Microsoft levert 1,2 miljoen Xbox Ones en verdient meer met Surface en Windows

Microsoft kampt met dalende Windows-verkopen voor consumenten, maar het aantal verkochte licenties voor zakelijke systemen groeide. Verder lag de omzet uit Surface-verkopen 50 procent hoger en wist het bedrijf 1,2 miljoen Xbox Ones af te zetten in het afgelopen kwartaal.

De omzet uit de verkoop van Windows-licenties voor consumentensystemen daalde met 15 procent ten opzichte van vorig jaar, maar de zakelijke verkoop compenseerde dit met een groei van 19 procent. Waarschijnlijk is de groei te danken aan het feit dat veel bedrijven hun oude Windows XP-machines vervangen door versies met een nieuwere Windows-versie. Ongeveer 90 procent van de enterprise-pc's draait momenteel Windows 7 of 8, volgens Microsoft. Microsoft geeft geen details over Windows Phone bij zijn kwartaalcijfers

Het concern maakte wel bekend dat het meer dan 2 miljoen Xbox-consoles verkocht heeft in het afgelopen kwartaal. Daarvan waren 1,2 miljoen Xbox One-systemen. In de afgelopen weken is duidelijk geworden dat Microsoft minder consoles van de nieuwe generatie verkoopt dan rivaal Sony, maar de Xbox One is duurder en in minder markten beschikbaar.

De omzet uit de verkopen van Surface-tablets bedroeg 494 miljoen dollar en dat is 50 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. Het is ook aanzienlijk minder dan de 893 miljoen dollar die Microsoft vorig kwartaal binnenhaalde met Surface-verkopen, maar dat was in het kwartaal met de lucratieve december-periode.

Een van de prominente groeifactoren was Office 365 Home: Microsoft kon in het afgelopen kwartaal 1 miljoen nieuwe klanten bijschrijven, voor een totaal van 4,4 miljoen. Op zakelijk vlak deed de Commercial Cloud-tak het goed met een omzetgroei van 101 procent, waarbij de zakelijke Office 365-omzet verdubbelde en de omzet uit Azure zelfs met 150 procent groeide.

De totale omzet kwam uit op 20,4 miljard dollar en dat is iets minder dan de 20,48 miljard dollar van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst bedroeg 5,66 miljard dollar en ook dat is minder dan vorig jaar, toen 6,05 miljard dollar winst werd gemaakt.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-04-2014 • 07:41

67 Linkedin

Reacties (67)

67
63
54
7
0
1
Wijzig sortering
Edit: Ff verkeerd gepost. Dit is reactie op mensen die de 1,2 miljoen niet laag vinden omdat het slechts om kwartaal 1 van 2014 gaat:

Dan nog. Hij was voor dit kwartaal 1 maand op de markt. Snap dat je bij introductie en met kerst meer verkoopt, maar 3,8 miljoen in 1 maand en een week, tegen 1,2 miljoen in de 3 maanden later. Dat voelt toch alsof de verkopen erna tegenvallen. Het ding is immers nog steeds maar net op de martkt en bij de PS4 zie je dat de verkopen aanhoudend hoog blijven.

Ps. Heb nooit een xbox of playstation gekocht (voordat ik als fanboy wordt neergezet).

[Reactie gewijzigd door Oscar Mopperkont op 25 april 2014 08:00]

Loop maar eens een Mediamarkt in Duitsland binnen. Tot-aan-het-plafond (letterlijk!!) staan de dozen opgestapeld. Er is een Mediamarkt waar ik bijna wekelijks kom, maar het lijkt er ook niet op dat er van die stapel ooit wat verkocht wordt en weer aangevuld. Zal de volgende keer eens kijken of er al stof op ligt.
Daarnaast betekenen deze cijfers de verkopen aan leveranciers, niet aan consumenten. In Duitsland en Frankrijk staan stapels vol met xboxen die ze niet kwijt komen. Heb het met mijn eigen ogen gezien.
Hier in nederland in de mediamarkt ook hoor.
Hoe komt de Mediamarkt in Nederland aan al die Xbox consoles dan? Release is toch pas in september?
Die hebben ze zelf geïmporteerd...
Mm is een duits bedrijf, denk dat hun wat van hun duitse vooraden hierheen hebben gehaald.
Naast de stapels PS4's zeker. Die heb ik ook in stapels gezien . Of waren het lege dozen?
Mag jij me een mm aanwijzen waar dat zo is, want die bij mij heeft enkel alleen nog op reservering. Ik was er toevallig op een dag dat er een aantal ps4 zonder reservering lagen en zag mensen letterlijk met 2 a 3 stuks tegelijk mee naar de kassa lopen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 april 2014 11:43]

