Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties
Submitter: doenietzodom

BlackBerry heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 4,2 miljoen smartphones minder verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal verkocht Blackberry in het eerste kwartaal van 2014 2,6 miljoen smartphones, blijkt uit de kwartaalcijfers.

BlackberryVan de 2,6 miljoen verkochte exemplaren was bijna tweederde voorzien van BlackBerry 10. De rest heeft BlackBerry 7, het oudere op Java gebaseerde besturingssysteem.

De verkoop van smartphones was in het eerste kwartaal goed voor ongeveer 376 miljoen dollar, oftewel 275 miljoen euro. BlackBerry boekte over het eerste kwartaal van 2014 een verlies van 60 miljoen dollar ten opzichte van een verlies van 84 miljoen dollar in het hetzelfde kwartaal een jaar terug.

Opvallend is echter wel de verandering van de grootste inkomstenbron voor het BlackBerry; waar in het eerste kwartaal van 2013 71 procent van de inkomsten uit hardware werd gehaald, daalde dit percentage in het eerste kwartaal van 2014 naar 39. In plaats daarvan steeg het aandeel van de diensten die het bedrijf aanbiedt van 26 naar 54 procent.

Volgens BlackBerry maakte het bedrijf iets minder verlies omdat het bedrijf efficiënter werkt. Aan het einde van het huidige fiscale jaar verwacht het bedrijf break-even te kunnen spelen. BlackBerry werd in september vorig jaar voor 3,5 miljard euro verkocht aan investeerders. Het Canadese bedrijf maakte eind vorig jaar bekend zijn aankomende smartphones van een 'concurrerend' prijskaartje te voorzien in een poging meer winst te maken.

Directeur John Chen zei in de toelichting dat BlackBerry's komende smartphone Passport heet en dat het bedrijf het toestel in september op een evenement in Londen zal presenteren. Chen gaf geen details over de smartphone, maar er gaan sinds enige tijd geruchten over een toestel met vierkant scherm van 4,5" en qwerty-toetsenbord.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Ze hebben onlangs een gedeelte van hun productieprocessen uitbesteedt aan Foxconn zodat ze zich voornamelijk kunnen focussen op hun 'core-business'.

Tevens ben ik benieuwd naar de aankomende kwartaalcijfers, want die BlackBerry Z3 schijnt niet aan te slepen zijn in Indonesië. Bron: http://www.eweek.com/mobile/blackberry-z3-jakarta-is-a-small-but-noteworthy-sales-success.html
En de kwartaalcijfers daarop (Q3,Q4) zullen zeker zo interessant zijn.
Nokia had al een tijdje op de Indonesisch site staan dat BBM naar Windows Phone zou komen; vandaag heeft John Chen bevestigt dat BBM volgende maand naar Windows Phone komt.
(http://www.nokia.com/id-id/handphone/)
Drie weken geleden verscheen er al een foto van een ontwerp van de verpakking voor de Indonesische Lumia 630 met het BBM logo onder de slogan 'Favoriete Lumia apps'
http://www.knowyourmobile...soon-pre-loaded-lumia-630.
Straks komt er dus nog er een concurrent in Indonesie bij die devices verkoopt waarmee je kunt BBM-en. Kan Blackberry weer marktaandeel opbouwen of heeft de consument daar het vertrouwen verloren?
Aan de andere kant, BB OS 10 lijkt natuurlijk wel het meest op wat de mensen daar gewend zijn aan hun BB phones.

http://www.winbeta.org/ne...windows-phone-coming-july

[Reactie gewijzigd door biomass op 19 juni 2014 18:21]

Je ziet het effect van slechte marketing, en een rampzalige product lancering van het nieuwe os BBos10.

Een os dat niet alleen onbekend, en dus onbemind is. Maar ook nog eens veelste laat kwam na het verouderde bbos7. Door zo lang te wachten met bbos7 heeft blackberries mobiele software een imago gekregen van verouderd en niet smart.

De slechte marketing heeft zich eigenlijk voortgezet onder bbos10, waarbij het os niet af was bij de lancering van 10.0, en bij de update 10.2.1 de android-ondersteuning werd verzwegen in het persbericht.

