Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 158 reacties
Submitter: t3q

BlackBerry lijkt van plan te zijn om de opvolger van zijn Z10-smartphone nog dit jaar uit te brengen. Er zijn nog geen specificaties bekend van het apparaat. Verder zou BlackBerry ook een apparaat met de naam 'Classic' op de markt willen brengen.

Dat stelt BlackBerry Empire, die naar eigen zeggen beschikt over een interne e-mail die verzonden is door medewerkers van een vermoedelijk Noord-Amerikaanse telecomprovider. Daarin wordt gesteld dat BlackBerry stilletjes heeft aangegeven nog dit jaar met de Z20 te komen, als opvolger van de Z10. Over de specificaties van de smartphone werd niets gezegd. Ook een specifieke releasedatum ontbreekt; in de e-mail wordt over een release 'aan het einde van het jaar' gesproken.

In de bewuste e-mail wordt ook de BlackBerry Classic genoemd als release die nog voor dit jaar op de planning staat. Van deze smartphone kwamen al eerder geruchten naar buiten, die er op wijzen dat BlackBerry de Classic voorziet van de verouderde dualcore MSM8960-soc van Qualcomm, die ook in de Z10 is ingebouwd. Verder zou er 2GB ram zijn ingebouwd en is de software gebaseerd op BlackBerry OS 10.3.

Tevens wordt in de e-mail gesteld dat BlackBerry dit jaar de Passport wil uitbrengen, een al aangekondigde smartphone met een vierkant scherm. BlackBerry zelf heeft nog geen officiële releasedatum bekendgemaakt maar liet wel los dat er volgende maand meer informatie komt.

BlackBerry Z10De BlackBerry Z10.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (158)

Ik vond het mooie aan de Z10 dat het toestel vooral niet té groot was.. hoop dat de opvolger zo rond de 4.5" (tot max. 4.7") zit.. grote 5" phones hebben we er toch genoeg van. :)
Ik moest het 2x lezen, maar wat zeg je nu? Je vond hem niet té groot en hoopt dat de opvolger niet groter is dan een 5" telefoon.
Als ik de specs lees, dan is de 4,2" Z10 veel groter dan heel veel telefoons met een groter 4,3" scherm. Misschien is dit wel de grootste telefoon, met een scherm onder de 4,4" die de laatste 3 jaar van een grote fabrikant is afgekomen.
http://www.gsmarena.com/blackberry_z10-5251.php
http://us.blackberry.com/...y-z10/specifications.html

Ik hoop voor je dat ze op veel randen gaan bezuinigen, want op deze manier is hun eventuele 4,"5/4,7" groter van de huidige 5" telefoons (rond de 140mm). Ik ben het met je eens dat er al genoeg grote telefoons zijn met een scherm met +5". Ik denk echter niet dat je bij BB moet zijn voor een kleine telefoon.
Eens met de randen :) zolang het algemene formaat niet groter gaat worden vind ik alles best.
Wat die randen betreft kun je ook zeggen dat het makkelijker vasthoud als ze er wel zijn. Zeker de meer gevoelige schermen zijn erg lastig te bedienen als je met je duim aan de overstaande zijde iets wil doen. Met regelmaat raakt de bal van je hand dan de andere zijde waarmee een onbedoelde touch-invoer ingegeven wordt. Met kleinere toestellen speelt dat probleem minder, tenzij je kleinere handen hebt.

Met mijn M8 heb ik het zelfs als ik hem in landscape modus houdt met twee handen tijdens het spelen van een game. En dat toestel heeft niet eens al te dunne randen (wel een erg gevoelig scherm).

[Reactie gewijzigd door Kenju op 17 augustus 2014 23:31]

Vergeet niet dat BBOS 10 werkt met gestures waarbij de bediening werkt door van buiten het scherm het scherm in te vegen. Hierdoor is het wel prettig dat de randen iets groter zijn als bij een ander OS.

Het voordeel merk je goed wanneer je met een Samsung/Android probeert om 2 applicaties in beeld te krijgen. Het scherm registreert dan een stuk slechter wat je nou eigenlijk wilt bereiken.
BlackBerry voorziet al in het grotere formaat segment met de Z30. Lijkt me dan ook dat de Z20 het formaat van de Z10 aan zal houden :)
Eindelijk goed nieuws van BlackBerry, ik heb nu een Z10 zeer fijne telefoon vergeleken met
een Samsung S4 wat alleen goed is voor een spelletje of tool, maar niet om te bellen!
wat een slechte ontvangst hebben die toestellen, ik had iedere maand wel een ander toestel
van de meest populaire modellen en merken, blijf nu lekker bij mij Z10.

hier nog wat goede links over BlackBerry

http://www.bbhub.nl/9045/...t-over-op-blackberry-q10/

http://www.nu.nl/gadgets/...y-afluisteren-merkel.html

http://cio.nl/consumeriza...s-onze-blackberry-s-terug

Je tenslotte wel goed op de hoogte blijven!!
Als je helemaal goed ontvangst wil hebben moet je eigenlijk de Z30 hebben die een Paratek antenne heeft.
Dat gezegd hebbende heeft BB de laatste tijd met Secusmart en Paratek wel slimme aankopen gedaan waardoor ze een bepaalde niche zouden kunnen bedienen.
Inderdaad, mijn vader heeft ook een z10 en nu heeft hij tenminste wel bereik thuis.
Toevallig had ik gisteren avond laat nog heel veel informatie opgezocht over de Z10 en Z30, het is alweer een dik toeval dat tweakers nu ineens een artikel heeft geplaatst over de Z20.

