Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Submitter: genberg23

Er zijn maandag afbeeldingen online verschenen waarop de BlackBerry Q30 te zien zou zijn. Daarmee lijkt de komst van de smartphone met fysiek qwerty-toetsenbord en een 4,5"-scherm definitief, nadat eerder al een conceptafbeelding van het toestel uitlekte.

N4bb publiceerde de afbeeldingen maandag, nadat de site eerder al een conceptafbeelding toonde. Uit de foto's blijkt dat de BlackBerry Q30 een metalen rand krijgt, zoals de Q10 en voorgaande toestellen uit de Bold-serie dat hadden. Daarnaast tonen de plaatjes dat het toestel alleen aan de rechterkant knoppen krijgt, waaronder die voor het volume.

Volgens N4bb beschikt de Q30, die ook wel de Windermere heet, over een 13-megapixel camera en een 2-megapixel frontcamera. Verder biedt het toestel naar verluidt een micro-sdslot, zodat de opslagruimte kan worden uitgebreid. De Q30 heeft verder een onvervangbare accu van 3450mAh aan boord.

Het is voor het eerst dat er foto's van de nieuwe smartphone van BlackBerry online verschijnen. Eerder lekten ook al een conceptafbeelding en informatie uit de sdk uit. Daaruit bleek onder meer dat de resolutie van het lcd-scherm 1440x1440 pixels bedraagt. Ook stond er dat de pixeldichtheid 453ppi is, maar volgens N4bb toont nieuwe informatie aan dat het om 480ppi gaat. De Q30 zou tenslotte draaien op een Snapdragon MSM8974-processor met Adreno 330-gpu. Daarnaast krijgt het toestel volgens N4bb een werkgeheugen van 3GB.

Wanneer en voor welke prijs de Q30 zou moeten uitkomen, is nog onbekend. De release lijkt niet ver weg meer te zijn: fabrikanten maken al hoesjes voor het nog niet aangekondigde toestel.

BlackBerry Q30BlackBerry Q30BlackBerry Q30

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Aangezien tweakers het vergeten is te plaatsen terwijl dit wel in de bron staat, dit is hoe het toetsenbord werkt:


How about that touch-capacitive keyboard we have heard rumored? We can confirm it is true. You can use the physical keyboard in the same way you would a TrackPad.

When you’re typing, you can swipe from right-to-left on the physical keyboard to delete words. If you’re in the browser, you can put the device in landscape and scroll up or down by swiping on the physical keyboard.

How does the word prediction work? Three columns will appear on the screen as you type. Think of an imaginary line going all the way down through the keyboard. You then can swipe on the left-side, middle, or right-side to pick one of the words out of the three columns.

The Windermere is said to feel lighter than the Z30 and be slightly thinner. The Windermere also features top and bottom speakers, like the Z30, and its charging port on the bottom, like the Z3.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 2 juni 2014 22:30]

Klein vraagje waarom zou je een telefoon met een vierkant scherm in landscape houden?
geen flauw idee :) omdat het kan denk ik?
Heb het idee dat ik die regelmatig uit m'n handen zou laten vallen met de toetsen zo laag en relatief klein in verhouding met de rest van de telefoon.
Ik denk dat dat wel meevalt, als de batterij midden-onder in het toestel geplaatst wordt (en daar lijkt het op gelet op de positionering van de camera - bovenin - en de micro-usb aansluiting - onder - wel op) dan ligt het zwaartepunt iets beneden het midden.

Als je aan het typen bent rust het toestel in het midden op je wijsvingers en omklem je het toestel met je duimen. Alsdan rust (de top van) het zwaartepunt op je wijsvingers en is het toestel omklemd met je duimen terwijl de telefoon met het zwaartepunt (de onderkant) stevig in je handen ligt.

Ik heb net even voor de zekerheid m'n Q10 ter hand genomen en daarmee werkt het niet veel anders :9

Edit:
Op N4BB valt te lezen dat de bovenkant (achter bij de camera) verwijderbaar is; daar plaatst men de simkaart en micro-sd kaart, het zwaartepunt zal dan ook zo goed als zeker midden-onderin het toestel liggen.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 2 juni 2014 23:10]

Helemaal mee eens, ik heb de 9800 gehad en als je kijkt naar het toestel in uitgeschoven positie dan zou je wellicht ook verwachten dat het toestel uit je handen valt, echter hebben ze dat prima opgelost bij Blackberry aangezien ik die nooit daardoor uit mijn handen heb laten vallen. Zie ook :
http://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2010/08/Torch-Web-history.jpg
Dit toetsenbord kan het niet echt worden lijkt mij, dit moet een concept of nep-toestel zijn er mist een toetsenrij, er zijn geen alt-toetsen, symbool toets of shift toets.

