Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties
Submitter: calvin

BlackBerry is in een aantal landen begonnen met de voorverkoop van zijn eerste Android-smartphone Priv. In Europa kunnen Britse consumenten alvast een bestelling plaatsen, waarvoor zij een bedrag van omgerekend 777 euro moeten neerleggen.

Geïnteresseerde klanten kunnen het toestel voorbestellen via de onlinewinkel op de website van BlackBerry, maar dit geldt vooralsnog alleen voor mensen in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Aannemelijk is dat de preorders in de komende tijd ook worden opengesteld voor andere landen. Volgens de Canadese smartphonefabrikant wordt de Priv vanaf 6 november verscheept naar klanten die een bestelling plaatsen, maar of de verkoop tegen die tijd dan voor iedereen start is niet duidelijk.

Er zijn nog geen Nederlandse prijzen bekend van BlackBerry's eerste Android-smartphone, maar in het Verenigd Koninkrijk vraagt het bedrijf een prijs van 549 pond. Dat is omgerekend ongeveer 777 euro, en dat geeft waarschijnlijk een indicatie van wat de smartphone in Nederland gaat kosten. Met een dergelijke prijs begeeft BlackBerry zich in het high-endsegment.

De Priv is al enkele malen gedemonstreerd door BlackBerry en heeft als meest opvallende kenmerk een verticaal uitschuifbaar toetsenbord. Verder heeft de fabrikant software ingebouwd die ervoor moet zorgen dat gegevens veilig blijven en de privacy van de gebruiker gewaarborgd wordt. Op het gebied van hardware is er een 5,4"-scherm aanwezig met resolutie van 2560x1440 pixels. In de behuizing is een Qualcomm Snapdragon 808-soc ingebouwd, vergezeld door 3GB ram.

BlackBerry Priv preorder

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Mooi toestel, aankondiging van BlackBerry is er eigenlijk niet echt geweest. Prijs is hoog, maar weet niet hoeveel geld het kost om een fysiek toetsenbord te maken. Ik ga de reviews afwachten. Vind het veel geld om zomaar even uit te proberen. Ik hoop ook dat ie in de winkel komt te liggen.

[Reactie gewijzigd door pineapple23 op 23 oktober 2015 18:17]

De prijs valt eigenlijk wel mee voor wat voor veel mensen het belangrijkste device in hun leven is en voor wat je er (nu nog op papier, natuurlijk) voor krijgt.

Vooral de 3410mAh (@4.4V)-accu zou wat mij betreft voor alle consumenten de prijs al moeten rechtvaardigen. Short battery life is volgens mij wel de meest gehoorde klacht op dit vlak.

Verder:
  • EINDELIJK een geweldig fijn fysiek toetsenbord erbij (niet de klacht waar mensen zich het meest bewust van zijn, maar zeker de nummer 2: 'damn autocorrect' en dat soort teksten)
  • 32GB storage standaard, uitbreidbaar voor twee tientjes naar een totaal van 96GB
  • AMOLED belachelijk hoog-reso scherm
Er zijn wat mij betreft maar een paar onzekerheden of smetjes op het blazoen van dit device:
  • Nog niet duidelijk hoe de security updates zullen zijn, al mag je hopen dat Blackberry hier hun naam hoog gaat willen houden. Aan de andere kant zou Blackberry ook in z'n geheel kopje onder kunnen gaan.
  • root gaat moeilijk worden
  • Zo groot. Sommige mensen houden ervan, maar van mij had ie een slagje kleiner mogen zijn.
  • Geen USB-C poort (maar Quick charge 2.0 is alsnog supported). Op zich niet echt een issue, maar als dit echt de laatste zucht van hardware keyboards gaat zijn, dan loop ik nog lang met een microUSB-aansluiting rond.
Ik wacht ook een paar reviews af, maar in principe is dit een no-brainer voor me. Ik wacht al 5 jaar op een nieuwe (Europese) hardware slider.
Opzich eens, maar als je gaat rooten introduceer je ook een veiligheids risico. Ik zou nu net voor Blackberry kiezen ivm de al dan niet vermeende veiligheid. Zelf-beheersing en niet rooten is dan iets wat naar mijn smaak in lijn ligt met het toestel. O-)
True, op zich lijkt het me ook wel fijn om meer security te hebben en gewoon lekker officiŽle ROMs te draaien.