Ik zou blackberry z10 toch echt 1 van de beste budget smartphone noemen. Enig nadeel is dat er echt heel erg, maar dan ook héél erg overdreven weinig bruikbare goede apps aanwezig zijn. Maar aan de andere kant houd het mij toch niet tegen om deze blackberry toch aan te schaffen. Het os draait soepel, perfecte camera, zelfs de front camera is heel erg goed en dan is de smartphone ook heel stevig gebouwd.

In elk geval blijkt een groter scherm een nadeel te zijn zoals bij de Z30. Het scherm is namelijk niet meer zo scherp als bij Z10. Interesse voor de Z30 is bij mij over. Ik ga gewoon wachten en m'n huidig toestel nog wat langer houden tot dat ik meer weet over de Z20. Anders zou ik toch de Z10 binnen halen.
ik ben sinds paar maanden in t bezit van een Z10, wilde gewoon een goedkope 2e handse smartphone hebben, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Apps zijn karig, en vind het lastig om goede android APK files te vinden, en ben er ook een beetje huiverig voor. Maar waar ik de telefoon voor gebruik voldoet die ruimschoots aan alle behoeften. Enig nadeel is de accu, die gaat zo vreselijk snel leeg.
tip:

Stap 1: Download en installeer: https://chrome.google.com...pobkgljnelbpblnikkp?hl=en
Stap 2: Zet developer modes aan op je Z10, bij beveiliging
Stap 3: Zorg er voor dat je computer en Z10 op dezelfde wifi zitten
Stap 4: Open de plugin (rechts boven in het blackberry logo)
Stap 5: Vul het ip in van je Z10 en wachtwoord dat je hebt opgegeven
Stap 6: Download: http://redlightoflove.com/snap/
Stap 7: Klik op installeer en selecteer de .bar
Stap 8: Zet developer modes weer uit
Stap 9: Open snap, je kan dan elke app makkelijk downloaden en geen gezoek naar apk files.
kijk dat is een leuke tip. moeten pc en z10 beiden op wifi zitten? mijn pc is bedraad, maar via BBlink is mn z10 gewoon verbonden, is dat genoeg?

en heb ik nu echt voor die plugin chrome nodig om het te kunnen downloaden?

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 17 augustus 2014 11:00]

oh uiteraard, via kabel mag ook, gewoon 169.254.0.1 invullen als ip dan :) (alleen als de telefoon met kabel aan je computer zit)

als computer bedraad is, en telefoon wifi werkt ook ja

edit: de chrome plugin is om te installeren, je kan ook DDPB downloaden, maar chrome plugin is makkelijker.

Dat is enige manier om .bar bestanden te installeren zonder tussenkomt van BlackBerry World.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 17 augustus 2014 11:04]

top. bedankt. wil zelf geen chrome op mn pc hebben wegens negatieve ervaringen met deinstall van chrome, maar even in VM gedraaid en heb snap op mn z10 staan. Ga er nu gelijk even mee stoeien :P

1 vraag, download je via snap gewoon vanuit de play store of is het via een andere bron? en worden de app's qua updates ook bij gehouden op deze manier?
ja vanuit de playstore is het, en er is ook een update tab, of bij geinstalleerd dat je kan zien dat er updates zijn :)
Als het vanuit de playstore is, heb je wel het probleem dat er veel apps aanwezig zijn die gewoon niet zullen werken op de blackberry 10. Of heb ik dat nu mis? In elk geval, ik heb blackberry playbook en heb al slechte ervaring meegemaakt met het sideloaden van android apps. Namelijk bijna geen apps die werken. Maarja, meestal zijn het de hele simpele android apps die wel goed werken op de blackberry, maar die zijn meestal niet zo interessant.
playbook is van 2011...
90% van de apps werken, ook als ze play services nodig hebben
heb ik dan net 2 apps gedownload die buiten die 90% vallen? ik heb de upc horizon box gedownload en bij tv kijken krijg ik geen beeld en slaat ie gewoon vast en reageerd nergens op, ook niet na 5 minuten. En candy crush saga start op, maar tijdens het opstart scherm crasht ie en kom ik terug in mn home scherm.
ja.. en ziggo tv werkt ook niet, en Candy crush moet je downloaden via de amazon store.. deze werkt wel, is sínds de laatste update inderdaad.

Hier voor werkte hij altijd via snap, ze hebben iets veranderd in die laatste versie, heel vervelend.
ga er wel even mee stoeien. brengt wel meer potentie met zich mee op deze manier.
Zo nice! Waarom doet BB10 dan zo slecht in de markt vraag ik me dan nog af. O+ Misschien moet ik nu toch maar de BB z10 aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door FixUs op 17 augustus 2014 12:53]

Omdat BB geen reclame maakt, en mensen vasthoudend zijn aan oude systemen.. en ik snap het ook, als jij bv heel veel iPhone apps heb gekocht, waarom zou je dan overstappen naar een ander systeem?

