Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Samsung heeft voor het eerst de nog niet aangekondigde Galaxy S5 Prime getoond in Nederland. De fabrikant wil zelf niet zeggen of het toestel op korte termijn uitkomt, maar medewerkers van provider KPN hintten op een snelle release van een dergelijk toestel.

Samsung toonde het toestel dat in het geruchtencircuit bekendstaat als Galaxy S5 Prime op een evenement van KPN dat in het teken stond van lte-advanced. Omdat er geen huidige toestellen ondersteuning bieden voor '4g+', toonde KPN prototypes van het toestel.

Daarbij mochten onder geen beding foto's of screenshots worden gemaakt. Samsung wilde ook verder niet ingaan op details van het toestel, zoals de naam of andere features. In de software stond geen verwijzing naar de naam die de telefoon uiteindelijk zal krijgen.

Daarbij zei KPN dat de eerste toestellen met lte-advanced 'heel dichtbij' zijn en 'erg snel op de markt komen'. Dat ligt ook voor de hand: KPN begint op 1 juli met lte-advanced en dan moeten er snel toestellen in de winkel komen te liggen die het snellere 4g ondersteunen.

Deze vermeende S5 Prime is een variant van de Galaxy S5, waarbij de fabrikant de Qualcomm Snapdragon 801 heeft verruild voor een Snapdragon 805, de eerste soc met ondersteuning voor 4g+. De 805 heeft ook een snellere gpu ten opzichte van de 801: de Adreno 420. In tegenstelling tot wat in veel geruchten werd gemeld heeft de S5 Prime geen scherm met 2560x1440 pixels, maar gaat het om een full-hd-scherm met ogenschijnlijk dezelfde grootte als die van de reguliere S5.

De S5 Prime heeft hetzelfde ontwerp als de S5 met dezelfde kenmerkende achterkant met putjes. Op het oog is hij niet te onderscheiden van de reguliere S5. Het typenummer is G901f, wat in lijn ligt met het typenummer dat de bekende telecominsider Evan Blass, alias @evleaks, in verband bracht met de naam S5 Prime.

Reacties (81)

Reactiefilter:-181078+146+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Aanvulling op het artikel: snapdragon 801 vs 805
SD 801:
  • Up to 2.45GHz quad-core Krait 400
  • 578MHz Adreno 330
  • 933MHz (14.9 GB/s) memory
SD805:
  • Up to 2.7GHz quad-core Krait 450
  • Estimated 718MHz Adreno 420
  • 2x800/933MHz memory (25.6-30GB/s)
Anand heeft een behoorlijk uitgebreid artikel over de SD 805: http://www.anandtech.com/...-d3d11class-graphics-more

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 17 juni 2014 13:41]

Plus de SD805 heeft niet onbelangrijk (de Krait 450) 36-bit LPAE (Large Physical Address Extensions) voor memory support boven de 4GB. Waardoor 64 bit niet meteen noodzakelijk maakt.
Tenzij je erg gedwongen voelt omdat apple ook 64 bit heeft.
nog een aantal belangrijke punten zeker voor een telefoon en accu gebruik:
  • Snapdragon 805 also features hardware accelerated decode of H.265 content. Hardware encode is still limited to H.264, but this is an awesome first for Qualcomm
  • The Snapdragon 805 brings a much improved ISP. Qualcomm claims more than a 50% increase in ISP throughput (1GPixel/s class) compared to 640MP/s for Snapdragon 800. The 805 leverages its Hexagon DSP to deliver this level of performance. Qualcomm lists no change in DSP architecture between the 805 and 800.
Nu kijken wat het beest (liefkozend) gaat doen (intel merryfield 22nm en 14nm) :)

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 17 juni 2014 14:09]

Toch wel jammer dat het encoden beperkt is tot H.264. De 4K opname modus is totaal niet interessant op mijn S5 omdat het na opname veel tijd kost om de video's te opslaan op mijn interne geheugen. De S5 Prime zal dus hetzelfde ervaren aangezien realtime encoden naar H.265 niet mogelijk is.

