Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Google heeft in zijn compatibiliteitsdocument voor Android 6.0 Marshmallow te kennen gegeven dat Android-fabrikanten inzichtelijk moeten maken in welke mate verschillende onderdelen van de smartphone gebruikmaken van de accu. Datzelfde geldt voor geïnstalleerde applicaties.

De verplichtingen staan beschreven in hoofdstuk 8.4 van het zogenaamde Compatibility Definition-document dat door Google is vrijgegeven, zo bericht Android Police. Hierin wordt beschreven waar fabrikanten aan moeten voldoen als zij gebruikmaken van Android 6.0 en daarbij gecertificeerd willen worden door Google. Zo moet het onder andere inzichtelijk worden hoeveel elk afzonderlijk stuk hardware gebruikmaakt van de accu. Daarmee kunnen gebruikers bijvoorbeeld zien hoeveel van de accucapaciteit wordt verbruikt door het scherm.

Tegelijkertijd moet ook duidelijk zijn welke apps gebruikmaken van de accucapaciteit. Daarmee krijgen gebruikers dus meer inzicht in welke apps veel van de accu vragen en is sneller duidelijk welke app voor problemen zorgt in gevallen van battery drain.

Alhoewel verreweg de meeste Android-apparaten al accustatistieken tonen in het instellingenscherm, zijn niet alle gegevens altijd voorhanden. Dat heeft onder andere gezorgd voor een opkomst in alternatieve apps voor accustats, maar er is in veel gevallen roottoegang nodig om de volledige set met gegevens te kunnen zien.

Eerder bleek al dat Google in Android 6.0 sommige apparaten verplicht stelt om full disk encryption in te voeren. Deze vorm van beveiliging moet aanwezig zijn op apparaten die volledige schijfencryptie ondersteunen en die AES-versleuteling op 50MiB/s of hoger kunnen uitvoeren. Google had al eerder geprobeerd om schijfencryptie in te voeren, maar kwam hier later op terug.

Google Android 6.x

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Laat Google de volgende keer dan ook zien wat voor effect de Google apps hebben op de batterijduur? Hoe vaak de Google play services de telefoon uit de slaapstand halen en weer allerlei dingen aan het doen is?

Het is inderdaad een vooruitgang om meer accustatistieken te zien, maar ik heb het idee dat de Google apps zelf (op een stock android telefoon zonder bloatware van de fabrikanten) de grootverbruikers zijn. Ik heb op mijn telefoon de play services dan ook uitgeschakeld. Sommige apps geven een foutmelding, maar het blijft allemaal prima werken en mijn batterij gaat ook nog eens langer mee omdat mijn telefoon echt veel vaker in de slaapstand blijft.

Ik snap er overal niet zo heel veel meer van. Aan de ene kant is Google zeer goed bezig met encryptie en andere zaken terwijl aan de andere kant Google zelf juist de grootste informatie slurper is (en dan heb ik het nu niet over wat ze met die informatie doen).
Laat Google de volgende keer dan ook zien wat voor effect de Google apps hebben op de batterijduur? Hoe vaak de Google play services de telefoon uit de slaapstand halen en weer allerlei dingen aan het doen is?
...Maar dat kan je gewoon zien, kijk maar.

Ik snap Tweakers.net commentaren nooit goed als het op Google en Android aankomt: constant wordt er geklaagd dat Google zogezegd oneerlijke/scheve dingen doet, zoals jij die nu insinueert dat Google het gedrag van hun apps zou verbergen: dat is dus echt absoluut je reinste onzin.

Off topic: verder hoor je ook vaak geklaag dat Google Android niet open genoeg maakt, en te veel fuinctionaliteit in (de closed source) Google apps zit ipv AOSP. ook dat is vaak niet waar: de nieuwe functie Now on tap bvb, dat is helemaal open: eender welke developer kan een google Now alternatief maken die de On-tap functie vervangt en wegneemt van Google, er is niets dat hen voorkomt om een even functioneel, of zelfs beter alternatief te maken. Google Now zelf is echter wel closed source, maar dit is dan ook een app die 100% integreert met Google Search, en staat los van Android op zich.