BBOS 7 heeft zijn eigen charmes, in goede en slechte dingen, gebrek aan trackpad en menu knoppen waren voor veel mensen de reden om bij de oude systemen te blijven, dit is opgelost met de Q3 en de Classic.

Passport is een geval apart, ook waren de Z10 en Z30 te duur bij introductie, en in landen waar minder geld is, bv indonesie en zuid afrika gebruiken mensen BlackBerry omdat het goedkoper is (onbeperkt internet bv ipv betalen zoals bij Android, soms zelfs gratis) waardoor mensen bij oude systemen zijn blijven hangen, ook hebben deze mensen niet zoveel geld.


Hier voor is de Z3 gekomen, 5 inch full touch telefoon voor onder de 200 USD, wat een nette prijs is, deze is in deze delen van de wereld heel goed ontvangen, er komt een Z3 LTE versie naar de rest van de wereld, wanneer weet niemand.


Ik denk dat de acceptatie van BlackBerry OS 10 telang heeft geduurt en dat mensen maar even de kat uit de boom kijken, dat is een van de reden waarom de sales van OS7-pre devices hoger is.


Met de komst van de Classic (9900 met BB10 en nieuwere specs) en de Q3 (eigenlijk de Q5 maar met knoppen) zien mensen sneller een reden om toch voor BB10 te kiezen.

Gegeve moment valt BB7-pre helemaal weg en kost dit systeem ook niet heel veel geld meer.
Dat is een van de reden waarom BlackBerry bedrijven laat upgraden naar BES10 die nu nog BES5 hebben.
helemaal top. Dit was net wat ik nog miste. moest even zoeken hoe ik een mobiel moest toevoegen aan mn 2 steps vericifatie van gmail. Maar het werkt en zit al in snap.

bedankt.
Ja, dat zou genoeg moeten zijn. Een andere optie is de Amazon app store te downloaden.
https://www.amazon.com/gp...ore/android/ref=mas_em_dl
in de amazon store staat geen enkele nederlandse app, kom je dus weer op snap uit.


Elke app die ik heb kon ik zo goed als niet vinden in de Amazon store.
Óf je voert gewoon het script van deze Crackberry-user uit.
lol... dan is DDPB stuk makkelijker..
Je kunt natuurlijk ook gewoon de Amazon App store gebruiken. En via Snap is het ook makkelijk en simpel om Android apps die de Google api / Play services gebruiken (als je dat moet willen) te gebruiken.
Losse APK's, tsja dat is net als bij een losse .EXE downloaden, je weet nooit wat er in zit. Even scannen op je PC dus met je virusscanner. Dat geldt natuurlijk net zo voor als je dat voor een Android toestel doet.
Echt mensen, er is tegenwoordig echt niet meer het onzin argument nodig voor BB OS10 over een gebrek aan apps. Er zijn een flink aantal nuttige apps in de eigen BB app store te vinden en wat je niet kan vinden kun je heel makkelijk uit de Amazon app store halen of als je echt de Google api / Play services nodig hebt kun je Snap installeren. Kind kan de was doen.
redlightoflove.com/snap
Incl. uitleg hoe te werk te gaan.
heb ze nu beiden, en zal er s rustig naar kijken wat wel en niet werkt, of goed bij me past.
Fijn dat er nog mensen zijn die ietsje de tijd nemen om een gebruikersvoorwerp op hun gemak te leren gebruiken :). In plaats van de "2 seconden" mentaliteit van tegenwoordig.
Mocht het installeren van snap te ingewikkeld zijn dan kan je de amazon app-store binnen een paar tellen gebruiken, zonder tussenkomst van een pc.

Gewoon hier klikken en installeren:
https://www.amazon.com/gp...oid/ref=mas_em_dl_dl?dl=1

Je mist dan maar een paar apps maar elke leek, die weet hoe je 3X moet klikken op een paar icoontjes, kan de amazon app-store installeren en gebruiken. :)

[Reactie gewijzigd door vjweirnogeenn op 17 augustus 2014 12:00]

Installeer ook de Amazon App store

Heeft iedere dag een betaalde app gratis en laat je net als de Play Store ook gewoon apps installeren. Op een gegeven moment zal Blackberry deze standaard gaan meeleveren (waarschijnlijk bij de volgende update), maar tot die tijd kun je het gewoon sideloaden.

Je hebt verder ook nog markets die wat dubieuzer apps bieden (gekraakte apps, porno apps, etc.), maar daar moet je zelf maar even naar Googelen. Die werken iig ook prima.
Ik hoop dat hij net zo gunstig geprijst gaat worden als de 'afgeschreven' Z10.
Want in het segment onder de 200 euro geeft hij het meeste bang4bucks tegenover android alternatieven.