Het ziet er gewoon niet uit. gelukkig is het OS wel op orde.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 2 juni 2014 23:02]

die krijg je door omhoog te swipen op het toetsenbord :)
Die twee zwarte vlekken onderaan lijken wat knopjes te verhullen. Het zouden knopjes kunnen zijn met verschillende icoontjes met een individueel aangestuurd ledje voor ieder icoontje (bijv alt/shift/terug en ok/verzenden/zoeken). De lettertjes die op de knopjes zijn geprint zijn allemaal in caps en zonder nummers en/of leestekens, maar dat hoeft uiteraard niet zo te zijn in het uiteindelijke product.
Die zwarte vlekken verhullen stikkers die BlackBerry op al hun test-toestellen plakt met serie-nummers. Waarschijnlijk zodat BlackBerry niet kan achterhalen wie die images geleakt heeft. Ik heb hem al in mijn handen gehad en er zijn geen knoppen achteraan.

Het is een leuk toestel omdat je een enorm scherm hebt. Het toetsenbord is inderdaad even wennen, en daarmee bedoel ik meer dan een week. Het tevoorschijn tonen van de shift en alt key door middel van te swipen is toch iets heel anders dan dat je meestal gewoon bent. Het is wel echt heel leuk werken met die capacitieve toetsen, woorden terug wegdoen door naar links te swipen, scrollen door gewoon over je toetsenbord te vegen.
Is de camera in landscape als je 'm rechtop houdt? Aangezien het scherm toch vierkant is en filmpjes er horizontaal het best uitzien lijkt het me wel handig om de camera horizontaal in te bouwen.
Dit is inderdaad de finale versie en is geen development toestel. Al kan er natuurlijk hier en daar nog iets wijzigen zoals een andere achterkant ofzo. Is gewoon glad en niet het blackberry rubber achtige achterkantje zoals we dat gewoon zijn.

Ik heb hem niet lang gebruikt, gewoon even vastgehad en hier en daar wat getypt dus ik kan niet zeggen of ik dit op termijn beter vindt dan de q10. Persoonlijk voor de tijd dat ik hem getest heb vond ik de q10 beter en veel sneller typen, maar dat is denk ik wel echt puur wennen. Zelf heb ik een z30 en al is het virtual keyboard van BlackBerry het beste dat er is, hardware keyboards typen toch nog altijd een pak sneller.

De camera heb ik niet getest, maar ik vermoed dat dit gewoon hetzelfde is als de q10 aangezien de formfactor (1:1) dezelfde is gebleven, het is gewoon allemaal wat groter.
Nou ik weet het niet of een keyboard sneller is dan een on screen. Want als je swipen gewend bent .... dan is het on screen keyboard van mijn Z10 toch echt veel sneller dan een Q10 zeker als het om lange worden gaat. En als dan de juiste vervolg opties komen dan vliegt het. "hele goede morgen " is voor mij H E swipe swipe M swipe
Selamat pagi, apa kabar. = S swipe swipe A swipe swipe.
klaar. En dan is het ook nog fout loos. _/-\o_
Ik heb mijn HTC one de deur uit gedaan omdat het onscreen keyboard van BB geweldig is. met HTC zat ik altijd te vechten met verkeerde taal instellingen.
Oh cool man! Ben toch wel jaloers dat jij hem dan al in je handen hebt gehad!

En wat betreft dat toetsenbord, oke het is dus erg wennen, maar is het daarna ook een vooruitgang? Het mag dan wel leuk zijn, maar het moet ook wat toevoegen natuurlijk... zal vast heel erg persoonlijk zijn.
Je hebt hem al getest? Dus je kan met 100% zekerheid zegen dat dit geen development device is maar de finale vorm?
en wat verkies je dan: het hardware toetsenbord van een q10, full touch zoals op de z30 of dit toetsenbord, na even te wennen?
Een capacitief toetsenbord, heeft dat wel meerwaarde?
Is er nog effectief een drukknop? Kan de de toetsen voelen, indrukken, er je vinger op leggen zonder een karakter te tikken?
Ja is zeker mogelijk. Het is niet voor het typen dat ze capacitief zijn maar voor de swipe gestures.
Hoezo mist hij een toetsenrij? Alle letters zitten erop, en misschien komen de cijfers wel bijop de letters met een soort shift functie.
Idd, verhouding ziet er niet fijn uit. Wanneer komen er weer high-end telefoons met uitschuifbare toetsenbord ala Desire Z/Milestone?
Ik vrees dat we daar nog even op zullen mogen wachten, als ze ooit nog terugkomen. Het grote publiek vraagt er niet om.