Daarnaast is het vrij vreemd dat de mensen die klagen dat Google Android te veel afsluit ook weer staan te roepen dat Google iets moet doen aan Android updates. Ook dat is vreemd: de enige manier waarop je udpates kan gaan garanderen is door fabrikanten te verbieden bepaalde delen van het OS, zoals de kernel aan te passen.

Ik heb gewoon het gevoel dat mensen hier staan te klagen om maar te klagen, en soms dus zelfs dingen gaan verzinnen om maar te kunnen schreeuwen hoe evil google wel niet is.

/kleine rant.
Helemaal mee eens. Maar, is het ook niet zo dat de optimalisatie van Android ook invloed heeft op de accuduur? Uiteraard is die invloed dan op alle telefoons ongeveer even groot (hoop ik). Maar als de accuduur tegenvalt en de telefoon zou de schuld krijgen is dat wel een beetje jammer.

Waarom is dit 'off-topic'?

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 25 oktober 2015 19:18]

Zoals in het artikel vermeld wordt, dragen apps ook voor een groot stuk bij aan de battery drain.
Tegelijkertijd moet ook duidelijk zijn welke apps gebruik maken van de accucapaciteit. Daarmee krijgen gebruikers dus meer inzicht in welke apps veel van de accu vragen en is sneller duidelijk welke app voor problemen zorgt in gevallen van battery drain.
Het zijn diezelfde apps die (te veel) rekentijd van de cpu, gpu, e.a. vergen, hetgeen stroom verbruikt van je batterij ;)
Dat is niet waar ik het over heb. Het bestuuringssysteem zelf trekt ook stroom (als in: de cpu moet er voor werken), onafhankelijk van of jij 'apps' op de achtergrond hebt draaien of niet.

Dus nee, dat is niet in het artikel vermeld.

Ook al 'off-topic'? Ik dacht het niet.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 25 oktober 2015 19:18]

Als je het artikel goed lees kan google helemaal niets verplichten. Het enige dat ze kunnen verplichten is als fabrikanten een certificatie willen.

Als een fabrikant android 6 wil gebruiken, kunnen ze dat zonder voorwaarden. Ze hebben alleen geen certificatie, whatever dat ook mag wezen.

Als google zo graag certificaten wil uitdelen moeten ze updatebeleid daar ook eens onderdeel van laten uitmaken, nu is daar geen verplichting voor.
de enige manier waarop je udpates kan gaan garanderen is door fabrikanten te verbieden bepaalde delen van het OS, zoals de kernel aan te passen.
Nee. Wat kan garanderen dat er security updates blijven komen, is wetgeving dat het verplicht is dat de fabrikanten bijv. 10 jaar lang zulke updates moeten uitbrengen (en dan bijv. binnen 24h nadat een lek is gevonden).
Dan maakt 't verder niet uit of de fabrikant de kernel heeft aangepast of niet; ze blijft verantwoordelijk voor updates.
[...]

Off topic: verder hoor je ook vaak geklaag dat Google Android niet open genoeg maakt, en te veel fuinctionaliteit in (de closed source) Google apps zit ipv AOSP.

/kleine rant.
dat zijn meestal ook gebruikers die windows gebruiken wat ook closed source is..
beter nog het artikel van eergisteren over android Google maakt schijfencryptie verplicht voor deel nieuwe Android 6.0-toestellen

eerste comment
Klinkt leuk encryptie maar ik denk meteen closed source, achterdeurtjes, master keys.
*knip*
waardoor een ander een mooi voorbeeld geeft over wat jij precies zegt.
[...]


Achterdeurtjes en masterkey (unlocken door Google) waarschijnlijk niet, niet meer dan nu, zonder encryptie.

De encryptie blijkt dm-crypt (een standaard Linux kernel module) te zijn.
Zie: Android: Full Disk Encryption
Hardware-accelerated disk encryption in Android 5.1

Waarschijnlijk met Luks.

Het enige wat een fabrikant of Google kan doen is een keyslot gebruiken waardoor ze de key zouden kunnen unlocken. Maar dat is iets dat heel snel gezien zal worden.

