Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 289 reacties

BlackBerry heeft zijn smartphone met vierkant scherm en fysiek, aanraakgevoelig toetsenbord gepresenteerd. De Passport komt deze week uit in Duitsland en Frankrijk. Het bedrijf sprak al maanden openlijk over de afwijkende smartphone.

BlackBerry brengt de Passport uit in onder meer Duitsland en Frankrijk voor 649 euro. Over een release in Nederland is officieel nog niets bekend. De BlackBerry 10-smartphone heeft een vierkant scherm met een diagonaal van 4,5" en een resolutie van 1440x1440 pixels, waarbij er rond 450 pixels per inch zijn, iets hoger dan 5"-toestellen met full-hd-schermen. Daaronder zit een fysiek toetsenbord dat gebruikers ook kunnen inzetten als een soort trackpad; het kan aanrakingen registreren. BlackBerry gebruikt dat onder meer voor besturing via gebaren, zoals een veeg van rechts naar links om een woord te verwijderen.

De Passport heeft een vierkant scherm om onder meer Excel-bestanden en presentaties goed op te kunnen bekijken. BlackBerry paste het vierkante scherm eerder al in veel kleinere vorm toe op zijn BlackBerry 10-modellen met fysiek toetsenbord als de Q10 en Q5.

Het toestel draait op een Qualcomm Snapdragon 801-soc, met vier Krait-kernen op 2,3Ghz en een Adreno 330-gpu, bijgestaan door een werkgeheugen met een grootte van 3GB. De telefoon meet 13x9cm en is 9,3mm dik; hij weegt ruim 190 gram. De camera heeft een resolutie van maximaal 13 megapixels en beschikt over optische beeldstabilisatie.

De smartphone kost in Frankrijk en Duitsland 649 euro. Wanneer de release in Nederland plaatsvindt, is onbekend. Directeur John Chen toonde de Passport voor het eerst in juni.

BB Passport

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (289)

Misschien een leuk feitje om te vermelden dat hij de Passport heet omdat hij exact even groot is als een daadwerkelijk paspoort.

Eerste reviews zijn niet positief btw:
Gizmodo
The Verge
Engadget (preview)
Blackberry is bedoeld voor optimale productiviteit en de passport voor mensen die het niet erg vinden dat hun telefoon groot is. Dit zouden dan ook de criteria moetten zijn die de reviewer gebruikt.

Als Gizmodo's "not like" voornamelijk bestaat uit het formaat afzijken dan vertelt hij mij niet iets waarvoor ik een review voor moet lezen. Hij zegt dat de HUB super is en dat websites browsen beter gaat. Hij heeft ook wat kritiekpunten op de interface, maar het is hierin heel onduidelijk in welke mater de voordelen de nadelen afwegen.

Het is dus heel onduidelijk of hij nu wel of niet productiever is op de BB Passport. Dan vind ik een "Voor 100 dollar meer heb je een Iphone 6" ook niks meer zeggen aangezien ik niet weet of ik nou productiever ben op een Iphone.

Het aanvallen van de grootte is alsof je een samsung 40inch tv een slechte review geeft omdat hij niet op je tv kasje past. Daar heb je als lezer weinig aan.

Edit The Verge gaf juist een negatieve review, maar hij opende niet goed en las daarom een andere review. Sorry voor de verwarring.

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 24 september 2014 17:21]

Je selecteert nu wel heel erg positief. Je zegt zelf:
Blackberry is bedoeld voor optimale productiviteit ...
En uit de review van TheVerge:
no matter how much it tries to put the emphasis back on "doing work," people do work with apps on their phones. Awkward dimensions and confusing interfaces aside, the Passport’s biggest failure is that it just doesn’t have what I need to get my job done.
Dat spreekt dus compleet tegen wat je zegt.

De eindscore is een 6.2 met als daadwerkelijke onclusie (en niet zomaar een positieve zin die compleet uit de context is gehaald):
The Passport is a shrine to everything BlackBerry has done over the last 15 years, but none of that is very relevant in today’s world. It’s apparently the best that BlackBerry can do, but that’s not enough.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 24 september 2014 17:09]

De reviewer eindigt inderdaad met die zin, maar die is compleet inhoudloos omdat de reviewer zelf niet de moeite neemt om het te onderbouwen? Please do tell, wat bedoelt hij met "very relevant in today's world"?

Het is juist de kracht van een objectieve review om de conclusies te onderschrijven met argumenten en juist NIET om te klinken als een reclame slogan... oftewel, laat de hippe inhoudloze oneliners achterwege!

Die review van The Verge is bijzonder jammer. Hij zegt wel meer rare dingen.
Het is alom bekend dat the Verge niet echt een fan is van Blackberry. Ze houden niet van het toetsenbord, ze houden niet van BB10, hij vindt de camera traag, hij vindt het scherm niet zo handig. Verder vindt hij hem te groot.

Ik denk dat 'the Verge' zich voortaan maar beter bezig kan gaan houden met reviews van de Iphone's. Daar zijn ze heel goed in. Ze kunnen niet wachten om te melden dat de nieuwe Iphone nog beter is en dat er geen beter toestel is.
The Verge neemt niet de moeite om de conclusie te onderschrijven. Zij testen het even snel en dan is het gewoon hetzelfde verhaal als altijd. Wij vinden het toetsenbord maar niks. wij vinden BB10 maar niks en wij vinden Blackberry al jaren niks.
Prachtig toch. Zo een slechte score heb ik zelden gezien bij the verge.
Oww oeps Robbie ik zie net dat de pagina van TheVerge niet laad in mijn Firefox en die review van crackberry wel waardoor ik dacht dat de review van TheVerge in een andere tab zat.

Mijn fout. Ik zie dat de review van The Verge best behoorlijk is in tegenstelling van die van Gizmodo.
Wow the Verge positief :) normaal zijn ze anti-blackberry
Waarom gebruiken ze een .gif als filmpje op die Gizmondo review? :'(
Als deze zo groot is als een paspoort, dan heeft degene die hem op de foto vasthoudt wel erg kleine handjes als ik dat zo met mijn handen (ook niet de grootste) en paspoort vergelijk.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 24 september 2014 16:49]

Het lijkt me inderdaad een vrij heldere review:)
Should I Buy It

Not for $600. Not a chance. For $50 more you can get an iPhone 6 and for $100 more the upcoming Note 4, both off-contract. The screen's strange size doesn't deliver enough convenience to justify its awkward bulkiness, the app selection won't satisfy a moderate power user, and in some places, BB feels like a shadow of more capable operating systems. If you want to stand out, the Passport carries some "WTF is that?" appeal, but its usefulness is outweighed by its setbacks.

Ik ben benieuwd naar de Tweakers review :)
Wanneer kunnen we de BB Creditcard verwachten?
Zonder grapjes, ik zie wel een markt voor telefoons zo groot als een creditcard. Gezien heoveel mensen het jammer vinden dat er geen 4' iPhone meer is en het feit dat de Z3c heel wat aandacht krijgt zijn er mensen die op iets compacts zitten te wachten
De Z3C heeft een 4.6" scherm met nog steeds vrij ruime bezels, dus omdat nou een 'klein' toestel te noemen ala iPhone 5 vind ik wel erg ver gaan... De Z1C komt dichter in de buurt maar is wel vrij dik... (want er moeten nu eenmaal flinke accu's in Android-toestellen)
Het ging mij meer om het idee van een telefoon die kleiner is dan de status quo dan het exacte creditcard formaat. Een volwaardige smartphone op creditcard format gaat waarschijnlijk voorlopig niet lukken.
De Z3C is even groot als Z1C qua breedte en hoogte en is zelfs iets dunner dan de Z1C...
Eerste reviews zijn niet positief btw:
Gizmodo
The Verge
Engadget (preview)
Dat is dan weer erg jammer, maar mijn observatie is dat BlackBerry het bij de mainstream (US) Tech Sites eigenlijk nooit goed kan doen. Diezelfde media hebben van "BlackBerry Bashen" een heuse sport gemaakt.
BlackBerry is al onnoemelijke keren door diezelfde media afgeschreven en doodverklaard tot groot vermaak van een grote groep lezers, van die trend is het volgende artikel toch wel het meest sprekende voorbeeld:
RIM is a company that has failed to deliver for the last eight years, and it doesn’t deserve another chance to mess it up


Ik bedoel als je dan die review leest dan wordt daarin geschreven:
"Powering up the Passport, the operating system isn't immediately intuitive. It feels like a hacked together version of Android and iOS with a little BlackBerry flavor tossed in.".

