Gerucht: Samsung maakt smartphone met scherm aan drie zijden

Samsung werkt aan een smartphone dat een gebogen scherm heeft, waardoor naast de voorkant ook de twee zijkanten uit scherm bestaan. Dat meldt persbureau Bloomberg. Samsung blijkt diverse toepassingen in gedachten te hebben voor de zijschermen.

De smartphone zou in de Galaxy-serie vallen en in de tweede helft van het jaar kunnen uitkomen, meldt Bloomberg op basis van twee anonieme bronnen. Daarmee is het vermoedelijk een opvolger van de Galaxy Round, Samsungs eerste smartphone met gebogen scherm, die alleen in Zuid-Korea uitkomt. Samsung kan nog niet veel gebogen schermen maken, waardoor het nog geen toestellen met gebogen schermen wereldwijd heeft uitgebracht.

Het artikel van Bloomberg valt samen met de publicatie van een patentaanvraag van Samsung voor toepassingen van een scherm dat ook de zijkanten bedekt. Daaruit blijken diverse toepassingen die Samsung in gedachten heeft. Zo zou een van de zijkanten gebruikt kunnen worden als een scherm dat altijd de mogelijk biedt om het toestel te unlocken zonder dat het hele scherm wordt geactiveerd. Ook kan in een lange lijst met bijvoorbeeld contacten aan de zijkant een lijst met letters worden weergegeven om snel te scrollen. Daarnaast kan het gebruikt worden als clipboard; items die tussen apps moeten worden gekopieerd kunnen daar zichtbaar worden neergezet.

Het is onduidelijk of Samsung het toestel echt zal uitbrengen, maar het ligt in de lijn der verwachting. Samsung werkt net als onder meer LG en Sony al jaren aan gebogen schermen, die nu eindelijk op de markt beginnen te komen.

Samsung 5" youm-prototype Patent Samsung Youm: scherm zijkant om snel naar selectie te kunnen gaan Patent Samsung Youm: scherm zijkant om snel naar selectie te kunnen gaan Patent Samsung Youm: scherm zijkant als clipboard voor kopiëren en plakken Patent Samsung Youm: scherm zijkant als methode voor ontgrendelen

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

15-11-2013 • 09:33

63

Reacties (63)

63
58
16
1
0
17
Wijzig sortering
Zijn toch best leuke dingen mee te bedenken, als je vinger daar makkelijk ligt zou je dingen kunnen implementeren als:

In muziek applicaties omhoog swipen voor volume increase, down voor decrease, dubbeltik bovenin voor skip next, beneden voor previous, ingdrukt houden voor fastforward/reverse, etc. Dan bij internet gebruiken voor scrollen van paginas voor scrollen, etc.

Njah, eens zien wat ze allemaal kunnen verzinnen maar het is in ieder geval weer iets nieuws op dit gebied :)
Natuurlijk kan je er van alles mee doen, maar ik heb zo'n gevoel dat je er maar heel weinig dingen beter mee kan doen dan wanneer je ze gewoon op een vlak scherm gebruikt. Ze kunnen vast ook wel een cylindrische telefoon maken die rondom scherm is...maar dat gaat zeker niet beter werken dan wat we nu hebben.
Anoniem: 120693 @Vizzie15 november 2013 10:34
maar dat gaat zeker niet beter werken dan wat we nu hebben.
Daar is het mega concern Samsung het dus niet mee eens. En als je even de tijd neemt zul je zelf ook zien dat er dat meteen een aantal mogelijkheden zijn die nu niet kunnen. Het belangrijkste is dat je definieerdabe knopper aan de zijkant krijgt die je kan gebruiken zonder het front scherm met je vinger af te schermen.

