Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 174 reacties
Submitter: kastjes

Volgens BlackBerry krijgt de recent aangekondigd Passport-smartphone een accu met een capaciteit van 3450mAh. Tevens maakte BlackBerry bekend dat er vier microfoons zijn ingebouwd voor het meten van achtergrondgeluid.

Dat heeft BlackBerry laten weten in een uiteenzetting op zijn weblog. De accu in de BlackBerry Passport krijgt een capaciteit van 3450mAh, wat volgens het bedrijf de hoogste capaciteit is van alle smartphones die momenteel op de markt zijn. Huawei heeft echter in zijn Ascend Mate-smartphones accu's ingebouwd met een capaciteit van 4050mAh en daarnaast worden er in China meer smartphones met een grotere accu verkocht. BlackBerry gaf geen gedetailleerde informatie over hoe lang de accu meegaat onder verschillende gebruiksscenario's.

De Canadese fabrikant stelt dat de Passport is voorzien van vier microfoons. Daarmee moet achtergrondruis worden onderdrukt bij telefoongesprekken of het opnemen van audio. Ook past de software automatisch het geluidsniveau aan op basis van hoeveel achtergrondlawaai er is. Zo hoeft de gebruiker niet handmatig het geluidsniveau aan te passen.

Tevens kwam er een video naar buiten van de BlackBerry Passport, waarop het apparaat werkend is te zien. De video is onlangs online gezet door de Arabische website Unlimit Tech, die waarschijnlijk een prototype in handen heeft gekregen. Eerder plaatste fansite CrackBerry al een preview van de Passport.

BlackBerry kondigde zijn Passport-smartphone met vierkant 4,5"-scherm en 1440x1440 pixels aan tijdens een bijeenkomst voor aandeelhouders. Nog niet alle specificaties en features zijn bekendgemaakt, al geeft de fabrikant af en toe nieuwe informatie vrij. In september moeten alle details van de Passport bekend worden gemaakt, waarna de release in de maanden erna volgt.

Update 12:53 uur: Aanvankelijk stond er in het artikel dat de Passport de grootste accu had onder alle smartphones. Deze claim van BlackBerry blijkt niet te kloppen en het artikel is daar op aangepast.

BlackBerry Passport

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (174)

Hmm, de manier waarop je op dit toestel typt en de manier waarop je hem dan moet vasthouden gaat veel mensen deze telefoon laten vallen denk ik.

Wel een leuk toestel vind ik verder met leuke features.
Ik hoop dat er bij de tweakers review serieuze pogingen worden gedaan hem in de broekzak te stoppen. Want zo op het oog lijkt het me meer iets voor in handtasjes van dames.
Afgaande op de specs zou hij ongeveer even breed worden als de note 3. De grootste telefoon die ik zelf heb gehad was de oorspronkelijke note, en daar was qua formaat enkel de lengte een probleem bij het zitten, echter nooit de breedte.
Was er niet vorig jaar een grote huawei smartphone met een accucapaciteit van 4000 mah ?
Weet niet welke, maar misschien valt dat dan weer onder de term "phablet", waardoor dit niet mee telt?

Daarnaast vind ik het wel een goeie zet van BlackBerry. Heb het altijd een fijn toestel gevonden, puur voor SMS, whatsapp en bellen. Als ze maar wat aan de software doen en ervoor zorgen dat er een fatsoenlijke app-market beschikbaar is.

Vraag me wel af of het zo lekker vast houdt? Scherm bediening zal wel gaan, maar die toetsen helemaal aan de onderkant; niet erg ergonomisch?
Weet niet welke, maar misschien valt dat dan weer onder de term "phablet", waardoor dit niet mee telt?
Blackberry stelt zelf in hun blogpost:

“No other smartphone or phablet on the market today has a battery that large.”

Ze beweren dus dat er geen enkele smartphone of phablet op de markt is met een grotere accu, wat dus absoluut niet waar is.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 20 juli 2014 12:47]

Als het persbericht voor Amerika bedoeld is hebben ze wel een punt, de genoemde andere telefoons met grote accu's zijn daar niet te koop.
bekijk / lees de preview, waar in duidelijk wordt aangegeven dat hij geweldig in de hand ligt.
Ieder zo z'n smaak denk ik. Zeker bij zo'n nieuw design kan ÚÚn iemand niet voor je oordelen.
Dat is waar, maar ook niet 10 personen of 100.. want iedereen heeft andere handen, denk dat je het zelf echt moet testen
Ja gewoon naar een fysieke winkel en 'm daar eens in de hand houden.