Aan de andere kant ben ik me er heel bewust van dat vendors soms hele stomme keuzes maken en dan kan het fijn zijn als je toch een beetje zelf kan tweaken. Zeker met hardware keyboards (waar vaak wel onzin-knoppen op zitten, maar geen essentials). Op m'n HTC Desire Z heb ik arrow keys en een CTRL key gemod. Op m'n Droid 4 CTRL, ALT en nog een pleur andere keyboard tweaks.

Dat gaat zonder root ongetwijfeld niet kunnen of gewoon heel karig werken, wat betekent dat ik waarschijnlijk dergelijke tweaks moet gaan missen. CTRL+C, CTRL+V en CTRL+Z zijn geweldig en verrassend goed ondersteund op Android.

Het touch sensitive-keyboard qua hardware is een mooi alternatief voor pijltjestoetsen, maar ik vrees dat wat Blackberry er softwarematig mee doet ook hier niet optimaal voor me gaat zijn. Ik wil CTRL+SHIFT+rechts kunnen doen om tekst te kunnen selecteren en het zou me verbazen als dat out of the box kan. Wellicht is het wel mogelijk om een virtueel tobo met de modifier keys te combineren met het uitgeklapte toetsenbordje. Nog steeds niet ideaal, maar dan hoeft er in ieder geval niet geroot te worden.
Uit ervaring kan ik vertellen dat Blackberry toetsenborden geen CTRL toets hebben maar dat het systeem voor selecteren, knippen en plakken verrassend goed werkt met touch onder BB10. Met Android kom ik daar zelf een stuk minder makkelijk mee uit de voeten.
Ik lees net dat het keyboard ook touch-sensitive is en als een soort trackpad kan fungeren :O To hell met alle andere telefoons, dit wil ik!
Werkt prima op mijn Blackberry Passport. Een aanrader dat touch sensitive keyboard!
Ik denk dat het toetsenbord niet gek duur zal zijn. Veel geld zal vooral in software ontwikkeling zitten is zo mijn gok. Blackberry probeert een zo veilig mogelijke Android mobiel te leveren en daarvoor hebben ze een hoop aan Android moeten sleutelen en er voor ontwikkelen.

Nou denk ik dat er best interesse voor is uit de zakelijke wereld waardoor de prijs nog wel te overbruggen zal zijn voor veel zakelijke gebruikers. Ik gok alleen dat het geen groot succes zal zijn bij de consumenten direct, waarschijnlijk pas in latere toestellen als de meeste R&D kosten voor de software zijn terugverdient met de Priv en ze voornamelijk de software moeten porten (waardoor de android blackberries dus goedkoper kunnen worden).

Edit: concurrenten moest consumenten zijn

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 23 oktober 2015 19:41]

Mensen lijken maar niet te snappen hoe het werkt met kosten en prijzen. De R&D kosten voor dit toestel zijn gemaakt en betaald. Blackberry zet zijn prijs nu onafhankelijk van de R&D kosten, maar wel in functie van verhoopte verkoopaantallen/verhoopt marktaandeel en/of maximalisatie van winst. Misschien wordt een later model wel duurder, als ze onverhoopt veel toestellen verkopen, zelfs als de R&D kosten dan veel lager zijn...

*** edit : op een tech side krijg je een -1 als je uitlegt hoe economie en vooral prijszetting werkt en dan schrijven ze even verder "ik begrijp niet waarom dit zoveel kost en ik begrijp niet waarom dat zo duur (of goedkoop) is...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 23 oktober 2015 18:50]

Dit is bij dit onderwerp ook niet relevant.

Wordt een lang off-topic verhaal waarin je ook nog eens moet uitleggen dat Apple met haar lager marktaandeel een gigantische winst per toestel maakt en daarmee bijna de totale mondiale winst op smartphones incasseert.
Maar je moet ook niet zomaar elk bedrijf met Apple vergelijken, er is er zo ongeveer 1 op dit gebied die dit voor elkaar krijgt en dat is in dit geval Apple.
Omdat Apple dat kan permiteren tegenover de klanten wilt niet zeggen dat elke andere fabrikant dat ook kan..
Voor veel mensen is er maar 1 fabrikant premium, en dat is Apple (hun keuze uiteraard..) en daarmee heeft Apple min of meer een groot gat in de markt wat het vult maar daar hangt wel een premium prijs aanvast.
Ja dat zal best.

