Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties

Vodafone heeft de details bekendgemaakt van zijn nieuwe Smart-abonnementen. De provider heeft ten opzichte van de oude BSW-abonnementen een nieuwe vorm toegevoegd met 700MB data. Alle Smart-abonnees kunnen op 4g, zegt de provider.

Bij de Smart-abonnementen zitten vaste toestelkortingen; klanten kunnen dus niet kiezen voor een hogere maandelijkse bijbetaling om eenmalig een lager of geen bedrag te hoeven betalen, zoals bij Red-abonnementen kan.  Er zijn drie Smart-abonnementen met toestellen en twee sim-only opties. De duurste optie, Smart 700, is alleen beschikbaar met toestel.

De Smart-abonnementen vervangen de huidige BSW-abonnementen en blijven naast de vernieuwde Red-abonnementen bestaan.  De nieuwe abonnementen zijn verkrijgbaar vanaf maandag. Dan gaan ook de nieuwe voorwaarden in voor alle abonnementen, zoals de mogelijkheid om extra data te kopen als de bundel op is of om op een lagere snelheid van 64/32Kbit/s door te internetten. Vodafone stopt bovendien met de abonnementen met onbeperkt internet vanwege een nieuw it-systeem, waarin die abonnementen niet staan.

Abo's per 7 aprilDataSnelheidBelminutenSMSPrijs
Smart 200 200MB 25Mbit/s 100 Onbeperkt €29
Smart 500 500MB 25Mbit/s 150 Onbeperkt €35
Smart 700 700MB 25Mbit/s 200 Onbeperkt €40
Red Essential 1GB 30Mbit/s 300 Onbeperkt €44
Red 2GB 30Mbit/s Onbeperkt Onbeperkt €49
Red Super 6GB 50Mbit/s Onbeperkt Onbeperkt €75
Red Plus (buitenland)* 2GB 30Mbit/s Onbeperkt Onbeperkt €95
Sim-only 7 aprilDataSnelheidBelminutenSMSPrijs
Smart 200 200MB 25Mbit/s 100 Onbeperkt €19
Smart 500 500MB 25Mbit/s 150 Onbeperkt €22
Red Essential 1GB 30Mbit/s 300 Onbeperkt €34
Red 2GB 30Mbit/s Onbeperkt Onbeperkt €44
Red Super 6GB 50Mbit/s Onbeperkt Onbeperkt €60
Red Plus (buitenland)* 2GB 30Mbit/s Onbeperkt Onbeperkt €85

Bij Red Plus is alles binnen de bundel, ook het mobiele internet, bruikbaar in alle 43 Voordeellanden van Vodafone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

Zelfs als ze 50% korting geven op sim-only zijn dit nog steeds absurde prijzen. Helaas geen echte concurrentie in Nederland.

In Oostenrijk heb je voor 10 euro per maand
  • 1.500 belminuten
  • 1.000 smsjes
  • 2GB data (2Mbit/s down en 1Mbit/s up. Dit zijn echte Mbit/s en niet beloofde Mbit/s en als je 2GB op is dan heb je nog onbekerkt 64 Kbit/s)
  • 6 TV zenders
Voor 15 euro per maand heb je
  • 2.000 belminuten
  • 1.000 smsjes
  • 3GB data (8Mbit/s down en 4Mbit/s up. Dit zijn echte Mbit/s en niet beloofde Mbit/s en als je 3GB op is dan heb je nog onbekerkt 64 Kbit/s)
  • 6 TV zenders
http://www.drei.at/portal...arife/telefonie/hallosim/

Wil je liever een toestel? Voor 30 euro per maand heb je de nieuwste HTC One M8 voor 199 euro en je krijgt
  • 2.000 belminuten
  • 1.000 smsjes
  • 4GB data (21Mbit/s down en 5Mbit/s up en als je 4GB op is dan heb je nog onbekerkt 64 Kbit/s)
  • 6 TV zenders
En voor de die-hards. 49 euro per maand, HTC One M8 gratis
  • onbeperkt belminuten
  • onbeperkt smsjes
  • 6GB data (42Mbit/s down en 5Mbit/s up en als je 6GB op is dan heb je nog onbekerkt 64 Kbit/s)
  • 50 TV zenders
http://www.drei.at/portal/de/privat/tarife/telefonie/hallo/
En dat is dan een land met meer dan het dubbele oppervlak dan Nederland en de helft qua inwoners. Providers moeten dus meer afstand overbruggen met de masten (= meer masten), er zit veel verschil in hoogtes (= lastiger te overbruggen) én de kosten moeten gedekt worden door minder mensen. En tóch is het daar een factor heel veel goedkoper. Ik vraag me dan af waar het aan ligt. Jammer genoeg dat de frequentieveiling zo belachelijk duur uitgevallen is en dat de frequenties nu voor een aantal jaar vast liggen, want nu is de hoop op een goedkope concurrent met goede voorwaarden compleet aan diggelen.
Omdat er in NL gewoon geen aanbieder is die de markt open breekt. Ziggo Mobiel doet het wel goed. 300 belminuten of sms met 1GB internet voor 15 euro, nette prijs. Het kan dus wel..
Op voorwaarde dat je Ziggo abonnee bent.
Geen 4G, en je lift mee op Vodafone zijn netwerk.

