Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 136 reacties

Samsung presenteert volgens twee Zuid-Koreaanse media over een maand een variant van de Galaxy S5 met een 2560x1440-scherm. Het toestel lijkt voorlopig bedoeld voor Samsungs thuismarkt. Er gaan al maanden geruchten over deze 'S5 Prime'.

De nieuwe versie van de Samsung-smartphone is nodig, omdat de huidige Galaxy S5 snelheden over 4g ondersteunt tot 150Mbit/s, terwijl de Zuid-Koreaanse providers vanaf volgende maand 4g aanbieden met 225Mbit/s. Een modem die de hogere snelheid ondersteunt, zit in de Snapdragon 805-soc van Qualcomm.

Naast de nieuwe MDM9635-modem heeft de Snapdragon 805 vier Krait-processorkernen van een nieuw type en een snellere gpu dan de huidige Snapdragon 801; de Adreno 420 zou tot 40 procent sneller zijn dan de Adreno 330 in de soc van onder meer de Galaxy S5.

De Samsung-telefoon die klanten ertoe moet verleiden om het snellere 4g te nemen, is volgens persbureau Yonhap een variant van de Galaxy S5 met een schermresolutie van 2560x1440 pixels en komt uit rond 19 juli. Ook Korea Times vermeldt een hogere resolutie dan de huidige S5.

Er gaan al maanden geruchten over een variant van de S5 met een hogere schermresolutie. Deze S5 Prime komt vermoedelijk alleen in Zuid-Korea uit. Vorig jaar deed Samsung iets vergelijkbaars, toen de Galaxy S4 LTE-A met Snapdragon 800 in de zomer in Samsungs thuisland uitkwam. Dat toestel was maanden later te vinden in Europese landen.

Galaxy S5

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (136)

Samsung brengt veel te veel versie uit van hun spullen. Beter maken ze gewoon 1 goede.
Dat ze te veel uitbrengen ben ik met je eens, soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Maar ze maken imo wel degelijke toestellen, denk maar aan de mensen die niet meer zonder hun Note kunnen.

Edit: aan de mensen hieronder; 'zonder het toestel kunnen' niet te letterlijk opvatten hé.
M'n punt is dat ze er heel tevreden mee zijn. Kijk maar naar de positieve reviews op T.net.

[Reactie gewijzigd door skrall op 16 juni 2014 16:25]

denk maar aan de mensen die niet meer zonder hun Note kunnen
Ik ken ze niet eerlijk gezegd.

De S5 blijft een generiek Android apparaat natuurlijk. Een HTC of een LG doet niet veel anders. Het is in die hoek voornamelijk veel marketing.
onzin.
LG heeft nu de g3 mer 2560x1440 aangekondig en daar had samsung niet op gerekend dus brengen ze snel even een toestel uit met dezelfde resolutie.


Dat is het risico als je te snel je toestel introduceerd.
De concurent komt met een ''beter'' product.
onzin.
LG heeft nu de g3 mer 2560x1440 aangekondig en daar had samsung niet op gerekend dus brengen ze snel even een toestel uit met dezelfde resolutie.
Ik weet niet precies hoe snel Samsung ingenieurs zijn, maar de plannen voor een Samsung S5 Prime zouden waarschijnlijk al ander half jaar in de planning zitten. Geen bedrijf kan zo snel een product uit brengen.
Klopt maar Samsung heeft totale pakket en minder afhankelijk van leveranciers. Dat LG bijna 3 maanden later hun toestel uitbrengen heeft te maken van beschikbaarheid. En Samsung en LG kennen technieken, alleen display technieken verschillen van elkaar.
onzin.
LG heeft nu de g3 mer 2560x1440 aangekondig en daar had samsung niet op gerekend dus brengen ze snel even een toestel uit met dezelfde resolutie.
Dat is pas onzin :P Dat kan echt niet in die paar maanden tijd, de geruchten gaan overigens al maanden voordat LG iets heeft aangekondigd laat staan uitgebracht.

Waarschijnlijk is dat ze (verstandig) wouden wachten op de Snapdragon 805 omdat de resolutie het daar veel beter op gaat doen (zie grafische benchmarks van de LG G3), daarbij kan er ook nog sprake zijn van tegenvallende productie van 1440p op AMOLED bijv wat net zo goed een rol kan spelen...