Maar naast Audi is er ook BMW.

Waarom zou er naast Apple niet een premium merk kunnen bestaan? BB had dat kunnen zijn maar had niet genoeg in huis. Je moet zorgen dat je kwaliteit heb, kwaliteit uitstraalt en laten zien dat je de beste techniek in huis hebt.
Tsja vraag dat aan de gehele wereld haha waarom men Apple Premium vind en bijv BB of Sony niet..
Maar wel een goede vraag waarom het een ander niet lukt, echter puur kijkend naar de Android concurrentie onderling zie je wel dat Samsung het meest populair is, die zou je ergens dus als premium kunnen zien, maar ook weer niet omdat er geen premium prijskaartje aanzit. Samsung zit qua prijzen gelijk met de concurrentie (en ook met de hardware).

Van mij mag er net als in de auto branch premium merken bestaan, nu zijn Audi en BMW natuurlijk zoiets als een HTC en een Sony ofzo, beiden niet premium. Maar goed ik begrijp goed wat je bedoelt met de vergelijking. Ik vind het ook jammer dat vooral in deze gadget branch Apple bovenaan staat als premium, hun lachen zich uiteraard kapot. Maar dat is wel hoe het zit; apple is het enige premium telefoonmerk die daar zijn prijskaartje aankopppelt.
R&D kosten zijn idd sunk costs en dat ontken ik ook niet. Je gaat er echter vanuit dat alle betrokkene partijen volledig rationeel handelen, en dat is een achterhaalde economisch paradigma. Het is prima mogelijk dat aandeelhouders nou eenmaal het terugverdienen van de R&D kosten terug willen zien in de prijsstelling van de mobieltjes. Een cost+ (inclusief sunk cost) prijsstelling is inderdaad niet het meest rationeel, maar het is nog altijd een common practice, ook bij grote bedrijven.

Ook bij een demand based prijsstelling vermoed ik dat de prijs zo hoog is door de meerwaarde die de beveiliging bedrijven bied, en zodra die markt verzadigt is Blackberry mobieltjes met deze tech pas goedkoper gaat aanbieden en ook consumenten target.
Je hebt gelijk dat er bij prijsstelling zelden volledig rationeel gehandeld wordt, maar we moeten het hier ook niet te moeilijk maken ;)

Doorslaggevender hier is denk ik, dat het belangrijk is voor Blackberry om de prijs voldoende hoog te stellen zodat ze in de eerste plaats mensen kunnen targeten die bereid zijn veel geld te geven voor een "secure telefoon" en daarmee een bepaalde positionnering kunnen bewerkstelligen op de zakelijke en de premium markt. Later kunnen ze dan daarop voortbouwen, met "toegankelijkere versies"
De R&D kosten voor dit toestel zijn gemaakt en betaald. Blackberry zet zijn prijs nu onafhankelijk van de R&D kosten, maar wel in functie van verhoopte verkoopaantallen/verhoopt marktaandeel en/of maximalisatie van winst

Je hebt volledig gelijk dat een verstandig.successvol bedijf het zo doet ...

Ik heb echter bij een grote multinational in de tech sector gewerkt die niet zo werkte en de R&D kosten wel degelijk verwerkte in de initiele verkoopprijs. Geen verassing dat ze daarom zichzelf regelmatig uit de markt prijsden ... _/-\o_
Uiteraard zijn reviews belangrijk. Van de eene kant denk ik, why gelijk een peperduur toestel, laat mensen weer vertrouwen in je merk krijgen en laat de overstap drempel iets lager zijn. Het is android dus op dat gebied weet je wat je te wachten staat, maar de prijs is natuurlijk moeilijk indien je gehecht zou zijn aan bijv een samsung of htc oid.

De specs zijn overigens wel high end, leuke accu erbij (niet tot daar het geld in zit maar toch..), de specs zou niet de reden zijn waarom je niet dit toestel zou pakken.
Indien je bijv een samsung of htc pakt en het vergelijkt met dit toestel heeft de blackberry volgens mij zelfs meer te bieden indien het allemaal klopt dat de security en etc van BB aanwezig is.
Dan zou je dus de belangrijke zaken van BB nu ook op een android toestel hebben..