1.2 miljoen XB1's???? Dat is wel een heel stuk minder dan de eerdere cijfers van 5 miljoen wereldwijd. Of gaat het hier alleen om Europese of Nederlandse cijfers???
Dit zijn de Xbox Ones die Microsoft daadwerkelijk aan de consument heeft verkocht, niet de 'verscheepte' Xbox Ones die ook nog bij Bol, Mediamarkt en Amazon in het magazijn kunnen staan.

Microsoft heeft dus 1.2 miljoen X1's verkocht in dit kwartaal, en Mehdi heeft eerder aangegeven dat ze tot het einde van 2013 'more than 3 million' verkocht hadden aan consumers. Dat brengt het totaal verkochte Xbox Ones tot 31 maart 2014 op 4.2 miljoen. En als je het dan wil vergelijken met de PS4, die had er in de eerste week van april 7 miljoen verkocht aan consumers.

Verder mis ik in dit artikel een klein puntje op het eind. Ja, de revenue en net income van Microsoft zijn iets gedaald tov hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar dit verklaren ze door diverse afschrijf posten:
- de upgrade bonussen voor Windows 8 en Office, waardoor klanten dus voor weinig of niks de nieuwste versie konden installeren.
- 'Video game deferral', kortweg het meeleveren van games bij de Xbox Ones. De Forza, Titanfall en ik geloof ook Fifa, volgens mij heeft bijna elke Xbox One wel een gratis game meegekregen.
- De boete van de EU

Als je de resultaten corrigeert voor deze posten, dan krijg je dus het daadwerkelijke cijfers van de bedrijfsvoering, en deze liggen zo'n 8% hoger tov hetzelfde kwartaal een jaar eerder. ;)
Ik zie het al. Eerste kwartaal van 2014 betreft het alleen.
Het gaat hier om het afgelopen kwartaal.
Het gaat hier om een kwartaalcijfer, dus de afgelopen 3 maanden (Jan - Mrt). Dit is voor Microsoft kwartaal 3 aangezien Microsoft het fiscaal jaar begint op Juli.

[Reactie gewijzigd door Possemaster op 25 april 2014 07:48]

Die 5 miljoen is sinds introductie, die 1.2 miljoen is enkel van het afgelopen kwartaal. Dus dat klopt wel, aangezien de XB1 langer dan 1 kwartaal op de markt is :)
Het gaat om een kwartaal.
Dit zijn kwartaalcijfers, die 5M verkochte exemplaren zal met de voorgaande kwartalen erbij zijn.

edit: wat is de rest weer snel om te reageren op die fipo ;)
Bij deze zou ik deze reactie willen verwijderen maar dat kan jammer genoeg niet.

[Reactie gewijzigd door iCeQbe. op 25 april 2014 07:51]

1,2 miljoen in het afgelopen kwartaal, het is niet de totale verkoop van de One.
Eén vraagteken is voldoende hoor. Je moet sowieso heel goed opletten. Vaak gaat het om het aantal geleverde units aan retailers. Dat is wel een enorm verschil met het aantal verkopen aan consumenten. Dat was bij die 5 miljoen verkochte XB1s precies hetzelfde.
Je kan er vanuit gaan dat als een product slecht (of tegenvallend) verkoopt, men het aantal geleverde units vermeldt in de hoop wat vertrouwen terug te winnen.
Microsoft heeft sinds de introductie van de Xbox One vijf miljoen exemplaren van de console aan winkels geleverd
nieuws: Microsoft levert vijf miljoen Xbox One-consoles
Het concern maakte wel bekend dat het meer dan 2 miljoen Xbox-consoles verkocht heeft in het afgelopen kwartaal. Daarvan waren 1,2 miljoen Xbox One-systemen..
De vijf miljoen slaat op het totaal, de 1,2 op Q1. Dat is dus wel een verschil.

Verder blijft Microsoft ontegenzeggelijk een sterke speler. Ze hebben in mijn ogen een wat typische en zwalkende strategie, hebben absoluut nog steeds een voorsprong op de zakelijke markt maar zijn niet bezig als een nachtkaars uit te gaan. Sterker nog: ik les op diverse websites (en echt niet alleen Tweakers!) met groeiende regelmaat positieve verhalen over MS' producten.

