Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

BlackBerry heeft in december vorig jaar en januari en februari van dit jaar 1,1 miljoen toestellen met BlackBerry 10 verkocht. Dat zijn er evenveel als in periode ervoor; de meeste fabrikanten zien hun verkopen in januari en februari flink lager uitvallen.

De verkoop van toestellen met het oudere BlackBerry 7 nam wel flink af, van 3,4 naar 2,3 miljoen toestellen. Met de verkoop van 1,1 miljoen BlackBerry 10-toestellen blijft de fabrikant vermoedelijk hangen op een marktaandeel van onder 0,5 procent van de smartphonemarkt, veel minder dan de concurrerende platformen Android, iOS en Windows Phone.

Vermoedelijk bleven de verkopen van BlackBerry 10-toestellen in de eerste maanden van het jaar op peil door de release in november van de nieuwe Z30 en prijsverlagingen van de oude Z10. Die laatste kostte bij release ongeveer een jaar geleden nog rond 600 euro, nu is hij algemeen verkrijgbaar voor tussen 200 en 250 euro.

BlackBerry maakte een verlies van omgerekend 308 miljoen euro, maar dat kwam volgens het bedrijf vooral door eenmalige betalingen; als het bedrijf die niet meerekent, komt het verlies veel lager uit. BlackBerry verdient nog slechts iets meer dan een derde van zijn geld aan de verkoop van telefoons; de rest komt uit services en software. De omzet komt uit op omgerekend iets meer dan 700 miljoen euro, tweederde minder dan hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

BlackBerry-directeur John Chen zei in een toelichting op de kwartaalcijfers dat het bedrijf overweegt om zijn chatdienst BBM ook op desktops te laten functioneren. Daardoor zouden zakelijke klanten gesprekken op de desktop kunnen beginnen en onderweg via telefoons kunnen afmaken. BBM werkt nu op smartphones met BlackBerry OS, Android en iOS.

BlackBerry Z30 en Z10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Wel, het is zeker een verbeteringen tegenover de 4.4 miljard dollar verlies van vorige keer. Ik vrees echter dat BlackBerry te laat is geweest en ook al meer had moeten inzetten op het verkopen van BB10 smartphones ipv BB7. Ik kan me namelijk levendig inbeelden dat BB7 toestellen het bedrijf een slechter imago geven omdat mensen nu denken dat ze hun gloed nieuw toestel niet kunnen updaten naar BB10.
Dit bericht zou je ook posten als er winst was behaald, 'little to late' berichten zijn zooooo 2012 en totaal niet relevant in 2014.

Je kan inzetten op een bepaalde telefoon, maar als mensen kiezen voor BB7 is daar een reden voor, daarom komt er ook een Q20 classic, waar je alle knoppen hebt zoals bij BB7, dit laat veel gebruikers toch overstappen naar BlackBerry 10.


Nee, BB7 geeft een bedrijf geen slecht imago, het is een persoonlijke keuze wat mensen hebben.
Simpel, ze hebben een BB7 toestel, en dit toestel doet alles wat ze willen, waarom upgraden naar iets nieuws? Niet iedereen is een tweaker of gadget freak, sommige mensen blijven lang bij hun oude toestellen hangen omdat ze het wel prima vinden zoals het is, niet omdat het nieuwe niet goed is of te duur.

Upgraden is een persoonlijke keuze die mensen maken, er zijn ook nog steeds best veel mensen die Windows Mobile gebruiken ipv Windows Phone, niet omdat Windows Phone heel slecht is, maar omdat ze hun huidige systeem wel prima vinden zo.
Die 4,4 miljard was cumulatief. Alle verliezen van de afgelopen periode bij elkaar opgeteld. BB zit al aardig tegen breakeven aan. Enig punt van zorg lijkt me dat ze wel toestellen moeten blijven verkopen, want anders ook geen servers en ondersteuning om te verkopen.

