Specificaties 3,1" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Q10 Zwart Review

3x3 6 oktober 2013, laatste update op 18 april 2014, 5.545 views

BlackBerry Q10 Zwart

Pluspunten

• QWERTY Toetsenbord
  • Stabiel OS met BB apps en Android apps via SNAP
  • degelijke bouwkwaliteit
  • Goede belkwaliteit
  • Fijne communicatie-hub.
  • Batterij-tijd

Minpunten

• Scherm mist pixels in de hoogte.
  • Scherm is geen Gorrila Glass.
  • BB Apps zijn nog nog niet zo verfijnd als in IOS

Ik heb de blackberry Q10 nu een half jaar in gebruik, als privť telefoon. En heb eerder een review geschreven. Maar mede door de huidige nieuwe prijs besloten de gehele review te herschrijven.
De q10 is niet mijn eerste smartphone met qwerty toetsenbord, voor de Q10 heb ik eigenlijk een paar jaar androids gehad. Waarvan de laatste jaren, ik 2x een Sony met qwerty ToBo en android 4 heb gebruikt.
Bij het vervangen van die Sony, (voor de 2e keer) was ik opzoek naar een nieuw toestel met ook een fysiek toetsenbord, en op dat moment waren er geen androids te vinden die aan mijn eisen voldeden. Dus vandaar de keuze dit toestel.
In deze review zal ik verschillende aspecten van het toestel behandelen,

Inhoud:
1. Bouwkwaliteit en materiaalgebruik.
2. De Batterijtijd
3. To keyboard or not to keyboard
4. Het toetsenbord.
5. Het scherm: 1:1
6. De geluidsproductie
7. Belkwaliteit
8. Sensoren
9. Opslag
10. Software, overstappen vanaf android.
11. Software, blackberry os 10.2.1
-Blackberry hub.
-Browser
-apps en Bb-world
-BBos10 en privacy
12. Software, android 4.2.2 in bbos 10.2.1
13. Benchmarks
14. Samenvatting

1. Bouwkwaliteit, en materiaalgebruik.
De Q10 is ontworpen als premium apparaat, en dat valt te merken aan het materiaal. De achterkant van de telefoon is van een soort carbon, of fiberglasplastic, dat kwalitatief goed aanvoelt en er duurzaam uitziet. Het toetsenbord en zij en voorzijde zijn gemaakt van hard plastic. En zorgt daardoor voor betrouwbare feedback van het toetsenbord.
De breedte van 6.8 cm komt overeen met dat van veel 4 tot 4.5 inch toestellen die op dit moment op de markt zijn. En het toestel is niet superdun. Door zijn beperkte lengte en breedte voelt hij toch als relatief kleine telefoon in mijn broekzak tov mijn nexus. Een gemis in de gekozen materialen is dat het scherm niet van gorilla-glas is, dus waarschijnlijk wat krasgevoeliger is, ook heeft het glas de feeling van plastic, ipv echt glas. Langs de zijkant is een naad te zien van de achterklep, dit is bij andere fabrikanten, mocht je erop letten, vaak ontzichtbaarder.
Hij weegt 140 gram. En is iets topzwaar, waardoor hij prettig in de hand ligt. Persoonlijk gebruik ik hem met een officiŽle blackberry hard/soft cover, die vrijwel onzichtbaar is, doordat het lijkt alsof de cover de natuurlijke zij- en achter-kant van de telefoon is.

2. Batterijtijd
De batterijtijd is aardig. 1 a 2 dagen kun je met dit toestel redden, bij intensief gebruik langer dan 1 dag is het dus te adviseren om hem aan de lader te hangen. De batterij heeft een capaciteit van 2100 mAh.
3.To keyboard, or not to keyboard
Of iemand behoefte heeft aan een keyboard is een vrij persoonlijke zaak, de standaard gecreŽerd door fabrikanten is dat een groter scherm, de voorkeur geniet boven een fysiek toetsenbord. Naar mijn mening kunnen beiden opties net zo snel zijn, maar geeft het hebben van een echt toetsenbord een stukje kwaliteitservaring, waar ik zelf de voorkeur aan geef. Meer over die keuze is toegelicht in de reacties.