Toetsenbord van BB werkt imo altijd goed.
DefiniŰer phablet... Met een vierkant 4.5 inch scherm is dit ding net zo breed als een gemiddeld 6 inch toestel...
Ja, de Huawei Ascend Mate. Deze heeft een 4050mAh accu en is gewoon verkrijgbaar. Kortom, het is gewoon een marketingpraatje van Blackberry.
Als er in het artikel had gestaan dat de Blackberry Passport in zijn soort de grootste accu capaciteit heeft dan had het bericht wel geklopt denk ik. Het is algemeen bekend dat een groter scherm meer energie verbruikt. Dus als je kijkt naar 4,5 inch schermen telefoons dan denk ik dat Blackberry wel weer gelijk heeft.

Persoonlijk heb ik 5 jaar lang Touch screen afgezworen na de voor mij toen der tijd Samsung Omnia i9000 debacle. Altijd werken met stylus. Geregeld werden er aanrakingen niet geregistreerd. Veel programma's/websites werden niet ondersteund of slecht weergegeven.
Na 4 jaar jaar trouwe dienst heb ik mijn Nokia E71 vaarwel gezegd. Toen kwam ik uit bij de laatste generatie touch screen telefoons (Huawei Ascend Mate en LG G2. Moet zeggen dat ik er verrast van was dat het nu wel zo goed werkte. In het begin miste ik enorm de hardware matige knoppen van de E71. Nu gaat het redelijk goed, al typ ik door de touchscreen invoer methode met mijn forse vingers vaak fout. Om deze reden verlang ik best graag weer naar hardware matige knoppen. (Wederom kan ik dan weer blind typen.)

Ik snap dus wel dat Blackberry deze markt betreed. Alle telefoons lijken best veel op elkaar tegenwoordig. Hooguit een hogere resolutie scherm, iets snellere processor, wat dunnere schermrandjes of dunnere behuizing hoe kan jij je dan nog onderscheiden tegenover de anderen. Precies door ouderwetse knoppen weer te introduceren maar dan in een nieuw jasje.

Ik voorzie de Blackberry Passport als tussenfase voor het volgende wat gaat komen.
"knoppen die uit je touchscreen komen" beter bekend als Tactile touchscreen technology. In 2013 is dit al ge´ntroduceerd op CES. Meer info : http://www.youtube.com/watch?v=JelhR2iPuw0

[Reactie gewijzigd door aliberto op 20 juli 2014 13:15]

Qua formaat kan je deze telefoon beter vergelijken met een 6" telefoon. Dit scherm is breder dan een van een telefoon van 6" met een 16:9 verhouding. Hij zal wel nog iets korter zijn,maar dat zal ook niet significant zijn door het fysieke toetsenbord.
Ik voorzie de Blackberry Passport als tussenfase voor het volgende wat gaat komen.
"knoppen die uit je touchscreen komen" beter bekend als Tactile touchscreen technology. In 2013 is dit al ge´ntroduceerd op CES. Meer info : http://www.youtube.com/watch?v=JelhR2iPuw0
Lijkt me helemaal niks. Wellicht als het beter uitgewerkt wordt, maar veel consumenten zijn touchscreen gewend. Moet zeggen dat het touchscreen van Apple mij het fijnst werkt qua toetsenbord; bijna geen fouten. Is op mijn Xperia SP toch wel anders...

Dit zou wellicht iets kunnen zijn voor mensen die willen overstappen van bijv. hun oude Nokia.
Lenovo heeft ook al een tijd, de ideaphone P770 en P780 waarvan de P780 ook een 4000mAh batterij heeft en de P770 een 3500mAh batterij heeft.

Ik vind de passportl trouwens ook mooi, het is afwijkend en omdat de meeste mensen gewend zijn aan een bepaald design is het even wennen.
Ik vind het gedurfd en hoop dat er goed mee te werken valt.
Het gaat er toch om wat de telefoon met die capaciteit doet? Niet zozeer om de capaciteit zelf.
Ik kan het niet helpen, maar ik heb me echt blauw gelachen :) :P
Ik zie de grap niet.