De launch van de S5 uitstellen kan gewoon niet dan heeft iedereen al een HTC of LG of Sony in hun pocket namelijk, Samsung kon dus gewoon niet wachten :)

Dat alle huidige topmodellen 13 in een dozijn zijn klopt, maar dat zijn ze ook echt allemaal!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 juni 2014 15:33]

Je kunt niet iets te snel introduceren. Je introduceert iets en de concurrentie zit niet stil. Als je alleen met het releasen [dumpen] van een (kwa specs) beter toestel kunt concurreren dan lijkt me dat er iets verkeerd zit in je bedrijf.
Dat is het risico als je te snel je toestel introduceerd.
De concurent komt met een ''beter'' product.
Dan release je beter niets want bij release is je toestel per definitie al verouderd
Is die hogere resolutie dan beter? Je gaat het verschil toch niet zien met 1080p. Je hebt er een zwaardere gpu voor nodig(Adreno 420) die je batterij rapper leegtrekt. Hopelijk zit hier een sterkere batterij in.
Beter vor de gebruiker? NEE.
Beter voor de verkop? Zeker weten.

ik vind tot 5.5 inch 720 p prima.
maar dat verkoop nu niet meer.
Irritant, die betweterige 'onzin'-roepers. Zeker als ze ook nog eens zelf geen verstand van zaken blijken te hebben.
Bij deze meld ik me dan. Nog nooit een elektronisch apparaat zo goed als de Note 3 gehad. Zeer blij mee.
De vraag was niet of je er blij mee was, maar of het onvervangbaar is. Een zelfde telefoon van HTC of LG zou praktisch geen verschil maken.

Of ben je zo verknocht aan de Samsung software?
Niet meer zonder kunnen is nog altijd iets anders dan onvervangbaar, zoals je zelf al aangeeft kan de software wel degelijk een verschil maken. Zelf zou ik niet meer zonder HTC kunnen, ben zo gewend aan hun skin over android heen dat mijn volgende smartphone 100% zeker weer een HTC zal zijn.

Verder ken ik ook zat mensen die niet meer zonder hun note kunnen, waarvan enkelen al aan de tweede toe zijn.
Geen OLED, geen pennetje...
Ik ben ook heel erg content met mijn Note 3, wat een super toestel zeg!
Hier nog een. Allerlei merken gehad, maar dit is 'm wel. (voorlopig ;) )
En ik ken ze wel, diverse zelfs.
Hij heeft het over een Note nog steeds een uniek toestel met het pennetje, wat als je het doorhebt erg handig werkt en wat mij betreft het beste toestel op de markt is.
En even verder hieronder lees ik dat je gewoon anti Samsung bent, dat verklaard natuurlijk je hele reactie.
En nee ik ben niet echt pro Samsung maar de Note is iets fantastisch.

[Reactie gewijzigd door piotr123 op 16 juni 2014 16:31]

Ik ben er een van :) ik wel geen kleiner scherm meer dan 5,5" heb nu een note 3. Die heeft 5,8". Groter scherm graag maar toestel hoeft niet meer groter. Randen mogen van mij nog dunner.
Ik ken ze (ook) niet

Ik heb zelf een tijdje een Galaxy Note 8.0 tablet, en hoewel ik 'em best veel gebruik, kan ik echt wel zonder, ik heb nog stapels pda's met stylus liggen haha.

Maar zonder grappen, uiteindelijk voegt het apparaat niets toe, ik kan net zo goed notities maken met een ander apparaat zonder pennetje.

Wat mij wel een beetje tegenstaat is hoe ongelofelijk weinig verschil er tussen samsung devices zit, ik snap best dat ze een beetje '1 stijl' willen neerzetten, maar het doet ze in mijn ogen geen goed.

Als je bouwkwaliteit hoog op je lijstje hebt staan, dan kan ik HTC aanraden, altijd een mooi stevig device, wat toch nog redelijk zichzelf is (hoewel ook ik moet toegeven dat die vlieger met de hele One serie niet echt meer op gaat, daar lijkt alles op elkaar)
Je kijkt toch op het scherm en niet constant naar de rand en het design? Ik vind dat het design van toestellen de laatste tijd wordt overdreven zeker als je ziet dat veel mensen altijd een hoesje gebruiken. Geef mij maar een degelijk toestel met een losse backcover zodat je gemakkelijk de accu kunt vervangen.
Toegegeven, je kijkt niet zo veel naar het device, maar als ik een HTC vast heb, of laat vallen, voelt toch heel anders dan als ik een Samsung vast heb of laat vallen.

HTC voelt 'premium' (alu body, goed verdeeld gewicht) en kan wel tegen een stootje, Samsung voelt vaak goedkoop, en is van bekend dat ze niet heel veel kunnen hebben.
Ja fijn zo'n aluminium behuizing. het voelt altijd koud aan en is erg gevoelig voor condenseren als je hem in je handen hebt. Daarnaast slaat het design van de achterkant van de HTC one in mijn ogen totaal nergens op met die rare lijnen erin.