Mijn Motorola Droid 4 heeft intussen al 2 keer de geest gegeven, en als ik hem nu niet meer aan de praat krijg weet ik niet meteen wat voor toestel ik zou moeten kopen.
Waarom zou het formaat van de toetsen van invloed zijn op de grip van een toestel? Blackberry heeft genoeg ervaring in het ontwerpen van solide smartphones, ze weten echt wel hoe ze dit praktisch kunnen vormgeven. Bovendien heeft de q30 een metalen rand en de achterkant is lekker stroef.
Klopt, maar misschien hebben ze wel een goede gewicht-hoogte verhouding weten te creeren, afwachten op de eerste hands-on :)
Zit volgens mij ook niet comfortabel in je broekzak met zo'n breedte.
Was ook mijn eerste indruk. Lijkt me vooral een probleem als je met twee duimen typt. Wat dat betreft zijn on-screen-toetsenbordjes superieur omdat je ze (in theorie) overal op het scherm kan plaatsen en zo groot als je wil.
Toetsjes lijken me ook wel een doorn in het oog als je 'm op z'n kant houd om een filmpje kijkt o.i.d..
Het is natuurlijk wel kenmerkend voor een Blackberry en gezien ze ook toestellen maken met een on-screen-keyboard zal deze wel ontworpen zijn voor de groep klanten die het echt graag wil.

edit: Drong later tot me door dat het scherm vierkant is, had later de foto's wat beter bekeken.

[Reactie gewijzigd door M.l. op 3 juni 2014 02:22]

Wat is de doelgroep van deze Blackberry? De oude vaste doelgroep van zakenmensen gebruiken al lang geen Blackberry meer, die zijn inmiddels massaal overgestapt op iPhones en Androids. En laten we eerlijk zijn; de telefoon wint geen schoonheidsprijzen en om de OS hoef je het ook niet te doen. Leuk dat Blackberry wel nieuwe dingen probeert, maar ik betwijfel ten zeerst of deze nieuwe smartphone ook maar enigszins marktwaarde kan afsnoepen van Google/Apple/Samsung, etc.

EDIT: Off-topic?

[Reactie gewijzigd door Belecthor op 3 juni 2014 20:26]

Wat is de doelgroep van deze Blackberry? De oude vaste doelgroep van zakenmensen gebruiken al lang geen Blackberry meer, die zijn inmiddels massaal overgestapt op iPhones en Androids
Zucht en daar gaan we weer, ongefundeerde uitspraken galore en dan nu de feiten:

Daimler-Benz kiest voor Blackberry Enterprise Server 10 i.c.m. BlackBerry 10 Smartphones

Airbus kiest voor BES 10 i.c.m. BB10 smartphones als mobiel platform

PSA Peugeot Citroën kiest voor BES10 i.c.m. BB10 smartphones

Itaú Inibanco, de grootste private bankier in Latijns-Amerika kiest voor BES 10 i.c.m. BB10 smartphones

Het Argentijnse ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kiest voor BES10 i.cm. met BB10 smartphoones

Volker Stevin ( VolkerWessels Canada,) kiest BES 10 en B10 als enige Enterpise Mobility Management oplossing

Grupo Salinas (Mexico) een conglomeraat met 68.000 werknemers kiest voor BES 10 i.c.m. BB10 Smartphones

De oude vaste doelgroep van zakenmensen gebruikt nog steeds BlackBerry en zolang iOS en Android relatief onveilig zijn en BlackBerry het veiligste, meest efficiënte en meest kosteneffectieve MDM platform biedt (niet mijn woorden, blijkt uit onderzoek) zal dat ook niet veranderen.

BlackBerry heeft meer klanten dan de haar drie grootste MDM concurrenten (Airwatch, Good en MobileIron) samen hebben.

Onlangs nog maakte BlackBerry bekend dat zij meer dan één miljoen 'EZ-Pass' licencties verkocht heeft, dit zijn licenties waarmee klanten met korting hun oude BES-5 kunnen upgraden naar BlackBerry Enterprise Server 10, maar ook bedrijven die gebruik maakten van concurrende MDM-platformen en smartphones komen in aanmerking voor de EZ-Pass en kunnen met korting BB10 en BES 10 gaan gebruiken en zij maken hier dan ook en masse gebruik van.
en om de OS hoef je het ook niet te doen.
Heb je het überhaupt wel eens gebruikt???
BlackBerry 10 werkt ontzettend intuïtief en vooral ook efficiënt, heb je een berichtje dan swype je naar linksboven en je zit in de BlackBerry Hub (de unified inbox)
Zit je in een app en wil je naar het beginscherm dan hoef je alleen maar omhoog te vegen, instellingen aanpassen: veeg van boven naar beneden.