Hij heeft volkomen gelijk. Ook al zou die BB een accu hebben van "slechts" 2000mAh, maar twee dagen ermee kunnen werken omdat deze bijv. een zuinigere processor of geoptimaliseerde software heeft, dan is dat eerder een USP.

"Whoow kijk mij, dit merk X heeft een accu van maarliefst 10.000mAh" - ja, maar hij is binnen een dag leeg..
Er wordt teveel op cijfertjes benadrukt. - en dan is het nog zielig ook wanneer de je probeert op te scheppen over de cijfertjes, terwijl het niets bijzonders is (BB)

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 20 juli 2014 13:39]

Doet Samsung niet het zelfde met benchmarks? of het aantal mega pixels? of hoe groot scherm je hebt? of Apple met hoeveel apps ze hebben verkocht?
Offtopic: waarom -1? Hij heeft een punt. Het is geen dumpert met +1 en -1 of je nu de post wel of niet leuk vindt.

Ontopic: Uiteraard doen ze dat, dat doet elke fabrikant. Laptops, telefoons, tablets. Zelfs Duracell of GP doet dat met z'n herlaadbare batterijen.

En inderdaad, het is zoiets als "megapixel" - Meeste mensen denken dat meer MP een betere camera geeft; belichting e.d. zijn belangrijker imo.
Mar-ke-ting en de onbewustheid van de consument.
Punt is dat inmiddels alle OSsen vrijwel gelijk presteren qua stroomverbruik, het verschil zit in hardware (maar kleine schermen met lage helderheid en trage SoC's zijn ook niet wenselijk), dus is in de praktijk de accucapaciteit wel degelijk de onderscheidende factor.
Maar er zit nog verschil tussen de accu's; onderling merk, li-ion/li-po en vast nog meer.
Voor de fabrikant wel, maar voor de gebruiker maakt het weinig uit - net zoals het voor de autorijder ook niet veel uitmaakt van wat voor soort plastic de benzinetank gemaakt is, zolang-ie maar groot genoeg is.
Denk dat xzaz meer doelt op het feit dat het OS ook goed hiermee om moet gaan om zo deze capaciteit om te zetten naar een betere accuduur in verhouding tot zijn concurrentie.
Dat weet ik, maar het klonk gewoon grappig :)

Als snap ik best dat ik gedownvote wordt, gevoel voor humor moet ook op de FP kunnen. :)

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 20 juli 2014 13:04]

Ter vergelijking, Note 3 heeft 3200mAh, Galaxy S5 heeft 2800 mAh, Sony Z2 heeft ook 3200mAh. allemaal met 5 inch en meer (richting 5,5 eerder)

De telefoon met de grootste accu is Lenovo S860 met 4000mAh en heeft ook 5,3 inch.


De BlackBerry Passport zal de enige dan wel eerste telefoon zijn met 4,5 inch en toch 3450mAh accu, (ga ik van uit)
Leuk hoor, maar een 5 inch met 16:9 verhouding is niet direct vergelijkbaar met een 4,5 inch met 1 op 1 verhouding. Het oppervlak van de 4,5 inch is groter dan van het 5 inch toestel. En dan reken ik niet eens het toetsenbord mee waardoor het complete apparaat oppervlak nog veel groter wordt.

Het zelfde zag je met de iPad ( 4:3) tov de MS surface (16:9) waar MS claimde dt zij een groter scherm hadden. Niet dus..
Eens dat het lastig 1 op 1 vergelijken is. Zeker als het ene bij voorbaat al wat groter is.
De vergelijking 16:9 Surface 2 vs 3:2 Surface 3 is een hele mooie.