Hallo!?
Als er nu één besturingssysteem is dat een unieke UI en user experience bewerkstelligd dan is het wel BlackBerry-10 met haar active frames, gestures én BlackBerry-Hub

En vervolgens:
"A left swipe brings you to an iOS-like app drawer"

Ja hallo zo ken ik er ook wel een paar: het is juist Apple dat dit concept van BB10 heeft gekopieerd én niet andersom.

Het wordt nog "beter":
Also, you won't be winning any coolness points for holding up this awkward monster up to your face.

Punt één: lekker boeiend en punt twee dat is met een Galaxy Note of een IPhone 6 Plus toch niet anders ofwel dan???

Of deze dan over de Amazon appstore die beschikbaar is op BB10:
It's not a perfect solution. Amazon only has 250,000 apps, which is 50,000 less than Windows Phone and is in turn one million less than iOS.

Oké Amazon heeft 'slechts'250.000 apps beschikbaar, maar BlackBerry World beschikt over 234.000+ Apps en dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat je Android Apps gewoon via de browser kunt downloaden en installeren, zoals je dat ook met een normale PC programma's kunt installeren.....

Mijn indruk:
De reviews die ik gelezen heb zijn eigenlijk wat je de laatste jaren van de Amerikaanse Tech-media voornamelijk kon lezen:
Reviews en nieuwsberichten van redacteurs die met een zekere mate van vooringenomenheid schrijven en geen mogelijkheid onbenut laten om negatief sentiment te uiten.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 24 september 2014 19:19]

Nu we het over onzin hebben. Jij komt wel met een aantal niet te bevatten onzin verhalen. Amazon App Store is beperkt? Noem jij 250.000 apps beperkt? Het is niet zo uitgebreid als de Google Playstore of IOS, maar met 250.000 apps kan je het niet beperkt noemen. Daarnaast heb je ook nog genoeg keuze in de BB World.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 24 september 2014 19:59]

Niet al die apps in de Amazon Store werken op BB10. Daarnaast heb je ook nog eens regelmatig dat apps beperkt werken, je foutmeldingen krijgt of dat ze gewoon niet correct werken op de 1:1 verhouding. Om een deel van de problemen te verhelpen moet je vervolgens grappen uithalen als het installeren van Google Services die je juist niet wilt hebben in het kader van privacy.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 24 september 2014 17:55]

Graag informatie waaruit zou blijken dat niet alle apps uit de Amazon Store werken op BB10.

Dus Blackberry installeert de Amazon App Store en vervolgens weken bepaalde apps uit de Amazon store niet op de Blackberry Passport. Apart!
Voor de Amerikanen is dit wel intressant, maar NL apps zul je daar niet snel in vinden, dus ben je aangewezen op Snap, en feit is wel dat idd niet alle apps optimaal werken.
Of je krijgt geen 250.000 apps te zien of je krijgt ze wel te zien maar werken niet allemaal op BB10. Hoe dan ook is dat nummer van 250.000 incorrect voor BB10 gebruikers.
De Amazon Store werkte al langer op BB10, nu wordt het alleen door BB zelf meegeleverd. Eigenlijk niets nieuws. De Amazon Store is gevuld met Android apps voor Android apparaten. BB10 gebruikt Android runtime die op punten onvolledig is waardoor niet alle apps kunnen werken. Het is daarmee onmogelijk dat al die 250.000 apps die jij noemt werken op BB10. Of het zou zo moeten zijn dat BB in samenspraak met Amazon enkel werkende apps toont aan BB10 gebruikers wat er ook op neer komt dat je keuze hebt uit veel minder dan 250.000 apps. Dit laatste zal echter niet het geval zijn als ik even snel op CB kijk. Wat snap je hier precies niet aan?

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 24 september 2014 20:12]

Je gaat niet in op mijn antwoord omdat je weet dat ik het correct heb of omdat je het niet weet. Jij weet trouwens helemaal niet welke telefoon ik wel of niet heb.
Heb je die reviews zelf ook gelezen? De meeste zijn de moeite van het lezen niet waard.

Één ervan vond gestures ingewikkeld, en zei zelfs dat er teveel waren? Er zijn er nochtans maar enkele... Kon duidelijk niet overweg met BB10. Ik zou zulk een reviewer sowieso verticaal klasseren onder hopeloos geval.

Een andere was een klaagzang van iemand die absoluut geen fysiek toetsenbord wou, en het toestel puur door de form-factor en gebrek aan virtueel toetsenbord consistent afzeikte. Wat is het punt van zo iemand in te schakelen als reviewer?

De preview van Engadget was daarentegen verassend objectief.
Grappig dat iemand (=jij) een beter en onpartijdiger oordeel heeft, dan iemand (= de reviewers, o.a. the verge) die het toestel nota bene fysiek in zijn handen heeft gehad en heeft getest.

Dus jij van een afstandje, en nog nooit in het echt gezien, mee gewerkt of getest hebt gelijk.

Laat me niet lachen.
Voor jou is deze link meer dan nodig

http://live.blackberry.events/

Vooral opletten bij 25 minuten wanneer hij de content vergelijkt op een Iphone 6 en de Passport. Dan zie je pas wat voor voordelen de Passport biedt.

The Verge heeft niet de moeite genomen om het toestel uitgebreid te testen. Zij zijn gekomen met een review en de mededeling was dat zij het toetsenbord niet handig en leuk vinden, BB 10 vinden ze maar niks en eigenlijk vinden ze Blackberry maar niks. Niks verrassends aan, want het is alom bekend dat 'the Verge' Blackberry haat. Die haat gaat al jaren door.
Waarschijnlijk uit het eindoordeel en de krappe voldoende (6.2)? :?
That’s the struggle that BlackBerry is facing — no matter how much it tries to put the emphasis back on "doing work," people do work with apps on their phones. Awkward dimensions and confusing interfaces aside, the Passport’s biggest failure is that it just doesn’t have what I need to get my job done. And it certainly can’t replace all of the other things I do with my smartphone, like play games and watch video.

That isn’t to say it won’t be right for some people — I’m sure there are a few people who would love a device like the Passport (perhaps Power Pros that have no interest in YouTube and don’t use any of Google’s services). Those people will put up with its shortcomings just to have a big screen and a hardware keyboard (however flawed it might be). The Passport is a shrine to everything BlackBerry has done over the last 15 years, but none of that is very relevant in today’s world. It’s apparently the best that BlackBerry can do, but that’s not enough.
The Verge, tja, als je een echt objectief beeld wil vormen, dan dien je veel meer reviews te lezen. The Verge, zoals velen hier aangehaald, is niet echt objectief, nooit geweest.
Wat ik uit de review haal dat het geen goed toestel voor hem is. Het is niet perse een slecht toestel.

