Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Microsoft introduceert Office Online. De softwareontwikkelaar geeft daarmee Office Web Apps een nieuwe naam omdat de term 'apps' verwarrend zou werken. Daarnaast heeft Microsoft de dienst makkelijker vindbaar gemaakt via Office.com.

Microsoft zette de naam Office Online al eerder online in een vergelijking met de betaalde Office 365-suites, maar nu is de naamswijziging officieel doorgevoerd. De nieuwe naam moet ervoor zorgen dat de gratis Office-dienst meer gebruikers aantrekt. "We hoorden van gebruikers dat de term Apps in de naam verwarrend was. Is dat iets wat me moeten installeren? Moet ik naar een app-winkel om ze te krijgen", schrijft Microsofts Office-team.

Daarnaast zouden veel gebruikers moeite hebben om de dienst te vinden. Microsoft schoof Office Web Apps vooral naar voren als aanvulling op zijn onlineopslagdienst OneDrive, die overigens tot voor kort SkyDrive heette. Via de cloud opslag is Office Online ook direct te gebruiken, maar daarnaast kunnen gebruikers de dienst nu vinden via Office.com. Gebruikers kunnen hier direct Word Online, OneNote Online, PowerPoint Online en Excel Online benaderen en, na het inloggen met hun Microsoft-account, gebruiken.

Tegelijk met de naamswijziging heeft Microsoft een groot aantal nieuwe templates voor Word, PowerPoint en Excel online gezet. Vorig jaar voegde het bedrijf uit Redmond al realtimesamenwerking toe aan de gratis browserversie van Office.

Office Online

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Werkt dit ook op iPad, chromebook etc? Is het een beetje een serieus alternatief voor een office installatie voor een eenvoudige thuisgebruiker? Ik zie dat het op mijn android telefoon in ieder geval wel werkt.

edit: valt toch tegen. Na het eerste scherm alleen maar foutmeldingen op een nexus 5.

[Reactie gewijzigd door JunkieLimbo op 20 februari 2014 12:00]

Werkt prima op de iPad, ik gebruik de Office Web Apps al een behoorlijke tijd.

Net even een Excel en Word document geprobeerd, werkt ook op Chrome for Android.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 februari 2014 13:30]

In principe is het gewoon browser based dus zou het moeten werken, vergelijkbaar met google docs.

Verder is MS bezig om Office apps voor oa de iPad te maken
Oude versie van Outlook Web Access zijn niet bepaald compatible met alles dat niet IE is, maar dit lijkt allemaal een stuk beter te werken. MS is een mooie inhaalslag aan het maken.
Het werkt op de iPad gewoon en op chromebook sowieso. Het is een redelijk alternatief voor office installatie, maar kan ook een aanvulling zijn. Het integreerd met onedrive en office 2010 en 2013.
De recente berichten van Microsoft zijn bemoedigend. Naamgevingen wordennversimpeld die zowel het doel als een simpele naam combineren. Office online is duidelijker voor iedereen dan web apps en onedrive is beter dan skydrive, al had ik liever onecloud gezien als naam. Ik denk dat onder de vlag van de nieuwe CEO MS een sterkere online ervaring gaat bieden.
Ik heb nog niet kunnen achterhalen of de vershillende versies van skydrive ook in onedrive terug blijven komen. Dit vond ik verwarrend: Ik heb blijkbaar een pro account en daar kan je dan weer niet mee inloggen in de gewone skyrive.
Dat was/is ook zo met Office. Ik heb dus de 365 als abonnement, en daarin heb je ook verschillende versies. Het is totaal niet duidelijk wat je wel niet kan (mag). Daarnaast heb ik een aantal maal geprobeerd in te loggen op een office site, wat dus blijkbaar weer voor een andere versie bedoeld was als mijn office versie.
Je kan ook nergens zien hoeveel lokale installaties je al hebt uitgevoerd (je mag er 5 stuks installeren), en hoe je dit zou moeten beheren.