Ik heb zelf de note 2 en moet zeggen dat mijn volgende toestel weer een kleiner toestel gaat worden. Ik ben erg tevreden over de note dat zonder twijfel. maar ik heb laatst even de s5 in mijn handen gehad en dat formaat is net even iets beter. Daarnaast maakt samsung de interface zo dat je amper meerwaarde hebt met een groter scherm. In mijn ogen past er op mijn note 2 makkelijk een extra rij icoontjes. Het wordt gewoon opgeblazen waardoor het niet meer is dan een opgeblazen s3 met een minder scherp ogend scherm.

Het pennetje gebruik ik overigens zelden. Het bekrast alleen maar sneller je scherm... Wanneer er een zandkorrel op je scherm ligt en je gaat er met je pennetje overheen heb je gelijk een kras op je scherm.

De bouw kwaliteit van mijn note 2 is eerlijk gezegd niet zo best. de plastic achterkant kraakt behoorlijk en is gewoon te glad. Ook de lelijke chromen rand vind ik niet mooi. zeker niet omdat het verchroomd plastic is wat er in verloop van tijd afslijt. dit heeft de S5 helaas ook weer en voelt nog goedkoper aan.

[Reactie gewijzigd door sygys op 16 juni 2014 15:18]

Ik ben zelf geen liefhebber van alu behuizingen voor smartphones, ondanks het feit dat het er mooier uitziet dat het plastic van mijn Note 2. De Note 2 is aardig valbestendig (net als de Galaxy S2 die ik daarvoor had), en dat weet ik uit eigen ondervinding, dus voor mij is dat plastic goed genoeg.

Wat de software betreft, heb je gelijk, ik vind de standaard launcher van de Note 2 ook allesbehalve fantastisch. Apex Launcher erop, en je kan het aantal rijen en kolommen aanpassen, en je kan in de onderste balk tot 7 icoontjes kwijt. Gestures zorgen ervoor dat je makkelijker de notifications kan tonen terwijl je het toetsel met 1 hand gebruikt.

Dat van het kraken van het plastic is echter iets wat ik bij de mijne niet terug zie, tenzij ik hem met twee handen vast heb en ermee wring, maar dat is niet iets wat ik normaal gezien doe.
de lijnen op de achterkant is zodat je telefoon bereikt heeft, dus het slaat wel degelijk ergens op.

geen probleem natuurlijk als je toestel helemaal van plastic is, maar sommige mensen houden meer van het gevoel dat ze iets van "kwaliteit" in hun handen hebben en dat is helaas niet altijd het geval voor telefoons van plastic (ook niet helemaal waar, maar een bepaald merk maakt vaak van die goedkoop voelende toestellen).
kunnen jullie eventjes stoppen over te zeuren dat een smartphone beter valbestendig is als de andere.
dat maakt weinig uit.
je moet gewoon ongeluk hebben en hij gaat kapot als je geluk hebt blijft hij leven.
ik ken iemand om maar een voorbeeld te geven wiens iphones scherm verschillende keren gebarsten is terwijl een andere vriend van mij zijn 4s vershillende keren heeft laten vallen op tegels en niks.
ik heb mijn 5s van borsthoogte op tegels laten vallen en geen krasje en dan zijn er mensen die hun 5s op een zachtere ondergrond van een lagere positie laten vallen en deze gaat kapot.
het zou kunnen dat de 1 steviger is als de ander maar zolang het geen 3310 is heb je altijd kans dat die bij een val breekt no matter welke gsm het is.
als je mijn bericht even leest zal je opmerken dat ik het helemaal niet over het laten vallen van je telefoon heb...
Mee eens. Ik heb een HTC One S die een alu unibody behuizing heeft. In de winter is dat heel koud in je handen. Als je hem laat vallen zijn er deuken in door het zachte aluminium.