De bitrate van een 4K filmpje op H.264 is belachelijk hoog. De smartphonemakers hadden eerst op de SoC-fabrikanten moeten wachten voordat ze 4K gingen implementeren in de smartphones. Zonder H.265 decoding maar vooral de afwezigheid van de encoding maakt het schieten van 4K materiaal waardeloos.
En belangrijk: De 805 heeft dus ook het
  • Gobi MDM9635-modem van Qualcomm
En een qualcomm antenne(tuner) en versterker Waarmee je het 'snellere' 4G+ bereik hebt.
Dat 4G moet op papier tot 30x sneller zijn. Maar KPN haalt er in de praktijk slechts een factor twee uit.

Het verschil tussen 4G en 4G+ is in de praktijk dus niet zo groot, helemaal niet als je niet maximaal bereik hebt. En ik vraag me dan af, om als je snelheid wilt of het dan niet beter is om te kiezen voor simpelweg een betere antenne met betere ontvangst dan de qualcomm chipset. Want met 4x beter ontvangst(~20dB) op een lokatie met niet perfect bereik heb je
  • 4x sneller internet (ipv 2x)
  • wel 4G verbinding waar een ander het niet heeft.
PC Magzine heeft het effect van een betere antenne getest, en ook uit dat onderzoek komt, dat je beter kan kiezen voor een goede antenne, dan voor deze 'nieuwe' techniek die 2x zoveel snelheid levert.
At the street location with poor service, the Z30 showed an average signal level around -52dBm (closer to zero is better) and network speeds around 0.7Mbps down and 0.5Mbps up. At the same location, a Galaxy Note 3 showed -94dBm, 0.15Mbps down, and 0.15Mbps up

In the area with good service, the advantage was less dramatic, though. The Z30 showed -42dBm, 2.66Mbps down, and 0.89Mbps up, where the Note 3 showed -73dBm, 2.24Mbps down, and 1.3Mbps up.

In our basement location, the Z30's signal strength fluctuated from anywhere as good as -73dBm to -107dBm, but it was able to actually make a call on the first attempt without ever dropping out.
The Note 3 showed around -108dBm, but was unable to make a call from the basement.
Maar dat staat al in het artikel :)
Wat jij zegt toch ook, maar samenvatten is erg makkelijk voor de mensen die niet alles willen of kunnen doorlezen.
De SD805 heeft dus een dual channel controller; algemeen geweten dat dit een serieuze snelheidsboost oplevert. Zeer mooi. De snelheden van de cpu, gpu en in mindere mate het ram geheugen liggen bijna op desktopniveau.
Dus eigenlijk gewoon hetzelfde toestel die al eerder gespot is, de LTE-A variant van de S5 en niet de S5 Prime:
http://www.sammobile.com/...e-a-variant-of-galaxy-s5/

Hetgeen dus niet het zelfde toestel is als de S5 Prime (oftwel de Galaxy F-serie)
http://www.sammobile.com/...cked-alongside-galaxy-s5/

Volgens mij worden er dus 2 toestellen door elkaar gehaald hier.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 17 juni 2014 16:39]

Naar mijn mening zijn dit eigenlijk marginale verschillen. Ik heb nu een G2 en die is snel zat. De gewone consument gaat die verbeteringen echt niet merken. Tenzij je wat benchmarks draait maar anders.... Ze zouden beter eens hun schil beginnen optimaliseren.
Niet mee eens, zeiden ze dat ook niet over computer 10 jaar geleden? Android wordt ook steeds krachtiger, dus handig om de laatste hardware te hebben...
We hebben dit punt bij smartphones sneller bereikt dan bij PC's, maar er zit toch een kern van waarheid in. Ik heb veel mensen al horen zeggen dat een Moto G van ¤200 al meer dan genoeg is en daar ben ik het wel redelijk mee eens (kwa specs in ieder geval). Bij PC's zie je dit ook al een tijdje, een Q6600 van een paar jaar terug voldoet nog steeds en computers van ¤1000 worden nauwelijks nog verkocht omdat het gewoon niet meer nodig is.

Stilstand is achteruitgang, dat zeker, maar ik hoop dat fabrikanten zich nu meer gaan richten op gebruiksgemak en daadwerkelijk handige features, zoals een betere batterijduur, double tap to wake, Glance screen/Active Notifications, NFC waar eigenlijk niemand wat mee doet, Voice Actions etc..