Microsoft heeft een flinke knauw te verduren gehad door de grote concurenten. En de "comeback" Windows 8 is natuurlijk een zorgenkindje, ondanks de gedane concessies aan het startmenu (wat ik persoonlijk jammer vind, maar who am I). Het is duidelijk dat ze niet opgeven en op veel vlakken een eigen visie hebben en uitdragen. Een positief punt vind ik bijvoorbeeld de "reading mode" die in IE11 voor 8.1 zit. Geen ei van columbus maar een voor Microsoft begrippen kleine revolutionaire toevoeging in een browser die het al lang niet meer moet hebben van diens innovativiteit.

Ik kijk echt met nieuwsgierigheid uit naar de toekomst. Apple, Google en Microsoft blijven voorlopig nog wel de drie grootmachten maar de verhoudingen tussen die drie, zowel op de zakelijke als consumentenmarkt, online en offline, zijn al een aantal jaar sterk in beweging.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 25 april 2014 09:38]

Als ik het goed heb gaat het hier alleen om de verkopen van 1 kwartaal en niet om het totaal aantal verkochte xbox consoles.
De reading optie in IE11 is al ruim 2 jaar standaard in Safari... Zo vernieuwend is het niet..
IE kan heel goed mee met de concurrentie.

En waarom is iemand die graag Windows 8 gebruikt een fanboy? Op wat slaat dat nu? En de Xbox One krijgt enkel een reputatie door een heel luidruchtige minderheid van "so-called" gamers die de Xbox enkel kunnen bekritiseren op grafische kracht; en negeren wat voor unieke functionaliteit het totaalpakket biedt.

Ongeveer ALLE divisies binnen Microsoft hebben goeie groeicijfers getoond opnieuw in dit kwartaal. Microsoft is ZO goed bezig dat ze zelfs blunders zoals Windows 8 gemakkelijk overleven.
Groeicijfers ?

De totale omzet kwam uit op 20,4 miljard dollar en dat is iets minder dan de 20,48 miljard dollar van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Ligt misschien aan mij maar ik zie geen omzetgroei.
Sterker nog als er meer omzet uit de surface kwam maar de totale omzet gelijk was moet er ergens anders minder omzet zijn.
Daarnaast de omzetgroei in de clouddiensten als office gaan ten koste van de omzet in normale software op je pc. m.a.w het is een verschuiving van de omzet. Bij de ene gaat er af, bij de ander erbij, onder de streep is de omzet gelijk.
De winst is zelfs ook minder dus je kan eigenlijk stellen kan de kosten ook nog omhooggegaan zijn.

Neemt echter niet weg dat ze denk ik goed bezig zijn bij MS en ze heel snel kunnen terugkomen.
Ik heb het over alle divisies; niet over omzet groei.

Het aantal klanten steeg over bijna de hele lijn; wat toch maar eens bewijst dat er nog steeds heel erg veel interesse is in Microsoft producten.

Er is echt geen reden om je zorgen te maken over Microsoft; die overleven dit wel.

[Reactie gewijzigd door Jarrichvdv op 25 april 2014 13:13]

De omzet komt toch uit alle divisies.

MS maakt nog steeds dik winst, 5,5 miljard per kwartaal is heel leuk.
Ik denk en hoop ook dat ze terugkomen en android meer concurrentie geven. Zou ook gezonder zijn.
Tja, jij hebt het over een school. Daar is het trui gehalte (á la wijlen Ome Steve) over het algemeen toch hoger. Hetzelfde wat jij zegt over Microsoft gebruikers kan ik ook zeggen met betrekking tot Apple gebruikers: Alleen hipsters gebruiken een Macbook omdat het een soort van status symbool is. En dan hebben we ook nog de Pinguins (Linux) die anders willen zijn dan de andere, puur omdat ze anders willen zijn.

En iemand een Microsoft fan noemen omdat hij Windows 8 fijn vind werken is ook raar. Dan kan ik hetzelfde zeggen over je preferentie voor een Macbook en/of Chromebook. Daar heb ik mijn eigen mening over (vooral Chromebook, daar kan je NIKS mee in een professionele omgeving) maar dat laat ik nu maar even terzijde.

Om even terug on-topic te gaan, zelf zie ik een stijgende lijn met betrekking tot Windows tablet gebruikers in mijn omgeving. Het gaat hier dan vooral om de net uitgekomen Baytrail tablets. Als Microsoft de nieuwe Surface met een Baytrail (dus niet alleen de Pro, retire a.u.b. Windows RT) hebben ze een succesnummer. De Windows laptop zal ter zijner tijd wel uitsterven maar die worden dus allemaal vervangen door Windows tablets.

