...diation-from-smart-meter/
What the f*** am I reading ... en dat nog wel over het onderwerp (Smart Metering) waar de website over op gericht is!

[Reactie gewijzigd door jpve op 19 juni 2014 19:54]

Het onderzoek is hier te lezen
Boomaantastingen

Op verschillende punten wijken de bomen significant af van de controlegroep.
Er is hier een T-test uitgevoerd om de groepen te vergelijken.
Typisch gevalletje van een onderzoek selectief te lezen. Alu hoedjes doen echt alles om hun gelijk te halen.
De conclusie is dat er geen aantasting is door EM straling. Next!
Uit onderzoek van de de Universiteit van Wageningen (2011) blijkt dat alle bomen in stedelijke gebieden 'ziek' zijn door deze straling.
Nee dat blijkt niet. De bomen zijn ziek dat is een feit, het verband met straling trek jij, niet de onderzoekers.
Behalve dan dat de technologie de benodigde capaciteit helemaal niet kan leveren.

http://www.huawei.com/ilink/en/download/HW_259010
Als je verder gaat dan LTE-Advanced (lees: hogere snelheden dan nu aangekondigd) dan zul je ook gebruik moeten maken van small cells, dus cellen in lichtmasten en/of thuis. De Macro cell (huidige masten) zijn overkoepelend, maar de hogere frequenties (2,6 GHz en hoger) zullen straks voornamelijk via de small cells gaan. In de toekomst kunnen meerdere banden gebruikt worden om de bandbreedte te leveren.
Laat ze eerst maar eens een volledige dekking geven met 3g en 4g dan praten we verder.
als ik in dorp hier vlakbij ben heb grotendeels gewoon E verbinding en maakt niet uit welke Phone je hebt elke persoon die ik ken en Vodafone heeft er last van in die plaats.
Trouwens sinds wanneer is het dorp Drachten een stad?
De dekking met 4G is automatisch al een stuk beter dan die van 3G (bij gebruik van dezelfde masten). Een 100% dekking met 3G is praktisch onhaalbaar door het lage bereik.

Dus als je beter data-bereik wilt, dan is overstappen op 4G juist een goede optie.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 19 juni 2014 15:51]

Idd: ik reis iedere dag tussen amsterdam(sloterdijk) en den haag HS via leiden. en dat gaat van 4G naar 3G naar GPRS naar helemaal niets pas in den haag HS heb ik weer verbinding. Vindt ik niet kunnen, temeer omdat veel reizigers eigenlijke internationaal zijn en tussen schiphol en den Haag++ reizen.
Dat argument dat er eerst een 3G dekking moet zijn voor een 4G dekking begint wel een beetje oud te worden.
100% dekking kan niet + 4G heeft een betere dekking op 800 MHz.
Bovendien waarom zouden ze eerst een oudere techniek beter moeten maken?
Wat is dat voor onzin?
Ben benieuwd! mijn NPEY (New Phone Every Year) mag ik in Oktober uitzoeken, dan kan ik een LTE-A toestel uitzoeken, en in Amsterdam ervan gaan profiteren. Waarschijnlijk Note 3 naar Note 4, mits deze 4G+ ondersteunt.

Hopelijk word het eindelijk wel onbeperkt of inderdaad veel ruimere databundels, want met 4G+ ben ik namelijk zo door mijn 6 GB heen.

Ben zeer benieuwd. :Y)
Nu wordt het leuk om "apps" te maken die je data bundel er doorheen jagen, gewoon omdat het kan, soort van dialer. Kom je dan altijd veel te laat achter.

Elk voordeel heb zijn nadeel.
Hopen dat die kaart van Friesland en Groningen niet klopt:

- 4G+ boven Drachten?
- 4G+ in Marum ~10KM vanaf Drachten?
- 4G+ net boven Heerenveen?

En Leeuwarden zonder 4G+?
Ze beginnen daar dus het gebied word van zelf groter
Vergeet niet: 4G+ op Ameland! :D
Haha dat ook nog, denk dat Terschelling een betere locatie had kunnen zijn omdat het daar een stukje drukker is.
Dank je Vodafone :)

Blij dat de 1% die 4G gebruikt nu nog blijer kan zijn. De 50% die op veel plaatsen een hele zwakke 3G of zelfs nog GPRS verbinding hebben zullen er minder blij van worden.
Wordt Vodafone weer afgetroefd door KPN. Ik ben benieuwd wat de aandeelhouders daar nou van vinden. Ik bedoel; even serieus, met dat 4G verhaal:
- KPN kondigt als eerste aan
- KPN is als eerste klaar met uitrol, Vodafone is nu nog steeds hard bezig
- KPN biedt als eerste provider 4G aan bij elke provider in 't buitenland (en dat terwijl Vodafone internationaal zoveel groter is)
- KPN gaat als eerste LTE-Advanced bieden, in Juli al ipv najaar
- KPN kan tot 200MBit/sec gaan bieden ipv 100MBit/sec

Dat terwijl Vodafone had gezegd tegen de aandeelhouders dat ze voorop wilden gaan lopen en al in paniek raakten met dat buitenland verhaal, maar met LTE-Advanced zouden ze zeker de eerste gaan zijn.
... Nou, we zien het. o0 Raar gedoe.

Hoe meer providers het gaan aanbieden hoe beter (al vind ik dat de focus op VoLTE moet gaan liggen... Dat is veel belangrijker imho, weg met die 2/3G afhankelijkheid voordat je 4G op mag!), lekker concurreren met elkaar. :) Maar Vodafone maakt 't KPN wel erg makkelijk zo. 0o