Ik hoop dat directeur Chen het tij doet keren, want op dit moment is het os, gewoon heel fijn. De browser van de mobiele telefoons suprieur aan elke browser, even als het notificatie centrum de hub.

Als consument is het misschien juist een goed moment om in te stappen. De value for money is hoog, zeker bij de nu goedkope Z10, die biedt in het budget segment van rond de 200 euro de meeste bang4buck van alle telefoons en is bovendien rijk uitgerust qua opties.
Ik vind het het meest slechte moment om in te stappen. Het gaat niet alleen om de investering maar om wat je ervoor terug krijgt. Het ecosysteem in niet meer op orde. Het is duidelijk dat er binnen een x aantal jaren geen telefoons meer worden verkocht met dit OS. Hoe triest dat ook is. Ze zijn gewoon te laat en dat is eigenlijk al jaren duidelijk
Het ecosysteem is prima op orde.
Toen 10.0 gelanceerd werd, was het os niet vlekkeloos, zaten er bugs in etc.

Maar nu is het systeem niet alleen superstabiel, maar ook nog eens supersnel, de browser bijvoorbeeld is in theorie 3x (in de praktijk slechts ongeveer 2x) sneller dan chrome op android. Ook heeft het ecosysteem ondersteuning voor eigen apps, en apk's.

Dus je hoeft niets te missen op het platform.
waarom verkoopt het dan voor geen meter?
Omdat de marketing bijzonder achterblijft. Een goed product hebben wil niet zeggen dat het ook goed verkoopt.
Ik geloof dat u reacties maakt op een korte informatieve analyse van waarom het niet verkoopt. Argumenten daarin genoemd zijn; een valse start van bbos10, het imago van bbos7, en zwakke marketing.
Ik weet het niet hoor, ik volg de telefoonmarkt op de voet en het was duidelijk dat BB al op forse achterstand stond toen BB10 nog moest uitkomen. Toen de eerste toestellen uitkwamen met BB10 was het er op of er onder dat mocht duidelijk zijn. Toen de reviews van het nieuwe toestel niet meer dan redelijk waren was het al duidelijk dat het over en sluiten zou zijn voor BB. Mijns inziens ligt het BB debacle dus aan te laat inspringen op veranderingen in de markt, analoog aan Nokia eigenlijk, plus daar bovenop nog eens redelijke hardware produceren in supercompetatieve markt. Dan is het snel over. Nogmaals jammer, maar het is niet anders.
Wederom marketing falen dus.
Dat zei ik dus niet. Ik zei te laat, geen goed product in een concurrerende markt.
Dat is wat u vindt, maar blijkbaar niet wat de (nieuwe en net opstartende) markt in Indonesië vind.
Je moet bedenken dat wij in het Westen bevooroordeelt zijn doordat hier de iPhone in '07 uitkwam. De rest van de fabrikanten kreeg toen ook een kaakslag van jewelste.
Toen is BB pas goed gaan verkopen blijkt uit cijfers van Z24. http://www.z24.nl/onderne...telefoonmaker-meer-471557
Het is dus volkomen onzin dat BB te laat was. Ze zagen in hun verkoopcijfers dat die alleen maar beter gingen in een tijdperk dat Apple met de iPhone kwam. Nota bene een directe concurrent voor BB vanwege de hoge adoptiegraad onder zakelijke werknemers van de iPhone. Dat consumenten vervolgens Android ontdekten wat er in vergelijking met BB OS 10 erg lang over gedaan heeft om enigszins volwassen te raken, is een ander verhaal. Marketing rond BB OS 10 is gewoon super slecht geweest.
Het Product is een van de basis elementen van de Marketing. Vandaar mijn opmerking. Wellicht verwar je reclame met marketing. Wat ook wel Promotie heet en ook een van de basis elementen van de Marketing is.
We zijn dus van 6,6 miljoen telefoons naar 2,6 miljoen telefoons gegaan als het nieuwsbericht goed interpreteer? Dat in nog maar ent iets meer als een derde, 2/3! van de verkopen zijn dus in rook opgegaan. Ik wist dat het slecht ging met de telefoontak van BB, maar dit is wel erg extreem.
Ze hadden hun hoop gevestigd op de BB10, maar die werd als voorbeeld genomen van hoe het niet moet in een User Expereince training die ik recentelijk heb gevolgd. Doordat ze de bestaande conventies van mobiele touchscreens niet of nauwelijks hebben gevolgd, wisten veel mensen niet hoe ze er mee om moesten gaan en werd het toestel al snel gefrustreerd weg gelegd. (filmpje)

De nieuwe, krachtige, touch only BB10 had RIM het nieuwe tijdperk in moeten helpen, maar dat is dus zeker niet gelukt.