Ik denk dat het van belang is wat je gebruikt. Films vs Strips bijvoorbeeld.
In hoevere zakelijk een vierkant scherm beter zou zijn is mij niet duidelijk. Gezien hij ook in je broekzak moet en je af en toe wellicht TV of filmpje wil kijken, lijkt me 16:10/16:9 per saldo fijner.
Het zelfde zag je met de iPad ( 4:3) tov de MS surface (16:9) waar MS claimde dt zij een groter scherm hadden. Niet dus..
Wel dus. Het oppervlak van een 16:9 Surface is groter als van een 4:3 iPad.
Zie http://www.displaywars.com/9,7-inch-4x3-vs-10,6-inch-16x9
Area: Surface 48.01" vs ipad 45.16". Een Surface heeft dus een groter area=oppervlak.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 20 juli 2014 14:33]

Zijn die schermen niet goed vergelijkbaar? Het aantal pixels (1440x1440) is gelijk aan dat van een 16:9 scherm (1920x1080). Als we de toepassing/programma als een constante factor beschouwen dan zou de invloed van de display op het gebruik vergelijkbaar moeten zijn. Waar ik zelf even loslaat is wat de invloed van de grootte van de pixels zelf is op het energieverbruik.

Negeren we de pixel grootte en beschouwen we de BlackBerry Passport gelijk aan ander 16:9 Smartphones, dan is de accu echt ruim bemeten te noemen. Heel mooi en een verstandige zet van Blackberry. Aannemende dat een zakelijke gebruiker nauwelijks films kijkt en games speelt, dan moet de accuduur indrukwekkend zijn.

Met de form factor ben ik zelf ook nog wat aan het stoeien. Met twee handen vasthouden en beide duimen tegelijk gebruiken? Of met een hand vasthouden en een turbo-1 vingersysteem? Een apparaat voor bediening met een hand is het niet.
En dan te bedenken dat de iPhone 5S maar 1570 mAh heeft. En de iPhone 5 1440 mAh.
Die moeten dan ook elke dag aan de lader (zoals ik als iPhone gebruiker maar al te goed weet). Ik zie ook liever dat Apple een 4000 mAh accu erin stopt, maar ja dat kost geld en millimeters.
Lenovo S860 met 4000mAh
Ook de P780 :)

Hele goede ontwikkeling overigens. Een grotere accu kost misschien $20 extra bij de productie, maar klanten (waaronder ik) betalen met liefde meer extra voor zo'n telefoon.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juli 2014 13:27]

Je moet uiteraard ook rekening houden met oppervlakte van de telefoon, en ik denk dat het bij de passport beperkt is, hij is ook dunner dan de Z30 bv, maar ik hoop dat ze de accu nog wat opschroeven voor de release
Zeker uniek toestel ipv de volgende kopie telefoon met 1 mp meer camera, 200 mhz meer cpu power etc etc.

Maar de consumenten markt vraagt om touch screen, selfie camera etc

Laatst nog een maat van me; jij houdt echt vast aan je BlackBerry he, ik zeg moet je is zien?

Hij kijkt me aan en vraagt, waar is het keyboard?
Dit lijkt net een iphone....

En dit is een webdesigner, moet j nagaan, mensen hebben totaal geen weet van wat BlackBerry tegenwoordig is.
selfie camera is toch gewoon de voor camera? die is 3 megapixel.. lijkt me meer dan andere merken nu aanbieden (max 2 toch?)
Er zijn wel telefoons met een 5 megapixel voor camera, de huawei ascend p6 bijvoorbeeld
Ja er zijn uitblinkers, maar 2mp is de standaard toch?
Nee eigenlijk niet. De standaard van de cameras is constant aan het stijgen en nu Huawei, naast andere merken, een telefoon heeft uitgebracht met een veel hogere front facing camera resolutie (ascend p7 bijv. met 8 MP als ik me niet vergis) zal dit dus hetgeen zijn om te overtreffen.

De telefoonkoper vraagt om steeds meer en meer, zo ook met de voor camera. Wat de camera zelf betreft is 2MP zeer weinig voor het "revolutionaire" toestel van BB. Zonde naar mijn mening want een klein beetje meer zou het toch net over het randje van wel kopen of niet kopen kunnen tillen.

Verder is het toestel wel revolutionair met het formaat en is het zeer functioneel moet ik nageven. Voor de normale telefoongebruiker, wat de meerderheid van alle gebruikers is, die graag een foto maakt met de front camera is dit niet het geschikte toestel, maar moet meer gaan denken in de richting van een Huawei P6 of P7 bijvoorbeeld. Dit toestel is wel erg geschikt voor ondernemers, die graag alles op een rijtje willen hebben en goed willen kunnen communiceren, wat uitstekend mogelijk is met deze telefoon.
2MP is inderdaard de standaard in high end toestellen. Mid-range 1.3MP. 3MP is zeker bovengemiddeld. Wat belangrijker is, is het ruisgehalte en dat er geen stof kan verzamelen op je voorlens. De selfies op je profielfoto in whatsapp of foto's van instagram zijn toch gemiddeld 50KB groot en beeldbellen heb je er ook niet veel aan. Een provider/app die full HD videobellen ondersteund of aankan is er niet en dat is maar 2,1MP.
Uiteraard maar wat ik bedoel te zeggen is dat dit geen telefoon voor de massa is en zeer specifiek voor 1 bepaalde doelgroep.

Ik hoop echt dat Blackberry het volhoudt, ik vind het OS zo lekker werken.
De specs zien er goed uit, en vind het design zelf ook wel mooi!
Ook het touch toetsenbord lijkt me handig.

Mijn enige minpunt is het blackberry OS. Ik zal eens kijken hoe het eruit ziet na de update.
wat is precies het nadeel aan BlackBerry OS als ik vragen mag?
Idd, wat is er mis aan ? Wel is mee gewerkt?
Het grootste probleem is het ontbreken van aanpasbaarheid. Niet belangrijk voor veel mensen, maar iets waar ik wel gebruik van wil maken.
Aanpasbaarheid in welke zin?
Is dat vergrootglas niet van Apple?

Ot; het is een goede ontwikkeling dat smartphone's grote accu krijgen. Het is meestal te weinig voor de specs die ze hebben.
Ik zie groot verschil:

http://www.imore.com/site...er_hero.jpg?itok=38TgyfbB


ook deze is anders: http://cdn.cultofmac.com/...3-06-11-at-5.19.23-PM.jpg

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 20 juli 2014 12:46]

Heeft het eigenlijk wel zin om op te scheppen over het aantal mAh zonder het vermelden van de bijbehorende spanning?
In het artikel wordt ook een video gelinked. Dit filmpje is, hoewel zeer kortstondig, voor mij vele malen interessanter nieuws.

Het is namelijk een korte demonstratie van het nieuwe en vernieuwende toetsenbord: een fysiek toetsenbord met touch-mogelijkheden.. het toetsenbord kan schijnbaar als touchpad gebruikt worden en dit wordt dan ook in het filmpje gedemonstreerd. Je moet alleen wel even tot de laatste halve minuut skippen wil je deze korte demonstratie zien.. :)
Dit behoort met een iPhone tot de mogelijkheden na een jailbreak (en wellicht standaard met iOS 8 als het toestenbord voor ontwikkelaars wordt opengezet), ik neem aan dat de vele custom toetsenborden voor Android ook zijn voorzien van deze optie.

http://www.iphonehacks.co...ng-concept-a-reality.html
wow vet, kan je met een jailbreak een hardware toetsenbord toevoegen? dat wil ik ook! ik koop meteen een iPhone :')
Juist en wat hebben iOs en Android niet? fysieke toetsenborden... ;)
Er is nu 1 toetstel op de markt dat op android draait en een fysiek toetsenbord heeft, de samsung GT-B5330, beter bekend als de galaxy ch@t.
Ik heb deze zelf in de kast liggen als opvolger van mijn LG optimus ch@t, zover ik weet 1 van de 3 toestellen dat android heeft, een uitschuifbaar toetsenbord en in belgiŰ zonder problemen verkrijbaar was, best zeldzaam ding zover ik weet. de xperia pro en de xperia pro mini zijn de andere 2.
Ja maar dat het toetsenbord ook een touch functie heeft is al een artikel over geweest op tweakers.net, geen nut lijkt me om oud nieuws opnieuw te posten
Dat klopt. Alleen de vorige keer was er geen video demonstratie... dus in die zin is dit wel recent nieuws ;)
Tsja, ik vind het juist een prachtig en stijlvol vormgegeven toestel. Hoge resolutie scherm waar veel info op past en dat niet voor minaal de helft weg is als je een bericht wil typen, met m.i. het beste OS dat iig breed verkrijgbaar is (kan zijn dat Sailfish en Ubuntu super zijn, maar die heb ik beperkt ervaren, waar mijn Z10 gewoon mijn primaire telefoon werd boven mijn Nexus 4 en bleef nadat ik de One M8 kocht). Daarmee is het eigenlijk alles wat ik wil.

