Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties
Submitter: lasharor

Wijzigingen in de repository van het Android Open Source Project, die fabrikanten als basis voor de Android-versies op hun smartphones en tablets gebruiken, wijzen er op dat de oude Dalvik-compiler definitief wordt vervangen door het nieuwere ART.

Android logoGoogle had de ART-compiler al als standaard ingesteld in zijn eigen Android-repository, maar de wijzigingen zijn nu gepusht naar de repository van het Android Open Source Project. Fabrikanten gebruiken de code in die repository als bron voor de Android-installaties op hun smartphones en tablets.

Daarmee lijkt de kans groot dat Google Dalvik definitief inruilt voor ART. Volgende week wordt daarover mogelijk meer bekend: dan houdt Google zijn I/O-ontwikkelaarsconferentie in San Francisco. Overigens zijn nog niet alle apps geschikt gemaakt voor ART, waaronder het Xposed-framework, dat populair is onder modders.

Het gaat in totaal om twee wijzigingen, die door XDA-Developers werden opgemerkt. Samen schakelen de twee commits Dalvik uit, terwijl ART als standaard wordt ingesteld. In Android 4.4 bestaan beide compilers nog naast elkaar: gebruikers kunnen er zelf voor kiezen om ART als compiler te kiezen, maar standaard wordt Dalvik gebruikt.

Dalvik werd sinds jaar en dag gebruikt in Android. Dalvik is een just in time-compiler: code wordt pas bij het uitvoeren omgezet naar machine-code. ART zet de code van apps direct bij installatie al om naar machine-code. Mede daardoor is ART efficiënter dan Dalvik.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Er staat in het artikel dat Dalvik als JIT compiler al sinds "jaar en dag" gebruikt wordt in Android. Maar JIT werd toch pas bij 2.2 Froyo geïntroduceerd?

Verder is dit natuurlijk een mooie ontwikkeling dat weer een tussenstap weggehaald wordt bij de uitvoering van apps. Grote verschillen zal het niet maken, maar alles is mooi meegenomen natuurlijk.
JIT wel ja. Dalvik was er al.
Voor mensen die het ook willen proberen:
http://www.cultofandroid.com/52210/enable-art-android-4-4-kitkat/

werkt zeker niet op alle mobieltjes!
werkt onder andere niet op een samsung s4...
wat een groot leeuwen deel is van de android markt :(
Ik vraag me af hoe dit gaat met telefoons die geroot zijn en Xposed gebruiken, daar staat expliciet bij dat ART niet gebruikt kan worden, en dat de hele tool moet worden omgegooid willen ze gebruik maken van ART. Hopen dat ze hier snel mee komen want had juist Nexus gekocht om een beetje bij te blijven met updates :)

Voor de root tijdje met ART gedraaid en het zal best effectiever draaien, maar had ook wel beetje placebo-effect idee bij normaal dagelijks gebruik...

[Reactie gewijzigd door RonG op 19 juni 2014 15:00]

Geen zorgen, de maker van Xposed, Rovo heeft al gezegd dat als ART de default wordt, gaat hij Xposed klaar maken voor ART. Hij is er al wat mee bezig geweest, maar zolang ART nog in de 'beta' fase zit, zou hij er niet voor ontwikkelen.
Bron

Overigens heeft ART geen impact op je root functionaliteit. En bijkomend voordeel is dat ART al 64bits voorbereid is, Dalvik niet.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 19 juni 2014 15:09]

Zie ook deze post, en dan met name de "featured comment" van Rovo :)
So keep calm everyone. I'm pretty sure that the will be Xposed for ART (the final version, probably not for KitKat, at least at first), but please don't freak out if it *still* isn't published three days after Google I/O. If it takes a few weeks, then that's what it takes.
en dit:

"DA Senior Recognized Developer rovo89 releases an ART-compatible build Xposed Framework"

http://www.xda-developers...ShsH+%28xda-developers%29

*edit* zoals Jodi al schreef.........excuses

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 19 juni 2014 15:55]