Edit: verduidelijking, zinsopbouw

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 19 juni 2014 15:17]

De nieuwe, krachtige, touch only BB10 had RIM het nieuwe tijdperk in moeten helpen, maar dat is dus zeker niet gelukt.
Het filmpje is een beetje vertekend zoals padrini steld.

Als gebruiker zelf heb ik denk ik met een leercurve van een paar minuutjes altijd de voordelen heb gehad dat ik af ben van on screen knoppen. Een zeer groot voordeel waardoor op je scherm altijd die info staat die je wilt zien, en je snel en vloeiend door het os veegt.

en eerlijk gezegd, ervaar ik nu die on-screen knoppen op mn nexus als een beetje achterhaald want:
  • ze nemen schermruimte in
  • Ze hebt een grotere kans dat je ze perongelijk indrukt
  • ze zijn een stuk minder ergonomisch
  • het is moeilijker ze 'blind' te gebruiken.
Dus wat mij betreft vervangt ook veeg navigatie, de verouderde on-screen knoppen op andere systemen!

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 19 juni 2014 15:28]

En hoewel het filmpje een vertekend beeld geeft heeft het toch ergens een punt. Ik ken persoonlijk 3 mensen met een Blackberry 10 model, en ze wisten allemaal niet dat je omhoog moest swipen om naar Home te gaan. Ze hadden dus alle 3 ook zoiets van "Ik neem nooit meer een Blackberry", puur door die ervaring. Ik weet dat 2 van de 3 het toestel zelf hadden gekocht en dus ook de tutorial gezien zouden moeten hebben, maar blijkbaar hielp het niks. Dan mag Blackberry wel wat aan hun tutorial doen...Ook de veeg "omhoog en dan opzij".

Bovendien heeft Apple al laten zien dat een interface "dummy-proof"kan worden gemaakt door alles duidelijk te labelen. Een knop met de tekst "Terug" snapt iedereen, een swipe niet.

Ken een heleboel mensen met een iPhone of iPad die niet weten dat er iets bestaat als een multitasking menu en die me aankijken alsof ik een magier benals ik die tevoorschijn haal. Waarom wweten mensen dit niet? Het proces is niet zichtbaar, net als de Swipes van BB10!

Ook wisten deze mensen niet dat je Android apps kan installeren op BB10. En als gebruikers het al niet weten, hoe moeten potentiele kopers het dan in hemelsnaam weten? Wederom, iets wat een goede tutorial gedeeltelijk zou kunnen verhelpen...

Ik ben het persoonlijk trouwens wel met je eens dat swipes prima werken, maar elk voordeel heeft zijn nadeel blijkt maar weer ;)

[Reactie gewijzigd door thefal op 19 juni 2014 16:20]

Als ik kan kiezen tussen "gemak in eerste gebruik maar daarna omslachtiger" en "even doorbijten maar dan altijd voordeel" dan weet ik wel welke ik zou kiezen.
Jammer dat de App Store compleet waardeloos is van BB. Vervolgens moet je of al je gegevens geven aan Amazon om gebruik te kunnen maken van die App Store of je moet via een omweg Snap installeren om Android apps te kunnen gebruiken. Alleen is dat nog niet vanzelfsprekend want ook dan loop je soms weer tegen niet of half werkende apps aan. Ik noem dat totaal niet gebruiksvriendelijk. Voordat iemand het zegt je kunt natuurlijk ook handmatig apk's op de telefoon zetten maar ook dat is niet gebruiksvriendelijk.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 19 juni 2014 16:19]

Het filmpje is dan wel weer erg vertekenend, want wanneer de telefoon voor het eerst opgestart wordt krijgt de gebruiker een nette tutorial hoe de besturing werkt. Dat is bij dit filmpje niet het geval, ze gebruiken een toestel dat als volledig is ingesteld door iemand anders.