Positief is in ieder geval dat het overgrote deel van de OS10 gebruikers niet terug wil naar een ander OS. De verkopen zijn eigenlijk heel erg mager, maar geleidelijk bouwen ze wel een userbase op voor OS10.
Die 4,4 miljard was cumulatief. Alle verliezen van de afgelopen periode bij elkaar opgeteld.
Nee, die $4.4B was wel degelijk in 1 kwartaal, Q3-14. Grotendeels de afwaardering van de grote voorraad onverkochte Z10's, dus een eenmalige klapper.
Het is wachten op de Blackberry Z3. Dat toestel gaat ongeveer 150 dollar kosten en is bedoeld voor de Indonesische markt. Later gaat men het toestel naar meer opkomende markten uitbrengen. Er komt ook nog een Europese versie. De Z3 wordt belangrijk voor Blackberry, want het toestel moet ervoor gaan zorgen dat meer mensen kennis maken met BB10.
Europese versie krijgt 4G ondersteuning.
Het is wel een compleet andere kop dan die op nu.nl op basis van dezelfde informatie.
- het aantal verkochte BB10 toestellen blijft gelijk
- het aantal verkochte BBOS 7 telefoons keldert

Wat verontrustender is, is dat er niet wordt vermeld hoeveel van die BB10 verkopen bestaan uit het tegen dumpprijzen wegzetten van de overtollige voorraden Z10's, en hoeveel er aan nieuwe modellen als de Z30 waaraan wel wat verdiend wordt.

Voor de consumenten zijn die spotgoedkope Z10's natuurlijk een buitenkansje (ik snap ook absoluut de positieve reacties hier), maar het helpt Blackberry niet zoveel - Z30's moeten er verkocht worden. En om BB een beetje toekomst te geven zijn 1-2 miljoen BB10 toestellen per kwartaal niet genoeg, je hebt schaalgrootte nodig in deze business. Je ziet bij de andere Android/WP telefoonfabrikanten dat er eigenlijk pas een beetje winst gemaakt wordt als er in de richting van 10 miljoen toestellen worden verkocht.

Het is interessant om te zien of een Blackberry dat geen fysieke toestellen meer doet, maar enkel nog BES (beheer van Android/iOS/WP toestellen) en BBM doet, een levensvatbaar bedrijf zou zijn. Het lijkt erop dat ze er nu nog aardig wat geld mee verdienen, maar wat gebeurt er met de BES inkomsten als de huidige OS 7 gebruikers (goed voor 2/3e van de verkopen!) zijn weggemigreerd?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 maart 2014 17:47]

Nu.nl is niet betrouwbaar.
Tsja voor 200+ min die cashback korting zou ik het ook wel weten gezien die updates de issues hebben opgelost of toch grotendeels. Toch blijft android nog net wat aantrekkelijker voor entertainment usage.
Blackberry heeft zich nu 9 maanden puur op diensten gericht en dat beloont zich na sinds november weer in een goede cash flow welke in oktober ,november verdampt was en toestellen worden gewoon minimaal geproduceerd en langzaam verschoven naar low/mid end en high end. Blackberry doet het enorm goed met BES en daarop draaien doodleuk android,ios,windows of blackberry toestellen dus ze zijn niet afhankelijk van deze verkoop van eigen toestellen maar is ook natuurlijk een nadeel in verkoop en daarom minmaal produceren. De deal met foxcon helpt daar heel goed bij dus die kosten zijn ze kwijt. komende 6 maanden zie ik groei in diensten richt ing een miljard en dan zal blackberry/QNX goede zaken blijven doen. Ze zijn weer terug bij af en mobiel ondersteunen ze android en apple ook nog in de auto;s met android runtime en apple car en ook als in de naam Blackberry daar aan niet gekoppeld draait het wel op blackberry en verdienen ze er geld aan.

GO with the flow :)

[Reactie gewijzigd door nlb op 28 maart 2014 17:19]

dat beloont zich na sinds november weer in een goede cash flow
? De cashflow is juist nog steeds erg slecht, weer een half miljard eraf dit kwartaal.

