Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

BlackBerry zal stoppen met het maken van smartphones als het bedrijf er geen winst mee gaat maken. Dat zegt directeur John Chen in een interview. Op dit moment kost het BlackBerry alleen maar geld om smartphones te maken.

Steeds minder van de omzet van BlackBerry komt uit de verkoop van hardware en op dit moment verdient BlackBerry nog maar 37 procent van zijn geld aan smartphones, bleek bij de vorige kwartaalcijfers eind maart. Als BlackBerry het verlies op telefoons niet op korte termijn kan omzetten in winst, zal het stoppen met het maken van toestellen, zegt Chen in een interview met persbureau Reuters. "Als ik geen geld kan verdienen aan telefoons, zal ik niet in de telefoonmarkt zitten."

Chen zegt dat BlackBerry zich helemaal richt op beveiliging en hoopt dat het bedrijf de wind mee krijgt door de onthullingen van klokkenluider Edward Snowden afgelopen jaar. De software zal gericht zijn op beveiliging en chatapplicatie BBM ook. "We gaan niet de strijd aan met WhatsApp, wij gaan ons meer richten op beveiligde communicatie, beveiligd chatten." Die lijn van Chen is niet nieuw; al vanaf de opkomst van WhatsApp probeert BlackBerry zich te onderscheiden door de nadruk te leggen op de beveiliging van BBM.

BlackBerry is momenteel 'geld aan het verbranden' en Chen, die het bedrijf leidt sinds ongeveer een half jaar, ziet dus noodzaak om snel in te grijpen. Hij besloot al onder meer om een deal te sluiten met Foxconn voor het maken van goedkopere BlackBerry 10-smartphones. Inmiddels verkoopt BlackBerry 10 nog niet zo goed als het Canadese bedrijf had gehoopt; er gaan nog altijd meer toestellen met het oude BlackBerry OS 7 over de toonbank, terwijl het marktaandeel is gezakt naar tussen 1 en 2 procent.

Update, 16:18: Chen heeft in een blog post nader commentaar geleverd over het Reuters-artikel. Hij stelt dat zijn uitspraken uit de context gehaald zijn stelt "Ik heb geen intentie om op korte termijn deze markt te verlaten". Ook zegt hij er alles aan te doen om weer winstgevend te worden. 
 
Aanvankelijk stond in dit bericht dat Chen 'op korte termijn' stopt met smartphones als er geen winst mee gemaakt wordt.

BlackBerry Z30

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Als je over zo'n toestel als de Z10, waar ongetwijfeld al vrijwel niks op verdient wordt, ook nog eens 50 euro cashback geeft... dan gaat het geld kosten inderdaad.
Ik denk dat Blackberry inderdaad beter kan leven van haar diensten.
Die cashback was eerst nog 100 euro. Hierdoor heeft mijn z10 maar 100 euro gekost voor mij, maar achteraf was het me zeker 300-400 euro waard (geen iPhone of galaxy prijzen want dat slaat nergens meer op).

Ik zal het extreem jammer vinden als BlackBerry stopt, want de telefoons en de software doen zeker niet onder voor Android. Sterker nog ik heb mijn s3 geen seconde gemist na anderhalf maand gebruik.

Het ecosysteem is alleen een probleem. De Android runtime met Snap en de Appstore van Amazone zijn goede pleisters, maar het blijven pleisters...

[Reactie gewijzigd door Deveon op 10 april 2014 08:46]

(geen iPhone of galaxy prijzen want dat slaat nergens meer op).
Je vergeet gemakshalve dat de Z10 in het begin wel iPhone of Galaxy prijzen had en dat de enige reden om de prijs te laten dalen de slechte verkoop was en zeker niet uit solidariteit met mensen die vinden dat iPhone of Galaxy prijzen nergens op slaan.
Ik heb er twee gekocht. Ik moet zeggen dat ik echt wel onder de indruk ben van BB10. 100 Euro voor een Z10 is echt wel het koopje van het jaar.
En om tot die conclusie te komen had Chen een halfjaar nodig?

Ik zie alleen BlackBerry overleven als ze zich puur gaan richten op dienstverlening in de vorm van een beveiligd (zakelijk) platform die tevens compatible is met iOS, Android en Windows Phone.
Chen heeft er geen half jaar voor nodig. Dit bericht is een boodschap aan de shareholders en zegt: de tijd dringt om een beslissing te maken over de devices-tak.