Redmi S1: S400, 1GB, 8GB, SD, 1280x720, 4.7Inch, 3G, geen nfc, goede camera, A4.3, GcGlas ¤130*
Moto G (4G) : S400, 1GB, 16GB,SD, 1280x720, 4.5Inch 4G, geen nfc, matige camera, A4.4 GCglas ¤200
S4 Mini: S400, 1.5GB, 8GB, SD, 960x540, 4G, NFC matige camera A4,4 GC-Glas ¤235
Sony SP: S4Pro, 1GB, 8GB,SD, 1280x720, 4.6inch, 4G NFC, goede fotos, A4.3 GC-glas ¤185
Z10: S4+,2GB,16GB, SD,1280x768, 4.2inch 4G NFC,goede fotos, BBos10.3 +A4.3, geen gcglas ¤155*
Sony M2: S400, 1GB, 8GB, SD 960x540, 4,8inch,4G, NFC, A4.4 gorilla glass. ¤190

* ~100 euro aanschaf, + ~30 euro douane. Redmi heeft dual-sim
**Na 50 euro cashback
***MI2s Niet toegevoegd ivm prijs van 265 excl belasting[bron] en invoer.

[Reactie gewijzigd door kastjes op 17 augustus 2014 12:46]

Vergeet niet de Chinese telefoons ;) Als je daarmee gaat vergelijken dan ziet dit er ineens heel anders uit. Vergelijk het eens met een Xiaomi Mi2s bijvoorbeeld. Plus dat het gebrek aan apps toch lastig kan zijn en een reden om voor een Android of iOS te gaan. Ik weet dat het ding Android-apps kan draaien, maar voor zover ik begreep gaat dat niet altijd zo vlekkeloos als je zou willen.

Ontopic: nu ben ik toch wel benieuwd. Ondanks alle slechte berichten blijken ze dus toch nog door te gaan. Ergens moeten er dus nog klanten zitten. Het grootste probleem zal budget wel zijn; zonder geld voor een grote marketingcampagne verkoop je helemaal niets, hoe goed je telefoon ook is. Er zijn bijvoorbeeld wel betere toestellen te bedenken dan de Galaxy's en iPhones, maar die verkopen dankzij gigantische marketingcampagnes toch altijd wel.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 17 augustus 2014 09:55]

Vergeet niet de Chinese telefoons Als je daarmee gaat vergelijken dan ziet dit er ineens heel anders uit. Vergelijk het eens met een Xiaomi Mi2s bijvoorbeeld. Plus dat het gebrek aan apps toch lastig kan zijn en een reden om voor een Android of iOS te gaan. Ik weet dat het ding Android-apps kan draaien, maar voor zover ik begreep gaat dat niet altijd zo vlekkeloos als je zou willen.
Ik zal de Mi2s toevoegen.
niet toegevoegd, ivm kale aanschaf van ¤265 + ¤35 import kosten.

Met snap heb je toegang via je google-account tot alle apps in de playstore.
Bijna alles werkt, behalve root-apps, en soms moet je apps die files downloadan via GPs uit de Amazon store halen, ook functionaliteit van apps die de UI aanpassen werkt niet. Dus zware spelletjes, google-apps als maps of gmail, bank-apps en vele andere apps werken zoals het hoort.

De Blackberry android runtime heeft support voor:
-Android runtime 4.3 (dalvik)
-Alle sensoren (BT, Wifi, GPS, NFC, bewegingsmeters)
-Keyboard input
-Contacten toegang
-HW acceleratie
-Mapview

[Reactie gewijzigd door kastjes op 17 augustus 2014 11:18]

Ik gebruik zelf bijna alleen native apps, mede omdat je de toepassings machtigingen kunt aanpassen wat een app mag doen op je toestel, maar heb wel de volgende android apps op mijn BlackBerry Z30 : ING,Spotify en Netflix .

De apps draaien perfect en kan zelf met wifi en hdmi kabel in een hotel film kijken op een flatscreen (netflix) :) en dat allemaal via mijn Z30 _/-\o_

[Reactie gewijzigd door nlb op 17 augustus 2014 16:34]

Aanschaf van 265? Ik weet niet waar jij gekeken hebt, maar hier: http://www.ibuygou.com/p-...screen_gps_wifi-4648.html

https://www.google.nl/web...=270%20dollar%20in%20euro

200 Euro dus. Plus het feit dat importkosten meestal niet voorkomen bij Ibuygou: die verpakken alles als een "gift" met een waarde van $20.

Ik geloof ook best dat Android-apps redelijk werken, maar uiteindelijk zal het op native Android altijd makkelijker gaan. Ik zou persoonlijk voor de Mi2s gaan boven de Z10, maar uiteraard is dat alleen maar eigen voorkeur ;)
Dat je geen importheffingen betaald betekent niet dat je ze dan mag wegstrepen. Officieel moet je gewoon importheffingen betalen. Het is dan ook gewoon een frauduleuze zaak om dingen van ¤200 als gift van ¤20 te verzenden.
@kastjes, de prijs waar je naar refereerd is eigenlijk nogal oud en klopt niet met de werkelijkheid (het is eerder ¤215 incl. DHL verzending).