[Reactie gewijzigd door Random IT Man op 25 april 2014 09:28]

Ik mag hopen dat jouw categorisering van Apple en Linux gebruikers niet gemeend is? Het is mij niet helemaal duidelijk of je Frustrus wou duidelijk maken hoe zijn brede statement over Windows gebruik er uit ziet voor andere mensen, of je je eigen mening wilde duidelijk maken.

Ik gebruik zowel Windows als Linux. Beide zijn geschikt voor verschillende taken. Ik ben al meer dan 10 jaar een hevige Linux fan, maar ik vind ook dat Windows 8 (en 7 daarvoor) geen slechte omgeving zijn voor de meeste mensen.

Alleen vind ik het ontwikkelen van software en het vervullen van veel routinetaken toch heel wat handiger op Linux, maar ik weet dat dat grotendeels aan persoonlijke ervaring en smaak te wijten is.

Dit alles om maar even aan te tonen dat je best niet elke gebruiker van <noem een software pakket of hardware product> over dezelfde kam hoort te scheren.
Die categorisering was uiteraard ter reactie op Frustrus. =P Zelf ben ik ook best een fan van Linux maar gebruik ik over het algemeen Windows. Macbooks zijn mooi, maar wel heel erg duur voor wat er daadwerkelijk qua hardware in zit. Ik blijf echter bij mijn standpunt dat je met Chromebooks in de professionele wereld helemaal niks kan.
Ik was recent verbaasd te horen dat een vriend van mij (ook een software ontwikkelaar) als "hoofdcomputer" een oude chromebook met Linux op gebruikte. Hij was er verder vrij productief mee, maar natuurlijk weet ik niet of het nog als Chromebook telt wanneer er een desktop-Linux distributie op te vinden is :)
Dus alleen omdat iemand win8 wel fijn vind, is hij meteen een fanboy? Toe maar....

Dure window laptops? Tuurlijk, die zijn er, maar alsof Apple zo heel goedkoop is. Je gaat nu tegen je eigen argument in. En ja... Chromebooks.. Ik zelf ken er niemand.

Verder. IE10 en IE11 zijn erg fijne en snelle (sla de benchmarks er maar op na) browsers. Sowieso fijner dan FF als je mij vraagt. Chrome weet ik niet.

WP8 doet het over de hele linie niet verkeerd en is redelijk aan de weg aan het timmeren. Om mij heen juist een hoop die naar WP overstappen.

kort samengevat. Ga niet uw mening als feit ventileren. Ik heb meer het idee dat je juist anti MS bent en juist aan het flamen bent.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door rene_fb op 25 april 2014 09:39]

IE11 mag dan wel een heel stuk sneller zijn, het blijft voor developers nog geregeld een doorn in het oog, enkele problemen die we recentelijk zijn tegengekomen ( ook na klachten van klanten ):

- Fixed background images en smooth scrolling is kapot i.s.m W8, achtergrond knippert/verspringt en dit kun je alleen fixen door de achtergrond weg te halen of smooth scrolling uit te schakelen ( of een javascript oplossing ). Dit is nogal problematisch met de opkomst en groeiende vraag naar full-screen foto websites.
- Sinds IE10 heeft MS besloten om DX kleuren filters eruit te slopen, nu is het de enige browser die NIET met CSS3 een afbeelding kan grayscalen ( iets wat IE9 bijv wel gewoon kan ), nu moet je dus extra javascript inladen puur en alleen voor IE11 wat weer nadelig is voor je pagespeed.
- IEs debugger werkt lang niet zo fijn en gebruiksvriendelijk als Firebug

Toegegeven, het is lang niet meer zo'n ramp als vroeger met IE7 en vooral IE6, het kost ons geen dag extra debuggen meer, maar Microsoft maakt nog steeds af en toe rare beslissingen die haaks staan op het protocol dat andere browsers hanteren. Chrome en Firebug lite is trouwens ook een ramp..

[Reactie gewijzigd door quintox op 25 april 2014 20:35]

Je ziet daar iets verkeerd volgens mij. Macbooks zijn juist vaker bij de mensen die geen verstand van computers hebben en gewoon iets willen dat werkt. En chromebooks zijn populair bij mensen met laag budget die met hun laptop alleen browser en heel casual tekstbestanden verwerken. Zodra je meer doet moet je wel naar Windows en Mac en als je er verstand van hebt weet je ook dat de prijs/prestatie van Windows laptops stukken beter is en je er bovendien alsnog meer mee kan dan met Macs.