En het was al voorspeld bij de crackberry review: You hate or you love it.
The Verge vindt het toetsenbord niet zo goed. Zij hebben liever het toetsenbord van de Iphone 6. Wat een prietpraat.
The Verge geeft een zeer magere 6,2 als eindcijfer. Dus ja The Verge is behoorlijk negatief :) De titel van de review zegt eigenlijk al voldoende: "Getting stuff done or getting in the way?"

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 24 september 2014 17:36]

Beeldscherm is fantastisch, het toestel is snel, batterijduur is meer dan goed, camera is goed, OS is goed, maar the Verge is kennelijk een andere mening toegedaan. Over de Iphone 6 waren ze niet zo kritisch. Uiteraard was dat toestel een geweldig toestel volgens the Verge.
Dat jij het fantastisch vindt verbaasd mij niet :) Maar ik zie hier toch drie negatieve reviews van gerenommeerde sites.
"I’m sure there are a few people who would love a device like the Passport (perhaps Power Pros that have no interest in YouTube and don’t use any of Google’s services). " En dat kan dan ook de reden zijn waarom jij er wel blij mee gaat zijn.

Maar reken er niet op dat er meer dan een paar honderd duizend van verkocht gaan worden. Zeker niet nu de prijs ook nog eens bizar hoog is.
Jij hebt kennelijk in je bol gekeken en zo kan je voorspellen dat er niet meer dan honderdduizend verkocht gaan worden.

Engadget is positief, Gizmodo is ook niet negatief. The Verge is geen verrassing, want zij kunnen Blackberry niet zien of luchten.

De prijs is bizar hoog? De Passport is nog altijd goedkoper dan de Iphone 6 en heeft betere specificaties. Hoe zou jij dan de prijs van de Iphone 6 kwalificeren? Zeker als goed.
Ik heb geen glazen bol nodig om een goede voorspelling te maken. Behalve de negatieve reviews en de te hoge prijs is BB extreem slecht in hun marketing. Jammer want we hebben meer aan een extra competitieve marktspeler. Dat is goed voor de concurrentie. Maar met dit beleid gaat het niet veel meer worden met BB...

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 24 september 2014 18:29]

Negatieve reviews? De echt uitgebreide reviews moeten nog komen. Engadget was vrij positief en Gizmodo was ook niet negatief. Dat the Verge het toetsenbord niet zo goed vindt, dat verbaast me niks. Zij hebben het niet zo op Blackberry. Het liefst zien ze dat Blackberry verdwijnt en dat ze alleen maar hosanna verhalen kunnen schrijven over de Iphone's.

De Blackberry Passport is een echt productiviteitstoestel. Het heeft een meer dan goede batterijduur, camera is goed, scherm is geweldig. Verder een quadcore 801-processor, 3GB RAM en uitbreidbaar geheugen. Ik kan niet wachten om het uit te proberen. De eerste gebruiksreviews zijn meer dan goed te noemen.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 24 september 2014 18:34]

Nu we toch bezig zijn.

Engadget

For the first time in ages, I'm intrigued by a BlackBerry device.
I'm not sold on BlackBerry's solution to the phone's one-handed dilemma, and although the app situation is better than it was a year ago, it's still not great.

Dit komt uit hetzelfde stukje waarnaar je verwijst. Specs doen er niet toe, de gebruikerservaring en de apps wel.
Nu we toch bezig zijn.

Overall, my first impressions of the Passport are better than I expected. The device is built well and the keyboard is comfortable.
The Verge en Gizmodo hebben deze toestellen al eerder gekregen om ze juist uitgebreid te testen... Dat gebeurd bij bijna alle grote review sites zo.
The Verge haalt uiteraard de 'apps' naar voren. Dat is een zwakker punt, maar we moeten het niet overdrjven. BB World heeft genoeg apps en de Amazon App Store biedt nog eens 250.000 apps.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 24 september 2014 17:34]

Ik ben ook geen fan van BB maar de store laad niet langzaam, er zijn mooie apps ook gratis, dat er nog steeds Native Apps ontbreken met name voor NL dat klopt helaas wel.
Nu nog een 800 SOC gebruiken, terwijl de 801 sneller en zuiniger is? Aparte keuze.

Voor de rest een net toestel, alleen lijkt me dit niet zo handig voor de broekzak.
Volgens de Crackberry review zit er een 801 in.
http://crackberry.com/blackberry-passport-review#hardware

Kan het helaas ook niet zo snel vinden in (duitse/franse) webshop.
Mooie review. Maar maakt die proc nou echt uit? Veel vlotter wordt ie er niet van en die snelheid hebben we ook niet echt nodig lijkt me.
Ik heb er geen ervaring mee of het nodig is.
Qua snelheid is zelfs mijn q5 prima, maar "nieuwer" is altijd mooi meegenomen toch?
Als hij zuiniger is, zoals Jeroenneman zegt, is dat (zelfs met een 3450 MAH batterij) mooi meegomen natuurlijk!
Op 1,2 GHz draait os 10.3 zeer goed op de Z3, maar voor de passport komen apps die speciaal zijn ontwikkeld die erg zwaar zijn zoals in de rpresentatie over een apps voor artsen. Deze moet gewoon 100 of 1000 layers van een scan laten zien zonder vertraging, dit is waarom gekozen is voor de processor en meer RAM.

Het toestel is altijd gelinkt qua ontwerp speciaal voor de gezondheidszorg mede omdat ze samenwerken met twee grote organisaties.

[Reactie gewijzigd door nlb op 24 september 2014 21:40]

Hoezo, een portemonnee is toch ook meer vierkant dan rechthoekig? Nooit daar zo'n probleem mee gehad.
Lees tevens in andere reviews dat er wel een 801 SOC in zit: CPU: 2.2 GHz quad-core Snapdragon 801.

Bijv hier: http://gizmodo.com/blackb...-isnt-good-eno-1638260392
Staat gewoon "Qualcomm Snapdragon 801-soc"
Er staat op dit moment ook 801 op tweakers.
Is 801 tuned voor de Passport. "a 2.2 GHz Quad-Core Qualcomm Snapdragon 801 customized for BlackBerry, 32GB of flash memory that's expandable up to 128GB through the micro SD Slot and 3GB of RAM"

http://crackberry.com/blackberry-passport-review
Vind het toch weer een behoorlijk hoge introductieprijs.
Ben erg benieuwd hoe het blackberry zal vergaan.
Dit is een standaard fout van BB. Vervolgens daalt het toestel pijlsnel in een paar maanden en moet BB gaan werken met 50/100 euro refund campagnes om van de toestellen af te komen. Ik zie weinig markt voor dit toestel en zijn prijs maakt het niet beter. De LG G3 met dezelfde specs kost maar 550 euro.
Dit is een standaard fout van BB. Vervolgens daalt het toestel pijlsnel in een paar maanden en moet BB gaan werken met 50/100 euro refund campagnes om van de toestellen af te komen. Ik zie weinig markt voor dit toestel en zijn prijs maakt het niet beter. De LG G3 met dezelfde specs kost maar 550 euro.
De adviesprijs van ¤650 euro bij aankondiging van een vlaggenship is niet zo bijzonder.
Veel android vlaggenschepen van premium merken werden onlangs ook voor vergelijkbare prijzen of hoger geintroduceerd, en ook de Passport zal in prijs dalen zoals androids dat doen.

Andere high-end telefoons komen ook met die hogere 'adviesprijs' op de markt:
De Samsung Galaxy S5 Zwart voor ¤650
De HTC One (M8) 16GB Grijs voor ¤700
De Sony Xperia Z3 16GB Zwart ¤600
De Samsung Galaxy Note 4 Zwart voor ¤750
De Nokia Lumia 1520 Wit voor ¤700

Die prijzen dalen vanzelf.