Al bovenstaande dingen bestaan, maar er kan nog zoveel meer gedaan mee worden en daar heb je meer aan dan weer 20% extra kracht die toch nooit gebruikt zal worden.
Stilstand is achteruitgang, dat zeker, maar ik hoop dat fabrikanten zich nu meer gaan richten op gebruiksgemak en daadwerkelijk handige features, zoals een betere batterijduur, double tap to wake, Glance screen/Active Notifications, NFC waar eigenlijk niemand wat mee doet, Voice Actions etc..
Dat gebeurd wel, maar als het gebeurd koopt u het niet.
Want het heeft geen android, of het heeft niet de beste soc van dit moment.

Zo heb je de één jaar oude Z30 die:
  • Een zeer goede batterijduur heeft.
  • Slide to unlock heeft.
  • geen onnodige on screen buttons plaatst.
  • Actieve notificaties heeft die je direct kan beantwoorden &
  • één hub met daarin een overzicht van alle berichten en mogelijkheden binnen die hub te antwoorden ipv te switchen tussen apps.
  • 4 microfoons en software voor ruisonderdrukking voor beter bellen
  • Een paratek antenne(tuner) heeft waardoor hij 4x sneller is op het 4G netwerk.
Maar het heeft slechts een medium soc (sd600), draait een eigen onbekend os, en heeft een matige resolutie, dus u slaat zoiets liever over. Hetzelfde geldt voor de Moto-X die naast lange batterijtijd, mens-vriendelijk in de vs werd gebouwd, en een aantal geavanceerde en praktische functies heeft die de concurrentie ontbeert.

Ondanks dat ik wel vind, dat smartphone bouwers zich wel moeten blijven richten op verbeteringen van de CPU kracht van de telefoon (app makers maken hun nieuwste versie van hun app zelden lichter) deel ik met je het punt, dat het belangrijk is voor smartphone-bouwers om zich te richten op het verbeteren van essentiële smartphone functies, (batterijtijd, gebruiksgemak belsignaal, geluidskwaliteit etc) en niet niet te laten verleiden tot gimmick-isme (ooglezers, biomedische sensoren, 3D camera's etc).
Wat dat betreft vind ik het bedrijven als bijv. Motorola ook beter doen dan samsung HTC of lg.

[Reactie gewijzigd door kastjes op 17 juni 2014 14:30]

Hetzelfde geldt voor de Moto-X die naast lange batterijtijd, mens-vriendelijk in de vs werd gebouwd, en een aantal geavanceerde en praktische functies heeft die de concurrentie ontbeert.
Ik heb de Moto X, juist voor zaken als Active Notifications ;) Blackberry doet het wat dat betreft misschien wel nog iets beter met de slide to unlock (terwijl het scherm uit staat!) en betere antennes (maarja hoe verkoop je dat?!), maar die mist "pure" Android wat voor veel mensen, zoals ik, toch een eis is.

OT: Wat is LTE advanced eigenlijk? We hebben nu al 4G met snelheden die bij KPN binnenkort verhoogt worden naar 50Mbps (Net ook mailtje ontvangen van Hi). 5G is nog ver weg hadden we pas gezien in een artikel op Tweakers, dus wat brengt LTE advanced. Van het wikipedia artikel wordt ik ok niet echt wijzer, behalve dat LTE blijkbaar niet word gezien als 4G maar als "3,9G" omdat LTE geen 1Gbps kan halen en LTE advanced blijkbaar wel?
Inderdaad, het is niet alleen megahertzen en pixels die tellen. Vooral dat laatste voegt niks meer toe alleen extra batterijverbruik.
Een scherm die alleen licht heeft in het donker dat zou pas innovatief zijn. Bij voldonde licht gewoon reflecterend net als papier. Want daar zit het meeste energieverbruik in: hoe meer omgevingslicht , hoe feller het scherm schijnt maar tegen daglicht kan die niet op en ziet het scherm er dus te donker uit.
Ik snap niet dat schermfabrikanten niet zoiets kunnen maken. Sterker nog ze konden het wel 8 jaar geleden dat waren die 'transreflective' displays van de Nokia E70, N810. Jammer dat men daar niet mee is doorgegaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transreflective_display
Helemaal eens:
- Batterijduur, batterijduur, batterijduur
- Sneller de android uitrol volgen
- Voice-control nu eens echt goed werkend krijgen, ook in het Nederlands
- Betere antenne/ontvangst
- Geluidskwaliteit bellen verbeteren (wie bel ter nu nog? ik, zakelijk met name)
- Integratie met auto's/carkits verbeteren.
Android wordt juist steeds "minder" krachtig, ze willen het op zo veel mogelijk toestellen laten draaien. Tegen de tijd dat Android, de apps etc krachtig genoeg zijn om gebruik te maken van de snelheid dan zijn we letterlijk 3 jaar verder. Welke ontwikkelaar gaat een app maken die maar één telefoon ondersteund. Laatst nog een heel artikel gelezen dat er nog geen één app is die meer dan 50% van het grafische vermogen van de A7 chip van Apple gebruikt.