Het aluminium ziet er meer premium uit dan het blinkend plastic van Samsung maar Sony en Nokia bewijzen dat je een premium uitziende plastic behuizing kan maken.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 17 juni 2014 03:42]

volgens mij bedoel je het nét andersom,

De toestellen van Sony en HTC staan erom bekend dat ze deuken, krassen en breken (HTC ONE deuken, en bijvoorbeeld de sony Z2 breekt heel snel)

De Samsung toestellen absorberen zo'n klap beter doordat de achterkant en de batterij er gewoon uit vliegen. Daarbij als zon achterkantje een keer breekt heb je geen probleem en koop je voor 2 euro een nieuwe. Als je htc deukt op breekt heb je wél een probleem.

ben geen grote samsung fan, en ben het met je eens qua premium gevoel maar als je het hebt ook het laten vallen is er maar 1 merk welke je het beste kan laten vallen en dat is Samsung.
is er maar 1 merk welke je het beste kan laten vallen en dat is Samsung.
Dat sowieso. En liefst zo hard mogelijk ;)
Is er al een xperia z2 gebroken in NL dan?
Waar haal je de onzin vandaan.
En het scherm blijft ondertussen wel even heel denk jij?

Klepje valt eraf en koop je wel ff nieuw... Alsof het scherm niet stuk gaat??
In mijn vorige Galaxy S2 zat anders een dikke barst na een kleine valpartij op niet eens zo hele harde ondergrond.

Is echt niet veiliger ofzo om een Samsung te laten vallen.
Wut, ik zie bij Samsung ongeveer een zelfde ratio kwa gebarsten schermen als met iPhone's. En dat is nogal wat.

Vreemd dat ik ook nooit dit soort verhalen hoor over Samsungs toestellen
http://www.nokiapoweruser...aterpillar-still-working/
of
http://conversations.noki...derwater-nokia-lumia-800/
idd, en dat is dus het voordeel van een plastic behuizing ipv metaal ;)
De rand is juist niet overdreven.
Doordat het scherm steeds groter word is het van belang dat de bezels minder en minder worden om de totale grootte van het apparaat zo klein mogelijk te houden.

Zo kan je een groter scherm gebruiken zonder dat de telefoon zelf groter word en dat is waar veel mensen (zeker hier op tweakers) toch over zeuren.
Qua betrouwbaarheid is HTC niet echt een hoogvlieger(HTC One S bezitter).
Wat een onzin, dat mensen niet zonder iets kunnen betekent niet persé dat het een degelijk product is.

En heb je wel eens naar de bloatware gekeken die op de Galaxy smartphones van Samsung staan? De hardware mag dan wel okay zijn, de software is dat zeker niet.
voor ieder zijn prijsklasse.
belangrijkste onderscheid voor de mainstream consumenten is de grootte van het scherm. snelheid is bij de meeste toestellen met galaxy benaming wel voldoende voor jan met de pet
denk maar aan de mensen die niet meer zonder hun Note kunnen.
ik heb zelf een tijdje de nite 3 gebruikt en kan nu perfect zonder ken zelfs iemand die zijn note 3 links heeft laten liggen voor een z2
ontopic:
ik vind dat de verschillen minimaal zijn ze kunnen als het aan mij ligt gewoon een ander soort toestel uitbrengen met die specs maar geen verbieuwing van de s5 die nog niet zo lang uit is.
ze kunnen als het aan mij ligt die s5 prime een 5,4 scherm geven een NIEUW design met premium meterialen en hem de galaxy prime niemen ofzo.
maar nu ga je mensen krijgen die boos gaat zijn omdat hun 1 maand oude telefoon van 650 euro niet het beste meer is en dat deze hierdoor dus snel In de waarde zal zakken.
voor de mensen die dan nog een s5 willen is dat goed maar hoeveel mensen gaan nu de oudere versie nemen omdat die 150-200 euro goedkoper is als de nieuwe.
Ik denk dat ze een beetje het strategie volgen was Sony de afgelopen jaren heeft gedaan. twee flaggennschip toestelen uitbrengen per jaar zodat je het beste spul op de markt hebt
Ik ben er 1 van.

Ben IT'er van beroep en kan niet meer zonder me Note.
Zou niet meer kleiner willen hebben.
Degelijk? Sorry maar als je al vanaf de galaxy s2 tot heden nog steeds de bevaamde camera bug niet heb kunnen fixen. En nog steeds kiest voor
Plasic boven premium is degelijk geen woord dat samen met samsung gaat.
Heb zelf een S2 maar heb nooit last gehad van deze bug. Kun je wat specifieker zijn, ben benieuwd.
Ik heb nu 3 jaar een Galaxy S2 en die is zeker tussen de 5 en 10 keer gevallen, vanaf minimaal 80 cm hoog op plavuizen, van de trap enzovoort.
Er zit geen screenprotector op maar wel een hoesje van aluminium van Pdair.
Toestel heeft geen zichtbare schade, de batterij mankeert niets aan en vastlopers zijn op 1 hand te tellen in die 3 jaar, werkt nog steeds als een tierelier met dezelfde standby tijd.
Ik vind dat heel netjes en gewoon degelijk.
Normaal versleet ik een toestel per half jaar tot een jaar.
Bloatware is irritant inderdaad, camera bug heb ik ook nooit last van gehad.
ligt het dan aan je telefoon die zo stevig in elkaar zit of aan het hoesje van aluminium? :?
Ik wil elke gangbare telefoon wel is zien stuiteren meerdere keren van een meter hoog met of zonder aluminium hoesje en zonder screenprotector.
Misschien is het gewoon geluk maar totaal geen enkele storing of schade is en blijf stug, hoe lullig je er ook over doet.
wat dacht je van de S4 oo wat een fijne toestel is dat zeg !!
Samsung brengt veel te veel versie uit van hun spullen. Beter maken ze gewoon 1 goede.
"Beter doen we dat niet" zeggen de slimme marketeers ;)