En zeggen dat iemand MS-fanboy is omdat hij Windows 8 wel lekker vind werken? Hij is gewoon wat sneller met leren van nieuwe dingen dan anderen. Het oude startmenu is namelijk vreselijk log en onoverzichtelijk. Iedereen zit gewoon te janken hierom omdat ze eraan gewend waren. Maar uiteindelijk ben je met win8 een stuk sneller bij je software.
"Het oude startmenu is namelijk vreselijk log en onoverzichtelijk. Iedereen zit gewoon te janken hierom omdat ze eraan gewend waren. Maar uiteindelijk ben je met win8 een stuk sneller bij je software. "
Daar zullen al die mensen die CS of Start8 etc gebruiken het niet mee eens zijn, idem dito.
Ik wil niet naar een ander scherm/ metro om iets op te starten.En m,n taakbalk wil ik lekker clean houden.
Microsoft brengt het startmenu niet voor niets terug in 8.2. Het weglaten was een bruggetje te ver voor velen.
Mooi dat Surface het goed doet, want de Surface Pro is toch wel een juweeltje.
Dat is wat er in de psychologie de "status quo"-trap wordt genoemt. Heel veel mensen maken die fout bij beslissingen: Waarom iets veranderen als het goed werkt?
Feit is dat je met stukken minder handelingen bij al je software komt met het nieuwe startmenu en bovendien een overzichtelijkere indeling kan maken.
Het is ook deels een koppig reactie door het feit dat nagenoeg alle reviewers muis en toetsenbord als tweederangs hebben bestempeld met het nieuwe startmenu. Maar omdat het beter werkt voor een touchscreen betekent dat nog steeds niet dat het minder werkt dan het oude startmenu als je geen touchscreen hebt.
Ik werk zelf in de automatisering en ik en veel van mijn collega's vinden juist dat ms het wel goed doet. Dus de redenering dat ms het alleen moet hebben van mensen met een gebrek aan computerkennis gaat niet op. Chromebooks zijn leuk als je enkel hoeft te tekstverwerken, surfen en dat soort zaken maar komen verder functionaliteit te kort, tevens is Google nu niet echt een bedrijf dat bekend staat om de bescherming van zijn klantgegevens

Verder heb je het over "dure laptops van 400 euro". Voor dat geld heb je naar mijn weten geen MacBook... Die zijn met vergelijkbare hardware namelijk 3 keer zo duur...
Ik denk dat MS heel erg achteruit gaat. Op telefoon gebied hebben ze het moeilijk, windows 8 heeft het moeilijk
Altijd dat gezeur op Windows 8. MS gaat niet achteruit, MS kijkt naar de toekomst en heeft daar een bepaalde visie over. En dan moet er ergens dus een overgangsfase zitten. Touch is de toekomst, en dan heb ik het vooral over de komende generatie. Niet de generatie waar jij en ik in zit. Als ik kijk naar de twee kleintjes (2 en 4 jaar) die hier rondlopen, dan verwachten ze dat alles touch is. Ze proberen zelfs de zenderlogo's op TV te swipen.
En nu zitten we dus nog met een hybride Windows. Maar als microsoft zich sterk weet te houden zal de Metro-interface wel de overhand gaan krijgen. Ga eens echt werken met een Windows tablet, en als je er een beetje aan gewent ben geraakt merk je echt wat een fantastisch besturingssysteem het er voor is.

En wat betreft de (uitstervende) desktops; werkt net zo prima als 7. Wat een overtrokken gezeur over dat startmenu, en iedereen praat elkaar na. Pin gewoon je vaak gebruikte programma's vast op de takenbalk, hoef je nooit meer naar het startmenu. Dan moet je nog maar 1 klik te doen om een programma te starten.

Wat betreft telefoongebied: Ik heb met ios en android gewerkt en ben nu net overgestapt op Windows phone 8. Ik weet niet of je al eens een Windows Phone 8 telefoon in je handen gehad had, maar van alle telefoons waar ik mee gewerkt heb is dit toch wel de meest fijne ooit. Strakke interface, alles werkt lekker vlot en snappy en logische bediening. En niet zoals ios alleen maar icoontjes of een wirwar aan verschillende desktops met gekleurde niet-univorme widgets als in Android.