Bovendien werkt BB10 ook ontzettend vloeiend geen hapering of lag te bekennen, wat dat betreft kan het zich meten met iOS, komt nog bij dat je met BB10 de veiligheid krijgt waar BlackBerry om bekend staat, maar ook de vrijheid om Android Apps te installeren.


Wat is het toch hier dat sommigen wanneer zij het over BlackBerry hebben maar wat roepen; de feiten uit het oog verliezen.

Dat het marktaandeel van BlackBerry op de consumentenmarkt tanende is, wil niet zeggen dat dat ook voor de zakelijke markt geldt, daar is zij immers nog altijd heer en meester.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 3 juni 2014 01:30]

Ja en een market share die onder de 1% gaat vallen op de wereldmarkt. De voorspelling is dat BB nog maar de helft van de telefoons af kan zetten, wat neerkomt op minder dan 10 miljoen stuks wereldwijd, een daling van ruim 50% ten opzichte van het vorige jaar. En ergens in dat zeer gelimiteerde aandeel en gelimiteerde aantal stuks moet dan plaats zijn voor deze telefoon. Ik ben bang dat consumenten deze telefoon sowieso vrijwel allemaal links laten liggen door de 'aparte' form factor.

Dan blijft zakelijk over. Ondanks dat een aantal BB-diehards keer op keer een positieve draai aan de berichten probeert te geven: wereldwijd daalt het aandeel van BB nog steeds en ook de voorspellingen van analisten zijn deprimerend. Ik ben van mening dat concurrentie en keuze goed zijn, dus ik hoop dat BB het tij kan keren. Maar als dit en de onlangs geïntroduceerde modellen niet aanslaan is het zo goed als afgelopen met BB op de phone market denk ik. Ze proberen NH al minder afhankelijk te zijn van hardware/toestel verkoop, maar bij nog een flop na de z10 denk ik dat het definitief niet meer mogelijk is voor BB om zich terug te vechten, althans niet met het verkopen van telefoons.

http://mobile.bloomberg.c...0-3-in-2018-idc-says.html
Een voorspelling is het doen van uitspraken omtrent toekomstige gebeurtenissen en ontwikkelingen binnen een systeem, op grond van historisch gedrag van dat systeem.

Alleen de historie van BlackBerry zit anders in elkaar dan John Chen nu te werk gaat. ;)
BB gaat twee dingen anders doen:

1) veel minder afhankelijk van de verkoop van telefoons en veel meer inzetten op diensten.
2) de telefoons die ze uit gaan brengen worden ontwikkeld in samenwerking met Foxcon, geproduceerd door Foxcon en Foxcon neemt ook een aanzienlijk deel van het ontwikkelings en productierisico voor haar rekening.
Ik zie dat je mijn uitspraak als ongefundeerd markeert, maar je kunt niet om het feit heen dat het marktaandeel van Blackberry Ltd onder de 1% (!) is gedaald op de wereldmarkt. Of denk je dat de zakelijke markt niet bij de totale afzet opgeteld wordt?

Daarnaast zijn de bedrijven die Blackberry aannemen in je bronnen een druppel op een gloeiende plaat voor het totale marktaandeel, ook in de zakelijke markt. Zelfs met deze nieuwe aanwinsten op de zakelijke markt zijn de prognoses voor Blackberry zéér negatief.

Ik wil niet vervelend doen, maar de feiten spreken je behoorlijk tegen.

[Reactie gewijzigd door Belecthor op 3 juni 2014 00:45]

Ik zie dat je mijn uitspraak als ongefundeerd markeert, maar je kunt niet om het feit heen dat het marktaandeel van Blackberry Ltd onder de 1% (!) is gedaald op de wereldmarkt
Dat is het marktaandeel op de consumentenmarkt laag ligt dat zegt niets over de zakelijke markt, hierboven heb ik inderdaad al aangegeven dat het marktaandeel op de consumentenmarkt laag ligt maar op de zakelijke markt is het een ander verhaal in Australia - waar BlackBerry marktleider is - bijvoorbeeld gebruikt één op de vijf bedrijven met meer dan 20 werknemers BlackBerry als EMM (bron).

Wanneer je, zoals jij doet, de cijfers van de totale smartphoneverkopen gelijk trekt met de zakelijke verkoop creeër je een sterk vertekend beeld omdat het leeuwendeel van de verkochte smartphones in de wereld aan consumenten verkocht wordt en het dus lijkt dat het zakelijke aandeel ook erg laag ligt terwijl dit niet zo is.

De zakelijke markt is immers een veel kleinere dan de consumentenmarkt, daardoor kan het dat de totale smartphoneverkopen rond de 1% ligt, maar het percentage daarvan op de zakelijke markt veel hoger ligt.