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 16 juni 2014 14:59]

Weet je dat Apple's succes grotendeels te danken is aan het terugbrengen van het productgamma van een paar honderd tot een handjevol?
Fresh off a partnership deal with Microsoft that injected Apple with $150 million, one of Jobs' first goals as CEO was to review the company's sprawling product line. What he found out was that Apple had been producing multiple versions of the same product to satisfy requests from retailers. For instance, the company was selling a dozen varied versions of the Macintosh computer.

Unable to explain why so many products were necessary, Jobs asked his team of top managers, "Which ones do I tell my friends to buy?" When he didn't get a simple answer, Jobs got to work reducing the number of Apple products by 70 percent. Among the casualties was the Newton digital personal assistant. Unfortunately, the cut-backs also resulted, in part, in a workforce reduction of about 3,000 employees.

"Deciding what not to do is as important as deciding what to do," Jobs says in the book. "It's true for companies, and it's true for products."

Moving forward, Jobs' strategy was to produce only four products: one desktop and one portable device aimed at both consumers and professionals. For professionals, Apple created the Power Macintosh G3 desktop and the PowerBook G3 portable computer. For consumers, there was the iMac desktop and iBook portable computer. (According to Jobs, the "i" emphasized that the devices were directly integrated with the internet.)
Dat was de werkelijk slimme marketeer aan het werk ;)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 16 juni 2014 15:20]

Wie is de slimste marketeer? Degene met het duurste toestel, of diegene met grootste marktaandeel?
Degene met de grootste winstmarge.
Diegene met de meeste winst! Leuk hoor marktaandeel, maar wat koop je daar als bedrijf voor als je grootste concurrent veel meer winst maakt!

Wie doet het als bedrijf dan beter?
Alsof er maar 1 manier is om succesvol te zijn 8)7

Je kan moeilijk stellen dat Samsung niet succesvol is, terwijl die het tegenovergestelde doen van jouw stelling...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 juni 2014 15:37]

Succelvol worden en succesvol blijven zijn twee verschillende dingen natuurlijk ;)
Succesvol worden door te kopiëren is minder moeilijk dan succesvol worden met producten die een hele markt op zijn kop zet en dat een keer of 3.

Samsung heeft in de afgelopen 6 jaar niks gebracht waar ik met open mond naar stond te kijken.
Volgens mij zijn er wel meer verschillen tussen de marketingstrategieën van Apple en Samsung... maar dat is another discussion for another time.
(According to Jobs, the "i" emphasized that the devices were directly integrated with the internet.)
Toch benieuwd hoe die eerste iPod dan direct met het internet geïntegreerd was... Achteraf leuk lullen dat die "i" daar op duidt, maar dat is er duidelijk later bij bedacht.
Beter kopen we het dan niet als dat hun attitude is ^^
Aan de andere kant ook weer positief voor de consument die een lager budget hebben om te besteden.
Note serie is goed. S serie is goed. Zijn ook wat minder goede series maar daar betaal je ook minder voor. Hierdoor wordt een smartphone betaalbaar voor andere (natuurlijk zijn er ook andere bedrijven die dit doen)
Het probleem vind ik niet eens de vele verschillende modellen, maar ze allemaal dezelfde naam geven?

Voor de rest laat ze lekker zo door gaan, geven ze de andere fabrikanten wat adem ruimte.

- Lever slecht support op oude modellen
- overspoelen de markt met verschillende toestellen
- blijft vasthouden aan hun skin die voor lags zorgen

En maken 6 Miljard winst per kwartaal. Dus we kunnen we roepen wat we willen. Samsung doet zijn eigen ding en verdient er ondanks alle negatieve reacties het meeste van allemaal.

