Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Samsung heeft vroegtijdig een nieuwe versie van zijn Galaxy S5 met ondersteuning voor de snellere versie van 4g en met een beeldscherm met resolutie van 2560x1440 pixels aangekondigd. Het gaat om een variant die exclusief voor de Koreaanse markt verschijnt.

De aankondiging vond plaats via Samsung Tomorrow, het internationale weblog van het concern, maar het bericht werd vervolgens verwijderd. De aankondiging staat echter nog wel op Flickr. Het gaat om een versie van de smartphone die Samsung Galaxy S5 LTE-A noemt en die een amoled-scherm met beeldschermdiagonaal van 5,1" en resolutie van 2560x1440 pixels heeft. De huidige Galaxy S5-versies moeten het met een 5,1"-full-hd-scherm doen.

Zoals de naam al aangeeft beschikt het toestel verder over ondersteuning voor lte-advanced. Dit is een update voor 4g die snellere verbindingen mogelijk maakt. Onder andere KPN en Vodafone rollen binnenkort lte-a uit in Nederland. Qualcomms Snapdragon 805-quadcore soc brengt de ondersteuning voor de nieuwe 4g-variant naar de Galaxy S5 LTE-A.

Volgens Samsung gaat het om een exclusieve release voor de Koreaanse markt. Dinsdag demonstreerde Samsung bij KPN een versie van de Galaxy S5 met lte-a-ondersteuning voor de Europese markt. Dit toestel had ook een Snapdragon 805, maar de reguliere full-hd-resolutie in plaats van de quad-hd-resolutie van 2560x1440 pixels.

Samsung Galaxy S5 LTE-A

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Zou iemand er mij op kunnen toelichten wat er nou het grote voordeel is van deze nieuwe snapdragon 805 tegenover de 800 voor de gemiddelde consument die geen spelletjes speelt?

Ik snap dat hij snel is, maar als alle applicaties al snel lopen op een 800, waarom een 805?
Het verschil is dat de 805 een nieuwere en snellere versie van LTE (LTE-A) bevat in vergelijking met de 800. Zie voor de volledige vergelijking: http://vr-zone.com/articl...snapdragon-800/64753.html
LTE-A die in praktijk door de quallcomm soc en quallcomm antenne-tuner in de samsung dus vaak langzamer is dan al 2 jaar bestaande paratek techniek.

Nee, er zijn veel meer reden om voor de 805 te kiezen.
-Gpu (audreno 420) die 40 procent krachtiger is dan de voorganger(330). (handig met hogere resolutie)
-Meer cpu-kracht.
-ondersteuning voor H265.
-meer geheugenbreedte.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 18 juni 2014 11:51]

Het is nagenoeg dezelfde chip.
Echter is de 805 geschikt voor 4k schermen en ondersteund tot 55 megapixel camera's
Bron:
http://www.trustedreviews...pdragon-805-vs-801-vs-800
Ik snap niet dat ik ooit zonder kOn !! :)
Voor LTE-A dit wordt niet ondersteunt door de 800.
Een greep:
-Snellere CPU (Krait 400 --> Krait 450)
-Nieuwe GPU (Adreno 330 --> Adreno 420)
-Alles ondersteund 4K (output, hardware video-versnelling, etc).
-Camera updates

Zie hier een vergelijking:
http://www.qualcomm.com/s...ors/800-600-400-200/specs
Kan iemand mij uitleggen waarom ze (niet alleen Samsung) smartphones uitbrengen en paar maanden later een betere/uitgebreider versie uitbrengen..
Stilstand is achteruitgang. Er is niet zo'n moment waarop een bedrijf zoals Samsung kan zeggen, dit is een geweldig product, we laten het even rusten.
Maar 4 top modellen in een jaar brengen is een beetje overdreven en als consument voel je je behoorlijk geflest.
Je denkt het nieuwste model te kopen en twee maanden later komt er een verbeterde versie en zakt de prijs van jou model met 30%..