Ik vraag me alleen wel af hoe het ding in de hand ligt tijdens het typen. Als dat in orde is, kan dit zomaar mijn volgende toestel zijn.
Welke redenen heb je gehad om een high-end android af te stoten en om te ruilen voor een mid-range blackberry?
Ga je er dan niet op achteruit in snelheid?
'Afstoten' is een groot woord. Ik gebruikt de M8 nog wel naast mijn Z10. Maar de reden dat ik de Z10 als primair toestel heb is vooral het fijne OS dat BB10 is. De gestures werken zeer intu´tief, en de hub is ideaal. Verder vind ik het prettig dat je per app alle toegangen kan beheren. Ik ben de laatste jaren toch meer gaan letten op wat er met mijn gegevens gebeurt, en dat BBOS10 mij in deze behoefte voorziet, vind ik een positief gegeven. Dat BlackBerry geen Amerikaans bedrijf is en dus niet verplicht de NSA toegang geeft, is in deze ook wel positief. Al ben ik daar niet al te na´ef in en zullen bepaalde zaken toch wel er langs gerout worden omdat bepaalde Amerikaanse diensten afgenomen worden. Toch is de mogelijkheid van privacybeheer iets dat BBOS10 ver voor zet op iOS, Android of Windows Phone.

Verder brengt de BB-aanpak mij meer het idee dat het mijn persoonlijke device is, anders dan bij Android, waar ik sowieso twee Google accounts moet aanhouden omdat ik niet wilde commenten op Youtube of Google+ onder mijn eigen naam. Eigenlijk wilde ik mijn eigen naam alleen voor persoonlijke dingen gebruiken die verder niemand ziet, behalve de mensen waar ik specifiek contact mee opneem. Dat betekent dat mijn primaire Android-google-account dus mijn nep-account moet zijn. Al is het praktisch niet te voorkomen dat zaken als contactenlijsten toch verweven raken. Erg irritant.

Van het snelheidsverschil merk je niets. BBOS10 ligt lichter op de systeembronnen dan Android. Bij zware games merk je het uiteraard wel, hoewel Asphalt 8 op de Z10 hogere settings heeft dan op de Nexus 4 die een snellere SoC heeft (zelfde Snapdragon-lijn, maar toch trager geklokt en 2 cores ipv 4 van de LG). Ik zou eens moeten proberen wat het verschil tussen de M8 en de Z10 is met wat zware games, maar feit is dat gamen op mijn telefoon niet echt mijn ding is, en dat ik het vooral houdt bij de Cut the Rope-achtige games, waar de Z10 sowieso geen moeite mee heeft.

Verder vind ik de feel van de Z10 fijn. Prettig formaal, en fijne bouw en niet de angst dat deze zal krassen. De beschikbaarheid van leuke accessoires die niet overdreven geprijsd zijn is nog een positief punt.

Het is dus vooral het totale BlackBerry-concept dat me aanspreekt. BBOS10 is een superfijn en inventief OS (hoewel er duidelijk gewinkeld is bij het MeeGo-concept, maar goed, iedereen jat van elkaar). Als totaalplaatje is het goed in balans en alle basiszaken werken goed. Goede camera, goede navigatie (beste die ik gebruikt heb, dus beter dan Sygic), veel updates, beste touchscreen toetsenbord (wel voor verbetering vatbaar nog), duidelijke notificatieweergave en alles werkt intu´tief. En verder ook geen rariteiten als op WIndows Phone en iOS waarbij bepalde functionaliteiten niet worden toegestaan. Voor mij is file management belangrijk, en dat werkt.

Gestures heeft HTC op de M8 ook proberen toe te passen, maar helemaal klopt het niet. Het is maar half toegepast en je moet echt onthouden wat waarvoor bedoeld is, en praktisch is het ook niet. Van boven naar beneden vegen voor een gesprek bij zo'n lang toestel is iets wat niemand gebruikt. En je kan het alleen gebruiken vanaf standby-modus. De double tap is leuk gejat van LG, maar ook minder logisch toegepast. LG had sinds de G2 goed uitgedacht hoe dat goed werkte als alternatief voor de standby knop. Bij HTC hebben ze dat niet door en pasten ze het gewoon toe als leuke feature.

Over de nadelen van HTC gesproken, in geval van reparatie weet je dat je altijd een goede kans hebt dat ze dat bij Dynafix verkloten en bijv. je body verpesten. BlackBerries worden niet door Dynafix gemaakt.

Het grootste nadeel van de Z10 is de batterijduur. De standby-tijd is gewoon crap. Haal er net een dag mee. Maar dat schijnt bij de nieuwere toestellen geen probleem meer te zijn. De beschikbaarheid van apps is ook niet geweldig, maar het is zeker beter dan Windows Phone dat erg lang gedaan heeft over het krijgen van een degelijke hoeveelheid apps. Daarbij heeft BBOS10 ook het voordeel dat je Android-apps kan draaien. Hoewel je daarvan niet kan managen welke toegangen deze krijgen. Een andere beperking is dat de Google apps niet werken. Voor Youtube moet je dus een specifieke app gebruiken, of de browser (die overigens ook super werkt).

Een ander nadeel is een persoonlijke, namelijk dat BlackBerry als organisaties het ethische aspect niet al te hoog in het vaandel heeft staan. Werkelijk in alle tests op het gebied van het morele bewustzijn eindigen ze onderaan. Voor mij persoonlijk kan dat een reden om misschien toch niet door te gaan met BlackBerries.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 20 juli 2014 22:44]

Persoonlijk als Z10 gebruiker wil ik toch wel zeggen dat de Nokia maps app de echte koning is, de BB app is zeker niet slecht maar die van Nokia functioneert op eenzame hoogte... Je vult een woord als supermarkt in en het maakt niet uit in welk gat van een dorp jij je bevind maar er komt een resultaat terug waar je iets aan hebt, indrukwekkend gewoon. Verder ben ik helemaal overtuigd van mijn Z10 en heb ook een serieuze interesse gekregen in de Passport, :)
En zoals jij ook al noemt ben ik niet helemaal tevreden over het toetsenbord ook al is het veruit de beste die ik ben tegen gekomen, wat mij betreft leert die niet genoeg en ook de juiste dingen van de gebruiker (iets wat uitermate lastig zal zijn om voor elkaar te krijgen).
Ik heb in mijn auto twee craddles zitte: 1 voor mijn Z10 en ÚÚn voor mijn Nokia 808.
Nokia Maps is zeker goed, en ik ben het met je eens dat de zoekfunctie misschien wel de beste is. Echter is dat niet hoe ik mijn navigatie gebruik. Ik doelde vooral op de routes die gevonden worden om je zo snel mogelijk van A naar B te krijgen en hoe duidelijk het weergegeven wordt. BlackBerry Maps vind vaak routes die je op andere systemen niet vind. En tov de HERE/Navteq-mappen vind ik die van TomTom/Teleatlas sowieso beter. Verder vind ik dat Nokia Maps als nadeel heeft dat afslagen niet altijd duidelijk worden aangegeven. De lijn lijkt te dik te zijn, waardoor je niet goed kan zien of je bij sommige afslagen die niet scherp afslaan de afslag nu moet nemen of gewoon moet blijven doorrijden. Zeker wanneer er binnen een paar honder meter een afslag komt die je wŔl moet hebben en daar iets over gezegd is.
BlackBerryOS 10 is beter geoptimaliseerd tov android, dus waarschijnlijk is de blackberry in de praktijk sneller.
Nee. Ik ben van een S4 naar een L920 gegaan. Een halvering(ruim) als het gaat om pure rekenkracht, maar de L920 is veeel sneller. Andriod is toch een beetje laggi en lomp vergeleken met WP/BB OS.
Nou, persoonlijk als ik mocht kiezen had ik 10x liever een BB dan mijn Galaxy S4 nu.

1. Ik vind touchscreens nog steeds verschrikkelijk.
2. Ik vertrouw de android voor geen meter (spyware en weet ik allemaal meer wat voor rotzooi). Daarom zet ik bijv nooit meer dan 50eurie aan bitcoins op mijn phone.
3. bereik lijkt met de jaren slechter te worden van de smartphones en die van BB was altijd prima hier (buiten gebied).
4. Apps interesseren me helemaal niks. Ik wil bellen/emailen/calendaren en hoogstends een keer een ssh sessie doen.
Waarom zou je android niet vertrouwen?