Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Een vroege versie van de BlackBerry 10.3-update voor de BlackBerry Z10-smartphone is online verschenen. De update brengt veel kleine wijzigingen met zich mee. Er lijken geen grote veranderingen in de software te zijn.

De software bevat nog bugs en is daardoor niet aan te raden voor dagelijks gebruik, waarschuwt de beheerder van het BlackBerry Empire-forum waar de firmware verscheen. De firmware is te downloaden als batch-bestand en is via een usb-kabel op de Z10 te installeren.

De firmware toont alleen veel kleine wijzigingen. Zo staan iconen op het homescreen niet langer in een vierkant en is rood de dominante steunkleur in het besturingssysteem. Knoppen in de interface en geselecteerde letters op het onscreen-toetsenbord kleuren rood, waar dat tot dusver blauw was. Ook zijn er nieuwe functies op basis van input van sensoren. Zo gaat het scherm automatisch aan als de gebruiker het toestel oppakt van een vlak oppervlak, zoals een tafel. Ook is er een nog niet functionerende 'intelligente spraakassistent' in de firmware te zien, blijkt uit screenshots van Zona BlackBerry.

Of alle wijzigingen het halen tot in de release, is onduidelijk. Testversies van eerdere updates bevatten bijvoorbeeld net als deze versie wijzigingen aan de camera-interface, die uiteindelijk bij de release niet in de update bleken te zitten, merkt Crackberry op.

Testversie BlackBerry OS 10.3 op Z10Testversie BlackBerry OS 10.3 op Z10Testversie BlackBerry OS 10.3 op Z10Testversie BlackBerry OS 10.3 op Z10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Ook wij maken zakelijk gebruik van ongeveer 40 stuks Z10.
De gebruikers hadden eerst BB of iPhone of Samsung. Hoewel we vooral de eerste weken te maken hadden met heel veel onwil van de gebruikers (want ja je gaat je iPhone of S4 toch niet omruilen voor een Z10) zijn deze gebruikers nu ook helemaal om. En dan bedoel ik niet een beetje maar heel erg.
Let wel, de Z10 wordt puur zakelijk gebruikt en mag daarnaast ook prive worden gebruikt. We vinden zelf wel dat er wel wat meer Apps mogen komen om het prive gedeelte nog leuker te maken.
Het is gewoon een heel goed toestel.
Ik raad je aan om Snap (Google play store) te installeren.
Als je deze app op je BlackBerry laad dan hoef je alleen je Google inloggegevens in te vullen en kun je alle Android apps uit de playstore installeren.
Erg fijn om nu ook voorheen ontbrekende apps te kunnen gebruiken zonder omslachtige methodes.
Zoals de apps van banken, mobiele provider, de standaard google apps (maps, translate etc..) en ook verschillende simpele leuke games die erg vloeiend werken.

Wat ik van mij BlackBerry toestel fijn vind dat het multitasken veel beter is uitgewerkt, en hierbij merk je wel dat BlackBerry moderner in elkaar steekt.
Denk ook dat het zwaktepunt van Android is dat alles backwards compatible gehouden moet worden met versie 2.3 (uit medio 2010/2011), omdat een groot gedeelte van de Android users nog steeds deze oude versie gebruikt.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 24 maart 2014 18:46]

Als je even had gegoogled over het gebruik van de Android versies want 2.3 is toch echt niet het meest gebruikte Android versie.
http://developer.android....l?utm_source=ausdroid.net
Grappig hoe tweakers zegt "De firmware toont alleen veel kleine wijzigingen." terwijl als Apple een icoontje aanpast is het meteen wereldnieuws.