Al met al wat mij betreft heel wat werk te doen daar, ik hoop dat dit inbegrepen is bij dit soort stappen. Ik ga het vanzelf uitvinden.
Skydrive Pro is eigenlijk heel iets anders, dit is namelijk sharepoint.
Daarom kan jij met je sharepoint account niet inloggen op onedrive.
Daarom is dit ook zeer verwarrend. Als ik SkyDrive Pro zie, verwacht is een betaalde versie van SkyDrive.
Het is inderdaad een SharePoint, en dat is voor mij ook heel lang niet duidelijk geweest. Ik had namelijk ook een xxx GB SkyDrive verwacht, omdat een Office 365 betaald is.
Daarom gaat ook de naam van SkyDrive Pro aangepast worden naar OneDrive for Business (of iets van die strekking) :)
Office 365 is best wel een ramp, vooral als je in Microsoft Forums naar een oplossing moet zoeken. Ze kunnen heel vaak weinig tot geen engels, en sturen je altijd met een kluitje in het riet. Verder zijn ze heel goed in hun vorige reactie te kopiëren in plaats van echt persoonlijk te reageren.

Hier gaat MSFT de mist in vind ik.
Ook herkenbaar.
Zit bij een klant met office (365) 2011 voor mac. Daar zit lync bij.
Klant gebuikt messenger en communicator. Dan bel je support en heb je een keuze: lync of communicator. Lync verwijst je door naar communicator. Deze verwijst je weer terug naar lync.
Resultaat: werkt niet.
Erg irritant.
sorry hoor, maar ik vindt juist skydrive beter klinken dan onedrive..
MS ook, maar ze zijn verplicht het te veranderen door de rechtbank.
Ik denk dat op deze zeer korte termijn er heel weinig uit de koker van gloednieuwe CEO Nadalla komt.
Maar we spelen niet op de man. Natuurlijk is dit een mooie naamswijziging. Mag dit nu eens 10 jaar zo blijven heten ofzo?!
Hier exact hetzelfde... door al die naamswijzigingen krijg ik een 'Vapor ware' gevoel bij deze online microsoft producten. Microsoft maakt prima producten trouwens hoor, maar mijn vertrouwen krijgt het zo niet (daar gaan mijn Linux credits ;) ).

[Reactie gewijzigd door 2green op 20 februari 2014 13:12]

Deze naamswijzigingen zijn hoogst waarschijnlijk nog beslist onder de vlag van Steve Ballmer.
Onder een steen gelegen de laatste maanden? Voor SkyDrive is dit al tijden bekend.
Voor Office juich ik de naamswijziging alleen maar toe.
Voor je iemand uitmaakt voor onder een steen te leven, raad ik je aan om nog eens te lezen wanneer ik zeg dat dit nog onder de vlag van Steve Ballmer is beslist.
Het vorige Microsoft logo is meer dan 25 jaar oud, en ook vele van Microsofts producten hebben al jaren hetzelfde logo gehad. In feite vind ik het juist goed dat ze nu alle logo's en producten in een keer omgooien zodat alles gewoon bij elkaar past.
Als MS nou eens over al hun webdiensten zoals Bing/Bing maps/Outlook enz. een balk of zo bovenaan zou plaatsen zodat je alle diensten netjes bij elkaar binnen bereik hebt. Alles zit zo vreselijk los van elkaar en verstopt. Ook mogen de links eens fatsoenlijk worden, waarom nog steeds ondedrive.live.nl en people.live.nl? Kan dat live niet eens weg gegooid worden? Gewoon netjes onedrive.com, outlook.com, enz. Ja ik weet dat je met deze links ook op de dienst terecht komt, maar dan verandert het toch weer in iets lelijks. outlook.com verandert in dub122.mail.live.com. Vreselijk.