4. Het QWERTY toetsenbord
Het qwerty toetsenbord(ToBo) lijkt qua indeling erg veel op dat van uw computer. Alleen zijn er voor mij als non-Blackberry-user een paar bijzondere keuzes gemaakt, waar de backspace en Enter toets op de eerste en tweede rij logisch te verwachten zijn, zijn ze op het toetsenbord van de BB een rij gezakt.
Ook is er zoals bij de Review van dhr. Wokke gemeld op de plek waar je logisch een punt(.) zou verwachten een dollarteken geplaatst. Ondanks dat het plaatsen van een punt op te lossen valt door twee keer de spatie aan te toetsten, vergt dit enige gewenning voor de beginnende gebruiker.
Het toetsenbord is gebouwd om met twee duimen te bedienen, en door het lichte travel, met duidelijke haptische feedback van het toetsenbord daarmee ook efficiŽnt te gebruiken. Het toetsenbord went snel, en typen gaat vlot zelfs notuleren van een vergadering of een college, of het schrijven van deze review is geen probleem doordat het toetsenbord relatief laag geplaatst is, heb je het toestel wel relatief laag vast.

De toetsen staan in een rechte rij naast elkaar, met tussen de rijen een magnesium strip, waardoor je al snel vrijwel altijd de juiste toets aanslaat. Wat gek is dat alleen de D/5 toets een puistje heeft om hem blind te onderscheiden van andere toetsen, maar dat zo’n puntje mist bij de J aan de rechterzijde van het toetsenbord. Met prima ogen is dat geen gemis maar het voelt asymmetrisch.
De Q10 heeft ook een kleine spelingscorrector die automatisch actief is. Het mooie is dat het toetsenbord standaard drie talen ondersteund, bijvoorbeeld, Engels en Nederlands tegelijk. Hij leert en onthoudt woorden, en je hoeft niet elke keer handmatig te switchen. Dit maakt het toestel uitermate geschikt voor internationale mensen.
Het ToBo kent ook de optie van woordsuggestie, dan komt onder aan het scherm, een woord te staan dat gesuggereerd wordt, net als bij swift-key op android zo hoef je maar een paar letters in te typen.
Het toetsenbord is dus naast fysiek, ook 'smart' en kan zich meten met de intelligentie van betaalde android oplossingen.
In de praktijk, kun je blind typen op het toestel, wat handig is, zo kun je op straat rondlopen, typen en gewoon uit je ogen blijven kijken. Zoiets lukt mij niet op een nexus5.

5. Het scherm 1:1
Huey Lewis And The News, zongen ooit ‘its hip to be square’. Of de blackberry -hip- is durf ik niet te zeggen. Maar het scherm is in ieder geval zo vierkant als het maar kan. Met 720x720 heeft het vierkante scherm een pixeldichtheid rond de 330PPi. Het scherm is amoled, en de standaard donkere kleuren in het os zorgen daardoor ook dat het toestel zuinig met zijn energie omgaat. De kleuren lijken erg natuurtrouw, ze zijn niet oververzadigd. De kijkhoeken zijn perfect tot een graad of 50 vanaf de loodlijn. Bij grotere kijkhoeken verkleurt het scherm, en krijgt het een blauwige gloed. Zelfs op de laagste helderheid is het scherm goed leesbaar buiten. Het scherm is niet van gorilla-glas, en voelt plasticacchtig aan dat vind ik jammer.
De 720 pixels in de hoogte zijn een nadeel aan het scherm. Het zorgt bij zowel android, als blackberry apps dat je vaker moet scrollen. Bij android apps, met menubalken aan de bovenkant,onderkant en ook nog eens een horizontale reclame in het scherm hebt, blijft er soms weinig nuttige ruimte over.
Android apps, krijgen als ze niet fullscreen zijn ook vaak een balk onderin, met de back knop. Die kun je met een swype beweging vanaf het midden naar de bovenrand gelukkig laten verdwijnen. Waardoor de app gewoon balk-vrij, dus fullscreen wordt.