Ik heb deze versie er net op staan, en wat ik tot nu toe heb gevonden

Design:
- Design aanpassingen overal
- Kleuren
- Vakjes om de icoontjes
- Hub is iets anders
- Instellingen menu is aangepast

Camera:
- Voor camera face detectie
- Video grote instellen, oa 60fps op 720p
- Zelf timer
- Panorama


Muziek speler:
- Stukken beter met grote zoek knop onder

Voice Control:
- Sneller
- Minder robot actig

Scherm vergendeling:
- Alleen afzender tonen, ipv hele bericht (deze vond ik nog niet eerder)

Zoeken:
- Geschiedenis van zoek resultaten (in instellingen menu)


Ik ben nog steeds aan het zoeken, testen, proberen.. maar dit heb ik tot nu toe gevonden.
Maar uiteraard wordt alles bij BlackBerry beoordeeld als 'niet relevant, of kleine update'
Ik heb de Z10 inmiddels ruim een maand en ben er zeer tervreden over. Alles werkt heerlijk soepel en snel. De Z10 heeft een ook heerlijke “toetsenbord”! Ik was al van plan om de Z10 te kopen voor ¤ 250 en de cashback actie is dan ook mooi meegenomen.

Ik kom vanuit de laatste Android versie (Motorola Moto G) en eerlijk gezegd mis ik Android niet.

4,2 inch is precies goed voor mij. Niet te groot en niet te klein maar mischien upgrade ik wel naar de Z30 maar deze keer wacht ik wel op een actie van BB aangezien ik het nu het wel prijzig vind. Mischien waar voor het geld maar zoveel wil ik niet uitgeven aan wat voor een telefoon dan ook.
Als zakelijke gebruiker en overstapper van een Nexus5, naar een BB-Z30 vind ik het Blackberry OS 10, het meest fijnste OS voor communicatie en productiviteit dat er nu te koop is.

BBos 10.0, en 10.1 waren volgens de tweakersreview en gebruikers niet af. 10.2 was consument klaar, maar miste nog wel een paar functies op detailniveau die je op je moderne telefoon verwacht. Ik heb de telefoons sinds de 3e BB10os versie, versie 10.2.1. En dat OS is heel stabiel, compleet en zeer geschikt voor multitasking.
Het Blackberry OS heeft een paar eigenschappen waardoor ik niet meer terug zal keren naar het ‘verouderde’ vanilla android. Dit op de vlakken veiligheid, productiviteit en systeemsnelheid.

Veiligheid, en privacy zijn schijnbaar al 10 jaar het unieke sellingpoint van blackberry, en dat vind je terug. De veiligheidsfuncties zijn zeer uitgebreid, ook al kun je al je data op een android ook encrypten, als het systeem eenmaal draait is het vrij open, in tegenstelling tot op bbos10, waar toegang tot informatie door api’s sterk te controleren is. Je ziet het ook terug in de apps, in de BBworld, die vragen bijna nooit ellenlange lijsten van bevoegdheden. Een USB verbinding loopt standaard via FTP, je kan net als in app-ops standaard apps inperken. Ook de standaard Messenger gebruikt een driedubbele encryptie.
Verder, is de productiviteit op de toestellen erg hoog. Er wordt standaard een uitgebreide goede officesuite meegeleverd, en het toetsenbord is superieur, gebaseerd op swiftkey technologie, aangevuld met BB’s expertise, meertalige woordvoorspelling zodat je in 3 talen tegelijk typen. Het wisselen tussen schermen gaat sneller dan op elk ander platform, mede door swype-navigatie en hub. Door de hub, kun je alle communicatie lezen en beantwoorden in 1 overzicht, zonder van app, naar app, naar app te wisselen. Op android of IOS, kun je ook alle notificaties krijgen via een centrum, maar wordt je vaak per bericht naar verschillende apps gewezen.

En verder, is het systeem vergeleken een nexus5, vooral SNEL.
Alles in het OS voelt ‘lichter’, vloeiender en rapper, dan een N5. Er draaien geen services, of veelvoud van random apps in de achtergrond. En bijna alle voor geďnstalleerde apps kun je verwijderen (tot de sms-app aan toe). Dus je hebt geen bloat-ware of google ware draaien. En dat maakt het OS vergeleken een nexus 5 erg snappy. Ook uit real-performance tests, blijkt die snelheid, zo is bleek uit een test met 16Miljard page views, dat de Blackberry Browser, 3x zo snel is als de snelste Android of IOS browsers.
Vanaf 10.2.1 kun je ook android apps draaien, en dat lukt bij 95% van de apps gewoon probleemloos, dat maakt dat je ook geen app hoeft te missen. Daarnaast biedt ook de BBworld(store) ook vrij veel basale apps, of daar een kopie van.