Het artikel stelt dat BB positieve resultaten kan behalen op een afzet van 10M handhelds. Dit staat dus in schril contrast tot de globale afzet van ca. 968M smartphones in 2013 (gartner). Dit betekent een marktaandeel van 1%.

Tel hierbij op dat overheden richting cross-platform-oplossingen gaan en dat de bankensector BB-devices aan het uitfaseren zijn. Als BB in dergelijke sectoren diensten wilt leveren zal het zich daar ook op moeten focussen.

Kortom, het is duidelijk waar Chen naartoe wilt.
Het artikel stelt dat BB positieve resultaten kan behalen op een afzet van 10M handhelds.
Dat lijkt me grandioos optimistisch. Zelfs Android fabrikanten (die geen OS hoeven te maken) worden pas een beetje winstgevend met 10M toestellen per kwartaal (zie LG, HTC, Motorola, Lenovo, Sony, etc), en als je de Nokia cijfers in duikt zie je ongeveer dezelfde nummers. Als dit waar is, dan moet Blackberry ofwel extreem lagere kosten maken dan die anderen, ofwel hun toestellen flink duurder kunnen verkopen dan Android/WP fabrikanten. Beide zie ik niet echt gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 april 2014 11:03]

Chen lijkt dus te opteren voor de derde optie: klantwaarde creëren met diensten, waarbij devices ondergeschikt zijn.
Als je de diensten ook op andere OSsen aanbiedt (zoals nu met BBM), kan je dus de devices divisie de deur uit doen.
Of je herstructureert deze om marktkansen in machine-to-machine te faciliteren.

Links- of rechtsom, capaciteit terugschroeven naar 10M heeft grote implicaties.
Chen geeft zichzelf 2 jaar om de devices tak winstgevend te maken. Lijkt me ruim tijd om of winstgevend te worden om of OS10 lang genoeg op de markt te hebben gehad om het een goede kans te geven om bekend te raken bij het publiek (mijn ervaring is dat zelfs de meeste prosumers of tech savvy weinig weten van BB of OS10, laat staan gemiddelde nederlands. ).

http://www.bloomberg.com/...-cut-device-reliance.html
OS10 is er al aardig lang, het debuteerde in 2011 al in de Playbook (onder de naam Blackberry Tablet OS), drie jaar geleden. Je kan natuurlijk altijd hopen dat consumenten het alsnog ontdekken, maar toch - hoeveel meer tijd is er nodig?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 april 2014 10:52]

Als je ziet hoeveel negatieve reviews er zijn van bb os10 telefoons rond de lancering. En als je sec bekijkt hoeveel (praktisch alle) van de negatieve punten zijn weggenomen door een hele serie aan OS updates, dan is het wel nuttig om een tweede kans te creëren. Eigenlijk zijn de product reviews ouder dan 6 maanden gewoonweg niet meer van toepassing.

Door de lancering van een nieuwe blackberry waarbij de software gelijk bug-vrij en goed is (iets wat de z10,z30,q10 niet voor elkaar hadden) kan je op een betere ontvangst bij het publiek rekenen. Advertising zou hierbij flink kunnen bijdragen maar is in NL op dit moment echt op een nulpunt dus ik denk dat het in eerste instantie beperkt blijft tot tech-savvy mensen en via-via. De kansen liggen momenteel toch in de goedkopere toestellen voor de aziatische markt (z10 is al een aantal x uitverkocht geraakt in indonesie en z3 moet nog beter gaan lopen.). Hopelijk unlocken sales daar over een tijdje weer marketing in west-europa, wie weet.
Als ze zich op de Aziatische markt richten zal dual-sim noodzakelijk zijn - maar tot nu toe heeft BB10 daar nog geen support voor.
OS10 is er al aardig lang, het debuteerde in 2011 al in de Playbook
Nee dit is niet waar.
Chen geeft zichzelf 2 jaar om de devices tak winstgevend te maken. ...
Nee, dat staat NIET in de door jou aangehaalde bron, er staat: "John Chen is giving himself two years to overhaul the smartphone maker and offset declining handset demand with sales of software that connects computers with all manner of machines, from cars to heart monitors."