Het toetsenbord, tsja het is voor velen waarschijnlijk een groot pluspunt, mij gaat het typen op een touch weer goed af ( nu tiep ik geen lange e-mails en verslagen op mijn telefoon ). Voor mij is dit dan weer net iets dat ik denk nah is onnodig.
Ondanks het toetsenbord is het toestel ingeklapt ( zo hoe ik hem zou gebruiken ) niet dik te noemen, dit zou dus betekenen dat ik indien ik hem ingeschoven laat, gewoon een slank / mooi toestel heb met high end specs + security van BB.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 oktober 2015 09:32]

Ik vraag me af hoe dit gepercipieerd gaat worden. Als ik Google op het startscherm zie staan, rijmt dat naar mijn gevoel al niet met "privacy". Ik betwijfel of dit "secure" element als geloofwaardig zal worden gepercipieerd.
Maar misschien heeft het toetsenbord zijn aanhangers?
I committed that we would release an Android phone only if we could make it, like everything else we produce: secure. We have – and so today is that day.

Dit schreef John Chen vandaag op zijn BlackBerry Blog.
Uitdaging voor wat hackers haha
Tja, het danst een beetje op twee voeten: security and privacy zijn niet hetzelfde, maar door "security" te claimen en het toestel "PRIV" te noemen wordt er volgens mijn verwarring gezaaid. Misschien weten ze Android meer secure te maken, maar Google en privacy gaan niet samen zoals we weten en ik denk dat dit ook zal afstralen op de perceptie van "secure".
Misschien ipv een el cheapo free Gmail account te gebruiken, zou je ook een betaald Google Apps for Work account kunnen gebruiken. De spelregels zijn voor beide Accounts nogal verschillend.

[Reactie gewijzigd door Skateman op 25 oktober 2015 15:35]

Niet zo lastig met een 0-day exploit of ander lek in Android is ook de BB niet langer goed beveiligd. Chen naar mijn idee niet helemaal wat hij zegt. Iets wat de afgelopen tijd steeds meer blijkt uit zijn eigen knullige optreden. Een CEO die niet weet hoe hij zijn eigen nieuwe topmodel moet bedienen? Dat is lachwekkend! Wat ook lachwekkend is om een toestel privacy vriendelijk te noemen en vervolgens alle mogelijke Google services en diensten voor te installeren. Zie bijvoorbeeld Aral Balkan over Google: https://youtu.be/jh8supIUj6c?t=8m50s Buiten dat als je een Android toestel wilt is waarschijnlijk de Priv wel de beste keus :), of je moet aan de slag gaan met Custom ROM's.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 24 oktober 2015 13:15]

Met die prijs voor de Priv geef ik de voorkeur aan een goedkoper toestel met BB10 (QNX). Heck voor het tobo zou ik zelfs een ouder type nemen, met BB7 of zo. Ik wil geen touchscreen en zeker geen toestel met een nummeriek tobo.
BB7 is toch wel echt een andere ervaring dan BB10. Ik zou zeggen kijk eens naar een BB Passport :), zeker als je apps niet belangrijk vindt kun je goed bij BB terecht. De Passport is ook nog eens gebaseerd op snelle hardware waardoor de ervaring beter is dan bij oudere op dual core gebaseerde modellen.
zeker als je apps niet belangrijk vindt kun je goed bij BB terecht
Laat deze markt nu net op 1 hand te tellen zijn.
Ze komen niet voor niks nu met een toestel gebaseerd op Android, dat is iets wat vele willen, mede dankzij de apps.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 oktober 2015 17:32]

Je wilt geen toestel met een touchscreen? Je wilt geen toestel met een nummeriek tobo?
Wat voor toestel heb jij dan als ik vragen mag momenteel haha?

Indien je geen android toestel wilt ( want dat is natuurlijk het grootste verschil hier ) dan heb jij niks aan de BB Priv nee, indien jij geen touchscreen wilt dan heb je het sowieso heel zwaar op dit gebied denk ik?:P
Mijn huidige teleffoon heeft een qwerty tobo en dat werkt voor mij het best. Voor een tablet vanaf 7" werkt touchscreen wel, maar bij kleinere schermen is het niet handig.

Wie nog een gsm maakt of verkoopt met enkel de nummerieke toetsen moet stante pede geŽxecuteerd worden.