Iedereen heeft het hier over dat bedrijven moeten innoveren... maar als dat gedaan wordt is het ook niet goed. Wat dat betreft kunnen gevestigde bedrijven weinig goed doen lijkt wel.
MWah of xbox het moeilijk heeft....het kan beter zeker vergeleken met Sony nu maar ze hebben er toch al zo'n 5 miljoen verkocht. De 360 deed in het eerste jaar zo'n 10 miljoen stuks (wiki) en voor de One is het jaar nog niet om. Denk dat ze meer iets met de prijs moeten doen maar het is zeker geen slecht apparaat (heb zelf nog steeds niet gekozen welke console van de 2 het wordt maar de 360 heeft mij hier meer plezier gebracht en doet het nog steeds).

Win 8 is zo slecht nog niet maar geeft wel aan hoe een hype op internet een naam kan slopen. Onwetendheid en dergelijke. Zelf hier een lap en bak met win 7, heb voor meerdere mensen met 8 mogen werken en vond het niet zo lekker als ze zeiden maar er is wel beter mee te werken dan de verhalen die er de ronde deden. De nieuwe update heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Windows laptops te duur? Tja vergeleken met Macs is het juist budget en ook die zijn goed maar het hangt van de verwachting af. Een laptop van 500 is niets mis mee, verwacht alleen geen hoogwaardig 3D werk. Daar zijn verkopers voor of zelfstudie om gewoon uit te zoeken wat je nodig hebt.

Zelf gebruik ik netjes IE10 en daarnaast chrome en dat zonder problemen (dit zal voor de meesten blasfemie zijn ;) maar ik heb echt geen problemen met de MS browser). Wel reageert chrome soms wat vlotter.

Zit zelf in het onderwijs en chromebooks? (wat zijn dat :P). Macs kom ik ook niet veel tegen (met name door het prijsprobleem, niet de kwaliteit hoor).

Wel heb ik een idee, wat Harsh Critic ook zegt, dat de surface tablets met keys een goede vervanger kunnen worden voor de basic notebooks (en RT er uit).
Wat een complete onzin. Voor een normaal mens is het gebruik van een bepaald besturingssysteem geen doel op zich. Men kiest een besturingssysteem omdat er bepaalde taken mee uitgevoerd kunnen worden of omdat er bepaalde programma's op draaien.

Ik ken zat mensen met een Linux- of Mac-computer die altijd in de problemen zitten. Dit apparaat heeft geen OSX-drivers. Dat programma is niet beschikbaar voor de Linux. Zus spel draait alleen maar op Windows. Jank, jank, jank, boehoe!

Ik: "Nou, als je nu gewoon Windows 7 of 8 gebruikt, dan kun je ALLES draaien wat je wil."
Antwoord: "Ik gebruik geen MS rommel!"

OK. Blijf jij lekker doorkloten met de Mac of met Linux. Dan trek ik wel een willekeurig apparaat, programma of spel uit het schap in de wetenschap dat het op mijn computer WEL werkt.

Is OSX dan slecht? Neuh.
Is Linux dan slecht? Ook niet.
En Windows dan? Ook prima.

Het punt is alleen dat je eerst moet bekijken wat je allemaal wil doen, en daar een OS bij moet kiezen. Wil of moet je werken met Final Cut Pro of Aperture? Dan pak je een Mac. Werk je vooral met software die alleen onder Windows draait, dan pak je een Windows-computer. Wil je zo goedkoop mogelijk een server opzetten die op een niet-x86 CPU draait en die je vanaf afstand kunt beheren en updaten vanuit een centraal repo? Dan Linux.

Gan niet eerst je OS kiezen *dan* kijken of je ermee kunt doen wat je wil, en programma's erin wringen met omwegen zoals Wine of virtual machines. Dan ben je anti-productief bezig.

En nee, "Windows moet elke 6 maanden opnieuw geïnstalleerd worden / wordt traag / crasht constant" is bullshit. Het is niet meer Windows 95. Eens per 3 maanden de bezem erdoor met CCleaner of Wise Disk Cleaner Portable is zat. (En zelfs dat is gemakzucht, zodat je niet zelf je tijdelijke bestanden hoeft te verwijderen.) Mijn Windows-installaties, en degene die ik onderhoud, draaien jaren en jaren aan één stuk zonder een kik te geven.