Overigens, informatief artikel hier.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 maart 2014 18:11]

Dat is geen cash flow - cash flow is geld waar binnenkomt en weer weggaat. Als je veel productie hebt maar je verkoopt niks dan raakt dat je cash flow (negatieve cash flow) en dan kun je wel een paar miljard op de rekening staan maar datn heb je toch wel een probleem. Blackberry zat duidelijk in de problemen vorig jaar hierdoor ondanks miljarden op de rekening.

blackberry heeft een geweldige cash flow van bijna 400 miljoen (positieve cashflow) en daarmee kun je dingen per direct doen dus er komt geld binnen ondanks hoge kosten zoals afschrijvingen en research en devolpment van 601 Miljoen. Dat laatste zorg voor verlies en voor verlaging op de cash balance.

Het voordeel van 1 Miljoen BB10 toestellen is mooi en daar kan men rekening mee houden qua productie en daarnaast is de marge op diensten behoorlijk toegenomen en over de hele lijn en zijn ze niet afhankelijk om hardware te leveren voor BES 10 want veel bedrijven kunnen gewoon android, ios, windows en blackberry op BES beveiligen in een aparte werkruimte op het toestel welke dan afgeschermd is van de rest van het OS op de smartphone.

QNX kost ook veel geld maar zal zich altijd weer terug verdienen nu ze samen werken met android en apple in auto's zoals apple car.

[Reactie gewijzigd door nlb op 28 maart 2014 21:07]

blackberry heeft een geweldige cash flow van bijna 400 miljoen (positieve cashflow)
Waar haal je dat vandaan? Direct uit de kwartaalcijfers:
Cash flow used in operations in the fourth quarter was approximately $553 million. Cash flows provided by financing activities in the fourth quarter were approximately $251 million, which includes the additional issuance of $250 million of convertible debentures. Cash flows used in investing activities included intangible asset additions of approximately $243 million.
Oftewel, -533 uit operations, +251 erbij geleend, -243 naar investeringen = ruim een half miljard negatief. Dat klopt ook precies met de tekst over hun cash positie:
The total of cash, cash equivalents, short-term and long-term investments was approximately $2.7 billion as of March 1, 2014, compared to $3.2 billion at the end of the previous quarter.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 maart 2014 09:45]

Je hebt gelijk cash flow 400M klopt niet, dacht dat ik het had gelezen maar was iets anders blijkbaar. Bedankt voor je verwijzing.
Ook voor entertainment, blijft de Blackberry Z10, in het segment onder de 250 euro de meeste bang4bucks geeft voor de telefoons die je in NL kan kopen in de winkel. Omdat hij simpelweg betere specs en prestaties heeft dan de Moto-G, en door android 4.2.2 runtime (dalvik) te draaien de meeste apps ondersteund. Tot slot geven op het Z10 forum, geven veel gebruikers die overstappen van android gewoon veel 'vloeiender' voelt.

Je hebt voor nu nog 2 dagen met de ¤100 cashback voor netto 140 euro, een telefoon die wat voordelen heeft op de moto-G
-Een snellere processor.
-2x zoveel RAM
-2x zoveel geheugen als de 170e versie
-een SD-slot
-Een licht OS.
-Een goed toetsenbord. (incl. swift)
-Android 4.2.2 ondersteuning.
-4G ipv 3G
-NFC

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 28 maart 2014 19:47]

Beste onder de 250 euro vind ik een beetje te veel eer voor de Z10. Voor minder als 250 euro heb je ook een S3. Die heeft toch echt betere specs. Beters als de Moto G is hardwarematig inderdaad, maar het app aanbod kan toch de doorslag geven voor de Moto G. Zoals altijd bij telefoons is persoonlijke voorkeur heel belangrijk.
Alle Android Apps zijn ook op de BB10 devices te installeren. Een non-argument dus.
Niet alles werkt. Google API's heeft BB os niet.
Klopt, maar ik ben nog geen App tegengekomen die niet werkt, ondanks dat deze gebruik maakt van Google API's. Het enige dat ik tot nu toe gezien heb is het niet kunnen doen van in-app aankopen... De App doet het buiten dat prima.

[Reactie gewijzigd door Sjnieboon op 28 maart 2014 14:36]

Apps die root toegang nodig hebben doen het per definitie niet.

Dat heeft te maken met een stukje veiligheid.