En wat ik van deze Office portal weer niet snap, is als je op een van deze tegels klikt, kom je weer ergens terecht, waarna je niet kan terug keren naar deze portal. Je gaat gewoon weer naar een andere omgeving.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 20 februari 2014 11:53]

Als je links bovenin in Outlook.com op het pijltje klikt kun je snel naar Personen, Agenda en Onedrive. Zal me niks verbazen als ze hier ook office en bing gaan toevoegen.
I know, maar dan hebben ze nog genoeg toe te voegen, en dan nog werkt het niet andersom vanuit Bing. Want als je naar bing.com gaat dan staat er alleen een linkje naar outlook.com, waarom weer niet naar onedrive, people, kalender en office?

Het is jammer want de diensten zijn goed, maar door zoiets is het voor leken moeilijk om binnen de MS omgeving te werken en nieuwe diensten te ontdekken. Bij Google is dit een stuk overzichtelijker. Je moet al snel iets in de adresbalk gaan typen om naar een andere dienst te gaan. Als ik mijn moeder of zus niet had verteld dat je op outlook.com links bovenin op het pijltje kunt klikken om te switchen waren ze hier nooit zelf achter gekomen.

Bij alle google diensten, type je 1x google.com en dan heb je toegang tot alles met 1 of 2 kliks.

Ook de Microsoft account die weer verstopt zit onder outlook.com rechtboven. Toch ook raar? Dan heb je weer Bing settings die ook weer apart te vinden zijn.. Ik zou graag 1 plek zien met alle MS diensten en settings op een logische manier.

Overigens, wanneer je uitlogt op outlook.com, hoe durven ze je nog steeds naar msn.com door te sturen? Echt belachelijk, je moet meteen met een andere account kunnen inloggen.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 20 februari 2014 12:39]

Helemaal gelijk ik weet het wel te vinden allemaal, maar de rest van je familie heeft geen idee wat OneDrive is, en dat er een online versie van word is en hoe je daar moet komen. Nu zeg ik ga eens naar office.com en vanuit daar kunnen ze een document maken en door de bestanden bladeren met OneDrive.

[Reactie gewijzigd door CodeGuy op 21 februari 2014 17:50]

Ik ben het helemaal met je eens dat het goede diensten zijn maar dat er veel verbeterd kan worden.

Ik heb zelf al jaren een hotmail-account wat ik gebruik als dagelijkse account en inlog op W8 en RT. En vorig jaar heb ik voor een prikkie via mijn studie 4-jaar Office 365 aangeschaft met de voordelen als 20GB opslag op Sky/Onedrive. Alleen moest ik daarvoor een nieuwe account maken gekoppeld aan mijn studie-email. Nu ik klaar ben met de studie wilde ik de twee accounts koppelen maar dat is niet mogelijk volgens de helpdesk. Wil ik dus gebruik maken van de 20GB gratis opslag dan moet ik uitloggen van mijn dagelijkse account en inloggen op de ongebruikte studie-account. Niet handig en klantvriendelijk.

Ik heb wel het idee dat MS met de recente aanpassingen aan het proberen is een eenduidigere koers te gaan varen wat betreft online/offline en accounts.
Accounts managen is bij iedereen een drama. Twee Apple ID's samenvoegen is mij vorig jaar onmogelijk gebleken en ik zit nu met vier Apple ID's opgezadeld, en ik heb net drie dagen lang geprobeerd om mijn (om 1 of andere vage reden) Franse Google account naar Nederlands om te zetten, zodat ik Nederlandse apps in de Play Store kan halen. Vergeefs...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 februari 2014 13:16]

De Office Online apps zijn al toegevoegd aan die balk (mits je een één van de office apps open hebt). Bing zou wel een goede toevoeging zijn.