Daarnaast waarom zijn we ooit overgegaan op touchscreen vanaf de hardware toetsen?? Dit verschilt ook erg in bediening van elkaar.
Daarnaast waarom zijn we ooit overgegaan op touchscreen vanaf de hardware toetsen?? Dit verschilt ook erg in bediening van elkaar.
Dat is hele nieuwe technologie. Als je op bestaande technologie iets gaat veranderen, moet het heel nuttig zijn voor de gebruiker om de moeite van het afwijken van conventies te verantwoorden. Dat was in dit geval niet zo geweest.

Bovendien, als jij een Android telefoon hebt en je moet iets doen op de iPhone van iemand anders, verschilt de bediening weliswaar, maar kun je je weg binnen korte tijd wel vinden. Op deze BB10 was dat voor niemand echt het geval. Ze hebben gewoon te graag willen innoveren waar innovatie (op die manier) niet nodig was.

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 19 juni 2014 15:20]

Sorry hoor, maar wat was dan de doelgroep?

OS 10 is doodsimpel.

Eén scherm voor de hub, één scherm voor openstaande aplicaties en de overige schermen bevatten geinstalleerde applicaties. Switchen kan met vegen van links naar rechts en vice versa, en met die kleine knopjes onderin het scherm . Een een applicatie sluiten gaat eenvoudig via het vegen vanaf de onderzijde.

Vier regels tekst en ik het hele principe uitgelegd. Moeilijker dan dit wordt het niet.
Blijkbaar is het dus niet doodsimpel, als je het zo uitlegt klinkt het simpel, maar er is een groot verschil tussen simpel en vanzelfsprekend.
Als je gebruikers je systeem niet direct, of vrij snel, begrijpen kan het nog zo simpel zijn, maar dan is het ten dode opgeschreven.

@Hieronder: ik zeg niet dat ik het een moeilijk os vind, maar ik zeg wel dat als je doelgroep (of een groot deel ervan) dat wel vind je product geen topper gaat worden.
Een simpel voorbeeld, Windows 8, voor een hoop mensen de vervanger van Win7, voor een andere hoop mensen absoluut niet door de swipe achtige besturingen erin.
Of het nu is dat mensen swipe niet begrijpen, het niet natuurlijk aanvoelt of gewoon koppig zijn weet ik niet, zelf vind ik swipe op de desktop (win8) alles behalve prettig, maar op een touchscreen werkt het heerlijk.

[Reactie gewijzigd door RGAT op 19 juni 2014 17:38]

Klets, ik heb zelf de Z10 recent voor weinig aangeschaft en het is wél doodsimpel.

Er wordt een klein foldertje meegeleverd, waarin de basis-swipes worden getoond.
Daarna is het even zelf proberen op het toestel, en ja het is ietwat anders dan Android. Daarna is het een makkie.

Die gasten in die video hebben dat foldertje niet eerst even mogen inzien, daar ben ik behoorlijk zeker van, tja |:(

[Reactie gewijzigd door kwenie op 19 juni 2014 17:26]

Het koste mijn neefjes van 4 en 6 jaar die android toestellen gewend zijn minder dan 10 seconden om de gstures van de Z10 door te hebben. Eerst merken ze hey er is geen knop aan de voorkant en vervolgens vegen eventjes snel verschillende richtingen (terwijl ik met ogen wijd toekijk) en kijken wat het toestel doet. Klaar. Simpel.
En toch is dat nog steeds te moeilijk, althans voor de massa. Ik heb erg veel iOS gebruikers in mijn kring, waaronder ook veel niet-techneuten. Van jong tot oud valt het me op hoe de meesten niet eens de swipe commando's kennen van iOS. Sterker nog, velen kennen slechts EEN commando: de home knop.