Persoonlijk vind ik het niet erg, BlackBerryos10 zit zo stevig in elkaar, en geeft de gebruiker zoveel controle dat ik die functie weinig mis.
Ook rabobankieren?
Google maps heb ik ook niet kunnen vinden in de bb store...
In ieder geval een heel stuk minder gebruiksvriendelijk
Google maps, translate, docs werken, en Rabobankieren ook.
Eerst moet je de app 'snap' installeren, hiermee krijg je toegang tot de gehele Google play store.
Sinds de laatste BB 10 update kun je praktisch alle android apps gebruiken.
En met het voordeel dat de apps in een beveiligde sandbox draaien, waardoor je minder risico's loopt met malware apps in de play store.

edit:
link: http://forums.crackberry....ackberry-10-2-1-a-874153/

[Reactie gewijzigd door redstorm op 28 maart 2014 16:19]

Want een 800PK vrachtwagen is ook beter dan een 400pk Ferrari? omdat de "specs" beter zijn (pk/nm) ?
zie de laatste zin van mijn reactie ;) persoonlijke voorkeur en gebruikservaring zijn belangrijk en goede specs zijn een middel om die te bereiken. Maar goede specs is niet altijd hetzelfde als een goede gerbuikservaring
Maar goede specs is niet altijd hetzelfde als een goede gerbuikservaring
Dit idee deel ik vrij sterk met je. Niet alle platforms werken even efficiënt.

Ik heb hier een nexus5, en een blackberry 10 apparaat liggen (niet de z10). En je merkt echt het verschil.
In het dagelijks gebruik, draaien niet beide os'en niet even snel en soepel. Gevoelsmatig lijkt ondanks de lichtere processor van de blackberry veel sneller.
In real life vergelijkingen komt dat ook naar voren. Navigeren in je os, typen, Browsen, multitasken het gaat allemaal sneller op de Q10 Maar eigenlijk voor 2 dingen is de nexus sneller en beter: voor zware spelletjes, en films/media kijken doordat hij een betere gpu heeft en groter scherm.

Welke telefoon, ideaal voor iemand is, heeft sterk te maken met persoonlijke voorkeur maar in een paar zaken heeft de blackberry wat streepjes voor op de rest:
- tekstinvoer
- multitasken
- swype-navigatie
- snelheidsbeleving
- communiceren

Blackberry 10 is niet zo'n gekke keuze om vanaf android naar over te stappen maar dan moet je wel open staan voor wat andere dingen
-knop-loos systeem navigeren.
-beperkte hoeveelheid native apps, de niche apps zijn er niet.
-slechts 95% van de android apps draait.
-minder geoptimaliseerde persoonlijke reclame.
-beperkt toestelaanbod met slechts 4 modellen met max 768p schermen.

Maar ondanks de minpunten, zijn heel veel android overstappers naar BlackBerry op het10 forum erg positief!
Andriod is inderdaad zwaar inefficient. Ik bezit zelf een lumia 920 en een S4. De 920 is een stuk sneller en soepeler dan de s4. Terwijl de S600 uit de S4 meer al 2 keer zo veel rekenkracht heeft als de S4 plus uit de 920. Multitasken gaat ook beter terwijl de S4 2x zoveel RAM heeft. BB 10 en WP8 zijn op zit moment imo de meest belovende systemen.

Andriod was leuk, maar het is te groot geworden, te veel versplinterd. Naast het feit dat veel/bijna alle apps reclame hebben terwijl ik op WP8 nog nooit een banner heb gezien.
Niet voor iedereen, maar voor hem duidelijk wel...

Ik moet al niks van BBOS hebben, dus het is voor mij simpel, geen 1 BB kan voor mij het beste toestel zijn, al was het gratis!

Volgens mij is dat doodnormaal, dat mensen bepaalde voorkeuren hebben, en een product wat HUN dan kopen aan HUN wensen moet voldoen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 maart 2014 13:21]

Verschil zit hem niet alleen in de hardware. Maar ook hoe een OS met die hardware omgaat.
een quad-core 2.3 Ghz soc is niet altijd nodig.
Lichtere soc's zorgen op andere platformen supersoepel lopen. Op apple microsoft en BlackBerry geeft een dualcore op 1.5 Ghz dezelfde of soms snelheidservaring dan een 2.3 quad-core of 8-core op android.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 28 maart 2014 14:14]

Ook bij Android is het niet echt afhankelijk van de hardware, eerder van de softwareschil. Zie de prestaties van HTC Sense en Touchwiz op een high end toestel in vergelijking met de Moto G met mindere hardware.