Je moet wel de volledige zin citeren natuurlijk ;), nu lijkt het alsof die ART versie van Xposed er al is, maar dit is wat er staat:
Dalvik probably won’t be missed—at least not after XDA Senior Recognized Developer rovo89 releases an ART-compatible build Xposed Framework. :)
Van een release is dus nog geen sprake.
Dat, en ik was "te traag" + afgeleid.....dus mijn post is sowieso een misser 8)7
haha vooral die opmerking over die 3 dagen...
Als je een Nexus en AOSP hebt, dan heb je toch geen Xposed nodig lijkt mij. Er zijn zat custom ROMs die uitgebreider zijn dan CM en Xposed achtige toevoegingen hebben, eigenlijk is Xposed er net gekomen voor wie die custom ROMs niet kon flashen maar dat is met een Nexus dus geen probleem. Ik ga niet ontkennen dat Xposed niet handig kan zijn om bv de GEL launcher aan te passen, maar als ik moet kiezen tussen ART en Xposed, is mijn keuze snel gemaakt.

Ik houd het zelf bij AOSPA, er zijn tijden geweest dat ik Xposed gebruikte, maar dan zat ik bijna elke dag wel iets aan te passen was het resultaat eigenlijk minder functioneel dan wanneer ik er gewoon vanaf was gebleven.
Zoals de situatie nu is heb je op bij voorbeeld Cyanogen nogsteeds Xposed nodig als je fatsoenlijk rights management wil doen; Aan apps internet, micofoon, account data, locatie info, etc, weigeren.
Als Google bij de volgende Android versie echter zelf goede rights management meebakt is Xposed wat mij betreft niet meer een must-have.

edit @rikstroink:
CM heeft iets dat Privacy Guard heet maar idd Xprivacy (waar je dus Xposed voor nodig hebt) is VEEEL bruikbaarder.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 19 juni 2014 20:31]

Ik denk niet dat Google daar belang bij heeft ;)

Ik dacht trouwens dat CM en sowieso AOKP wel rights management hadden. Of bedoel je dat Xprivacy gewoon veel uitgebreider is?
Xprivacy is uitgebreider maar de standaard rights management die in CM en PA zit, is ook nog wel fatsoenlijk te noemen. Je ziet van elke (niet systeem) app welke rechten er toegekend zijn en je kunt die aan of uit schakelen. Hoeveel meer functionaliteit is er nodig? Xprivacy daarentegen vind ik totaal ongebruiksvriendelijk en niet systeem geïntegreerd (heb al genoeg icoontjes in mijn app drawer).
Ik gebruik ART sinds de introductie. Bij iedere update werd het beter en ook de meeste apps zijn compatibel.

Ik juig dit toe. Op mij Xperia Z en LG G2 draaien eigenlijk alle apps een stuk(je) beter, vloeiender en gaat mijn batterij iets langer mee. Goede ontwikkeling. Sterker, sinds dit weekend heeft mijn vriendin een iPhone 5S en mijn LG G2 met CM11 (nightly, kun je nagaan) draait gewoon vloeiender (minder hakkelingen) dan de iPhone 5S met iOS 7.1.1 8)7
Ik heb ART een tijdje geprobeerd, maar op mijn telefoon (Galaxy S Plus) werkt het niet zo lekker meer.
ART slaat zijn pre-compiled binaries op in de Dalvik-cache, maar dit neemt veel meer ruimte in beslag dan Dalvik. Hierdoor raakt mijn cache-partitie vol, en wordt de telefoon instabiel.
Helaas is het op mijn telefoon niet mogelijk om de cache te verplaatsen naar een andere partitie.
Helaas ligt de focus van de CyanogenMod-porters niet bij ART, dus zijn ze daar geen oplossing voor aan het zoeken, voor zover ik weet.
Ik zal dus mijn telefoon anders moeten partitioneren om echt met ART aan de slag te kunnen.
Jammer, want eerdere roms waren compacter, en toen werkte ART best aardig.
Symlinken naar een folder op /sdcard of /extsdcard misschien ?
Of anders mounten ?
Het is helaas niet zo simpel als even een symlinkje maken.
Er zijn wel tooltjes/scriptjes om de dalvik-cache te verplaatsen, maar niets voor mijn telefoon helaas.
Werkt link2sd ook niet?
Nee... Het probleem is volgens mij dat de grootste partitie (de interne SD kaart) met vFAT is geformatteerd.
Als het ext4 was, dan zou je hem misschien wel als cache kunnen gebruiken.
De dalvik-cache staat nu op /data. Dus ofwel de /data moet wat groter, ten koste van de /sdcard, ofwel sdcard moet ext4 worden (of opgesplitst in 2 partities, waarbij eentje als /data/dalvik-cache gemount kan worden).
Maar ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is (zou kunnen dat het niet 2 partities zijn op 1 fysiek stuk opslag, maar dat de sdcard echt een ander soort opslag is... en misschien dat daar ook geen ext4 op werkt om de een of andere reden).
Zie ook http://forum.xda-develope..._Plus/GT-I9001#Partitions