Apps switchen? Weten ze niet.
Apps sluiten? Weten ze niet.
Pull down to search? Weten ze niet.
Pull down vanaf de top voor notificaties? Weten ze niet
Pull up voor control center? Weten ze niet

Over de geavanceerde gestures hoef ik het niet eens te hebben.
En hoe hebben die iOS gebruikers geleerd om een bijlage toe te voegen in een maitlje vanuit de mail app? 10 tegen 1 dat ze dat van een ander te horen hebben gekregen (het lukte mij zonder instructies niet..)

De wereld van veel iOS gebruikers is heel beperkt en dat durven ze niet te zeggen omdat de gebruiksvriendelijkheid van Apple briljant is volgens velen. "Blijkbaar ben ik dom....beter zeg ik niets"

Als ik de filmpjes zo even snel zie, is de besturing consistent. Als dat zo is, dan voorzie ik een erg stijle leercurve (veel leren in korte tijd) en doet BB het prima.
Sorry, maar dat klopt gewoonweg niet.
Op die manier kan je dus echt van alles een filmpje maken: geef een android of blackberry telefoon aan een complete leek (bejaarde bv), en ze hebben met de android minstens even veel moeite om er mee weg te geraken. Het enige wat dit filmpje bewijst (nou ja, met 4 proefpersonen), is dat veranderen van UI een aanpassing vergt, en dat is nogal logisch. Als ik nu terug Android gebruik, moet ik me ook altijd even opnieuw realiseren dat ik op die knop moet duwen. Dat maakt het geen onintinuïtief os.

Net zoals mensen die overstappen van windows naar mac of omgekeerd wat aanpassing nodig hebben. Dat maakt het wederom geen slecht product.

En zoals eerder aangehaald: de eerste keer dat je dat toestel opstart, krijg je een relatief korte maar heel duidelijke tutorial (die je zoveel kan herhalen als je wilt), waarin de volledige basisfunctionaliteit van het os wordt uitgelegd.
Het probleem is dat je bij die tutorial wel goed moet opletten. Iemand die denk *damn tutorial, ik wil met mijn nieuwe phone spelen* en gewoon wat next,next en next klikt kan behoorlijk gefrusteerd raken. Zeker al ben je die tutorials van Samsung gewend(die legt je uit dat + betekend dat je iets tevoegd) heb je de next,next en next neiging nogal :)
Next, next en next, zal je niet zomaar lukken, want de tutorial laat je juist de swipes uitvoeren om uit de tutorial te komen op het einde, je kunt dus niet de tutorial doorlopen doormiddel van een simpel next en next, je zult het moeten uitvoeren.
Ik vraag me vooral welke gestures dan zo radicaal anders zijn dat ze de onervaren gebruiker frustreren.

Hoewel... Ik heb het eerder omgekeerd met andere besturingssystemen. Een knop om op het homescreen te komen? Dat is toch hopeloos achterhaald ;)
Ik kan alleen maar je reactie onderschrijven.

Als "omdat je het gewend bent" de enige reden is om te kiezen voor een manier van navigeren die, minder ergonomisch is, trager is, minder natuurlijk,schermruimte inpikt, en veel meer kans heeft op misfire dan wens ik die mensen veel plezier op hun typmachine.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 19 juni 2014 15:56]

Je reactie voelt aan als een aanval op mijn eerdere reactie, maar ik snap niet waarom, ik pleit juist voor gestures.

Bedankt voor de edit, maakt het een stuk duidelijker :)

[Reactie gewijzigd door Jelle E op 19 juni 2014 15:57]