Je betaald heel veel geld om een maand of drie te genieten van het "nieuwste product" waarvan ook nog eens de software ondersteuning na een maand of 18 stopt.

stil staan is achteruitgaan maar sneller gaan en de kwaliteit van de product verloochen is pas echt achteruitgang.
Het is een rat-race voor de beste specificaties.
En die race is heel logisch, want mensen kopen hun telefoon om die specs, en willen dan het beste.

Persoonlijk vind ik een gebruikservaring het belangrijkst. En wat dat betreft. Merk je dat windows phone, ios en blackberry soms op mindere hardware soepeler en stabieler draaien. En ook ecosystemen hebben waarin je niet perce tekort komt.
Android soms ook. Ik heb een collega met een S2 met Cyanogenmod 11 (4.4.2) er op. Dat ding heeft nog nooit zo snel gedraaid.
Maar als die makers (met name Samsung) allerlei bloatware erop zetten moet je wel snellere hardware hebben.
iOS en WP hebben doorgaans geen bloatware. Bij Android is dat alleen bij AOSP.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 18 juni 2014 12:19]

Het gaat natuurlijk niet alleen om vloeiende werking.

Android is gewoon een broeinest van bugs en issues, is ook niet zo vreemd aangezien het een OS is dat op een oneindige hoeveelheid configuraties moet draaien.

Dan krijg je altijd problemen.
Hangt er vanaf hoe je er mee omgaat. Niet anders dan OSX of Windows.
Als je allerlei crap erop installeert, krijg je problemen.
Maar een verstandige tweaker kijkt uit voordat die zomaar allerlei zooi erop zet en onderhoudt ook zijn apparaat, d.w.z. regelmating onnodige apps en bestanden verwijderen.
Daarom heb ik vrijwel nooit dat soort problemen.
Heel simpel, meer verkopen = meer geld
5.1" QHD schermen zijn moeilijk miljoenen stuks van te maken, en laat nou de flagship devices in die aantallen gaan.
Dat vraag ik me idd ook af. Ik meen dat het LG was die zich daar in het verleden mee in de vingers sneed. Mensen gingen wachten met de aanschaf van een nieuwe telefoon, omdat er 'binnenkort' een betere uitkwam, waardoor ze uiteindelijk minder toestellen verkochten.
Uiteraard om commerciele redenen, maar ook om aan verwachtingen te voldoen. De markt verwacht toestel updates op bepaalde momenten. Bijvoorbeeld eens per jaar, net voor de kerst, etc. Ikzelf ben fan van de strategie om iets goed te releasen wanneer het klaar is, maar helaas kiezen de meeste producenten voor een strategie waarbij de release-datum heilig is.
EN 'ze' brengen ze pro- privacy-schenden uit.
Ik heb nog niet 1 toestel gezien met micro switches of andere methode, waarmee je de prik naar de microfoon(s) en camera('s) kan onderbreken.
Want low-tec wint het vaak van high-tec dan hoor! :-)

Oftewel, iedereen moet zo een ding, liefst met de laatste best verborgen anti-privacy opties voor geheime diensten en overheden.

Geld is n.v.t.. Ze kunnen nu met het hele bedrijf met een goed pensioen, zorgeloos.

Plus dat dit een soort heberige (nieuwe gadget? moet ik hebben! - ) over-productie is en slecht voor het milieu.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 20 juni 2014 09:31]