Het mooiste, van dit vlaggenship, is dat het zich onderscheid van alles wat nu op de markt is. Deze telefoon is niet 'weer' een betere android, met als verkooppunt toegevoegd een 'geinige gimmick' (diepte-camera, selfie-camera, touchless control etc.)
Maar is uitgerust om 2 doelen te bereiken:Productiviteit & effectiviteitt in communicatie.

Met haar eigen gebruiksvriendelijke operating-systeem, een superieure antenne, goede speakers, fysieke toetsenbord, het brede scherm, en vooral de interface & HUB is hij ideaal voor dié doeleinden.

[Reactie gewijzigd door kastjes op 24 september 2014 18:50]

Even nog wat toevoegen. Op smartphoneshop.nl is de Blackberry Passport te 'pre orderen' voor een prijs van 599 euro.
Heb je het filmpje van The Verge gezien wat hierboven is gepost?
Ik hoor alleen maar traag, onhandig keyboard etc.
Dus voor Productiviteit en effectiviteit moet je blijkbaar toch een andere telefoon kiezen .....
Ik zie een review waarbij een verge gebruiker het toestel te afwijkend vind van android, te lomp, een te echt toetsenbord, te net iets andere menu's dan android, een te vierkant scherm, een te hubberige hub, etc.

Inhoudelijk brengt dat stukje afkraak journalistiek niets.
Dat vindt 'the Verge'. Toch eens naar andere reviews kijken. The Verge heeft aandacht nodig.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 24 september 2014 22:15]

Tja. Een Ferrari kost ook meer dan een gemiddelde Porsche die ongeveer net zo snel is. En een keuken van Bulthaup is duurder dan een Ikea keuken, terwijl die ook soft-close kastjes en laatjes heeft... Meer mensen die een Ikea keuken kopen, aangezien het meer waar voor het geld is (of lijkt). Tenzij je andere zaken waardeert in je keuken, of in dit geval aan je toestel.

Wil je een toetsenbord, maar niet zo'n onscreen ding, dan is die LG die je noemt geen alternatief. Het is een ander toestel, met een andere gebruikservaring/-beleving, ander ontwerp en andere focus. Voor beiden zal een publiek zijn schat ik. Voor de LG een groter publiek wellicht, evenals Porsche meer auto's afzet dan Ferrari, maar ik gok dat BlackBerry niet dezelfde afzet verwacht en niet op een gelijke afzet doelt.

Simpel gezegd, als het toestel je bijzonder aanspreekt, dan koop je hem, zeker als zakelijk toestel, ook al kost ie 100 euro meer dan wat jij denkt dat ie zou moeten kosten in relatie tot andere toestellen. Voor degenen die het OS waarderen en de voordelen die de hardware qua functionaliteit bieden (voor hen) zal het het geld waard zijn. Liever 600 euro uitgeven voor iets wat ik graag wil, dan 500 euro uitgeven voor iets dat ik niet wil... Het zit 'm niet zozeer in prijs, het zit 'm in de waardering die mensen hebben in het totaal, uniek, concept.

Persoonlijk verwacht ik er wel wat van. In ieder geval ben ik benieuwd naar de eerste reviews.
Als je dan toch bezig bent, vermeld dan wel ook even de review van CNET.

http://www.cnet.com/products/blackberry-passport/

The BlackBerry Passport is a fantastic phone, and I'm pleasantly surprised by how much I like it. The sturdy finish makes me feel like a proper professional, and the clever keyboard makes short work of text-heavy tasks. BlackBerry also does a great job of other types of communication, and I'm sure my friends and colleagues noted a marked improvement in my email response time while I was on the go with the Passport. I can't even complain too much about the app ecosystem: there are enough good Android apps here for me to get by
Ga je nu tweaker vol spammen met de ene slechte review die je over de passport kon vinden? Jammer dat je gewoon re eigenwijs bent om een beetje serieus te blijven.
*facepalm* mister specs freak, volgens mij was het vrij duidelijk niet het punt van deze telefoon, een LG G3 heeft geen 1440x1440 scherm en geen toetsenbord, verder mist die natuurlijk de talloze slimmigheidjes en opties die deze Blackberry wel mee krijgt.
De LG heeft een 2560x1440 scherm. Je krijgt dus heel wat pixels meer voor 100 euro minder. De talloze slimmigheidjes die jij noemt zijn waarschijnlijk op 1 hand te tellen en of ze daadwerkelijk zoveel meerwaarde bieden is volledig persoonlijk.
Vooral opvallend dat de meeste mensen die hier reageren niet eens iets van de telefoon af weten, daarom gaan we maar gooien met onzinnige argumenten en woorden als "waarschijnlijk" de blackberry passport is echt niet voor niets een telefoon met een vierkant scherm en echt niet voor niks zo'n hype binnen "blackberry land". Het is een unieke telefoon met unieke features, jullie gaan puur af op dat een vierkant scherm je niet handig "lijkt" terwijl deze telefoon voor gebruikers is die hun telefoon als computer willen gebruiken. Deze telefoon is gebouwd om de laptop van een gemiddelde zakenman te vervangen onderweg daar is het hele os en de hele gui ook om heen gebouwd het gaat om echte productiviteit voor mensen die graag een powerpoint of spreadsheet willen bekijken on the go en mensen die graag op willen kunnen vertrouwen op hun product en daardoor continu zo productief mogelijk zijn bij dat niveau van functionaliteit komt de LG niet eens in de buurt.
het gaat niet om het aantal pixels, maar om de beeldverhouding..

je ziet zelf toch ook in dat dat deze telefoon uniek maakt?!
Tja, een telefoon met driehoekig scherm Is ook heel uniek. Totaal onzinnig, maar wel uniek...

De vorm van dit apparaat lijkt me eerlijk gezegd niet handig. 9cm is erg breed en 9x13 is een flinke plank. En leuk dat het met een toetsenbord is, maar in screen swipe oplossingen zijn tegenwoordig toch ook best goed en nog sneller en handiger.
De LG G3 is al een paar weken op de markt, dus een eerlijke vergelijk is het ook niet wat je nu aan het doen bent.
Ook de intro-prijs van LG was 'slechts' 550 euro.
Doet niet weg, dat ook zoals hieronder zal staan, dat veel andere vlaggenschepen met dezelfde prijs zijn begonnen als de Blackberry Passport. Dus dat die prijs zeker niet bijzonder hoog is.

Al helemaal niet als je kijkt naar wat voor een hoog-productieve telefoon je ervoor terugkrijgt.
De Blackberry Passport is te verkrijgen bij Belsimpel voor een prijs van 595 euro. Niks mis met die prijs als je kijkt naar wat je er allemaal voor terugkrijgt.
De prijs is gewoon goed te verantwoorden. Dit toestel is goedkoper dan de Iphone 6 en biedt betere specificaties. Nu zullen er altijd mensen zijn die roepen dat specificaties niet alles zeggen, maar het valt op dat de Passport op alle fronten betere specificaties heeft. Een 1440x1440 resolutie scherm, quadcore-processor, 3GB RAM, 13MP-camera en een batterij van 3450mah. In de VS is de Passport nu te koop voor 599 dollar. Heel wat lager dan de Iphone 6.

Verder is vandaag duidelijk geworden dat de Passport niet een 800-processor krijgt, maar een 801-processor. Dan is een prijs van 599 dollar nog meer 'redelijk' te noemen.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 24 september 2014 17:19]

BB is op geen enkele manier te vergelijken met Apple. Een Android toestel met 801 kun je voor nog veel minder vinden als je gaat voor een scherm met minder pixels.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 24 september 2014 18:02]

De Passport heeft betere specificaties en is goedkoper dan de Iphone 6. Dan kan jij de prijs zogenaamd hoog vinden, maar wat kan je dan zeggen over de prijs van de Iphone 6.
Het verschil is dat de iPhone goede reviews krijgt en de passport niet.
De Passport krijgt geen goede reviews? Verklaar je nader. Welke reviews heb jij zoal gevonden die negatief zijn. De meeste reviews moeten nog komen, maar jij bent van mening dat de reviews negatief zijn. Apart!
CNET review

The BlackBerry Passport is a fantastic phone, and I'm pleasantly surprised by how much I like it. The sturdy finish makes me feel like a proper professional, and the clever keyboard makes short work of text-heavy tasks. BlackBerry also does a great job of other types of communication, and I'm sure my friends and colleagues noted a marked improvement in my email response time while I was on the go with the Passport. I can't even complain too much about the app ecosystem: there are enough good Android apps here for me to get by.