@vjweirnogeenn, stel je krijgt een telefoon binnen van een genoteerde waarde van 380 euro (op de bon aan de doos) en er wordt een heffing gevraagd t.w.v. +/- 30 euro, wat zou je doen?
1. betalen en verder niets doen
2. naar de douane stappen omdat er iets niet klopt, het is namelijk veel te laag volgens veel berekeningen.

- Nu dezelfde vraag, maar dan als er geen extra kosten zijn berekend.
- Nogmaals dezelfde vraag, maar dan als de doos is geopend, maar er ook niets extra's is berekend.

Wat zou ik nu moeten doen? Maar vooral, wat zou jij doen?

In mijn geval heb ik ze allemaal persoonlijk "ondervonden" tijdens mijn 10 bestellingen in 1,5 jaar uit China.

Pleeg ik fraude, de webshop, de belastingdienst of het postorder bedrijf.

Wat mij betreft moet je de importkosten altijd in gedachten houden. Als je een telefoon uit China besteld, dan hoef je wat mij betreft niet echt rekening te houden met extra kosten, boven de ¤ 35,-
Jij als ontvangende partij pleegt geen fraude. Tenslotte heb je er zelf niet op gezet dat het een "kado ter waarde van ¤20" is. Echter doet de verzendende partij wel iets wat niet mag.

Ook ik bestel vaak vanuit China en zorg dat ik alles apart binnen krijg. Ik heb wel vaak dat ik toch douane kosten moet betalen, ookal is het een "kado" van "onder de ¤20". Gelukkig voor sommige mensen is dit niet het geval, maar daar moet je dus wel degelijk rekening mee houden.

De normale gang van zaken is betalen, al het andere is een meevallertje. ;)
Ja, maar het is dezelfde situatie als Windows Phone. Wellicht werkt alles wel... maar stél dat je over enkele maanden een onmisbare app niet kunt draaien?

Met Android weet je zeker dat het werkt.
En dus heb je t beste van twee werelden :+
Het zou me niet verbazen dat ze bluffen en hun laatste centen erdoor jagen om de indruk te wekken dat alles koek en ei is.

Het probleem met Blackberry is immers de zwarte donderwolken die boven het bedrijf hangen en kopers en developers ontmoedigen. Het is uiterst belangrijk dat ze positief in het nieuws blijven komen.
Je mag gerust even je onderbuikgevoel achterwege laten hoor. Dat BlackBerry in een kritieke fase zit is niemand ontgaan. Je hebt gelijk dat ze positief in het nieuws moeten komen, maar als mensen het bedrijf dan 'beschuldigen' van bluf-tactieken, dan heeft niemand er wat aan. Waar baseer je dat in godsnaam op?

Ze zijn bezig met een groter plan, waaronder kosten-efficiënter worden, focussen op bepaalde markten, innoveren in bepaalde sectoren door middel van QNX, maar vooral, wat veel mensen dus vergeten is dat ze niet dezelfde aantallen hoeven te verkopen als Apple of Samsung om er winst op te maken. Soms mag de nadruk meer gelegd worden op de context...

On-topic: ik vind dit rumoer uitermate verrassend. Uit eerdere informatie had ik begrepen dat de enige touch-only device de Z3 voor de Westerse markt zou zijn in 2014, met 4G. Verder hoop ik dat ze wat leukere namen gaan verbinden aan de Z lijn. De Z20 springt er niet echt tussenuit als je nog de Z10 en de Z30 hebt. Het lijkt mij niet handig als BlackBerry weer met te veel verschillende en niet onderscheidende toestellen komt. Ik denk zelf: een grote high end touch only (a la Z30), een kleinere high end touch only (a la Z10), een instap model (a la Z3) en dan de hardware toetsenbord modellen: grote high end met capacative toetsenbord (Passport), een combinatie met toolbelt (Classic)... wat mij betreft zou de Classic de opvolger moeten zijn van de Q10. Eventueel nog een instap hardware toetsenbord model, al vraag ik mij af hoeveel vraag daar nog naar is. En dan heb je al aardig wat keuze!!
Dat is waar, maar het lijkt me sterk dat ze dat doen. Met leugens is nog nooit een bedrijf verder gekomen op de lange termijn. Plus dat BB niet alleen telefoons maakt, ze hebben ook nog een zwik aan andere bezigheden die wel winstgevend zijn. Ik denk dat ze voorlopig nog niet dood zijn.
Geen "leugens" maar gewoon optimisme uitstralen ook al hebben ze slapeloze nachten. Dat is niet liegen.
Chinese telefoons wordt wat te makkelijk over gesproken. Inklaringskosten komen er vaak bij. Dan is het inderdaad nog steeds goedkoop, maar stel dat je hem wil laten opsturen voor reparatie, dan gaat het toch weer via China en ben je je toestel weken, soms zelfs maanden kwijt. Garantie is vaak ook slechts 1 jaar.

Overigens wordt er wel te makkelijk over de Z10 gesproken als budget-telefoon. Dat toestel is eigenlijk voor een duurdere markt bedoeld natuurlijk. Dus de Z20 gaat waarschijnlijk niet net zo goedkoop zijn, tenzij Blackberry er een lagere norm voor inzet.
Chinese import telefoons hebben nog wel meer nadelen, het zijn voornamelijk interessante opties voor het kleine groepje tweakers die graag wil rooten en met alternatieve ROMS spelen. Dat is prima verder, maar als de discussie gaat over het succes van bedrijven in het algemeen zijn dat soort niches vrij irrelevant. Blackberry gaat nooit interessant zijn voor zulke tweakers, en grijs geimporteerde Chinaphones zonder garantie waar eerst een internationale ROM op moet gaan nooit een bedreiging worden voor de hier opererende telefoonfabrikanten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 augustus 2014 16:38]

maar stel dat je hem wil laten opsturen voor reparatie, dan gaat het toch weer via China en ben je je toestel weken, soms zelfs maanden kwijt. Garantie is vaak ook slechts 1 jaar.
Afgezien van de looptijd van de garantie heb ik exact dezelfde ervaring met HTC gehad. Voordat ze m'n storingen konden oplossen heb ik 'm zeker 2 keer onaangeraakt teruggekregen. In totaal was ik mijn telefoon vaak een maand of twee kwijt.
Ach, in het geval van HTC heb je vaak genoeg zelfs beter af als ze hem niet aanraken. Meerdere toestellen teruggehad daar in slechtere conditie dan waarin ik ze opstuurde. Dat je het een maand of twee kwijt was, is een bijzondere omstandigheid geweest. Meestal duurt het niet zo lang. Met Chinese shops is het de norm.

Maar met weken kwijt heb ik het echt over een week of 8. Ik heb met een tablet uiteindelijk zelfs bijna 4 maanden gewacht.
Klopt helemaal :p ik repareer telefoons. En ik vergelijk htc met ikea..... Tis heeel netjes als het in elkaar zit, maar eenmaal iets vervangen (scherm, housing etc) is het alleen maar ellende. Zo jammer eigenlijk want vind htc vele vele malen fijner dan samsung.
Er zijn natuurlijk meer merken dan alleen HTC en Samsung natuurlijk.

Maar waar repareer jij? Bij een van de grote reparateurs, dus Dynafix of E-Repair/Teleplan? Of ben je onafhankelijk?

Het vreemde in deze is dat HTC's gewoon gerepareerd worden door Dynafix. Kennelijk is de instructie bij Dynafix gewoon slecht of kunnen ze gewoon niet goed omgaan met het type bodies van HTC. Bij HTC gaat bij de meeste toestellen de achterkant er niet zomaar uit omdat ze een soort van unibody-idee hebben. Bij bijv. Samsungs heb je de achterkant die helemaal los kan en vervolgens heb je toegang tot alle schroeven waarmee het toestel zich makkelijk laat demonteren en bij andere toestellen heb je aan de zijkant schroeven en komt alles gewoon los. Bij HTC plakken ze kennelijk van alles vast en is het lastig repareren, zelfs door de mensen die ze er zelf voor hebben aangesteld.

De Z10 is wat dat betreft vergelijkbaar met de Samsungs. Maar Blackberries worden niet door Dynafix gerepareerd. Naar het schijnt worden ze standaard naar een eigen repair-centre gestuurd in Engeland. En dat is een voordeel aangezien zowel Dynafix als E-repair/Teleplan niet al te hoog aangeschreven staat. Wat dit betreft ben je dus met Blackberry gewoon beter af. De enige die ook eigen toestellen repareert, is Nokia.

En dat zijn net de twee merken waar ik naar mijn retail-ervaring het de minste reparatieklachten over geregen heb. Kan geen toeval zijn. Ook niet raar, aangezien die mensen hun eigen toestellen het besten kennen, terwijl de Dynafix en E-Repair-mensen steeds andere toestellen voor zich krijgen.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 17 augustus 2014 23:31]

. Plus dat het gebrek aan apps toch lastig kan zijn en een reden om voor een Android of iOS te gaan. Ik weet dat het ding Android-apps kan draaien, maar voor zover ik begreep gaat dat niet altijd zo vlekkeloos als je zou willen.
Ik was er in het begin ook bang voor,
Maar alles loopt verbazingwekkend soepel, en het os voelt 'vloeiender' dan android.

Alleen tripadvisor(london) niet, die had google service nodig. Dus die heb ik uit de amazon store gehaald.
Apps die google service vraagt kan je ook draaien hoor gewoon lucky patcher downloaden en google settings en gaan :+
Lucky Patcher? Say what? Waar vind ik die? *we gaan wel redelijk off topic nu geloof ik...
In ben zeer benieuwd naar de resultaten van de andere bedrijven. Voor zover ik weet heeft F-secure alleen de resultaten bekend gemaakt van Xiaomi.
Overigens weet ik voor mezelf om welke services het ging en weet ik dat ik dat graag ingeschakeld wil houden, zodat mijn telefoon terug gevonden kan worden. Tevens kan ik op afstand een alarm af laten gaan die alleen met een nieuwe (eigen) pincode gedeactiveerd kan worden.

Hoe het zit met de gegevens van jouw Smartphone fabrikant blijft nog onduidelijk.
Dat lijkt me logisch, voor een Chinees bedrijf. Het zou onlogisch zijn om als Chinees bedrijf gegevens van je klanten in het buitenland op te gaan slaan, denk je ook niet?
Dat klopt. Het punt is alleen dat dat toch wel gebeurt. BB staat net zoals Xiaomi, HTC, Apple en Samsung gewoon onder de overheid en heeft te doen wat de overheid zegt. En zoals we de afgelopen jaren hebben kunnen lezen wil elke overheid alle data hebben van de burgers die ze maar kan krijgen. Daar worden dus zeer zeker ook smartphones voor gebruikt, zonder jouw toestemming. Bij BB, Xiaomi, en bij de rest.

Bottom line: privacy is al zo'n 10 jaar dood, en als je dat niet nog erger wil maken moet je vooral geen smartphone halen.
Eens, maar dan heb je vervolgens wel de keuze welke overheid je het meest vertrouwen in hebt. BBRY is een Canadees bedrijf en Canada staat bij mij persoonlijk wel hoog aangeschreven :)
Daar heb je helemaal gelijk in :) Ik ben persoonlijk van de mening dat elke overheid even slecht is in het feit dat ze alles en iedereen bespioneren, maar dat is natuurlijk compleet persoonlijk. Maar goed, nu word het wel heel offtopic :P
Ah dat ze allemaal spioneren zal best kloppen, maar wat ze vervolgens met die informatie doen verschilt enorm per land. In die zin krijgt een bevolking/land de overheid die het verdient en is een overheid een representatie van de inwoners van een land (en daarmee vooral ook de normen en waarden die heersen in de maatschappij). Dan doe mij de Canadezen maar over de Amerikanen en Chinezen ;).

Een lesser of all evils kiezen is ook een strategie ;)
*zucht*

Heb je überhaubt het betreffende artikel gelezen? Het betrof een opt-out web SMS functionaliteit, zoals de iMessage variant van Apple. Omdat er zoveel commotie over ontstond na het artikel van de onderzoekers heeft Xiaomi een update uitgebracht die de functie opt-in maakt.

Jij dacht zeker weer aan NSA achtige praktijken? Voordat je dat soort beweringen maakt mag je je eerst wel eens inlezen. |:(
Ga je nu iedere keer hetzelfde lijstje posten? Niet iedereen zoekt de beste bang 4 buck, dingen als uitzicht, materiaalkeuze, schermkwaliteit, camera en totale grootte zijn ook belangrijk.
Ik hoop dat hij net zo gunstig geprijst gaat worden als de 'afgeschreven' Z10.
De afschrijving van de onverkochte Z10 voorraden eind vorig jaarheeft het bedrijf bijna $1 miljard gekost, dat grapje kunnen ze niet nog een keer doen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 augustus 2014 14:57]

Ook wel super. Onder het personeel van het bedrijf waar ik werk is een test ronde geweest om een standaard in te voeren qua mobiele telefoon.

Uit de Samsung's, huawei's, htc en BlackBerry z10 is de Z10 als winnaar uit de bus gekomen.

Dit vanwege : prijs, camera, gps werkt erg goed, slot voor sd card en voorziet in alle apps en vooral bouwkwaliteit!
Als ik zo vrij mag zijn:

Als je het hebt over GPS, heb je het dan over GPS Navigatie?

Zo ja, welke app gebruik je op de Z10?
Online
-kaarten (door tomtom voorgeïnstalleerde app)
-google maps (apk uit playstore)

Offline
-Navfree (native uit bb-world met openmaps)

Alle 3 voldoen eigenlijk.
Kaarten doet erg goed overzichtelijk navigeren, met google kun je meer zoeken dan alleen adressen, en met Navfree ben je internet onafhankelijk.
Dank voor je antwoord :)

Navfree heb ik zelf idd al gevonden, alleen die vind ik in vergelijking met Android CoPilot erg irritant als het gaat om het zoeken naar adressen. Heeft alleen een algemene zoekbalk (geen velden waar je gewoon het adres in kan vullen), dus ik krijg bij het intypen van een straatnaam alle resultaten te zien (tot in de VS aan toe).
Kun je co-polit niet vanuit de snapstore draaien? Zeker als je de licentie al hebt is het zonde om 2x geld uit te geven.
yes, waarschijnlijk wel, ware het niet dat die licentie nog op mn android toestel geactiveerd is. (gebruik 2 toestellen ;) )
Het ging meer over de gps sensor zelf waar mijn collega's erg tevreden over waren.