Ik hoop alleen dat het niet zoals Robin Mobile / Bliep na een tijdje duurder moet worden.
Wel een voordeel dat het per maand is
Jup, ik gaat ook overstappen op Ziggo om juist die reden. Zit nu op Vodaphone. Mensen moeten ook overstappen zodat de concurrentie scherp blijft. Als we nou massaal overstappen naar een andere partij gaan de prijzen weer omlaag bij Vodaphone.
Weer dat verhaal over die veilingen. Dat is omgerekend 50 ct per telecomklant per maand. Dat rechtvaardigt niet de absurde prijsverhogingen de laatste jaren.
Nou, wat je aan frequentie ruimte hebt binnengehaald op de veiling moet je wel gaan omzetten naar een netwerk. Kabels, netwerkapparatuur, installatie, configuratie etc. gaat nog veel meer geld inzitten.
Precies.
Het probleem in Nederland is dat providers kunnen vragen wat ze willen.
De klant wordt uitgeknepen en laat dit nog toe ook.
Op een gegeven moment valt het kwartje en zullen klanten massaal weglopen.
Het lijkt wel of de providers waaronder Vodafone daar ongevoelig voor zijn of dat ze alleen maar aan korte termijn winst denken.
Je kunt wel weglopen maar waar wil je naar toe? Een andere provider die teveel vraagt?
Dat is het probleem.
De providers volgen elkaar op de voet, zodoende zijn de verschillen veel te klein.
In bereik/dekking zit wel wat verschil maar daar heb je het wel mee gehad.
Gezonde concurrentie is er zeker niet.

Waar zijn de tijden gebleven dat je beltegoed onbeperkt houdbaar was? (Wat van jou is blijft van jou)...
Waar zijn de tijden gebleven dat je beltegoed onbeperkt houdbaar was? (Wat van jou is blijft van jou)...
Daar moest je ook voor vechten hoor ...
Ik heb 2x een dutchtone abo zo naar prepaid gezet, omdat er 160+ gulden in stond nog.
het kostte me vrij veel telefoontjes met de betreffende helpdesks en juridische afdelingen om die tegoeden om te laten zetten.

Uiteindelijk via zo'n bel en geld nummer mijn tegoed terug gehaald ( prepaid was ook niet onbeperkt in die tijd ;) )
Als er straks geen extra kosten meer zijn om buiten de grenzen van je eigen land te bellen en te internetten, dan neem ik gewoon een abonnement uit het buitenland. Vast wel dat je ook je bestaande nummer kunt porten.
Bizar dat verschil in prijs. Nogmaals het bewijs dat telefonie en mobiel internet in Nl overpriced is...
In Oostenrijk zijn de kosten voor de licenties een stuk lager (de toen 4 aanbieders hebben in totaal nog geen 40 miljoen euro betaald tegen 4,4 miljard in Duitsland en 3,8 miljard in Nederland), echter is het bouwen van het netwerk een stuk duurder door de vaak onherbergzame gebieden waarin de antennes geplaatst moeten worden.

Verder is de concurrentie van de netwerken in Oostenrijk moordend mede dankzij de door jou vergeleken Drei (wat onderdeel is van Hutchison Whampoa) een provider uit Hong Kong welke in Oostenrijk behoorlijk agressief omgaat met de andere netwerk aanbieders.
Voordat Orange door Drei werd gekocht waren de prijzen in Oostenrijk al heel laag. Orange Oostenrijk had in 2009 simonly voor 7,5 euro per maand 1000 bel/sms en 1GB data.

In de afgelopen jaren zijn prijzen van mobiele bellen/internet in Oostenrijk en veel andere Europese landen, veel lager dan in Nederland.

Mijn 2009 Vodafone sim-only was 13 euro per maand voor 500 bel/sms + 1GB data. Mijn belminuten gingen 2 maanden extra mee en nu gaan ze 0 maanden extra mee. De licentiekosten (gebaseerd op 10 jaar afschrijving) kunnen deze prijsverhogingen niet verklaren. 500 bel/sms + 1GB voor 13 euro en nu betaal je 19 euro voor 100 belminuten onbeperkt sms en 200MB data.
Na jarenlang steeds de nieuwste toestellen te hebben genomen bij een abonnement (met 129 euro bijbetalen voor een Galaxy S3 voor een abbo van 34 euro per maand) ben ik er nu toch echt helemaal klaar mee!

De abbonnementen zijn allemaal schreeuwend duur. De meeste mensen sms'en niet meer, bellen wordt ook steeds minder of je gebruikt Skype. Uiteindelijk houden we straks alleen abbonnementen over met een databundel. En laat het internetverkeer nu net de grote melkkoe zijn van de providers. Torenhoge debiele investeringen in 4G terwijl je niet eens een goed dekkend 3G netwerk biedt. EN voor 4G weer een nieuwe dure telefoon aan moeten schaffen, en nóg eens bijbetalen om 4G te mogen gebruiken. En 4G is nog lang niet landelijk dekkend. Ja toedeledokie Vodafone!