Krijgt de stempel 'zeer goed' van CNET.

Zo zie je maar weer. CNET is positief over de Passport. The Verge is zowat de enige met de vrij negatieve ondertoon. Was ook te verwachten. The Verge is geen fan van Blackberry en zal dat nooit worden.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 24 september 2014 21:16]

Snap de -1 niet want je post gewoon een review. Een puntje though, het is wel mogelijk om de google apps te hebben op BB10, al kost het je wat moeite:
http://forums.crackberry....nt-dependent-apps-866259/
Grappig hoe BB fans zich persoonlijk aangevallen voelen door kritiek op BB om dan vervolgens volledig op de man te spelen ipv met inhoudelijke argumenten te komen.
¤599 zonder contract in België/Nederland. Vanuit UK, ¤550. Valt reuze mee als je dit toestel objectief bekijkt. Ik ga hem meer dan waarschijnlijk kopen, 1st even een proefritje als die uitkomt.
Het toestel heeft een goede prijs gekregen in NL.
599 nu bij Coolblue.
Check ook eens het filmpje van Coolblue, zeker de moeite waard!
De mensen voor wie deze telefoon bedoelt is (=zakenmensen on the road/managers enzo) maakt het niet uit of een telefoon 100¤ duurder is dan een andere, aangezien ze het elke dag gebruiken. Het gaat ze vooral om productiviteit, wat bij deze telefoon wel goed zit ;)
Da's nu al de 3e keer in deze thread dat je die link plaatst. Denk dat je jouw punt nu wel hebt gemaakt.
Hij vermeldt niet het review van CNET. The Verge is zijn favoriete site.
Het is gewoon een marktconforme prijs voor een high-end toestel met Snapdragon 800 soc. Qua design vind ik hem wel mooi, maar wat te breed. En slechts 3 rijen toetsen lijken me niet zo handig typen.
even een lijstje met high-end telefoons met een S800:
Lumia 930: 445 euro
LG g2 : 308 euro
Xperia Z1: 321 euro

Zelfs telefoons met de nieuwe S801 zijn goedkoper:
Galaxy S5: 465 euro
HTC one(m8): 520 euro

'Marktconform' voor een telefoon met een S800 ligt op max 450 euro, 200 euro lager als De prijs van de Passport. Zelf 'marktconform' van de S801 ligt lager.

Maar wat meer On-Topic:
Prachtig toestel, heel veel punten voor BB voor de wil om iets anders te doen. Ik hoop voor ze dat de markt voor telefoons met een toetsenbord groot genoeg voor ze is. Alleen die prijs... ik hoop niet dat het een Z10.2 word, binnen een paar maanden gedumpt met verlies. Hoewel, dat zou wel voor goed zijn voor het marktaandeel van OS 10.
De BlackBerry PassPort beschikt niet over een Snapdragon 800 SoC maar over een Snapdragon 801 SoC, dat moet ook wel anders zou de CPU ook niet op 2.2Ghz kunnen draaien.
De Snapdragon 801 is een SoC van de nieuwere generatie.

Bovendien is het beperken van je vergelijking tot de CPU nogal kortzichtig:
  • het apparaat kan wél 3GB RAM aanspreken, zo ken ik smartphones die nog iets duurder zijn en die beschikken over bijvoorbeeld slechs 1GB RAM (Iphone 6 iemand?)
  • Het scherm van de PassPort heeft een pixeldichtheid van 453PPI: de Galaxy S5 heeft een pixeldichtheid van 'slechts' 432PPI, de Iphone 6 ( ¤698-) moet het doen met 326 PPI.
  • Het toetsenbord is tevens een aanraakgevoelig touchpad (!) daardoor kan je er een muisaanwijzer mee bedienen of door lijsten heen scollen zodat je je vingers niet van het toestenbord hoeft af te halen, dat is mijns inziens een high-end feature en verdomde handig
  • De Passport heeft een accu met een capaciteit van maar liefst 3450Mah! zelfs een high-end phablet als de Note 3 beschikt met een accucapaciteit van 3200mah niet over een grotere accu
Bovendien draait de PassPort op BB10; en dit is in feite QNX-neutrino QNX is een zogenaamd RTOS met een micro-kernel, dat houdt in dat het OS (QNX) vanaf de grond is opgebouwd om consistent zéér hoge prestatie te leveren.

QNX-neutrino is bovendien dankzij haar micro-kernel ultra-stabiel: weet jij waarop die LASIK-ooglaser machines draaien,juist op QNX-neutrino en dat alles zit in die telefoon.

QNX is niet alleen snel het is ook extreem veilig het is het enige mobiele besturingssysteem waarbij je je niet zorgen hoeft te maken om je privacy, waarbij je niet keer op keer op keer op keer geconfronteerd wordt met beveiligingsproblemen. Bovendien verdient BlackBerry geen geld met het 'minen' van jouw gegevens.

Het is niet voor niets dat Angela Merkel na het NSA-afluisterschandaal is overgestapt naar BlackBerry en dat Obama 'veroordeeld is' tot een BlackBerry.

En dat lijkt mij voor de toch zo privacybewuste tweaker ook een hoop waard.
Het is nog erger de LG G3 heeft een 805 SoC en kost maar 550 euro. Dacht eigenlijk dat de Passport ook de 805 SoC had. Het maakt verder niet uit als het OS wel vloeiend draait alleen ook dat blijkt het niet het geval. De camera-app starten duurt echt heel erg lang en ook multitasken zag er niet vloeiend uit. Niet 801 en 3GB RAM vloeiend.
De G3 heeft een 801 hetzelfde als deze Passport, en multitasken is bij BBOS 10 een van de beste en 1 van de enige met echt multitasking niet zoals bij bv ios waar dit frozen multitasking is( dus alleen de actieve app is echt aan het draaien de meeste andere worden dan "frozen" . Dus aub als je iets zegt is deftig onderstaven met feiten
Bekijk eens de review van Coolblue dan zie je toch echt dat het sneller gaat, en dit is nog niet eens het definitieve toestel wat ze reviewen.
Zeg je nou serieus dat de passport langzaam is?
Lees en kijk de reviews. Ik zie die camera-app en het kosten meerdere seconden voordat de app is opgestart vervolgens kost het altijd nog tijd voor het maken van een foto. Het is inderdaad knap om zo'n langzame app te hebben op een splinternieuwe telefoon met high-end specs.
Sommige reviews stellen dat versie 675 op de review units draaide. De laatste leak is 1154, en deze is al bijna een maand oud. Zal hoogstwaarschijnlijk een enorm verschil maken.
Desalniettemin een misser van BlackBerry om deze dan toch ter beschikking te stellen, gezien ze de US media al enorm tegen hebben. Naïeve Canadezen?
Nou heb hier weer een voorbeeld dat een andere app traag draait en ook nog eens niet helemaal lekker werkt. TomTom in NL is volgens mij wel goed qua POI, maar als je in NYC zaken niet kunt vinden is dat een grote misser voor de Amerikaanse markt.
But BlackBerry is still years behind on everything else. The maps app, which is based on TomTom's data, is unpardonably slow and it failed to find numerous points of interest in New York City. When I typed in "La Esquina," it suggested a spot in Spain. If only, BlackBerry! Let's start with the restaurant in Brooklyn, shall we?
bron: http://online.wsj.com/art...-professionals-1411567271
Wel knap dat jij zogenaamd hebt gezien dat de camera langzaam opstart. Je doet alsof je het toestel zelf hebt gebruikt en uitgebreide ervaring hebt met de Passport.
Ik hoef het toestel niet te gebruiken als ik in een video review dit feit perfect kan waarnemen.
Daar heb jij het al. Jij hoeft het niet te gebruiken. Jij gaat even af op the Verge. The Verge heeft natuurlijk uitgebreid de tijd genomen voor een fabrikant die zij niet zo zien zitten.