Neem alleen de volume knop al, die zit niet voor niets aan de zijkant!
Ik heb echt respect voor Samsung met de uitprobeersels waar ze telkens mee bezig zijn.
De DSLR telefoon, een beamer telefoon en nu dit.
Het vergt toch wel lef om zulke 'vreemde' telefoons op de markt te brengen.
Tja, je kunt over respect praten. Je kunt ook zeggen dat ze gebrek aan visie hebben, waardoor ze dit soort dingen door het publiek moeten laten beoordelen. De voorbeelden die jij noemt zijn ook precies voorbeelden waarbij je, zeker als je er verstand van hebt, al zou kunnen beoordelen dat het leuk klinkt maar niet directe wensen van de gebruiker zijn. Betere batterij prestaties, zuinigere onderdelen en een efficiëntere skin daarin tegen wel. Ik interpreteer dit soort modellen ook als desperate handelingen om maar in de markt of bij de consument "innovatief" over te komen. Hierdoor kom je veel in het nieuws en krijgen ze van mensen als jou respect. Hier maken ze er relatief weinig van zodat ze niet verlies draaien en te veel modellen overhouden. Er zit ook geen verhaal bij; waarom heb ik deze randen nodig? Ik denk dat ik hier doorheen prik maar andere interpreteren het weer anders. Daarom zal Samsung dit ook blijven doen.
Mooi gezegd Macshack!
Dit lijkt me meer een tentoonspreiding van wat de mogelijkheden zijn, dan dat het echt een toegevoegde waarde heeft. Ik zou niet weten waarom ik dit echt graag zou willen hebben, behalve dan om een beetje stoer mee te doen.
kijk eens naar het plaatje, als ze het zo doen, kun je je vingers alsnog aan de zijkant vast houden maar heb je toch ook aan de zijkant scherm..
Ik trek het nut in twijfel van betreffend scherm, niet hoe je het vast moet houden.
Als je de skin er ook op aanpast kan je knopjes zetten aan de zijkant of handige informatie tonen. Stel bijvoorbeeld je kijkt een filmpje op het hoofdscherm aan en aan de zijkanten zie je of je berichtjes hebt/wifi status etc etc.
Dat is inderdaad waar het de laatste tijd op lijkt: "We kunnen niet innoveren maar als we gewoon wat bijzondere designtjes maken dan denkt de gemiddelde Samsung klant dat het innovatie is" De Samsung klant denkt en verwacht dat innovatie iets is dat op zijn minst om de 14 dagen plaatsvind.
Anoniem: 524877 15 november 2013 09:37
Het ziet er mooi uit. Echter vraag ik mij wel af of het handig in gebruik is. Gezien je je vingers altijd aan de zijkant hebt van het toestel. Je zal dan grote kans hebben dat je per ongeluk aan de zijkant van het scherm aanraakt. Lijkt me nou niet echt handig.
op zich mee eens, het is leuk dat je volumeregeling, tabbladen en dergelijke direct onder vingerbereik kunt hebben , maar dan moet je deze knoppen en balken wel zo kunnen customizen dat voor jouw grip niet tot onnodige kliks leiden. slimme software nodig.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik daarvan moet denken. Het is allemaal nieuw enzo, maar of dat echt een toegevoegde waarde biedt voor de gebruiker?
Volgens mij wilt Samsung gewoon een "nieuwe" techniek in een toestel verwerken om te laten zien dat het kan. Maar of het daadwerkelijk nuttig is, is voor mij de grote vraag.
Maar goed, dat is mijn mening he! ;)
De vraag is vooral ook of het aanslaat. Toen samsung met de eerste galaxy note kwam verklaarden mensen dat ook voor gek. Wie wil er nou een telefoon met een scherm van zo'n 5 inch! Maar nu blijkt dat de note verkoopt als een malle. En telefoons met een groot scherm zie je nu telkens meer.

Dit heeft best potentie, ze kunnen ook in de software slimme code schrijven die voorkomt dat hij touches registreert als je hem gewoon vastpakt, maar wel als je specifiek ergens op drukt, doen ze bij Apple ook met de ipad mini met de smallere bezels... :)
Een grote scherm kan ik begrijpen. Maar een minuscuul schermpje aan de zijkant vind ik toch iets anders. Maar je hebt een punt.
Ik ben benieuwd hoe de markt hierop gaat reageren. En misschien ben ik inderdaad een van de mensen die zo'n concept voor gek verklaard :)
Beetje gezochte toepassingen. Als het vlakke deel van het scherm toch al aan staat, waarom dan moeilijk gaan lopen doen met die zijkantjes? Als ik mijn toestel unlock wil ik het over het algemeen gaan gebruiken (waarom zou ik het anders unlocken?) dan mag het scherm ook wel aan.