Zelf gebruik ik:

Online > BlackBerry maps
Offline > sygic (android apk)
Dank voor je antwoord :)

ah ok, hmm een Android apk is natuurlijk ook een mogelijkheid idd. Maar eens naar kijken :P
netjes :) en ook makkelijker te beheren voor de IT'ers
Ik snap eigenlijk niet meer waar BB naartoe wil gaan. Ik dacht namelijk dat ze zich volledig zouden storten op de zakelijke markt en het particuliere gedeelte lieten vallen..
@seanpaul voor jou informatie. BlackBerry doet veel meer dan de telefoonmarkt en dat gedeelte wat ze meer doen is grootste gedeelte zakelijk. Ze hebben nu niet voor niets deal met Amazon gesloten. De Amazon Android store komt met 10.3 standaard naar alle devices en die deal is echt niet voor de zakelijke markt, maar voor de particuliere markt zodat je alle spelletjes etc ook kan installeren die niet in de 'zakelijke' bb store staan. En particuliere markt laten vallen klopt niet, misschien heb je de artikelen verkeerd gelezen. Er zal misschien gestaan hebben dat ze de focus meer op de zakelijk markt willen leggen wat logisch is.
Wat ik mij afvraag hoe zit het nu met de ontwikkeling van apps voor de BB app store. Wordt dat nu alleen voor zakelijke apps of kun je ook nog voor de consumentenmarkt native apps ontwikkelen? Je wilt als ontwikkelaar natuurlijk het liefst in 1 keer ontwikkelen, dus voor bijv. Android (apps welke ook op BB OS10 draaien). Maar native en cascade zijn toch ook wel erg mooi in BB OS 10 vind ik persoonlijk.
Voor dit soort vragen zou je eens moeten kijken naar de Nederlandse BlackBerry Developer Community. Dit kwam in hun vorige meetup ter sprake.

Kort gezegd: consumenten apps kunnen in beide stores, maar worden niet meer als 'featured' in BlackBerry World gepresenteerd, behalve 'productivity tools'.

Komt er dus een beetje op neer dat consumenten apps 'beter' af zijn in de Amazon App store... tenzij je het weet te verkopen als productivity tool..
Bedankt voor je tip, die kende ik nog niet.
Het zou mooi zijn als ontwikkelaars meer native en cascade zouden ontwikkelen.
Ze gingen ze -meer- storten opde zakelijkemarkt, maar lieten de particuliere markt niet vallen.

Verder kan een Z10 opvolger zowel zakelijk als particulier worden gebruikt.
Zakelijke gebruikers willen wellicht ook touch screen telefoon?
Dat is wel aannemelijk aangezien veel bedrijven die BYOD hanteren veel andere merken zien, toestellen zonder toetsenbord. Veel zakelijke gebruikers hebben echter nog steeds een aparte BlackBerry voor het toetsenbord. Daarom zal de Passport voor zakelijke gebruikers ideaal zijn. En ik als consument ben er ook blij mee. Maar dat touch screens gewild zijn moge duidelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door kimoi op 17 augustus 2014 12:10]

Ik had voor mijn Z10 een nokia E7 vanwege het qwerty toetsenbord. Toch de Z10 ipv Q10 gekozen om toch is touch screen te proberen en ik moet zeggen het BlackBerry touch keyboard werkt erg fijn.

Maar als ik onderweg ben bij klanten en wil email beantwoorden mis ik soms toch het fysieke gevoel. Werkt toch net iets lekkerder/soepeler.

Ben benieuwd wat de passport gaat kosten, het is een zeer interessant apparaat.
Helemaal mee eens! Ik zelf heb ook een Z10 maar mis het fysieke toetsenbord soms nog. Daarom hoop ik dat de Passport niet te duur wordt, al gok ik rond de 600 euro. Ik wil hem zeker graag kopen, al dan niet volgende maand al.

[Reactie gewijzigd door kimoi op 18 augustus 2014 01:22]

Ben benieuwd of ze de Z10 nou nog echt goedkoop gaan dumpen. Ze moeten er nog miljoenen op voorraad hebben. Was natuurlijk al goedkoop met cashback tussen 100 en 150.
Volgens de becijfering van Daily Tech afgelopen December hadden ze op dat moment nog 17 miljoen onverkochte toestellen in voorraad, voornamelijk Z10's. Die worden nu bijna een jaar lang tegen extreme dumpprijzen de markt in geduwd. Ze zullen inmiddels toch wel een behoorlijke deuk gemaakt hebben in die voorraden. Deze aankondiging van een opvolger hint er eerder op dat de koek nu wel op is, en dat er eindelijk voorzichtig weer aan nieuwe productie gedacht kan worden.
Precies : http://m.crackberry.com/b...awards-2014-international

BlackBerry Z30: verkozen tot consumer product van het jaar!
Die Biz Awards zijn vooral gericht op de zakelijke markt en de jury bestaat uit journalisten en analisten. Dat zegt weinig over de mening van consumenten. HTC heeft ook al diverse (design) prijzen gewonnen en toch neemt het marktaandeel af. Prijzen zijn mooi, maar je koopt er niets voor.
Ze maken het wel moeilijk met de keuze straks. De hands on op de BlackBerry Passport was gaaf. Ik heb hem mogen testen. Classic zal weer oud en vertrouwd aan voelen als de 9900 maar dan met de BlackBerry 10 flow. Nu ook nog een opvolger van de Z10 die ik nu heb. Ik heb er nog geen enkel moment spijt van gehad, de enige overweging zal weer zijn of ik weer terug wil naar fysiek toetsenbord. Sommige momenten mis ik dat wel een beetje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True