Het probleem bij Samsung is touch wizz wat enorm veel vermogen vraagt al dan niet door het slechte programmeren aangezien het veel minder verbruik nodig zou moeten hebben.
Welke ontwikkelaar gaat een app maken die maar één telefoon ondersteund.
Hoe bedoel je ondersteund? Een app is gewoon sneller of langzamer heeft niks met specifieke technieken die wel of niet ondersteund worden te maken...

Je kan prima gebruik maken van de extra snelheid (dat gaat gewoon automatisch), dingen starten gewoon sneller op (mogelijk niet merkbaar maar gebeurd toch echt)..
Touchwiz is inderdaad een vreselijk lelijke bende.. Volkomen inefficiënt geprogrammeerd ook.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 17 juni 2014 15:26]

Ik vind de overgang naar de SD805 een aanzienlijke verbetering, niet alleen de processor maar ook de grafische kracht en geheugendoorvoersnelheid verhogen drastisch. Zeker een Samsung toestel kan soms wel wat extra kracht gebruiken. Dat een G2 hier minder gebaat bij zou zijn is natuurlijk omdat LG zijn schil iets beter ontworpen heeft.
Het gaat ook niet om de mensen die updaten van een 2013 model. Maar van een 2 generaties oude smartphone en dat gaat ook de "gewone" consument wel merken. (wie dat ook mag zijn)
Mijn iPhone 4 was in het begin ook 'snel zat'. Nu is het ding zo traag als dikke stront door een trechter. Zo gaan die dingen.
Overigens heb ik nu ook een G2 en het is inderdaad een lekker vlot toestel. Echter over 2 jaar zal 'ie ook gewoon traag zijn waarschijnlijk en ben je blij dat je weer een nieuwe kan gaan kopen.
Waarschijnlijk voelen ze de hete adem van de LG G3 in hun nek en dat verantwoord blijkbaar een update van de S5. Ik kan me voorstellen dat het wel een beetje zuur is voor de mensen die net de hoogste prijs hebben betaald voor de 'oude' S5 met de gedachte dat ze dan het vlaggenschip zouden hebben :P.
Tsja er waren al lang geruchten over een verbeterde S5, voordat de S5 er überhaupt was..

Om die reden heb ik nog even gewacht, al moet ik zeggen dat ik toch meer richting de nieuwe Note neig.
Ugh, zo kan je blijven wachten…
Tuurlijk, en daarom vind ik het niet zuur voor de mensen die de "oude" S5 hebben, je weet toch dat er binnen korte tijd een beter toestel komt, en in dit geval helemaal.
Het is niet alleen het LTE gebeuren, ook de Snapdragon 805 geeft een hele fijne snelheidsboost
Uiteraard heeft de ontwikkeling van dit toestel parallel gelopen aan de reguliere S5. Zo'n toestel ontwikkel je natuurlijk niet in een paar maanden :O

En bij het kopen van een nieuw toestel kun je op je klompen aanvoelen dat deze snel weer wordt 'overklast'.
De resolutie is hetzelfde? Nou ik zou toch niet opnieuw 700 euro willen betalen enkel voor een iets sneller 4G netwerk. Als deze variant echt enkel verschilt op vlak van modem dan vind ik dit toch wel jammerlijk.
Wat mij betreft is de pixelrace op telefoons wel beslecht nu alle high-end toestellen een full-HD scherm hebben. De pixels zijn echt niet meer met het blote oog waar te nemen, ook niet als je heel goed je best doet. Nog hogere pixeldichtheden zijn dus onzin.
Er is nog te winnen in foto's en tekst. Wmb is er dus nog ruimte voor verbetering.
Er valt nog zat te winnen aan leesbaarheid, kleurechtheid, kijkhoek enz. Maar de pixeldichtheid is wat mij betreft wel uitontwikkeld. Ik begrijp de keuze voor Full-HD dus wel. Meer pixels zou me eerder tegenstaan, want je toestel gaat er wel meer stroom van gebruiken en het renderen van zoveel pixels maakt 'm nog trager ook.
Er kan meer detail weergegeven worden, waar baseer je je reactie op? Heb je het met je eigen ogen gezien? Of ga je gewoon mee met de mensen. Kijk eens naar deze Video van mkbhd over quad hd op telefoons http://m.youtube.com/watch?v=yAyR_YHEZ_c