Echter hebben we het dan over de 'snelheidservaring', ga je ecosystemen naast elkaar leggen en daadwerkelijk meten voordat je webpagina of je timeline in beeld staat, dan merk je echt wel het verschil tussen die dualcore en quadcore...

Persoonlijk heb ik liever een framedrop het switchen tussen apps, dan een vloeiendere weergave maar waar ik wel een halve seconde moet wachten totdat ik de app daadwerkelijk kan gebruiken.
De software schil is een ander probleem dat je ervaart op android inderdaad.
Sommige fabrikanten draaien een zware UI over het os, wat de look en feel vertraagd. Wat android ook vertraagd, is de uitbreiding van play-services elke keer, die nodig/onnodig in de achtergrond steeds meer resources eist.
Niet alleen een fabrikants-UI maakt android trager, en minder fijn in het gebruik. Ook onnodig voorgeinstalleerde fabrieks-ware & Google-ware maken het verschil tegenover bijvoorbeeld een kale Cyanogenmod rom waar je die rommel niet hebt, of wel kan verwijderen..

Als we het hebben, over de 'snelheidservaring' denk ik dat goede programmatuur het verschil maakt tussen de ecosystemen. En niet het aantal cores:
Als je bijvoorbeeld jouw voorbeeld neemt, van webpagina's laden en laten zien op je telefoon dan is dat onafhankelijk getest:
Uit die test met 16 miljard page-views kwam het volgende:
-Snelste android browser: opera mini, met een gemiddelde laadtijd van 5.00s
-De Blackberry browser: met een gemiddelde laadtijd van 1.55 seconden.
Een factor 3 op papier. Dat verschil, merk ik (wel in kleinere mate) ook tussen mijn Q10, en N5, de Q10 voelt gewoon 2x zo snel met het browsen.

Ik heb het gevoel, dat zowel op de nexus5, als op blackberries je weinig last hebt van framedrops of laadtijden waarin je niets ziet. Wat wel fijn is, dat je door bijv. oplossingen als de hub in blackberry, al je communicatie kan beantwoorden zonder te wisselen van communicatie app A naar B naar C. Gewoon alle communicatie, voorgeladen, zonder eerst te 'openen' en in 1 druk te openen en beantwoorden.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 28 maart 2014 18:42]

Te veel eer waarom denk je dat? Las van specs denk ik dat de z10 wel echt wat vloeiender loopt dan een s3 met 1gb werkgeheugen. En die moto g apps draaien ook wel op de z10 via snap.
2de hands neem ik aan? De goedkoopste S3 kost 280 euro en dan nog, met cashback kost de Z10 140 euro.
Hij reageert dan toch ook duidelijk op de stelling:
Ook voor entertainment, blijft de Blackberry Z10, in het segment onder de 250 euro de meeste
edit: np ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 maart 2014 13:35]

119,99 zelfs gezien je bij PDAshop ook nog 20 euro korting krijgt.
BIj PDA shop is ie uitverkocht.
Ik heb hem net besteld bij Wehkamp. Met kortingscode Hoera ging er nog 10 euro af.
Inclusief thuiskopieheffing en verzendkosten kost ie ¤235,-
de BTW krijg ik terug, netto dus ¤194,-
Met de 100 euro cashback ben ik voor ¤94 het mannetje.

Dus bedankt voor die tip over de cashback!
De camera is ook véél beter overigens.
Andriod 4.4.2 ondersteuning... bedoel je daarmee dat ik andriod 4.4.2 kan draaien op de Z10? want dan kan de Moto G wel ik een hoekje gaan huilen. Zoalng de Z10 nog op dat failos draait heeft die niks te vrezen.
4.2.2. Gewoon dalvik dus

Euhm om je vraag te beantwoorden.
Ja als je wilt, kun je gewoon ook de ui android draaien.
http://youtu.be/NaZDhCBs94A
Willen doe ik het niet.

