Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties
Submitter: TijmenK

Google heeft op zowel Android als iOS een update voor zijn Maps-navigatiedienst uitgebracht. De update moet de gebruiker bij het navigeren via een notificatie wijzen op mogelijk snellere routes bij bijvoorbeeld verkeersopstoppingen.

Het tonen van snellere routemogelijkheden is een gevolg van de overname van de Israëlische start-up Waze. Via de mobiele app van Waze kunnen gebruikers aangeven of zij bijvoorbeeld in de file staan of dat een weg is afgesloten. Hoewel Google Maps al beschikte over een dergelijke features is de actuele data afkomstig van Waze nu beter geïntegreerd in Googles navigatiedienst en worden snellere routemogelijkheden tijdens het navigeren getoond via een notificatie. Bij de eerste integratieronde van Waze in Google Maps in november werden bij het berekenen van routes al meldingen getoond van incidenten.

De verbeterde Google Maps-app voor iOS kan uit de App Store worden geplukt. Gebruikers van een Android-mobieltje hoeven niets de doen: de nieuwe functionaliteit is automatisch beschikbaar in de Android-versie van Google Maps.Google Maps

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Via de mobiele app van Waze kunnen gebruikers aangeven of zij bijvoorbeeld in de file staan

Dit lijkt me niet de juiste (veilige) methode en zou naar mijn mening hier in Nederland niet toegestaan mogen worden! Andere resources gebruiken die door formele instanties worden verstrekt en het is een mooi product... (maar zal al wel bestaan)

edit: typo
edit: wat is hier al 10x off topic en 4x ongewenst aan?

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 5 februari 2014 22:27]

Er zit een beveiliging in de app dat je niet kan invoeren als je rijdt, behalve als je aangeeft passagier te zijn. Neemt niet weg dat het te misbruiken is, in zekere zin stimuleert de opzet van de app juist dat je aangeeft wat je tegenkomt.

edit: Windows Phone versie tenminste

[Reactie gewijzigd door Bokkiej op 5 februari 2014 23:10]

Juist ;)

Dus als je de app wilt gebruiken doe je het toch...
Ligt dus aan de persoon, niet de app. Mensen die zich niet realiseren dat pielen op een telefoon niet samengaat met (file)rijden, worden naar mijn idee niet plots meer gestimuleerd hun telefoon te gebruiken in het verkeer, door deze app.
Het feit dat een bedrijf als google het in de hand werkt lijkt me geen juiste ontwikkeling... misschien een beveiliging inbouwen dat hij alleen te gebruiken in als de GPS snelheid 0 is...

Ik probeer alleen kritisch te zijn en ben van mening dat auto rijden een serieuze aangelegenheid is! niet voor niets de borden langs de snelweg: Facebook, Tweeten, Mailen doe je op een Parkeerplaats
"...in de hand werkt" is nog steeds een onterechte sneer. Google biedt normaal veilig gebruik aan. Als je daar als consument voor kiest om anders te doen en helemaal niét veilig te doen, is dat jouw keuze.

Zo kan ik wel duizend gewone gebruiksvoorwerpen voorleggen die volgens jouw redenering "door de producent onveilig gedrag in de hand leggen".
My thoughts exactly. In de auto heb je tal van knopjes en instellingen waar je mee kunt prutsen tijdens het autorijden. Ergens moet de betutteling ook eens ophouden en mogen we toch uitgaan van gezond verstand? Daarom is het standaard onmogelijk maken van bediening tijdens het rijden prima en kan die uitgeschakeld worden als de bijrijder de telefoon bedient :)

Ik vind het ook vrij bizar dat er gezegd wordt "Het feit dat een bedrijf als google het in de hand werkt...", want ik zie niet zo wat het uitmaakt of je afgeleidt wordt door Google, Microsoft, Apple, Waze, Facebook of Twitter. En dan nog: een duidelijke knop zodra je stilstaat. Waar ga je dan nog tegenaan rijden? Sterker nog: in al die verkeerspolitieprogramma's zie je keer op keer langskomen dat bellen tijdens het _rijden_ niet mag, maar even een sms versturen als je stilstaat in de file wordt toegestaan cq. gedoogd. En dat duurt veel langer dan het indrukken van 1 knop in een app ;)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 6 februari 2014 06:51]

Als de GPS snelheid 0 is lijkt het me tamelijk overbodig om in te voeren dat je stilstaat.
Dat moet dan ook door de app worden geregistreerd en niet zelf worden ingevoerd... De app moet dus gegevens van de gps mogen gebruiken om de app werkend te maken. Lijkt me een redelijke beveiliging voor dit soort apps.