Mensen die "altijd problemen met Windows hebben" zijn vaak degene die constant met hun computer kloten en als een kip zonder kop NEXT, NEXT, NEXT, FINISH klikken in de installer van elk freeware-programma onder de zon (dat dan gebundeld wordt met vage rotzooi).

(PS: Al moet ik wel toegeven dat KB292229 een ***-update is. Die heeft hier in de buurt een hele rammel Windows Vista en 7 computers plat gegooid. Die moet echt terug getrokken worden.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 25 april 2014 12:50]

Omg hoeveel mensen gaan nog replyen dat het kwartaal cijfers zijn.
5 miljoen is verscheept naar groothandel/distributiekanaal
1,2 miljoen lijkt op daadwerkelijke verkopen aan eindgebruikers
Toch wel opvallend dat de consumenten licenties niet groeit met het einde van xp. Toch een teken aan de wand dat men tablets gebruikt of helemaal iets anders. Of zullen er nog anders oorzaken zijn?
Vermoedelijke hebben vele consumenten gewacht op 8 april en zijn ze zich nu aan het orienteren op vervanging van hun Windows XP. Ik heb in mijn omgeving al van diverse mensen de vraag gehad wat te doen. Men wacht klaarblijkelijk graag zo lang mogelijk. In Q2 verwacht ik een substantiële stijging van de verkoop aan consumenten.

Zoiets als je belastingaangifte uitstellen tot 31 maart...
Inderdaad, de stijging zal nog komen. Hoewel de ondersteuning voor XP officieel gestopt is kunnen bedrijven tegen betaling nog verlengde ondersteuning krijgen.
1.2 miljoen xbox one verkocht aan verkopers of consument?
Verkopers, het aantal aan consumenten ligt veel lager aangezien er veel voorraad is bij winkels. De cijfers kloppen wel aardig waarbij er q4 2013 3,9 milj werd gemeld en nu 1,2 = 5,1 miljoen. Kijk je echter naar de echte verkoopcijfers via NPD en andere bronnen dan ligt het aantal verkochte units aan consumenten veel lager. Vergeleken met de xbox 360 zijn het goede cijfers, maar de grote concurrent verkoopt veel meer. Ook in de landen waar beide beschikbaar zijn.
De lancering was goed ten opzichte van de Xbox 360, de kwartaalcijfers zijn slechter dan ten tijde van de Xbox 360. Het eerste kwartaal na de lancering van de Xbox 360 (die ook in november gelanceerd werd) werden er 1,7 miljoen Xboxen geleverd en de 360 had toen te kampen met leveringsproblemen. Nu zijn er 1,2 miljoen exemplaren geleverd, en de winkels krijgen ze amper verkocht.
Productie was ook dramatisch van de 360 en starte pas vlak voor launch(69 dagen) waardoor ze maar 1,5miljoen consoles konden verkopen tijdens launch, de vraag daarna bleef dus redelijk constant. Nu met de Xbox One hadden ze er 3,9 miljoen de deur uit gekregen en zakt het momentum nu dus flink in.

bron: http://vgsales.wikia.com/...60#Xbox_360_sales_figures (uit financial reports)

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 25 april 2014 10:26]

heb je hier bewijs van, Dat de winkels ze amper krijgen verkocht ? of is dat je eigen onderbuik gevoel mening ?
Dit soort acties heb je niet als ze als warme broodjes over de toonbank gaan:

http://konsolenschnaeppch...loads/2014/04/image16.png (Mediamarkt DE)

Verder is Amazon.co.uk van 429 pond kaal naar 349 pond + Titanfall gegaan.

VS : http://kotaku.com/target-...ndle-with-a-fr-1559399679 Titanfall bundel met jaar live voor 450 dollar

Retailers moeten van de voorraad af.
de titanfall releas is een Microsoft actie dus geen voorraad verkoop van de retailers. Bovendien is de xbox duurder dan Sony en officieel niet in Nederland en andere landen te koop, dat kan ook een van de reden zijn dat de verkoop minder is. Sony verkoopt de playstation met verlies en probeert geld te verdienen aan de games. Microsoft probeert er kennelijk wel iets aan te verdienen aan de xbox zelf en verkoopt hem voor een meer winst gevende prijs.
Niet in combinatie met zulke prijsverlagingen, en er is een reden waarom wij een 'Tier 2" land zijn. Microsoft heeft zich gefocust op de markten waar het gros van de Xboxen traditioneel verkoopt dus 85-90%(alleen VS is al 50+%). Dus verwacht zelf niet een groot effect van die launch op de verkopen.
Ik denk dat die 1.2 toch aan consumenten is hoor... Zou toch logisch zijn, ze hadden er vorige keer op het einde 3 miljoen verkocht aan consumenten en 3.9 aan de winkels. Dus 1,2 + 3,9 = 5,1 aan winkels. Dus zitten er nog steeds een 800-900k in de omloop.
Nee, die 1.2 miljoen zijn de leveringen aan bedrijven. De verkopen aan consumenten worden in financiele verslagen nooit aangegeven. Van die 5.1 miljoen exemplaren zijn er dus waarschijnlijk nog zo'n 800-900K in omloop.