Ik ben dus erg tevreden over over het OS zelf. Naast het OS,is het topmodel de Z30 in mexico gemaakt met kwaliteitscomponenten; een paratek antenne met 20decibell(4x) meer bereik dan een normale antenne, kwalitatieve microfoons en ruisonderdrukking, Ook de speaker is netzogoed, of beter dan de beats speaker in de HTC ONE . Allemaal kwaliteitscomponenten die je meestal niet vind op generieke high-end phones die gemaakt worden in China.

[Reactie gewijzigd door kastjes op 24 maart 2014 15:01]

Ik heb mijn Blackberry Z30 ook samen met een vriendin getest welke een
samsung Note 3 heeft. Er is wel duidelijk verschil en de snelheid op een
Z30 is door de OS veel sneller dan se Samsung Galaxy Note 3 die zich lijkt
te verslikken in het switch tasken waarbij Blackberry echt multitasking heeft.

De Samsung kan wel high end zijn maar de Blackberry Z30 gedraagt zich als HIGH END

Blackberry ondersteunt 700.000 native android apps zoals ING, UPC etc

[Reactie gewijzigd door nlb op 24 maart 2014 13:48]

BB10 - Z10 is de fijnste telefoon die ik tot nu toe heb gehad (en ik heb ze allemaal gehad.. iPhone, Android, HTC ONE x)

De allerbeste feature: Android apps draaien native maar ook nog eens veiliger dan op een Android telefoon omdat ze in een sandbox zitten.
Tekort aan apps is dan ook echt geen argument meer..

Daarnaast is de hub heel handig in gebruik. Goed om privé en zakelijk uit elkaar te houden.
De Z30 en Q10 schijnen stukken beter met accuduur te zijn door het amoledscherm. Binnenkort eens naar kijken.

Voor mij iig voorlopig geen iOs of droid meer :)
Het is wel frustrerend - ik was eind vorig jaar op zoek naar een beetje moderne 4.5-5.0" smartphone met a) dual sim en b) grote (>3500 mAh) accu. Ik kan toch niet de enige zijn die zulke wensen heeft, maar bizar genoeg kan ik nog steeds alleen bij Android terecht, zowel Apple, Blackberry als Microsoft geven gewoon niet thuis. In China en India gaan de dual sim Android telefoons met tientallen miljoenen over de toonbank, maar op 1 of andere manier is geen enkele fabrikant geinteresseerd. Dus zit ik nu met een Lenovo P780 - prima toestel op zich en met Android is best te leven, maar geef mij maar iOS, BB10 of WP8.

Blackberry gvd: maak een Z30, Q10 of zelfs maar een Z10 met dual sim en 4000 mAh accu, en ik koop m.

(edit: de P780 die ik nu heb is maar 10mm dik, en ik was niet op zoek naar een telefoon die het 1 hele dag volhoudt, maar 2-3 dagen. De Z30 heeft een nette accuduur, prima vergelijkbaar met de meeste andere Android/WP/iOS telefoons, maar ik zou graag wat langer hebben. De P780 heeft een standbytijd van 840 uur en 43 uur gesprekstijd, dat kan ik nergens anders vinden, dat is IMO onbegrijpelijk - wat een dertien-in-een-dozijn OEM als Lenovo kan, kan iedereen)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 maart 2014 13:50]

Hoe dik wil je het toestel :) Met de Blackberry Z30 kun je makkelijk de hele dag volluit gaan _/-\o_ dus waarom een zwaardere batterij. In standbye modus verbruik je 6-7% in 12 uur dus als je dan nog 12 uur losgaat dan is je batterij nog lang niet leeg.

Ik draai bijna 6 uur muziek op mijn werk via de ingebouwde radio en dat kost maar 5% batterij en de OS is super.

review Blackberry Z30
http://www.gsminfo.nl/blo...118/blackberry-z30-review

[Reactie gewijzigd door nlb op 24 maart 2014 20:01]

Ik denk dat het lastig is om dit te vinden omdat de telefoon dan wat dikker worden, en omdat de meeste mensen toch niks snappen van mAh, i.c.m. met een niet slank design is het niet echt aantrekkelijk.
De meeste consumenten vallen voor de termen dual, quad, octa core, FullHD etc.