Van mij mag HTC en alle andere spelers even een flinke stijging van de verkopen meemaken, zodat ze overleven een goede concurrent blijven van Samsung.
Ik vind het juist goed dat ze veel versies van hun telefoon maken, zo kan de gebruiker kiezen wat hij/zij belangrijk vind. overigens vind ik wel dat ze alles tegelijk dan moeten uitbrengen want mensen die graag een hogere resolutie wilde maar al wel de s5 hebben is het gewoon weg zonde om te kopen.
Allemaal leuk en aardig, maar ik zie liever een langere accu duur. Een hogere resolutie komt de accu duur niet echt ten goede.
Dan koop je een toestel met een lagere resolutie. Er zijn ook toestellen van Samsung met een 1080p of 720p display. Dit toestel is voor mensen die liever wel een hogere resolutie willen. Of je neemt een Nokia 3220. Kan je een hele week mee doen op 1 accu.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 16 juni 2014 14:37]

Het probleem is net dat die toestellen met lage resoluties ook veel lagere specs hebben.
Ik "zeur" hier ook vaak in de reacties over dit soort dingen.

Maar één ding is deze ontwikkeling wel leuk voor; deze relatief energie zuinige chips die dus met zo'n resolutie overweg kunnen, zijn namelijk ook een leuke ontwikkeling voor de setup-boxen aan TVs.

Al met al lijkt de Adr 420 chip dus goed genoeg voor 2K video. Als ze nu een mooie versie maken van een S5 als HT unit met een displayport erop b.v. ter grote van een 2.5" externe HDD met dubbele hoogte heb je toch een mooi product?

Die zou je zelfs mee kunnen nemen naar anderen met een paar films / opnames erop, en altijd je eigen Youtube / Vimeo / Foto materiaal bij de hand.
In theorie is het leuk alleen zijn er helemaal geen Android sticks of boxen met deze chips. Ja, of ze zijn er wel maar kosten evenveel als een hele Nexus 7 tablet.
Exact, compleet nutteloos op een telefoon zo'n resolutie. Je ziet het verschil toch niet en je accu is inderdaad sneller leeg.
De LG G3 heeft en een groter scherm (5,5" vs 5'1") en een hogere resolutie (2,5k vs 1080p) dan een S5 en wat denk je? In tegenstelling tot de S5 weet de LG G3 een half uur langer on-screen tijd te behalen. Hoeveel uur dan? 8 uur(!!) en 50 minuten. De S5 weet 8 uur en 20 minuten te behalen, waar een Z2 8 uur en 10 minuten weet te krijgen en een M8 7 uur en 12 minuten.

Da's toch een flink verschil, vind je niet?

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 16 juni 2014 16:24]

En toch wordt er in LG G3 reviews gezegd dat de hoge resolutie toch nodeloos veel van de batterij verbruikt. Hij had nog veel langere screen-on tijd kunnen behalen met een iets lagere resolutie, waarvan je het verschil toch niet tot nauwelijks merkt.
Correct. Dan had hij zonder probleem de 9,5 uur weten te behalen denk ik, als ze dezelfde technieken hadden toegepast.

Met veel dingen is 2,5K natuurlijk nutteloos. Echter is het maar net wat een persoon fijn vindt. Ja, met bijvoorbeeld lezen is er een verschil met de hoeveelheid tekst die je kunt zien; het is meer en scherper. Maar dat betekent natuurlijk niet dat 1080p slecht is. :P

Wie weet wat ze voor trucs in petto hebben voor ons in de toekomst wat het gebruik van 2,5k schermen in een smartphone wel nuttig maakt.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 16 juni 2014 16:25]

2K = 1080P, Je bedoelt 2,5K

En wat betreft die accu, daar kies je toch voor, als ik kan kiezen tussen een 1080P toestel en een 1440P toestel neem ik laatstgenoemde, gewoon omdat het voordeel bij foto's en kleine tekst mij wel waard is.
Oh, thanks, domme fout!

Het is natuurlijk waar je voor kiest, ja. Echter zijn velen nog steeds van de veronderstelling dat de hogere resolutie ook meteen stond voor een mindere batterij duur. Wat nu dus blijkt is dat, ondanks de hogere resolutie en schermgrootte, ook de batterij alsnog langer meegaat. Het kán dus zeker wel. :)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 16 juni 2014 16:26]

Ja mooie appel met een peer.. moet ik nu uit jouw verhaal de conclusie trekken dat 4K zuiniger is dan 1080p? Of zijn we het erover eens dat meer pixels op een scherm toveren, dat feller moet branden, _in principe_ meer stroom kost.. toch??