6. De geluidsproductie
De vibrator van de telefoon is vrij stevig, en daardoor ook hoorbaar op stille momenten. Het toetsenbord maakt ook klikgeluiden bij het doen van aanslagen en die hoor je ook als het totaal stil is. De speaker kan erg luid, net zo luid als bijvoorbeeld de N5.

7. Bel kwaliteit.
Het volgende wordt niet vaak meer getest, maar ik wilde het toch meenemen. Voor het vergelijken van de belkwaliteit hebben we met 2 providers, T-Mobile en KPN gebeld naar een vaste lijn van Ziggo en naar een mobile lijn van T-Mobile met daarbij ook een Q10. Hierbij heb ik een Samsung S3 tegenover de Q10 gezet. Daaruit kwamen de volgende conclusies:

- De (gewone) speaker van de Q10 lijkt een rijker telefoongeluid te produceren en superieur te zijn aan die van de S3.
- De ruisonderdrukking van zowel een S3 als Q10 werken goed.
- Bij het gebruiken van de luide luidspreker is het volume van de Q10 luider, rijker, en minders schel.
- De Q10 heeft meer streepjes bereik binnen onder de grond dan de S3.
Inmiddels heb ik ook een nexus5 om mee te vergelijken, en ook daarbij valt op dat het geluid van de Q10 luider, rijker en minder schel klinkt.

8. Sensoren
De telefoon bevat alle moderne sensoren. Gps, kompas, bluetooth4, dualband(n) wifi, acceleratiemeter, nfc, 4g, lichtsensor afstandsmeter en twee camera's.
Alles werkt via de standaard die je van zo'n sensor verwacht. Tethering kan ook.
De camera, is redelijk er zit een flitser op. De camerasoftware op de telefoon lijkt niet heel geavanceerd vergeleken een android camera. Ook heeft hij niet zoveel opties. 1080p opnemen kan met 30fps.

9. Opslagruimte
Standaard heeft de telefoon 16gb intern geheugen. Daarnaast kun je er een sd-geheugenkaartje instoppen van 64gb. Waardoor de totale capaciteit uit kan komen op 80gb.
Tot software versie 10.2.0, is de data alleen verkrijgbaar met een ftp verbinding. Tegenwoordig ook direct als gesimuleerde usb-stick. Dit maakt de overdrachtssnelheid sneller maar is slecht voor je bescherming van data.
De BlackBerry heeft uitgebreide encryptie mogelijkheden om je data te versleutelen. Voor zowel intern geheugen als sd kaart. Dat heeft het nadeel dat data ook echt niet, bereikbaar is. Tenzij je het via het apparaat zelf decrypteerd.
Je hebt in tegenstelling tot android, ook zelf de mogelijkheid, alle apps die installeert geen toegang te verlenen tot de je data, zodat je garantie hebt dat privť foto's ook echt privť zijn, en bijvoorbeeld niet bij voorbaat al naar een server worden gestuurd als bij android icm facebook.

10. Overstappen vanaf android.

Swypen
Swypen is met veegbewegingen navigeren. In een paar luxe apps is dit al te vinden op android, maar het is nog niet volledig geÔmplementeerd. Op de BlackBerry wel, met de aanknop of een veegbeweging activeer je de telefoon, via zo'n zelfde beweging kun je apps minimaliseren, of opties oproepen voordeel van swypen is naast dat het snel werkt is dat on screen en off-screen knoppen niet meer nodig zijn, de kans op misdrukken kleiner wordt en bovenal scheelt swypen kostbare ruimte op, en naast het scherm, waardoor je meer plaats hebt voor dingen die je wel wilt zien. Nadat je eenmaal begonnen bent met het vegen, zul je ervaren dat apparaten die het niet ondersteunen, ouderwets aanvoelen.

Roms
Zoals omschreven in de inleiding, ben ik zelf overgestapt van android. Het is een overstap die eigenlijk best eenvoudig te maken is. Android kent een uitgebreid app aanbod. En de meeste apparaten kennen veel costum roms. Bij blackberry is het qua roms recht toe, recht aan. Je hebt BlackBerry os, in 1 smaak, die af en toe een nieuwe rom, die wordt uitgerold via de providers, en meestal is er een leaked versie eerder beschikbaar. Wel kun je vrijwel alle voorgeinstalleerde standaard apps zelf verwijderen (incl de sms app) in tegenstelling tot android.

De snelheid van het os is opvallend hoog.
De telefoon voelt in het os bijna altijd sneller dan mijn nexus5(die toch betere hardware heeft). Opstarten van het toestel duurt erg lang, maar het Browsen gaat significant sneller dan op android. Ook krijgt de browser de hoogste score in de HTML5test.com Dit blijkt ook uit benchmarks, waar de browser 2x tot 3x zo snel webpagina's opent dan de browser in android, IOS of mobile opera. Wel is het zo, dat in het os, zaken zoals widgets niet mogelijk zijn, je kan de volgorde van apps, en de achtergrond veranderen, even als wat er in het snelmenu staat maar daarmee zijn alle costumize opties wel besproken.
De standaard apps,
Standaard apps kennen vaak minder uitgebreide instel opties, dan de opties die in de ios of android apps die fabrikanten leveren. De camera, is meer basic, de kalender eenvoudiger, de kaarten app is minder uitgebreid dan google of apple Maps. Verder zit er een uitgebreide suite op waarmee je alle officebestanden kan openen en bewerken. Als je van android komt, zul je qua snelheids ervaring weinig missen, widgets moet je wel missen, verder zijn veel apps, standaard en uit de BlackBerry world nog niet zo uitontwikkeld als op android. Je kan bijna alle standaard apps wťl verwijderen in tegenstelling tot ios of android.

11. Software, blackberry os 10.2.1
Blackberry heeft via alle providers blackberry os 10.2.1 uitgerold. Dit heeft een aantal grote verschillen met eerdere versies, het swypen is breder doorgevoerd, en ook de opties in het os zijn uitgebreid. Het os is stabiel, en ondersteunt android 4.2.2.

-Blackberry hub.
De hub is een uniek en onderscheidende functie van de blackberry, het is een overzicht van alle berichten die je binnen krijgt in een portaal, ingebakken in het os.
Welke berichten, en hoe prominent deze getoond worden kun je zelf instellen. Waardoor je controle hebt over wat je wel en niet getoont wordt. Je hebt dus na 1x instellen altijd je meest relevante informatie in het overzicht.
Naast het overzichtelijk tonen van je berichten binnen de hub, kun je ook al je communicatie direct beantwoorden in de hub zelf, daarbij wordt eerst een email, whatsapp, bbm of andere app geopend. Maar kun je direct een bericht opstellen in de hub zelf. Dit zorgt voor hele soepele beantwoording van bijvoorbeeld je mail.
-Browser
De ingebakken browser is bijzonder snel, sneller dan android. Dit blijkt ook uit diverse tests, waar de browser tot 2x zo snel blijkt als pcbrowsers of mobiele browser. De browser speelt ook flash af.

-apps en Bb-world
Bij de blackberry zitten ook apps, er zijn er een paar voorgeÔnstalleerd. Van alle grote partijen, Twitter, facebook, dropbox, evernote etc werken de apps naadloos. Voor populaire apps die niet zijn uitgebracht(zoals instagram) op het platform zelf is er vaak een 'kopie' app die netzogoed werkt, De blackberry world heeft relatief weinig apps, vergeleken android of ios. Een veelvoud van spelletjes moet het ontberen. Ook specialistische apps, voor specifieke hobby, of Nederlandse winkel missen. Maar wel een relatief groot deel van de apps is gericht op productiviteit

-BBos10 en privacy.
BlackBerry os onderscheid zich van andere mobiele operating systemen door de hoge mate van privacy opties die je kan instellen op je telefoon je kan het hele interne geheugen encrypten, en daarnaast ook je sd kaart. Doel en nadeel daarvan is dat ge-encrypte data niet is uit te lezen op andere apparaten. Tevens wordt standaard de messaging dienst blackberrymessenger(BBM) geleverd. Om met eindpunt encryptie te communiceren. Blackberry biedt ook het BES systeem aan op BBos10, om binnen het bedrijf alle datastromen te regelen. Het mooie van het BES systeem is dat je met je telefoon kan schakelen, in en uit BES, dus je telefoon voor privť anders en vrijer kan inrichten dan het zakelijke gedeelte van de telefoon. Het wisselen tussen de bes en non-bes is te doen met 1 beweging.
Tot slot heb je qua privacy ook nog bij elke app, de mogelijkheid de rechten in te perken. Vergelijkbaar met appops op een geroote android.
Kortom, de controle ligt bij jezelf.

12. BlackBerry os 10.2.1 en android apps.
De Q10 kent ondersteuning voor vrijwel alle android apps die geen root vereisen. Het installeren van de apps kan door een Apk bestand te downloaden. Of via apk-stores, zoals die van Amazon, samsung, of andere aanbieders. De gehele google playstore content is ook beschikbaar via een cliŽnt. Die kun je als *.bar file het makkelijkste installeren via ddpd. instructies hier.
Met een store, zoals snap of Amazon kun je dus alle apps installeren en ik schat dat 19 uit 20 apps probleemloos zullen werken. Grote multimedia-apss zoals netflix, poweramps en video spelers geven geen problemen. Ook heb ik hier een volledig werkende gba Emulator draaien. En grafisch wat zwaardere spelletjes werken ook probleemloos.
Apps die root toegang nodig hebben werken niet. Uitzondering op gewoon werkende apps is op het moment van schrijven rabobank's app last van lange laadtijden (was tot een week geleden niet zo). Bij navraag bij rabobank zelf krijg je het antwoord go fuck yourself, kijk maar op de mobiele website. Van de 2 andere banken, werken de mobiele apps probleemloos (ing en abn). Van sns heb ik het niet getest, maar op het forum zijn er geen problemen over te horen.
Android apps die gebruik maken van sensoren, werken ook prima, navigeren met gps, kan op de blackberry, de meeste fotoapps werken, ook gebruik van microfoon in een app kan.
Probleem bij android apps uit de playstore is wel, dat ze relatief veel rechten vragen. En dat voor die apps, ook op blackberry het slikken of stikken beleid geeft, het inperken van die rechten is moeilijk. Mij lukt het alleen met de app, advanced permission manager, die de rechten uit een Apk sloopt, en dan een nieuwe Apk samensteld.

Benchmarks
Wedstrijdtjes verplassen, is dat nodig, op een tool die vooral voor communicatie is ontwikkeld? Ik vind zelf van niet, maar mensen willen toch weten hoe het toestel ervoor staat. Onder de kap liggen de volgende specs: een SnapDragon S4-plus op 1.5Ghz (ARMv7), grafisch ondersteund door een Adreno 225 met 2GB RAM.
Ik zal 3 stukjes in deze review plaatsen.
-Geekbench, een platform onafhankelijke benchmark.
-AnTuTu, die draait in de Android runtime.
- RUM NewRelic browsertest
-HTML5TEST.com
-conclusies.

Geekbench3
Uit Geekbench 3, blijkt dat de telefoon redelijk presteert ten opzichte van zijn concurrenten.
Er wordt een singlecore en multicore, benchmark gedraait, de Q10 haalt een single score van 474, en multicore 920.
Een iphone 5c, scoort singlecore 698 en multicore 1278.
De Xperia T/V scoren 510 single en multi 940. (met dezelfde SOC)
De Blackberry Q5 scoort single 381 en multicore 743
Een Ipad-mini scoort singlecore 261 en multicore492
Als je de hardware dus benchmarkt. Blijkt dat deze niet zo zwaar is.

AnTuTu
Antutu is een benchmark die draait op android. Op de BlackBerry, draait hij dus in de runtime van android. Uit de resultaten lijkt iets bijzonders. De Benchmark denkt dat de telefoon maar 1 processorkern heeft.
De scores zijn:
Totaal: 11418
Dat is een score tussen de SII en de Nexus4. Waarbij hij aangeeft, dat de performance van de CPU op 1 core, “poor” is, RAM is algemeen, 2Dgraphics zijn ook algemeen de 3Dgraphics zijn goed en biedt het vloeiende support voor de meeste spellen.
De 2Dgraphics krijgen een score van 862, 3Dgraphics een score van 3868.
Qua hardware, die gestresseerd wordt op een benchmark, presteert de telefoon dus gemiddeld.

RUM NewRelic browsertest (snelheid)
Maar veel belangrijker dan hardware is de snelheid in de praktijk, daarom heb ik een Real User Monitoring test als browsertest met een N van 16Miljard pageviews geselecteerd. Het blijkt dat uit de test van NEW RELIC Blijkt, dat de snelste browser, mobiel en vanaf de PC. De BlackBerry browser 5 is die ook op de Q10 draait. De browser laad de pagina’s gemiddeld in 1.55s, terwijl de snelste mobiele browser die volgt ‘Mobile opera mini’ is met 4.78s, ruim 3x zo langzaam dus. Ondanks zwakkere hardware.

HTML5Test.com
Ik heb ook een HTML5 test gedraaid, om niet alleen naar de snelheid van de browser te kijken, maar ook naar hoe goed de browser de algemene standaard HTML5 ondersteund en kan decoderen. En hij wint die test! De beste mobiele browser voor html5, is die van blackberry. Hij haalt de hoogste score van 192. http://i61.tinypic.com/xgkvv8.jpg

conclusie
De hardware onder de kap van de Q10, is niet opvallend zwaar, scoort niet hoog in een platform onafhankelijke test. En op in een Android test werd maar 1 core gebruikt waardoor de CPU rating laag was. In de praktijk voelt het OS-erg licht en snel aan. Ook vergeleken een N5. Uit een gigantische benchmark over browse snelheid blijkt dat de Blackberry 10 browser 3x sneller dan welke andere mobiele browser dan ook. Ook als je dan weer rationeel kijk hoe de browser presteert lijkt hij ook te winnen. De Blackberry lijkt niet gebouwd op benchmakrs, maar presteerd in bijvoorbeeld browsen, sneller en beter dan snapdragons800 androids.

13. Samenvatting
De Q10 is goedgebouwd, stevig en van duurzame materialen. De batterijtijd is 1.5 a 2 dagen, en het fysieke toetsenbord is het beste mobiele toetsenbord verkrijgbaar. Qua speaker volume en geluid zit je prima bij de Q10. Al is toetsen bord niet fluisterstil.
De belkwaliteit is superieur aan de belkwaliteit van een samsung s3 onder dezelfde omstandigheden. Het geheugen bedraagt 16GB en is uitbreidbaar naar 80GB en mogelijk te encrypten. De overstap van android is simpel, door het stabiele snelle os. widgets en costum user interfaces moet je missen, al kun je met betrekking tot de interface wel snelkoppelingen kiezen in het snelmenu, of de volgorde van iconen bepalen.
Navigatie met swypen, zorgt dat on screen knoppen niet nodig zijn waardoor je meer schermruimte overblijft en je heel snel met de telefoon navigeert. Het leren gaat in een paar minuten en het werkt heel natuurlijk en snel.
Het os is volwassen. En vrijwel alle android apps zonder root, draaien vlekkeloos.

Nog toe te voegen
-Performance benchmarks
-linkjes, plaatjes

• Panasonic Viera G20
  • Windows 7 PC

Heb jij ook een BlackBerry Q10 Zwart?

Goede review en een eerlijke op zn plaats.
Zelf heb ik de Q10 ook in bezit.

De minpunten die jij beschrijft mis ik inderdaad ook
Scherm mist pixels in de hoogte.
Scherm is geen Gorrila Glass.
Apps zijn nog nog niet zo verfijnd als in IOS

De batterij duur is geweldig de toetsenbord hoogte heb ik af en toe last van als ik onderaan bezig ben met 2 handen dan valt hij wel eens uit mn hand(Gelukkig vooraf een originele hardshell case + screenprotector gekocht).
maar voor de rest kan ik niet meer zonder qwerty toetsenbord ik gebruik de telefoon dan ook alleen voor communicatieve doeleinden.

Kan niet wachten op BBos 10.2
goede revieuw, het enigste wat me opviel is een spelingsfoutje: verschillinde->verschillende.
Revieuw... En dan beginnen over een spellingsfoutje.

Het is je vergeven. :D
haha, taalvoutje zullen we maar zeggen ;)
Ik zie het nut van een fysiek keyboard niet meer in. Met een beetje oefenen, en het juiste software toetsenbord (het standaard Samsung toetsenbord vind ik persoonlijk een ramp) gaat het al snel makkelijker dan een fysiek toetsenbord.

Een aardige Android telefoon met fysiek toetsenbord is de Motorola Photon Q 4G LTE. Maar dit is absoluut geen top telefoon.
De nut-niveau van een fysiek toetsenbord is gelijk aan dat van een on-screen toetsenbord. Met beiden kun je efficiŽnt tekst invoeren. Qua invoersnelheid zullen ze elkaar niet veel ontlopen, en ligt een verschil vooral in de vingervlugheid van de gebruiker.

De meerwaarde zit hem in vooral in het gevoel van kwaliteit. Een fysiek toetsenbord levert haptische feedback. Je voelt met je vingertoppen en vingers dat je typt. Tegenover het strelen over een stukje doorzichtig plastic kan dit de ondefinieerbare meerwaarde geven van kwaliteit.
De meerwaarde daarvan is vergelijkbaar met:
-De meerwaarde van een mechanisch boven een regulier toetsenbord,
-De keuze voor een dure Waterman vulpen boven een bic-pennetje.
-De keuze voor een Moleskine notitieboekje vs. een notitie blokje van de action.
-De keuze voor een interieur van een luxe Mercedes boven dat van een hyundai.

Alle bovenstaande keuzes geven niet percť meer nut, maar geven sommige gebruikers een hogere kwaliteitservaring. En ja dat is ook afhankelijk van je persoonlijke behoefte en daarmee een subjectieve meerwaarde die niet aan ieders besteed is.

Wat je opgeeft is een stukje scherm-ruimte, wat anders ook wegvalt als je typt.
Dus wanneer je je telefoon vooral gebruikt om te communiceren i.p.v. media te consumeren is dat een klein offer dat voor mij elke scherm-inch waard is.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 17 oktober 2013 12:44]

Zo, je hebt er duidelijk meer tijd aan besteed dan ik. Erg goede review. Kan mij hier volledig in vinden. _/-\o_
Allereerst props voor deze lange review. Ik heb nog niet eens de tijd gehad om hem helemaal door te lezen (ga ik later zeker doen), alleen heb ik 1 vraag, hoe veel gebruik jij je telefoon dat jij een batterijduur van 1,5 tot 2 dagen hebt?

Ik zit zelf op 10.2.1 maar ik red op 2G met frequent gebruik middernacht niet. Dan zit ik wel vanaf 06:00 van de lader, maar toch.
Best hoog frequent.
Ik ben een fanatiek whatsapper, en gebruik hem ook voor de beantwoording van bijvoorbeeld mn bestuursmail (studentbestuur)

meestal staat hij op 3g, helderheid op het laagst, en ik sluit wel consequent draaiende programma's af voor ik m in mn zak stop.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 13 maart 2014 17:34]

Oke das wel tof om te horen. Maar dan begrijp ik niet dat ik minder er uit haal. Heb nu 19 procent, 06:14 van de lader gegaan.

Blijft wel een top telefoon!