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 19 juni 2014 21:05]

Je moet inderdaad wel 2 partities op je sd hebben, en de eerste moet ext4 zijn (of een andere ext die android leuk vind).
Volgens mij kan je met Odin herpartioneren.
Draai hier ook al sinds het begin ART ipv Dalvik op m'n Nexus 5.

De verschillen zijn minimaal, maar toch voelt het inderdaad net ff allemaal wat vloeiender.
het gaat vooral om dat hij veel meer batterij bespaard soms wel tot 1 uur extra SOT want hij hoeft niet "geemuleerd" te worden in een dalvik sandbox maar draait dan native java/C++

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 19 juni 2014 15:09]

native java/C++
Native ARM-code zul je bedoelen.
Je hebt wel Java bytecode, waar ook wel CPUs voor zijn gemaakt ooit: http://en.wikipedia.org/wiki/Java_processor
Maar een normale ARM-CPU kan geen Java of C++ draaien.
Ik bedoelde dat ze dan ook echt compileerd worden voor je telefoon en niet elke keer in een dalvik "emulatie" draaien waardoor de eerste keer opstarten wat langzaam is maar daarna nooit meer.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 19 juni 2014 19:30]

Wel Java : Jazelle
Jazelle DBX (Direct Bytecode eXecution) allows some ARM processors to execute Java bytecode
Java Bytecode != Java source code.

Ik had al gezegd dat er CPUs zijn die Java bytecode kunnen doen, de Jazelle staat ook in het linkje dat ik gaf.
Beetje beter lezen en nadenken graag.

Normale ARM-CPUs hebben niet de Jazelle-extensie. Sowieso zou die voor Android niet handig zijn, want Android gebruikt geen Java-bytecode, maar Dalvik-bytecode, die niet compatible is met Jazelle.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 19 juni 2014 16:27]

offtopic:
Fijn dat je het zo licht opvat. En anderen 'dom' noemen omdat je het niet met iemand eens bent getuigd niet echt van fatsoen e.d..


Het hele punt van ART is dat het Java veel en veel sneller laat draaien. Jazelle heeft/had hetzelfde doel en vereist (net als ART) nog steeds een vertaling naar bytecode.
omdat je het niet met iemand eens bent
Niet eens met elkaar zijn heeft met meningen te maken.
Hier gaat het echter om feiten:
1) Jazelle werd al genoemd in de link die ik gaf naar CPUs die Java bytecode kunnen uitvoeren
2) Android maakt geen gebruik van Java bytecode, alleen de high-level taal Java wordt gebruikt bij het ontwikkelen voor Android. Maar het wordt gecompileerd naar Dalvik bytecode.
3) Er zijn geen CPUs die Java sourcecode kunnen uitvoeren.
4) Er zijn geen CPUs die Dalvik bytecode kunnen uitvoeren.
Het hele punt van ART is dat het Java veel en veel sneller laat draaien.
Strikt gezien laat ART Dalvik bytecode veel en veel sneller draaien. De ART-runtime ziet namelijk alleen de APKs, en daarin zit geen Java sourcecode of Java bytecode, alleen Dalvik bytecode.
Jazelle heeft/had hetzelfde doel
Strikt gezien niet: Jazelle richt zich op Java bytecode, wat in Android dus niet gebruikt wordt.
Daarom is Jazelle ook niet bruikbaar voor Android, en het wordt ook niet ondersteund door de meeste ARM SoCs in Android telefoons (de 'normale ARM-CPUs' waar ik het over had).
en vereist (net als ART) nog steeds een vertaling naar bytecode.
Dat was mijn punt: Java Bytecode != Java source code.
Dus zelfs Jazelle CPUs draaien geen native Java source code, maar alleen native Java bytecode.
ART is een software-oplossing, dus er wordt sowieso geen bytecode native gedraaid.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 20 juni 2014 13:12]