Europese variant took a arrow to the display :+

Best wel balen voor de mensen die pas een S5 gekocht hebben, maar dit doet samsung dus al sinds de S3 bij mijn weten. Paar maand na release komt er een betere variant uit die initieel alleen voor Korea is, en op latere fase toch zijn intocht doet in de rest van de wereld. Zo deden ze het ook bij de S4. Eerst al 2 verschillende varianten ... een met snapdragon 600 de andere met exynos cpu. Dan paar maand later eentje met de snapdragon 800, met zo een achterkant plaatje zoals de note3.
Best wel balen voor de mensen die pas een S5 gekocht hebben
Tuurlijk niet. De S5 die mensen gekocht hebben veranderd er niet van, die blijft nog steeds goed. Mensen die S5 net gekocht hebben kozen uit de op dat moment beschikbare toestellen. Dat er telkens andere toestellen beschikbaar komen is altijd al zo geweest. Het is alleen een probleem als het je om het hebben van de beste specs gaat maar dat lijkt me nogal een rare houding bij een telefoon.
Nou niet beste specs, maar een andere en betere voor wat je wil, dus internet bijv. : LTE laatste versie.
Scherm: echtere kleuren, meer resolutie, én toch zuiniger dan voorgaande zeg 5" model.
(Zoals met super amoled die zwart maakt door pixels uit te zetten i.p.v. alle kleuren vol prik te zetten en dus te mengen tot zwart(?)
Accu: meer Amperes is 'beter'.
Ik betwijfel of iemand het verschil zou merken tussen de twee toestellen, de krachtigere gpu is nodig om de extra pixels aan te sturen (aangezien de g3 hier blijkbaar probleempjes mee heeft) en LTE-a werkt hier nog niet.

Ik snap dat nieuwer en sneller beter is maar ik denk dat je in de praktijk alleen een verschil zult zien in benchmark prestaties en niet in dagelijks gebruik.
De SoC en Resolutie is natuurlijk mooi, maar het grootste probleem (en dat is smaak, ik weet het) voor mij aan Samsung telefoons is de plastic looks.... Hou er eens een iPhone, One M8 of Z2 naast, dan voel je het verschil.... Ik meende dat Samsung juist met de S5 upgrade richting een meer premium feel zou gaan. Helaas, het lijkt zo goed als de zelfde behuizing te zijn.....

Overigens is dit natuurlijk een persoonlijke mening
Hou die toestellen ernaast, en inderdaad ik ga volledig voor de Samsung. Ik wil niets liever dan de bouwkwaliteit en looks zoals die van Samsung. Of mindere bouwkwaliteit, maar wel de looks van de vele Chinese toestellen. Het is dus inderdaad persoonlijk, en gezien de verkopen kiest een groot deel voor Samsung. En dat is echt niet vanwege specs, maar vooral om de looks. De gemiddelde consument ziet toch door de bomen het bos niet meer en gaat voor de looks. Dat zegt mijn gevoel althans. ;)

En ideaal als Samsung het toestel hier uitbrengt met fullHD en niet quadHD oid. Zo goed als niemand ziet het verschil en het is beter voor de performance en de batterijduur.
Om de dingen wat in perspectief te plaatsen:

Mijn desktop PC: 30 inch 2560x1600 , 50Mb/s vast internet, 2 TB opslag
Galaxy S5 standaard: 5.1 inch 1920x1080 , 100Mb/s lte mobiel internet, 16 GB opslag
Galaxy S5 Korea only: 5.1 inch 2560x1440, 300Mb/s lte-a mobiel internet, 16 GB opslag

Als specs voor een telefoon is dit gewoon absurd. Samsung doet dit omdat het kan, niet omdat het vandaag of in de nabije toekomst enig substantieel nut heeft. Zeker al niet met de huidige mobiele datakosten en -limieten die ik niet snel zie veranderen.

Heb je een 'gewone' S5? Wees blij met de al absurde specs die dat ding heeft en move on :)

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 18 juni 2014 13:03]

Als specs voor een telefoon is dit gewoon absurd. Samsung doet dit omdat het kan, niet omdat het vandaag of in de nabije toekomst enig substantieel nut heeft. Zeker al niet met de huidige mobiele datakosten en -limieten die ik niet snel zie veranderen.
Denk vooral aan ons landje, en niet aan Korea waar het toestel uit komt...