Je moet ook echt alles uitspellen hier he.. ik moet ook niet reageren, maar ik kon het niet laten.

Check je m'n post nog even op spelfouten? Tnx! ;)
Exact, compleet nutteloos op een telefoon zo'n resolutie. Je ziet het verschil toch niet en je accu is inderdaad sneller leeg.
Vreemde conclusie, heb jij deze S5 Prime al gezien dan? Bovendien is dit toestel voor de Aziatische gadgetsfreaks (meestal met brilletjes) en niet voor ons Europeanen. ;)
Full HD werd vroeger ook als nutteloos gezien en nu kunnen we niet meer zonder.
Helemaal niet vreemd. Je ziet het verschil niet, maar het kost wel meer accu.. leg me uit wat het nut is?
Je vergelijking met Full HD is vreemd.. ik zie echt wel verschil tussen 640x480 en 1080p namelijk.. en als ik mn bril op zet lukt het met pijn en moeite ook nog wel om tussen 720p en 1080p verschil te zien op een 5" scherm. Voor 4K mag je de microscoop er wel bij pakken..

Daarnaast is er niet echt een "probleem" met het feit dat het beeld op telefoons zo slecht is dat er meer pixels nodig zijn.. Je accu elke dag leeg is wel een probleem. Het feit dat er dus zoveel ontwikkeling is op het ene gebied (het scherm) terwijl er een grotere uitdaging is op een ander gebied (de accuduur), is vreemd..

[Reactie gewijzigd door Fewture op 16 juni 2014 18:59]

Mja, vroeg ik me dus ook af: wat is het nut?
Wellicht dat je grotere schermen middels de HDMI kan aansturen... maar om dat nou in een smartphone te zoeken.... gewoon hype lijkt me... want het kan.. net als dat gebogen scherm van ze... nutteloos, maar omdat het kan..
Je kunt van alles zeggen wat samsung wel gewoon goed op orde heeft is de batterijduur van hun toestellen.

Ik heb naast me s4 een apple 5s van werk en mijn s4 die ik intentiever gebruik gaat een stuk langer mee als mijn 5s
Klopt, de batterij van een S4 is bijna twee keer zo groot als die van de 5S.
De S4 gaat is standby veel langer mee, maar bij zwaar gebruik kun je beide ongeveer 1,5 dag gebruiken.
Klopt, de batterij van een S4 is bijna twee keer zo groot als die van de 5S.
Klopt met de kanttekening dat het scherm meer dan 1,5x zo veel oppervlakte heeft :)
Ja dat klopt, de Iphone heeft een kleiner scherm en een kleinere batterij.
Met stand-by wint de Galaxy S4 het door de grotere batterij, maar beide toestellen moet je na ongeveer een dag toch weer aan de lader doen bij zwaar gebruik.
Ik heb nu de Samsung S5, en vind alle versies die ze maken een beetje overdreven.
Maar dat is een persoonlijke mening. Heb je een duur toestel aangeschaft, komen ze weer met een betere variant. En dat vind ik niet altijd even leuk!
Het is logisch dat ze betere (of mindere) toestellen uitbrengen, maar voor mij hoeft dat ook niet al na, bij wijze van, 1-3 maanden al te zijn en 10 stuks in het jaar. Het is een en al rommelpot met al die versies.
waarom toch zoveel verschilende soorten uitbrengen. ze kunnen beter een paar telefoons maken die gewoon echt goed zijn ipv. goedkopen rommel wat het allemaal.net niet is.
Ben het helemaal met je eens. Een reden om Samsung links te laten liggen wat mij betreft. Je krijgt een toestel met wat gimmickfeatures en slechte software support (niet of vreselijk laat).
waarom toch zoveel verschilende soorten uitbrengen. ze kunnen beter een paar telefoons maken die gewoon echt goed zijn ipv. goedkopen rommel wat het allemaal.net niet is.
Of ze brengen gewoon meerdere toestellen uit die gewoon echt goed zijn :)
Als ze nou eens de Snapdragon 805 in een Full-HD exemplaar stoppen bespaar je op de verloren rekenkracht die nodig is om het 2K-scherm aan te sturen zodat je die weer ik super mooie games kunt gaan gebruiken :) Daarnaast is een 1080P scherm ook stukken energiezuiniger.

Aan de andere kant vind ik het wel mooi dat het nu technisch mogelijk is om 2K en 4K schermen in mobieltjes te proppen en het zal ongetwijfeld in theorie een hogere pixeldichtheid opleveren maar ik vind het iets te veel van het goede. Ik zie liever 4K televisies voor dezelfde prijs als een gemiddelde 4K smartphone :P

[Reactie gewijzigd door ro-bbo op 16 juni 2014 14:51]

Samsung presenteert volgens twee Zuid-Koreaanse media over een maand een variant van de Galaxy S5 met een 2560x1440-scherm. [....] De nieuwe versie van de Samsung-smartphone is nodig, omdat de huidige Galaxy S5 snelheden over 4g ondersteunt tot 150Mbit/s, terwijl de Zuid-Koreaanse providers vanaf volgende maand 4g aanbieden met 225Mbit/s.
Komt zo best apart over, alsof je niks hebt aan een snellere 4g verbinding als je geen quad-HD scherm hebt...
Ik vond de stap van 720p naar 1080p al minimaal op zo'n klein scherm. Je moet de telefoon toch wel erg dicht bij je ogen houden om het verschil te zien. Zo dicht dat je niet het gehele scherm meer ziet.
k vraag me erg af wat het nut ervan is. Het is maar waar je je geld aan uit wilt geven.
Ik heb ook "maar" 720 (of net iets meer, rare resolutie) op 4,5 en moet mijn scherm zo dicht tegen mijn neus drukken om pixels te zien dat ik ze alsnog niet kan zien omdat mijn oogbal practisch tegen het scherm zit en alles wazig word. (er is verder zo ver ik weet niets mis met mijn zicht)
hopelijk is het snel opgehouden en gaan ze op andere gebieden eens proberen vooruit te lopen.
225mbit... per seconde!.. leuk dat iedereen het over het scherm heeft.. maar wtf.. dat is toch insane snel.. welke content wat je op je foon gebruikt heeft die snelheid nodig? .. 4k video streamen op je telefoon lijkt me wat overkill....
Een hogere snelheid is altijd beter, misschien nu wel overkill maar wie weet wat er in de toekomst komt :P
ja ben ik met je eens.. maar tegen die tijd heeft iedereen die deze telefoon heeft gekocht allang een nieuwe.. dat het in de toekomst nodig is, ok.. maar huidig.. nah..

en kan het interne geheugen die snelheid eigenlijk wel aan? ik merk al met een iets oudere pc dat m'n downloads allang binnen zijn en m'n disken nog aan het ratelen zijn om de data op de juiste plek te krijgen :D

even opgezocht, maar een microsd kaart met standaard aanduiding class "6" kan maar 48mbit aan. je moet de hoogste klasse hebben UHS Class 3 om die 225mbit uberhaupt te kunnen handelen. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/SD-kaart)
Filmpje downloaden op je mobiel, hd-video'tje versturen, ftp'en met hotspot, hoe sneller hoe beter.
225mbit... per seconde!.. leuk dat iedereen het over het scherm heeft.. maar wtf.. dat is toch insane snel.. welke content wat je op je foon gebruikt heeft die snelheid nodig? .. 4k video streamen op je telefoon lijkt me wat overkill....
Dat zeg je nu, tot je straks beeld naar een tv kan streamen via je telefoon.. dan is het fijn dat je chipset ervoor gebakken is.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 16 juni 2014 15:02]

es te sneller je radio in je telefoon klaar is met zenden en ontvangen des te eerder hij naar standby gaat wat weer bakken stroom bespaard en je accuduur verlengt.
Nou heeft bijna niemand nog zo's snelle verbinding met het internet of een router die zo snel is maar bijna alle goede nieuwe routers kunnen tegenwoordig die 225 mbit wel halen dus als je binnen 2 jaar een nieuwe router nodig heb is het mooi meegenomen.
Ik heb toevallig net een nieuwe router en die haald zonder probleem de 150 mbit van mijn verbinding en je merkt het echt zeker met synchroniseren ben je veel sneller klaar aangezien de vorige router maar 21 mbit haalde.
En dan is de limiet van mijn telefoon maar 38 mbit dus het kan nog veel sneller.
Een gpu die 40% sneller is dan die in Snapdragon 801, wat is de meerwaarde daarvan? De ontwikkeling is leuk, maar mijn G2 speelt alles ook al zonder horten en stoten af.
Als je GTA San Andreas op de G2 speelt en die naast een Iphone of HTC M8 legt dan zie je toch de de GPU van de G2 net te zwak is om een soepele framerate te bieden op precies dezelfde instellingen.

Misschien speel jij niet veel games maar ik vond het behoorlijk hinderlijk toen ik de G2 had omdat het één van mijn favoriete spel is :P