Hoe heb jij het op je Z draaien dan? Een andere ROM geflashed? Standaard Sony firmware heeft namelijk de compiler kiezen uitgeschakeld.
CM11 :)

Ik zet op al m'n Android apparaten Cyanogenmod (of een andere AOSP ROM). Ik moet zeggen dat ik tot nu toe niet gecharmeerd ben van de custom skins van fabrikanten. Van Cyanogenmod des te meer.

Combinatie CM11 en ART is heerlijk!

* mensen die dit -1 modden; ga ergens anders spelen a.u.b........ 8)7 *

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 19 juni 2014 15:54]

Het enige wat mij nog weerhoud om terug te gaan naar CM11 is dat er nog steeds geen stabiele versie is voor de Nexus 5. Daarnaast bevat CM11 de laatste keer dat ik het testte niet de HDR built-in libraries.

Het is duidelijk te merken dat het nog onstabiel is, veel apps crashen of lopen regelmatig vast als je onder CM11 draait. Vooral apps die gebruik maken van de camera zoals Snapchat worden soms onbruikbaar en dan wordt je gedwongen om je toestel te herstarten voor je die app weer kan gebruiken.
Dan ben ik bang dat je lang kan wachten, ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat er alleen nog nightlies, monthlies en milestones gaan uitkomen van cyanogenmod. Dit omdat de milestones al heel erg stabiel zijn er niet zo heel erg veel verschil is met de stables. Nogmaals, ik weet t niet zeker, zou je even ergens moeten opzoeken...
Lag dat probleem ook niet voornamelijk bij snapchat?

ik had het met een standaard Nexus 5 ook. en dat was na een tijdje(eindelijk) is een keer opgelost door een update van snapchat.


Overigens heb ik zojuist ART ingeschakeld.. kijken hoe dat werkt..
Nee, ik had het probleem ook met andere apps die gebruik maakten van de camera.
Daar zitten er genoeg van op mijn opleiding.
Dat niveau zijn we hier hopelijk ontschoten, aangezien we bijna allemaal volwassen zijn. Aan je reactie te zien heb je die grens nog niet bereikt.

Offtopic: niet meteen het woord autisme laten vallen. Dat maakt het voor ons échte autisten moeilijker
Hoe kan je kiezen tussen ART of Dalvik? Is dat gewoon een menu optie of wat?...

Edit: Hoe is dit off topic of irrelevant? Het artikel zegt dat de gebruiker dit kan kiezen, terwijl deze optie duidelijk verstopt zit voor Jan met de pet.

Bedankt allemaal hieronder ;) Had de dev opties al 'geactiveerd' maar niet meer in geweest sinds 4.3

[Reactie gewijzigd door chimnino op 19 juni 2014 15:35]

Je moet Opties voor ontwikkelaars aanzetten door naar Instellingen -> Over de telefoon/info (o.id. hangt er van welke telefoon) -> software informatie -> Meer -> en dan aantal keren op Build-nummer klikken.

Dan ga je in instellingen naar Opties voor intwikkelaars -> Looptijd selecteren (O.i.d; hangt af van telefoon)

Ik zou niet weten hoe je opties voor ontwikkelaars weer weg kunt halen uit het menu dus kijk uit...