Hier een leuke link, hoe je het image op een Linux systeem kan mounten.
Recover LUKS Password from Android Phone

De masterkey in dit geval is de key die op je systeem staat, nadat je deze unlocked hebt. Geen master key die bijvoorbeeld Google of de telefoon fabrikant kan hebben.
Als ik me niet vergis dan is Google Play Services een soort van api voor apps... dan zou er dus eigenlijk inzichtelijk gemaakt moeten worden welke app voor welk deel de verstookte capaciteit van Google Play Services verantwoordelijk is want bij mijn telefoon komt het regelmatig voor dat Google Play Services compleet doorslaat en dan ervoor zorgt dat de telefoon heel erg heet wordt...
Dat klopt. Wat ik erg jammer vind is dat Google services ook sommige processen in het geheugen laat hangen (altijd!) waar ik helemaal geen gebruik van maak. Voorbeelden zijn onder andere Google fit / wear services. Deze services hebben ook wakelocks, terwijl dat niet nodig zou zijn (mits gebruikt / connectie). Ook de locatie wakelocks (NLP en dergelijke zorgen voor veel wakelocks). Ik heb met amplify veel alarms en wakelocks geblokkeerd of 'getemd' en hiermee werkt alles nog steeds goed (locatie, navigatie, instant push notificaties) maar de telefoon heeft eindelijk een rustiger leven (idle) :)

Dus Google, hele mooie zet wat mij betreft maar ze mogen ook hun eigen api/services wel eens optimaliseren.
Je kan de apps die je niet gebruikt disablen via Settings. Zou er voor moeten zorgen dat ze niet meer starten.
Je hebt deels gelijk.

Dit is niet met alle apps altijd het geval. Vooral bij systeem apps kan dit nog wel eens gewoon ontbreken als optie.
Het rooten van je toestel en Titanium Back-up kan daar dan weer omheen.

Voorbeeld is de standaard bestandsbeheer app.

edit: ben toch even gaan kijken. Alle Google services zijn inderdaad uit te schakelen. Ook de systeem bestanden.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 23 oktober 2015 22:34]

Google Play Services is meer dan alleen een API.

Het verzorgd ook zaken op de achtergrond zodat bepaalde informatie all klaar staat op het moment dat een applicatie hieromvraagd.
Het uitzetten van play services kan werken en afhankelijk wat je precies van je telefoon gebruikt kun je het missen of niet.
Het kan signaaltjes afgeven als je ergens dichtbij bent (het google now gebeuren), het houdt je huidige positie bij (en stuurt deze naar google) zo nu en dan zodat b.v. buienrader snel weet waar je zit zondaer de GPS appart op te starten (immers Google Play Servicer houdt dit al bij).
Google Play-services wordt gebruikt om Google-apps en apps van Google Play bij te werken. Deze component geeft u toegang tot Google-instellingen en helpt apps bij het sneller uitvoeren van offline zoekopdrachten, het leveren van gedetailleerdere kaarten en het verbeteren van de prestaties.

Apps werken mogelijk niet als u Google Play-services verwijdert. U heeft deze component waarschijnlijk nodig.
zie ook : https://developers.google.com/android/guides/overview
Als Google zich aan de eigen regels houdt zal het batterij gebruik van de eigen app's ook getoond worden. Ik de praktijk geeft de partij die de regels opstelt zichzelf een uitzonderingspositie.
Dit wordt al een tijdje getoond in Android.
Ja leuk verhaal maar ik wil echt niet zonder Google Play Services. Er zijn echt veel Play Services API's die apps gebruiken.