Maar de Z30 zou mogelijk een goede optie zijn omdat het BB10 os minder stroom gebruikt, mijn BlackBerry met gelijkmatige accu als mij vorige Android telefoon gaat langer mee.
Op beide toestellen gebruikte ik niet veel apps en vrijwel dezelfde apps.
Gelijk heb je een quadcore processor 2,3 Ghz als de samsung Note 3 of Nexus 5 lijkt allemaal mooi maar in praktijk is de Blackberry Z30 met zijn 1,7 Ghz dual Core gewoon veel sneller met dank aan goede software van Blackberry 10.2.x en ook in Multitasking is de blackberry de snelste want android en ios maken alleen maar gebruik van switch tasking en dat is met meerdere apps wat meer laggy.

Met OS 10.3 is de OS weer sneller en hoop dat men de computer functie nog verder gaan uitbreiden want de Z30 als computer gebruiken gaat enorm goed via een bluetooth keyboard en muis. Zo sluit ik het toestel gewoon aan op een beeldscherm en kan gewoon brieven typen, internet gebruiken en mijn bedrijfsmail en applicatie's draaien. Heb niet eens een computer boven staan wel een docking station voor een laptop maar heb ik eigelijks gewoon
niet meer nodig :)
Maar de Z30 zou mogelijk een goede optie zijn omdat het BB10 os minder stroom gebruikt,
Dat wordt wel door Blackberry beweert, maar in de praktijk doet BB10 (wat ik een prima OS vind, begrijp me niet verkeerd) het qua stroomverbruik niet beter of slechter dan iOS/WP/Android. Zet de Z10 tegenover de S4 Mini, One Mini of Lumia 925 (vergelijkbare accu van ~1800 mAh) dan is de accuduur weinig bijzonder.
Ik gebruik een Z30 voor persoonlijk gebruik sinds half februari; ik zocht namelijk een smartphone waarbij Google niet alles van me bijhield, en die langer dan 2 dagen op een batterij mee kon gaan. De Z30 voldeed daar op papier perfect aan, en na een ruime maand dagelijks gebruik, heb ik afgelopen week een Z10 erbij genomen voor zakelijk gebruik. Ik kom van een Xperia Z af, en mis dat toestel helemaal niet. Heerlijk om eens niet achter de laatste Androidversie aan te hollen, te hopen dat mijn toestel de nieuwste versie van dat moment nog gaat krijgen of niet, en gek te worden van wake locks die mijn batterij leeg zuigen, maar wel (Android en Blackberry) apps te kunnen downloaden en gebruiken, op mijn voorwaarden en alleen maar met de machtigingen (permissions) waarvan ik vind dat die apps dat nodig hebben. Ik hoef geen Android meer.. :)
Mijn verwachtingen zijn ook helemaal waargemaakt. True, als je veel spelletjes wil hebben, is een BlackBerry niet the way to go. Maar gewoon een degelijk stabiel OS dat niet al je gegevens bijhoudt en toch alle functionaliteit biedt plus extra functionaliteit via Android-apps werkt voor mij perfect. Ik kocht de Z10 voor erbij, maar mijn G2 heb ik sindsdien niet meer aangezet. Is inmiddels meer dan 3 weken geleden.

Het enige dat minder werkt zijn Android-apps die gebruik maken van Google apps. De Android Youtube-apps werken bijv. niet. Google maps wel overigens.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 24 maart 2014 12:42]

hoewel ik deze vraag ergens begrijp is dit zeker bij een first post een enorme troll. BB is inderdaad helemaal niet meer populair, maar er zijn nog zeker mensen die dit gebruiken:
[BlackBerry Z10] Ervaringen & Discussie
(zie daar een van de meest active topics is "overige smartphones")
Ik denk dat er behoorlijk wat mensen zijn die een BlackBerry Z10 bezitten. Vooral sinds de laatste maanden. De telefoon kost namelijk niet heel veel meer en is een ontzettend degelijk apparaat. Vind voor een kleine ¤150,- maar een telefoon die zo vloeiend oogt als een Z10 namelijk, dat is een behoorlijke klus. Verder zijn er ook een aantal redenen om voor BlackBerry OS 10 te kiezen in plaats van voor een Android / iOS telefoon. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.