Je uitspraak is ongefundeerd, omdat je ten onrechte stelt dat de oude vaste doelgroep geen BlackBerry meer gebruikt en dat klopt niet.
Sterker nog de oude 'vaste' doelgroep gebruikt niet alleen nog altijd BlackBerry maar is ook massaal haar BES servers aan het upgraden naar BES 10 (bron)
Dan blijft zakelijk over. Ondanks dat een aantal BB-diehards keer op keer een positieve draai aan de berichten probeert te geven: wereldwijd daalt het aandeel van BB nog steeds en ook de voorspellingen van analisten zijn deprimerend.
Dat marktaandeel waar jij het steeds over hebt zijn de telefoonverkopen op de consumentenmarkt en daarvan hadden we al vastgesteld dat het marktaandeel inderdaad gedaald is, maar dat zegt zoals ik hiervoor al aangetoond heb, niets over de zakelijke markt.

Zeker met de onthullingen die Snowden heeft gedaan zal de vraag naar veilige Mobiele platformen niet afnemen.
In het afgelopen jaar alleen al zijn er 30.000 nieuwe BES10 installaties bijgekomen en dat gebeurt echt niet omdat niemand BlackBerry gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 3 juni 2014 17:30]

Ik vind niet dat je het recht hebt om mijn uitspraken ongefundeerd te noemen, wanneer de statistieken en de feitelijke cijfers mijn uitspraak juist versterken.

Het marktaandeel in mijn bron geeft duidelijk weer dat de totale verkoop van de telefoons van Blackberry en de totale marktwaarde van Blackberry erg snel dalen. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat Blackberry veruit de grootste speler is op de zakelijke markt, maar een korte zoektocht op Google geeft gauw weer dat Blackberry het niet goed doet, op geen énkele markt. Vergeet niet dat het discussiepunt gaat over de telefoonverkoop, wat voor andere zaken Blackberry uitvoert is irrelevant. Dat je bronnen aanhaalt over BES 10 verstevigt je argument ook niet. BES 10 is uiteraard verenigbaar met Android en iOS, dus dat Blackberry BES 10 veel verkoopt zegt niets over jouw fictieve verkoopcijfers van Blackberry telefoons.

Of wil je echt beweren dat de 0,5% wereldwijde smartphone verkopen van Blackberry Ltd allemaal voor de zakelijke markt zijn? Of dat de zakelijke markt niet bij de totale verkopen wordt opgeteld? Als dat zo is, dan houdt de discussie hier wel zo'n beetje op.

[Reactie gewijzigd door Belecthor op 3 juni 2014 16:28]

Ik vind niet dat je het recht hebt om mijn uitspraken ongefundeerd te noemen, wanneer de statistieken en de feitelijke cijfers mijn uitspraak juist versterken.
Als jij vindt ik niet het recht heb om jouw uitspraken ongefundeerd te noemen, dan heb je toch een probleem dat is toch echt de essentie van het voeren van een discussie.

Bovendien ben jij langzaamaan van onderwerp veranderd, ging het eerst nog over jouw bewering dat BlackBerry zakelijk niets meer voorstelt, nu haal je het totale markt aandeel erbij om te proberen je gelijk te halen, dat vind ik niet fair.

Je uitspraak, waar het mij omging dat de oude doelgroep van zakenmensen massaal overgestapt is klopte al niet dat heb ik genoegzaam aangetoond.

Het wordt op deze manier een herhaling van zetten, maar nodig, omdat je nog steeds niet goed begrijpt waar je redenering de mist in gaat:

Op de zakelijke markt worden veel minder telefoons verkocht dan op de consumentenmarkt, de zakelijke markt is dus vele malen kleiner dan de consumentenmarkt.

Daardoor kan het zo zijn dat het totale marktaandeel op 1% procent ligt, maar dat het percentage zakelijke telefoons een stuk hoger ligt, de zakelijke markt is kleiner dus hoef je ook een stuk minder telefoons te verkopen om een groter marktaandeel te hebben.

Edit:
Ik weet niet waarom ik nu een min één krijg terwijl ik gewoon feitelijk uitleg waarom de redenering van Belecthor niet klopt....

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 3 juni 2014 17:59]

Ja, alleen het hele essentiële punt is gewoon dat BB een stuk MEER telefoons moet gaan verkopen om de weg weer naar boven te kunnen vinden. Ze verkopen nu EN minder telefoons EN verliezen in behoorlijk snel tempo marktaandeel op de wereldwijde markt. Dat je dan telkens bronnetjes laat zien dat er een of andere zakelijke partij overstapt op BB is vrij irrelevant, aangezien dat blijkbaar die trend niet weet te stagneren of om te keren. En dat is het aller belangrijkste wil je als bedrijf in de situatie van BB overleven. Dit en andere recent uitgebrachte modellen MOETEN slagen wil BB nog kans maken om enigszins terug te komen op de markt van mobiele telefoons, dat heeft zelfs Chen gewoon aangegeven.