Ik wil niet zeggen dat Play Services geen extra batterij kost, want er zullen vast ook features in zitten die je minder nodig vind. Maar stel dat alle apps bijvoorbeeld zelf zouden moeten kijken naar je locatie, dat zou veel meer batterij kosten dan dat ze één service aanroepen die die locatie één keer bepaald.
Laat Google de volgende keer dan ook zien wat voor effect de Google apps hebben op de batterijduur? Hoe vaak de Google play services de telefoon uit de slaapstand halen en weer allerlei dingen aan het doen is?
Kijkt naar de batterij stats (4.4.x):
Google Service: 9%
cpu time: 8m 53s
Keep awake: 25m 24s
Wifi running: 9m 7s
Wifi data received: 333KB
Wifi data sent: 495KB
nog een vreemde: als ik m'n alarm 's morgens afzet, vliegt m'n pc plots uit stand-by, nog zo'n vreemde toestanden waarbij android ten onrechte calls naar andere devices doet ?
Gewoon je pc goed instellen dat hij niet waked op elk pakketje wat naar de nic word gestuurd... Is gewoon een instelling van de driver.
Ws doet je Android device om 1 of andere reden een broadcast als je dit doet.
Is toch van de zotte dat iemand zijn pc instellingen moet veranderen om dit op te lossen. En je moet het ook weten te vinden. Nee, zoiets moet worden opgelost bij de bron.
Waarschijnlijk zit zijn GMail account op beide apparaten en ontwaakt zijn PC omdat hij een melding krijgt
op m'n pc log ik nooit in met m'n google-account en is er niets van hun spul te vinden
Het is van de zotte dat elke nic driver (iig op windows, zeker niet op *nix) standaard zo staat ingesteld over het algemeen...
Broadcasts sturen doen zoveel devices en is nix vreemds aan...
Een gewone broadcast is nog wat anders dan een WOL bericht die je computer wakker maakt.
Ja dat is zo. Maar elke nic die ik ooit ben tegen gekomen in consumenten apparatuur heeft in de driver een optie om ook wakker te worden op ALLE activiteit op de poort... Dat staat standaard aan in Windows, is mijn ervaring.
Daarnaast heb je WOL op pattern match en niet... De pattern is een repetitie van het MAC adres

[Reactie gewijzigd door jozuf op 23 oktober 2015 19:21]

Ik vind hem prachtig, mag ik ook een wekker app die WOL pakketjes verstuurt?
Ik heb hier nog nooit last van gehad, niet met mijn laptop en niet met mijn desktop. Is het een probleem van een bepaalde fabrikant of is het user error? Er zijn inderdaad tal van legitieme redenen waarom er een broadcast plaatsvindt op een netwerk en je computer hoort daar niet door aan te gaan. Het is heel wat anders dan een magic packet :)

Maar goed, ik deel de mening van kiang: iemand maakt een fipo, doet lekker negatief over Google (wat ook nog eens nergens op gebaseerd is) en als een ander zijn computer niet goed geconfigureerd heeft, ligt het _weer_ aan Google 8)7
ik denk dat zijn telefoon via bluetooth aan zijn computer hangt. dan kan je pc wakker worden uit stand-by als er een vertrouwd bluetooth apparaat verbinding maakt...
ook niet, kheb zelfs geen BT-device op m'n pc :P
ik zit al lang genoeg op support om te weten hoe ik een pc moet configureren, bedankt om hen nog wat lof toe te gooien dat ze niet verdienen.
actie => gevolg is compleet onlogisch, location services op basis van netwerken heb ik ook uit staan, want dat rammen ze ook standaard door je strot
ik zit al lang genoeg op support om te weten hoe ik een pc moet configureren, bedankt om hen nog wat lof toe te gooien dat ze niet verdienen.
Lof? Waar doe ik dat? Ik zeg alleen dat een PC enkel mag ontwaken door iets wat lokaal zegt "word wakker" of door een magic packet. Als hij door iets anders wakker wordt, ligt dat aan je PC. Als mijn vriendin 's nachts steeds wakker wordt als ik me omdraai, ligt dat er dan aan omdat zij zo licht slaapt, of omdat ik me omdraai?
actie => gevolg is compleet onlogisch
Mee eens, maar ik vind het te makkelijk om daar je Android-apparaat de schuld van te geven terwijl je niet eens weet waarom het gebeurt.
location services op basis van netwerken heb ik ook uit staan, want dat rammen ze ook standaard door je strot
Mooi dat het uit kan dan toch?
Lijkt dit te duiden dat er in de nabije toekomst geen grote innovaties te verwachten vallen op gebied van batterijen? Ik vind het raar dat batterijgebruik pas nu zo'n groot issue is bij smartphones. Bij iOS9 zijn er ook zware veranderingen aangebracht in verband met batterij gebruik. Behalve bij de smartphone en nu de smartwatch kan ik geen enkel consumenten product bedenken waar batterij gebruik zo'n issue is dat er al met verplichtingen voor fabrikanten en dergelijke moet worden afgekomen. Zelfs bij de GSM was dat niet het geval, daar ging het in korte tijd van 2 dagen naar een week gebruik. Bij smartphones blijven we nu al bijna een decennia rond een dag autonomie hangen.

[Reactie gewijzigd door monojack op 24 oktober 2015 01:01]

Bij smartphones blijven we nu al bijna een decennia rond een dag autonomie hangen.
Omdat de smartphone steeds meer gaat doen.
Gebruik het ding als dumbphone en zie dat de accu weken mee gaat.
In het buitenland ging er zo'n twee procent per dag af van mijn S3, totdat ik hem verbond met WiFi.
In het buitenland ging er zo'n twee procent per dag af van mijn S3, totdat ik hem verbond met WiFi.
Dat zegt hij toch ook, als dumbphone kost het nagenoeg geen energie.
Maar dumbphone is ook ALLEEN maar gebruiken om te bellen / sms.
Veel mensen zien de Nokia xx10 uit 1996 als ideaal, 14 dagen op accu, als je een iPhone / Android op dezelfde manier gaat gebruiken, gaat hij nog steeds een week ( of langer ) mee
Alle netwerkverkeer uit, alleen 2G, zonder datasync.
Maar dan ook niet als horloge / wekker of zaklamp gebruiken.
Elke keer scherm aan = accu verbruik, een 1,6" monochroom schermpje t/o 5" full color scheel al een bak met stroom.

Ik kan zo'n 48u vooruit met mijn S5, terwijl ik hem gewoon gebruik, als klok, als wekker, als timer tot mediaplayer / fototoestel
De ene dag 16u, een andere 40+ ... ( moet eerlijk zeggen, boeit me verder geen shovel, ik hang hem gewoon aan de lader als ik dat wil, en het uitkomt, 10 minuten of de hele nacht, en de klok gaat weer lopen tot de volgende chargebeurt )
Maar dat zeg je net, op dezelfde manier gaan gebruiken als een nokia uit de jaren 90, en dan niet als horloge gebruiken.... maar destijds gebruikte ik mijn telefoon ook om te zien hoe laat het was.
Elke keer scherm aan = accu verbruik, een 1,6" monochroom schermpje t/o 5" full color scheel al een bak met stroom.
Dat ligt dan toch niet aan de telefoonmaker, maar aan jezelf ?
men klaagt dat de accu zo 'slecht' is, maar zet wel een scherm aan wat 10x meer stroom vraagt dan voorheen.

Het is niet alleen een backlight, maar op de achtergrond komen er ook processen op gang, die allemaal stroom willen.
Er wordt op netwerk gecontroleerd, om de sync te starten.
Dat er geen netwerk is, wil niet zeggen dat er geen checks zijn.

Dan is de accu toch niet slecht, maar doet precies wat hij moet doen, alleen sneller.

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 24 oktober 2015 09:57]

Maar het schijnt in de mode te zijn telefoons zo dun mogelijk te maken. Als ze die dingen gewoon dik hadden gelaten en opgevuld hadden met accu had je ook wel een week kunnen halen lijkt mij.
Niet alleen mode, ook praktischer.
Ik had bij mijn Galaxy S en S2 zo'n dubbele batterij + achterkant, maar die lagen al na een paar dagen in de kast.

De enige keren dat die 'handig' waren, was als ik van te voren wist dat er geen laadmogelijkheid zou zijn.

Er is gewoon een verband tussen grootte en gewicht, een 5"telefoon die even dik zou zijn als de Nokia 6210, zou gewoonweg niet prettig in de hand liggen.

Mijn S5 en S6 houden het gewoon de hele dag vol, de S5 beduidend langer omdat er geen twitter / facebook op geinstalleerd is, maar de S6 gaat gewoon van 6u tot 22u mee.
Verder kom je op 100'en plekken wel een energiebron tegen, en kan je je kabeltje inprikken voor de lading.

Als je dat niet hebt, moet je zelf een oplossing verzinnen.
Ik draag nu bij mijn dagelijkse spullen een externe accu, die ik tzt aankoppel om 'bij te laden' als, en zolang ik er tijd voor zie, maar die is zelden noodzakelijk
Bij het overlezen van mijn reactie zie ik dat mijn vraag een beetje verkeerd gesteld is. Er moest staan "Ik vind het raar dat batterijgebruik pas nu zo'n groot issue is bij smartphones" Heb het dan ook even aangepast.