Heb persoonlijk dan ook een Sony Xperia Z1 en een BlackBerry Z10 die ik dagelijks meeneem. Hoewel de Xperia Z1 alsnog mijn voorkeur heeft, is de BlackBerry zeker een goed toestel en raad hem dan ook iedereen aan die eens wilt spelen met een goede telefoon maar niet teveel geld neer wilt leggen.

Edit: Wat inderdaad al is aangehaald is dat er een cashback actie loopt op de BlackBerry Z10, ik heb hem gekocht voor ¤249,- waardoor ik uiteindelijk ¤149,- heb betaald als ik de cashback terug krijg. Dat is helaas nog iets duurder dan dat hij nu te koop staat, maar zelfs dat is hij elke cent waard.

[Reactie gewijzigd door Sietse1990 op 24 maart 2014 10:38]

De telefoon kost namelijk niet heel veel meer en is een ontzettend degelijk apparaat. Vind voor een kleine ¤150,- maar een telefoon die zo vloeiend oogt als een Z10 namelijk, dat is een behoorlijke klus.
Overdrijven is ook een vak natuurlijk. De voordeligste Blackberry Z10 kost ¤ 219,99 in de Pricewatch, dus je zit er ¤ 69,99 langs. Neemt niet weg dat het toestel scherp geprijsd is. Echter is dit ook direct het probleem bij Blackberry; toestellen kelderen in korte tijd in waarde, waardoor je goed moet timen wanneer je deze aanschaft. Het beste is dan ook om dit niet direct bij de release te doen.

pricewatch: BlackBerry Z10 Zwart

-Edit- Van de cashback optie was ik niet op de hoogte. Miljaar ... ze zijn bij Blackberry wel echt wanhopig als ze hun toestellen voor zulk lage bedragen verkopen ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 maart 2014 10:30]

Nee hij heeft gelijk, je staart je nu blind op de pricewatch er lopen echter ook promoties.
Klik ook deze even aan : http://blackberrypromotions.nl/14-0042/
Er zit net als op de i9505 al een tijdje een ¤ 100,- cashback op dit toestel.

Statement twee is natuurlijk een beetje een open deur :9 alles wat je direct na de intro koopt is 'duur'. Wou je de 5S direct na de intro bemachtigen zonder ergens een half jaar voor een deur te camperen dan betaalde je grof geld (op een paar lukcy ones na). Inmiddels gaat het toestel al ruim 100,- onder de apple prijs weg. Zelfde voor een i9505, een videokaart, een cpu etc etc.
¤100 cash back actie tot het einde van de maand, dus ben je zelfs nog goedkoper uit dan Sietse1990 zei.
http://www.alternate.nl/B...uct/1130390?tk=15&lk=6538

Dan ook nog 100 euro cashback, dus voor nog geen 150 euro
Tot 31 Maart loopt er een ¤ 100,-- cash-back van Blackberry voor de Z10 en Q10. http://www.blackberrypromotions.nl/14-0042/
Dan kan je hem wel voor ¤ 150,-- in huis hebben.

Ik heb er zelf ook een gehaald.
Ik ben er erg te vrede over. De complete specs voor dat geld en het loopt lekker vloeiend.
Ik ben erg blij dat Blackberry actief blijft updaten. Daar kunnen veel Andoird nog iets van leren.
Mogelijk dat de apps een probleem is voor velen.
Er zijn nog cash back acties waarbij je tot 80euro(Voor belgen)/100¤ voor nederlanders terug kan krijgen.
Bron: http://www.z10promo.be/faq en http://www.blackberrypromotions.nl/14-0042/

Hij zat dus eigenlijk nog 10¤/40¤ te hoog ;-) Uiteraard weten niet alle consumenten dit, maar liegen was hij zeker niet aan het doen.