Daarbij wil ik ook geen Android, ik was enthousiast, maar ben volledig gedesillusioneerd geraakt door wat Android nu is geworden.

Ultiem betekend dat, dat mijn huidige gsm ook mijn laatste mobiele telefoon gaat zijn.
Persoonlijk vond ik de oude blackberries met BB7 en trackpad anders helemaal niet vervelend werken!

Een touchscreen is leuk voor sommige spelletjes, maar voor de rest voegt het (behalve extra schermruimte) niets toe in vergelijking met die telefoon. Toch mis ik nog steeds een fysiek toetsenbord en zou ik ook zeer graar weer een BB willen hebben. Alleen heb ik geen zin meer in Android, simpele feit dat je niet alle geluiden van iedere app kan beheren vind ik al zeer irritant (of daarin profiles kan maken die meer zijn dan alles stil/ alles geluid).
Heb jij ooit eens met een Blackberry met een trackpad gewerkt dan? Zoals ik al zei, behalve het grotere scherm voegt het niets toe aan een telefoon qua functionaliteit. Ik kan met touch nog steeds geen rechter muisknop doen en ik moet de hele tijd met mijn vingers het scherm over om op de juiste plaats te drukken.

Sterker nog, met de trackpad hoefde ik op websites minder vaak in te zoomen omdat mijn vingers niet precies genoeg kunnen drukken..
Tijdens het kijken van filmpjes of het bekijken van plaatjes is een groter scherm (door geen toetsenbord) echter wel heel fijn.

Jouw reactie slaat dan ook nergens op, het enige wat je noemt is dat je mensen die niet met een touchscreen willen werken maar geen mening moeten hebben? Op de desktop markt zijn touchscreens nou ook niet echt een geweldig succes, hoe zou dat toch komen?
Ik vind het ook een gewaagde stelling. Als het echt een gelicenseerd Android van Google draait dan zal het vast ook Google Play Services hebben en als dat het geval is krijgt Google toegang tot veel informatie, als ik het goed heb begrepen. Als zij het niet hebben, lopen zij tegen hetzelfde probleem aan als op BlackBerry 10, namelijk dat veel populaire Android-apps niet zonder meer werken. Voor BlackBerry 10 beweerde BlackBerry ook al dat het goed voor je privacy zou zijn, terwijl alle Android-apps (inclusief de ports die op BlackBerry World werden aangeboden) bevoegdheden ŗ la carte kregen. Ik ben benieuwd of BlackBerry dus een speciale deal met Google heeft.
Enige verschil is wel dat je op de BB OS10 vaak geen Google Play Services hoeft te draaien voor je Android apps ;) Zo heb ik ook meerdere APK's draaien, maar geen van allen hebben Google Play Services nodig.

BB geeft zelf aan dat ze op alle lagen beveiliging en privacy features hebben toegevoegd. Ook begreep ik dat je per app in kan gaan stellen waar je wel toegang tot geeft en waar niet toe. In de praktijk kan het best zo zijn dat er apps zijn die alsnog privacy-gevoelige features bevatten, maar feit blijft wel dat je als eindgebruiker wel in control blijft of je de feature WIL gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Xardas op 23 oktober 2015 21:24]

Google play services is al inbreuk op je privacy door alleen al door je locatie en email vrij te geven aan de devolper.
Locatie wordt niet zomaar vrijgegeven.. Dat is een permissie, eentje die je kan weigeren.
Je kan locatie permisie uitzetten als standaard en toch doet google play service wat het moet doen met location awareness. Het zal proberen alsnog je positie via bijv. wifi of iets anders proberen te achterhalen. De service doet meer op de achtergrond en kan soms een batterij vreter zijn.
In Android 6.0 zou een geweigerde permissie echt altijd geweigerd moeten zijn.
Eerst zien. Vermoed dat je bepaalde apps zoals whatsapp eerst moet installeren en dat je dingen niet kunt wegvinken tijdens de installatie. Na de installatie wel, maar ben meer benieuwd wat google play service doet na installatie bij Android 6
Ik heb zelf ook een BlackBerry-10-toestel en ken het probleem maar al te goed. Het kan best zijn dat jij daar geen last van hebt, maar ik wel. Sommige van deze apps blijven inderdaad wel werken, maar je wordt wel steeds met een popup geconfronteerd wanneer je de app opstart. Apps die Google-Play-Services-functies echt nodig hebben werken helemaal niet. Het lijkt mij daarom ook wel essentieel dat een toestel dat BlackBerry als "powered by Android" aanprijst deze problemen dan Łberhaupt niet zal hebben, maar het gebruiken van Google Play Services heeft ook weer consequenties voor je privacy.

Wat ik daarmee wilde zeggen is dat BlackBerry al eerder misleidende uitspraken heeft gedaan over privacy. Wat zij nu allemaal anders doen is voorafgaand aan tests en reviews niet duidelijk en ik vind het dan ook opvallend en bedroevend dat zij daar vanuit zichzelf niet nader op ingaan. Android lost het bevoegdhedenprobleem gedeeltelijk zelf op met Marshmallow, maar de Priv zal met Lollipop verschijnen. Dan kan BlackBerry wel beloven om allerlei bevoegdheden te ontzeggen en extra goed op privacy te letten, maar vervolgens blijf je de bekende compatibiliteitsproblemen krijgen. Al met al had BlackBerry dit met native-apps op BlackBerry 10 veel beter onder controle en ik zie de verhuizing naar Android daarom nog met een behoorlijke portie scepsis tegemoet.
Dat is inderdaad appart, beter hadden ze dan denk ik de Google Apps als optie aangeboden. Maarja dan heb je een toestel zonder market, zonder gmail, wat is dan nog de toegevoegde waarde van Android bovenop Blackberry OS (of wat de naam vroeger was).
Ik had hem gekocht als hij een horizontaal uitschuifbaar toetsenbord had gehad.

Wat een ontwerp beslissing om het toetsenbord verticaal uitschuifbaar te maken |:(

Waarom? Nou, houdt eens afstandsbediening in evenwicht in je handen vast en probeer dan eens de onderste knopjes met je duimen aan te raken. Veel RSI plezier. :Y)

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 23 oktober 2015 18:54]

Hier heb ik met oudere vertical sliders anders nooit problemen mee gehad...
Die waren wel kleiner van formaat. Ik denk dat zo'n breed toetsenbord niet lekker tikt. Dat is iig niet fijn voor je duimen. Tenzij ze het toetsenbord hadden opgesplitst aan de linker en rechter kant. Zoals je virtueel kan doen op de iPhone 6 plus en iPad
Wat een ontwerp beslissing om het toetsenbord verticaal uitschuifbaar te maken
[...]
Nou, houdt eens afstandsbediening in evenwicht in je handen vast en probeer dan eens de onderste knopjes met je duimen aan te raken. Veel RSI plezier.
Ik had ook liever een landscape slider gezien, maar ik denk dat dit reuze mee gaat vallen. Bij landscape sliders heb je bijna precies dezelfde situatie, met als enige verschil dat daar het zwaartepunt marginaal lager ligt.

1. We weten nog niet waar het zwaartepunt ligt, maar het is in ieder geval goed mogelijk dat hier rekening mee is gehouden in het ontwerp.
2. De mensen die erop getypt hebben zeiden dat het verrassend goed werkte en gebalanceerd was
3. Zelfs als het zwaartepunt hoger ligt, dan strek je simpelweg je wijsvingers iets meer. Uiteindelijk zorgt de wrijving die je met de zijkant van je wijsvingers zelfs voor de meeste grip. De vingertoppen zijn slechts een minimale 'stopper' tegen het kantelen. Gezien de ronde zijkanten moet dit prima gaan.

Probeer je landscape slider maar eens extra laag vast te houden en te voelen waar een eventueel gebrek aan balans precies zit.
Zou kunnen. Maar dan komen we op het volgende probleem: piepkleine toetsjes waar de duim van een gemiddelde Nederlander 8 toetsen beslaat. In mijn geval HEEL irritant. Ik heb een BB Q10 bij gebrek aan beter en ondanks dat ik verlieft ben op fysieke toetsenborden is de mini-uitvoering van Blackberry het toch net niet :(
Ik neem aan dat ze daar wel over nagedacht hebben. Er zijn immers meer toestellen die groter van formaat zijn (Apple 6S+/Samsung S6+ bv.). Het zou mij niets verbazen dat ze de accu zo ver mogelijk onderaan hebben geplaatst en daarmee ook het zwaartepunt.
777 euro? Ik vond 550 euro al een hoop maar 777 euro? Ik denk dat BB weer eens veel te hoog inzet met de prijs. Net als toen met de Z10 en Z30. Een Samsung S6 is qua hardware even goed en qua camera waarschijnlijk beter. Je betaalt dus 2 a 300 euro voor het toetsenbord en de BB features.

Edit:
Verder heeft de fabrikant software ingebouwd die ervoor moet zorgen dat gegevens veilig blijven en de privacy van de gebruiker gewaarborgd wordt.
Beveiliging zoals encryptie zal vast goed verzorgd zijn. Het gaat dan net als die standaard Android 6.0 encryptie bijvoorbeeld om wanneer je het toestel kwijtraakt niemand bij je spullen kan. Ook zit er betere controle over apps in, dat is echter ook iets wat standaard in Android 6.0 terug te vinden is. Verder heeft BB aangegeven snel beveiligingsproblemen in Android te patchen en upgrades uit te rollen. Privacy is een ander verhaal met een berg Google apps en services die standaard zijn geÔnstalleerd en op de achtergrond draaien.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 23 oktober 2015 18:37]

Echter was diezelfde Samsung die jij noemt ook veel duurder in eerste instantie, oftewel deze BlackBerry wordt op ten duur goedkoper.
Volgens mij was de introductieprijs van de Passport iets van 550 euro en dat kost het toestel nog steeds min of meer. Als de prijs van de Priv 100 euro daalt is het veel.
De passport was ook geen toestel met high end hardware, en gebaseerd op een niet gewild OS (spreek ik in het algemeen voor de particuliere gebruiker). BB wist dat het slecht ging met hun toestellen/os, dan kan je niet alsnog een klap nageven door een mid end toestel met een ongewild os op de markt gooien voor 700-800 euro.

De samsung s6 (edge) was ook rond deze prijs op lancering. Je moet niet een toestel die al een aantal maanden verkrijgbaar is gaan vergelijken met een toestel die nog komen gaat qua prijs.
Qua hardware kan je ergens wel een vergelijking maken, over de camera valt nog niks te zeggen. Zo vind ik ( heb nog een S5 ) samsung totaal niet lekker lopen, op het begin doen ze het allemaal perfect en met de tijd krijg je genoeg lag in je OS ( en dan heb ik hem niet bomvol staan want gebruik hem voor 1 spelletje, mail, app en die standaard dingen, muziek heb ik in de auto etc etc), ook de accu duur bij samsung telefoons zijn niet je van het (heb ze in de S1/5 lijn allemaal gehad op de S6 na).. Indien BB nu komt met een toestel die in de praktijk veel beter is + veel bruikbare extra's dan zou ik niet weten wat er mis kan zijn met de prijs (althans ik vind alle prijzen de laatste tijd ontiegelijk hoog als je denkt dat het om een telefoontje gaat, maar goed dat is het nu eenmaal..Het is dus niet dat BB ineens met 400 euro boven de concurrentie zit met dit toestel).

Volgens mij wordt het ook een redelijke kale android versie zonder onnozole apps, maar wel de apps / security van BB.
Dat kan dus nog weleens een rete snel toestel worden + langere standby/gebruik tijd op de accu, + mogelijkheid tot 2TB externe opslag + security + een leuke camera (kijkend naar de specs, nu weet ik natuurlijk niet hoe daadwerkelijk de foto's zijn) + een fabrikant die nog altijd stevige/degelijke toestellen maakt..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 oktober 2015 09:35]

Blijkbaar snap je niet wat ik met mijn post wil zeggen. Ik reageer op degene boven mij die zegt dat dit Blackberry toestel snel in prijs dalen. Dit is onjuist, BB toestellen dalen helemaal niet snel in prijs. Ze zijn wat dat betreft wat meer als Apple. Dat zie je onder meer bij het laatste toestel de Passport waarvan de prijs de afgelopen tijd nauwelijks is gedaald. Dit heeft verder niets te maken met de specs of het besturingssysteem.
Qua prijsdalingen moet je het niet persee bij de fabrikant zoeken, meer ik vermoed eerder bij het OS.
Zo zijn er weinig toestellen ( onderling concurrentie ) met ios en ook windows telefoons. Bij deze toestellen zie je amper prijsdalingen zoals je ze bij android ziet.
Hier gaat het ook om een android toestel waarvan je ergens wel kan verwachtten dat de prijzen omlaag gaan. Indien dit toestel goed gaat lopen, gaat automatische de prijs snel omlaag ( grotere inkopen voor lagere prijzen, alle kosten gaan omlaag bij grote verkopen, zie bijv samsung die is bij aanschaf een paar maanden later geen drol meer waard, dan is het bij HTC alweer iets minder doordat ze minder verkocht worden oftewel die prijzen blijven daardoor ook hoger. Maar aangezien er ontiegelijk veel concurrentie zit op hun os ( android ) gaan ook die prijzen omlaag.)

Nee totzover is deze blackberry goed geprijst kijkend naar de concurrentie met high end releases, echter bied deze blackberry net weer iets meer dan bijv samsung, sony,htc lg etc etc etc.

Het is dat ik nu graag naar een windows telefoon overstap, anders was dit gewoon het android toestel voor mij geweest.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 oktober 2015 16:52]

Nou mijn reactie was meer bedoelt op jou eerste reactie, waarin je aangeeft dat je de prijs te hoog vind. Ik probeerde met mijn reactie een aantal punten te geven waardoor die prijs redelijk normaal is ( kijkend naar de concurrentie )

Een gedeelte van jou reactie erboven:
Ik denk dat BB weer eens veel te hoog inzet met de prijs. Net als toen met de Z10 en Z30. Een Samsung S6 is qua hardware even goed en qua camera waarschijnlijk beter. Je betaalt dus 2 a 300 euro voor het toetsenbord en de BB features..
Je betaalt wel voor een van de beste smartphone toetsenborden ooit. De BB! Ik ken nu al 15 mensen in mijn omgeving die deze telefoon zullen kopen, ondanks de prijs. Groot scherm, goed OS, en een fysiek toetsenbord. Heeeerlijk!
@robin_wouterson

Sterker nog, de prijs van de blackberry priv is nu gedaald van $749 naar $699 via shopBlackberry. ..en dat is dus 634,79 euro..... (En dat valt reuze mee!!)
700 dollar wordt 770 euro. Je hebt de conversie en daar moet nog 21% BTW bij.
Je kan beter de VK prijs direct omrekenen. Met de iPhone modellen kom je dan ook steeds precies uit
De camera blijkt het beste te zijn dat je krijgt op een Android telefoon door de lens onder andere. Verder blijf ik het jammer vinden dat het een Android telefoon is. Dualboot bb10 / Android was beter geweest.

Verder hoop ik dat BlackBerry bb10 eens een remake gaat geven maat staat los van dit toetsel of een Passport 2 met dezelfde specs maar bb10 er op samen met de slider en bb10 en dan Android 6.0 run time die wel goed werkt.


Prijs is prima alleen niet voor mij zolang er Android op staat, ben wel benieuwd of ze het toetsenbord van de oude Passport hebben gebruikt of die van de zilver editie die beter is

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 23 oktober 2015 18:43]

De camera het beste? Heb je een link naar een praktijktest? Iedere fabrikant roept namelijk dat de laatst uitgebrachte telefoon het beste is op zus of zo onderdeel. De praktijk wijst dan vaak uit dat het meevalt.
Hoewel ik geen BlackBerry fan ben moet ik eerlijk toegeven dat BlackBerry hier een ontzettend tof toestel heeft gemaakt. Een BB met een Android milieu ;) Het beste van twee werelden?
Jammer van de prijs, maar al met al een heel erg interessant model. Ik hoop persoonlijk dat dit de verkopen voor Blackberry goed zal doen..
Prijs is inderdaad veel te hoog. Er zijn zeker genoeg mensen die wel weer eens een "echt" keypad/toetsenbord op hun smartphone willen, maar ik betwijfel of die mensen daar meer dan 700 euro voor over hebben. Het is natuurlijk ook nog compleet een raadsel hoe BB de updates aan Android gaat verzorgen.

Dit toestel met iets mindere specs (lagere res bv) voor de helft van de prijs was denk ik een instant buy geweest voor veel mensen.
Net toestel, prijs is nu hoog maar dat was bij Samsung en HTC ook zo, uiteindelijk daalt deze hier ook.