De Blackberry Passport is een geweldig toestel en dat zal ook wel blijken als gebruikers ermee aan de slag gaan.
Updates zijn goed en snel bij BlackBerry. Dit is een nieuw toestel dus de verbeteringen komen er nog wel aan. Als je echt niet kan wachten, kan je nadien nog de leaks installeren.
start en sluit de camera app eens 10x achter elkaar op een android en je hele telefoon is langzaam
Als jij dat graag gelooft vind ik dat prima. Of het ook klopt betwijfel ik en doet ook nog eens niets af aan de langzame camera-app van de Passport.
Jij noemt allemaal toestellen op die al een aantal maanden op de markt zijn.

De Lumia 930 kostte bij release 530 euro, de G2 550 euro en de Z1 (een jaar geleden) zelfs 699 euro. Dat kun je niet vergelijken met de adviesprijs van een nieuwe BB met 1440p scherm.

Edit: ik lees net dat er gewoon een Snapdragon 801-soc in zit. Nog een pluspunt dus.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 24 september 2014 16:54]

Daar heb je aan de ene kant helemaal gelijk ,maar aan de andere kant niet. vanuit eht perspectief van de telefoonfabrikant is de prijs idd marktconform, maar is ogen van de consument, die er niks oom geeft hoelang geleden een telefoon nu percies is gepresenteerd, is de prijs een stuk hoger als marktconform.

Ik denk dat we het beste vanuit de consument kunnen denken, zij zijn tenslotte degenen die moeten besluiten om de Passport te kopen.
het is juist gewoon een volwaardig querty bord ipv een of ander vaag verzinsel...
het is wat onconventioneel qua vorm, maar ik denk dat dit juist zeker wel prettig kan werken...
combinatie van redelijk grote toetsen en een flink scherm
Ik bedoelde dat het vreemd is dat ze voor 3 ipv 4 rijen toesten gekozen hebben (waarschijnlijk om het formaat binnen de perken te houden). Mijn oude Nokia E71 heeft 4 rijen en dat typt heerlijk.
maar dan zit er een extra rij bij met? cijfers/tekens? mja, zo te zien wordt dat nog wel een uitdaging, aangezien er zo te zien ook geen secondaire functie op de toetsen staat...
hadden ze dan best met een long-press mogen doen, mss moet je nu cijfers opeens on-screen gaan typen...das wel naar denk ik
Dat is facultatief. Je hoeft het scherm helemaal niet aan te raken om cijfers te typen. Na een neerwaardse swipe op het fysiek toetsenbord, kun je gewoon alle cijfers blind typen, of desnoods volgens de legende op het scherm.
Nee hoor een LG G3 kost 550 euro. Voor die 100 euro minder krijg je ook nog eens een veel groter scherm.
Maar die heeft geen fysiek toetsenbord. En ik neem aan dat deze adviesprijs snel omlaag gaat ;) Bovendien moet je niet vergeten dat er nogal wat ontwikkelkosten in dit toestel zitten.
Sterker nog, een LG G3 kost maar 440 euro.
Eventjes emporio uit de tent lokken...

Een indrukwekkende telefoon, in de zin dat hij anders is en gedurft. Ook de specs zijn indrukwekkend. En er lijken wat productiviteitsvoordelen in te zitten, waarbij ik altijd de opmerking maak dat produktiviteit op een telefoon ernstig overschat wordt. In ieder geval complimenten daarvoor.

Maar is het de killer phone van 2014? Gaat deze de iPhone6 en high-end Androids killen, zoals sommige fans voorspeld hebben? Not a chance in hell. Mijn voorspelling is dat Apple in het openingsweekend al meer heeft verkocht dan dit toestel ooit in zijn totale levenscyclus gaat verkopen. Dat zeg ik niet per se omdat de iPhone6 zo geweldig is, maar vooral omdat dit geen consumententelefoon is die kan opboksen tegen de gevestigde orde.

Daarvoor maakt hij te rare keuzes, en heeft hij te weinig killer features om de massa over de streep te trekken. Het vierkante scherm zal vooral irritatie opwekken omdat bijna alle apps ontworpen zijn voor langwerpig. Weinig mensen editen spreadsheets op hun telefoon. Mensen gebruiken wel veel media, wat er weer niet uitziet in de rare verhouding.

De omvang van het scherm, vooral de breedte, maakt hem waarschijnlijk nog onhandiger dan de huidige tablets. In alle gevallen onmogelijk met een hand te bedienen. Zelfs vasthouden met een hand kan een probleem worden. En dan het app probleem, tja, enigzins verzachte met de halve compatibility met Android, maar om dat nou een goede ervaring te noemen?

Ik kan doorgaan, maar deze telefoon zal naar mijn verwachting geen doorbraak zijn, hooguit een klein succesje in een niche publiek. En die zullen er ongetwijfeld dolblij mee zijn.

Een leuke, moedige poging, maar ik begin steeds meer te geloven dat de Android/iOS dominantie praktisch onmogelijk te doorbreken is. Hun grip op de markt is ijzersterk, door gewenning van de consument, apps, compatibiliteit met allerlei randapparatuur, en nieuwe zaken zoals watches, health, auto, home automation. De lockin groeit en wordt steeds sterker, er is gewoon niet meer tussen te komen, in ieder geval niet met dit.
En dat is jammer... Ik denk dat er zeker wel een plekje is voor BlackBerry... Ik vind de Passport iig een geweldig apparaat. Ik heb nu ruim een jaar een Z10, en wilt echt never meer terug naar iOS of Android met een trage omslachtige en logge systemen.

Wat ik wel erg merk, en verbeter mij als dat niet zo is, is dat "grote sites" altijd wel erg kritisch zijn op BlackBerry. Terwijl ze zich aftrekken op een, in mijn ogen, middelmatige telefoon van Apple die tegen een premium prijs wordt verkocht, is een Blackberry (die wel innoveert een uiterst soepel besturingssysteem hanteert) ineens slecht want de camera start traag op...

Ik heb het gevoel dat BlackBerry nooit de waardering krijgt dat het verdient... De Z10 en Z30 hebben veel slechte reviews ontvangen terwijl die toestellen gewoonweg beter en sneller zijn dan een iPhone.

Maar nogmaal, ik ben welicht suggestief dus verbeter mij als het niet zo is
Tja, hier kan ik een aantal dingen op zeggen.

Het kan zijn dat reviewers skeptisch zijn over BB. Het kan ook zijn dat fans kritiek uitvergroten en iedere kritiek wegwuiven, spijkers op laag water zoeken. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Om als voorbeeld de review van The Verge te noemen. Dat wordt hierboven samengevat als zeer kritisch, en in een volzin samengevat. Als je die review ook daadwerkelijk echt lees, merk je dat de reviewer wel degelijk tal van positieve punten benoemd, maar ook negatieve punten.

Mensen lijken een beetje op zoek naar hun gelijk in die reviews. Als je namelijk een positieve review over de iPhone6 vind, dan is de site automatisch bevooroordeeld. Terwijl als je de review echt lees, ook negatieve punten aan de orde komen.