[Reactie gewijzigd door Pataar op 17 juni 2014 21:09]

Natuurlijk zijn de pixels op een full HD scherm nog wel met het blote oog waar te nemen, ik heb mijn eerste HTC M8 omgeruild omdat deze een aantal stuck pixels in het scherm had.
Tja, wat moet er verder allemaal wel niet veranderen dan? Beter dat ze dit doen dan dat je tot de S6 moet wachten als je echt heel graag LTE-advanced wil gebruiken toch?
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is van Samsung dat iedereen van de S5 naar de S5 Prime over zal stappen ;)
Dat is dus niet het enige verschil het enige verschil is de SOC en 1 van de dingen die daarin mee veranderd zijn de verbindingsmogelijkheden zoals 4G+...

Lijkt me prima dus, net als de S3 ook een LTE variant krijgt is het nu tijd voor een LTE-A variant op het topmodel :)
deze telefoon is ontwikkeld PUUR voor LTE advanced gebruikers....dus in combinatie met een 4G abonnement met hoge snelheden (wat KPN wil gaan aanbieden)

Het is niet de officiële opvolger van de S5! (dat wordt de S6, waarschijnlijk!)

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 17 juni 2014 15:43]

* S5 en S6 ;)
Apple zet de letters na het cijfertje :P
Ik denk ook niet dat Samsung alleen toestellen voor jou alleen ontwikkeld... :D Er zullen het hele jaar door genoeg mensen zijn die willen overstappen, en voor die mensen is het vanuit Samsung goed dat ze die nu al toestellen met LTE advanced kunnen aanbieden, en niet pas over een jaar als de S6 uitkomt.
Beetje vreemde reactie. Ik zit nog met een note 2 en mag in sept verlengen. Als ik dan moet kiezen tussen de gewone s5 of een s5 met sneller 4g dan is het voor mij natuurlijk ideaal. Voor iedereen die al een s5 heeft. Die kan ik dan alleen maar uitlachen :) zelfde als met pc's geldt tegenwoordig ook voor smartphones... op het moment dat je ze koopt zijn ze alweer verouderd.
Waarom zou je de mensen die een S5 hebben uitlachen?
Alsof iedereen met een S5 jou nu uitlacht met je Note 2....
Slaat natuurlijk nergens op.
Mwa weet niet. een vriend van me heeft de S5 en die baalt als er een betere versie uit komt. Ik vind dat wel grappig :) omdat hij nog 2 jaar met het toestel moet doen ;)
Ze hadden het de S6 moeten noemen gewoon...
Hoezo? Dit is gewoon een tussentijdse hardware update die ondersteuning zal bieden voor 4G+.
Ik vraag het me af, want in Korea komt er wel een WQHD variant. Daarnaast is er toch ook gewoon een Galaxy S4 met LTE-Advanced ondersteuning of werken die frequenties hier niet.

http://www.kopengalaxys5..../2014/06/s5-prime-qhd.jpg
"In tegenstelling tot wat in veel geruchten werd gemeld heeft de S5 Prime geen scherm met 2560x1440 pixels, maar gaat het om een full-hd-scherm met ogenschijnlijk dezelfde grootte als die van de reguliere S5."

Of ze zagen het verschil niet? Wat juist het hele sukkelpunt is van deze 'voortgang'?
Deze 'vooruitgang' is echter wel geweldig voor VR, bijvoorbeeld de Oculus Rift. Bij dergelijke toepassingen biedt 4K en zelfs 8K of hoger nog meerwaarde op een 5" scherm. Aangezien verschillende technologieen steeds meer zullen integreren; telefoons, laptops, tablets, VR-brillen, AR-brillen (Google Glass), hebben deze hogere resoluties dus wel degelijk nut.
Echter voor in de telefoons zoals we deze vandaag kennen is 1080p in principe wel voldoende. Maar dat moet natuurlijk geen reden zijn om de vooruitgang maar te stoppen.