Daarnaast heeft Chen weinig interesse in "het publiek", omdat hij zich wil richten op business-to-business (staat letterlijk in jouw bron).

Tenslotte verwacht BB aan het eind van het fiscale jaar (lees feb 2015) een positieve cashflow te hebben (reuters). Dit kun je vertalen als: de capaciteit wordt verder teruggeschroefd richting de eerder genoemde 10M devices (lees: saneren).

[Reactie gewijzigd door hieper op 10 april 2014 10:58]

Als ze moeten vertrouwen op de software die ze leveren voor andere platformen zie ik de toekomst somber in. Recentelijk heb ik bbm voor android "mogen" proberen en het is een... uhm.. interessante ervaring.

In alle eerlijkheid, het sturen en ontvangen van berichten lukt, maar daar is ook alles mee gezegd.
De interface is een drama met allerlei elementen die compleet vloeken met de android design guidelines. Daar is echter nog mee te leven, wat ik echter onvergefelijk vind is het feit dat om altijd berichten te kunnen ontvangen ze er voor gekozen hebben om de gehele app in het geheugen vast te pinnen. Dit heeft als gevolg dat je met een onnodig icoon in je notificatie bar zit en veel belangrijker de app je batterij binnen notime leeg slurpt. Dit terwijl android de mogelijkheid bied om services in de achtergrond te draaien specifiek voor apps zoals bbm, iets waar apps zoals whatsapp en telegram dan ook gewoon van gebruik maken.

In het kort, de gehele app is één grote wtf en tijdens het gebruik vroeg ik me echt af wat de ontwikkelaars gedacht hebben.
Of ze nemen een licentie op Play Services en duiken de Android markt in. Hun naam + een groot en populair OS zou mogelijk wel succes kunnen brengen.
Da's onzin, want als BlackBerry een volwaardige Android versie bouwt, dus met Play Services, kan Google alle info die het van ieder Android toestel binnenkrijgt ook van die toestellen binnenkrijgen. Je mag Play Services namelijk niet wijzigen of beperken in de mogelijkheden.

Mijn suggestie is dus, zoals uit mijn vorige bericht blijkt, om OS10 de vuilnisbak in te gooien en Android te gaan gebruiken. Zoals dus ook Motorola/Lenovo, Samsung, LG, HTC, Sony, Huawei en Xiaomi bijvoorbeeld doen. Over vanilla Android kunnen ze dan, mocht BlackBerry dat willen, een OS10 sausje gooien qua theming.
Over vanilla Android kunnen ze dan, mocht BlackBerry dat willen, een OS10 sausje gooien qua theming.
Aha, het lijkt dan op OS10, maar de goede beveiliging is weg. In plaats daarvan kun je netjes achteraan aansluiten bij de data deposit van Google.

Dat lijkt me echt een recept voor succes in de zakelijke markt. Hiermee zouden ze m.i. slechts de laatste gebruikers wegjagen.
Dus jij zegt, Blackberry gooi al je principes weg wat jullie uniek maakt en wordt de volgende in het rijtje van Samsung, LG, HTC, Motorola, Lenevo, Huawei en Xiaomi. Alleen dan met een slechte reputatie.

OS10 werkt beter en fijner als Android hoor..
Ik zou zeggen, doe eens gek en lanceer een BlackBerry met Ubuntu Phone :9
Liever niet. Ze hebben net enorm geinvesteerd in hun nieuwe OS10, en dat is een mooi product.
Het probleem met Blackberry en dat heeft windows mobile ook, is dat Android en iOs hele goede besturingssystemen zijn. Mensen geven meestal de voorkeur aan iets dat ze gewend zijn.
Toen Android en iOs opkwamen had je Symbian en de oude windows mobile en die waren ruk, dus mensen konden niet wachten om iets nieuws te proberen.
REDACTIE: VERANDER DIE TITEL EENS:
http://blogs.blackberry.com/2014/04/not-leaving-handsets/
Chen heeft aangegeven dat hij juist NIET de smartphonemarkt zal verlaten,
Maar dat hij zijn smartphone divisie koste wat het kost winstgevend wil maken.

Ik ben een van de early adopters geweest van android. Ik was er bij versie 1.5 al bij, en heb tot 4.4 altijd high end androids gehad.