Het stellen dat een BB beter is dan een iPhone is een extreem subjectief en ingewikkeld punt. Ik ga hier niet de zoveelste flame war ontketenen, maar mijn stelling hierin is simpel: je reviewed geen telefoon als blok hardware, je reviewed tegenwoordig een compleet eco systeem. En daarin kun je op zijn minst stellen dat Apple (en ook Android) een ijzersterke kaart heeft.
Android, en IOS hebben daarin ijzersterke kaart. Dat klopt.

Voor beide os'en geldt, dat ze de afgelopen updates, vorige versies geperfectioneerd hebben. 90% hetzelfde, en op de 10% die beter kon, verbeteringen. Ze zijn altijd absoluut beter dan de vorige versie maar onmiskenbaar geldt voor beide os'en dat ze dezelfde 'feel' als de vorige versie altijd behouden. Wat dat betreft lijken ze best op audi's. Conservatieve keuzes en daardoor elke generatie, beter dan de vorige, maar onmiskenbaar audi.

Bbos10 is wat dat betreft meer tesla, vanuit het niets opgebouwd, relatief jong, en daardoor ook relatief. vernieuwende technologie (swype navigatie ipv knoppen die schermruimte innemen). Maar ook niet zo verfijnd in de details als ios of android.

Wat het beste voor jou is... is persoonlijke voorkeur.
Maar welk os, NEUTRAAL gezien het gebruiksvriendelijk is, op basis van de >1000 functies die er mogelijk op alle os'en te vinden zijn blijkt toch de nieuwkomer, BlackBerry os 10.2.1 (vorige versie) blijkt uit dit onderzoek van digit e meeste functies, op meest gebruiksvriendelijke manier bereikbaar te hebben.

Dus, ja BlackBerry os is anders dan de rest, maar door de hoge mate van gebruiksvriendelijkheid, erg geschikt voor productiviteit.

En als overstapper van een nexus5, naar de Q10 met middelmatige soc, kan ik stellen dat het os, ook erg snel en licht is. En met Browsen sneller dan op de nexi.
Ik heb het ding niet geprobeerd, ik zie alleen de previews, en zie daarin geen verbijsterd positieve reacties over gebruiksvriendelijkheid. Maar weet je wat, ik geef je hierin gewoon gelijk, voor het moment.

Dan nog zullen we het hebben over subtiliteiten, het is niet zo dat de concurrentie niet gebruiksvriendelijk is. Dus dan is het een pluspunt, maar is het een pluspunt wat spontaan honderden miljoenen mensen hun telefoon en eco systeem laat vallen om massaal de switch te maken? Nee.

En dat is de huidige smartphone markt: als challenger is "goed", niet goed genoeg". "Beter" is ook niet goed genoeg. Je moet iets extreem veel beters hebben, iets wat de complete massa inziet als extreem nuttig en beter, om een doorbraak te forceren.
Naast, dat gebruiksvriendelijkheid bestaat uit makkelijk functies vinden en bedienen, heb je natuurlijk ook een stukje gewenning, waardoor initieel een ander os dan je vorige altijd minder ideaal aanvoert dan de vorige.

De Q10, doet hier in ieder geval ervoor zorgen dat de N5 in de kast ligt, en alleen nog maar voor een spelletje of filmpje gepakt wordt.

Zelfs browsen doe ik liever op 720*720 dan 1080p, omdat je browser sneller is, en je preciezer en makkelijker tekst selecteerd.
Ik ben het volledig met je eens behalve dat laatste punt. Je reviewed een telefoon en niet zijn ecosysteem. Dat is volledig van elkaar los te beoordelen. Als er een nieuwe versie uitkomt van een OS wordt deze ook niet onder elke telefoon uitvergroot maar op zichzelf beoordeeld. En dat is zeker bij Android het geval!
Uiteraard, maar Android toestellen zijn onderling vergelijkbaar. Een vergelijking tussen toestellen met iOS, Android, WP, Blackberry zijn een stuk ingewikkelder.

Is het los te beoordelen? Ja. Maar is dat hoe mensen hun volgende telefoon kopen? Als los stukje hardware? Nee, dat denk ik niet. Het gaat om het totaalplaatje.
Je hebt zeker een punt! Vergeet niet dat blackberry een hoop fouten heeft gemaakt in verleden en imagoschade heeft opgelopen. Het is dan uiterst moeilijk de media en daarmee ook de consument ervan te overtuigen dat dit OS er zeker wel toe doet. Maar stukje bij beetje krijgt bb10 steeds meer bekendheid en worden de reacties positiever! Wees nou eerlijk, wie kent nu de bb10 full touch smartphones? Maar ze werken echt Re tegoed en zelfs beter dan IOS of Android maar er is geen marketing en wel imagoschade wat slechts stukje bij beetje hersteld. Ze zijn op de goede weg.
Mooi gereageerd! tuurlijk gaat dit niet de iphone6 killer worden, maar we kunnen niet onderkennen dat blackberry goed bezig is en flink aan de weg timmert. Over de dominante positie van Android kan ik nog inkomen, maar die van IOS! ;) Die zijn zichzelf flink kapot aan het maken zeg, met die niet geteste software en verbogen telefoons, dat kan toch niet voor zo'n dure telefoon! Ik ga voor bb10 omdat ik het OS zeer gebruiksvriendelijk vindt en omdat ik het ze gun, het is toch knap dat je na zoveel tegenslagen steeds meer positieve reacties krijgt en ik had dit allemaal niet meer verwacht van BB.
Ik kan zeker niet ontkennen dat BB goed bezig is. Maar helaas is goed bezig zijn in deze markt niet goed genoeg, dat zie je ook bij WP, maar zelfs ook bij Android fabrikanten als HP en Sony.

Over de iPhone6 ben ik ook licht kritisch. Alhoewel ik denk dat de problemen sterk uitvergroot worden en waarschijnlijk wel gaan meevallen, is het geen doorbraak, gewoon weer een evolutie (van iets wat overigens wel al goed was). Zo zie ik de iPhone6: geen spectaculaire vernieuwing, maar in zijn totaliteit wel goed, en het zal ongetwijfeld in aantallen weer een success worden.
Voor als je het nog niet wist, is dit om de enterprise te kunnen bedienen en als de consumenten het ook een leuk apparaat vinden is het mooi meegenomen.
Damn, het kriebelt mij enorm om hem te pre-orderen.
Alleen al om de veel betere accu, scherm, en touchpad functie is het voor mij de moeite waard.
Vervolgens nog de andere features en de 10.3 update in combinatie met Blend.
Enige wat ik mis is wat dev support maar is niet onoverkomelijk met android apps.
Ik ga hem zeer binnenkort en more then likely pre-orderen.
Dev support in de zin van?
Geen bash hoor, maar gewoon een serieuze vraag.
Het zou sonde zijn om deze telefoon voorbij te laten gaan om een reden die er niet is ;)
Wat mis je? Wat wil je weten? :)
Geen gebruikers = geen developers. Geen apps = geen gebruikers.