[Reactie gewijzigd door monojack op 24 oktober 2015 01:01]

Zie project Volta. Het is dus niet is van pas nu.
Tja 2014 is nu ook nok niet echt jaren geleden hé
Mijn Sony Xperia Z3 Compact Gaat bij normaal gebruik 2 dagen mee. Bij weinig gebruik al eens 5 dagen mee gedaan. Zet je hem op de echte spaarstand, dan gaat hij 10-14 dagen mee. Maar dan kan je er weinig meer mee dan met een Nokia 6210. (Die dan wel een zwart wit touch-screen van 4,6 Inch heeft, wat natuurlijk nog steeds veel meer stroom gebruikt dan het lcd-tje van destijds).

Dus de accu's zijn wel degelijk een stuk beter geworden dan destijds, want de accu van mijn huidige telefoon is ongeveer een kwart van de grootte van die van een 6210.
Bij smartphones blijven we nu al bijna een decennia rond een dag autonomie hangen.
En in dat zelfde decennia zijn de smartphone vele malen krachtiger EN kleiner geworden.
De GSM's werden destijds ook krachtiger hoor. Natuurlijk niet in dezelfde grootorde. Maar ik stel me gewoon de vraag omdat men nu pas echt zich op batterijgebruik begint te focussen. Net alsof er iemand zei "jongens die batterijen die we 10 jaar geleden voorspeld hadden komen er niet".

En smartphones worden niet kleiner. Ik heb mijn smartphone enkel groter weten worden. Hij is nu al dubbel zo groot als mijn eerste model.
Kleiner? Kijk eens hoe groot de morderne high-end smartphone is?
Kleine aanvulling: Dit geldt natuurlijk enkel voor Android-fabrikanten die wensen het Google Apps pakket mee te mogen leveren. Fabrikanten zijn echter volledig vrij telefoons te leveren zonder deze accu-statistieken, dan wel zonder Google Apps.
Dat is niet volledig correct. OHA-bedrijven mogen nooit een toestel uitbrengen zonder Google Apps, anders worden ze uit de OHA gezet, en indien dat uitlekt voordat het toestel uitkomt, worden ze door Google op de vingers getikt (zie Acer, etc.). Dus "vrij" zou ik het niet noemen.
Nou, neit helemaal. Zoals jij het zegt klinkt het alsof Google fabrikanten dwingt enkel Android (met Google) telefoons te verkopen. Dat is niet zo: ze mogen absoluut tegelijk Android telefoons met GApps, en Windows phone, en Sailfish, en FirefoxOS, en Ubuntu, enzovoort verkopen.

Wat niet mag: tegelijk 'Google' Android telefoons verkopen, en 'eigen Android' telefoons. Google zegt zelf natuurlijk dat dit puur is 'voor de gebruiker' om alles duidelijk en compatibel te houden. Daar heb ik mijn twijfels bij, lijkt mij meer een middel om meer controle over Android te houden. Maar ik zie er geen problemen in: Amazon en Yarvik zijn enkele kleine maar financieel gezonde spelers die zonder problemen Google-loze Android toestellen verkopen, dus zonder lid te zijn van de OHA.
Is er iemand met een Nexus apparaat met stock marshmallow die wat screenshots kan maken om te laten zien hoe dit er uit ziet?
Het valt me tegen dat tweakers daar niet zelf mee komt.
Omdat er nog geen nieuwe nexus uit is waar standaard marshmellow op staat?
Klopt ongeveer, maar ik lees nergens uit het artikel dat het alleen voor nieuwe toestellen geldt en er zijn wel nexussen die ondertussen marshmallow hebben gekregen (en ik neem toch aan dat die door google gecertificeerd zijn).
Het lijkt mij dus dat het een kleine moeite daar wat screenshots van te maken
Mijn Nexus 9 heeft inmiddels de OTA marshmallow, maar een specifiek accu menu, dat drastisch anders dan Android 5 heb ik nog niet gevonden
Ik heb de documentatie er eens bijgehaald, en dat kan wel kloppen. Volgens paragraaf 8.4 moet een fabrikant een power profile van de hardware maken, en moet deze via adb uit te lezen zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True