Dat BB, mocht die poging falen (wat best een grote kans is denk ik eerlijk gezegd, want de vooruitzichten voor BB om de dalende hoeveelheid aan toestelverkoop om te keren en dus een dalend wereldwijd marktaandeel te keren lijken behoorlijk klein) zich niet door middel van andere branches (software oid) zal proberen te redden heeft daar op zich vrijwel niets mee te maken. Als de huidige toestellen geen succes worden, is de kans namelijk zeer groot dat BB zal stoppen met toestelverkoop en zich ergens anders op gaat richten. En daar worden de kansen op overleven dan wel weer kleiner door.
Met de Blackberry Z3 is men begonnen om meer consumenten kennis te laten maken met BB10. Het toestel doet het goed in Indonesie en binnenkort volgen meer Aziatische landen. Voor een prijs van 136 euro is het toestel echt een hele goede keuze. Een van de betere toestellen als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding.

Het gaat er nu om om de marketing naar een hoger niveau te tillen. In de afgelopen maanden stelde dat heel erg weinig voor. Door het succes van het Mercedes F1-team heeft Blackberry op dit moment veel exposure, dus dat is wel positief te noemen.
Dat doet nog steeds niets af aan het feit dat het totale wereldwijde aandeel van BB telefoons onder de 1% zakt. Er zijn gigantische dalingen op de consumentenmarkt. Ja, misschien een kleine groei (als die er überhaupt al is?) op de zakelijke markt, maar die kan dus blijkbaar niet voorkomen dat het totale aandeel van BB nog steeds daalt. En je wilt je telefoons toch verkopen lijkt me. Bij BB is dit steeds moeilijker en ze blijven steeds verder achter bij de rest qua verkopen blijkbaar.
De doelgroep van BlackBerry is mensen die hun telefoon gebruiken voor werk, ipv spelletjes spelen zoals de meeste iPhone en Android gebruikers, even los van de beveiliging uiteraard.
Ik denk niet dat jij BB 10 ooit hebt gebruikt!?. Het is op dit moment, naar mijn mening, een van de beste OS'en. BB 10 is gebruiksvriendelijk, werkt snel, BB HUB is meer dan handig en het toetsenbord is een openbaring.. Men dient de marketing wel naar een hoger niveau te brengen.

Op zakelijk gebied is Blackberry nog altijd het grootst. In de afgelopen maanden hebben verschillende grote bedrijven de overstap gemaakt naar BES !0.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 2 juni 2014 23:24]

Ik denk niet dat mijn eigen ervaringen relevant zijn als het gaat om mijn vraag welke de potentiële doelgroep Blackberry Ltd voor ogen heeft.

Hoe kan Blackberry op zakelijk gebied het grootste zijn als hun marktaandeel nog onder de procent zit en dalende? De zakelijke markt is ongelofelijk groot en enkele grote bedrijven die Blackberry aannemen betekent nog niet dat ze heersen op de zakelijke market.

Enfin, voordat we offtopic gaan, de doelgroep is blijkbaar voor de zakelijke market en niet voor de consument.

[Reactie gewijzigd door Belecthor op 2 juni 2014 23:58]

Blackberry is nog altijd de grootste speler op de zakelijke markt. Als je het nieuws de afgelopen maanden hebt gevolgd, dan is dat weer gebleken. Daimler Benz, Airbus, PSA Peugeot Citroen en Hannover 96 zijn een van de partijen die de overstap hebben gemaakt.
Hoewel het mooi is voor Blackberry dat ze erkenning krijgen van grote bedrijven, zijn er nog altijd vele bedrijven die geen Blackberry gebruiken en ook veel bedrijven laten werknemers zelf hun smartphone uitkiezen.

Heersen op de zakelijke markt doet geen enkele partij volgens mij. Die markt is tegenwoordig bijna net zo verdeeld als de consumentenmarkt (vooral dankzij de grote keuze en de opkomst van Bring-Your-Own-Device)
Blackberry is nog altijd de grootste speler op de zakelijke markt.
Dat is al een tijdje niet meer zo. Het laatste kwartaal verkochten ze maar 1.3 miljoen toestellen, in een totale wereldmarkt van 250 miljoen smartphones. Zelfs al waren al die verkochte Blackberries zakelijk, dan nog zijn ze niet de grootste. Wall Street Journal becijferde eind vorig jaar dat hun wereldwijde marktaandeel in de enterprise markt nog maar 8% is: http://online.wsj.com/new...3808204579089361769507936
Er zal best een groep zijn die zweert bij BlackBerry maar ik kan me niet voorstellen dat die groep dermate groot is dat het rendabel is/blijft om nieuwe toestellen te ontwikkelen. De jeugd wil een iPhone/Samsung Galaxy, Henk en Ingrid willen een Samsung, er is een groeiende groep Windows Phone-liefhebbers en ook Sony, LG en HTC doen het steeds beter heb ik het idee. Laatst hoorde ik van een medewerker van een telecomwinkel dat Windows Phone het zakelijk steeds beter doet en voorheen heeft BlackBerry al zakelijk terrein verloren aan de iPhone.