Daar heeft het wel degelijk nut, daar is vast internet alsnog sneller dan die 300mbit die het netwerk daar WEL aan kan, ZONDER datalimieten... De wereld is groter hoor dan Nederland!
It is important to note that 100 Mbit/s services are the average standard in urban South Korean homes and the country is rapidly rolling out 1Gbit/s connections or 1,000 Mbit/s, at $20 per month,[4] which is roughly 263 times faster than the world average and 100 times faster than the average speed in the United States.[5]
1Gbit voor 20 dollar per maand :D Zuid Korea is HET internetland!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 juni 2014 13:41]

Ik gaf mijn reactie omdat ik ontgoochelde mensen zie dat de GSM niet in Nederland uitkomt (zie allereerste reactie bijv.).

Maar zelfs als ik de technologische mogelijkheden in Zuid-Korea in rekening breng zie ik nog steeds weinig substantieel nut in het downloaden van iets aan 38 megabyte per seconde... op je smartphone. Het intern geheugen kan zelfs niet mee met die snelheid, en MicroSD-kaartjes gaan ook al hun best moeten doen. Om nog te zwijgen van de capaciteitslimiet van servers en opslagcapaciteit op de telefoon.

Ik zeg niet dat deze technologische vooruitgang in het algemeen nutteloos is, integendeel, binnen 10 jaar is dit soort technologie gemeengoed en zal alles afgestemd zijn op die snelheden. Mijn punt was maar dat het vandaag en in de nabije toekomst niet uitmaakt of je nu de gewone S5 hebt of die met lte-a.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 18 juni 2014 13:54]

Klopt. Beter maak je in Nederland maximaal gebruik van de huidige techniek, dan gebruik op slechts 6 plaatsen van deze nieuwe techniek. Dan heb je een stuk meer snelheid.

Niet alleen op die 6 plekken maar overal.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 18 juni 2014 14:26]

Qualcomm werkt net als Intel in een soort tick tock schema. Bij hun tick tock schema geldt echter dat je bij de tick de CPU van de SOC significant verbeterd en bij de tock de GPU van de SOC significant. Dit kan ook omgekeerd zijn. Met significant bedoel ik verbeteringen van >40% en het andere onderdeel wordt natuurlijk ook verbeterd maar dat is meer met 5-10%. Behalve de CPU en GPU bevat de SOC ook de modem en zoals je ziet ondersteunt de S5 ook LTE-A hiervoor moest de modem geupgrade worden, dus krijg je automatisch ook nieuwe SOC. De reden dat er voor Qualcomm gekozen wordt door fabrikanten is, omdat zij die modem in de SOC integratie zo goed op orde hebben. Dit zorgt namelijk voor een significant lager verbruik in stroom tov een SOC + aparte modem combinatie.

De reden dat hier dus een nieuwe 805 in zit, is dan ook omdat het LTE-A het toestel ondersteund en omdat het een hogere resolutie scherm heeft. Dat is dan ook het gevaar/probleem met de LG G3 de snapdragon 801 is eigenlijk niet in staat/geadverteerd als een SOC dat resolutie hoger dan 1080p aan kan.

Verder kan de 805 misschien een kleinere die hebben, dus een beter batterijverbruik, maar dat moet je maar hier lezen op de preview van de 805 van Anandtech. Ik snap ook niet dat mensen met een toestel van 1080p lopen te klagen als deze geen 805 heeft. Dit heeft namelijk geen significant voordeel op de connectiviteit en misschien batterijverbruik na.

Dit was @CykkVii

[Reactie gewijzigd door moh.moh op 18 juni 2014 11:52]

ik vraag me vooral af wat je met 225Mbit op een telefoon moet. je kunt het moeilijk als opslag device inzetten ook al komt er misschien wel een 128GB variant. streamen ook leuk, maar uhd zal waarschijnlijk onder de 50 Mbit zitten. de toepassing van de soc lijkt mij in dat opzicht beter geschikt voor een andere platform. het is natuurlijk wel leuk dat je als een baas kan downloaden, maar toch is het doel voorbij geschoten.

toch leuk dat er zo'n snelle ontwikkeling inzit.
Wat een resolutie.. Gaan je batterij en games niet leuk vinden :/
Mooi schermpje voor de Oculus Rift, consumer version 1. Voor de rest interesseert me die telefoon geen zier. Hoger dan 1080p hoeft voor mij niet op 5", voor telefoniegebruik.
"Exclusief voor de Koreaanse markt".