Ik merk dat ik mijn S3 lang niet ten volle benut. Af en toe een spelletje, veel whatsapp en soms bellen. Wat moet ik nog met een duur toestel en abbonnement?
Nu zie ik dat zelfs sim-only abbo's al boven de 20 euro liggen, en dan heb je een flut databundeltje. Alles basic, maar wel betalen.

Over een paar maanden krijg ik via mijn werk een Blackberry Z10, waar ik gewoon mijn eigen apps op kan installeren. Mijn privé Vodafone abbo gaat de deur uit (bereik is hier overigens om te huilen, en dat hebben ze zelfs toe moeten geven!). Ik ga lekker mijn zakelijke mobiel gebruiken, dat kost mij niets extra.
ik heb al paar geen abbo meer de prijzen slaan gewoon nergens op, elke keer hebben hun weer een nieuwe smoes om de prijzen te verhogen.
Ik gebruik nog altijd mijn S2, voldoet nog prima. Heb afgelopen jaar mijn abo verlengt met 1 jaar sim-only maar ook dat is veel te duur. Ik woon in het zuiden van Limburg en de snelheden zijn echt belabberd. 3G my ass, het 3G icoontje zie ik zelden.

Ik ben er ook helemaal klaar mee. Ik ga in deze regio nooit meer naar een 'premium' aanbieder want ze bieden helemaal niet waar je voor betaalt. Investeren in een goede dekking is hier waarschijnlijk niet rendabel ofzo. Ik moet nog uitzingen tot oktober, maar dan ben ik ook definitief weg bij Vodafone. Pak wel lekker goedkoop Ziggo abotje. Als die geen hoge snelheden bieden maakt me dat niet uit. Voor 15 euro in de maand ben ik klaar, en kan ik ook nog eens 5 keer meer data verstoken in de maand!
Even voor de duidelijkheid: dit zijn de basisprijzen zonder kortingen. Het kan goed zijn dat Vodafone dezelfde kortingen gaat geven als nu.

Het volgende is ook belangrijk: VTS Service (leentoestel) zit niet meer standaard in het abonnement, alleen bij Red Super en Red Plus. Deze is voor 2,50 extra per maand te activeren.

@ZeroSect0r

Niet geheel juist aangezien de "kortingen" veel kunnen veranderen (in de ene periode wordt er meer korting gegeven dan in de andere). Desalniettemin, het zijn geen liefdadigheidsinstellingen; bedrijven moeten eenmaal zoveel mogelijk winst maken.

[Reactie gewijzigd door simtastic.nl op 5 april 2014 08:59]

Die kortingen zijn een sigaar uit eigen doos. Stel je wilt het meeste verkopen voor 50 euro. dan maak je er 60 van en zeg je tegen de mensen dat ze 10 euro korting krijgen. Zo werkt het gewoon in de hele retail business. Van / Voor prijzen is het precies hetzelfde.
Wow de sim only prijzen zijn wel flink gestegen!

Ik heb in februari een sim-only contract afgesloten die per mei in gaat. Ik heb toen red gekozen: 2 gb internet met onbeperkt bellen en smsen voor 32 euro per maand. Nu is dat gewoon 44 euro!!!]
Ik vind het wel opvallend, in januari zijn de prijzen ook al verhoogd en in het vorige artikel over het Smart abonnement stond er niets over? Ik mag verlengen nu, m'n abonnement loopt af in juni, maar ik wacht liever even tot de nieuwe regels (snelheidsbeperking na datalimiet).
De prijs wijzigt niet. De prijs is nu 39 euro per maand, en op 7 april nog steeds. Jij betaalt 32 euro per maand, omdat je een netwerkactie hebt waarbij je gedurende de contractsperiode 7 euro korting krijgt. Iedereen die bij elk bericht met nieuwe tarieven DUUR! schreeuwt, moet er eerst even bij stilstaan dat deze tarieven altijd exclusief netwerkacties zijn. De tarieven van abonnementen van twee jaar geleden met 2 GB data of met onbeperkt bellen lagen excl. netwerkacties destijds veel hoger.
Je hebt wat betreft de netwerkactie gelijk. Maar ik zie toch echt in de prijzentabel bij dit tweakers artikel staan dat Red Sim Only vanaf 7 april 44 euro gaat kosten? Hoe kom jij op die 39 euro?
Laat netwerk acties weg en verlaag gewoon de prijzen.
Dat is marketing. Mensen kopen liever iets van 39 voor 32 euro per maand, dan iets wat standaard 32 euro per maand kost.
Natuurlijk niet, dat is zo doorzichtig...
Iedereen snap toch wel dat een dergelijke "aanbieding" gewoon nep is.
Laat het dan weg en zet een scherpe prijs in de markt, daar komen dan echt wel mensen op af.
Eerlijk gezegd vind ik prijzen van 40 euro of meer belachelijk hoog voor een abonnement. In de begintijd van mobiele telefonie was dit nog te rechtvaardigen vanwege hoge investeringen en relatief weinig klanten.
Nu is het andersom, veel klanten die nog steeds een te hoog bedrag betalen. Ja, investeringen zijn er nog wel maar in verhouding is dit minder dan in de begindagen.
Jij gaat er vanuit dat elke Nederlander zo snugger is. Geloof me.. je hebt ze overal in Nederland lopen dat soort figuren die reageren op het woord korting of aanbieding. Het is jammer dat ze er zijn maar ja. Dit zijn ook vaak de mensen die zich bij de neus laten nemen en zich laten belazeren met vage hypotheken en leningen. En typisch dat soort mensen die ook koopzuchtig zijn.

De perfecte consument.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 5 april 2014 12:13]

De Smart abonnementen zijn toch behoorlijk prijzig als je deze vergelijkt met de Red abonnementen. Zeker Smart700 heeft weinig waarde als je voor 4 euro meer onbeperkt bellen EN 300MB meer hebt.
De informatie in dit artikel is onjuist. Red Essential biedt nu 300 belminuten, en zal in de nieuwe situatie ook 300 belminuten blijven bieden. Ook de prijs bij Red Sim Only is foutief. Dit moet 39 euro zijn in plaats van 44 euro. Ook stopt Vodafone met de Vervangend Toestel Service bij Red Essential en Red. Deze service gaat voortaan 2,50 euro per maand extra kosten.
Waardoor je dus bijna blind voor de Red Essential zal gaan ipv de Smart 700. De stap van 40 naar 44 euro is kleiner dan 35 naar 44 ;). Marketing.
Dus nu mag iedereen mooi aan 4G meebetalen ongeacht of hun toestel dit wel of niet ondersteunt? Ten eerste is de dekking in mijn woonprovincies (Groningen en Overijssel) nog erg mager en om deze reden wilde ik nog niet extra gaan betalen voor 4G. Bovendien is de dekking voor iPhone 5 (mijn huidige toestel) nog magerder als ik de Vodafone dekkingskaart moet geloven.

Eerst maar eens afwachten wat Vodafone mij überhaupt gaat aanbieden i.v.m. mijn 10GB/onbeperkt dat ze gaan beëindigen en het nieuwe abonnement dat ze me voorstellen en wat de voorwaarden voor opzegging zijn aangezien de eenzijdige contractbreuk door Vodafone (zie een eerder nieuwsartikel van vandaag op Tweakers.net)
jou abonnement met 10GB aan internet gaat er niet uit ;) dat is een tijdelijke actie geweest waarbij je kosteloos het internet maximaal pakket aangesloten hebt gekregen.
alleen de oudere abonnementsvormen gaan eruit met FUP
die FUP abbonnementen zijn ook al meer dan 2 jaar niet meer af te sluiten. Vind het wel typisch dat ze de mensen die hier graag mee door zouden willen gaan nu met zo'n ongelofelijke katmeteenusmoes als "het staat niet meer in het nieuwe systeem" deze abbonnementen gaan cancelen. Ik zou bijna zeggen, typisch vodafone??? Als je een nieuw systeem gaat inrichten zet je toch gewoon ALLE actieve abbonnementsvormen die je hebt erin?? (als is het nog maar voor 1 klant). Ze zouden beter gewoon eerlijk moeten zeggen 'daar willen we vanaf, dus die komen te vervallen. Pech'. Even klantvriendelijk, maar dan wél eerlijk.
Ze zeggen dat het te duur is om mee te nemen naar het nieuwe systeem.
"We gaan dit jaar over op een nieuw it-systeem en daarin staan die oude abonnementen niet meer. Het zou kostbaar zijn al die abonnementen, die we niet meer verkopen, daarin weer te ondersteunen. We zien het als een verhuizing, en voor je verhuist ruim je alles op wat je niet mee wilt nemen."
Hoe eerlijk wil jij het hebben?
Ik kan niet geloven dat een toekomstgericht IT systeem het niet aan zou kunnen om een divers palet aan oude abbonnementsvormen te ondersteunen. Het zal heus wel wat kosten maar als je echt moeilijke trucjes moet gaan uithalen is het IT systeem gewoon niet goed genoeg uitgedacht en zeker ook niet toekomstbestendig. De keus om deze abbonnementen niet hierin op te nemen is dus volgens mij in de 1e plaats ingegeven omdat ze eigenlijk al langer van die abbonnementen af wilden en pas in de 2e plaats vanwege het nieuwe systeem. Jouw quote geeft aan dat de verhuizing de enige reden is. Eerlijk, ja ik twijfel dus.
Als Vodafone die oude abonnementen had willen blijven ondersteunen dan kon dat natuurlijk. Immers je hebt altijd met de software leverancier een voortraject met eisen en wensen. Meestal hanteer je daar Moscow bij. Maatwerk kost echter wel extra geld. Maar ook in je pakketselectie ga je markt verkennen en krijg je een long list en uiteindelijk een short list van pakketten die voldoen aan wat je zoekt.
Dit dus is pure bezuiniging natuurlijk en zwakke ongeloofwaardige verklaring!
Ik las: "Bla bla, we vinden het te duur, om die abonnementen te blijven ondersteunen, bla bla". Dus tja, op mijn manier had ik bedacht dat ze er eerlijk over waren. Maar je hebt gelijk dat al die bla bla geen mooie kapstok is om het aan op te hangen.
Ik vindt het maar dure abonnementen... 29 euro voor 200MB en 100 belminuten en onbeperkt SMS? Zelfs met 15 euro aan toestelkorting vindt ik dat te zot voor woorden! Veel te duur. :O
Tja, die miljarden die Vodafone en consorten hebben neergelegd bij de frequentieveiling zullen wel terugverdient moeten worden...
Nee. De consument houdt de hand op de knip. In plaats van op zoek te gaan naar goeie alternatieve inkomstenbronnen (en dan bedoel ik niet aan komen zetten met cloud-diensten waar niemand op zit te wachten) verhogen ze daarom telkens maar de prijzen om gelijke of hogere winst te behalen. Daar zit het probleem. Gelukkig is nu de rek er wel zo'n beetje uit (het beknibbelen op de telefoon"subsidie" is een van hun laatste mogelijke schraafposten geweest)....djt gaan ze dit niet al te lang meer vol kunnen houden omdat de max wat betreft de bedragen nu echt wel zo'n beetje bereikt is (zie ook het nieuwsitem dat simonly steeds populairder aan het worden is). Godzijdank is de netneutraliteit er door bij het EP anders was het nog een veel groter en duurder drama geworden voor de consument.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 4 april 2014 21:05]

het leuke is dat de prijzen t.o.v de vorige BSW Regelmatig/Vaak/Altijd juist naar beneden zijn gegaan, zeker gezien de acties die ze bieden.
die abonnementsvormen zijn inmiddels dik anderhalf jaar geleden geintroduceerd, dus minstens zolang al geen prijsverhogingen meer.
tevens zijn de nieuwe RED abonnementen ook geen prijsverhoging.

met de uitspraak, telkens verhogen, raak je dus in dit geval kant noch wal ;)
In al die jaren heb je steeds vaker minder voor meer gekregen. Van geen onbeperkt houdbaar beltegoed t/m het afbouwen van telefoonsubsidie. Dus als je van 50 naar 100 terug naar 90 gaat, betaal je eigenlijk dus nog altijd te veel voor wat je al hebt ingeleverd !

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 4 april 2014 22:48]

steeds vaker is zeker niet altijd ;) ik maak de vergelijking ook niet met alle abonnementen, dan is zo goed als onmogelijk.
natuurlijk worden fysieke en niet fysieke items duurder, dat is niks vreemds.
een brood kostte vroeger ook 1 gulden 50, en datzelfde brood kost je nu ineens 2 euro. horen we daar mensen over klagen? neen...
een liter diesel kon je vroeger ook voor onder de euro tanken, wat nu alleen nog maar een vage herinnering is... horen we daar mensen gigantisch over klagen? neen...

en weet je waarom? omdat het allemaal dingen zijn die we graag willen, en graag willen behouden, dus betalen we ervoor, ongeacht of het nu goedkoop of duur is.
maar owee, als het op mobiele abonnementen aankomt, dan heeft iedereen plots de hand op de knip, willen ze voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en het liefst nog geld toekrijgen.

inmiddels is telecom voor veel mensen een eerste levensbehoefte geworden, in iedergeval is het voor ons allen een tweede levensbehoefte.
wil je een levensbehoefte vervullen? dan schaf je dit aan, dan nuttig je dit etc.

niemand verplicht je om een abonnement aan te sluiten, maar owee, als je dat gedaan hebt, dan mag de prijs niet stijgen met de inflatie, mag het niet gewoonweg duurder worden en toch zeker niet minder krijgen voor "hetzelfde geld"
hoe krom is dat? gigantisch krom...

moraal van het verhaal, alles is duurder dan vroeger, alles zal ook alleen nog maar duurder worden, aangezien de consument alle technologie wil, vooruitgang wil zien en een bedrijf die een dienst bied, ook graag zijn stukje beleg op zijn boterham wil hebben.

just my 2 cents ;)
Dat dingen duurder worden door inflatie is een gegeven. Echter in de techniek zie je prijzen juist altijd dalen, of het nu de prijs van TV's is, of van een mobiel, na verloop van tijd zakt de prijs.
De reden dat de prijzen dalen is eenvoudigweg doordat er meer van geproduceert wordt, en de ontwikkelkosten afgeschreven raken.

Poleer je dat naar de mobiele aanbieders, dan is die investering het kopen van netwerkbandbreedtes, nu als laatste voor 4G. Daarnaast apparatuur om op die 4G ook klanten te kunnen bedienen.
De grap is wel dat de apparatuur leveranciers met de 4G apparatuur juist efficienter en goedkoper zijn geworden in aanschaf, beheer en onderhoud, door in de apparatuur ook 2 en 3G te ondersteunen.
Omdat mobiele aanbieders die investering ook nog met geleend geld financieren, betaald de klant hier veel meer voor.

Echter er is crisis en de overheid melkt de burgers verder uit om hun kosten te dekken, dus mensen gaan bezuinigen en goed naar de uitgaven kijken. En dan is het mobiele abonbement een punt van aandacht. Maar de mobiele provider heeft een lening die het terug moet betalen, dus verhoogt de prijzen, en meer klanten lopen weg, dus verlaagt de provider weer de prijzen iets ter behoud van klanten en via aanbiedingen probeert het extra klanten te trekken. En zo gaat het spel door.
Jaja ... maar een wtmatigheid in de technologie is dat de prijzen voor een bepaald goed dalen met de tijd. Kijk naar harde schijven, cpu's, gpu's, routers, internet snelheden, ga zo maar door.

Maar om een of andere reden is in ons dichtbevolkte landje, waar het uitbereiden en beheer van een netwerk een koud kunstje moet zijn, het duurst uit wat betreft mobiel bellen/internetten.

De grap is dat de bundel 1gb/300 min nu 35 e kost. Precies hetzelfde als een bundel die ik, wat, vier a vijf jaar geleden afsloot? Het enige verschil is dat SMS nu onbeperkt is (en totaal irrelevant sinds de komst van de IM).

Dus, ja, er is wel een kartelvormige prijsbeheersing in NL.
Anderhalf jaar geleden was dat niet net nadat KPN, Vodafone hun abonementen zo erg hadden verhoogd t.o.v. van een klein jaar er voor? Ik weet nog dat ik in die tijd een sim only heb afgesloten bij Vodafone kort voor die verhogingen. En nog steeds zijn de prijzen niet lager dan dat sim only abo van mij. Ik heb 190 belminuten/sms (maar ja, lolsms, hallo whatsapp, dus 190 belminuten) en 1 GB data voor 22,87 euro (door BTW verhoging zo'n raar bedrag) en het eerste jaar zelfs 10,95 euro.

Ok, ik kan niet op 4G (kan ook niet eens met m'n S3), maar sneller downloaden op een telefoon dan 3 Mbit (meer krijg je volgens mij niet aan data te verwerken in bijv. een youtube filmpje) heb ik nooit begrepen, waar dan ook nog eens een data limiet aan hangt. Ik kan trouwens bij sommige palen wel die 7.2 Mbit halen van het 3G netwerk, die Vodafone binnenkort ook nog eens verdubbelt voor 3G abo's las ik op de frontpage, maar ik heb die snelheid nog nooit echt nodig gehad op m'n telefoon.

Voor mij blijft dit dus een gevalletje van stilzwijgend verlengen.
Scherp L, 300 belminuten/sms 1GB data voor 2 jaar 19 euro p/maand ;)
op dit moment een vrij lage down snelheid van 2, maar gaat deze maand verhoogd worden naar 7.2.
dus misschien is verlengen toch een optie ipv stilzwijgend door laten lopen.

enne, zijn de prijzen toch lager :P
Oh nice, dat is misschien wel een mooie dan. Bedankt.

Edit: Scherp L staat hier toch met een data limiet van 500MB
https://www.vodafone.nl/s...sim-only-abonnement.shtml

Mis ik een MB bundel die je hier voor een paar euro aan kan toevoegen waardoor je op die 19 euro per maand komt? Zie wel dat Vodafone 100MB bundels heeft voor 2 euro of 10 euro voor 1GB vanaf morgen, maar dat maakt geen 19 euro voor 1GB bij Scherp L.

[Reactie gewijzigd door AppieNL op 6 april 2014 15:16]

de 500MB extra bundel is aan te sluiten voor 5 euro p/maand extra ;)
2 jarige verlenging Scherp L kost je 14 euro, plus die 5 euro extra voor 500 mb extra

in de winkel kan dit sowieso, of het ook via internet kan weet ik niet :P

[Reactie gewijzigd door MartijnAbel op 6 april 2014 15:56]

Ah juist, ja. Het werkt ook via internet. Bedankt :)
Al die voorgaande jaren hadden hun zoveel winst gemaakt door iedereen te laten smsen. Tja dan mogen hun al die geld voor 4G gaan gebruiken.
De naam smart! is waarschijnlijk sceptisch bedoelt door de aanbieder. O-)
Bij t-mobile krijg je dat voor 15pm? [sim only] Alleen een lagere snelheid..en een slechter 2G netwerk imo
Dit soort constructies vind ik maar niks. Wat nou als ik 200 belminuten wil, 1GB en niet perse een hoge snelheid nodig heb (7,2Mbps is meer dan voldoende voor wat ik ermee doe)?

Nu betaal je bij veel providers voor zaken die je niet wilt. Tijd voor een provider die een volledig modulair abonnement biedt: minuten, data, sms'jes, snelheid, extra bundels, allemaal los.
Bij T-mobile kom je dan een heel eind, als enige van de drie met een eigen netwerk. Die hebben alleen nog geen 4G buiten de randstad. Daardoor kwam ik in mijn vergelijking vandaag alsnog op Vodafone uit, goedkoper dan KPN.
Ik heb iets van 6 jaar bij T-Mobile gezeten en zit nu sinds begin vorig jaar bij Tele2. T-Mobile doet het qua bereik in ZO-Nederland goed maar hun prijzen waren in mijn ogen veel te hoog. Tele2 bood lagere prijzen, abonnementen die je zelf samen kon stellen en het netwerk van T-Mobile.

T-Mobile is inmiddels ook 'wel oke' ware het niet dat je verplicht die basisbundel af moet sluiten. Ik wil niet onbeperkt sms'en en ik hoef geen 'onbeperkt' internet voor tien euro per maand. Zonder die verplichte bundel zouden de abonnementen een stuk voordeliger zijn!
Ach die hoge snelheid haal je toch bijna nergens. Niet zeurderig bedoeld, maar hun 4G dekking is nog steeds matig. En bij 3G heeft men doorgaans maximaal de oudste HSPA+ variant uitgerold, die dan gedeeld is met alle andere gebruikers op zo'n toren.

Ofwel, ik zou me vooral richten op de andere zaken. En dan vraag ik me af wat Vodafone nog aan het doen is met die belminuten. Maak dat toch gewoon onbeperkt voor iedereen op alle abbonementen muv wellicht scherp. De tijd van alles los is echt voorbij. Belminuten en SMS kosten immers weinig meer/minder qua infrastructuur. Het idee dat je korting krijgt voor een lager aantal minuten/SMS en dan een hogere data-budnel kan krijgen is onrealistisch hoe graag men ook wil.
Het gaat immers om de opbrengst per klant, en bijna niemand heeft nog SMS/belminuten nodig. Dus een keuze daar aanbieden is hetzelfde als een korting geven aan 90+% van de mensen omdat bijna iedereen dat zou doen.

Nu lijken mij die "Smart" helemaal niet zo 'smart' vergeleken met de Red. Ik snap het wel, Vodafone probeert de gemiddelde opbrengst per klant omhoog te krijgen, maar ik vraag me af of er een grote doelgroep is voor Smart, en de mensen niet of naar een MVNO gaan, of dan maar Red kopen.

Wat mij betreft gaat de hakbijl erin en houd je een simpele keuze van Scherp vs Red over. Noem het Red Basis™ of zo met 500MB en onbeperkt SMS/bellen, en schrap die smart.
Wat nou als ik 200 belminuten wil, 1GB en niet perse een hoge snelheid nodig heb (7,2Mbps is meer dan voldoende voor wat ik ermee doe)?
Dan sluit je voor een tientje een extra BloX af waarmee je 1 Gb extra per maand op volle snelheid hebt bij de nieuwe abonnementen.
Of je stelt je abo zo af dat er na afloop van je databundel teruggeschakeld wordt naar 64kbps en je data onbeperkt doorloopt voor die maand bij de nieuwe abonnementen.
Of je koopt eenmalig een extra databundel op volle snelheid voor die maand bij de nieuwe abonnementen.

Kortom: keuzevrijheid te over, jij bepaalt zelf je factuur en je gemak ;-)

[Reactie gewijzigd door DivxLover op 5 april 2014 10:29]

Wat een belachelijke tarieven: Smart 200, 200MB, 100 belminuten, onbeperkt SMS ¤29. Wat een lachtertje. Bij Tele2 heb ik voor 8 euro datzelfde (en na 200MB kun je op 64kbps blijven door internetten).
Dat is dus een beetje appels met peren vergelijken. Zoiets als een Volvo heeft ook 4 wielen en kan de maximale snelheid van 120 km/h rijden, die kosten veel minder dan een Ferrari die ook maar maximaal 120 km/h kan rijden....

Tele 2 is een budget aanbieder, dat is een feit, Vodafone een premium merk. Daarnaast heeft Tele2 geen eigen netwerk te onderhouden, ze huren als het ware netwerk van T-mobile; ofterwijl geen onderhoudskosten maar ook geen kosten qua plaatsen van masten etc. Bij de 4G veiling hebben ze frequnties voor 4G bemachtigd en mogen ze dus masten plaatsen. Dit hebben ze tot nu toe nog niet gedaan en is ook niet bekend wanneer ze dit willen doen.

Daarnaast heeft Vodafone honderden winkels in Nederland waar je terecht kan wanneer je totaal niet technisch aangelegd bent en er niks van snapt, hoeveel heeft Tele 2 er?

Zo kan je blijven doorgaan met het opnoemen van verschillen. Begrijp me niet verkeerd, ik geef je groot gelijk dat de prijzen belachelijk aan het worden zijn (dit argument is ook weer deels te weerleggen met het feit dat de klant vroeger vaak over de bundel heenzat waardoor ze toch alsnog een vergelijkbaar hoog bedrag betaalde als dat ze nu vast moeten betalen), maar je vergelijking klopt gewoon totaal niet.
FYI:
1) Tele2 bouwt eigen 4G netwerk in samenwerking met Eurofiber (bron: eurofiber.com, 7-2-2014).
2) Tele2 en T-mobile hebben een samenwerkingsverband mbt opstelpunten/antennes, waarin onderhoud is opgenomen (bron: tele2.nl, 14-8-2013).
3) Voor zover Tele2 nog gebruik zal maken van het basisnetwerk van T-mobile, gaat dat veranderen. Uiteraard betaalt Tele2 voor deze dienst.

Verder wordt er hard bezuinigd op de klantenservice bij elke telecomprovider (en dat is niets nieuws). Ik kan me niet herinneren dat ik de afgelopen 15 jaar ooit een klantenservice van een telecomprovider een voldoende heb gegeven voor de klantenservice. Andere branches doen dat toch echt een stuk beter.
Mijn fout, ik was er niet van op de hoogte dat ze bezig waren met het bouwen van het 4G netwerk en dat ze antennepunten delen met T-mobile.

Dat neemt nog steeds niet weg dat er niks 100% eigen bezit is van Tele-2 (4G netwerk is nog niet uitgerold) Ze hoeven dus niet de volle pond te betalen voor zo'n antennepunt bijvoorbeeld. Daarnaast delen ze alleen de punten en masten, het netwerk is nog steeds gescheiden volgens je bron.

Gezien de frequenties die T-mobile heeft op 2 en 3G niet de meest optimale en meest brede zijn, zal dit ook invloed hebben op kwaliteit.

Op het gebied van klantenservice heb je gelijk, ze hebben allen veel winst te boeken
Bij VF ga je na de databundel ook terug naar 64kbps
Nou ik zie toch bij tariefinfo allemaal buitenbundel tarieven staan voor data.. Voor oudere types abonnementen kan het kloppen dat het 64kbps wordt.
je hebt zelf de keuze als klant
Wees blij dat dat gebeurd in plaats van stilletjes overgaan. Als je even niet op let vliegen de mbs er doorheen wanneer de snelheid hetzelfde blijft. De mb prijs buiten je bundel is altijd erg duur. En 64kb is genoeg voor je whatsappies als je begrijpt wat ik bedoel
Ik heb even gekeken, mijn VF smart abo uit 2012 is een buitenbundel MB 0,075 ct
Goedkoop is het niet, maar echt duur ... dat valt dan ook wel mee.
( en er is altijd zo'n oplossing geweest, ik heb al van dag één de buitenbundel blox van 2.50 per 100MB aanstaan, en nooit gebruikt.... )
1 byte is 1 letter, denk niet dat jij 64000 letters per seconde tikt ;) (of 8000 als het bits is)
Het ging dan ook over whatsapp, niet over internet surfen. Wat wel mogelijk is, alleen heeeeeel erg traag.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 6 april 2014 12:40]

vermeld er dan wel even bij dat het abonnement bij Tele2 zonder toestel is en het abonnement bij Vodafone met een toestel ;)
kom eens met feiten ipv elke post van mij te bashen zonder onderbouwing, feiten, statements etc...
daar komt ook nog eens bij dat jij blijkbaar alleen kijkt naar de keiharde prijs ipv wat je ervoor terugkrijgt.
en nee daar bedoel ik niet de bundel mee, maar bereik, 4G, winkels, service etc

[Reactie gewijzigd door MartijnAbel op 5 april 2014 01:09]

Dit zijn de Vodafone prijzen exclusief de korting.

Bijna altijd wordt er een korting gehanteerd, die korting zorgt voor schappelijke prijzen, daarnaast hebben vaste klanten ook nog extra kortingen!
Je krijgt eigeniljk geen korting. Je krijgt een sigaar uit eigen doos. Laten we zeggen dat we de meeste producten rond de 50 euro willen verkopen. Dan zeggen we 75,- maar je krijgt 25,- euro korting! Leuk he!
Dat zeg ik ook altijd!
Van een euro of 2 kun je beter een nieuwe abonnement als nieuwe klant afsluiten omdat je meer korting krijgt.
Vaste klanten hebben niet altijd extra korting. Ik als een gemiddeld gebruiker van data en minuten. Zijn de abonnementen zels duurder bij verlening ten opzichte van een nieuwe klant (Hi raar maar waar). Kwestie van opbellen zeggen/dreigen met dat je op wil zeggen (moet je sowieso altijd doen) en je krijgt opeens de beste deals. Gewoon kwestie van luiheid van mensen Ow ik kan verlengen dat zal wel goedkoopst zijn terwijl dat soms helemaal niet het geval is. Mijn mening is het goedkoopste abbo te verkrijgen door over te stappen en anders dreigen bij je huidige provider met opzegging.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True