Nu ben ik een groot voorstander van meerdere OS'en zodat er keuze is, en daarom ben ik ook blij met initiatieven als Sailfish OS, Firefox OS en Ubuntu, maar ik weet tegelijkertijd ook dat het enorm moeilijke tijden zijn om fatsoenlijk van de grond te komen aangezien Android en iOS de hele markt in een houdgreep hebben.
De nieuwe CEO zet volop in op nieuwe toestellen en beveiliging. Met betere marketing en reclame wil men weer gaan meetellen. Dat is absoluut mogelijk, want Blackberry is nog altijd een hele grote naam. Met BB10 heeft men het echt een heel goed OS in huis. Men dient dit wel beter onder de aandacht te brengen bij de consument.

MET QNX, BBM, BB 10 en BES 10 heeft men voldoende potentieel om de diensten uit te breiden en aan te bieden.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 2 juni 2014 23:19]

Ooit hadden Windows Mobile, Symbian en PalmOS de smartphone markt in een houdgreep. Er bleek toch ruimte voor de spectaculaire opkomst van Blackberry en Apple, en later Android en nu begint Windows Phone langzaamaan ook zijn doelgroep te vinden. Hoe dominant de marktleiders ook lijken te zijn, er is altijd ruimte voor wat beters.
Grappig dat je BlackBerry en Apple in 1 zin durft te noemen...


BlackBerry had al een apparaat met internet in 1996.. en in 2000/2001 de eerste "smartphone" rond dezelfde tijd als nokia, microsoft enz.

BlackBerry had als eerste email op hun apparaat en dit was allemaal tussen 1999 - 2004. Terwijl iPhone kwam opdagen met een copie van BlackBerry, Windows Mobile in 2007 is android daar in 2008 op in gesprongen.

Je kan BlackBerry en Apple niet op een lijn zetten, Apple kwam veel later en heeft het alleen maar zo goed dankzij de fans, kwa ontwikkeling hebben ze helemaal niks bedacht of gemaakt want alles was er al in de heel veel jaren er voor.
Blackberry was er natuurlijk al langer, maar brak pas echt door bij de massa in 2007-2009, dat was de top van hun succes.
Op basis van deze chart: http://finance.yahoo.com/...tive#symbol=BBRY;range=my

Lijkt de top op 16-07-2008 te liggen inderdaad, maar als je het vergelijk met 2002 is het vandaag de dag niet slecht, uiteraard ook niet zo goed als het was juni 2008-dec 2008.

Blijkbaar heeft die storing er niks mee te maken gehad, dat was pas in 2011, achter zit daar ook een groot verschil maar niet zo groot als 1-september 2008.
edit: wacht eens! is dat niet 11 september 2008 aka aanslag?

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 3 juni 2014 12:36]

Die aanslag was in 2001 :)
BB is de enige met "full operational capability" certificering.
dat toetsenbord lijkt me echt ontzettend lastig typen. De spatiebalk zit tussen de onderste rij ingeduwd waardoor de plaatsing van de knoppen niet meer klopt. Los van he tfeit dat de knoppen extreem ver in de onderste hoeken zitten. Die kan je nooit fatsoenselijk aanraken bij zo grote telefoon. Ik hoop dat dit om een concept gaat en niet het definitive model.
Klopt ik hoop dat die spatie inderdaad wat groter gaat worden en nog een mooie rand er onder zoals bij de Z/Q.
Deze foto's zijn ook al een keer in februari gelekt:
http://n4bb.com/blackberr...per-device-gets-pictured/

Ik hoop zelf dat die om een developer model gaat, vraag me ook af als ze dit toetsenbord gebruiken of het wel lekker typt, spatiebalk zit op een hele gekke plek.
Dat was denk ik een Dev Alpha A, en dit zou denk ik de Dev Alpha B zijn.

Deze is ook single led flash, vs dual van de andere
Even voor de volledigheid, ik denk dat je de Dev Alpha C (Developer toestel van de Q10, zelfde specs) bedoelt: https://developer.blackberry.com/webroot/img/devalpha-c.png .

Dev Alpha A en B waren de Developer toestellen voor de Z10 (A afwijkende specs, B enigszins overeenkomstig).