Hier een screenshot: http://i.imgur.com/UXEWJHy.png

Edit; ben niet de enige zo te zien :P

[Reactie gewijzigd door KeRaNoZ op 19 juni 2014 15:32]

Als ie fabrieksinstellingen restored of een firmware flashed is de optie weer verborgen dacht ik.
Dat kan natuurlijk altijd, maar dan ben je meer dan alleen die menuoptie kwijt hé ;P
je hebt een aan/uit schuifje in de dev opties zelf zitten, maar hij verdwijnt daarmee niet meer uit je opties. En iedereen met root draait zn hand niet om voor flashen/backuppen ;) Maar zou niet weten waarom je die optie uberhaupt weer weg zou willen hebben? Zijn meer dingen die je er van kan gebruiken. Zoals GPU rendering voor al het grafische. Kan handig zijn voor bepaalde apps. Meen me te herinneren dat XBMC er een stuk soepeler door liep in het verleden. Heb zelf de 3 animatiesnelheden omhoog geschroefd naar 0.5x.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 19 juni 2014 17:34]

Dat klopt, maar ik zij het alleen even.
Zit onder de developer opties (moet je eerst unlocken door 7 keer op het build-nummer te tappen).
Instellingen -> Opties voor ontwikkelaars -> Runtime selecteren

Daar staat het in Android.
ART is in het dev-instellingen menu te kiezen.

klik minimaal 5 keer op Build-nummer in het over deze telefoon menu in instellingen en je "unlocked" de dev instellingen. Hier is ART ipv Dalvik te kiezen.

*edit: lol, hoop hulp :)

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 19 juni 2014 15:29]

Kies in "Settings" voor "Developer options". Daar heb je de optie.
(wel developer options enablen natuurlijk)
In het magazine C'T (Computer Techniek) hebben ze een paar maanden terug de ART runtime getest. Ze konden hier bij de high-end smartphones geen verschil in performance constateren. Bij low-end kan ik me niet helemaal goed herinneren, maar ik dacht slechts een marginale verbetering. Installatietijd ging echter wel een beetje omhoog. Het is natuurlijk mogelijk dat de ART-runtime inmiddels veel beter is, en ook daadwerkelijk betere startup performance laat zien, maar tot dusver was de JIT-compiler nog geen beperkende factor. Pure speculatie: misschien is het flash geheugen zo traag dat de processor voortdurend op data staat te wachten.
Ook hier op een Galaxy S3 een serieuze performance boost op ART., het voelt allemaal wat minder log/sloom aan. Even snappy alsof je een S4 of zelfs een S5 in je handen hebt. (Greenify doet daar ook veel aan ;-) )
Als ik vragen mag: op de S3 wordt nog geen Android 4.4 aangeboden. Draai jij dan een Cyanogenmod versie? En heb je geen problemen met de closed-source drivers van de hardware?
bijvoorbeeld:
http://reformedmusings.wo...ot-and-samsung-galaxy-s3/

CM11 verschijnt langzaam maar zeker op bijna alle, ook oudere devices. En ART zorgt er (soms) voor dat ook deze wat oudere toestellen vrij goed gaan draaien met de nieuwste software.
Dag BvDorp

CM11 was ik zelf niet zo tevreden van (camera crashes/ issues, reboots, ...)

Ikzelf gebruik http://www.slimroms.net/ Slimkat op ART. Ben er zéér tevreden van! Je merkt dat de batterij het iets minder lang uithoudt doordat sommige drivers niet optimaal benut worden, maar ik haal nog steeds 2 volle dagen met mijn batterij. 't is zodra je bvb Wifi en screen-on time hebt dat het hard kan gaan, maar met 3g/h+ valt dat zeer goed mee.

In stand-by bv gaat het ongeveer tegen 1% per 2 uur... dus in principe kan ie 200u in stand-by (8.3 dagen!)

In ieder geval, probeer het eens, je kan altijd terug via Odin hé ;-)
Ik merk op mijn LG G2 anders een performance verschil. Ik draai CM11 en met Nova Launcher Prime merk ik zonder ART enabled, een niet compleet vloeiende interface (mierenneuken hoor, maar wel merkbaar). ART zorgt er in mijn beleving (geen placebo) voor dat de complete interface een stukje minder hakkelig wordt weergegeven.
Al is het verschil klein, het is zeker aanwezig.
Ik weet natuurlijk niet wat er getest is, maar de kans is dat er verschillende benchmarks worden gedaan. In benchmarks is ART niet gek veel sneller dan Dalvik, nu in ieder geval nog niet.

Waar het wel veel winst geeft is in de vloeiendheid van het gehele systeem. Nu is het zo dat zelfs de beste Android telefoons nog weleens achterlopen kwa vloeiendheid op de iPhone en Windows Phone. Met ART is dit (nagenoeg) volledig opgelost.

Zie ook de benchmarks voor de slechts marginale vooruitgang in benchmarks en de video's voor het duidelijke verschil in vloeiendheid:

http://www.androidpolice....ay-today-will-get-better/
Ik kan mij nog herinneren dat Dalvik voor Maemo 5 uitgebracht zou worden, ik zit nog te wachten :/
Er is in ieder geval een Alien Dalvik voor Sailfish OS.

Ben wel benieuwd wat dit voor die compatibiliteit gaat betekenen. Zullen apps nu anders ontwikkeld gaan worden en kun je dan minder makkelijk .apk's op een ander systeem laten draaien?
APK's zijn de installers/packages; Dalvik maakt daar een JIT van, terwijl ART er bij installatie in feite een byte-code binary van maakt om de "live" compiles te voorkomen. Zou weinig moeten veranderen dus voor het APK formaat.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb ooit begrepen dat dit niet het geval was, ik ga eenz zoeken naar die reactie.
Heb helaas door geldgebrek nog niet echt tijd met het nieuwe bakvisje door kunnen brengen (10 minuten testen) maar vind het er zeker goed uitzien en wat ik van internet meekrijgt werkt het ook als een tiet.

Binnenkort toch maar eens dieper er in duiken :)
Myriad heeft destijds wel demo's gegeven van alien dalvik op de n900 met maemo 5, maar gezien ze niet aan losse verkoop wilden doen maar alleen deals met fabrikanten wilden is er nooit sprake geweest dat het voor de n900 uit kwam.

Myriad heeft wel ooit aangekondigt dat alien dalvik voor de n9 (met maemo 6/meego harmattan) beschikbaar zou komen, maar vermoedelijk zijn de gesprekken met nokia op niets uitgedraaid, want dat was duidelijk niet het geval.
Ik denk dat je nog iets langer mag wachten.
Release Date: Sint Juttemes? :P
Het zou natuurlijk heel anders gelopen zijn als Dalvik op Maemo was uitgekomen maarja achteraf kijk je een koe in zijn gat
Het is open source, je kan het gewoon zelf doen.
Deze ontwikkeling kan ik alleen maar toejuichen. Echter, Xposed werkt (nog) niet op art wat ik wel erg jammer vind. Daarnaast merk ik dat art aanzienlijk meer data opslag gebruikt dan dalvik. Als deze 2 punten weggewerkt zouden kunnen worden (al is het maar voor het grootste deel), mag art wat mij betreft dalvik definitief vervangen :)
De ontwikkelaar van Xposed heeft gezegd dat hij pas support inbouwt als ART de standaard is. Aangezien dat nu gebeurt, zal er binnen enige tijd wel een nieuwe release van Xposed uitkomen met ART.

Ik zeg: kom maar op!
Ik vraag me af of ze het verschijnsel van meer data opslag gebruiken, kunnen aanpakken. Aangezien ART bij installatie apps al compileert en Dalvik pas bij uitvoeren, is het onontkoombaar dat het meer ruimte in beslag neemt. Daarentegen is ART wel weer gunstiger voor je batterij gebruik.
ART klink in dit artikel erg als de Ngen tool van het .NET framework als een .NET assembly optimaliseert voor bepaalde hardware.
The Native Image Generator (Ngen.exe) is a tool that improves the performance of managed applications. Ngen.exe creates native images, which are files containing compiled processor-specific machine code, and installs them into the native image cache on the local computer. The runtime can use native images from the cache instead of using the just-in-time (JIT) compiler to compile the original assembly.
.exe onder Android ? Laat die (Windows) extensie maar weg.
Hij vergelijkt het met een onderdeel van .NET dat hetzelfde doet als Dalvik. Lezen is moeilijk ;)
Draai ART al sinds de eerste dag dat ik mijn Nexus 5 heb. In het begin wat whatsapp versies tegengekomen die het niet deden maar dat werd snel opgelost en sindsdien eigenlijk nooit problemen mee gehad. Prima ontwikkeling want apps voelen net wat vloeiender aan (kan natuurlijk ook placebo zijn).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True