Waarom?!

We zitten toch in een "global market".

Waarom zouden consumenten in een ander deel van de wereld wel genoegen moeten nemen met een inferieur product?'

-Edit:
Het gaat me niet zozeer om de (nog niet) beschikbare LTE snelheden, maar vooral om de nieuwe Snapdragon 805, die een STUK sneller is dan de 801!

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 18 juni 2014 11:49]

Dit zal waarschijnlijk er mee te maken hebben dat in Korea LTE-A beschikbaar is (verbeterde versie van LTE/4g) en in de rest van de wereld nog niet. Het toestel zal uiteindelijk in de rest van de wereld ook wel uitkomen over een paar maanden.
Onder andere KPN en Vodafone rollen binnenkort lte-a uit in Nederland.
Dat is het dus niet. Ik houd het ook op beperkte productiecapaciteit.

Ben wel benieuwd overigens wanneer dan de S5 Prima uit gaat komen hier, aangezien het nogal onzinnig is om nu de reguliere S5 aan te schaffen als er zometeen een grote netwerkevolutie aankomt en deze hier niet mee om kan gaan. :)

[Reactie gewijzigd door TimMer op 18 juni 2014 12:40]

"Dat is het dus niet" is een te eenvoudige stelling. Allereerst is de wereld heel wat groter dan Nederland. Daarnaast is 4G verre van gemeengoed in Nederland. Het is pas gemeengoed als zowat alle smartphonegebruikers het hebben. Je hebt er weinig aan als 10% van een toch al klein land 4G heeft, en 0% LTE-A.
Ja maar je bent wel voorbereid op de toekomst. Als je weet dat er een versie van de S5 gaat komen met LTE-a zou ik er ook op wachten.
Een factor die ook mee kan wegen is natuurlijk dat de marktanalisten van Samsung simpelweg misschien hebben geconcludeerd dat er in Korea meer vraag is naar het toestel dan buiten Korea.
Beperkte productie-capaciteit.
Is net als met de G2, alleen de Koreaanse versie had een SD slot...
" Dinsdag demonstreerde Samsung bij KPN een versie van de Galaxy S5 met lte-a-ondersteuning voor de Europese markt. "
Korea is natuurlijk wel de thuis markt. Dat een nieuw product op de thuismarkt als eerste beschikbaar is, is niet onlogisch.
Liever dat ze daar nieuwe radiotechnologien uitproberen dan hier.
Want die mensen zijn minder waard? 8)7
Dát zegt-ie niet he. Misschien was het wat onhandig (lees: ongenuanceerd) verwoord, maar het hemd is hem simpelweg nader dan de rok.
Nee, hijzelf zit hier, daarom!

jij zou toch ook liever de live-test voor de crashbestendigheid van een kerncentrale in korea uitgevoerd zien dan hier in holland?

Niet dat die twee vergelijkbaar zijn, maar je snapt het principe...
Je wekt eerst de indruk dat 'zelf' aandoen betrekking heeft op diegenen die daadwerkelijk het besluit nemen om nieuwe technologie door te voeren (lijkt me overigens niet de wetenschapper zelf, maar ok). Maar daarna zet je een heel volk als 'die arabieren' weg. Riekt ernaar dat je in eerste instantie toch doelde op het gehele Koreaanse volk, en dat die technologie daar eerst maar uitgeprobeerd moest worden. Dat verklaart voor mij ook je felle reactie op het commentaar op jouw bericht.