Maar de overstap naar Blackberry OS beviel mij verrassend goed, dit kwam door het volgende aantal punten.
-Hij draait netzogoed androidapps.
-De UI voelt sneller dan android.
-veeg navigatie, wat moderner aanvoelt en betrouwbaarder is dan onscreen knoppen
-De Blackberry HUB, is superieur aan elk notificatiecentrum op ios,android.wp,
-Hij is gericht op multitasken.
-Hij werkt snel en stabiel uit de doos.
-Batterij houdt het wel 2 dagen uit(z30)
-goede microfoons en geluid

Het systeem heeft ook wat dingen waar je rekening mee moet houden.
-Swype navigatie
-Geen widgets
-Slechts 95% van de android apps werkt.

[Reactie gewijzigd door kastjes op 10 april 2014 16:41]

Er gaat ook iets fout bij de telefoon abbonementen, bij Hi bijvoorbeeld, moest je vroeger altijd bij betalen als je internet op je blackberry wilde, bovenop de normale internetkosten in vergelijking met android en windows phone toestellen. Volgens mij is dat nu nog steeds zo. Dan hebben veel mensen, zoiets van ja ik ga niet meer betalen voor een blackberry, terwijl telefoon X van de concurrent net zo hip is en minder kost.
Ik denk zomaar dat dit ook een van de redenen is van het marktaandeel verlies en als mensen dan eenmaal overgestapt zijn naar een andere mobiel/besturingssysteem of nooit begonnen zijn aan een blackberry, zullen ze niet zomaar weer terug gaan naar blackberry.

[Reactie gewijzigd door MLPN op 10 april 2014 08:47]

Er gaat ook iets fout bij de telefoon abbonementen, bij Hi bijvoorbeeld, moest je vroeger altijd bij betalen als je internet op je blackberry wilde, bovenop de normale internetkosten in vergelijking met android en windows phone toestellen. Volgens mij is dat nu nog steeds zo. Dan hebben veel mensen, zoiets van ja ik ga niet meer betalen voor een blackberry, terwijl telefoon X van de concurrent net zo hip is en minder kost.
Ik denk zomaar dat dit ook een van de redenen is van het marktaandeel verlies en als mensen dan eenmaal overgestapt zijn naar een andere mobiel/besturingssysteem of nooit begonnen zijn aan een blackberry, zullen ze niet zomaar weer terug gaan naar blackberry.
Dit is nog steeds. Het is de bijdrage voor het gebruik van de service die je bij BlackBerry afneemt. De mail en het chatverkeer loopt in ieder geval via die servers geloof ik.

[edit] OK, schijnbaar is dat vanaf BB10 komen te vervallen. Vroeger betaalde je in ieder geval voor het BIS abonnement en dat heb ik dus bij beide Bolts ook gewoon moeten doen. :)

Ergens heb ik er wel spijt van dat ik BB heb laten varen en heb met mezelf afgesproken dat over 2 jaar, als ze er nog zijn, ik dan zeker weer eens in dat kamp ga kijken. :)

[Reactie gewijzigd door ElectricHead op 10 april 2014 10:28]

Je hoeft geen extra kosten te maken als je een BB10 telefoon hebt, een standaard data abonnement voldoet gewoon, net als in elke iPhone, Samsung etc.

De opmerking over de extra maandelijkse kosten is dus onwaar.

Dit icm de fantastische prijs voor de Z10 heeft mij in ieder geval besloten om voor BB te kiezen :)

[Reactie gewijzigd door rscheper op 10 april 2014 09:09]

Dan is dat nieuw?
Want zover ik weet heb je inderdaad toegang nodig tot een bes( bedrijven ) of bis (consumenten) server om van alle functionaliteiten gebruik te kunnen maken.
Zoals push mail, encryptie, data compressie, en de uniek lange levens duur van de accu vanwege de bis en bes gegevens push notificatie/mail
BB10 doet push mail via IMAP IDLE of ActiveSync, BBM loopt volgens mij via een tls-tunnel naar servers van BlackBerry, (BIS is er volgens mij niet meer voor BB10).

Je hebt nog wel een BES nodig voor s/mime mail (beetje onzinnig, dat zou ook zonder BES moeten werken, dus dat lijkt een marketingkeuze (misplaatst IMHO)) en het instellen van een eigen messenger-encryptiesleutel, BB-VPN en scheiding van werk- en privegedeelte op de telefoon en provisioning.

Die beveiligingsfuncties aanbieden is de markt waar ze op inzetten, concurrenten zijn dan Good Technology, AirWatch, Citrix, IBM, MobileIron, Soti en nog wat MDM-aanbieders. Blackberry is ook bezig met BES cloud services, gekoppeld aan Microsofts clouddiensten vziw.

@xbeam hieronder: nee, dat vergeet ik niet, ik heb het over BlackBerry 10, BlackBerry is bij die versie overgegaan op Exchange ActiveSync voor synchronisatie, al het verkeer loopt daarmee via de standaard infrastructuur van de provider (en via die eventueel ook naar BB-services)

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 10 april 2014 14:05]

Maar je vergeet dat
bb echt op stand-by gaat en dat de bis/bes server het toestel pas oproept als er echt mail is. Dat is echte push waardoor je toestel het makkelijk meerdere dagen kan uithouden.

Bij ander systeem gebaseerd op IOS en android moet het toestel om de tijd zelf contact zoeken met de diensten waardoor er veel stroom en data verbruikt wordt ook als is er geen informatie beschikbaar. De Trigger komt vanuit het toestel en bij BB vanuit het netwerk.

De bis/bes/ bis expres
Haalt via imap of Exchange / Lotus je mail op. dat doet het toestel niet zelf. Zolang die niets vind last hij toestel met rust. Dat is een groot verschil met Android en IOS.

Vandaar ook dat er speciale abbos zijn voor bb omdat de infra bij de provider wel degelijk anders is.

BB zet geen tunnel op tussen hun server en het toestel. Het toestel zit echt op ander platform bij de provider en die routeren het verkeer naar RIM waar de encryptie plaats vindt.

Als dat via een tls tunnel zou dan zou dat over de apn moeten gaan. En deze zou handmatig instelbaar moeten zijn omdat deze voor iedereen provider anders is.

Gaat hier iets fout dan zou het nooit mogelijk zijn om servicebook te kunnen versturen. En nee dat is geen normaal OTA bericht.
Anders zou de encryptie te onderscheppen zijn.

Ook zitten de diensten verboden aan je imsi waardoor bij wissel van simkaart je gegevens niet toegankelijk zijn omdat alles op de server staat en niet op je toestel.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 10 april 2014 10:17]

MobileIron is geen concurrentie, dat is het slechtste EMM product op de markt, Xenmobile, Airwatch en Good zijn de concurrentie
Ja ik Zie het ;-)

Weer wat geleerd;-)
Het enige verachil is dat internatationaal/nationaal push verkeer nu niet meer gratis is. Maar dat het uit je gewone bundel gaat.

Maar hoe zit het dan met je servicebook? Als je een verkeerde apn gebruikt kan deze dus niet ingeladen worden?

[Reactie gewijzigd door xbeam op 10 april 2014 18:20]

Voor particulier gebied heb je sinds OS10 gewoon genoeg aan een standaard abonnement, hiermee werkt alles wat jij net noemde, oa push mail.

BES blijft uiteraard wel vereist bij zakelijke toepassingen.
Dit is nog steeds. Het is de bijdrage voor het gebruik van de service die je bij BlackBerry afneemt.
Bij blackberry os 10 apparaten is dat niet meer nodig.
[...]


Dit is nog steeds.
Nope
In 2010 overwoog ik serieus een BB te nemen.
Ze hadden mooie toestellen met een zakelijke uitstraling.

Totdat ik merkte dat je bovenop het normale internet abonnement iets van 7.50 extra moet betalen om van BB diensten gebruik te kunnen maken.

Toen was het einde oefening.
Nieuwe CEO, nieuwe vizie, grote bezem.

Geen "klassieke" Blackberry meer, al moet ik zeggen dat ik ze alleen nog maar zakelijk tegenkom, prive heeft bijna niemand een blackberry meer. Al vond ik ze persoonlijk erg fijn typen moet ik zeggen :)
was blackblerry niet bedoeld als een zakelijke telefoon?
Vooral waarop hun diensten op gebaseerd zijn..
Klopt!

En volgens mij dé reden dat het nu zo slecht gaat bet BB.

Focus van hun echte doelgroep weg (zakelijke gebruikers) en mee willen gaan met het "Hip" van de jonge gebruikers.
Daardoor kregen de toestellen "meuk" die een zakelijke gebruiker niet wil. Werd instabiler, enz.. enz.

Gevolg, Zakelijke klant gaat weg, hype raakt over dus jongeren gaan ook weg.
Hoop geld er in om "hip" te worden, en dat wordt niet terug verdient.
Je stelling maakt het nog erger dan het al was. Doordat er meer 'meuk' op het apparaat kwam, liepen de zakelijke gebruikers weg volgens jou. Ervan uitgaande dat deze meuk ook allang op WP, iOS en Android beschikbaar was, zijn de gebruikers blijkbaar zomaar weggelopen bij BB.

Ik denk eerlijk gezegd dat de iPhone de echte BB killer is geweest. Iedereen, ook bedrijven, wilde dat ding een paar jaar geleden.
Ik denk eerlijk gezegd dat de iPhone de echte BB killer is geweest. Iedereen, ook bedrijven, wilde dat ding een paar jaar geleden.
En vergeet niet dat in veel bedrijven die niet in the IT sector zitten de 'gebruikers' vaak heel veel inspraak hebben in het koopproces. Zij zijn immers de mensen die geld verdienen, terwijl IT alleen maar nutteloos geld kost in de ogen van de gemiddelde manager. Die 'gebruikers' weten het beste wat ze nodig hebben, dus geef ze wat ze willen hebben!

Ik vermoed dat een aanzienlijk deel van de Apple apparatuur die door dat soort bedrijven dus wordt aangeschaft zonder dat de bedrijfsmatige noodzaak is beargumenteert. Zaken als de onderhoudbaarheid en de vervaagde barriere tussen persoonlijk en professioneel gebruik geven de IT afdeling vervolgens weer veel meer ondersteuningswerk, wat weer leidt tot meer klachten over het financiele zwarte gat.. afijn. Dat is een discussie voor een andere dag. :)

Blackberry heeft hun marketing gewoon op de verkeerde doelgroep gericht. De IT-afdeling heeft kennis, maar de gebruikers hebben vaak een goede portie veto-recht!
Mee eens maar binnen de IT ging het precies hetzelfde, ik werkte destijds ook bij een IT club die in één keer honderden iPhones aanschafte. Een echte aanleiding was er niet voor. Stiekem wel leuk natuurlijk :) die iPhone 4 was wel een kek ding toen ie uitkwam.
De zakelijke klant had vroeger buiten Windows Mobile niet echt een goed alternatief, maar het remote beheer van WP/iOS/Android heeft een grote inhaalslag gemaakt, en BB is het niet gelukt om de voorsprong met andere features te behouden.
Qua devices is er helemaal geen onderscheid meer tussen zakelijk en consumer. Het verschil zit m in de apps die worden gebruikt. En dat heeft BB nu dus ook door.
Dat was het ook, met de BES zouden berichten beveiligd zijn --> ideaal voor zakelijke gebruikers. Een aantal jaar terug waren BB's een enorme hype, vooral door de Blackberry Messenger en het Pingnummer. Dit is met de opkomst van Whatsapp natuurlijk ingestort.
Geen "klassieke" Blackberry meer, al moet ik zeggen dat ik ze alleen nog maar zakelijk tegenkom, prive heeft bijna niemand een blackberry meer.
Dat is best jammer. Want privé gezien zijn de 'klassieke' blackberries nu erg goedkoop.
Ik ben altijd een android gebruiker van telefoons met een tobo, alleen die zijn er niet meer.
Dus na aanschaf van een nexus5, toch maar vreemd gegaan met een Q10 (met toetsenbord) en dat bevalt onverwacht heel goed. Het is een snel, licht os vergeleken android op de nexus ondanks mindere hardware. Uitgebreide review van het os en toestel heb ik ook geschreven.
Want privé gezien zijn de 'klassieke' blackberries nu erg goedkoop.
Dit is direct ook het probleem - Blackberry moet hun toestellen zo goedkoop de deur uitdoen, dat ze er geld op toeleggen. En dit geldt al helemaal voor de voorraden Z10's die nu met absurde kortingen de deur uitgeschoven worden. Dit is leuk voor de koopjesjager, maar voor Blackberry niet vol te houden.
Inderdaad, daar heb ik gebruik van gemaakt.
Voor 140 euro is het toch echt wel een geweldig goed toestel!!!

