Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Facebook heeft bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt dat het nu bijna een miljard actieve gebruikers heeft die vanaf hun mobieltje inloggen. Het totale aantal actieve gebruikers blijft eveneens stijgen.

In totaal kwam het aantal actieve gebruikers, dat wordt gedefinieerd als het aantal gebruikers dat minimaal één keer per maand inlogt, uit op 1,23 miljard mensen, zo blijkt uit de cijfers die Facebook online heeft gezet. Daarvan gebruiken bijna een miljard mensen, om precies te zijn 945 miljoen, Facebook ook op hun mobieltje. Ongeveer 296 miljoen mensen gebruiken Facebook zelfs uitsluitend via een mobiel apparaat.

Vooral het aantal actieve mobiele gebruikers laat een flinke stijging zien: het aantal van 945 miljoen mensen betekent een stijging van 39 procent vergeleken met een jaar eerder. De toename in mobiele Facebook-gebruikers is ook terug te zien in de financiële cijfers: meer dan de helft van het inkomen van de sociale-netwerksite is afkomstig van mobiel. Ook het totale aantal Facebook-gebruikers blijft licht stijgen, maar eerder bleek dat het sociale netwerk de aandacht van tieners begint te verliezen aan concurrenten.

In het afgelopen kwartaal zag Facebook zijn inkomsten stijgen naar 2,59 miljard dollar. Na aftrek van de kosten bleef 523 miljoen dollar aan winst over. Zowel de inkomsten als de winst zijn aanzienlijk hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Mooie cijfers voor Facebook, centraal staat hier ubiquity.

De annual reports van Facebook zijn trouwens hier te vinden; voor Tweakers die van cijfers houden.
Schitterende groeicurve, lang ook al.

Toch zal het eens af-lopen, zoals o.a. hyves.

En dit alles mede door een vroeg inzien, : internet + de wens van 5 minutes of fame + 'ken mij' wensen = werd facebook.

En oh ja vergeet de multi-accounts niet, ik heb er 3.

Update en edit: ik wordt 2 maal geteld, want ik log zowel in vanaf pc's, als vanaf mobieltje.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 30 januari 2014 01:07]

Ik denk dat het toch niet zo gemakkelijk zal gaan. Ik heb namelijk vrienden over de hele wereld verspreid waar ik contact mee heb op FB. Als ik samen met hun het contact zal willen behouden, moet niet alleen ik aan een nieuw medium maar ook hun. Zo zit iedereen eigenlijks in ieder zijn FB verweven, daarom zal het process ook 10tallen jaren duren, als het al zover komt. Ik betwijfel het..
Maar log je elke maand op die 3 accounts in? Want ze hebben het hier over accounts waar elke maand minimaal 1 keer op wordt ingelogd.

Eens zal het afgelopen zijn. Wellicht met Facebook. Maar social media blijft nog wel even heb ik zomaar het idee.
Atmosfeer schreef: "Maar log je elke maand op die 3 accounts in? "

Ja, 1 is echt prive, familie vrienden,
2e is zakelijk,
3e is voor de 'bekenden en clubs' .e.d. plus dat ik het zie als een 'spambox functie' in de zin dat ik alleen met het 3e account pagina's e.d. like/maak kans op.../volg.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 30 januari 2014 01:04]

Ik word getelt maar ik doe er niks mee behalve het account in spelletjes gebruiken voor gratis items. Ik heb er geen vrienden op en alles staat zo ongesteld dat bijna alles alleen zichtbaar is voor vrienden ( die er dus niet zijn )

En ja, hik word daardoor meersere keren per maand gebruikt maar facebook heeft wr weinig aan want de persoons gegevens zijn fake en het e-mail adres is een spam adres.

En met mij zullen zat andere mensen zijn die dit ook doen.
Alles staat INgesteld neem ik aan?
Meerdere accounts per persoon mag volgens mij volgens de voorwaarden van Facebook niet. Een privé en zakelijk (pagina?) is toegestaan, maar account nr 3 "voor bekenden en clubs e.d." is volgens mij niet toegestaan, en ook een beetje onzin in mijn ogen maar dat is mijn mening.
Ik denk dat het aantal mensen met meerdere accounts (die ook nog eens iedere maand daarop inloggen) verwaarloosbaar is.
In de VS is het meer dan normaal om twee profielen te hebben, een voor je werk en een voor je priveleven.
Heb het maar opgezegd. Ad's en links worden steeds erger. Nieuws en video's van vrienden stellen weinig voor ( ik ga liever op bezoek ). Hierna wordt je nog getracked ook.
Van mij hoef het ik niet meer.

ps: FB zal nog wel lang blijven bestaan maar er zeggen veel jongeren op als hun ouders zich toevoegen ;)
Er hoeft op dit moment echt maar een klein aantal gebruikers zijn account op te zeggen en je krijgt een ketting reactie.. ik voorspel over een jaar nog maar de helft van de gebruikers.. iig in nederland
Ik geef je groot gelijk..

De ene "be Like" en reclame na de andere word er om je oren gegooid. En het is onderhand twitter aan het worden.
De plaatjes die je vaak voorbij ziet komen hoe zielig de wereld om ons heen is, komt mijn keel onderhand ook uit.
Waarom zouden we die facebook cijfers geloven? Is net zoiets als de slager die z'n eigen vlees keurt.... Vast goed voor de aandeelhouders......
Ik lees en hoor steeds meer dat vooral jongeren steeds minder facebook, maar alternatieven gebruiken.
Liegen tegen aandeelhouders is een zéér ernstige overtreding - directie, bestuurders en accountants kunnen gevangenisstraffen krijgen. Daarnaast zullen aandeelhouders je aandelen niet meer vertrouwen waardoor de waarde enorm daalt.
Anders gezegd cijfers naar aandeelhouders zijn veel en veel geloofwaardiger dan welke marketinguit ook, of welk onafhankelijk onderzoek dan ook.
Liegen mag naar je aandeelhouders toe absoluut niet, maar uit de 1000000 statistieken die facebook genereert, het is immers een 'data/statistieken'-bedrijf, is het onmogelijk om alles in een jaarverslag te stoppen.
Omdat naast aandeelhouders ook klanten/adverteerders dit lezen, zal FaceBook zeker er voor zorgen dat de statistieken een mooi beeld geeft.

Tot een paar maanden voordat Hyves de deuren sloot waren er ook steeds redelijk goede statistieken, met veel mensen die toch maandelijks actief waren, of weet ik veel wat. Ik heb me er destijds iig meermalen over verbaasd dat niemand het nog gebruikte, en er toch nog met miljoenen gegooid werd.

Natuurlijk is Facebook nog altijd vele malen populairder dan Hyves (op het einde) was, en misschien zit er zelfs nog wel groei in, maar ik kan me echt niet voorstellen dat ze per kwartaal 2.5 miljard kunnen verdienen (even buiten kosten), dat er daadwerkelijk zoveel verdiend wordt aan de advertenties. Vandaar dat het op mij overkomt als een redelijke luchtbel.

@Free rider hieronder: Ik geloof wel dat FB zoveel verdient, maar ik kan me niet voorstellen dat de bedrijven die dit aan FB betalen hier echt 'wist' op halen. Hoeveel nemen verkopen/bekendheid/etc nou toe, zouden de advertenties echt 2.5 MLD toegevoegde waarde per kwartaal hebben voor al deze achterliggende bedrijven?

[Reactie gewijzigd door Luxx op 30 januari 2014 18:50]

Maar het zijn nog altijd kwartaalcijfers welke primair voor aandeelhouders zijn bedoeld. Ik denk dat de omzet inderdaad 2,5 mld is.
Bedenk dat Kenneth Lay loog over de cijfers van Enron, hij kreeg een gevangenisstraf van 10 jaar. Als Facebook dus niet 2,59 mld heeft omgezet, of geen 523 mln winst heeft gedraaid, dan maakt Facebook zich schuldig aan dezelfde feiten.
"aandelen zijn gemiddeld nog 22 seconden in iemands bezit"
Bron? Aluhoedje?
Laten we het eens narekenen, met aandelen Shell. Yahoo Finance bevat de nodige gegevens. Zo zie je dat Shell nu ongeveer 233,51 Mrd US$ waard is, en een enkel aandeel kost ongeveer US$ 74. Er zijn dus ongeveer 3.155.540.540 aandelen in omloop.
Aannemend dat een beursdag 8 uur telt (volgens mij langer, geen zin om uit te zoeken), zouden er iedere dag 3.155.540.540 * 8 *3600 / 22 aandelen moeten worden verhandeld. Ofwel, 4.130.889.434.889 aandelen verwisselen op een dag van eigenaar. Toch? Kijk nu weer naar de Yahoo pagina, bij "Avg Volume (3m)". Dit is het gemiddelde dagelijkse handelsvolume. Hier staat geen 4+ miljard, maar 1,1 miljoen.

Je zit er een factor 4000 naast.
Dat aandelen gemiddeld 22 seconden in bezit zijn is pas geleden op nederland 1,2 of 3 geweest. Dit ter info :)
Aluhoedje? Neem dat maar terug; zielepoot die je toont te zijn door op de man te willen spelen.
Bron is voormalig directeur van de Deutsch bank die ff haarfijn uitlegt hoe fraai het financiele wereldje is. http://www.hollanddoc.nl/...ster-of-the-universe.html Hij lacht vrij veel; als een boer met kiespijn.
In de laatste Zembla zitten wat fragmenten hieruit: http://www.hollanddoc.nl/...iecht-van-de-bankier.html
Leg eens uit waar mijn berekening niet klopt. Misschien dat een enkeling maar heel even een aandeel bezit, het gemiddelde ligt echter een stuk hoger - volgens mijn berekening ruim 24 beurs-uren, dus drie dagen.

Of wijs een aandeel aan waarbij de gehele marketcap inderdaad iedere 22 seconden wordt omgezet.

NB Je hebt inderdaad een bron, maar merk wel op dat deze man totaal niet kritisch wordt benaderd. Stel dat ik voor jou een pakje sigaretten koop. Ik ga naar de tabakhandel, koop een pakje, en geef het een minuut later aan jou waarbij jij mij het geld geeft. Mag je dan zeggen "men doet tegenwoordig nog maar 1 minuut met een pakje sigaretten"?

[Reactie gewijzigd door Free rider op 30 januari 2014 18:31]

Ga eens op aluhoedje in ipv van mij te verwachten iets van jouw berekening te vinden.
Ik heb geen totaal inzicht in de aandelenzwendel, dat heeft de man in mijn link zelfs niet. Wel is hij een van de banksters die uiterst goed met cijfertjes om kan gaan en jaren en in het vuur heeft gezeten. Dus als iemand het kan weten, dan is hij het wel en hij legt uit hoe met de opkomst van de automatisering de gemiddeld tijd dat een aandeel in iemand bezit was, in 20 jaar tijd gedaald is van 4 jaar, naar 22 seconden nu.

Automatisering is lang niet altijd vooruitgang.
Ik zou ze wel geloven, een bedrijf mag niet liegen over cijfers omdat ze zo hun waarde kunnen beïnvloeden en dat is natuurlijk verboden.
Liegen is niet netjes.. maar spelen met de regels en creatief met cijvers doen ze wel. Om zoveel mogelijk te laten lijken dat ze veel bezoeken hebben.
En nog steeds een app ontwikkelen voor zowel Android als iPhone die niet goed werkt. Nooit begrepen waarom daar niet wat meer tijd/geld aan wordt besteed...
Ben zelf zeer tevreden met m.facebook.com. Werkt vaak sneller/beter dan de app. Alleen fijn dat de app push notifications doet.

[Reactie gewijzigd door lvmeijer op 30 januari 2014 00:14]

m.facebook.com vraagt ook niet om:
-Al je smsjes te lezen.
-Het zonder melding downloaden van bestanden.
-Het lezen van je contactpersonen
-Het versturen van emails zonder medeweten van eigenaren
-Het lezen van kalender informatie
-Het lezen van vertrouwlijke informatie.
Zoals allemaal verplicht op Android
Gelukkig kun je dit met Root en Xprivacy wel beperken.

Ook op blackberry vraag de app slechts toegang tot:
-De locatie (uitschakelbaar)
-Gedeelde bestanden (uitschakelbaar)
Inderdaad, ik stond ook op het punt de app te verwijderen en de mobiele site te gebruiken tot ik Xprivacy ontdekte. Ik gebruikte al een poos Privacy Guard van CM om een aantal zaken te blokkeren, maar dat was redelijk beperkt. Ik moet wel zeggen dat de app nog nooit heeft geprobeerd om toegang te krijgen tot mijn SMS 'en (dit kan je zien in Xprivacy) dus het lijkt erop dat je hiervoor nog iets extra moet doen (FB instellen als default app voor SMS?).

Bij mij viel m'n euro pas echt toen FB zelf begon voor te stellen om foto 's te uploaden die ik net had getrokken. De app zat dus m.a.w. in mijn foto 's te neuzen zonder dat ik hiervoor zelf iets 'getriggerd' had.

Persoonlijk begin ik me steeds meer en meer te ergeren aan de manier waarop FB werkt. M'n news feed staat vol met berichten van mensen die ik niet ken, gewoon omdat m'n vrienden dit liken of er commentaar op geven. Ik heb hier helemaal geen zaken mee en het boeit me ook niet, voor mij is het spam. Ik wil enkel status updates zien van vrienden ... wat vrienden van vrienden doen, boeit me echt niet. Nog even en ik smijt die hele zooi van m'n telefoon.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 30 januari 2014 10:36]

Sinds de nieuwe permissies en het voorstellen van foto's uploaden stond ik echt op het randje om Facebook er helemaal af te gooien. De grootste reden dat ik nog Facebook gebruik is voor de privé berichten en de evenementen.

In principe zou het mogelijk moeten zijn om al die rommel er uit te filteren met de Facebook SDK/API. Toch kon ik op de Playstore niet een app vinden die dat doet. Wellicht gaat het ook tegen de regels van Facebook in? Ik ga er in ieder geval naar kijken :Y)

Op m'n telefoon is meer dan de helft gewoon van die Be Like plaatjes, Vines, dingen die vrienden geliked hebben en andere zooi. Verder staan de status updates ook gesorteerd op populariteit, tenzij je dit aanpast..
Laatste update van de app vroeg toegang tot SMS en mijn agenda.
Overal de app verwijderd en kijk nu nog 1 keer in de week via de browser versie.
Lekker rustig zo.
Ik ben al sinds september zonder Facebook, bevalt me prima! Heerlijk rustig en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik iets gemist heb.

Bij alle mensen om mij heen hoor ik.steeds vaker "ja, ik heb het wel maar doe er eigenlijk niks mee" of "ik heb het alleen nog omdat het soms handig is met inloggen" of "ik heb nog geen zin gehad om het te verwijderen, wie weet heb je het nog eens nodig" of "het is wel handig als je een keer iemand nodig hebt of een ou klasgenoot wil spreken". Dit zijn allemaal mensen die wel één keer in de maand inloggen en dus meetellen.

Ik ben heel benieuwd naar het aantal posts of likes dat men maakt in verschillende leeftijdsgroepen.

Het integreren van Facebook in verschillende dingen is wat het in leven houdt. Inloggen via Facebook, likes uitdelen op sites enzovoorts... Overal kom je het tegen. Daarom blijven mensen het gebruiken. (dat is wat ik om mij heen merk)

[Reactie gewijzigd door stevens20 op 30 januari 2014 01:27]

Ik heb ook een account maar alleen omdat ik soms moet inloggen via facebook.
Bedrijven zitten erop, je kan korting krijgen als je liked etc. Uiteraard is deze gekoppeld aan een mail adres de niet prive is.
Tijdje terug analyse gelezen dat 2014 de ondergang van Facebook wordt en ik wil het gerust aannemen. Tegenwoordig is iedereen op dat medium geconnecteerd, je vrienden, familie, werkgever, collega's, etc, etc , en sommige zaken, foto's, meningen wil je liever niet met bepaalde groepen delen dus plaats je liever niets.

Velen uit mijn omgeving hebben het al de rug toegekeerd en ikzelf heb het maar doe er niets mee. Trouwens 99% van wat er op komt is toch niet interessant.
Ik denk dat je dan gewoon de verkeerde vrieden hebt op Facebook, want mijn tijdlijn ziet er interessant en prima uit. Ik ben geconnect met collega's, mijn werkgever, familie en vrienden. Het mooie is dat ik gewoon op Facebook kan zeggen dat mijn baas een gierige hufter is zonder dat hij het ziet. Je kan mensen namelijk in groepen indelen en bepalen wat ze wel en niet zien. Zo zijn mijn posts voor 80% alleen voor familie en goede vrienden bedoeld. Dan hebben we nog 15% voor kennissen en zo'n 5% die iedereen mag zien waarmee ik bevriend ben (en nee, profiel of posts zijn niet openbaar). Misschien moet je je toch eens verdiepen in wat je er allemaal mee kan.

Al die doomsday verhalen zijn er al sinds 2004. Dat kinderen niet willen dat hun ouders zien wat ze hebben gedaan snap ik ook wel. Toch is er voor Facebook zeker wel een rol weg gelegd, want deze heeft bij mij diverse chat, foto opslag en sociale media kunnen vervangen. Dat iedereen er op zit maakt het juist zo handig. Nu hoor ik sommoge Google+ roepen, maar het pusherige er van irriteerd me. Daarnaast is het veel lastiger om dingen daar goed per kring te kunnen delen en controleren. Ook ben ik geen voorstander van nog meer delen met deze advertentieboer. Ze hebben al een monopolie en die wordt hiermee alleen nog maar verder versterkt. Als je denkt dat het eng is wat Facebook met je gegevens doet dan adviseer ik iedereen om even wat verder in de Google+ voorwaarden te duiken, want die gaat verder dan je denkt.
Je baas en werkgever zijn neem ik aan dan 2 verschillende' vrienden'? Ziet jouw tijdlijn er mooi uit? Vol oppervlakkige berichten van mensen die je niet of amper kent, toevallig?
Image is belangrijk voor oppervlakkige mensen.
Ga maar eens kijken hoe facebook met je privacy omgaat, als ze er nog iets van over hebben gelaten. 8)7
de "Facebook" fase zal soon ten einde komen. Staan te veel artikelen op het internet dat er een nieuwe generatie communicatie of social platform gaat komen. Wellicht zal het bedrijf facebook dat doen, maar het concept dat wat er nu is, het huidige facebook, zal net als Hyves afdwarrelen. Ik heb mijn account inmiddels gedisabled, hetgeen waar ik voor naar Facebook kwam is er nu niet meer. (Hint: 80% van me scherm is gevuld met adverntentiemateriaal). Facebook zit nu in een uitgemolken-koe-fase vergelijkbaar met call-of-duty / assassins creed / battlefield. Ik heb ook totaal geen behoefte meer aan Facebook. Zit af en toe nog op instagram maar dan houdt het ook weer op.

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 30 januari 2014 00:29]

Wat moet die nieuwe generatie communicatie dan inhouden?
Yet to be discovered
Ik gebruik facebook echt alleen waarvoor ik vroeger myspace gebruikte. Muziek liken en kijken wanneer ze in de buurt op treden. En dat werkt prima.
Als Belg gebruik ik Facebook voor een groot stuk als instant messaging service via de Facebook Messenger app. Doet wat het moet doen. Verder ben ik lid van een aantal groepen met mensen met dezelfde hobby's en interesses als ik en again, dat gaat best goed. Het is maar hoe je Facebook zelf gebruikt. Als je klaagt dat je hele muur volstaat met onzin van één je vriendjes, dan gooi je hem of haar eruit. Het is maar digitaal.
Ik heb mijn oude account een maand geleden afgemeld, het was mijn goed voornemen voor dit jaar... :) Ik heb wel een nieuwe account aangemaakt, puur om mijn vrienden te laten weten wanneer mijn WordPress blog een update krijgt, maar verder doe ik er vrijwel niets meer mee. Na een jaar of 3-4 wordt het ook wel saai, het meerendeel van de posts die ik kreeg te zien waren al die nietszeggende memes, of foto's van iemands huisdieren en lunch... Van de 150 of zo vrienden die ik heb, is er maar één iemand die regelmatig interessante links deelt.

Ik vraag me ook wel af hoelang FB nog gaat bestaan. Vele jaren zeker, maar ik hoor uit verschillende landen berichten dat de jeugd zich massaal aan het verplaatsen is naar andere diensten zoals Instagram... persoonlijk vind ik WordPress veel leuker, daar kan ik veel langere stukken aanmaken zoals boekbesprekingen en fotoseries. Het heeft veel meer inhoud een een langere houdbaarheidsdatum dan wat je op facebook schrijft, tenminste voor mij eigen gevoel.