Volgens mij komt er steeds meer eenheid @enomiss. Hoort vermoedelijk bij de 'One' strategie.
Inderdaad, dat de outlook.com verandert van URL is niet mooi, het verwijst naar de servercluster binnen Microsoft waar je op zit.
Tijd voor OneSite dus, aan bovenstaande reacties te zien :)

Alles ligt uit elkaar, verschillende sites - andere domeinen, andere namen etc.
office.com bedoel je?
dat is weer geen bing en maps enz. hij bedoeld een site voor ALLES.
of een overkoepelende balk..
zoiets heeft MS echt nodig.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 20 februari 2014 17:20]

Late reactie, maar inderdaad. Gewoon ALLES.
De voorbije dagen veel positieve veranderingen zien doorgevoerd worden. Ben zeer zeker tevreden over Office Online. Betrap mezelf er toch steeds meer en meer op dat ik in Office Online werk ipv Office. Wel mis ik nog een hoop features die ik gebruik in Office, zoals Smartart, etc. Het nieuwe menu vind ik wel handiger. Keep up the good work!
Wel jammer dat het gewoon een lange pagina is, je document in Word. Voor de opmaak is dat natuurlijk dramatisch.

Kan me niet herinneren dat dat vroeger ook zo was? Weet iemand dat toevallig?
Dat was eerder ook al. Je kan dit voorkomen door te openen in de reading-view ipv de editing view. Of door de laatste wijzigingen in office offline te doen.
Wat Microsoft eens zou helpen is een goede standvastige strategie in de benaming van hun producten.
Het is best wel onvoorstelbaar hoe vaak daar namen van diensten wijzigen.
Tot nu toe hebben ze een behoorlijk gebrek wat betreft naamgeving. Skydrive laat ik daar maar even buiten omdat dat een gedwongen wijziging was, maar het is in het verleden toch wel heel vaak gebeurt dat producten van naam zijn gewijzigd omdat het niet goed aansluit bij de dienst zelf of niet goed ligt bij de gebruikers.
Een flinke verbetering! Alleen nu zouden ze nog een betere samenvoeging moeten maken met outlook.com, onedrive.com en personenhub.. Als je bijvoorbeeld naar Outlook.com gaat via het menu links boven in, dan kom je weer in een andere omgeving, en verdwijnen de "web apps" en dat is nét even jammer..
En als je vanuit Onedrive een document wilt bewerken, kom je in Office Web Apps terecht.
Dat kan allemaal wel consistenter.

[Reactie gewijzigd door deco1974 op 20 februari 2014 11:58]

...en weer een naamswijziging. Het blijft maar doorgaan bij Microsoft! Lijkt me niet duidelijker op worden. Een bedrijf als Google heeft dit vind ik wel iets helderder. Misschien is dat ook omdat ik dat regelmatig gebruik.
Alles is makkelijk te vinden en de diensten zijn duidelijk.
Als Google wordt aangeklaagd dan zullen die ook van naam moeten veranderen...
Dit heeft niets met de rechtzaak over Skydrive te maken, dit heeft met naamswijziging van de Office dienst.

Ik vind het trouwens wel een goede naamswijziging, ik denk in het algemeen dat MS goed bezig is met stroomlijnen, echter maakt het wel voor gebruikers heel verwarrend, zeker wanneer het allemaal zo kort achter elkaar gebeurd.

Verder net even Word geopend en het ziet er keurig uit, Gezien we steeds meer in de cloud gaan werken, is dit wel mooi om te gebruiken.
Dat ondervind ik precies andersom.
Ik vindt alle Google diensten ontzettend onoverzichtelijk en geframenteerd.
Maar dit is misschien omdat ik de diensten niet veel gebruik.

Zie je het verschil? Nee? Precies... ;-)
Microsoft heeft onnodig veel gebruikers verloren aan diensten als Google docs door de gratis webversie van Office zo te verstoppen.
Klopt als ik kijk naar mezelf.
maar ik ben vlot gestopt met de Google producten en heb verder gezocht.

[Reactie gewijzigd door kittop op 21 februari 2014 07:05]