Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Submitter: vanengelandt

Het bedrijf Lightfreq heeft een product bedacht waarbij een slimme lamp wordt gecombineerd met een speaker. De lamp werkt vergelijkbaar met de Hue-serie van Philips, maar kan ook via bluetooth of wifi muziek afspelen.

Lightfreq geeft op zijn website uitleg over zijn speakerlamp. Deze kan als conventionele lamp worden gebruikt door deze in een standaard fitting in te pluggen, maar heeft daarnaast verscheidene 'slimme' features; volgens Lightfreq zijn de functies vergelijkbaar met de Hue-lampen van Philips. Zo is het onder andere mogelijk om de lamp notificaties door te laten geven door koppeling met een apparaat zoals een smartphone. Wanneer er een notificatie van bijvoorbeeld Facebook of Whatsapp binnenkomt, verandert de lamp van kleur.

Opvallend aan de Lightfreq-lamp is de ingebouwde speaker. Daardoor kan deze gebruikt worden om muziek mee af te spelen; dat kan door verbinding te maken met een ander apparaat via bluetooth of wifi. Via wifi is het overigens ook mogelijk om muziek af te spelen via muziekstreamdiensten zoals Rhapsody, Napster en TuneIn. Later worden nog meer diensten toegevoegd. Audio kan in huis op maximaal 50 aangesloten Lightfreq-lampen worden afgespeeld maar maximaal twee stuks kunnen tegelijkertijd geluid produceren.

De lampen van Lightfreq kunnen de afstand van de lampen tot het gekoppelde apparaat meten. Daardoor gaan bijvoorbeeld automatisch de lampen uit als de gebruiker met zijn gekoppelde smartphone het huis verlaat. Ook is het mogelijk om automatisch muziek af te laten spelen op de meest dichtstbijzijnde lampspeaker: als de gebruiker dan door het huis loopt dan 'volgt' als het ware de muziek.

Via een Kickstarter-campagne wil het bedrijf voldoende financiering krijgen om het product ook daadwerkelijk te kunnen maken, wat inmiddels al is gelukt. Voor een bedrag van 70 dollar, omgerekend 52 euro, kan een lamp worden aangeschaft. Vanaf februari volgend jaar hoopt Lightfreq het product te kunnen leveren.

LightfreqLightfreqLightfreqLightfreq

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Je hebt ook al de Mipow Playbulb, een peertje met ingebouwde speakers:

http://www.hifi.nl/artike...Playbulb-speakerlamp.html
Als ze er nou een microfoontje in hadden gemaakt, dan kon je ook door het hele huis handsfree bellen :)
Specs van http://www.lightfreq.com/

WHAT ARE THE SPECS?

BLUETOOTH V4.0

WIFI

800 LUMENS W/DUAL 7 WATT LED RING

(RGB-W) 3000K WARM WHITE

BUILT IN 1" polypropylene SPEAKER

BUILT IN MICROPHONE

ALL ALUMINUM FRAME

POLYCARBONITE LIGHT TUBE

PLUGS INTO A STANDARD E26 SOCKET
Die microfoon is wel lachuh. Dan kun je dus tijdens het bellen gewoon handsfree door de kamer wandelen. Het geluid en de mic volgen je dan. Wel jammer dat je dan toch je telefoon mee moet nemen, tenzij je hem tijdens het bellen laat verbinden met je smartwatch (zou dat kunnen?).
Leuk idee maar volgens mij bestaat zoiets al langer lampen met muziek bedoel ik dan.

Ook sbap ik de limiet van maximaal 2 werkende speakers tegelijkertijd niet zo.
Dit is volgens mij een limiet van Bluetooth audio. Ik kom deze limiet vaker tegen bij Bluetooth speakers.
Maar deze werken ook via wifi.
Het klopt niet helemaal de informatie die tweakers geeft. Dit is wat de website zelf geeft:

Using Bluetooth and Wi-Fi you can play HD audio through the whole house, our goal, is on up to 50 LightFreqs. Utilizing Bluetooth only, you can play up to two LightFreqs at a time with the A2DP Bluetooth protocol, so you'll be transmitting in stereo

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 17 augustus 2014 12:14]

Wat is nou weer HD Audio? gebruiken ze die term om te verdoezelen dat het geen hifi is? Want met die kleine speakertjes en de vertraging van bluetooth/wifi kun je onmogelijk hifi geluid verwachten.
Definitie HD Audio: http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_High_Definition_Audio

Intel High Definition Audio (also called HD Audio or Azalia) is a specification for the audio sub-system of personal computers. It was released by Intel in 2004 as successor to their AC'97 PC audio standard. During development it had the codename "Azalia".

Features of the specification include:

-Up to 15 input and 15 output streams
-Up to 16 PCM audio channels per stream
-Sample resolutions of 8–32 bits
-Sample rates of 6–192 kHz
-Support for audio codecs (e.g. ADC, DAC), modem codecs, and vendor-defined codecs
-Discoverable codec architecture
-Fine-grained codec power-control
-Audio jack detection, sensing, and retasking

However, as of 2008, most audio hardware manufacturers did not implement the full specification, especially 32-bit sampling resolution.

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 17 augustus 2014 16:20]

Up to 15 input and 15 output streams
-Up to 16 PCM audio channels per stream
In dat geval is dit een gemiste kans op realtime-surround door de beperking van 2 speakers tegelijk.
Want je zou dus elk intrument op zijn eigen channel kunnen opnemenn, en dan per lamp af kunnen laten spelen, alsof je je dus midden in het orkest bevind.
Weinigen zullen hun hele kamer volhangen met speakers, maar als ze in de lampen verwerkt zitten valt het minder op.

Voor de rest zie ik (in het audio deel) er weinig in, aangezien het extreem veel duurder is (lampje vervangen? ¤70+berg electronica in het mileu), complex en geen kwaliteit toevoegd.
Theoretisch prima, maar heb jij wel eens feitelijk 'midden in' een orkest gezeten?

Dat geeft alles behalve een fijne ervaring. De kracht van orkestbeleving is juist dat de akoestiek er voor zorgt dat de verschillende instrumenten op de juiste manier (volume, intensiteit) tot je komen. Daarom is de plaatsing van de muzikanten ook zoals hij is en zitten de pauken niet vooraan en de dwarsfluiten niet achterin.

Ik wil mijn muziek dus helemaal niet zo opgenomen dat het lijkt alsof ik midden in het orkest zit. Ik wil hooguit dat er, door de kamer heen, speakers zijn die de illusie geven dat mijn kamer een fantastische akoestiek heeft. En dat is iets wat niet te realiseren is zonder eindeloos tweaken per kamer.

Dus kies ik, voor muziek, per definitie voor stereo. Al het andere klinkt als een mislukte poging om stereo te verbeteren.

Edit: en inderdaad, ik vind het een belabberd systeem omdat je met een kapotte lamp ook direct een functionerende speaker weggooit. Maak dan stand-alone speakers met een fitting die je in een fitting kunt draaien.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 18 augustus 2014 08:04]

stereo is goed maar ik lees nergens dat men gebruik maakt van 2 speakers waarbij de ene links is de ander rechts. voor zover ik het kan lezen komt het gewoon uit 1 speaker.
Het Bluetooth protocol dat geluid verzend naar externe bronnen is Stereo. Ik weet niet eens of dat protocol überhaupt in staat is om twee keer Mono uit te sturen.
Dat bedoel ik dus het kan stereo uitzenden maar als uit de 2 lampen hetzelfde geluid komt heb je dus geen stereo effect. Ik vraag me dus sterk af of men zo ver kan gaan dat de ene lamp uit de bluetooth stream het linker geluid pakt en de andere lamp het rechter.

Zelf denk ik van niet. Men heeft het over jou volgen binnen het huis waarbij het geluid je volgt. Met stereo zal dat moeilijk gaan. Het zal dus gewon mono zijn c.q misschien 2 speakers in de lamp maar dat geeft te weinig stereo effect zo dicht bij elkaar.
Sowieso is het natuurlijk zo dat de plaatsing van de lampen in je huis niet afhankelijk moet zijn van het verkrijgen van een goed stereogeluid. En dat zou dan wel het geval zijn, of je zou deze lampen steeds in tweetallen bij elkaar moeten zetten en ze dan kunnen 'pairen' als Stereo-koppeltje. Dat lijkt mij de beste oplossing, eerlijk gezegd. Dan zet je er twee in de woonkamer bijelkaar, twee in de eetkamer bijelkaar en twee in de keuken bijelkaar.

Dan volgt het Stereo-geluid je echt. Maar als je overal maar 1 lampspeaker neerzet, dan moet je ook helemaal geen stereo willen. Een Mono-geluid klinkt altijd nog beter dan 1 kanaal van een Stereo-geluid.
Klopt beter mono geluid dan 1 stereo kanaal.

Blijft natuurlijk wel dat het geen goedkope lampen / speakers zijn en als je al adverteert met geluid als extra naast lampen verwacht ik voor die prijs ook een goed geluid.

Daarnaast nog de open vragen hoe ze met meerdere gebruikers in huis omgaan, ook dat is voor mij niet duidelijk.
Het Bluetooth protocol dat geluid verzend naar externe bronnen is Stereo. Ik weet niet eens of dat protocol überhaupt in staat is om twee keer Mono uit te sturen.
Is redelijk triviaal, en niet afhankelijk van het protocol. Iedere stereo geluidsbron is om te zetten naar mono (downmixing). Je kunt dus gewoon een stereo signaal downmixen en dat door zowel het linker als rechter kanaal sturen. Voor het protocol lijkt het dan gewoon een stereo signaal.
Een goed punt. Nee, ik heb nooit midden in een orkest gezeten, maar ik begrijp wat je bedoelt. Wat meteen de hoofdreden achter multi-kanaals audio op losse schroeven zet. (Het enige andere fuctie zou wel of geen gezang optie over de muziek op een aparte track)

Wat je dan wel zou kunnen willen is een app die bijhoud waar je je bevind in de kamer, en aan de hand daarvan je stereo geluid verdeeld in over alle hoeken van je kamer gespaatste peakers voor een optimaal geluid (dus als je je rechts bevind alleen speakers links 1+2,, achterin L1+R1, etc)
Die beperking van 2 speakers is er alleen als je dit via Bluetooth aanstuurt in plaats van via WiFi.
Ik denk ook zeker niet dat deze speakers een denderende geluidskwaliteit hebben. Overigens vind ik bij geluid vertraging niet zo heel erg, mits alle speakers dezelfde vertraging hebben. Wat wel grappig is, als je meerderen van deze lampen hebt, kan je het instellen dat het geluid je volgt als je naar andere kamers loopt.
Als ze nu eens die limiet van maximaal twee speakers tegelijk eraf halen, dan kan je zeggen dat je een 30.0 geluidssysteem hebt :+

Ontopic: meh. Het lijkt me toch niet helemaal je van het, speakers in lampen. Hoge kosten en suboptimale geluidskwaliteit.
Zoals RebelwaClue hierboven al vermeld heeft geldt die limiet alleen bij Bluetooth, als je van WiFi gebruik maakt kun je gewoon voor het maximum van 50 gaan ..... Mits je zoveel lampen in huis hebt (en dan ook nog tegelijk aan wilt hebben, kassa voor de energieboer). :P
't Zijn toch LED lampen; energie-zuinig?
17W x 50 .... 800W! ;(
50 17W LED lampen? Ik hoop dat de buren graag naast de zon wonen. :9
met name dat laatste. Daar ben ik wel benieuwd naar. Maar ik denk dat dat zal tegenvallen. Gezien het formaat van de lampen denk ik dat de kwaliteit vies tegen valt. Maar goed. Heel veel mensen hebben thuis als ze boxen hebben vaak van die kleine setjes die niet veel beter presteren.

Klein beetje off-topic: 30.0? Hoeveel lampen heb jij in je woonkamer :9

[Reactie gewijzigd door dangerpaki op 17 augustus 2014 10:21]

Jup, geluid heeft nog steeds ruimte nodig, en dat kan je niet creëren in een lamp.

Offtopic: geen 30, maar om indruk te maken tel je natuurlijk je hele huis mee :+
De twee speakers-beperking geldt alleen onder Bluetooth (is een beperking van Bluetooth). Als je het systeem onder Wifi gebruikt kun je wel (veel) meer speakers aan.
De uitvoering is wel anders.
1. Ik vind dit ontwerp een stuk mooier.
2. Ze geven rondom licht en daarmee een betere licht verspreiding.
3. zijn niet fitting afhankelijk. (leek in eerste opzet bericht het geval)
4. De lampen zijn wel via bluetooth aan\uit te zetten.
5. Automatisch volgen dor het huis.. al is dit wellicht lastig als er 2 de app hebben draaien met muziek..

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 17 augustus 2014 18:21]

[...]

De uitvoering is wel anders.
1. Ik vind dit ontwerp een stuk mooier.
2. Ze geven rondom licht en daarmee een betere licht verspreiding.
3. zijn niet fitting afhankelijk.
4. De lampen zijn wel via bluetooth aan\uit te zetten.
5. Automatisch volgen dor het huis.. al is dit wellicht lastig als er 2 de app hebben draaien met muziek..
Eens, ik zeg ook niet dat het precies hetzelfde is.

Trouwens staat op die site van LightFreq, dat ze in een E26 fitting gaan (Amerikaanse maat), jij zegt 'niet fitting afhankelijk'?
Inderdaad een beetje raar om te zeggen dat het niet fitting afhankelijk is. Overigens past de E26 fitting vaak gewoon in een E27 fitting (Europese maat). http://en.wikipedia.org/wiki/Edison_screw#Fittings

"There are four commonly used thread size groups for mains supply lamps:

Candelabra: E12 North America, E11 in Europe
Intermediate: E17 North America, E14 (Small ES, SES) in Europe
Medium or standard: E26 (MES) in North America, E27 (ES) in Europe
Mogul: E39 North America, E40 (Goliath ES) in Europe."

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 17 augustus 2014 12:58]

Nou wil het toeval dat de "Amerikaanse" E26 en de "Europese" E27 volgens de IEC-codering allebei een diameter hebben tussen de 26 en 27 mm. Zie: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Edison-schroefdraad. Dus best kans dat ze ook in onze fittingen passen.

offtopic:
edit: Ik ben niet zo snel op de iPad blijkbaar, RebelwaClue was me net voor.

[Reactie gewijzigd door Eric70 op 17 augustus 2014 13:19]

De differentiatie tussen die 2 is het voltage waarop ze werken
Hmmm ... Dat is waar, hopelijk maken ze zo dat ze bruikbaar zijn in de 110-230 V range, zoals tegenwoordig ook de meeste adapters voor mobieltjes enz.
Dit lijkt mij wel een leuke optie voor een Restaurant, ervan uitgaande dat je meer dan 2 Speakers kan aansturen via WiFi, geen gedoe met kabels en het oogt allemaal wat netter.

[Reactie gewijzigd door Elaynegalad op 17 augustus 2014 11:11]

Waarom hebben restaurants dit nodig dan? De speakers die ik in restaurants/cafe's heb geplaatst zitten netjes in het (systeem)plafond en de kabels liggen er "netjes" bovenop en hoeven ze geen 16mil kleuren, maar 1 kleur.

Daarbij is het geluid dan beter dan van deze lampen.
Dat weet je niet, want je hebt ze niet gehoord. Veel restaurants werken met veredelde carspeakers uit 1980. Althans, het type restaurant waar ik veel kom. ;)
Er zit een 1'' speaker ingebouwd, dat zal waarschijnlijk klinken als zoiets: http://www.prepaymania.co...-adapter-desc-001-ppm.jpg
Oja, ik verwacht er ook niet veel van, zeker omdat elke vorm van klankkast ontbreekt. Toch zijn er grote verschillen in kwaliteit.
En dan iedere tafel zijn eigen muziek. Zie je het al voor je in een knus restaurantje met 20 tafels? :p
Hoezo iedere tafel zijn eigen muziek?

"How many LightFreqs can be controlled by the app?
You can control 50 LightFreqs using the app. That’s right 50 LightFreqs!"

(Bron: https://www.kickstarter.c...s-light-bulb-with-hd-audi)

[Reactie gewijzigd door Elaynegalad op 17 augustus 2014 11:39]

Het idee is aardig, maar ook niet meer dan dat.

Het doet me een beetje denken aan zo'n 20-30 jaar geleden, toen had je gordijnen met ingebouwde speakers. Dat was ook al zo'n succes... _/-\o_
Ik weet nog wel dat sommige mensen rondliepen in een aluminiumshine jasje met luidsprekers erin gebouwd, aangesloten op hun walkman.
Het gaat om het idee toch?
Dat de lampen van kleur veranderen bij een notificatie kan handig zijn voor als je doof of slechthorend bent. Alleen heb je dan niks aan de speaker in de lamp.
52 euro is niet goedkoop voor een lamp. Leuk misschien 1 of 2 per ruimte maar niet meer dan dat.

Van de 50 kunnen er 2 maximaal muziek produceren. Niet handig als je een gezien van 5 bent. Ieder kind in zijn kamer muziek wil afspelen. Daarnaast voor de echte audiofiel geen stereo muziek, het komt uit 1 speaker. mooier was het geweest als men stereo geluid had kunnen bieden over 2 lampen, ene links ander rechts

Veranderen van licht bij binnenkomend bericht is leuk maar moet dat nu echt. Het lijkt er steeds meer op alsof we niet zonder berichten kunnen. Kan het niet 3 minuten wachten moet het meteen. als je al zo ver bent dat je verslaafd bent kun je jezelf beter meteen online zetten, google bril permanent op dan mis je niets.

Daarnaast weer die meerdere mensen in een huishouden, op welke telefoon gaat het ding reageren.
Daarnaast voor de echte audiofiel geen stereo muziek, het komt uit 1 speaker.
Dit soort speakers zijn toch niet voor de audiofiel. Niet alleen zijn ze veel te klein, dus er kan nooit mooi geluid uit komen, maar behalve dat zit er een lamp omheen, wat het geluid dempt, tenzij het uit de achterkant komt, waardoor het geluid alsnog vervormt wordt omdat het tegen de muur weerkaatst. En wat voor geluid kun je nou verwachten uit een speaker van ¤52?
ach is toch wel leuk voor in de badkamer ;)
verder ook niet maar daar is het ook niet echt voor bedoelt lijkt me...
Ze lijken op een combi van de JBL pulse en Philips Hue. Ben benieuwt hoeveel licht dit systeem echt geeft. Op de foto word de telefoon amper verlicht door de 2 lampen.
Volgende een filmpje op de site van want.nl is 800 lumen mogelijk, overeenkomend met ongeveer een ouderwetse gloeilamp van 75 watt. Dimbaar hopelijk.

Linkje.
Hadden ze er nou een inbouwmodel van gemaakt, dan was dit leuk voor op de badkamer: verlichting en BT-speaker in een. Alleen wil je daar waarschijnlijk geen RGB-ledlampen vanwege rare huidskleuren onder de douche en voor de spiegel ;)
Goedkoper dan wekelijks zonnebanken. ;)