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 5 februari 2014 20:00]

Waze geeft een hele duidelijke knop als je plots remt of langzamer rijd dan gebruikelijk op een route, niet afleidender dan een melding van je gewone navigatie
Volgens mij is het hele punt dat je bij gewone navigatie er niet op hoeft te drukken en hier bij wel.
Dus een route programmeren met de meeste tunnels. ;)
Heb jij een gemiddeld infotainmentsysteem gezien in de nieuwe auto's? Daar zitten honderden knopjes en opties op, soms zelfs internet e.d. Vaak kun je die gewoon gebruiken als je rijdt.

Als je afgeleid wil zijn tijdens het rijden, dan wordt je dat ook wel, of dat nu is door Waze, je infotainmentsysteem, papieren die naast je liggen of iets anders...
Het lijkt me nog cooler, en veiliger, zonder gebruikersactie en dat de app zelf actie onderneemt als je op de snelweg bent en stilstaat.

(Misschien doet de app dit ook wel en is dit een proef om te kijken of deze detectie goed werkt?)
Is dit dan in een testversie?
Ik gebruik waze dagelijks en heb werkelijk nog nooit een melding gehad dat alleen de bijrijder het programma mag besturen.

Niet tijdens filemeldingen, niet tijdens flitsmeldingen of wat dan ook.
Je krijgt het als je al rijdend (dus GPS snelheid > 0 km/h) iets wilt invullen (bv new route -> een adres typen).

Andere handelingen zoals de gewone knoppen, rapporteren van files, accidenten, ... kunnen perfect door de bestuurder gebeuren zonder extra melding.. en of het nu onveilig is? Alle nodige acties zitten direct beschikbaar, kost je een oogwenk... we zouden al veel veiliger rijden als we niet steeds met die telefoon spelen.. of mails lezen als het verkeer wat trager gaat..
Ik las het ook met verbazing, ik gebruik waze sinds deze beschikbaar is voor Windows phone 8, en ik ken de hele melding niet. Onlangs een factory resetten uitgevoerd en alles weer geïnstalleerd en nog steeds geen beperking betreffende invoeren.
In de iOS versie is die beveiliging niet aanwezig hoor.
Hoewel telefoongebruik in het verkeer verboden is tenzij je een "car-kit" hebt, is even snel je telefoon pakken in de file voor mij niet zo'n probleem. Zelf doe ik het niet, maar het is moeilijk om tegen iemand op te rijden als je stil staat.

Maar als je je telefoon in een houder hebt staan is het bijna het zelfde als je navigatie instellen (iets wat je eigenlijk ook niet moet doen tijdens het rijden) of met je radio kloten.

Ze moeten het misschien inderdaad even anders verwoorden.
Dat het verboden is in het verkeer klopt niks van!

Zolang je stilstaat mag je gewoon je telefoon in de hand hebben. Voor een stoplicht, in de file (als je stilstaat etc). Is gewoon toegestaan!
http://www.rijksoverheid....ren-van-een-voertuig.html
Bellen in geparkeerd of stilstaand voertuig is toegestaan

Als u uw voertuig heeft geparkeerd of daarmee stilstaat (bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de file), dan mag u wel handmatig gebruik maken van een mobiele telefoon (handheld bellen).

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 5 februari 2014 20:28]

Ho nou sorry hoor, rustig maar.

Het punt is dat een file net zo goed langzaam rijdend verkeer kan zijn. Ofwel: niet stilstaand en dat betekent dat de telefoon niet in de hand genomen mag worden.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 5 februari 2014 20:49]

Zelf doe ik het niet, maar het is moeilijk om tegen iemand op te rijden als je stil staat.
Zo moeilijk is het blijkbaar niet.. Meerdere malen meegemaakt |:(
(Niet bij/door mij :P)
Dat is dan een aardige prestatie! Rijbewijs met de cornflakes meegekregen?
Ja, blijkbaar wel..
Het is meestal een klein tikje, maar toch moeten ze uitstappen, hele scene maken.. En wat krijg je dan?
Fileception!
Wat een geleuter mensen. Ik zie 2 knoppen waarop je 'ja' en 'nee' kunt antwoorden. Prima snelle, niet afleidende optie om misschien wel een veiligere maar zeker snellere route te rijden. Ik zeg doen. Google is goed bezig wat mij betreft...
TomTom bied deze functionalliteit al jaren.. Beter goed gejat dan slecht verzonnen dus ;)
Ik gebruik Waze dagelijks. Ik heb het altijd aanstaan als ik in de auto zit, ook al weet ik de weg. Het aangeven van een file of een ongeluk duurt niet langer dan het wisselen van radiostation op je radio. Moet dat ook verboden worden?
Als de gegevens van gebruikers die zelfs aan het verkeer deelnemen vandaan komen wel ja.
Nee.
Bellen in geparkeerd of stilstaand voertuig is toegestaan

Als u uw voertuig heeft geparkeerd of daarmee stilstaat (bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de file), dan mag u wel handmatig gebruik maken van een mobiele telefoon (handheld bellen).
http://www.rijksoverheid....ren-van-een-voertuig.html
officieel is het ook verboden om tijdens het rijden ook aan je radio te zitten.
Ook niet. Er is geen wet die expliciet de radio noemt i.t.t. een telefoon in de hand houden. Ook eten, drinken etc mag in principe gewoon.

Wel kan je er een art. 5 voor krijgen als je gevaarlijk bent voor anderen.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 5 februari 2014 20:51]

De telefoon wordt ook niet expliciet genoemd. Het gaat om een 'apparaat' om aan een 'openbaar telecommunicatienetwerk' deel te nemen. Lees: telefoon. Maar dat kan ook op een autoradio slaan (= ook apparaat om aan een openbaar telecommunicatienetwerk deel te nemen)
Nee, de (FM) radio wordt niet geregeld door de telecommunicatiewet. Radio en TV zijn apart geregeld.
Als je toch al stil staat in de file maakt dat niet zo heel veel uit :P
Ik denk dat het verstandig is om vooral mensen zelf dingen te laten beslissen.
Het eindeloos verbieden van dingen die een potentieel gevaar kunnen opleveren lijkt me niet altijd het gewenste effect hebben.

We hebben nog steeds geleerd te kijken bij een zebrapad of er een auto aankomt, ondanks dat het verboden is dat je met je auto doorrijd als er iemand aanstalten maakt om over te steken. ;)

Ontopic:
Mooie integratie, met maps online kon je altijd al de actuele verkeersdrukte zien, maar als je straks terwijl je onderweg bent nog van route kan wisselen om een verkeersinfarct te omzeilen lijkt me dat alleen maar goed, ook voor de algemene drukte op dat stuk weg :)
ja, echt, want mensen zijn zoo verstandig... NOT! Veel mensen zijn totaal niet verstandig genoeg om zelf dingen te kunnen beslissen, en de ongelukken in het verkeer zijn daar een heel goed voorbeeld van..
Verstandig is relatief, mensen die iets niet aangeleerd hebben kan je niet kwalijk nemen dat ze iets niet weten.

Daarom kunnen we beter kiezen voor goede voorlichting en scholing. Laten ervaren wat afleiding doet met je focus op de weg tijdens rijles .e.d.
Google Maps is nog altijd kinderspel bij Tomtom HD Traffic
maar die heeft er niet de drukte van alle wegen in staan. Snelwegen en dergelijken is goed op te vragen, de lussen in de weg detecteren dit en wordt op een centrale plaats opgeslagen bij rijkswaterstaat
Of het druk is, is ook helemaal niet interessant. Het is veel interessanter hoe snel men rijdt. Als het heel druk is, maar men kan er nog steeds 130 rijden, dan is er geen probleem. Is het zogenaamd rustig, maar doordat er door werkzaamheden slechts 50 gereden mag worden is veel interessanter. Die gegevens krijgt TomTom 1) via andere TomTom HD Traffic gebruikers (er zit GSM ingebouwd in deze systemen) 2) van in NL ik meen Vodafone. Daarmee kunnen ze zien 1) hoe druk het is, en 2) hoe snel er door een cel gereden wordt. Verder houdt TomTom statistieken bij. En weet daardoor op een lang traject of het beter is om een andere route te geven omdat je rond de spits bij een druk punt zult zijn (niet rekening houdend met het feit dat je nog wel eens uitstapt en moet tanken).
schrap maar lang traject, HD traffic kijkt maar 50 à 60 km ver en niet over het gehele traject, zoek maar op mijn naam om meer te lezen
Met waze krijg je de snelheid van het verkeer in die sectie te zien in een balonnetje, vermoedelijk een snelheidsmeting op het ogenblik mensen een melding maken, en dat kan je niet hacken

[Reactie gewijzigd door bruneelm op 6 februari 2014 14:39]

Ook de B-wegen zitten er alweer een tijdje in, ik hoef maar een klein stukje snelweg, maar de rest van de route geeft hij ook gewoon de vertragingen door.
In hoeverre verschilt dit met het voorspellen van beurskoersen en het weer? Waarschijnlijk nauwelijks. Voorspellen is niet iets wat mensen heel goed kunnen. Te weinig data, onjuiste data, aannames in de logica die uiteindelijk voorspellingen de das om doen. Er zijn al behoorlijk wat voorspellende diensten geweest en er zullen er waarschijnlijk nog vele volgen - we laten ons als volk graag leiden, zelfs als we die black box niet snappen. Ik ben benieuwd wat er dus werkelijk zo bijzonder is aan deze Google dienst.
een file voorspel je niet, die neem je waar...
Ligt eraan, als er elke dag een file staat op een bepaald punt is de kans groot dat deze er de volgende keer weer staat, dus je kan wel degelijk de vaste verkeersdruk voorspellen.

Tomtom doet dit al jaren met IQ routes.
Google verstrekt bij de dienst alternatieve route/omweg die tijd zou moeten besparen. Dat doet men op basis van voorspelling over verkeersdrukte op gekozen route ten opzichte van routealternatieven.
Ze voorspelen niet alleen ze meten veel, heel veel! Iedere Android seint het moederschip Google in over zijn/haar commute (huidige snelheid bijv). Combineer dit van genoeg toestellen en je kan precies voorspelen waar het vereer gaat vastlopen adhv trends van vroeger verkeerverloop.
Dat riep TomTom 5 jaar geleden ook, net als sommige weervoorspellers en beursguru's al jaren net doen alsof je goed kan aangeven hoe en situatie er over 50 minuten er uit zou zien. Er is weinig precies aan dat soort verspellingen, er is zelfs bar weinig materiaal om te bewijzen dat de wijze van voorspellen past bij de gebruikers door een lage foutmarge. Dus wat is er werkelijk bijzonder aan deze dienst? Sorry, ik zie het nog niet en Google laat bar weinig zien waarom je de dienst zinnig kan inzetten. Het klinkt wederom meer als een dinngetje-waar-je-aan-mee-moet-doen-omdat-het-kan ipv een service waar je zinnig wat aan hebt.
Maar TomTom (of welke andere dienst dan ook) heeft nog nooit deze data op deze schaal gehad om dit soort voorspellingen te doen. Daarom is het nieuwswaarde. Ter illustratie. Google weet dat er grofweg 3 manieren zijn om naar mijn werk te rijden. Juist door het real-time (!!) verzamelen van dit soort data geeft hij mij dagelijks als ik naar de auto loop aan wat de snelste manier van rijden voor dat exacte moment is. TomTom kan dit niet aangezien het niet genoeg real-time data heeft (vandaag een ongeval, vorige week sneeuw en volgende week zon: veel succes met je voorspelling TomTom).

Dit is dus de kracht van "big data" en juist dit is wat zo nu is. Lees bijv een keer dit Google Research artikel als je tijd hebt. Geeft goed aan wat juist "nu" zo anders is dan vroeger: http://static.googleuserc...n//pubs/archive/35179.pdf
TomTom doet dat net zo goed real-time en berekent dan ook meteen een alternatieve route als die minimaal 5 minuten sneller is dan de oorspronkelijke route. Heeft mij al uren nutteloze files bespaard!
Iedere TomTom met een Live-abonnement geeft elke 2 minuten gegevens door over de actuele snelheid, en TomTom weet dus ook binnen 2 minuten als er ergens een file staat.
een reactie op alle voorgaande in deze draad:
gezien het een on-line route betreft heeft men kennis van je bestemming. Gezien ze dit langer doen dan vandaag hebben ze de beschikking van de historische filegegevens op je traject. Gezien ze u continue in de gaten houden en anderen ook weten ze perfect hoeveel gebruikers er die richting uitrijden. Indien er nu een bijkomend 'event' is, wat weer, ongeval, werkzaamheden, ... kan zijn kunnen ze beginnen voorspellen. Men kan meten hoeveel voertuigen er per tijdseenheid bijkomen en na het 'event' kan men meten hoeveel er per minuut vertrekken. En men is op de hoogte van wat eraan zit te komen.
En wat TT betreft: sinds een paar maand zit ik ermee in de knoop: bevestigd door TT zelf hebben ze de afstand van meldingen op hun server korter gezet waat voor mij betekent dat ik de dagelijkse file in Aalst niet meer krijg bij de start van mijn trip enkel 20km verder maar dan heb ik al lang de keuze moeten maken of ik via Gent of via Doornik naar Brussel dien te rijden. Of m.a.w. nu is het zand dat in de ogen gestrooid wordt bij TT je krijgt immers niet de verkeersinfo over je volledige trip maar enkel die van de eerste 50 of 60 km. Gezien ik door 3 gebieden reis, vlaanderen, walonie en Brussel was ooit TT DE oplossing, nu is hij niet beter meer dan een premium TMC waar je ook moet wachten tot je in die regio de juiste zender oppikt.
Google heeft heel uitgebreide datasets. Ze hebben info meestal via de regionale instellingen die sowieso al verkeersinformatie uitgeven, ze hebben data uit Waze (die op zich al redelijk goed is) en dan ook nog eens een enorme hoeveelheid locatiedata van alle Android-apparaten met GPS ingeschakeld. Ze hebben een massa aan data van verschillende bronnen, daar kan je al heel wat mee.

In dit geval is het trouwens niet voorspellen, het is gewoon weten. Als je weet dat ergens het verkeer stilstaat kan je ook wel schatten hoe lang je daardoor langer onderweg bent. Als er dan een andere route is waarvan Google weet dat het verkeer niet stilstaat is het niet zo heel moeilijk meer.
Als het berekenen van een alternatief op basis van mogelijke situatie in de toekomst en gegevens uit het verleden geen voorspelling is dan weet ik het ook niet meer. Het zou inderdaad prettig zijn als je geen rekening hoeft te houden met de situatie dat verkeer van route x plots allemaal op hetzelfde alternatief gaat rijden en het daar dus drukker is dan gewoonlijk, met alle gevolgen van dien voor de doorstroming. Maar dat is wishfull thinking en dan kan je die duiding in tijdsbesparing verre van serieus nemen. Dus ik ben nog steeds benieuwd wat er nu zo bijzonder is aan deze service.
Nou kunnen ze helemaal in gaan pakken bij Tom Tom!
Standaard op je android, altijd in je broekzak, gratis updates en nu ook nog met TMC!
Hulde aan google :)
Het is allemaal geweldig.... totdat je ergens geen of slecht bereik hebt. Dan is de gebruikerservaring toch nét een tikkeltje minder. :)
als je geen bereik hebt doet HDTraffic van tomtom het ook niet dus ben je net zo ver van huis, letterlijk. ;)
Met slecht bereik bedoelt hij natuurlijk 3g, slecht gps bereik heb ik persoonlijk nooit last van bij het gebruik van here drive+. Sta er wel van te kijken hoe weinig mogelijkheden de navigatie van Android bevat.

Standaard eventjes heel de wereld aan mappen downloaden is nog steeds niet mogelijk en drukte analyseren zijn bij de concurrenten al een lange tijd aanwezig.

[Reactie gewijzigd door vali op 5 februari 2014 21:28]

Gho, weinig mogelijkheden. Je moet gewoon vertrouwen op de algoritmes van Google. Ik gebruik al een hele tijd alleen Google Maps om te navigeren en het volstaat ruimschoots en is gewoon een heel goede ervaring. Het komt in de praktijk zelden voor dat je op de plek van vertrek geen data hebt. En eens je vertrokken bent blijft de navigatie het een hele tijd offline volhouden zolang je geen zware fouten maakt en de route volgt.

Wanneer je wel data hebt krijg je onmiddelijk een aantal routes voorgeschoteld waar je uit kan kiezen (moest je een bepaalde voorkeur voor een bepaalde autosnelweg hebben bijvoorbeeld). Sure, je kan niet ingeven dat je liever niet langs autosnelweg gaat, maar is dat zo nuttig? Je verliest er gewoon tijd mee. Tijdens het rijden krijg je dan nog snelle subtiele meldingen wanneer er wat misgaat in het verkeer en ben je met één tap al op de nieuwe route gezet.

Mijn ervaring met dedicated of offline GPS-systemen is een stuk minder interessant. Je moet altijd lang wachten op het berekenen van routes. Wanneer er ergens een file of ongeval is (en je krijgt de info via TMC binnen) is het meestal weer een omslachtig gedoe om de beste route zonder de vertraging te kiezen.

Nee bedankt. Geef mij maar een snelle oplossing zoals Google Maps. Zelfs in het buitenland zet ik mijn data wel aan voor de paar megabytes die een uur navigeren nodig hebben.
Ik zeg ook niet dat de navigatie zelf slecht is, wel dat er een en ander mis in tegen stelling tot de concurrenten. Die bieden net als Google ook gratis navigatie aan plus flink wat meer mogelijkheden. Zo kan ik bijvoorbeeld alle eet tenten, bioscopen en noem het maar op offline in elk land over heel de wereld vinden.
Mijn ervaring met dedicated of offline GPS-systemen is een stuk minder interessant. Je moet altijd lang wachten op het berekenen van routes. Wanneer er ergens een file of ongeval is (en je krijgt de info via TMC binnen) is het meestal weer een omslachtig gedoe om de beste route zonder de vertraging te kiezen.

Nee bedankt. Geef mij maar een snelle oplossing zoals Google Maps. Zelfs in het buitenland zet ik mijn data wel aan voor de paar megabytes die een uur navigeren nodig hebben.
Na dit gelezen te hebben vraag ik mij af hoelang geleden jij gebruikt hebt gemaakt van andere navigatie systemen. De fix is bij mijn Lumia 910 of huawei w1 zijn instant bij offline gebruik.

Natuurlijk is de keuze helemaal aan jou om je data in het buitenland aan te zetten, maar zolang de prijzen nog steeds achterlijk duur zijn wil ik daar liever op besparen :)

[Reactie gewijzigd door vali op 5 februari 2014 22:34]

De fix is snel, het is het berekenen van de route dat een hele tijd duurt. Ik heb inderdaad nog geen ervaring met offline navigatie op Lumia's, maar in dedicated GPS-toestellen (de TomToms en Garmins) heb ik al lang geen vertrouwen meer.
Het berekenen van de route bedoelde ik hier ook mee. Ik hoefde in Spanje paar seconde te wachten bij het berekenen van een route en krijg instant de winkels, cafés en bioscopen om mij heen als ik here maps gebruik.

Over Garmin gesproken, de app op wp8 vind ik eigenlijk een van de beste navigatie applicaties die er te vinden zijn. Maar de prijs is daar ook naar. Net als bij here drive heb ik daar ook een zeer snelle fix en berekening van routes.

[Reactie gewijzigd door vali op 5 februari 2014 23:23]

De Tomtoms hebben volgens de bechmarks toch wel nog altijd de beste plannnings algoritmes..
Vreemde stelling, ik heb andere ervaringen. Vanuit mijn plaats kan ik via Doornik, Ath naar Brussel rijden of via Gent, Aalst (of Ninove).
Nog nooit heeft TT mij via Doornik gestuurd. Zonder files via Gent 1u17, via Doornik 1u27. Dus indien er 10km vertraging zit in Aalst dan rij ik sneller via Doornik.
Waarom: omdat de HD traffic niet zover kijkt (en zeker niet over het gehele traject) en zeker niet nu ze deze afstand sinds een paar maand nog korter gezet hebben.
Hoe kan je dat uitpluizen: wel kijk op routes.tomtom.com naar welke verkeersinfarcten er zijn (wat ik aan de ontbijttafel doe) en neem er uw TT bij en kijk wat je te zien krijgt in de filebalk: een hemels verschil van files rond Brussel en niets op TT.
Zelfs als je in Aalst aankomt en er file getoond wordt blijft TT u zo lang mogelijk dezelfde richting uitsturen (om af te rijden in Ternat of Affligem) terwijl je even goed (zelfde tijd) via Ninove kan rijden
Ik gebruik al een hele tijd alleen Google Maps om te navigeren en het volstaat ruimschoots en is gewoon een heel goede ervaring.
Ik heb er anders best slechte ervaringen mee. Dat ik bijvoorbeeld van Amsterdam West naar Hannekes Boom wilde, vlak bij het Centraal Station. En dat Google me even een route gaf die helemaal via Amsterdam Noord ging, de overkant van het IJ dus. Ik heb me dood gelachen en ben maar zonder navigatie naar Hannekes Boom gereden.
Maar kaarten en navigatie doen het dan nog wel, en niet alleen op tomtom, maar op ieder navigatiepakket.
Om hier toch maar even op in te gaan.

TomTom heeft ook nog eens IQ Routes. TomTom integreert alle HD Traffic informatie in het kaartmateriaal. De gemiddelde snelheden van elk stukje wegdek zijn voor elke 5 minuten van elke dag van het jaar in het kaartmateriaal mee opgeslagen. En dat is dus offline beschikbaar.

Terwijl je rijdt, wordt steeds voor elk moment van de dag gekeken of de gemiddelde snelheden op je route veranderen, en of er een snellere route is. Elke 5 minuten wordt dat opnieuw gedaan. En daarom heb je bij je TomTom in feite dus ook verkeersinformatie als je geen bereik hebt.

Het is statistische informatie, en houdt dus geen rekening met uitzonderingen. Maar het werkt heel goed.

Alleen voor de uitzonderingen op de regel heb je bij TomTom dus nog verkeersinformatie nodig. Voor de files die niet normaal zijn. Ongelukken, wegwerkzaamheden, kapotte verkeerslichten, files door sneeuw en ijs, etc.

Dus als je geen bereik hebt op je TomTom, krijg je nog steeds de statistisch snelste route voor elk moment van de dag.

[Reactie gewijzigd door RetepV op 5 februari 2014 21:56]

Als je al een route hebt ingevoerd is deze al opgeslagen en gedownload. Alternatieve routes zijn lastiger als je geen internet verbinding hebt. Tevens kan je een kaart ten grote van een provincie in Nederland gewoon bufferen/downloaden.

Problem?
Zou offline map van heel Nederland gewoon niet handiger, dan heel onhandig een provincie binnen te halen? Zeker als je in het buitenland gaat rijden lijkt mij dit totaal niet gewenst.
Als ik van Oost Groningen naar Zeeland(hypothetisch gezien) ga en dat intik wanneer ik wel internet heb. Dan download hij de hele route. En niet alleen een deel van een provincie. Dit kan ook bij een macdonalds of als je even je 3G of HSDPA aan zet. Als je dat dan weer uit zet zit die route erin.

Echter als je onderweg denkt van... oh ik moet toch naar Berlijn ineens. Ja die route zit er dan niet in en dan heb je even internet nodig om die route te laden.

Komt dit soort scenario's vaak voor? Bijna niet. Ik heb dit iig nog nooit gehad. Jij wel?
Ja laatst als ik naar Frankrijk aan het rijden was (van Luxemburg over Duitsland). Om on Bitch te geraken heb je 2 mogelijkheden: ofwel snij je een stukje af en rij je via een dorp tot de regionale weg, ofwel rij je een eind verder door op de snelweg en neem je dezelfde regionale weg.
Nu die bewuste dag de eerste afrit genomen en even na het dorp was de weg afgesloten door de politie. Dus terugkeren en de volgende afrit nemen. Gelukkig werkte de TT en reed ik niet op waze.
Vorige week echter na het falen van de TT teruggekeerd op waze en waar waze ook het hoekje wou afsnijden besliste ik om dit niet te doen, resultaat: geen kaart, geen voorstel van traject mede omdat op dat ogenblik het dataverkeer slechts op GPRS binnen kwam. Zelfs nadat de kaart te voorschijn kwam werd enkel gemeld 'begeef u naar de aangeduide route'
Zo'n lange afstand niet, maar wat wel voorkomt is dat ik wel eens van klant naar klant moet rijden. Waarom steeds routes via 3g binnen halen als ze al op je telefoon staan? Beetje zonde in mijn ogen.

Tevens maak ik in het buitenland veel gebruik van mappen en navigatie om bepaalde locaties te vinden. Is dit handig? Ik vind van wel.
TomTom haalt uiteindelijk de traffic data ook gewoon via een (mobiele) data verbinding op, dus als het echt slecht slecht is waar je rijdt zal TomTom hier dezelfde problemen mee ondervinden.
Mooi want ik gebruik Waze al een poos en werkt goed. Verkeersdrukte view van Google maps is ook goed gedetailleerd (beter dan de AA (UK ANWB) verkeersdrukte site)