Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

BlackBerry wil volgend jaar winst maken met de verkoop van smartphones. Indien dat niet lukt, overweegt het bedrijf om de stekker uit dat bedrijfsonderdeel te trekken. Het is niet de eerste keer dat dit wordt gesuggereerd.

Chen zei dit in een interview op het Code/Mobile-congres dat in de Verenigde Staten wordt gehouden. Daar liet de BlackBerry-topman weten dat er volgend jaar winst gemaakt moet worden met de verkoop van smartphones, zo tekenden verschillende Amerikaanse media op, waaronder Cnet. Als de bedrijfsresultaten geen positief beeld laten zien is het mogelijk dat BlackBerry niet langer zelf hardware blijft maken. "Anders moet ik na gaan denken over wat ik hier doe", zei Chen over zijn mogelijke besluit de smartphonemarkt te verlaten.

BlackBerry moet het volgend jaar voor zijn verkopen vooral hebben van de Priv, een recent aangekondigde smartphone die draait op Android en beschikt over een uitschuifbaar toetsenbord. Met een op Android-gebaseerde smartphone hoopt de Canadese fabrikant meer succes te hebben dan met zijn eigen BlackBerry-besturingssysteem. Chen liet bij het tonen van de Priv al weten dat een gebrek aan apps de grootste belemmering vormt voor BlackBerry OS.

Chen wijst er verder op dat er nog twee nieuwe versies van BlackBerry OS 10 aankomen, waardoor gebruikers dus nog enige tijd verzekerd zijn van updates. Of er nog nieuwe smartphones met het eigen besturingssysteem op de markt komen, moet bepaald worden door de markt, aldus Chen. Het bedrijf lijkt daarmee dus sterker in te willen zetten op software-ontwikkeling, iets dat Chen in het interview bevestigde. Daarbij gaat BlackBerry zich ook nadrukkelijker richten op het Android-besturingssysteem; met de Priv heeft het bedrijf tools ingebouwd die zich richten op beveiliging en privacy.

In de bedrijfsresultaten laat BlackBerry al vele kwartalen op rij dalende verkopen zien. Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen, waaronder het verschuiven van de focus naar software en zakelijke diensten. Ongeveer anderhalf jaar geleden gaf BlackBerry ook al eens te kennen dat het verlaten van de smartphonemarkt tot de mogelijkheden behoorde indien er geen winst mee wordt gemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Om eerlijk te zijn weer eens een slecht artikel van Tweakers, nergens in het interview is gezegd dat er nieuwe BB10 toestellen aankomen, alleen dat er 2 nieuwe versies van het OS komen volgend jaar.
Ina: Your costs are going to go up maintaining two platforms. Are you committed to BB10 or will it go away if Android does well?
Chen: We have two new releases of BB10 coming out to support government and high-security space.

Ina: Are there going to be new BB10 devices in a year or two from now?
Chen: Well that's going to be dictated by business choices.
Daarnaast wordt door Chen juist gezegd dat ze ook zonder hardware gewoon software blijven ontwikkelen voor o.a. Android. (licenseren van oplossingen o.a. maar ook BES vallen hieronder)
Chen: Even if I'm not in the handset business, getting into providing security for Android let's us provide solutions via software.
Daarnaast geeft Chen ook aan het updaten van Android op de Priv juist sneller te willen laten verlopen dan normaal is bij niet Nexus toestellen.
Chen: We've created a patching mechanism that will address attacks a lot quicker than others to protect the customer. There are many safeguards and locks in place, but it's not foolproof 100%, nobody can say that.
Aan ondersteuning hoeft het dus niet te liggen en lijken ze ook van plan te zijn om te leveren. Dan zou ik me als consument ook zorgen maken om de uitspraak van de Sony CEO welke de smartphone tak tot 2017 geeft om winst te maken en anders deze op te doeken. http://tweakers.net/nieuw...instgevend-te-worden.html

bron quotes: https://live.theverge.com/live-code-mobile-2015-john-chen/
Kan dit misschien boven het artikel worden geplaatst zodat je eerst de correcte informatie leest in plaats van de foutieve vertaling in het nieuwsbericht? Verder vind ik Chen wel wat vaag met zijn 'safeguards and locks' en eigenlijk neem ik hem niet meer serieus na zijn klungelige optreden bij de demo met de Priv: nieuws: BlackBerry-ceo John Chen toont Android-smartphone Priv - update Waarna de media al gelijk sprak dat Chen 'probeerde' om een smartphone te tonen.
BlackBerry hoopt met een beveiligde Android toestel die beveiligd is tot in de chip van het toestel een privacy toestel op de markt te brengen met BlackBerry apps zoals BlackBerry Security, Volledige controle over apps, Een app die apps bewaakt van installatie tot gebruik van de app en je waarschuwt of de app sluit als het onveilig is zoals op BlackBerry 10 met Android runtime. We zullen zien of mensen een stock rom willen met privacy en natuurlijke snel security updates.

Het voordeel van veel verkoop zorgt voor geld en ondersteuning om BlackBerry 10 op de markt te houden met BlackBerry 10 toestellen als niche product voor overheden en enterprises die volledige beveiliging willen naast privacy, waar de BlackBerry Priv voor is.

BlackBerry is al bezig met 10.3.3 en een voorbereiding van 10.4.4 en de verwachting is dat deze in augustus zal uitkomen. In de toekomst staan twee BlackBerry toestellen op de planning en dat zit in de verwachting van 2014 dat er elk jaar 1-2 BlackBerry toestellen zullen uitbrengen.

De tekst of kop is fout en er is ook zekers niet gezegd dat dit de laatste twee toestellen zijn. Ze hebben een eigen fabriek waar ze testen en op bestelling toestellen kunnen maken en zelf custom mate zoals voor AT&T met ronde vormen ipv rechthoekige. Samsung heeft Android ,Tizen en Windows toestellen naast elkaar.

Maar Goed Android komt naast BlackBerry 10 en Android moet de hardware business gaan dragen van BlackBerry en meer niet en BB10 blijft een niche markt voor klanten die meer willen dan alleen privacy en beveiliging met BES12

Het BlackBerry toestel wordt uniek als het het gaat om privacy voor consumenten en zakelijke klanten die een betere beveiling krijgen op BES 12 dan met een standaard Android toestel of Apple ios.

Zal BlackBerrry dan stoppen, Nee er komen dan toestellen van 1500 - 4000 dollar voor enterprises en regering en organisaties zoals NATO, Navy Seals etc. Nogmaals ze kunnen toestellen custom mate leveren in hun eigen fabriek zoals voor Obama. Het zal dan compleet niche market zijn ,waar ze dan 500.000 tot 800.000 toestellen zullen leveren per jaar.

Hier de basis voor de kop van tweakers!

Ina Fried: Your costs are going to go up maintaining two platforms. Are you committed to BB10 or will it go away if Android does well?

John Chen: We have two new releases of BB10 coming out to support government and high-security space.

Ina Fried: Are there going to be new BB10 devices in a year or two from now?

John Chen: Well.., that's going to be dictated by business choices.

De kotekst van tweakers zou beter zijn.BlackBerry bekijkt in 2017 opnieuw zijn mobiele tak voor BlackBerry 10 , let op business choice is al goverment en high security Android toestellen willen en dat willen ze niet want er zijn meer bedrijven en organisatie's zoals de NATO en Navy Seals etc over gegaan naar BlackBerry Toestellen. Nogmaals de tekst is goed ,maar de KOP is niet correct .

Edit:commentaar CEO op Tweakerss

[Reactie gewijzigd door nlb op 10 oktober 2015 00:43]

Nogal belangrijk wat jij zegt,want met zo een titel koop ik geen bb met tobo(want die wil ik wel) vanwege updates. Maar het ligt dus anders... Thx!
http://www.theverge.com/2...ohn-chen-5-million-phones

Dit maakt het verhaal ook iets anders, laatste kwartaal nog 800000 telefoontjes verkocht. Dus als ze dat doorzetten zie ik ze de 5 miljoen wel halen. Het hangt helemaal af hoe ze de Priv op de markt gaan zetten.
er staat in het artikel nergens dat er 2 telefoons aankomen.
Quote "Chen wijst er verder op dat er nog twee nieuwe versies van BlackBerry OS 10 aankomen, waardoor gebruikers dus nog enige tijd verzekerd zijn van updates. Of er nog nieuwe smartphones met het eigen besturingssysteem op de markt komen, moet bepaald worden door de markt, aldus Chen. "
John Chen zet naar mijn mening iets te veel in op software en beveiliging. Natuurlijk is beveiliging belangrijk, maar het merendeel van de 'normale' consument is nou niet bezig met veiligheid op Android. Een consument stapt niet een telefoonwinkel binnen om aan de verkoper te vragen hoe het met de veiligheid van het toestel zit. Meestal wordt er een vraag gesteld of het Android draait en wat de specificaties zijn.

Uit de laatste kwartaalcijfers bleek dat de inkomsten aan 'software en diensten' 74 miljoen dollar bedroeg. Het is gestegen met 19 procent in vergelijk met Q2 Fiscaal Jaar 2015, maar je kan nou niet stellen dat het de koe met de gouden horens is.

In de afgelopen periode heeft Chen er niet voor gezorgd dat er een opvolger kwam voor de Z10 en de Z30. Hij heeft toestellen uitgebracht die bedoeld zijn voor de 'niche' markt. Dat is allemaal leuk en aardig, maar die toestellen gaan je niet de verkoopaantallen bezorgen die nodig zijn om winst te draaien. De Passport is een goed toestel, maar veel consumenten overwegen het niet vanwege het formaat en de consument is inmiddels gewend aan een virtueel toetsenbord. De Passport Silver Edition is ook weer bedoeld voor de 'niche markt'.

De Z10 en de Z30 zijn niet meer beschikbaar. Blackberry heeft een paar maanden geleden met de Leap een 'conventioneel' model uitgebracht, maar dat toestel is uitgerust met dezelfde processor als de Z10. Dat kan ik niet een vervanger noemen voor de Z10, laat staan een Z30.

Breng een 'conventioneel' model uit met dito specificaties. Het merendeel van de consument wil een virtueel toetsenbord. Dan zorg je er toch voor dat je een vervanger introduceert voor de Z10 en de Z30. Nu bestaat de product portfolio uit de Classic(ik geloof dat die nog wordt verkocht), Leap, Passport en de Passport Silver Edition. Met dat product portfolio bereik je maar een klein gedeelte van de markt. Chen moet eens groter denken en niet alleen denken dat je met 'niche' toestellen het bedrijfstak 'devices' winstgevend kunt maken.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 9 oktober 2015 00:26]

Ik denk dat Chen een one trick pony is. Hij kan iets met software, maar heeft geen affiniteiten met hardware. Chen parachute binnekort wel uit BB. Misschien lukt het hem nog om de software kant te verkopen aan ... Microsoft ofzo. Beetje een Nokia scenario. |:(
die aanname is dus volstrekt onjuist.
Als Chen zo gedreven is op software, ligt 1 van zijn prioriteiten bij de hardware.
Je wilt altijd je software zo goed mogelijk laten draaien, en dus pak je die 2 dingen tegelijk aan.
Je bouwt de hardware op tenminste de specs van de software in dit geval.

En wat hardware betreft valt er niets te klagen over BlackBerry, losgezien van vorige toestellen, maar dan doel ik meer op de hardware based security
Ik klaag ook niet over de hardware maar over Chen, voorbeelden ten over. Zie ook andere posts.
Zonder de juiste hardware zijn ze zo goed als elke mdm aanbieder. BlackBerry 10 zal wel blijven bestaan maar dan in veel hogere prijsklasse en meer custom mate in hun eigen test en build factory in Waterloo.

Nu moet ik wel zeggen dat ik verrast was dat BlackBerry ook hardware matig beveiligd is op de chip en dus een afwijkend chip krijgt van Qualcomm zoals met de BlackBerry 10 devices. Dit zal ongetwijfeld met de afwijkend en aangepaste linux kernel er voor zorgen dat het toestel niet geroot kan worden.

ik ben benieuwd en de aanval op BlackBerry is weer begonnen en het interview was niet zo goed met te korte aantwoorden en aanvullingen en daaruit blijkt dat de CEO geen verkoper is. Wat hij heeft aangegeven over de toestellen en de toekomst is niks nieuws. De kop hierboven klopt niet, maar het nieuws is er weer.
Zelf heb ik sterk zitten twijfelen over een Z30, maar omdat BBos10 nergens uit te proberen was (MediaMarkt of vergelijkbaar) vond ik het risico te groot. Het voornaamste punt van de Z30 is de uitstekende ontvangst. Indien ze een nieuw vergelijkbaar toestel zouden uitbrengen en ik ergens het os goed kan uitproberen is er toch een grote kans dat ik een Blackberry zou kopen. Helaas lijkt dat er nu niet meer in te zitten, want zoals je zegt het zijn allemaal 'vreemde' toestellen en op Android zit ik zelf niet meer te wachten.
Typisch geval van self fulfilling prophecy. Wie wil er nu een telefoon kopen met het risico dat deze in de toekomst niet meer wordt ondersteund? Jammer, ik vind de Priv wel interessant, namelijk.
Er is een verschil tussen stoppen met verkopen en geen ondersteuning meer bieden op reeds verkochte toestellen.
Vandaar het woord "risico"
Er is een verschil tussen stoppen met verkopen en geen ondersteuning meer bieden op reeds verkochte toestellen.
http://www.engadget.com/2...ogle-galaxy-nexus-kitkat/

Een fabrikant stopt met een chipset, en een hele telfoonlijn krijgt geen support meer ( het toestel was zelfs nog nieuw te koop )

Risico of niet, maar dit soort ervaringen en geruchten doen het niet goed in 'de markt'
Nu krijg je geen reactie als men een BB toestel in de winkel pakt "Super, keyboard, privacy en snel" maar eerder ( een verdwaalde nerd ) "ik zou het niet doen, als het niet lukt, dan trekt met de stekker eruit"
Daar is geen telefoonverkoper meer, die dan de klant kan overtuigen dat er wťl ondersteuning en garantie blijft.
Als dat een argument zou zijn dat zou 95% van de Android toestellen niet verkopen. Behalve de topmodellen mag je blij zijn als je uberhaubt updates krijgt.
Wie wil er nu een telefoon kopen met het risico dat deze in de toekomst niet meer wordt ondersteund?
80% van de markt.

(Android heeft 80% marktaandeel.)
Dit soort communicatie is toch echt wel de doodsteek voor BB Phones. Wat moet je nou met dit soort wankele toekomst voorspellingen. In plaats van hameren op de sterke punten gaat die Chen een beetje verkondigen dat ze misschien wel helemaal gaan stoppen met smartphones. Oh ja, hij is nog wel benieuwd hoe twee toekomstige modellen het gaan doen... nou, als dat inderdaad niet een sterk staaltje schiet in eigen voet is dan weet ik het ook niet meer. Wat een janboel.

Van player naar looser. Eeuwig zonde, zo zie je maar weer dan een CEO en zijn voorganger prima in staat zijn om een bedrijf de grond in te boren. Net als die CEO van HP destijds "Tablets? Nee dat wordt niks joh...". Enfijn. End of Line.

8)7 8)7 8)7
Tsja, toen HP het toch met tablets probeerde was het 1 van de grootste flops van de tech geschiedenis, dus gelijk had hij wel.
En een paar jaar later zijn ze weer begonnen met tablets toch? Waarom niet goed doorpakken en meteen verbeteren. Dat is een beetje wat ik bedoel. BB had de playbook, stereo sound, hdmi multitasking etc mooi ding. Oke, het hele ecoverhaal. Maar goed, ipv de beuk er in en er voor gaan trekken ze de stekker er uit. En nu zwerven er verhalen over een tablet weer rond.
Ik begrijp nooit die drie stappen terug een vooruit.
De beuk erin is makkelijk gezegd, maar de cash is er niet voor een R&D budget zoals Google, Apple en Microsoft hebben.
Klopt. Maar het hoeft niet altijd de wereld te kosten. Met de beuk er in doel ik op vertrouwen in het product behouden. Goed (positief) marketen etc.

Maar goed, VHS won het uiteindelijk ook van Betamax en Video2000.

Het is alleen moeilijk te accepteren dat middenmoot (matig) producten altijd winnen.
Puur economisch verhaal dus. Marges / winst etc.
Heeft Apple nu al eindelijk een tablet met stereo? (ik dwaal af)

Het is goed zo.
VHS was de Android van de videorecorders. De technologie was simpel, de cassettes waren goedkoop te maken, geen hoge licensiekosten, elke fabrikant ter wereld kon die dingen maken, elke studio kon zijn films erop pleuren - instant win. In die analogie vas Betamax de Apple (geen goedkope modellen, technisch fancy, totale vendor lock-in en dure accessoires/videobanden), en Video2000 de Windows Phone (kwam veel te laat toen de markt al totaal verdeeld was).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 oktober 2015 22:35]

Verloor Video2000 niet omdat ze geen pr0n wilden op hun tapes? En VHS wel? Misschien moet Blackberry het niet de Priv maar de pr0n noemen. De telefoon waarbij omstanders niet op je scherm kunnen meekijken :)
Video2000 kwam sowieso te laat om nog enige betekenis te spelen. Het porno verhaal is een urban legend (Sony was er nooit tegen) maar het was wel zo dat Sony destijds Betamax vrij strikt in eigen handen wilde houden, en hoge royalties vroeg aan de filmstudio's. Daar hadden die pornoboeren natuurlijk net als al helemaal een broertje dood aan, maar minstens zoveel speelde ook mee dat de videobanden van VHS ook nog eens minder complex en dus veel goedkoper te maken waren. Legde je als pornoboer een VHS video van tien dollar in de schappen, dan hield je daarvan een stuk meer in eigen zak over dan bij een tien dollar Betamax tape, en tsja dan is de keus snel gemaakt. Anyway, we raken wel heel offtopic.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 oktober 2015 00:44]

Mooi omschreven ;-)
Ipad pro met 4 speakers komt eraan 😎
Blackberry heeft een 'cash en investments' balans van 3,35 miljard dollar. Met dat bedrag kan je echt wel meer doen aan marketing en ervoor zorgen dat je met een goed 'conventioneel BB10-toestel komt.

Ik krijg het gevoel dat Chen niet echt durft door te pakken. Succes hebben is ook investeren. Investeer in een top-of-the-bill touch toestel met BB10. Zorg ervoor dat meer consumenten kennis maken met BB10. Het OS is gebaseerd op QNX en werkt echt heerlijk, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je meer consumenten bereikt. Een van de manieren is om met dito specificaties te komen en een concurrerende prijs. Met de Blackberry Leap, die gebruik maakt van dezelfde processor als de Z10, gaat je dat niet lukken.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 9 oktober 2015 00:17]

Lukt ze nooit meer, mensen willen geen BlackBerry meer lopen er zsm met een zuur gezicht omheen.

Windows phone heeft het moeilijk genoeg, mensen willen geen BlackBerry maar een android of iPhone. De rest is onbekend, moet zich nog bewijzen en is dus eng.

En van BlackBerry staat mensen nog steeds bij dat dat die goedkope plastic toetsenbord troep was met ping erop die 13 jarigen wilden hebben...
Mag ik vragen wat dan je mening is over Sony? Deze zeggen namelijk hetzelfde alleen dan over een jaar later, namelijk als ze in 2017 geen winst op telefoons maken, stoppen ze ermee.

Is het dan nog wel slim om in de komende jaar of 2 jaar een Sony te kopen? Want wie weet stoppen ze wel.
Dat kun je inderdaad terecht afvragen. Als je elk jaar een nieuwe phone koopt maakt het geen klap uit welke toekomst strategie een bedrijf heeft. Maar als je meer op continuiteit zit dan is dit soort berichtgeving niet echt ... laten we zeggen handig. (van Sony evemin).
Als het goed is dan mag het niet uitmaken. Er moet een duidelijke roadmap zijn. Als Sony 2 jaar support blijft geven (en dus updates uitrolt), dan moet het geen probleem zijn.
Het is op zijn minst frapant dat zowel Sony en BlackBerry dergelijke publieke uitspraken doen. Heel bizar dat mensen met zo'n hoge verantwoordelijkheid en dito salaris zulke domme marketing fouten maken. Er lijkt me toch dat er een zinnig iemand in een vergadering heeft gezegd van: "Goede grap Chen, haha.. Oh wacht je bent serieus?" Om vervolgens uit te leggen dat dit de meest domme zet is voor een bedrijfstak die je kunt maken.

Wat dachten ze hier mee te bereiken? Wat was hun motivatie? Je zou haast denken dat ze dit bewust doen (met de gevolgen in het achterhoofd). Maar waarom? Ik snap het in ieder geval niet.
Uhm sorry? nieuws: Sony geeft high-end apparaten sinds Xperia Z2 update naar Android 6.0
Aangezien de z2 in begin 2014 is uitgekomen is dat toch echt 2 jaar updates. Noem eens een ander merk (behalve Nexus) waar dit gebeurt? Bij samsung in ieder geval al niet: http://www.slashgear.com/...6-note-5-not-s5-26399483/

Nou wil ik niet zeggen dat Sony perfect updates uit brengt, maar het lijkt op het moment een van de weinige te zijn die nog moeite doet voor oude toestellen.
Onzin. Zelfs de Xperia Z draait al 5.1. Sony is juist erg goed op dat gebied :)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Burr op 9 oktober 2015 08:51]

Ook ik heb een Sony, welliswaar een M2.. maar ook ik draai nog op 4.4.. Nog geen verdere updates gehad, ligt dit dan echt aan de Z-serie of gaat dat dan over de gehele Xperia-serie? Zou wel handig zijn om ook naar 5.1 te kunnen komen..
Ah... en dus moeten we met z'n allen op een zinkend schip springen om te helpen met hozen of zoiets? Net zoiets als het nu komen met een Android toestel: wat zegt dat over het vertrouwen in het eigen platform?

Heel erg jammer. Het viel me ook op dat BB dit jaar niet vertegenwoordigd was op de Qt World Summit (afgelopen dagen in Berlijn). BB's OS is gebouwd op Qt, dus je had je daar verwacht tegen te komen. Maar waar Jolla er wel was (en het e.e.a. presenteerde en een paar tablets weggaf) was er van BB geen spoor te bekennen...
Ah... en dus moeten we met z'n allen op een zinkend schip springen om te helpen met hozen of zoiets? Net zoiets als het nu komen met een Android toestel: wat zegt dat over het vertrouwen in het eigen platform?
BlackBerry verwacht niet dat dit de verkoop van telefoons beÔnvloedt, niet in positieve of negatieve zin.

Zij verwachten op het moment weinig verkopen, zij verwachten dat de mensen die dit nieuws lezen een kleine club is die waarschijnlijk niet een grote impact gaan hebben op hun verkopen, maar zij verwachten op den lange duur hun aandeel een beetje veilig te stellen.

Blackberry Ltd, of BBRY, is al sinds 2011 flink aan het dalen. Dit nieuwsbericht zorgt er alleen maar voor dat (potentiŽle) aandeelhouders weten dat er niet meer met bakken geld wordt gegooid naar een afdeling dat al jaren geen winst meer heeft gedraaid.

Kijk wellicht eens bij jezelf: zou jij je aandeel bewaren als zij doorgaan met hun smartphone productie op de huidige manier, of op een van de manieren waarop zij dat geprobeerd hebben de afgelopen jaren? Zonder dit bericht, zou jij overwegen in BlackBerry te investeren?
Sorry hoor maar in het filmpje wat op tweeakter stond bleek al dat die Chen geen klap verstand heeft van hoe zijn nieuwste telefoon werkt...met alle respect, maar dat kan toch niet.

Nu zegt ie dit weer....wat een rare man is het...misschien is het idd beter dat BlackBerry stopt met het maken van telefoons, en zich toelegt op de car systemen en de software.
Sorry hoor maar in het filmpje wat op tweeakter stond bleek al dat die Chen geen klap verstand heeft van hoe zijn nieuwste telefoon werkt...met alle respect, maar dat kan toch niet.

Nu zegt ie dit weer....wat een rare man is het...misschien is het idd beter dat BlackBerry stopt met het maken van telefoons, en zich toelegt op de car systemen en de software.
De man krijgt een telefoon in handen, net uit de doos, zonder configuratie.
Ik heb in mijn laatste jaren nog nooit een manager ( welk level dan ook ) zijn eigen telefoon zien configureren.
Dat is prima, daar zijn IT-guys voor, net zoals er marketing-guys zijn.
De man werd overvallen door een 'lieve' journalist, die haar kans schoon zag en een scoop kreeg.
Zelfs de browser kwam in de eerste settings uit, waar je je naam / account in moest vullen, en niet iedereen kan // ziet dat, zeker niet onder een 'lichte' druk, als je wat anders verwacht.

Dat BB carsystems gaat ontwikkelen lijkt me prima, maar wat als je je sleutels verliest ?
Kan je nooit de auto meer in ?
Het is 'zijn' bedrijf, dan mag je wel iets meer binding verwachten....of is dat raar?

Het geeft eens te meer aan hoe de feeling is die je als CEO met de vloer hebt....iig bij BlackBerry.

Denk je nou echt dat Tim Cook niet weet hoe een iPhone, iPad of MacBook werkt??
Chen moet managen, een bedrijf van de ondergang redden, geen telefoon bedienen. En daar schijnt ie heel succesvol mee te zijn geweest in het verleden.

En dat lijkt z'n grote kracht: zonder emotie, zakelijk naar de situatie kijken en zo rationele beslissingen maken. En dan is deze aankondiging geen rare gedachtegang.
Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst....

Die Chen brengt in een interview het zorgvuldig opgebouwde imago door de PR mensen binnen BlackBerry om zeep..

Ik denk dat ie stiekem nog steeds een HTC gebruikt.....
Zeg jij dat de volgende keer ook als je solliciteert? Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst? Nee, ik ook niet...

Welk imago heeft BlackBerry dan nog? Dat het ooit telefoons maakte die door de massa gebruikt werden en nu niet meer? Dat het veel te lang geduurd heeft tussen de aankondiging en de release van BB10? Dat het blijkbaar een tak heeft die het wel goed doet?

Ik heb ontzettend veel plezier gehad van mijn BB 8820v en blijf het bedrijf een warm hart toedragen. Maar als je iets meer van een afstandje en met minder emotie naar het bedrijf kijkt, kan het niet veel anders lopen dan het nu loopt. Hulde dat ie niet doorgaat tot al het geld op is en het hele bedrijf failliet gaat.

Wil je graag dat BB telefoons blijft maken? Daar helpt maar 1 ding: BB telefoons kopen! En laten we wel wezen: de Priv ziet er gewoon goed uit. Toch heb ik het gevoel dat de meeste mensen gewoon weer voor 1 van de grote twee of de kleinere derde OSsen gaan...
Dit is een fantastisch bericht voor aandeelhouders...NOT. Zo gaat de verkoop natuurlijk ook geen extra zetje krijgen naar mijn mening. Je koopt een telefoon terwijl de kans groot is dat je het jaar erop al geen ondersteuning meer kunt verwachten.

Ik vind die Chen maar een rare snuiter... :P
Natuurlijk is dit wel goed nieuws voor de aandeelhouders. Eindelijk duidelijkheid hoelang die verliesdraaiende onderneming van de smartphones nog gaat duren. Aandeelhouders vinden verlies namelijk niet zo leuk.
Maar als deze mededeling een self-fulfilling prophecy blijkt, dan hebben die blije aandeelhouders nog minder.
Ja, minder verlies!
Als je voor het gemak het afschrijven van de boekwaarde van een enorm bedrijfsonderdeel niet meerekent, dan heb je gelijk.
Zou die afdeling niet al lang afgeschreven zijn?
Kijk maar op de balans, er staat niet zoveel meer op wat afgeschreven kan worden. En waar de aandeelhouders in dit geval eerder naar kijken is cashflow - hoeveel bloedt er elk kwartaal weer uit door die telefoons?

Wat meer zorgen baart is het enorm gedaalde R&D budget de afgelopen jaren, hoe kan Blackberry aan blijven haken bij Google, Apple en Microsoft met maar een klein aantal developers van BB10?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 oktober 2015 22:13]

Alleen kan je er nu vergif op innemen dat mensen geen BlackBerry meer kopen omdat ze er "toch mee gaan stoppen", het is dus een self-fullfilling prophecy geworden.
Goed nieuws voor de aandeelhouders. Want die smartphones kosten alleen maar geld en leveren niets op.
Goed nieuws zou zijn als ze er nu meteen mee ophouden. Nu is het gewoon geld weggooien het komende jaar.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 8 oktober 2015 23:02]

Suggestieve artikel van tweakers.net, er staat nergens dat ze gaan stoppen :

http://m.crackberry.com/h...hens-interview-codemobile
Nee maar er staat toch wel heel duidelijk dat die overweging wel gemaakt wordt:
Ina Fried: Are there going to be new BB10 devices in a year or two from now?
Well, that's going to be dictated by business choices.
Walt Mossberg: You're saying you can still do your security magic on other Android phones if you leave the handset biz?
Oh yes, certainly. We've been doing very well increasing Android suppliers on our BES 12 platform. The purchase of Good helps us get more iOS suppliers on our platform
Het besluit om door te gaan met BB10 mobiletjes is dus nog niet genomen. Het besluit om in te zetten op software wordt duidelijk bevestigt. Prima artikel van Tweakers dus eigenlijk.
Het besluit om in 2016 te stoppen als ze niet gaan verkopen staat er ook niet :) "Are there going to be new BB10 devices in a year or two from". etc...
Dat is de vraag die gesteld is, het antwoord is natuurlijk interessanter.. Het anwtoord is "dat wordt bepaald door zakelijke beslissingen" en is dat toch wel helder. Dat is geen Ja, geen Nee. Dat is een dat moeten we nog besluiten.
dus de titel van het artikel klopt niet echt en dat is mijn punt.
Jawel. De titel zegt Blackberry overweegt dat. En dat is ook zo. Dat was ook zonder interview al zo. Elk bedrijf met een verlieslatende business overweegt daar mee te stoppen. Nu BB een Android mobieltje heeft is de vraag naar BB10 een logische en dat er geen "Ja, maar natuurlijk gaan we door" geantwoord is rechtvaardigt de titel. Dat mensen hier op tweakers als een kip zonderkop dan gaan schreeuwen dat ze gaan stoppen is een heel ander verhaal. Het kan evengoed zijn dat BB er volgend jaar erachter komt dat de Android markt verzadigd is, Android niet veilig te krijgen is en ze zich daar niet voldoende kunnen onderscheiden en ze maar beter met BB10 kunnen doorgaan.
Oeps ik dacht dat ze vorig jaar al gestopt waren met fabricage van telefoons.

De mensen die ik ken die een Blackberry hadden zijn allemaal overgestapt op een iPhone of Android toestel.
Dat is tekenend dat iemand hier post dat ie dacht dat blackberry was gestopt met het uitbrengen van toestellen.
Ik ben wel benieuwd welke twee telefoons met BB OS 10 ze nog mee komen. Als er een BB OS 10 versie van de Priv komt dan ga ik die serieus overwegen, het toestel ziet er erg goed uit. Maar Android ga ik sowieso niet aan beginnen.

Hij had dit alleen denk ik beter niet naar buiten kunnen brengen, want dat komt de verkopen waarschijnlijk zeker niet ten goede. Ben benieuwd in hoeverre ze uberhaupt winst kunnen maken met een Android-phone, is een lastige markt volgens mij. Flink zware hardware nodig dankzij een zwaar inefficient besturingssysteem en dan verwachten de meeste consumenten ook nog dat ze goedkoop zijn.
Snapdragon 400 en 410 kosten niet veel en zijn voldoende voor Android. Deze zelfde hardware wordt gebruikt in MS toestellen en zal eveneens het minimale zijn voor nieuwe BB10 toestellen.
Als de Priv een nette prijs krijgt dan zie ik daar nog wel markt voor. Alleen BlackBerry staat niet echt bekend om goedkope telefoontjes. Dus ik ben benieuwd, wel gekke uitspraken voor een CEO die nog wat uit de hardware markt wil halen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True