Lol@ dubbelposts :)

[Reactie gewijzigd door FragileM64 op 24 maart 2014 10:30]

maar momenteel is er ook nog een cashback-actie bezig waarbij je 100 Euro terugkrijgt, m.a.w. kost de goedkoopste netto ¤ 119,99 wat nog beter is dan hierboven aangehaald

Wat we nu zien met de Z10 is een herhaling van wat er met de playbook gebeurd is. Bij uitbrengen veel te duur, na een jaar grote overschotten en verkopen aan dumpingprijzen om toch maar plaats te kunnen vrijmaken in de magazijnen.
Een van de problemen van Blackberry is de enorme voorraad onverkochte Z10's, vorig kwartaal werd becijferd dat er nog rond de 17 miljoen toestellen geproduceerd waren maar nog niet verkocht. Die brengt Blackberry nu tegen enorme dumpkortingen op de markt (oa een 100 euro cashback) - een goede zaak voor koopjesjagers.

Bij de Z30 productie zijn ze van een stuk realistischer verkoopschatting uitgegaan, dus verwacht niet dat die ooit tegen zulke aggressieve prijzen wordt gedumpt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 maart 2014 11:02]

Kijk eens op pdashop.nl (van CoolBlue) Daar staat de Z10 als best verkopende telefoon op nr. 1 ;)
Heb ook een Z10 gehad, en kan niet anders zeggen dat OS10 idd lekker werkte, ik had hem al vanaf het begin, maar door het gemis van bepaalde apps en hoe snel mijn Z10 al weer verouderd was door de komst van zijn grotere broer en de toekomst van BB nu eenmaal niet rooskleurig bleek na de lancering van OS10, heb ik hem maar snel verkocht en ben ik over gegaan op een Iphone5S.
Sinds 10.2.1 ondersteund blackberry gewoon Android apps (je kunt ze zelfs uit de play store downloaden) dus ik denk niet dat je nog apps gemist zou hebben..
10.3 heeft google play en google integratie voor maps etc, en je kan je batterij eruit trekken en wisselen en weer doorwerken, alles blijft open staan _/-\o_


edit : ik lees de kop nu net - update - het is een beta versie van begin februari

OS 10.2.2 komt eerst nog uit in april/mei (wordt reeds getest)

[Reactie gewijzigd door nlb op 24 maart 2014 21:33]

Ik heb altijd android apps gesideload, en vaak miste je dan functionaliteit bij de desbetreffende app, daarbij werkte het nooit zo prettig als de native apps, maar goed dat was ook niet de enige reden voor mij.
Yup, en 100% tevreden :*)
Mijn Z10 uit mijn handen laten vallen met het gevolg een barst in het glas en een hoekje van het scherm wat niet meer functioneert. Voor de zekerheid alvast even een nieuwe Z10 bestellen, voor weinig geld.

Ontopic: ik wil in een volgende softwareupdate het toetsenvolume van het kiespaneel toch wel eens uit kunnen zetten. Nu kan ik er niets mee. En ik zou graag een ander profiel tijdelijk willen instellen, zodat ik niet uren na een vergadering mijn telefoon nog op stil heb staan. En ik wil in een backup ook alle android-apps en bijbehorende data mee kunnen nemen.

Voor de rest eigenlijk niets te klagen. Behalve dat ik Blackberry Link een draak van een programma vind. Maar dat staat los van OS 10.3.
Hopelijk ben je niet verplicht om rood te gebruiken. Ik vind het prima zoals het nu is, blauw dus.
Ik vind het ook jammer, vind het blauw een bepaalde klasse hebben, rood is iets té..
Hoop dat de OS10 uiteindelijk kwa uiterlijk net zo aanpasbaar wordt als de oude BB OS.
Vind dat nu die vierkanten achter de iconen weg zijn, het weer wat meer lijkt op Android en iOS, vind ik persoonlijk een slechte zaak, vond het wel eens wat anders.
Geen bezwaar tegen, vind het zelf juist mooier. Gebruik nu een zwarte achtergrond op de Z30 en zie de boxes dan ook niet, dus zal zelf niets missen daaraan.
Mijn BB Z10 is onderweg, hopelijk heb ik het vandaag nog in handen :D
Eens kijken of alle kritiek nog van toepassing is na alle updates aan de firmware.
Hopelijk wordt ik niet teleurgesteld door BB.

Besteld voor 220 euro, met de 100 euro cashback in het vooruitzicht komt dat gewoon neer op 120 euro voor een gedegen ogende toestel. Een koopje of niet soms?

[Reactie gewijzigd door Indir op 24 maart 2014 10:15]