Het blackberry os heeft wel wat voordelen tov android. Ten opzichte van mijn nexus5 ervaar ik de volgende:
- suprieure tekstinvoer
- beter multitasken
- swype-navigatie
- meer snelheidsbeleving
- koning in communiceren door de hub.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 30 maart 2014 00:45]

Tja het is maar net wat je zoekt in een smartphone. Ik kan alles met mijn z10 en heeft mijn plastic s3 goed opgevolgd.

Wat zo jammer is voor BlackBerry is dat de os 10 toestellen vrijwel onbekend zijn onder de gemiddelde consument.
Is dat diezelfde consument die tegen mij zeggen dat bb dood is en dat ik waarschijnlijk wel het laatste model heb gekocht. :O
Wilde dit net posten :)
Dit zijn eigenlijk hele slecht cijfers.

- De smarpthonemarkt groeit nog altijd. Een gelijk aantal verkopen in een groeiende markt is eigenlijk achteruitgang (omdat je in een markt waarbij de verkopen van smartphones telkens toenemen maar je eigen aantallen gelijk blijven, je dus marktaandeel verliest).

- Ondanks de gigantische prijsverlagingen en marketing t.o.v. vorig jaar zijn er niet duidelijk meer telefoons verkocht (maw: de vraag is niet gestegen).

- Dit zijn puur verkopen binnen de retail en distributie. Het aantal verkochte toestel aan end-consumers is onbekend. Het kan dus goed zijn dat er nog een hele hoop toestellen onverkocht op de planken in de magazijnen van retaillers liggen, waardoor het aantal nog lager ligt.

Ik zou m'n aandelen BB maar snel verkopen.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 28 maart 2014 14:01]

Valt wel mee met de hele slechte cijfers. Blackberry heeft het verlies flink naar beneden weten te brengen. Nu is er nog een verlies geleden van 423 miljoen dollar. Heel wat minder dan het verlies van drie maanden terug. Toen werd er een verlies geleden van 4,4 miljard dollar, toen men ook nog heel wat voorraden moest afschrijven aan Z10-toestellen. Belangrijkste taak voor Chen is om het verlies terug te brengen en niet nog een keer te maken te krijgen met afschrijvingen op de voorraden. Daarom heeft hij meteen na zijn aanstelling een deal gesloten met Foxconn.

Verder lees ik net dat Blackberry drie high end toestellen gaat uitbrengen in de komende 18 maanden.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 28 maart 2014 14:21]

Toen werd er een verlies geleden van 4,4 miljard dollar, toen men ook nog heel wat voorraden moest afschrijven aan Z10-toestellen.
Het ironische is hieraan dat de goede verkopen dit kwartaal mede te danken zijn aan de sterk verlaagde prijs van de grote voorraad onverkochte Z10's.
De cijfers zijn wel heel slecht als je statistieken van de klantensamenstelling meeneemt. Het is namelijk een feit dat de bankensector Blackberry aan het uitfaseren is. Dit zal BB operationele resultaten de komende kwartalen hard treffen.

(bron: citeworld, 27-3-2014)
De cijfers zijn in ieder geval heel wat minder slecht dat het afgelopen kwartaal. Verder kwam gisteren het nieuws naar buiten dat BB 10 als eerste OS volledig is goedgekeurd door de Amerikaanse defensie. Maar jah, dat wordt weer niet vermeld. Het lijkt net alsof men alleen het negatieve nieuws van BB oppakt.
Prachtige prestatie, maar zegt niets. Wat wel boekdelen spreekt is dat de DoD geen nieuwe orders plaatst bij BB (bron: theverge.com, 23-1-2014). De DoD gaat namelijk cross-platform. Zowel de luchtmacht als het leger zijn oude BB-handsets aan het vervangen met resp. Iphones en Samsungs.

In mijn eerdere bron kon je al lezen dat Washington kijkt naar oa Android-oplossingen.

[Reactie gewijzigd door hieper op 28 maart 2014 15:05]

Though BlackBerry's new mobile OS and devices based on it have passed the Pentagon's Defense Information Systems Agency's Security Technical Implementation Guides (STIG) review and approval process, Pickart emphasized that "today's decision does not result in product orders."

( http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2418504,00.asp )

Overigens zijn de iPhone en Samsung Galaxy ook al lang goedgekeurd. Het zegt dus helemaal niks. ( http://bgr.com/2013/05/17/apple-iphone-dod-approval/ )

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 28 maart 2014 14:48]

Je berichten zijn beiden uit midden mei, vorig jaar.
Toen waren er inderdaad nog 3 systemen in die race.
En werdt er enkel en alleen gebruik gemaakt van BB5 & BB7.

Later is er gekozen om wel de te kiezen voor BES 10, ook op de Iphones en overige device van de verschillende militaire diensten.
Samsung KNOX werd getest, maar viel KEI-hard door de mand, doordat het zo lek bleek als een mandje.
Nog altijd is >80% van de apparaten van de Amerikaanse defensie en diensten een blackberry.

En deze week werd bekend dan Blackberry OS het enige OS volledig is goedgekeurd door de Amerikaanse defensie
En ook zal BES10 draaien op de iphone en overige devices die het ministerie van defensie in de VS heeft.
Het is en blijft nog altijd het meeste veilige OS in de wereld. Kan geen IOS, Android of Windows PHone tegenkop. Met de keuze van de Amerikaanse defensie is dat maar weer eens gebleken. Blackberry moet echt een marketingcampagne opstarten en het OS presenteren als het meest veilige OS.
Yep. Zo maar een paar veiligheidswaarschuwingen van BB

1. BSRT-2013-006 Vulnerability in BlackBerry Protect impacts BlackBerry Z10 smartphone software

2.SRT-2013-008 Vulnerability in Webkit browser engine impacts BlackBerry Z10 smartphone and BlackBerry PlayBook tablet software

3. BSRT-2013-010 Vulnerability in Webkit browser engine impacts BlackBerry Z10 smartphone software

4. BSRT-2013-005 Vulnerability in Adobe Flash Player version included with the BlackBerry Z10 smartphone and the BlackBerry PlayBook tablet software

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 28 maart 2014 14:58]

Het artikel waar je naar linkt is inmiddels al bijna een jaar oud, en na de de dikgedrukte quote die je plaatst stond nog meer tekst.
Namelijk dat ze bedoelden dat BlackBerry hiermee niet gegarandeerd de orders binnen krijgt, maar dat ze moeten concurreren met o.a. Samsung.
DoD smartphone users will now be able to use the BlackBerry Balance feature which seperates work data from personal content, allowing them to toggle between work and personal profiles. Since last summer the Defense Information Systems Agency has been upgrading its systems with the aim of supporting 80,000 BlackBerry users across its network, plus other devices.
...
Despite a difficult few years, BlackBerry's devices are still popular in government because of their security and device management capabilities.

The firm still has a number of loyal enterprise customers in other industries too: for example Europe's second largest car manufacturer PSA Peugeot Citroen recently confirmed it is to provide 10,000 Z10 smartphones to staff in France and Spain and is moving to BES10.
http://www.zdnet.com/blac...ence-networks-7000027835/
http://uk.reuters.com/art...lts-idUKBREA2R0PZ20140328

[Reactie gewijzigd door redstorm op 29 maart 2014 00:18]

In het artikel staat dat andere fabrikanten de verkopen lager uit zagen vallen en dat bb constant bleef in zijn verkopen. Dus eerder vooruit dan achteruit.
Als je maar 2 toestellen per week verkoopt is het gemakkelijk constante aantallen te behouden. Als je zoals Apple piekt rond september (nieuwe iphone) en kerst (black thursday) met miljoenen aantallen is dat logisch dat je aantallen tijdelijk inzakken. Zulke hoge cijfers zijn veel lastiger vast te houden dan die paar honderd van blackberry, waarvan veel ook nog eens pure vervangingstoestellen zijn.

Nee: deze cijfers tonen absoluut niet aan dat Blackberry gript op de markt krijgt. Het is nu echt 2 voor 12.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 28 maart 2014 14:42]

Eens met de verkopen. Maar om dan tot aandelen dumpen op te roepen is onzin. Het bedrijf is financieel gezond en gelukkig zijn de traders het daar op het moment ook mee eens.
Tsja, financieel gezond - er is nog steeds een flink operationeel verlies, negatieve cashflow, en de omzet blijft maar dalen. Er is nog een aardige cashbuffer uit het verleden, maar die duurt niet eeuwig.

De huidige koers betekent dat de markt Blackberry op $4.7 miljard waardeert. Met de $2.7B aan cash betekent dit een waarde van de rest (de patenten, de BES/BBM software en de toestelbusiness) van $2 miljard. Is dat veel? Dat lijkt me geen belachelijk laag bedrag voor nu, maar het hangt wel af van wat er de komende maanden gebeurt.

Ter vergelijking, Lenovo heeft net de Motorola hardware biz voor $2.9B gekocht, zonder hun cash of patenten. Dat draaide afgelopen kwartaal $1.2B aan omzet, toch aardig vergelijkbaar met de ~$1B die Blackberry nu doet.

Ik denk trouwens wel dat BB hier een kans gemist heeft, als onderdeel van Lenovo zouden ze best sterk staan in de enterprise markt (zeker ook nu Lenovo de x86 server tak van IBM heeft gekocht).

(edit: zie net dat BB dit jaar een lening van $1.6B heeft afgesloten, die moet er eerst nog bij mijn berekening af)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 maart 2014 09:49]

Het is een goed verkoop moment voor de aandelen inderdaad, met 50 procent winst de afgelopen maanden.
Een paar maanden geleden ging het slecht met blackberry, dus waren de aandelen goedkoop.
Inmiddels is de koerst dus harder gestegen dan die van google, apple of microsoft.

Ik maak me niet zoveel zorgen. De introductie van een nieuw totaal platform gaat altijd ten koste van verkopen.
En het os, is nu een van de stabielste, en snelste te koop. Met een groot app-aanbod in eigen markt en android apps mis je niets.

Dus ik zit best goed op mn aandelen.
De cashback actie zal hier wel aan meegeholpen hebben. Deze is overigens nog geldig voor aankopen tot 31 maart, inschrijven tot 14 april.

De Z10 is verkrijgbaar voor 229 euro. Met de cashback actie krijg je 100 terug waardoor je in totaal maar 129 euro betaald voor deze telefoon.

Deze actie geldt ook voor de Q10, meer info.
BBM Desktop, Nou dat zou toch een behoorlijk leuk concept zijn.
Graag met BBM Channels er in en groepen :) niet dat gare BBM Bridge van de playbook want dat werkt niet, smilies zitten er zelfs niet allemaal in.

Geen toegang tot je groepen enz, maar als BBM Desktop naar Windows, Linux, Mac komt zou dat toch voor veel mensen een reden zijn om over te stappen op BBM.

Vooral als ze een Sync er in hebben dat ik kan switchen tussen Desktop en mijn telefoon real time (zoals facebook messenger zeg maar), of wat msn vroeger had :)
Mooi merk met goede software. Jammer dat het zo slecht gaat. Als ze met goede smartphones komen ongeveer in de zelfde richting als htc dan komt het snel weer goed. Maar ze moeten bepaalde dingen wel inzien en consument bewust worden.
Ik heb sinds kort een BB Z10. Hiervoor een Samsung Galaxy S2 gehad en een iphone4S een maand in bruikleen gehad. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de Z10. Het OS werkt voor mij veel beter dan IOS of Android. De accu gaat gewoon de hele dag mee bij normaal gebruik en tsjaa.. veel apps zitten niet in de appstore maar aangezien je die kan sideloaden is het geen probleem. Kortom een top telefoon voor een zeer goede prijs.
Ik heb een. Q10 BlackBerry 10. Is zeker heel gebruiksvriendelijk .jammer dat mensen nog denken dat het de oude os op draait
Na bijna alle android versies vanaf 1.6 versleten te hebben,Overgestapt omdat ik minder data verzameling op mijn telefoon wilde. zo'n nieuwe blackberry is best fijn. Het OS is gebruiksvriendelijk, sneller dan android en de batterij gaat 2 dagen mee.