[Reactie gewijzigd door FaceDown op 17 juni 2014 13:57]

Ik zie geen reden waarom de pixelrace niet een keer zou stoppen. Voor professionele toepassingen zal r&d door blijven gaan met het ophogen van de resolutie.

R&D voor de consumenten markt kan zich naar mijn idee veel beter bezig houden met het zuiniger maken van de bestaande technologieën en resoluties. Verzin maar eens een duurzamere backlight voor de huidige lcds, winst op dat terrein biedt absolute winst voor de accuduur van je toestel.
Maar wat jij voorstelt, gebeurt nu juist omdat er en pixelrace is. Vanuit consumenten is er blijkbaar nog steeds de vraag naar steeds betere en hogere resolutie schermen. Bedrijven moeten vervolgens oplossingen zoeken om mobiele GPUs krachtiger te maken en schermen minder energie te laten verbruiken.

Die druk is veel minder aanwezig bij lagere resolutie schermen.
Sukkelpunt.. Zoals je ook zelf al zegt het verschil zie je niet. 2560x1440 op zo'n klein scherm is toch al helemaal niet boeiend.
Dit is enigszins merkwaardig, haha. Bevestigt maar weer dat ook al zijn er ontzettend veel geruchten van iets, dat niet alles correct hoeft te zijn. Zo hadden veel geruchten het o.a. over een 2,5K display en een aluminium behuizing.. Merkwaardig! :)
Dit gaat waarschijnlijk dus over de opvolger (S6?) of wellicht zelfs een dedicated scherm voor de Oculus Rift waar Samsung ook mee bezig is.
Je weet het toch ook niet meer bij Samsung. Je denkt een top model te kopen waarbij de ondersteuning na 18 maanden stopt. vervolgens denk je het top model te hebben en komt er een paar maanden een ander model uit wat weer net wat beter is. Als je een top model hebt dan is het maar te zien of de software en de algemene functies wel top zijn, vingerscan, eyescrolling, vingerhoover, touchwiz etc. Vervolgens koop je als eerste het top model voor ¤700 en blijkt deze binnen 1,5 maand gedaald te zijn naar ¤550.

Kunnen ze zich niet gewoon focussen op 2 budget toestellen, 2 top modellen middel scherm, 2 top modellen groot scherm. Hierdoor hoeven ze minder versies te ondersteunen, kan de aandacht gericht worden op kwaliteit en het verlengen van ondersteuning qua software wat uiteindeljk zal resulteren in meer tevreden klanten en een overzichtelijk beleid.

Aan de andere kant hebben ze per kwartaal 5 miljard winst dus waarom de strategie veranderen. Nou zou ik zelf als bedrijf liever voor kwaliteit in plaats van massa gaan, ondanks de hogere winsten.
Nou zou ik zelf als bedrijf liever voor kwaliteit in plaats van massa gaan, ondanks de hogere winsten.
De aandeelhouders zouden je naar huis sturen. De enige zekerheid die een top model je biedt is dat deze het duurste is, dat is niet nieuw.
Weten jullie zeker dat het hier om de S5 Prime gaat? De laatste tijd wordt er wel erg vaak met deze naam gestrooid terwijl het meestal om een ander toestel ging. Het UHD scherm komt waarschijnlijk pas in de Note 4. Zie ook dit artikel van gisteren: nieuws: 'Samsung Galaxy S5 met hogere schermresolutie komt over een maand uit'
De meeste moderne toestellen (lees: Snapdragon 800/801) hebben al ondersteuning voor cat 4 LTE, dat is 150 Mbit/s download en 50 Mbit/s upload. De providers zullen de eerst komende tijd nog niet boven de 100 Mbit/s uitkomen is het vermoeden.

Category 1 10.3 Mbit/s 5.2 Mbit/s
Category 2 51.0 Mbit/s 25.5 Mbit/s
Category 3 102.0 Mbit/s 51.0 Mbit/s
Category 4 150.8 Mbit/s 51.0 Mbit/s
Category 5 299.6 Mbit/s 75.4 Mbit/s
Category 6 301.5 Mbit/s 51.0 Mbit/s

[Reactie gewijzigd door The Wizard op 17 juni 2014 14:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Microsoft Windows 10 Home EN

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True