Voor 500 euro zoals in 2013 vond ik het niets, maar met die aanbiedingen... Userinterface en handleiding is wat minder, omdat sommige zaken net iets anders gaan. maar als eenmaal gewend bent na paar uurtjes vraag je je af waarom mensen iphones kopen :)
Zie ze overigens nog vaak op "minderheden" en 16-jarige dames.
Er is beschikbaar: De Q10 zoals de klassieke Blackberry en er komt ook nog de Q20.
Oh? Ik heb privé gewoon een Z10 hoor.

Snap eerlijk gezegd niet al die commotie rond Blackberry. Het zijn fijne telefoons met het meest volwassen OS dat er is en ook nog eens voorzien van een goede en snelle browser.
x aantal jaar terug nog voor de iphone / android hype echt losbarste zag je regelmatig nog een blackberry op de trein of bij vrienden maar nu ken ik er amper 2 in men vriendenkring die deze nog gebruiken, ze hebben inderdaad ergens de boot gemist.
Dat en natuurlijk toen de grote storing die meteen de reputatie van super betrouwbare leverancier omzeep hielp. Ik denk als dat toen niet zou zijn gebeurd ze nog steeds goed in de markt hadden gestaan, maar dat heeft ze echt een nekslag gegeven.
Zo'n echt toetsenbordje blijf ik toch echt handig vinden...
Niet alleen de boot gemist, door alle storingen in 2013 is die boot ook nog een paar keer flink omgelazerd. Het is toch veelzeggend, dat ik als 1-man IT department op mn externe mail een stukken betere dienstverlening heb dan BlackBerry. Bovendien is er altijd wel gezeik met die dingen, van services die na een herstart niet opkomen tot niet syncende delen van mailboxen. Doe mij maar een native Exchange client ipv die BB meuk. Dat werkt tenminste, en ik heb niet het idee dat ik de Canadezen dan de keys to my kingdom hoef te geven, wat ik nu wel heb.
Wederom een journalistiek slecht vertaald artikel met een enorme hoeveelheid eigen interpretatie en persoonlijke voorkeur.
John Chen zei en ik quote ""If I cannot make money on handsets, I will not be in the handset business."

Dat is toch iets anders wat de titel van dit artikel doet vermoeden.
Natuurlijk geldt zo'n uitspraak voor een Samsung en Apple ook, maar die maken goed geld met handsets, dus dat is geen nieuws. Feit is nou eenmaal dat Blackberry stevig verlies draaot op de toestellen, en wat beleggers (en alle andere geinteresseerden) dan willen weten: gaat BB nog langdurig door met telefoons, ook als ze er verlies op draaien? Met dan de implicatie: denkt BB dat de extra inkomsten uit services kant hoog genoeg zijn om dit kunnen compenseren? Dat Chen nu zegt: nee, de handset business moet op zichzelf winst kunnen draaien, dat is wel degelijk relevant nieuws. Oftewel, als BB10 devices niet snel aanslaan, is het over.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 april 2014 13:18]

John Chen clarifies a recent Reuters article and reiterates that BlackBerry is Not Leaving the Handset Marke
http://blogs.blackberry.com/2014/04/not-leaving-handsets/
ik zie ze inderdaad nergens meer, maar dan meen ik ook nergens, zelfs niet bij pubers
Dat heeft ook te maken met het feit dat je/het gros van de mensen geen flauw idee heeft hoe de huidige BlackBerry 10 smartphones eruit zien. Dan kun je ze dus ook niet herkennen.
Toch hebben wij ze zakelijk nog, als enige device en de voorkeur blijft er (helaas) ook naar uit gaan. Vooral ivm veiligheid.
Opzich ergens snap ik het wel want qua beveiligde communicatie heeft BB het goed voor elkaar, maar de toestellen zijn veel te duur, het gebruikersgemak is erg laag en de defecte toestellen komen vaker terug dan dat ik nieuwe na bestelling binnen kan krijgen.
OVer welke toestellen heb je het dan?
De Z10 werkt heerlijk en was/is (spot)goedkoop?
9900Bold voornamelijk maar ook de 9860 Torch.
Z10, Q10 en (Q5?) draaien momenteel als pilot, kan ik nog niet zoveel over zeggen