Zelf de DAA in bezit gehad en nog steeds in het bezit van een DAC dus weet waar ik over praat =).
Had geen zin om de nummers op te zoeken ;) A en B is makkelijker, ik weet ook wel dat dat op basis van Z10 was
Ik begrijp niet waarom BB geen toestel maakt met een volledig toetsenbord in de breedte, vergelijkbaar met de Psion Revo?
Ik von die form factor altijd een drama, die van de Torch (in de lengte) lag veel beter in de hand. Verbazend eigenlijk dat er sindsdien nauwelijks meer sliders zijn uitgebracht...
Ik vind het een van de meest aparte toestellen van de laatste tijd, met die vierkante vorm. Het doet me wel een beetje denken aan de LG Vu.
Met dat grote scherm ziet het toetsenbord er vooral in de hoogte erg klein uit (dat zal wel meevallen waarschijnlijk). Ik ben dan ook benieuwd hoe deze typt ten opzichte van eerdere Blackberry's (Q10 en Bold 9900 bijvoorbeeld).
De specs zijn niet verkeerd, maar om eerlijk te zijn hoeft Blackberry niet de mensen met specs te lokken, het besturingssysteem en dit gewaagde ontwerp zijn al onderscheidend genoeg (wat zowel een plus als minpunt kan zijn).
Het is te hopen voor de variatie op de smartphonemarkt dat Blackberry de moeilijke tijden overleeft en dat ze lekker hun eigen ding kunnen blijven doen.
Even vraagje, wat bedoel je met "de specs zijn niet verkeerd" dit is dezelfde cpu/gpu als de Galaxy S5 en Xperia Z2..
De specs van die nieuwste toptoestellen zijn in mijn ogen ook niet verkeerd :p
Maar waar ik vooral op doel, is het feit dat Blackberry de laatste tijd nou niet bepaald de allernieuwste hardware gebruikt heeft. De Z10 en de Q10 kwamen met een Snapdragon S4 Plus terwijl we al de Nexus 4 met quadcore Snapdragon S4 Pro hadden en iets later ook de Snapdragon 600 en de Z30 kwam met een betere dualcore Snapdragon S4 Pro, maar tegen die tijd was de Snapdagon 800 ook al weer uit. Dat Blackberry nu deze recente hardware gebruikt vind ik dan ook wel even het vermelden waard (gelukkig staat het ook in het nieuwsbericht).
Toegeven, de Snapdragon 800 is ook al weer opgevolgd door de 801, maar ik mijn ogen is dat verschil een stuk minder groot in vergelijking met de voorgaande verschillen.

[Reactie gewijzigd door Jornv op 2 juni 2014 22:51]

Je haalt er ook wel toestellen bij (Z10/Q10) die inmiddels meer dan een jaar geleden zijn gepresenteerd. In smartphone-land is dat inmiddels een eeuwigheid, sinds de ontwikkelingen hard gaan. Daarnaast moet ook gezegd worden dat bedrijven als BlackBerry door de beperkte oplagen (ze verkopen natuurlijk niet zoveel als een Samsung) minder toegang heeft tot processoren voor een aantrekkelijk prijs. In dat opzicht doen ze het best goed.
Verder vind ik de verhouding processorkracht versus licht OS veel belangrijker. Je kunt nog zo'n sterke processor in je phone bouwen, als het OS ruk zwaar is dan schiet je nog niks op. Specs zeggen daarom niet altijd alles (dat heeft de Z10 wel in positieve zin laten zien, maar ook Apple in het verleden). Je moet een device gebruiken om te kijken hoe soepel hij werkt.
Het gaat er niet om wie de laatste dit nummer-processor erin heeft zitten, maar hoe goed het device en OS samenwerken.
Dit ziende denk ik dat ik mijn volgende telefoon heb gezien. Het is nog de enig logische keuze voor iemand die graag een hardware-toetsenbord ziet. En de specs liegen er ook nog eens niet om! Prachtig toestel.
Zeer blij met mijn Q10.
Maar die ziet er toch wel 10x beter uit dan dit toestel.
Praktisch is het misschien wel voor het lezen van teksten/websites met een breedbeeld scherm, maar het design...
Hoop dat dit een verkeerd lek is qua looks. Jeetje.

Het OS is prima dus daar ligt het niet aan.

[Reactie gewijzigd door In-game op 2 juni 2014 22:30]

Ik vind ook dat het toetsenbord er niet uitziet, hoe kan je daar nou op tikken? Klein, slecht geplaatst en veel de dunne toestjes. Verder is het blijkbaar ook nog te gebruiken als een trackpad, wat wil zeggen dat er wellicht geen randen om de toetsen zitten, en dat de toetsen waarschijnlijk geen mechanische schakelaar zullen hebben. Wat het voordeel hiervan is over een on-screen keyboard is me nog niet duidelijk.