Als de zijkantjes afzonderlijk aangestuurd kunnen worden zou ik er nog wel wat in zien notificaties en dergelijke daardoor te laten scrollen zodat je niet het hele ding aan hoeft te zetten. Dat maakt het unlocken zonder het scherm aan te zetten ook wat logischer.

Al met al heeft dit voor mij een heel hoog omdat-het-kan-niet-omdat-we-er-goede-toepassingen-voor-verzonnen-hebben gehalte.

Da's toch wel een beetje samsung: stop alles wat je kan bedenken in een toestel zonder er goed over na te denken wat voor meerwaarde het heeft. Geeft een mooie spec-lijst maar da's voor mij geen reden zo'n telefoon te willen.
Hoe moet je het toestel dan nog vasthouden? plat op je hand leggen?

De voorbeelden spreken ook niet echt tot mijn verbeelding, bijvoorbeeld het unlocken, is dus niet meer te doen met 1 hand, je moet het toestel vasthouden in de ene hand en met je andere hand unlocken.

Als je zulke voorbeelden krijgt dan heb ik een "omdat het kan" gevoel erbij. Er is dan alleen niet gekeken of het functioneel ook handig is.

Een batterij indicator die zo hoog is als je toestel en een halve centimeter breed, klinkt inderdaad ook erg functioneel. Ik wil namelijk de hele dag door en altijd zien hoeveel stroom ik nog heb.
Anoniem: 374146 15 november 2013 09:41
Voor bijvoorbeeld een volume slider of contrast/ helderheid is het wel een mooi idee. Alleen met vasthouden zal je wel wat toeren uit moeten halen. De kijkhoek zal trouwens wel behoorlijk extreem zijn :+ Ik juich dit soort ontwikkelingen altijd toe, als het niet functioneel is evolueert het er vanzelf wel uit.

/edit: misschien dat de touch aan de zijkanten uitgezet kan worden trouwens, dan heb je alleen vette vingers erop :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 374146 op 23 juli 2024 02:59]

Het was toch al veel langer bekend dat Samsung een dergelijk scherm in ontwikkeling had? Het werd in januari al op CES getoond:
http://www.want.nl/hands-...hone-met-flexibel-scherm/

De kern van het artikel op bloomberg is vooral dat de phone voor volgend jaar op de planning staat.
http://www.theverge.com/2...h-wraparound-display-2014
Ziet er best wel interessant uit, als het echt apart kan oplichten is het ook nog eens energiezuiniger.
Ik kan wel een aantal gebruiksmogelijkheden bedenken:
  • Klokje zichtbaar houden
  • Aantal kleine logootjes, kleurtjes om nieuw bericht, gemiste telefoonoproep etc. aan te duiden
  • Ticker met bijv. naam van band + nummer wanneer je de mp3-speler gebruikt
  • Timertje voor wanneer je gaat lopen
  • Shortcuts in applicaties
  • Dynamische knoppen & schuifbalken
  • Laten oplichten in verschillende kleuren wanneer er een oproep binnenkomt: rood = groep belangrijk, geel = zakelijk, groen = familie, ...
Ziet er best wel interessant uit, als het echt apart kan oplichten is het ook nog eens energiezuiniger.
Ik kan wel een aantal gebruiksmogelijkheden bedenken:
  • Klokje zichtbaar houden
  • Aantal kleine logootjes, kleurtjes om nieuw bericht, gemiste telefoonoproep etc. aan te duiden
  • Ticker met bijv. naam van band + nummer wanneer je de mp3-speler gebruikt
  • Timertje voor wanneer je gaat lopen
  • Shortcuts in applicaties
  • Dynamische knoppen & schuifbalken
  • Laten oplichten in verschillende kleuren wanneer er een oproep binnenkomt: rood = groep belangrijk, geel = zakelijk, groen = familie, ...
Idd, zeker met die AmoLED schermen, want zwart betekent gewoon uit...dus je kan je foon bedienen zonder je hele schemr aan te hoeven slingeren. ( beetje a-la die note 3 met S-viewcase, maar dan nog efficienter)

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 23 juli 2024 02:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.