BB heeft het lastig en zeker met een 1:1 verhouding betekent het dat zeker niet alle Android apps daar lekker mee kunnen omgaan. Sommige zullen goed schalen, maar sommigen ook niet omdat in het Android ecosysteem 1:1 verhouding niet voorkomt. Je hebt ook nog eens de standaard beperkingen van de BB10 Android Runtime. Bepaalde API's werken niet waardoor bepaalde apps niet goed werken of gewoon niet starten. Een ander probleem is dat sommige apps Google Services nodig hebben die je dus als gebruiker weer ergens vandaan moet halen. Dat levert simpelweg geen smooth ride op voor doorsnee consumenten en is al helemaal waardeloos als je net 600 euro hebt betaald voor je 'smart' phone.
The Amazon Appstore doesn’t automatically resolve BlackBerry’s 10’s app problem, and in many ways exacerbates it. While it’s great to have “official” access to Android versions of Netflix, Candy Crush, Twitter, Facebook, Evernote, Spotify, Rdio, Tinder, Pinterest, Songza, Shazam, Kindle, Vine and countless free-to-play games, any app that relies on Google Play Services — a quickly-increasing number across the Android ecosystem — just won’t work.
bron: http://mobilesyrup.com/20...ackberry-passport-review/
Een deel van dit probleem zou dus op te lossen moeten zijn met het installeren van de Google Play Services apk, maar het zegt genoeg dat de reviewer denkt dat het niet werkt. Het privacy argument kan dan ook deels uit de deur als je constant die Google Services moet draaien om bepaalde apps te kunnen gebruiken.

Op http://forums.crackberry.com/ , [BlackBerry Z10] Ervaringen & Discussie en Blackberry 10 OS kun je zoeken of jouw favoriete apps wel of niet werken op BB10.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 25 september 2014 01:23]

Daar is-ie dan. Volg 'm al een tijdje en wilde 'm heel graag halen.

Ik had goede hoop dat de prijs 600 euro zou zijn, want in de VS is-ie te koop voor 600 dollar. Zou 'm dan meteen gaan halen in een Nederlandse (web)shop, maar nu ik de prijs zo lees ga ik wel een maandje wachten.

Helaas...

Een uitgebreide review is te vinden op: http://crackberry.com/blackberry-passport-review.

[Reactie gewijzigd door YStec op 24 september 2014 16:31]

Zou nog even afwachten tot de officiële Nederlandse prijs...
Zou normaal ¤599 kosten, ¤499 met contract (in België), enigste aanbieder met contract trouwens op dit moment. Er zullen nog andere operatoren volgen.
Over een paar maanden is ie voor de helft te krijgen.

Ik vind het overigens wel dom dat er geen rij voor nummers op het keyboard zit. Hoeven BB gebruikers nooit een getal te typen?
die rij staat op het scherm ;)
Soc is 801 en niet 800!!


4.5”, 1440x1440 LCD scherm
Gorilla Glass 3
32GB interne opslag
SnapDragon 801 Quad-core 2.2GHz Processor (aangepast speciaal voor BlackBerry)
128GB Micro SD kaart ondersteuning
3GB ram
Wi-Fi 2.4GHz 802.11 b/g/n en 5Ghz a/n + ac
Bluetooth 4.0 Low Energy
NFC
Wi-Fi Direct
Miracast
DLNA
USB On-The-Go
SlimPort
Active Leak Compensation

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 24 september 2014 16:40]

Volgens GSMarea is het S800 MSM8974AA. En de MSM8974AA is een S800 volgens system-on-a-chip.com. De MSM8974AA".2" om hem maar zo even te noemen(eigenlijk v3 tegen over v2 zonder het bestaan van een v1) is wel een S801, maar is een dual-SIM. De Passport is een Single-SIM en dus een MSM8974AA v2 S800.

Qua CPU/GPU zijn de MSM8974AA v2 en MSM8974AA v3 hetzelfde, het verschil zit hem in dual-SIM en eMMC4.5 vs eMMC5.0 voor de S801 MSM8974AA. let wel dat het een MSMxxxAA is en dus geen LPDDR3 interface heeft. De op 1 na goedkoopste uit de S8xx serie dus.

Noteer ver ook maar dat het om een 2,25 GHZ chip gaat, afgerond om 2,3 GHZ. De basis MSM8974VV v2 is een 2,2 GHZ versie.
Dat is oude data die er al half jaar instaat.
Hoe bedoel je 'oude 'data'? De gegevens van Qualcomm zijn nog steeds hetzelfde. en voor je informatie: De enigste S8xx SOC op 2,2 Ghz is de MSM8974VV v2 S800. Er bestaat helemaal geen S801 SOC op 2,2 Ghz, die lopen op 2,3 Ghz en de MSM8974AC v3 S801 loopt zelfs op 2,5 Ghz
Als je had gelezen op andere websites zie je dat hij is aangepast voor BlackBerry..
Iedere site die verteld welke chip er in zit en niet alleen welke serie spreekt over de MSM8974AA. Dat is een normale S800 waar niks bijzonders aan is gebeurd. Dat aanpassen zit hem hoogstwaarschijnlijk alleen in de eMMC interface voor de 3Gb RAM. Dat BB er vervolgens een S801 label opplakt is een beetje misleidend, het is op het ene detail na een normale MSM8974AA en zal zich ook als een MSM8974AA gedragen.

Ik haal de data over de chips ook liever bij onafhankelijke bronnen vandaan als de FF of BB fans media. Roepen dat je een S801 hebt is nogal simpel, een S801 is een S800 MSMxxxXX v3 ipv van een MSMxxxXX V2.
Blijkbaar is het wel belangrijk want ik zie iedereen op tweakers janken dat er geen 801 in zit, voornamelijk Android gebruikers die niks met BlackBerry hebben.

Link: http://global.blackberry....sport/specifications.html

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 24 september 2014 17:09]

Een MSM8974AA dus. Zoals ik al zei is de MSM8974AA single-SIM een S800 op 2,26 Ghz.
inderdaad.. zodra mensen BlackBerry zien lopen ze al te zeuren, ongeacht hoe hij er uit ziet wat voor OS er op staat of wat voor specs hij heeft.
Dus deze BB wordt maar 50 euro goedkoper als de iPhone 6? Het zal alle bedrijven die inmiddels zijn afgestapt van de Blackberry Server er niet toe overhalen om terug te gaan. Laat staan de zakelijke gebruikers. Die hebben inmiddels of een Samsung of een iPhone in hun zak zitten.
En dit dan nog allemaal los van het ontbreken van de juiste apps.

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 24 september 2014 17:02]

Maar 50 euro goedkoper? De Passport is goedkoper met betere specificaties. Verder is Blackberry zakelijk nog altijd nummer een en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Heel wat bedrijven hebben inmiddels besloten om de overstap te maken naar BES 12. Bedrijven zien steeds meer in dat je met veiligheid toch het best af ben bij Blackberry. Dat hebben Angela Merkel en Barack Obama ook goed door.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 24 september 2014 18:20]

Dat moet nog blijken, want dat heeft hij nog altijd niet gedaan. Hij heeft aangegeven dat zijn adviseurs hem hebben geadviseerd om een Blackberry te blijven gebruiken. Dit verhaal is al voor meer dan een halfjaar gaande, maar het gebeurt maar niet.

Verder wel zo netjes als je vermeldt dat Angela Merkel is overgestapt op Blackberry.
http://www.bbhub.nl/9045/...t-over-op-blackberry-q10/

Wel alles vertellen he. Niet alleen wat jij wil posten:-)

http://www.bbhub.nl/9140/...-duitse-veiligheidseisen/

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 24 september 2014 18:37]

Wat een onzin allemaal omtrent de introductieprijs. Dit is, net als alle andere merken hanteren, een doorsnee intro prijs.

Daarnaast is het toestel gericht op de zakelijk markt, het is dus sowieso niet de bedoeling om hem in je broekzak te stoppen.

Met de (ver)nieuwde software is het naar mijn mening een erg mooi/snel toestel met een zeer goed scherm (ppi). Dat het een snapdragon 800 heeft zegt dan ook niet alles..
Idd geen consumer telefoon, maar vind voor een bedrijf dat probeert terug te komen 650 wel wat veel ( mocht dit echt zo zijn ) beter hadden ze hem wat goedkoper neergezet 575 euro bv.