Dat is inderdaad het grote risico van swype besturing. Men weet niet wat ze moeten doen. Dat is ook een grote valkuil voor Ubuntu Touch, daar zitten nog meer swypecommando's in
Dan praten ze ook gewoon de rest na bij die User Experience training van jou.
De uitleg is wel goed (tegenwoordig!?). Er komt een uitlegposter mee en je krijgt een tutorial op je telefoon te zien bij de eerste keer aanzetten waarop je niet zomaar NEXT kan drukken.
Daarnaast, als je bijv. even met je vinger op het scherm blijft en je beweegt hem een stukje, dan zie je bijv. de Hub verschijnen. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en je kunt mij toch niet vertellen dat mensen niks gaan uitproberen. Een filmpje kun je altijd zo monteren zodat je krijgt wat je wil. Filmpjes zijn nooit de volledige waarheid, journalistiek 101.
Als gebruiker van BB OS 10 moet ik eerlijk zeggen dat ik altijd weer zie hoe onhandig Android en ook iOS is als ik daar mee werk. Veel ste veel handelingen die niks met een touchscreen van doen hebben (zoals een scherm gebruiken als een toets, waarbij het scherm geen feedback kan geven als bij een fysieke toets).
En ff serieus. Je wil dus ontkennen dat de Swipe functie op de meest verkochte telefoons (Samsung) ook niet begrepen wordt door mensen?? Dat werkt op precies dezelfde manier en heeft precies dezelfde bezwaren die een aantal mensen hier plaatsten over swipen op een touchscreen.

[Reactie gewijzigd door William_H op 19 juni 2014 20:00]

Goed om te horen. Wat zijn die diensten dan waar BlackBerry nu meer winst uit haalt?
Dat vraag ik me ook af. Aangezien een hoop Blackberry diensten draaien voor Blackberry telefoons zoals de BES email servers, BIS, dat Ping gebeuren van een paar jaar terug, allemaal diensten voor Blackberry telefoons. Als er minder Blackberry telefoons verkocht worden zijn er ook minder potentiële klanten om die diensten af te nemen. Mis ik nou bepaalde diensten die RIM aanbied voor niet-Blackberry platformen of zit het toch anders? Ben daar heel benieuwd naar.
BES is niet alleen BlackBerry meer. Je kunt er ook Android, iOS en (binnenkort?) Windows Phone mee beheren. Daarnaast is BBM (of 'ping' als je wilt) ook voor Android en iOS beschikbaar.
Yep. Juli
http://www.wpcentral.com/tag/bbm
On this mornings BlackBerry earnings call, CEO John Chen dropped word that BBM for Windows Phone will be arriving in July

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 20 juni 2014 00:40]

Je mist inderdaad wat. BES is niet alleen geschikt voor BB toestellen, maar ook voor Android en Iphone toestellen: http://us.blackberry.com/...ucts-services/bes-10.html

Op termijn kan BB dus een winstgevend bedrijf zijn, zonder ook nog maar één toestel te verkopen. Niet dat ik dat hoop, wat BB OS 10 is gewoon een heel goed OS.
En QNX niet te vergeten. Dat zit in meer als alleen BB OS
Dus als ik het goed begrijp is er 1,2 miljoen omzet uit 2,6 miljoen verkochte telefoons, dat zijn verrekte goedkope telefoons XD
Dat is scherp. 0.5 euro per toestel :)
't is al aangepast, top!
"BlackBerry heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 4,2 miljoen smartphones minder verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. In totaal verkocht Blackberry in dat kwartaal 2,6 miljoen smartphones, blijkt uit de kwartaalcijfers.

De verkoop van smartphones was in het eerste kwartaal goed voor 1,6 miljoen dollar, oftewel 1,2 miljoen euro.

Dat zullen wel miljarden zijn, neem ik aan? Maar dan vind ik de omzet per telefoon wel hoog: gemiddelde omzet van US$615 lijkt me erg hoog als ze ook nog veel goedkopere toestellen hebben verkocht (op het oude BB OS).
ik hoop met heel mijn hart dat BlackBerry er weer bovenop komt!
Vind het toch jammer dat er maar drie partijen overblijft (ios, android, windows). Zou leuk zijn als er wat andere alternatieven was geweest.
snelle schatting omzet per smartphone:
omzet=$376 mln
afzet = 2,6 mln
omzet/smartphone = $144,61

Kortom, voorbode.
Leuk, nu nog stukje marketing. Weinig mensen weten nog niet wat BlackBerry 10 is en denken nog steeds aan de oude BB 7 apparaten. Misschien moeten ze bij Huawei om een hoekje kijken. Die hebben tenminste wel naamsbekendheid gekregen en de toestellen onder de mensen weten te brengen. Eerst wist niemand wat Huawei was en deed, maar nu weet menig persoon wel als je Huawei zegt dat ze telefoons maken.