Bedenk dat MS bekend heeft gemaakt dat ze eind december 3 miljoen Xbox Ones aan consumenten hebben verkocht. In de drie maanden erna zijn volgens de NPD 700K X1s verkocht. De Amerikaanse markt is veruit Microsofts grootste markt voor de X1, boven de 50%. Er zijn dan daarboven op maximaal 500K X1s in de rest van de wereld verkocht. zijn. De totale wereldwijde verkoop aan consumenten van de X1 zal dan ergens rond de 4.2 miljoen exemplaren liggen.

Sony heeft bekend gemaakt dat ze 7 miljoen PS4s aan consumenten hebben verkocht. In het huidige tempo zit Sony rond E3 in juni al op 9 miljoen terwijl MS blij mag zijn als ze boven de 5 miljoen. MS zal het moeilijk krijgen om exclusieve games te kopen zoals ze gewend zijn, de vraagprijs zal steeds hoger en hoger worden naarmate de PS4 dominanter wordt.
Dat valt eigenlijk best mee, ze verkopen meer xbox one's dan de vorige versie.in de zelfde periode. En om nu te zeggen dat 5 miljoen verkochte exemplaren niets is en 7 miljoen enorm veel gaat mij een beetje ver.
Kennelijk is de playstation populairder maar dat houd niet in dat ie beter is.
Windows besturingssysteem wordt ook beter verkocht dan Apple of zelf beter dan een min of meer gratis besturingssyteem Linux. is het besturing systeem hierbij nu beter. en dan gezien de verkoop en gebruik, enorm veel beter ?
Alleen Microsoft heeft daarnaast wel geld itt tot Sony die het financieel moeilijk heeft.
Plus hij is niet wereldwijd beschikbaar in tegenstelling tot de ps4.
En de PS4 is nog steeds moeilijk te krijgen, in tegenstelling tot de Xbox One. Als ik kijk bij Bol.com staat daar nog steeds +/- 12 weken.
Ik denk niet dat dat veel verschil maakt. In de vorige generatie was de Xbox alleen marktleider in US en UK. Dat zijn de twee markten die het meeste prioriteit hebben voor Microsoft. Microsoft probeerde die markten te beschermen door daar ontzettend veel units te lanceren en volop te marketen. Maar zelfs in de US en UK weet Microsoft niet meer te verkopen dan Sony.

De andere markten hebben bijna geen prioriteit voor Microsoft omdat die landen al zeer PlayStation centric zijn en dus door Sony compleet gedomineerd worden. Het is dus niet zo dat ze in september ineens miljoenen consoles gaan verkopen.
Mooie cijfers en de analisten zijn het er mee eens. Er zit daarnaast ook nog de afbetaling aan de EU in. Het aandeel staat op +3% terwijl het aandeel het de laatste tijd toch al goed doet.
maar de Xbox One is duurder en in minder markten beschikbaar.
Tja, maar overal waar die wel uit is, liggen er stapels in de winkel (en MS telt dit keer 'levering aan winkels' ipv 'echt verkocht aan de consument'), en de PS4 is misschien wel wereldwijd beschikbaar, maar loop maar eens een winkel binnen en probeer er eens 1tje te vinden (behalve op de dag dat er net een nieuwe lading binnen is, DAN maak je misschien kans, want bijna alles is al weg ivm bestellingen)..
De xbox verkoopt blijkbaar behoorlijk slecht als er dit kwartaal maar 1,2 miljoen geleverd zijn. Ik snap echt niet dat microsoft hem niet overal lanceert. Aangezien de ps4 amper te krijgen is zou hij hier nog best aardig verkopen denk. Waarom wachten ze tot september?
Ik vraag me af hoeveel zakelijke pc's win 8 hebben. Ik denk een op de 1000? als niet minder? zal vooral windows 7 zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee