'Nederlandse tieners gaan massaal weg bij Facebook'

Nederlandse tieners verlaten Facebook massaal. Dat claimt onderzoeksbureau Global Web Index. Van alle tieners die anderhalf jaar geleden Facebook actief gebruikten, bleek enkele maanden geleden minder dan de helft over.

Daarmee gaat de neergang onder tieners in Nederland harder dan in alle andere onderzochte landen, waaronder buurlanden. In Frankrijk daalde het aantal actieve gebruikers onder tieners met 44 procent, in Duitsland was dat 17 procent en in het Verenigd Koninkrijk 8 procent. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Global Web Index dat achter een betaalmuur staat. Het onderzoek vergelijkt Q3 2013 met Q2 2012, maar hoeveel Nederlandse tieners precies ondervraagd zijn, is onduidelijk.

Het verminderde gebruik onder tieners is iets dat Facebook zelf ook al opviel. Het verlies van actieve gebruikers onder tieners komt vermoedelijk doordat oudere generaties, zoals ouders en andere familieleden, nu ook op Facebook zitten: daardoor kunnen tieners het idee krijgen dat hun onderlinge communicatie wordt gezien door oudere familieleden. Het is onduidelijk wat tieners in plaats van Facebook gebruiken om te communiceren, maar wereldwijd gebruiken meer tieners de Chinese chat-app WeChat, Twitters video-app Vine en Yahoo's fotosite Flickr. In totaal groeit het aantal actieve gebruikers op Facebook nog wel.

Global Web Index 2013: actief gebruik sociale netwerken Global Web Index 2013: actief gebruik Facebook per land onder tieners

Weg bij Facebook?

Ben jij gestopt met het gebruiken van Facebook afgelopen jaar?

Ik ben geen actieve gebruiker van Facebook geweest, maar ben blij dat ik toch op een antwoord van deze poll kan stemmen
40,5%
Nee, ik gebruik het nog evenveel en ben geen tiener meer
36,6%
Ja, ik ben gestopt met Facebook en ik ben geen tiener meer
12,0%
Nee, ik als tiener gebruik het nog evenveel
4,8%
Ik ben het meer gaan gebruiken
3,7%
Ja, ik ben ermee gestopt en ik ben tiener
2,5%

Aantal stemmen: 12.484. Deelname gesloten op 06-12-2013 08:49. Stemmen is niet meer mogelijk.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

15-11-2013 • 08:30

244 Linkedin

Reacties (244)

244
231
149
5
0
9
Wijzig sortering
Het gaat hier voornamelijk om het gebruik van de chat functies binnen alle apps. Iets waar FB messenger nooit echt in heeft uitgeblonken. Het lijkt me sterk dat ze ook FB helemaal verlaten, omdat er niet echt alternatieven zijn. (Google+ is GEEN alternatief)
Hoewel ik het niet gebruik vind ik Google+ weldegelijk een kansrijk alternatief. De wensen van gebruikers veranderen ook (anders verlaten ze FB niet) en ik denk dat het systeem wat Google heeft opgezet met Google+ erg interessant is en wellicht ook zal aanslaan. Vooral omdat je erg selectief informatie kunt plaatsen. Dat voorkomt dat mams of oma ook gezellig mee gaat zitten lezen met al je berichten die je eigenlijk alleen naar vrienden wilt sturen. Dit heeft natuurlijk, naast het feit dat jongeren snel op iets zijn uitgekeken, wel een grote invloed op de dalende populariteit van FB.

Ook dwingt Google je zowat om toch in ieder geval een account aan te maken. Dat kan wel vreselijk irritant zijn maar desondanks op termijn natuurlijk wel een positief effect hebben op de gebruikersaantallen.

Zelf gebruik ik FB niet meer. Heb nog wel een account maar die ga ik binnenkort verwijderen denk ik. G+ ga ik ook niet gebruiken als vervanger. Heb ook een Google Apps account zonder G+ rechten (zelf ingesteld) zodat ik nooit wordt lastiggevallen met verzoeken om er een aan te maken of te linken.

De chatfuncties van FB vervang ik zo door WhatsApp of Hangouts (wat ook erg lekker werkt) en voor de rest is er toch niets interessants meer voor mij te vinden op FB.

[Reactie gewijzigd door i7x op 15 november 2013 18:56]

Nouja het is maar de vraag of er een alternatief nodig is. Ikzelf ben dan wel geen tiener maar ik begin wel behoorlijk zat te raken van al dat gefacebook en al dat gehyve (5 jaar geleden). Een volgend sociaal netwerk hoeft echt niet van mij. Het enige probleem is dat als je momenteel geen Facebook hebt, je een hele hoop informatie mist. Dat is de enige reden waarom ik het nog gebruik eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door eejjay op 15 november 2013 08:39]

Idem hier.

Het probleem met Facebook en andere soortgelijke diensten vind ik is dat het real life contact vermindert.
Ik snap dat het voor sommige gemakkelijk is met familie / vrienden die verder weg wonen, maar als je 5 km van elkaar woont en elkaar via Facebook feliciteert ipv even een belletje, tja dat vind ik nogal onpersoonlijk.
Ook iets wat ik in de omgeving merk is dat sommigen! op alles reageren om zo meelevend voor de buitenwereld over te komen, maar er eigenlijk geen zak van menen.
Ook dat sommige er van alles op pleuren zoals "ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een erge ziekte heb" etc, zal wel met Twentse nuchterheid te maken hebben maar ik vind dat raar dat je zoiets op Facebook / Social Media zet.

Zoals hierboven al vermeld wordt is dat je een hoop informatie mist als je geen facebook hebt, naja dan mis ik maar een hoop informatie ;)

PS: Nu ik het teruglees lijk ik wel een zuurpruim eersteklas :P
Maar er zitten goede punten aan Social Media, maar aan de andere kant Real Life contact vind ik persoonlijk fijner!
Helemaal mee eens heb echt al een tijd geen FB meer maar ik merk echt dat ik de laatste ben die ergens iets vanaf weet hahah maar dit vind ik geen probleem.

Toen ik nog wel facebook had ergerde ik me ook zo aan die "ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een erge ziekte heb" berichten gewoon Click "Like" haha
Exact dit is de reden waarom ik ook ben gestopt. Dat Facebooken, Twitter, Hyves, MySpace... Het neemt een hoop tijd in beslag en die tijd kan ik heel goed beter gebruiken.

Ik ben tiener, en ik ben 'gestopt' met facebook. Ik kijk niet meer naar de nieuwsfeed en alle spelletjes ben ik ook mee gestopt. Er is alleen een gesloten pagina op Facebook voor mijn team waarin ik kan lezen wanneer we trainen / spelen en dat is gewoon essentieel om op te kijken, nagenoeg dagelijks. Ik heb dan ook een bookmark op die pagina staan in mijn browser, de nieuwsfeed van iedereen sla ik dan ook over. Ik vind dan ook dat ik 'gestopt' ben.
Jep, heb hier ook zo gedaan. Heb een 'verborgen' account zonder vrienden, en ben enkel fan een aantal bands, radioprogramma's en tijdschriften omwille van de écht toegevoegde waarde: touraankondigingen, nieuwe releases, nieuws heet van de naald.
Op den duur kon ik gewoon niet meer tegen die compleet irrelevante, oninteressante zondvloed aan complete banaliteiten, vakantiekiekjes, foto's van huisdieren en kinderen, instagrams van de ballekes in tomatensaus van die avond, en ga zo maar door. Maar als het verschijnt op je tijdslijn, lees en bekijk je het wel vanuit één of andere voyeuristische, nieuwsgierige aandrang.
Voelde me een beetje zoals mensen met kabel-TV die een hele avond zappen van de ene zender naar de andere, en ondertussen zuchten: "elfendertig kanalen en nog steeds geen goei programma's". Maar toch blijf je zappen. Had wat hetzelfde met Facebook, dus buiten die handel. Ik zal mijn tijd wel op tweakers.net verdoen ;)
En dat is dus precies waarom de jeugd Facebook vaarwel zegt. In den beginne staat men open voor alles wat maar enigzins vriend of familie is. Tot dat op enig moment er dingen voorbij komen, waarvan men liever niet heeft dat iedereen die ziet (pubers zijn nu eenmaal impulsiever dan volwassen). Je Facebookpagina afschermen voor mensen, die eerst wel alles konden volgen, roept alleen maar vragen op. Dus laat men Facebook links liggen en zoekt met andere communicatiekanalen, die minder volgbaar zijn voor de brede kennissenkring.
Het is inderdaad vooral handig om contact te houden met vrienden die je anders niet veel spreekt. Ik heb echter geen zin om elke twee jaar naar een ander platform over te gaan, gelukkig blijven al mijn "vrienden" op Facebook nog gewoon op Facebook. Maar als ik het niet gebruikte om contact te houden met mensen was ik er gelijk van af, het word steeds minder goed.
Het enige probleem is dat als je momenteel geen Facebook hebt, je een hele hoop informatie mist
Iets NIET weten kan heel handig zijn. Je voelt geen verplichting iets met de informatie te doen. Dit geeft rust en focus. Veel informatie leidt alleen maar af van wat jij zelf in het leven wilt doen.

De tijd waarin we bezig zijn met het letten op anderen kunnen we niet besteden aan onze eigen doelstellingen, en ons leven is al zo kort. Ook meningen van anderen helpen lang niet altijd met het vinden van antwoorden op vragen. Ik zou bijna zeggen in tegendeel.

Informatie die je echt moet weten, die krijg je echt wel. Wat dat betreft is het niet bijhouden van een relatienetwerk een prima manier om echt relevante informatie van achtergrondruis te scheiden.
Anoniem: 463321
@eejjay15 november 2013 16:44
Een volgend sociaal netwerk hoeft echt niet van mij. Het enige probleem is dat als je momenteel geen Facebook hebt, je een hele hoop informatie mist. Dat is de enige reden waarom ik het nog gebruik eigenlijk.
Ik denk dat dat ook wel meespeelt. Dat niet iedereen meer zin heeft om alles te delen met een groot (of klein) publiek. De lol is er wel vanaf. Interessante dingen stuurt men rechtstreeks naar iemand via Whatsapp, mail etc.
Ook wordt men denk ik moe van de stortvloed aan informatie die men best kan missen of niet wil weten. Je moet maar eens bijhouden van welke berichten je het daadwerkelijk erg zou vinden als je dat niet via Facebook had vernomen. Kon wel eens een klein aantal zijn.
Wat ik heb mee gekregen toen ik HAVO studenten begeleid heb bij workshops op Fontys is dat er een aantal gebruik maken van Instagram in plaats van Facebook. Nou weet ik niet of dit overal de trend is, maar het zou de vervanger kunnen zijn.
De grap is natuurlijk wel, dat Instagram van Facebook is. ;)
Klopt. Maar als iedereen van Facebook over zou stappen op Instagram dan is Facebook als social site toch echt dood.
Ik merk dat Instagram aan populariteit wint, maar om het een volwaardig alternatief voor FB te noemen ...
Als je kijkt naar wat de jeugd vooral doet dan is Instagram prima bruikbaar : visueel ingesteld en met een druk op de knop snel een nietszeggende boodschap als persoonlijk uithangbord posten.
Teksten tikken kunnen ze toch al niet foutloos dus moeten ze dit tot een minimum beperken ;)

Voor een grote groep studenten zal Instagram of iets vergelijkbaars dus de voorkeur hebben want ze gebruiken netwerken anders en intensiever dan ouderen, denk ik.
Daarnaast zal er ook veel video-materiaal met de smartphone geschoten worden en uitgewisseld worden. Youtube, Vine en vergelijkbare videodiensten zullen ook populair zijn bij bepaalde groepen gebruikers maar ook ouderen kijken daar veel naar dus zal men ook daar hun eigen afgeschermde omgeving zoeken om ouders geen kijkje te geven in hun doen en laten.
Ik heb laatst Google+ nog eens een kans gegeven (Je word er bijna toe gedwongen tegenwoordig) en ik moet zeggen dat het potentie heeft.
Google bied veel handige functies aan zoals Google Hangouts en Google Docs en Youtube die dan volledig geïntegreerd zijn met je sociale netwerk.
Het is nog niet wat het kan zijn, maar er zijn zonder twijfel verbeteringen doorgevoerd in de laatste jaren, die veel haat onterecht maakt.

Vooral aangezien veel mensen al gebruik maken van google apparaten of software (Android, Youtube) én het feit dat google maar blijft pushen met Google+, denk ik dat Google+ nog wel eens een ding zou kunnen worden, als Facebook valt.
Hangouts werkt erg goed (beter dan WhatsApp) ook is het makkelijk om skype achtige gesprekken te voeren. Dus daar zit veel potentie in. Google+ gebruiken simpel weg te weinig mensen die ik ken.

edit:typo.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 15 november 2013 08:45]

Het voordeel van Hangouts vind ik vooral dat het onderhuids gewoon nog met XMPP werkt en dat je er ook nog steeds met clients zoals Pidgin of Instantbird verbinding mee kan maken :)
En dat was het mooie aan Google Chat/Hangouts, een open protocol, helaas gaan ze dat er weer uit slopen.
Mja, omtrent de ondersteuning voor XMPP, en of dat blijft, is het volgens mij allemaal nogal onduidelijk.

Volgens mij ging dat eruit slopen van XMPP vooral over het open communiceren met andere XMPP-compliant diensten (het federation gedeelte).

Overigens vind ik ook dat nog steeds jammer, want ik ben van mening dat iedere chat dienst ook gewoon XMPP zou moeten gaan ondersteunen, aangezien dit gewoon een open protocol is.

Bij mail kan je ook met iedereen communiceren, ongeacht provider of client.
Maar werken groepen dan ook nog? Hangouts was toch overgestapt op wat anders? De oude Gtalk client krijgt nog wel normale gesprekken binnen, maar groepen niet. Als er een echte client is die ook groepen aankan houd ik me altijd aan bevolen, want die Hangouts extensie voor Chrome zuigt ballen.
Groepen heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Ik gebruik het op dit moment met name voor 1 op 1 chats.
Drie voordelen van Hangouts (tov bv whatsapp)
Integratie met sms
desktop versie aanwezig
op welke apparaat je ook hangouts gebruikt, gespreksgeschiedenis is beschikbaar
Betekent dat dat Google dan al je smsjes kan lezen?
Nee, al het sms verkeer gaat langs de sms centrale van je provider die binnenkomen op je mobiel zonder langs Google te gaan
Maar de chat app kunnen andere toch niet inzien?
De chat van facebook heb ik altijd een hopeloos ding gevonden. De zoveelste chat functie op de gemiddelde telefoon. Naast WhatsApp, skype, google chat (hangouts) en al die anderen. Het word een beetje veel.

Maar waarom is google+ geen facebook alternatief? In mijn beleving is het alles wat facebook aanbied + integratie in een aantal google diensten. Of je op dat laatste zit te wachten laat ik in het midden, je hoeft het immers niet te gebruiken.
Wel grappig dat je direct aanneemt dat je zou moeten overstappen naar een alternatief.

Ik ben bewust gestopt met alle sociale media (nou ja, alleen facebook, meer had ik ook niet). Ik hoef niet zo nodig de wereld duidelijk te maken wat ik doe. En ben het ook steeds meer dan zat dat de sociale media geld wil verdienen aan mijn gegevens. Dat ze geld nodig hebben om te kunnen draaien kan ik mee leven, maar de miljarden die sommige binnenslepen is totale waanzin. Ik ga liever op de koffie, ach iedereen zijn ding.
Je geeft wel aan dat het om de chat functie gaat, ik heb geen idee of dit voor mensen de reden is om over te stappen.
Enige wat ik soms doe, is een reactie op tweakers en heb een account op Linkedin, maar de laatste is dan puur zakelijk en zeker niet voor de chat of om sociaal te doen. En jammer genoeg zie je ook linkedin steeds meer schuiven naar verdien optie's.

My two cents zeg maar :-)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door smitae op 15 november 2013 09:49]

Onzin gehalte is te hoog bij deze post.
Google+ is juist gemaakt om met Facebook te concurreren.
Daarnaast vind ik het een beetje raar dat je zegt dat er geen alternatieven zijn.

>Alsof Facebook de enige Social Media website op de wereld is.
Het gaat hier voornamelijk om het gebruik van de chat functies binnen alle apps.
Nee, check het plaatje maar. De vraag was: 'Heb jij afgelopen maand Facebook gebruikt of gecheckt?' (maar dan Engels) en daarop zei minder dan de helft 'ja' dan het vorig jaar was.

Ik snap de verwarring wel, want (groepsgesprekken in) chatapps zijn het voornaamste alternatief. Maar de groeiers die het artikel noemt, zoals Vine en Flickr, hebben bij mijn weten geen chatfunctie.

De tieners verlaten FB ook niet - de accounts blijven bestaan. Maar ze gebruiken het gewoon niet meer of niet veel meer.
(Google+ is GEEN alternatief)
Waarom zou Google+ geen alternatief kunnen zijn?
Google+ is inderdaad een goed alternatief denk ik. Het idee "kringen" en de hele interface is goed uitgewerkt, en het systeem is mooi geïntegreerd in de (veel gebruikte) Google diensten. Als er meer mensen gebruik van zouden maken zou ik zo overstappen!
Ik vind persoonlijk dat hele kringen enzo vreselijk irritant.
Ik wordt ook niet goed van google+ en ook hangouts is een totale ramp! Mijn probleem met deze diensten is dat wanneer ik bijvoorbeeld hangouts open ik eerst een lijst met vreemde te zien krijg met als vraag "kent u wellicht een van deze mensen" zelfde bij kringen in google+ bekende Amerikanen staan bovenaan in de lijst met mensen die ik misschien ken....

Rot toch op google! als ik iemand wil toevoegen zoek ik die persoon zelf wel op!

De reden dat in mijn ogen steeds meer mensen afhaken is de steeds irritanter en hardnekkiger worden van reclame in je tijdlijn en eigenlijk overal waar je kijkt in facebook. Youtube heeft in mijn ogen ook niet het eeuwige leven meer. ik erger me kapot aan die domme reclame filmpjes als je even snel een video wil bekijken... soms duurt de reclame langer dan het filmpje zelf... Het wordt steeds erger en steeds hardnekkiger.

Kan ik niet gewoon 20 euro per maand reclame kosten betalen en dan reclame vrij internetten en tv kijken? dat zou eens wat zijn!

Ik vraag me af waar we over 20 jaar heen gaan... waarschijnlijk is alles dan reclame en advertenties en is er voor de rest niets meer te vinden op tv en internet. Ik denk dat er nog een keer een keerpunt komt waarop iedereen er echt schoon genoeg van heeft. Dit kan zo niet blijven door gaan. Daarnaast als je mensen continue frustreert met je reclames dan werkt het, althans bij mij, averechts. En zal ik er alles aan doen om juist niet die producten te kopen.

[Reactie gewijzigd door sygys op 15 november 2013 09:22]

Youtube heeft in mijn ogen ook niet het eeuwige leven meer.
Op Reddit loopt een initiatief om een nieuwe video site op te zetten die uiteindelijk de gebruikers van Youtube moet overnemen. Link: http://www.reddit.com/r/YourTube/

Waarom dit (erg) ambitieuze plan? Google drukt al jaren de ene na de andere verandering op YT door waar gebruikers niet op zitten te wachten. Maar met hun meest recente "update"zijn ze echt te ver gegaan. Je kan nu geen comments meer plaatsen zonder google+ account. Ook de notificaties als er iemand heeft geantwoord op een comment van jou komen niet meer in je YT inbox maar ergens in google+.

Dit en bepaalde veranderingen in het comment systeem heeft enorme weerstand onder gebruikers opgeroepen. Bij zowat elke recente video staan de comments vol met protest posts, ascii art, hele filmscripts en complete boeken (onbeperkte tekst is een van de nieuwe "features") en misleidende links (links, nog een nieuwe feature).

Dit alles is een teken van de ongelooflijke arrogantie van Google en hun rotsvaste geloof dat ze alles wat ze willen kunnen doordrukken zonder dat gebruikers iets kunnen doen. Ik hoop dat het initiatief op Reddit slaagt.
Dat ze sugesties geven of je iemand kent vind ik op zich niet z'n probleem, maar ja doe dat dan alleen op de website en niet in de app ja of via een optie contacten toevoegen en dan kent u deze.

Verder gebruik ik hangouts niet iedereen gebruikt whatsapp nog steeds bij mij, ik heb hangouts ook gewoon uitgeschakeld.
Ik wordt ook niet goed van google+ en ook hangouts is een totale ramp! Mijn probleem met deze diensten is dat wanneer ik bijvoorbeeld hangouts open ik eerst een lijst met vreemde te zien krijg met als vraag "kent u wellicht een van deze mensen" zelfde bij kringen in google+ bekende Amerikanen staan bovenaan in de lijst met mensen die ik misschien ken....

Rot toch op google! als ik iemand wil toevoegen zoek ik die persoon zelf wel op!
Nou, dan doe jij toch iets anders dan ik dat doe. Als ik hangouts open zie ik keurig het lijstje van boven naar beneden gesorteerd op 'laatst mee gesproken' Mensen die ik 'misschien wel of niet ken' komen niet eens voor in mijn lijstje.

En als ik inlog op facebook krijg ik het zelfde, maar dan prominent boven in van het scherm. Ik heb het leren negeren op facebook, wat ik ook alleen nog maar gebruik voor misschien 1x in de maand eens iemand opzoeken...
Mee eens, ik negeer reklame; ook op TV
Die reclame troep op youtube kan je gemakkelijk uitschakelen met addblock.
Ik vind het op zich best goed werken, dat "kringen" concept. Je bepaalt precies tot welke groep(en) je contacten behoren en kan ook vrij precies bepalen wat je met wie deelt
Dat kan je op Facebook ook.. gewoon verborgen groepen maken met je contacten erin. Ook contacten die géén vrienden zijn kun je erin uitnodigen.
Nee, dat werkt niet goed op Facebook. Het kan wel, maar zodra iemand een tag plaatst gaan je privacyinstellingen op de schop.

Bijvoorbeeld: je post een foto van jezelf. Je deelt deze alleen met een klein aantal mensen. Een van die mensen tagt zichzelf of iemand anders in die foto. Op dat ogenblik krijgen alle vrienden van die persoon toegang tot die foto.

Bij Google+ gebeurt dat niet en blijft de zichtbaarheid van de foto beperkt tot de originele groep totdat iemand besluit om de foto ZELF te delen. Op dat ogenblik is het voor die andere persoon mogelijk om dit foto met een nieuw publiek te delen. Er verschijnt dan wel een waarschuwing en het is een bewuste actie.
ga in je privacy settings naar timeline and tagging, en zet deze opties aan:
- review posts friends tag you in before they appear on your timeline?
- Who can see posts you've been tagged in on your timeline
- review tags people add to your own posts before the tags appear on facebook?

je moet trouwens geen gesloten groepen hiervoor aanmaken, je kan dit gewoon met standaard lijstjes maken, zodanig dat de rest zelfs niet weet dat ze in een lijstje zitten. Op die manier kan je een lijstje "zatte avond met ben en tim" maken waar enkel zij in zitten en de foto's of het album enkel voor hen zichtbaar instellen
Dasiro, het kan wel, maar het niet bepaald toegankelijk voor 'de massa'.

Er kan een hoop kritiek gegeven worden -dat Google het profileert als een erg actieve dienst, terwijl het dat eigenlijk niet is-, maar technisch gezien zit het sterk in elkaar. Met name het kringen-systeem is erg toegankelijk.

Google schakelt hiermee het probleem uit dat 'oudere generaties' content zien die de 'jongere generatie' verborgen wil houden voor de eerstgenoemde. In Google+ is het gewoon straight-forward: je klikt op 'vrienden' en alleen de mensen die in jou 'vrienden'-kring zitten, krijgen de content te zien.

Nu kunnen we ellenlange vergelijkingen gaan maken tussen Facebook en Google+, maar zo simpel als bij Google+ is het gewoon niet bij Facebook. :)
Anoniem: 463321
@intGod15 november 2013 16:25
Nee, dat werkt niet goed op Facebook. Het kan wel, maar zodra iemand een tag plaatst gaan je privacyinstellingen op de schop.

Bij Google+ gebeurt dat niet en blijft de zichtbaarheid van de foto beperkt tot de originele groep totdat iemand besluit om de foto ZELF te delen. [...] Er verschijnt dan wel een waarschuwing en het is een bewuste actie.
Kortom hetzelfde probleem. Je foto wordt getagd of gedeeld en de foto is zichtbaar voor iedereen. Facebook en Google+ verschillen hier niet in. Het gaat enkel op een andere manier.
True, met Facebook kan dit ook maar dus wel met alle omwegen die in de reacties voor mij ook naar voren komen.

Ik heb het idee dat de insteek van Google+ de facto is dat je alles regelt met kringen/groepen.
Anoniem: 145867
@eymey15 november 2013 18:00
Klopt, en ik vind het super handig. Zeker als je berichten stuurt naar bepaalde groepen. :) En andere hoeven het niet te zien. Heerlijk toch?

En je kan ook openbaar posten zoals twitter. Dus het is eigenlijk een twitter/facebook in 1. Daarnaast heb je hangouts wat gewoon even goed en voor mijn gevoel beter werkt als Skype.

En daarnaast nog mijn lievelingsafdeling, de communities waar ik zelf veel in zit. Heerlijk je aanmelden bij onderwerpen die jou interesseren en daarover discusseren, dingen delen en mensen helpen of als je zelf een vraag hebt. :) Love it.
Tieners verdiepen zich daar niet in. Het liefst knallen ze alles direct op facebook, omdat het daarvoor gemaakt is. Tieners zijn over het algemeen zo subtiel namelijk nog niet. ;)
Ik ben tegen wil en dank Google+ ingezogen door die verrekte verregaande integratie.
Sinds ik een Google+ account heb werkt Picasa niet meer omdat het nu gemigreerd is naar Google+ en dat werkt voor geen meter : ik krijg een wit scherm te zien en kan niet meer bij mijn foto's. Met veel kunst en vliegwerk moet je dan naar je oorspronkelijke foto's zoeken. De hele opzet van Google+ is misschien voor sommigen leuk, maar veel te bewerkelijk en niemand in mijn vriendenkring gebruikt het dan ook echt.

Google+ is voor mij een regelrechte ramp, je hebt er alleen maar last van. Alternatief voor FB is het in mijn optiek totaal niet.
Google+ is dan ook geen sociaal network. Dat is slechts een onderdeel ervan. Zie ook dit artikel:

http://www.theguardian.co...04/google-plus-the-matrix
Ach, als ik een linkje doorkrijg van vrienden die op google+ iets gepost hebben dan kan ik dat gewoon zien, bij facebook niet en ik heb bij beide geen account.
Dus wat dat betreft doet google+ het een stuk beter dan facebook.
Als je onder Google Plus naar "foto's" gaat heb je toch allemaal hetzelfde functionaliteit ? :) Zie het probleem zelf niet echt eigenlijk. Je kan albums aanmaken en weet ik veel. Tevens foto's linken zonder dat mensen jou profiel hoeven te weten. :) What the deal?
Exact die laatste zin is de crux: een sociaal netwerk werkt pas als er een grote groep mensen die je kent op aanwezig is. Om mensen over te laten stappen moet het alternatief (Google+) een heel groot stuk beter zijn.
De mening onder jongeren is over het algemeen dat Google+ vrij kansloos is. Niet echt aantrekkelijk voor jongeren.
Een uitspraak doen in naam van een hele groep zonder argumenten is op voorhand al kansloos.
Grappig, ik heb ~100 mensen in mijn kringen, vrijwel alleen maar jongeren :D
En hoeveel waren dat er een jaar geleden?
10? Ik ben het pas begin dit jaar actief gaan gebruiken...
Dan maakt dat het bovenstaande bericht 2x zo erg.
Dat klinkt meer beangstigend dan bevestigend imo.
Leg uit :) Want dat jij het beangstigend vindt vind ik beangstigend ;)

En als die tieners bedoelde had ie dat moeten zeggen, en niet jongeren wat toch echt wel fors breder is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 november 2013 09:37]

Ik zou graag Google+ gebruiken, ik denk dat het beter en overzichtelijker kan werken dan facebook. Maar dan moeten die 25 - 50 mensen op mijn Facebook waar ik regelmatig interactie mee heb ook mee verhuizen. En daar heb ik geen controle over. Google+ word pas leuk als je ook je vrienden en kennissen en familie erop hebt. Maar die zitten op Facebook en gaan niet zo maar overschakelen want al hun kennissen, vrienden en familie zit ook op Facebook. Voorlopig zit de sociale media wereld nog wel even aan Facebook vast.
Daarom wordt ook gezegd: Facebook is het netwerk om contact te houden met je OUDE vrienden en Google+ is het netwerk om NIEUWE vrienden te maken. :P

Daarbij is G+ eigenlijk ook een soort kruising tussen Facebook en Twitter. Je deelt publiekelijk wat je leuk vindt, en wat jou interesseert en iedereen die jou volgt kan dat zien (net als bij Twitter dus). Cirkels gebruik je dan juist om specifieke posts met een groepje privé te delen, zoals je in Facebook dingen met je vrienden deelt.

Ikzelf gebruik al twee jaar intensief G+ en ik ben er ontzettend enthousiast over. Heb er erg veel nieuwe leuke en interessante mensen ontmoet, van over de hele wereld. Het mooie is dat je mensen ontmoet die dezelfde interesses en ideeën hebben als jij zelf hebt. Daarmee kun je dus praten over wat jou echt boeit en waar je enthousiast over bent. Iets wat met je (oude) vrienden vaak niet gaat omdat zij veelal andere interesses hebben.
Ik denk dat je hier een belangrijk punt aanhaalt. Als je zelf enthousiast bent en gelijkgezinde mensen op deze manier in je kringen binnenhaalt kan het inderdaad de betere tool voor jou zijn en groeit je vriendenkring.
Wat je met een netwerk wilt doen bepaalt grotendeels jouw keuze.

Ik beschouw mensen uit de virtuele wereld die ik niet persoonlijk ken niet als echte vrienden en hou vooral contact met oude vrienden via een netwerk. FB past dus beter bij mijn huidige behoeften.
Voor mij is google+, meer het nieuwe flipboard, het is ideaal om nieuws te lezen of om onzinnige feitjes bij te houden.
Websites maken er dan ook vooral gebruik van.
Anoniem: 145867
@Haay15 november 2013 18:04
Klopt, De communities in Google Plus is een zeer groot succes. :) Zeer interessant!!
Ik snap dan ook niet dat Google nog geen plugin voor facebook heeft gemaakt (?)
Offtopic:
Dingen die afgedwongen worden om te gebruiken, worden meestal niet geaccepteerd.
Ik hint hier natuurlijk naar het hele "use your real name" en het nieuwe chat systeem op youtube.

Ontopic:
Ik maak zelf ook deze "facebook migratie" mee steeds meer vrienden en familie die het platform vaarwel zeggen of steeds minder gaan gebruiken. Zelf ben ik er toch nooit fan van geweest, het is alleen soms wel handig voor evenementen.
Ik merk ook dat 'oudere' mensen (25+) steeds minder FB gebruiken, tenminste in mijn directe omgeving. Steeds minder posts, steeds minder foto's van kinderen of etentjes, steeds minder shares van grappige dingen (die al 50 keer voorbij kwamen), minder likes, minder reacties, zelfs minder vakantiekiekjes, ook het aantal vrienden loopt langzaam terug.

Langzaamaan toch steeds meer activiteit op Google+ en steeds meer Hangouts (tig x sneller dan WA zegt iedereen).

De hoofdmoot in mijn nieuwsoverzicht is inmiddels voornamelijk posts over events en producten etc, van mensen en organisaties die de functie van Facebook nog steeds niet doorhebben, maar denken dat ze er als op een markt moeten lopen schreeuwen om aandacht voor hun product of event te krijgen.

Te verwachten valt dat het gebruik van sociale media en smartphones binnen enkele jaren zal stabiliseren. Voor de meeste gebruikers is het allemaal nieuw, en zal de lol er na een tijd ook wel van af zijn.

Voor mij zijn de bedragen die gemoeid zijn met beursgangen en aandelenhandel altijd vrij abstract, maar mijn gevoel zegt dat de Facebook en Twitter zeepbellen er voor zullen zorgen dat grote groepen investeerders geld gaan kwijtraken aan het kleine clubje bekende schurken. Geld dat in zo veel technologische vooruitgang gestoken had kunnen worden :( .
Precies. Ik ben het ook minder gaan gebruiken, maar (nog) niet gestopt. Raar dat dit antwoord er niet bijstaat. Ongeveer iedereen in mijn omgeving zou hetzelfde hebben geantwoord. Echter staat deze keuze er niet bij, daardoor komen er totaal verkeerde statistieken naar boven bij deze poll.
Nou ja afgezien van het afgedwongen worden is het nieuwe comment systeem op youtube ook gewoon daadwerkelijk slechter dan de vorige situatie, wat op zich al een behoorlijke prestatie is. Het was al een beerput van een comment systeem maar sinds de update heb ik niks anders dan flamebait and ascii art voorbij zien komen..
Omdat ik in mijn persoonlijke ervaring Google+ ontzettend opdringerig vind, vooral in combinatie met Youtube. Ik wil gewoon Facebook kunnen gebruiken in combinatie met Youtube. Nu moet ik me verplicht aanmelden op Google+ als ik mijn inbox van Youtube wil inzien en dat vind ik onacceptabel.
Onacceptabel? Dan stop je toch met het gebruiken van Youtube?
Overigens: ik vind het onacceptabel dat jij op "I ACCEPT the terms and conditions" hebt geklikt, en nu gaat mopperen ;)
Dit antwoord vind ik een beetje kort door de bocht, want er is geen volwaardig alternatief voor Youtube.
Als die 5% van het totalen aanbod van Youtube zouden aanbieden, zou ik al verbaasd zijn.
Ja, je kunt daar nu wel pietje-precies over doen, maar is de verregaande integratie wel wenselijk?

Vind jij het nuttig dat allerhande familie, vrienden en kennissen weten welke videos jij op YouTube kijkt? Ik zie er het nut niet van in voor mij. Het enige voordeel dat bestaat is voor Google die er hun advertenties nog specifieker kunnen maken.

Ik heb tegenwoordig gewoon meerdere Google accounts. Gmail gebruik ik door de integratie niet meer. Het gaat me gewoon te ver.
Je staat hier scheef te praten, er zijn namelijk onder de parpalu van Google een dozijn diensten. Youtube heeft voorwaarden en Google+ heeft voorwaarden en die zijn niet dezelfde. Google forceert hier (want er is geen andere keuze behalve stoppen de dienst te gebruiken) gebruik te maken van een ander product en daarmee worden er NIEUWE gebruikersvoorwaarden doorgedrukt.
omdat google+ voor 80-90% (??) bestaat uit mannen :+
Uit de 'regels van het internet':
16. There are NO girls on the internet.
die regels zijn 10jr oud :+
Anoniem: 204567
@Yukkie15 november 2013 12:08
Waarom zou Google+ geen alternatief kunnen zijn?
Waarom zou je überhaupt een alternatief moeten hebben?

Het kan toch ook zijn dat mensen (juist na intensief gebruik, wat met name jongeren veel doen of deden) beseffen dat al die sociale media bullshit grotendeels gebakken lucht en tijdverspilling en aandachtvragerij is?
Voor tieners, mischien omdat Google je account verwijdert als je je leeftijd invult. Weet niet of het nog steeds gebeurt, maar was een tijdje geleden met het account van m'n dochter gebeurt. :?

Maar los daarvan, laat het FB volk, vooral alle ex Hyvers, vooral denken dat G+ geen alternatief is. Ik ben van FB weg gevlucht toen de hele Hyves->FB migratie het niveau van het nederlandse FB in no time liet dalen tot de welbekende 'GOOAALLL' postings als er weer eens voetbal op TV was. Laat die crowd nou in ieder geval maar lekker op FB blijven, houden we G+ lekker voor de mensen met ietje meer niveau :9
Ik denk dat meer mensen G+ hebben dan je denkt. Als ze een Android toestel hebben en een G account gebruiken, hebben ze G+
Neen, ik heb Android en een Google account en geen G+. Dat Google tegenwoordig automatisch ongevraagd overal G+ bij aansmeert is wat anders maar je kunt de functie wel degelijk uitschakelen als je er geen behoefte aan hebt
https://plus.google.com/u/0/downgrade/
Kijk dat wist ik dan weer niet dat dat mogelijk was. Vraag me ook af hoeveel mensen dat weten.
Waarschijnlijk niet veel en daardoor lijken er heel wat Google+ gebruikers te zijn.Veel mensen met een Google+ account, stukken minder daadwerkelijke gebruikers.
Ik zag pas toevallig wel bij het aanmaken van een nieuw Google-account de melding dat G+ niet verplicht was én als je er wel voor koos stond erbij dat je altijd je account weer kon weggooien. Ik kreeg zelfs een linkje naar waar dat kon.

Naar mijn mening zijn mensen gewoon te lui om te lezen en denken ze graag het slechtste over dingen. Niet altijd onterecht, maar ik snap niet dat mensen zo veel haat aan G+ hebben, het werkt als je vrienden hebt die mee gaan.
Ja, maar dat wil niet zeggen dat ze er ook daadwerkelijk iets mee doen of ooit naar kijken. Nee, dat doen ze niet. Daarom gebruikt men het ook veel minder.
Klopt, maar dat onderscheid werd even niet gemaakt ;)
Dat is hetzelfde als zeggen: ik ga niet naar die sportclub want geen van mijn vrienden zitten op die sportclub.

Maar als je het er leuk vindt dan maak je gewoon nieuwe vrienden daar die hetzelfde ook leuk vinden. :)
"Maak je gewoon nieuwe vrienden"?

Ik weet niet, maar ik heb IRL gewoon een groep vrienden, en die zitten op Facebook, niet op Google+. Ik ga geen nieuwe vrienden zoeken omdat ze toevallig op Google+ zitten...

Daarnaast, al mijn kennissen die ik over de jaren heb leren kennen in andere landen zitten op FB. Die ga ik ook niet even laten vallen.

Ik gebruik simpelweg het systeem waar mijn vrienden op zitten (waar het ook voor bedoeld is)...
blaaaaaaht, je kunt ook een trendzetter zijn en je vrienden overhalen voor een beter systeem te kiezen... je kunt niet google afschieten omdat jij of jouw vrienden te lui zijn om als eerste een overstap te overwegen...
Ik ken niet veel mensen die ervoor kiezen om trendsetter te zijn. Ik ken wel wat mensen die om een of andere reden altijd een nieuwe tool weten te vinden, wat hetzelfde doet als wat we al hebben, en de rest proberen over te halen om een transitie te doen van hetzelfde naar een ander hetzelfde.

Verspilde energie en weinig toegevoegde waarde.

Dus als Google+ iets gaat bieden dat FB niet kan, en het is echt heel hip en happening en je kunt er ook nog wat meer mee wat je ook nog eens graag wilde, dan... Misschien...

[Reactie gewijzigd door Batje4 op 15 november 2013 14:13]

Gelukkig is telefonie wel een uniform en open systeem.
Waarom lukt het dáár wel?(??)
Grappig detail is dat de hoofdverantwoordelijke voor het ontwerp van Google+ Andy Hertzfeld was, de oorsponkelijke ontwerper van de Macintosh. Hier te lezen halverwege het artikel.

Verder werken de slimste koppen in de designwereld aan de Google's ontwerpen, niet alleen intern, maar ook bijvoorbeeld extern door o.a. Cuban Council.

Punt met design is dat iedereen een eigen voorkeur en smaak heeft en daardoor ook vaak direct een eigen mening klaar heeft m.b.t. of een website er goed of slecht uitziet. Wist je dat een baby vanaf ongeveer vier maanden al een favoriete kleur heeft?

Vandaar dat de meeste websites voor een functioneel design gaan, ipv een creatief design.
Heeft niets met oogjes te maken. Is puur een mening. Net zoals die van jou, overigens.
Anoniem: 555428
15 november 2013 11:38
Zelf gebruikte ik Facebook alleen nog voor het volgen van enkele professionals. Maar vorige maand toch maar opgeruimd. Eerst alle content geautodelete met een speciale Firefox addon, vervolgens alle contacten geblocked, email adres veranderd in een weggooi adres en opgezegd. Eerlijk gezegd heb ik geen dag meer aan dat hele Fb gedacht. Verder in het kader van 'onamerikaniseer je internet' alles van Google gecanceld. Dat megalomane 'under your skin' bedrijf komt er ook niet meer in hier.
Heb ik ook zo gedaan. Was desondanks een hels karwij want zo soepel werkt die add-on (werkt ook in Chrome met Tampermonkey) ook weer niet. Protip: schakel het laden van plaatjes uit in je browser, dan gaat het wat makkelijker.

Voor de geinteresseerden is de add-on hier te vinden:
Timeline compleet wissen: https://github.com/Geo-Piskas/Facebook_Delete_My_Timeline
Chatgeschiedenis compleet wissen: https://github.com/Geo-Piskas/Facebook_Delete_All_Messages

Als je daarnaa ook echt van heel je profiel af wilt eerst je naam veranderen (tegen oude tags), e-mail veranderen naar spam adres en vervolgens deleten maar.

[Reactie gewijzigd door i7x op 15 november 2013 19:23]

Anoniem: 555428
@i7x16 november 2013 10:14
De tool die ik heb gebruikt delete je timeline activiteiten terug tot de eerste dag, dus foto's posts like en comments. Bespaart je vele uren werk, echt een fantstisch tooltje, Facebook zou het er standaard moeten opzetten :D

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/addon/
Is te begrijpen. Ik zou als ik een tiener was niet willen dat mijn ouders bijvoorbeeld een bericht van een van mijn vrienden las waarop staat dat het feestje waar ik niet naar toe mocht gaan vet gaaf was en dat ik veel gezopen heb met bijbehorende foto waar je op staat met een bezopen gezicht.

En je ouders toegang weigeren op je Facebook pagina (als je ouders tenminste zelf ook erg actief zijn op facebook) kan natuurlijk niet.....

[Reactie gewijzigd door dunpealhunter op 15 november 2013 08:39]

In Google+ kan je dus veel exacter bepalen wie wat van je te zien krijgt. Zo kan je zulke foto's in je vrienden kring delen, maar je familie hou je daar buiten. Enorm overzichtelijk.
Dat kan in Facebook ook. Gewoon lijstjes maken.
Dat kan zeker wel. Ik doe het, want het zijn mijn zaken die zij niet hoeven te weten en dat hebben ze te respecteren. Ik kan mezelf echt wel in de hand houden, en daar moeten ze dan maar op vertrouwen.
Wat ik bedoel met je ouders toegang weigeren op je Facebook pagina is dat als je dat doet je er meteen een heleboel gezeik over krijgt van waarom je dat gedaan hebt, en wat je allemaal te verbergen hebt dat wij als je ouders niet mogen zien....

Tenminste, dat zou in het geval van mijn ouders zo zijn, en ik vermoed dat hetzelfde geldt voor een heleboel andere.
Ik heb altijd al gezegd. Als de Opa's en Oma's op facebook zitten is het eind in zicht.
Ik heb mn ouders en andere directe familie wel gewoon actief geweerd. En dat ook tegen hun gezegd, dat ik dat soort dingen gescheiden wilde houden.

Overigens kan je hen ook gewoon op een aparte lijst mikken zodat ze nauwelijks wat zien.
Ik zie niet in waarom je mensen moet toelaten tot je FB pagina. Je bepaalt toch helemaal zelf wie je als vrienden accepteert. Als je eenmaal je ouders als vrienden hebt geaccepteerd kun je nog altijd regelen wat ze wel en niet zien, kwestie van je een beetje verdiepen in de mogelijkheden en niet alles standaard helemaal openzetten voor de hele wereld.

Het andere punt dat je aanhaalt is iets waar veel mensen de fout ingaan.
Zorg ervoor dat er geen dingen worden gepost waar je later spijt van kunt krijgen, want als het er eenmaal staat is het nooit meer helemaal weg te krijgen.
Een toekomstige werkgever zal vaak als eerste Googlen op de naam van een sollicitant en als hij dan jouw foto's ziet waarin je altijd maar bezopen bent of aan het feesten dan is de kans een stuk kleiner dat je op gesprek mag komen: geen enkele baas zit te wachten op brakke werknemers iedere morgen op de zaak.
Eerst rent de jeugd weg, omdat paps en mams ook op Facebook zitten.

Vervolgens stoppen paps en mams er ook mee, omdat ze zelf door hun werkgevers in de gaten worden gehouden op Facebook.

R.I.P. Facebook.

Ik doe er zelf overigens ook bijna niets mee. Kijk eigenlijk alleen maar naar wat vrienden van mij uitspoken, maar post zelf zo goed als niets.
Gelukkig bestaat de wereld niet alleen uit onzekere jeugd die zich schaamt voor wat ze in hun vrije tijd doen en werkende volwassenen die zich bedreigd voelen door hun werkgever (of die mogelijkheid laten ontstaan).
Privacy dient niet om je schaamte te verbergen maar eerder om je te beschermen tegen ideeen die uit de persoonlijke levenssfeer komen van mensen waar je in real life mee moet omgaan.
dat is dan ook de reden dat ik geen enkele collega op facebook heb.
Inderdaad. Voor zakelijke relaties heb je netwerken als LinkedIn, voor persoonlijke vrienden/familie gebruik je Facebook.
Als je die door elkaar gooit dan heb je er zelf een zooitje van gemaakt.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je bepaalde collega's als vrienden beschouwt en daar dus de meer persoonlijke dingen mee deelt, die nodig je dan bijvoorbeeld wel uit op FB... maar je baas uitnodigen op zo'n netwerk zou ik niet doen en ook je posts horen niet openbaar te zijn lijkt mij.
Ik mis 'ik ga mijn account opdoeken bij Facebook en ben geen tiener'
Ik ben ook geen tiener meer, en ik mis inderdaad die optie; Vroeger las ik alle posts die op mn stream voorbij kwamen. Nu is er een enorme massa aan berichten van pages, reclame, like & win posts, en een enorme candy crush ellende.

Inmiddels heb ik een lijstje met wat mensen die ik wel wil volgen, maar zelfs daar kijk ik niet altijd meer op.

Je kan ook zeggen dat je dan maar moet blocken wat je niet wil zien, maar om de zoveel dagen is er weer een hele rits posts van nieuwe apps en onzin die je 'niet wil zien'; Zo blijf je aan de gang.
Dat ligt dan toch echt aan je vriendengroep en je eigen desinteresse om bijvoorbeeld die Candy Crush Ellende te blokken. Dat is 10 seconden werk en je bent ervan verlost.

Ik heb genoeg vrienden op Facebook die de nodige games spelen, zelf ook wel eens gedaan. Maar als ik klaar ben met een game, blok ik de game gewoon bij de eerste beste request en je ziet er niets meer van terug.
Yep, maar het irritante (vind ik) dat het dus elke keer die 10 seconden werk kost, elke keer dat er weer een nieuwe game of variant voorbij komt.

Daar heb ik gewoon geen zin meer in :) Ook al is het maar 10 seconden, die tijd besteed ik liever aan iets anders.
Je hebt gewoon een groep vrienden die allemaal die games spelen. Als ik 2 spelaanvragen per week krijg is het al veel. Dan 1x per week ff die apps blokken en klaar is klara. Hoef ik me er ook niet aan te ergeren.
Dan nog, het is maar een van de vele dingetjes waar ik me inmiddels aan erger.

Naast de massa babyfoto's, memes van 3 jaar geleden, vriendenaanvragen van mensen hun hond (!) wazige instagramkiekjes van voedsel en hardloop-stats. Mij kan het me tegenwoordig echt niet meer boeien.
Mensen die ik nog nooit IRL gezien heb voegde ik sowieso al niet toe.

Komt nog bij dat facebook tegenwoordig zelf bepaalt wat je te zien krijgt en in welke volgorde. Ja, OOK als je zelf de instelling verandert naar 'meest recent'. Als ie de volgende keer dat je de site bekijkt niet teruggesprongen is.

Verder heeft graph search ook niet geholpen. Foto's waar je in getagd bent kun je alleen untaggen, en dan is ie alsnog zichtbaar voor de wereld. Enige wat je dan kan doen is het verzoeken van het offline halen van de foto door de persoon die hem online heeft gezet; Wat weer tot scheve blikken en vervelende vragen kan leiden.

Als communicatiemiddel voor mensen in mn kringen die me alleen via facebook schijnen te kunnen vinden is het ook niet ideaal. Want dan zit je weer met het dillemma 'chat' of 'bericht', waarbij mensen al dan niet direct een reactie terug verwachten. Zeker met de functie waarbij mensen kunnen zien of je iets bekijkt, danwel een reactie aan het tikken bent.

Dat alles bijelkaar zorgt er wel voor dat ik veel minder op facebook kom dan 2-3 jaar geleden.
Misschien niet eens zo'n heel slecht ding :)
Ik mis "Ik gebruik het veel minder dan eerst, maar ben soms nog aan het lezen daar"

Ik heb veel fotografen als "vrienden" (sommige echt) en vindt het heerlijk om hun fotos voorbij te zien komen. En ik gebruik FB om op de hoogte te blijven van overzeese vrienden en familie, waarvan ik er nogal wat heb.
Ik mis in de poll de optie " ik ben Facebook minder gaan gebruiken"
Nu kun je alleen kiezen tussen gelijk gebruik, meer of helemaal gestopt.


Ik merk dat ik Facebook veel minder gebruik dan eerder.
Ik wou net hetzelfde opmerken.

De eerste jaren vond ik Facebook best 'leuk', aantal interessante personen (opnieuw) tegengekomen, goeie pagina's met nuttige info en interessante groepen.

De laatste maanden (jaren?) merk ik dat nu echt iedereen doorheeft dat Facebook een marketinginstrument is. De talloze merkpagina's (die iedereen dan ook nog leuk vindt...), het eindeloze delen van foto's en berichten om kans te maken op product X bewijzen dit.

Iedereen lijkt te denken dat meer ook beter is. Ik volg een aantal muziekgroepen via Facebook en waar in het begin vooral relevante posts te lezen waren (nieuwe cd, concertreeks, ...) aan een ratio van een aantal posts per maand posten ze nu allemaal minstens 1 keer per dag een foto, YouTubevideo, link naar een andere band, herinnering van hun cd, fanposts, ... Ik maakte een interesselijst 'Muziek' op Facebook om de updates uit mijn vriendenstream te houden maar het is nu ook in de lijst grasduinen door de irrelevante berichten.

Zelf gebruik ik Facebook dus steeds minder. Ik maakte een paar lijsten en daar stak ik de pagina's & vrienden in die ik nog wil volgen. Daar kan ik nog in een paar minuten doorheen scrollen en de interessante zaken in een nieuwe tab zetten om rustig te lezen/bekijken.

[Reactie gewijzigd door Aegir81 op 15 november 2013 10:52]

Weinig last van eigenlijk, maar het ligt ook gedeeltelijk aan jezelf (en je vriendengroep). Mensen die te veel onzin posten unsubscribe ik van, publieke personen/bands idem ditto. Het verschilt gewoon erg, de ene band zijn facebook is puur een marketing instrument waar ook voornamelijk marketing lui op posten, terwijl je op de andere ook echt updates van de muzikanten zelf ziet. Facebook is wat dat betreft echter bijzonder democratisch, je kunt stemmen met je like button. En als dan blijkt dat jij de enige bent die weg loopt dan ben je toch in de minderheid en vindt de rest het blijkbaar wel leuk.
Same, waar ik vroeger nog een paar keer per dag keek, is het nu nog maar een paar keer per week hooguit.

Het is ook maanden geleden dat ik iets op mijn profiel heb gepost.

Vooral de grote hoeveelheid reclame en 'nuttelose' posts zorgt er voor dat ik steeds minder vaak facebook check.
Als 19-jarige (student) herken ik dit fenoneem eigenlijk totaal niet. Zowat iedereen die ik ken zit wel op Facebook en de enkeling die er niet op zit heeft het ook nooit aangemaakt.

Nu vraag ik me af wat er nou precies onder tieners wordt verstaan. Als je het over 13-15 jarigen gaat hebben snap ik het wel, die zijn wat ragegevoeliger en zitten net in zo'n periode dat ze onafhankelijker van hun ouders willen worden.

Nu is het wel zo dat platformen als snapchat enorm in de groei zijn, wat ten koste gaat van de posts op Facebook. Verlaten is echter een groot woord.
Het is inderdaad wat ungenuanceerd gesteld, ben ik met je eens.
In mijn beleving zijn tieners de 12-16 jarigen (zo ongeveer), dus de groep die rebels is en de grenzen opzoekt... je herkent het vast wel want we hebben het allemaal meegemaakt.
FB timeline is wat anders dan de FB messenger, en ik moet zeggen dat ik die laatste niet echt veel gebruikt zie worden maar dat heeft er ook mee te maken dat mijn vrienden over de hele wereld verspreid zitten in verschillende tijdzones dus een live chat is niet altijd mogelijk.
Whatsappen kan met sommigen wel en met anderen weer niet, dus als ik een groep wil bereiken gebruik ik toch vaak mijn FB timeline om iets op te posten. Ik ken zelf Snapchat niet maar vermoed dat het voor mij niet zou werken.

Wat er nu wel en niet verlaten wordt door de genoemde groep is mij niet helemaal duidelijk, ik denk dat het meer een gevalletje is van : ik heb nog wel FB maar gebruik bepaalde onderdelen nu niet vaak meer. In de praktijk tel je dus nog wel als gebruiker maar erg actief ben je niet. De persoon zelf kan dan wel zeggen "ik heb FB verlaten" maar zolang je jouw account niet hebt opgezegd is dat niet helemaal juist en ben je "een sporadische gebruiker".
Ik herken het wel heel erg. Iedereen gebruik WhatsApp ipv FB Messenger en daarbij blijven ook alle 'timelines' doodstil in vergelijking met een jaar geleden, toen elk tripje naar de Starbucks nog trots met de wereld werd gedeeld.

Tja, die twee dingen zijn naar mijn idee toch altijd wel de belangrijkste pijlers geweest voor FB.

Daarnaast merk ik, zoals ook in het artikel te lezen is, dat nieuwe apps en websites juist erg in poulariteit toenemen. Mensen gebruiken 'Tinder', Vine, Snapchat en natuurlijk WhatsApp, wat in Nederland al erg lang zo is door de dure SMSjes.

Ik vind het slim van Facebook dat ze hard proberen te investeren in andere producten als Instagram en het bod op Snapchat. Zoder deze instelling zouden ze ten dode zijn opgeschreven.
Ik denk dat het in Europa nog even duurt maar in China/Azie zie je heel veel mensen WeChat gebruiken. De ontwikkelaar hierachter is Tencent die ook Weiyun en QQ uitrolt. QQ is hier de grootste chat applicatie en WeChat is de mobiele variant. Wat interessant aan Wechat is hoe eenvoudig het werkt. Het was eerst een Whatsapp ripoff maar heel snel heeft men Moments (sort of een eigen pagina) en voice-chat aantoegevoegd. Iedereen schiet dan ook plaatjes wat vervolgens door iedereen in je netwerk te zien is. Ook het toevoegen van gaat eenvoudiger met behulp van een QR code. De toekomst verwacht ik de integratie van Weiyun, een Dropbox clone met standaard 1 Tb ruimte wat met weinig moeite groeit naar 10 Tb. Geen kinderachtige 2 Gb van Dropbox dus. Dit gaat zeker in China weer veel beter werken omdat Dropbox hier geblokkeert wordt sporadisch waardoor het sharen van files erg moeizaam verloopt.
"QQ is hier de grootste chat applicatie en WeChat is de mobiele variant"
waar? en waarom hebben ze dan een QQ android app als WeChat de mobiele variant zou moeten zijn?
QQ is IM. Wechat (Weixin) is meer een Whatsapp rip-off.
Of Wechat een rip-off us of niet. Ik vind het persoonlijk goed werken. Het is inderdaad dat moments, wat een soort miniblog is, leuk voor de jeugd even snel iets posten. Ik denk dat het qua privacy beter in elkaar steekt dan WhatsApp. Bij WhatsApp zie je de persoon als je zijn/haar telefoon nummer hebt. Dat is bij Wechat niet het geval. Het belangrijkste is nog wel dat het gratis is. En dat trekt de tieners.

[Reactie gewijzigd door Freedomfighter op 15 november 2013 09:57]

Het is best een goede app hoor. En whatsapp heeft dat 'knop inhouden en schreeuwen' weer van Wechat gejat ;)
Ook wel handig (qua privacy dan) je ziet alleen reacties op moments van andere die jij zelf ook als contact hebt.
Ik vind dit nog steeds vreemd nieuws. Zelf heb ik helemaal niet het idee dat mensen weglopen bij Facebook. Als messenger doen ze het misschien niet zo goed, Whatsapp, Snapchat en andere oplossingen zullen daarin weer voorop lopen, maar als sociaal netwerk hebben ze weinig concurrentie. Google+ is een mooie concurrent, zit goed in elkaar en ook integratie met Android word steeds beter. Aan de andere kant heb ik liever dat Facebook ons favoriete sociale netwerk is en Google niet. Waarom? Omdat Google al zo groot is en liever heb ik 2 grote bedrijven, dan één groot bedrijf waar al mijn gegevens staan en dergelijke.

Dat geld overigens voor alle markten, laat Microsoft lekker Windows blijven bouwen, Google z'n zoekmachine en Android, Facebook z'n sociale netwerk en Whatsapp z'n messenger.
Je vergeet nog dat Google+ is opgezet om extreem intensieve gebruikersprofilering te doen. Google houdt nu al je zoekstatistieken bij over meerdere platformen (als je bij een adres opzoekt in maps dan krijg je via Google cards op je telefoon in 1x een routebeschrijving naar die locatie). Het doel van Google+ is nog meer informatie uit hun gebruikers op te zuigen, wat vinden ze leuk, waar luisteren ze naar, waar schrijven ze over, en nu met de geforceerde Youtube integratie "waar kijken ze naar". En zodra deze diensten volledig geïntegreerd zijn wordt sommige van deze info automatisch gedeeld. Gebruiker heeft "beach bikini girls" op Youtube een +1 gegeven bijv.
Ik zit hier totaal niet op te wachten.

Social media dient een apart platform te zijn (of dat Facebook moet zijn is niet relevant alhoewel ik persoonlijk wel overtuigd ben van de kwaliteit van hun product en het aantal gebruikers wereldwijd onderstreept dat). Het is gevaarlijk om dat te laten overlappen met datamining en Google is op dit moment heel smerig bezig om mensen onbewust in die valkuil te trekken door ze stiekem te forceren een G+ account te maken. Hoe veel Youtubers hebben nu al ongewenst een G+ account? Omdat ze niet anders kunnen. Ik vind dit echt gevaarlijk en vraag me tevens af of het niet buitenwettelijk is. (Soort koppelverkoop maar omdat de betaling niet in geld maar in natura geschiedt door het bekijken van advertenties heeft de gebruiker opeens minder rechten??)

Kort gezegd, ik zie Facebook nog wel even doorgaan!
Wil nog even zeggen dat ik helemaal niet paranoïde ben als het gaat om privacy en 'Google weet alles', maar inderdaad; al deze informatiebronnen bij één bedrijf lijkt me niet goed.
Zelfde hier, ik ben een intensief gebruiker van social media (met name Facebook) omdat ik familie en vrienden over heel de wereld heb en veel reis, maar de weg die Google nu inslaat is voor mij een stap de verkeerde kant op.
Als die kinderen gewoon wat groepen aanmaken voor ouders en daar gegevens niet mee delen als ze iets posten is er toch niks aan de hand. Ik deel ook niet alles met iedereen op facebook. Zo staan mijn collega's en baas in een andere groep dan mijn vrienden.
Het ligt een beetje aan de leeftijd, maar laten we zeggen tot een jaar of 14-15 vind ik als ouder dat het geen kwaad kan om regelmatig even te kijken wat je kind op internet uitspookt.

Iets stiekem doen is net zo vervelend als 'overmatig' controleren. Je moet elkaar kunnen vertrouwen, hier in huis zijn we er heel open over.
Dat is ook zo. Een ouder moet zeker controleren wat hun kind op internet uitspookt. Ben zelf ook heel blij dat er de minimale leeftijd van 12 voor Facebook nodig is, niet dat daar aan gehouden word.. Maar zoals je al zegt, je moet elkaar kunnen vertrouwen en er open over zijn is heel goed. Werkt beter dan het iets fouts maken, dan word het al snel erger.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee